ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی: کتاب را مادر تفکر میدانیم
بخش کتاب و کتابخوانی یکی از فعالیتهای مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ما کتاب را مادر تفکر میدانیم. جامعهای که از کتاب فاصله بگیرد از اندیشیدن فاصله گرفته است. به این بخش نباید صرف یک مصرف کالای فرهنگی توجه داشت. در سالهای اخیر اقدامات خوبی در این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که جام باشگاههای کتاب و کتابخوانی وحضور نیم میلیون کودک و نوجوان در این جام یکی از این اقدامات است. جریانی که با نیم میلیون شروع شده میتواند به یک جریان چند میلیونی تبدیل شود و این حوزه یکی از بخشهای مهم تعامل بین دو وزارتخانه است. کتابخانههای عمومی کشور هم از دیگر فعالیتهای این وزارتخانه است و تأکید داشتیم که کتابخانههای عمومی بخش جداگانهای برای کودک داشته باشد. حتی از نظر فیزیکی بهصورت جداگانه باشد تا برای کودکان جاذبه داشته باشد.
بخشی ازصحبتهای سیدعباس صالحی در نشست مشترک با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش و معاونان و مدیران این وزارتخانه
بخشی ازصحبتهای سیدعباس صالحی در نشست مشترک با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزشوپرورش و معاونان و مدیران این وزارتخانه
به اکران نوروز 1400 امیدواریم
مرتضی شایسته
دبیر شورای صنفی نمایش
اکران نوروز جزو اکرانهای طلایی سینماست و هر سال رقابت جدی بین فیلمسازان برای قرار گرفتن در ترکیب اکران نوروزی ایجاد میشود اما دو سالی است که شیوع کرونا تمام معادلات اکران نوروز را بههم ریخته است. این بیماری تمام ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر گذاشته است و در چنین شرایطی که سینما بیشترین ضربه را از کرونا خورده است تلاش شد تا اکران نوروز 1400 را زنده نگه داریم. در مقایسه با سالهای گذشته استقبال فیلمسازان برای متقاضی شدن در اکران نوروز چندان مطلوب نبود اما در قیاس با وضعیت موجود اقبال صاحبان فیلمها متوسط رو به بالا بود. حمایتهای سازمان سینمایی عامل ترغیبکننده برای استقبال صاحبان فیلمها بود. برای هر فیلم ۲۰۰ میلیون تومان بودجه تبلیغاتی درنظر گرفته شده است تا فیلمها بتوانند خود را به مردم ارائه کنند. این حمایت تشویقی علاوه بر ۲ تا ۵ درصدی است که به سالنها برای مساعدت در ایام کرونا پرداخت میشود. با حمایتهای سازمان سینمایی انگیزه صاحبان فیلمها برای تقاضای اکران نوروز بیشتر شد. در ابتدا قرار بود سه فیلم برای اکران نوروز انتخاب شود در ادامه با موافقت سازمان سینمایی دو فیلم دیگر هم به این ترکیب اضافه شد در مجموع 5 فیلم در اکران نوروز به نمایش عمومی درمیآید. تلاش کردهایم تنوع مضامین در چیدمان آثار لحاظ شود. در ترکیب این 5 فیلم هم فیلم کمدی داریم، هم فیلم اجتماعی و هم فیلم خانوادگی. در چند روز اخیر برخی نسبت به افزایش هزینه بلیت سینماها و تأثیر آن بر استقبال مخاطبان اظهار نگرانی کردهاند اما واقعیت این است که در قیاس با تورم موجود که قیمت کالاها چند برابر شده، بلیت سینماها افزایش چندانی نداشته است. افزایش بلیت سینماها کمتر از 10 درصد است. بلیت سینماهای درجه یک 20 هزار تومان، سینماهای ممتاز 25 هزار تومان و سینماهای مدرن 30 هزار تومان خواهد بود و این هزینهها با احتساب ارزش افزوده است یعنی بر خلاف چند ماه اخیر، ارزش افزوده در زمان خرید بر قیمت بلیتها اضافه نمیشود. سعی کردیم فیلمهای پرمخاطب و پرفروش در ترکیب اکران نوروز قرار بگیرند البته خیلی هم بر اینکه همه فیلمها پرفروش باشند، اصرار نداشتیم چرا که همچنان درگیر کرونا و نگرانیهای مرتبط با آن هستیم. همچنان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شیوع کرونا هشدار میدهد، سینماها در بسیاری از شهرها تعطیل است و طبیعی است که صاحبان فیلمهای با پتانسیل مخاطب بالا، دیده تردید نسبت به اکران داشته باشند. با همه این احوال، با توجه به ترکیب اکران، امیدواریم نوروز 1400 شاهد آشتی دوباره مخاطب با سینماها باشیم. به تمام علاقهمندان سینما اطمینان میدهیم که تمام پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما رعایت میشود. سینما از تمام اماکن امنتر است. فعلاً تنها از 30 درصد ظرفیت سالنها استفاده میشود و احتمال دارد این ظرفیت به 50 درصد هم برسد. در این صورت هم بر حفظ فواصل اجتماعی طبق قواعد بهداشتی تأکید شده است.
دبیر شورای صنفی نمایش
اکران نوروز جزو اکرانهای طلایی سینماست و هر سال رقابت جدی بین فیلمسازان برای قرار گرفتن در ترکیب اکران نوروزی ایجاد میشود اما دو سالی است که شیوع کرونا تمام معادلات اکران نوروز را بههم ریخته است. این بیماری تمام ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی را تحت تأثیر گذاشته است و در چنین شرایطی که سینما بیشترین ضربه را از کرونا خورده است تلاش شد تا اکران نوروز 1400 را زنده نگه داریم. در مقایسه با سالهای گذشته استقبال فیلمسازان برای متقاضی شدن در اکران نوروز چندان مطلوب نبود اما در قیاس با وضعیت موجود اقبال صاحبان فیلمها متوسط رو به بالا بود. حمایتهای سازمان سینمایی عامل ترغیبکننده برای استقبال صاحبان فیلمها بود. برای هر فیلم ۲۰۰ میلیون تومان بودجه تبلیغاتی درنظر گرفته شده است تا فیلمها بتوانند خود را به مردم ارائه کنند. این حمایت تشویقی علاوه بر ۲ تا ۵ درصدی است که به سالنها برای مساعدت در ایام کرونا پرداخت میشود. با حمایتهای سازمان سینمایی انگیزه صاحبان فیلمها برای تقاضای اکران نوروز بیشتر شد. در ابتدا قرار بود سه فیلم برای اکران نوروز انتخاب شود در ادامه با موافقت سازمان سینمایی دو فیلم دیگر هم به این ترکیب اضافه شد در مجموع 5 فیلم در اکران نوروز به نمایش عمومی درمیآید. تلاش کردهایم تنوع مضامین در چیدمان آثار لحاظ شود. در ترکیب این 5 فیلم هم فیلم کمدی داریم، هم فیلم اجتماعی و هم فیلم خانوادگی. در چند روز اخیر برخی نسبت به افزایش هزینه بلیت سینماها و تأثیر آن بر استقبال مخاطبان اظهار نگرانی کردهاند اما واقعیت این است که در قیاس با تورم موجود که قیمت کالاها چند برابر شده، بلیت سینماها افزایش چندانی نداشته است. افزایش بلیت سینماها کمتر از 10 درصد است. بلیت سینماهای درجه یک 20 هزار تومان، سینماهای ممتاز 25 هزار تومان و سینماهای مدرن 30 هزار تومان خواهد بود و این هزینهها با احتساب ارزش افزوده است یعنی بر خلاف چند ماه اخیر، ارزش افزوده در زمان خرید بر قیمت بلیتها اضافه نمیشود. سعی کردیم فیلمهای پرمخاطب و پرفروش در ترکیب اکران نوروز قرار بگیرند البته خیلی هم بر اینکه همه فیلمها پرفروش باشند، اصرار نداشتیم چرا که همچنان درگیر کرونا و نگرانیهای مرتبط با آن هستیم. همچنان ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شیوع کرونا هشدار میدهد، سینماها در بسیاری از شهرها تعطیل است و طبیعی است که صاحبان فیلمهای با پتانسیل مخاطب بالا، دیده تردید نسبت به اکران داشته باشند. با همه این احوال، با توجه به ترکیب اکران، امیدواریم نوروز 1400 شاهد آشتی دوباره مخاطب با سینماها باشیم. به تمام علاقهمندان سینما اطمینان میدهیم که تمام پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما رعایت میشود. سینما از تمام اماکن امنتر است. فعلاً تنها از 30 درصد ظرفیت سالنها استفاده میشود و احتمال دارد این ظرفیت به 50 درصد هم برسد. در این صورت هم بر حفظ فواصل اجتماعی طبق قواعد بهداشتی تأکید شده است.
تفریحی که دیگر ارزان نیست
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
شورای صنفی نمایش، در تازهترین جلسه خود بلیت سینماها را به سی هزار تومان رساند. از نگاه این شورا و صاحبان سالنهای سینما، سی هزار تومان در مقایسه با مبالغی که ما هر روز برای موضوعهای مختلف هزینه میکنیم، رقم بالایی نیست. روزگاری سینما رفتن، تفریحی ارزان قیمت برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بود اما اندک اندک، با توجه به افزایش قیمت در همه زمینهها، بهای بلیت هم رشد کرد و دیگر برای سینما رفتن، باید چند برابر بیشتر از قبل هزینه شود.
ساخت پردیسها در دهه نود، وضعیت ناوگان سینمایی را تغییر داد و بسیاری از سینماهای فرسوده و از رده خارج را به سالنهایی مدرن و زیبا تبدیل کرد. این روزها نه فقط در تهران که در اغلب مراکز استان، مردم میتوانند در پردیسهای چند سالنی فیلم ببینند. کیفیت سالنهای نمایش در شهرهای بزرگ به تهران نزدیک شده و این مهم است که ساکنان تهران و دیگر مراکز استان همزمان و با کیفیتی یکسان فیلمهای روز را میبینند. اما رونق در سینماسازی به افزایش بهای بلیت منجر شده و میشود گفت بخشی از جامعه را که در دهه پنجاه و شصت پای ثابت فیلم دیدن در سالن سینما بودند از چرخه حذف کرده است. با بالا رفتن تورم، همان طور که بخشی از جامعه شهری ساکن در کلانشهرها از جمله تهران، به حاشیه رانده شده و در اطراف پایتخت ساکن شدند، سینما رفتن بهعنوان تفریح مقرون به صرفه (بویژه برای خانوادههای پرجمعیت) فراموش شده است. طبیعی است در شرایطی که هزینه سینماداری بالا رفته، سینمادار هم مجبور به بالا بردن بهای بلیت است تا روزگار را بگذراند. اما در این دایره، نه شورای صنفی نمایش، نه سینمادار و نه سرمایهگذاران پرشماری که مشغول ساخت پردیس هستند به مردم فکر نمیکنند. مردمی که نقشی در فروش فیلمها بازی نمیکنند، میلیونها ایرانی که در نظرسنجیها به صراحت میگویند سال هاست به سینما نرفتهاند. شورای صنفی نمایش و سینمادارها، یا مدیران فرهنگی در حساب و کتابهایشان سهمی برای مردم در نظر نمیگیرند. جمعیت انبوهی که در ماههای اخیر اصلاً خبر نداشتهاند سالنهای سینما باز شده است در این بازیها جایی ندارد. به همین دلیل مخاطبان سینمای ایران در دهه نود، جذب بسترهای دیگر شدهاند. کودکان خانوادههای کارگر، جوانان اقشار کم درآمد مانند اغلب گروههای دیگر به سینما نمیروند و برای سرگرم شدن رسانههای دیگری را انتخاب میکنند. در جامعهای که «اجارهنشینها»، «عقابها»، «زیر پوست شهر» و «سگ کشی» پرفروش بوده، صداقت در مورد فروش فیلمها رنگ باخته است. تهیهکننده- سینمادارها سندسازی کرده و درباره آمار فروش آثار دروغ میگویند. سینماها، لوکس و مجهز شده اما نشانهای از رونق نیست. ظاهراً، این سالنهای پر زرق و برق باید میزبان مردم باشد، اما کدام مردم؟ چند درصد از جامعه؟ مقهور فروشهای میلیاردی چند فیلم نخست جدول فروش سال نشویم، بقیه فیلمها چقدر فروش دارند؟ چند درصد از جامعه به تماشای فیلمها نشستهاند؟ رونق واقعی را باید در شلوغی سالن سینما دید، در صفهایی که مقابل سینماها شکل میگرفت و در فیلمهایی که میلیونها ایرانی را جذب میکرد. گران کردن بلیت سینماها، در سالی که رونق نمایش از جهان رخت بربسته، تیر خلاص به پیکر سینمای ایران است. نتیجه این افزایش قیمت، از دست رفتن بخش دیگری از مخاطبان سینماست.
روزنامهنگار
شورای صنفی نمایش، در تازهترین جلسه خود بلیت سینماها را به سی هزار تومان رساند. از نگاه این شورا و صاحبان سالنهای سینما، سی هزار تومان در مقایسه با مبالغی که ما هر روز برای موضوعهای مختلف هزینه میکنیم، رقم بالایی نیست. روزگاری سینما رفتن، تفریحی ارزان قیمت برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه بود اما اندک اندک، با توجه به افزایش قیمت در همه زمینهها، بهای بلیت هم رشد کرد و دیگر برای سینما رفتن، باید چند برابر بیشتر از قبل هزینه شود.
ساخت پردیسها در دهه نود، وضعیت ناوگان سینمایی را تغییر داد و بسیاری از سینماهای فرسوده و از رده خارج را به سالنهایی مدرن و زیبا تبدیل کرد. این روزها نه فقط در تهران که در اغلب مراکز استان، مردم میتوانند در پردیسهای چند سالنی فیلم ببینند. کیفیت سالنهای نمایش در شهرهای بزرگ به تهران نزدیک شده و این مهم است که ساکنان تهران و دیگر مراکز استان همزمان و با کیفیتی یکسان فیلمهای روز را میبینند. اما رونق در سینماسازی به افزایش بهای بلیت منجر شده و میشود گفت بخشی از جامعه را که در دهه پنجاه و شصت پای ثابت فیلم دیدن در سالن سینما بودند از چرخه حذف کرده است. با بالا رفتن تورم، همان طور که بخشی از جامعه شهری ساکن در کلانشهرها از جمله تهران، به حاشیه رانده شده و در اطراف پایتخت ساکن شدند، سینما رفتن بهعنوان تفریح مقرون به صرفه (بویژه برای خانوادههای پرجمعیت) فراموش شده است. طبیعی است در شرایطی که هزینه سینماداری بالا رفته، سینمادار هم مجبور به بالا بردن بهای بلیت است تا روزگار را بگذراند. اما در این دایره، نه شورای صنفی نمایش، نه سینمادار و نه سرمایهگذاران پرشماری که مشغول ساخت پردیس هستند به مردم فکر نمیکنند. مردمی که نقشی در فروش فیلمها بازی نمیکنند، میلیونها ایرانی که در نظرسنجیها به صراحت میگویند سال هاست به سینما نرفتهاند. شورای صنفی نمایش و سینمادارها، یا مدیران فرهنگی در حساب و کتابهایشان سهمی برای مردم در نظر نمیگیرند. جمعیت انبوهی که در ماههای اخیر اصلاً خبر نداشتهاند سالنهای سینما باز شده است در این بازیها جایی ندارد. به همین دلیل مخاطبان سینمای ایران در دهه نود، جذب بسترهای دیگر شدهاند. کودکان خانوادههای کارگر، جوانان اقشار کم درآمد مانند اغلب گروههای دیگر به سینما نمیروند و برای سرگرم شدن رسانههای دیگری را انتخاب میکنند. در جامعهای که «اجارهنشینها»، «عقابها»، «زیر پوست شهر» و «سگ کشی» پرفروش بوده، صداقت در مورد فروش فیلمها رنگ باخته است. تهیهکننده- سینمادارها سندسازی کرده و درباره آمار فروش آثار دروغ میگویند. سینماها، لوکس و مجهز شده اما نشانهای از رونق نیست. ظاهراً، این سالنهای پر زرق و برق باید میزبان مردم باشد، اما کدام مردم؟ چند درصد از جامعه؟ مقهور فروشهای میلیاردی چند فیلم نخست جدول فروش سال نشویم، بقیه فیلمها چقدر فروش دارند؟ چند درصد از جامعه به تماشای فیلمها نشستهاند؟ رونق واقعی را باید در شلوغی سالن سینما دید، در صفهایی که مقابل سینماها شکل میگرفت و در فیلمهایی که میلیونها ایرانی را جذب میکرد. گران کردن بلیت سینماها، در سالی که رونق نمایش از جهان رخت بربسته، تیر خلاص به پیکر سینمای ایران است. نتیجه این افزایش قیمت، از دست رفتن بخش دیگری از مخاطبان سینماست.
«زخم نهان» بر موسیقی ایرانی
حسین علیشاپور
خواننده موسیقی ایرانی
«زخم نهان» آلبومی است درژانرموسیقی سنتی و دستگاهی ایران. خواننده این آلبوم امیراثنیعشری، آوازخوان جوان موسیقی اصیل ایرانی است که آهنگهایی از آرش کاووسی بر اشعار مولوی، هوشنگ ابتهاج و بهرام کلنو را در آلبوم خوانده است.
آوازهای این آلبوم بر اشعاری از شیخ بهایی خوانده شده و اثنی عشری که دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی است، همچون دیگر آثارش سعی داشته تا اشعاری را برای آواز بهکار بگیرد که پیش از این سابقه اجرا نداشتهاند. در این اثر علاوه بر بهرهمندی از سبک استادان قدیم آواز - به طور خاص او بر سبک و شیوه سلیمان خان امیرقاسمی مسلط است - بازهم در پی نیل به بیان شخصی خود در آواز بوده که در این راه نیزتوفیق داشته است. اگر موفق به شنیدن این آلبوم شدید حتماً آواز حسینی را که او خوانده است با دقت و درایت گوش کنید. اما کاووسی، در مقام آهنگساز اثر، علاوه بر ساختن آهنگهایی جدید، نگاهی به اجرای آثار قدیم موسیقی نیز داشته و گواه این امر نیز، اجرای پیشدرآمد شور ساخته یوسف فروتن است. او ساختار آلبوم را مبتنی بر قالب دستگاهی موسیقی ایران چیده و از فرم پیش درآمد، چهارمضراب، ساز و آواز و تصنیف - به ترتیب اجرا دراثر استفاده کرده است.
زخم نهان را نشر نغمه هزاردستان منتشر کرده است. شنیدن این آلبوم به علاقهمندان موسیقی سنتی ایران که مایل به شنیدن یک اثر استاندارد در این ژانر هستند، توصیه میشود. از نوازندگان این اثر میتوان به آرش کاووسی (سرپرست گروه)، فاطمه ریوند، غلامرضا صدرالدینی، محسن میرزایی، محمد یوسفی، محمد جوزی، نوید جمالیپور و امیرعباس برفی اشاره کرد. این مجموعه شامل نُه آهنگ «مقدمه»، «چهارمضراب»، «تصنیف رقص کنان»، «تصنیف زخم نهان»، «سرود وطن»، «تکنوازی سه تار»، «ساز و آواز(قرچه ورضوی)»، «ساز و آواز(حسینی)» و «ساز و آواز مثنوی» در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است.
زخم نهان
آهنگساز:آرش کاووسی
خواننده: امیر اثنی عشری
سال:آذر 99
ناشر: نشر نغمه هزاردستان
خواننده موسیقی ایرانی
«زخم نهان» آلبومی است درژانرموسیقی سنتی و دستگاهی ایران. خواننده این آلبوم امیراثنیعشری، آوازخوان جوان موسیقی اصیل ایرانی است که آهنگهایی از آرش کاووسی بر اشعار مولوی، هوشنگ ابتهاج و بهرام کلنو را در آلبوم خوانده است.
آوازهای این آلبوم بر اشعاری از شیخ بهایی خوانده شده و اثنی عشری که دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی است، همچون دیگر آثارش سعی داشته تا اشعاری را برای آواز بهکار بگیرد که پیش از این سابقه اجرا نداشتهاند. در این اثر علاوه بر بهرهمندی از سبک استادان قدیم آواز - به طور خاص او بر سبک و شیوه سلیمان خان امیرقاسمی مسلط است - بازهم در پی نیل به بیان شخصی خود در آواز بوده که در این راه نیزتوفیق داشته است. اگر موفق به شنیدن این آلبوم شدید حتماً آواز حسینی را که او خوانده است با دقت و درایت گوش کنید. اما کاووسی، در مقام آهنگساز اثر، علاوه بر ساختن آهنگهایی جدید، نگاهی به اجرای آثار قدیم موسیقی نیز داشته و گواه این امر نیز، اجرای پیشدرآمد شور ساخته یوسف فروتن است. او ساختار آلبوم را مبتنی بر قالب دستگاهی موسیقی ایران چیده و از فرم پیش درآمد، چهارمضراب، ساز و آواز و تصنیف - به ترتیب اجرا دراثر استفاده کرده است.
زخم نهان را نشر نغمه هزاردستان منتشر کرده است. شنیدن این آلبوم به علاقهمندان موسیقی سنتی ایران که مایل به شنیدن یک اثر استاندارد در این ژانر هستند، توصیه میشود. از نوازندگان این اثر میتوان به آرش کاووسی (سرپرست گروه)، فاطمه ریوند، غلامرضا صدرالدینی، محسن میرزایی، محمد یوسفی، محمد جوزی، نوید جمالیپور و امیرعباس برفی اشاره کرد. این مجموعه شامل نُه آهنگ «مقدمه»، «چهارمضراب»، «تصنیف رقص کنان»، «تصنیف زخم نهان»، «سرود وطن»، «تکنوازی سه تار»، «ساز و آواز(قرچه ورضوی)»، «ساز و آواز(حسینی)» و «ساز و آواز مثنوی» در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است.
زخم نهان
آهنگساز:آرش کاووسی
خواننده: امیر اثنی عشری
سال:آذر 99
ناشر: نشر نغمه هزاردستان
به نام تاریخ
26 اسفند
سال 1388 در چنین روزی شبکه مستند بهعنوان نخستین شبکه دیجیتالی صداوسیما کارش را آغاز کرد.
تولدها
جری لوئیس: کمدین برجسته امریکایی سال 1926 در چنین روزی بهدنیا آمد. جری لوئیس همراه پدرش نمایش اجرا میکرد و از 16 سالگی بازیگری در نمایشهای کمدی را آغاز کرد. او پس از آغاز همکاری با دین مارتین به شهرت رسید و در قالب گروه کمدی مارتین و لوئیس نمایشهای زیادی در دهه 40 میلادی اجرا کرد. در این برنامهها لوئیس بسیار مورد توجه قرار گرفت و مارتین کمتر دیده شد و همین باعث شد همکاری این دو به پایان برسد. پس از آن لوئیس در برنامهای در لاس وگاس بهصورت بداهه ترانهای خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و کمپانی کپیتال رکوردز اصرار کرد تا او آلبومی منتشر کرد. آلبوم «جری لوئیس فقط میخواند» در رتبهبندی بیلبورد به رتبه سه رسید و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت. او سال 1957 برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و همان سال هم در فیلمی بهنام «مجرم ظریف» بازی کرد. یک سال بعد فیلمی بهنام «پادو» را کارگردانی کرد و خودش هم در آن بازی کرد. «عیالوار»، «کشتی را ترک نکن»، «سیندرلا» دیگر فیلمهایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند و با فیلم «پروفسور دیوانه» در سال 1963 بیشتر هم مطرح شد. «دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه»، «فریب خورده»، «خدمتکار نامرتب»، «بوئینگ بوئینگ»، «سه نفر روی نیمکت»، «دهان گشاد»، «بهطور کامل»، «روزی که دلقک گریست»، «سلطان کمدی»، «جنگ برای زندگی»، «کلوچه»، «آقای شنبه شب» و «رؤیای آریزونا» دیگر فیلمهایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند که البته کارگردان فیلمهایی مانند «روزی که دلقک گریست» هم خودش بود. او سال 2017 درگذشت.
سالروز تولد عباس اخوین خوشنویس، رابرت راسن فیلمساز امریکایی، آگوستو بوال کارگردان برزیلی و احسان احمدزاده شاعر هم امروز است.
درگذشتها
علی اکبر شهنازی: نوازنده سرشناس تار سال 1363 در چنین روزی درگذشت. علی اکبر شهنازی متولد 1276 بود و خانواده پدریاش از نوازندگان بهنام تار بودند و پدرش استاد این ساز بود. او هم از 8 سالگی نواختن این ساز را از پدرش یاد گرفت و 6 سال هم ردیف موسیقی ایرانی را از او آموخت و مدتی هم شاگرد درویش خان بود. اولین صفحهاش را در 14 سالگی ضبط کرد و پس از درگذشت پدرش از 18 سالگی جانشین او شد و شاگردانش را آموزش داد. در دهه 1300 علی اکبر شهنازی معروفترین نوازنده تار در محافل هنری بود و در سال 1305 کمپانی هیزماسترز ویس از او دعوت کرد تا صفحاتی را ضبط کند. او سال 1308 هنرستان موسیقی شهنازی را تأسیس کرد و پس از تأسیس رادیو شروع به نوازندگی در برنامههای رادیو کرد. شهنازی علاوه بر نوازندگی آهنگسازی هم میکرد و تصنیفهای «ای نوع بشر»، «به اصفهان رو»، «جوانان وطن» و «چهارگاه» توسط او ساخته شد. شهنازی در طول دوران فعالیتش با شاعرانی چون ملکالشعرای بهار و خوانندگانی چون اقبال السطان، حسین طاهرزاده و ادیب خوانساری همکاری کرد. یکی از قطعات باقی مانده از نوازندگی علی اکبر شهنازی قطعهای در دستگاه شور است که با آواز حسینعلی خان نکیسا همراه است. او سالها تار و موسیقی را تدریس میکرد و استاد چهرههای شاخصی چون جلیل شهناز، نصرالله ناصحپور، حبیبالله صالحی، محمد ایرانی مجرد، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و محسن نفر بود.
ایران دفتری: بازیگر سینما و تئاتر که با بازی در فیلم «قیصر» او را میشناسید سال 1374 در چنین روزی درگذشت. ایران دفتری متولد 1286 بود و کارش را در تئاتر از سال 1308 با نمایش «آرشین مالالان» آغاز کرد و در نمایشهای «آخرین لحظه»، «ایدهآل عشقی»، «بدرالدین و مه پاره»، «بلبل سرگشته»، «جان فدای وطن»، «حافظ و صاحب عیار»، «مرد مرموز» و «نادر شاه» هم بازی کرد. سال 1314 هم با بازی در فیلم «شیرین و فرهاد» وارد سینما شد و پس از آن در فیلمهای «شکار خانگی»، «خوابهای طلایی»، «پریچهر»، «یک نگاه»، «برای تو»، «مردی که رنج میبرد»، «عروس دریا»، «خداحافظ تهران»، «زیر گنبد کبود»، «روزهای تاریک یک مادر» و «ببر مازندران» حضور داشت. نقش دفتری در فیلم «قیصر» و بهعنوان مادر در سال 1348مورد توجه مردم قرار گرفت و در ذهنها ماند و برایش برنده جایزه جشنواره سینمایی سپاس شد. پس از آن هم در فیلمهای «قهرمانان»، «سکه شانس»، «کلبه آن سوی رودخانه»، «قلاب»، «جان سخت»، «ایوب»، «نانجیب»، «گذر اکبر» و «شیربها» بازی کرد. رخشان بنی اعتماد مستندی درباره او با نام «آخرین دیدار با ایران دفتری» ساخته است.
سال 1388 در چنین روزی شبکه مستند بهعنوان نخستین شبکه دیجیتالی صداوسیما کارش را آغاز کرد.
تولدها
جری لوئیس: کمدین برجسته امریکایی سال 1926 در چنین روزی بهدنیا آمد. جری لوئیس همراه پدرش نمایش اجرا میکرد و از 16 سالگی بازیگری در نمایشهای کمدی را آغاز کرد. او پس از آغاز همکاری با دین مارتین به شهرت رسید و در قالب گروه کمدی مارتین و لوئیس نمایشهای زیادی در دهه 40 میلادی اجرا کرد. در این برنامهها لوئیس بسیار مورد توجه قرار گرفت و مارتین کمتر دیده شد و همین باعث شد همکاری این دو به پایان برسد. پس از آن لوئیس در برنامهای در لاس وگاس بهصورت بداهه ترانهای خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و کمپانی کپیتال رکوردز اصرار کرد تا او آلبومی منتشر کرد. آلبوم «جری لوئیس فقط میخواند» در رتبهبندی بیلبورد به رتبه سه رسید و بیش از یک میلیون نسخه فروش داشت. او سال 1957 برای اولین بار در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و همان سال هم در فیلمی بهنام «مجرم ظریف» بازی کرد. یک سال بعد فیلمی بهنام «پادو» را کارگردانی کرد و خودش هم در آن بازی کرد. «عیالوار»، «کشتی را ترک نکن»، «سیندرلا» دیگر فیلمهایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند و با فیلم «پروفسور دیوانه» در سال 1963 بیشتر هم مطرح شد. «دنیای دیوانه، دیوانه، دیوانه، دیوانه»، «فریب خورده»، «خدمتکار نامرتب»، «بوئینگ بوئینگ»، «سه نفر روی نیمکت»، «دهان گشاد»، «بهطور کامل»، «روزی که دلقک گریست»، «سلطان کمدی»، «جنگ برای زندگی»، «کلوچه»، «آقای شنبه شب» و «رؤیای آریزونا» دیگر فیلمهایی بودند که با بازی لوئیس ساخته شدند که البته کارگردان فیلمهایی مانند «روزی که دلقک گریست» هم خودش بود. او سال 2017 درگذشت.
سالروز تولد عباس اخوین خوشنویس، رابرت راسن فیلمساز امریکایی، آگوستو بوال کارگردان برزیلی و احسان احمدزاده شاعر هم امروز است.
درگذشتها
علی اکبر شهنازی: نوازنده سرشناس تار سال 1363 در چنین روزی درگذشت. علی اکبر شهنازی متولد 1276 بود و خانواده پدریاش از نوازندگان بهنام تار بودند و پدرش استاد این ساز بود. او هم از 8 سالگی نواختن این ساز را از پدرش یاد گرفت و 6 سال هم ردیف موسیقی ایرانی را از او آموخت و مدتی هم شاگرد درویش خان بود. اولین صفحهاش را در 14 سالگی ضبط کرد و پس از درگذشت پدرش از 18 سالگی جانشین او شد و شاگردانش را آموزش داد. در دهه 1300 علی اکبر شهنازی معروفترین نوازنده تار در محافل هنری بود و در سال 1305 کمپانی هیزماسترز ویس از او دعوت کرد تا صفحاتی را ضبط کند. او سال 1308 هنرستان موسیقی شهنازی را تأسیس کرد و پس از تأسیس رادیو شروع به نوازندگی در برنامههای رادیو کرد. شهنازی علاوه بر نوازندگی آهنگسازی هم میکرد و تصنیفهای «ای نوع بشر»، «به اصفهان رو»، «جوانان وطن» و «چهارگاه» توسط او ساخته شد. شهنازی در طول دوران فعالیتش با شاعرانی چون ملکالشعرای بهار و خوانندگانی چون اقبال السطان، حسین طاهرزاده و ادیب خوانساری همکاری کرد. یکی از قطعات باقی مانده از نوازندگی علی اکبر شهنازی قطعهای در دستگاه شور است که با آواز حسینعلی خان نکیسا همراه است. او سالها تار و موسیقی را تدریس میکرد و استاد چهرههای شاخصی چون جلیل شهناز، نصرالله ناصحپور، حبیبالله صالحی، محمد ایرانی مجرد، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و محسن نفر بود.
ایران دفتری: بازیگر سینما و تئاتر که با بازی در فیلم «قیصر» او را میشناسید سال 1374 در چنین روزی درگذشت. ایران دفتری متولد 1286 بود و کارش را در تئاتر از سال 1308 با نمایش «آرشین مالالان» آغاز کرد و در نمایشهای «آخرین لحظه»، «ایدهآل عشقی»، «بدرالدین و مه پاره»، «بلبل سرگشته»، «جان فدای وطن»، «حافظ و صاحب عیار»، «مرد مرموز» و «نادر شاه» هم بازی کرد. سال 1314 هم با بازی در فیلم «شیرین و فرهاد» وارد سینما شد و پس از آن در فیلمهای «شکار خانگی»، «خوابهای طلایی»، «پریچهر»، «یک نگاه»، «برای تو»، «مردی که رنج میبرد»، «عروس دریا»، «خداحافظ تهران»، «زیر گنبد کبود»، «روزهای تاریک یک مادر» و «ببر مازندران» حضور داشت. نقش دفتری در فیلم «قیصر» و بهعنوان مادر در سال 1348مورد توجه مردم قرار گرفت و در ذهنها ماند و برایش برنده جایزه جشنواره سینمایی سپاس شد. پس از آن هم در فیلمهای «قهرمانان»، «سکه شانس»، «کلبه آن سوی رودخانه»، «قلاب»، «جان سخت»، «ایوب»، «نانجیب»، «گذر اکبر» و «شیربها» بازی کرد. رخشان بنی اعتماد مستندی درباره او با نام «آخرین دیدار با ایران دفتری» ساخته است.
عکس نوشت
نوروزخوانی رسم و سنتی است که در بسیاری از شهرها و روستاها مانند روستای سرکلاته کردکوی استان گلستان همچنان اجرا میشود. نوروزخوانی یا ساونگ خوانی گونهای از آوازخوانی است که خاستگاه آن بیشتر در استان مازندران است و افرادی که به آنها نوروزخوان گفته میشود، پیش از آغاز فصل بهار به صورت دورهگردی به شهرها و روستاهای مختلف میروند و اشعاری در مدح بهار یا با ذکر مفاهیم مذهبی به صورت بداهه یا از روی حافظه میخوانند و آمدن بهار را نوید میدهند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#کارشناس_سیما
باز هم تلویزیون با یکی از برنامههایش خبرساز شد. کارشناس برنامه «زنده باد زندگی» از مردم خواست قناعت کنند و توقعاتشان را پایین بیاورند تا چرخ زندگی بچرخد. او گفت: «گوشت و مرغ و میوه و آجیل، باز هم کمتر بخوریم. یک هفته میوه نخوریم، چیزی نمیشود.»
این حرفها مردم را ناراحت و عصبانی کرد و بازتاب زیادی هم در شبکههای اجتماعی داشت و دربارهاش نوشتند: «کارشناس صدا و سیما با مدرک دکترای مدیریت آموزشی در یک برنامه تلویزیونی میگوید باید سطح توقعاتمان را باز هم کمتر کنیم تا زندگی حرکت کند، باید قناعت کنیم»، «اون یکی میگه دوست ندارین از ایران برین. این یکی میگه حالا که موندین چیزی نخورین»، «از این حرفا واقعاً کفری میشم. یه هفته گوشت نخورید، میوه نخورید... شما شرایط خریدشو فراهم کن مردم خودشون میدونن چی بخورن چی نخورن.»، «از کارشناسان این رسانه اظهار نظرات اینچنینی مطلقاً بعید نیست. وقتی نظرات دیکته میشن و شخصی با نام کارشناس، طوطیوار در حال تکرار است، انتظاری برای تغییر تفکر مردم نیست»، «مگه چی میشه؟ آدم باید قناعت کنه.»، «کارشناس آوردن صدا و سیما که میگه باید سطح انتظارمون رو بیارم پایین. گوشت، مرغ و میوه هم نخوریم اشکال نداره اینجوری زندگی راحتتر میشه.»، «من فکر کردم اون کارشناسه که میگه میوه هم نخورین شوخیه. من هیچ وقت میوه نمیخورم اما مردم چی جایگزین کنن چرا اینو نمیگن؟ باد هوا بخورن؟»، «کارشناسایی که میان ایده فضایی میدن میوه نخورین، برنج خالی بخورین، قناعت کنین، این نسخه رو میتونین برای خانواده خودتونم بپیچین؟! چرا صورت مسأله رو پاک میکنین؟»، «گوشت قرمز گرون شد تو تلویزیون گفتن نخورید مضره! کره و روغن گرون شد گفتن بهتر! ضرر داره و نخورین بهتره! الان میگن مرغ و میوه هم نخورید»، «قناعت وقتی معنا داره که توان خرید داشته باشی اما خود خواسته تصمیم بگیری هزینه نکنی و «نخری»، اینکه کالا «باشه» و «نتونی» بخری اسمش قناعت نیست، فقره.»، «در تمام یک سال و نیمی که خونه اجاره کردم، فقط یک کیلو گوشت خریدم. بهنظرتون انتظاراتم رو به حد کافی پایین آوردم؟»، «یعنی بعد از دیدنش از شدت حرص تپش قلب گرفتم»، «راست میگه سطح توقعاتتون رو بیارین پایین و هیچی نخورید، خودشم فکر کنم فقط گیاهخواری کرده»، «چیزی که توی ویدئوی این خانم بیشتر از همه اذیتم میکنه، واژه بایده؛ «باید قناعت کنیم»، «کارشناس با اضافه وزن چشمگیر برای ما نسخه نخوردن میوه و مرغ میپیچه و درس قناعت و امید میده و مجری هم الکی ادا حال بدا رو درمیاره ولی تهش قانع میشه که باید قناعت کنیم و به بچههامون یاد بدیم قناعت کنن. خدا رو شکر واسه همه چی یه راه حلی داریم.»، «چرا قناعت بلد نیستید، ناراحتش کردید.»
سفرهای کرونایی نوروزی
در آستانه سال نو سفرهای نوروزی یکی از بحثهای مطرح در شبکههای اجتماعی است. بخصوص پس از اعلام اسامی شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آنها مجاز نیست. البته کاربران زیادی انتقاد میکنند که چرا سفر با ماشین شخصی ممنوع است اما بلیت نوروزی برای اتوبوس و هواپیما و قطار فروخته میشود. خیلیها از این سفرها نگرانند و از احتمال اوج گیری مجدد کرونا پس از نوروز مینویسند: «هجوم آوردن همه به وسایل نقلیه عمومی که خطرناکتره، احتمال اینکه در محیط بستهای مثل اتوبوس و قطار و هواپیما ویروس منتقل بشه همیشه بیشتر از سفر شخصیه... فرض بر اینه که کسی در تعطیلات عید سفر اداری نمیره»، «پارسال این موقعها فکر میکردیم اگر عید نریم سفر بعدش اوضاع درست میشه... دومین عیدیه که نمیریم سفر و هیچ چیز درست نشده»، «سفر تو تعطیلات عید حتی بدون کرونا هم اشتباه بزرگیه. ولی من الان دلم سفر میخواد.»، «پلن سفر عید میچینید؟ یه پلن بهشت زهرا هم بچینید جای قشنگیه، تا اونجا هم که رفتید یه قبر هم پیش خرید کنید لازمتون میشه»، «خواهش میکنم هرگز سفر نروید. با تغییر بسیار کوچکی در سطح رفتار یک جمعیت، پتانسیل بزرگی از ویروس آزاد خواهد شد. البته که وضع واکسیناسیون در کشور باعث تأسف است اما واکسن فقط بخشی از راه حل است. عید و تعطیلات فرصت استراحت ما انسانهاست، اما دنیای ویروسها نه عید دارد و نه مرخصی. از اتفاق ویروس منتظر همین فرصت از جانب ماست. سفر و عید دیدنی امسال یعنی اپیدمی طولانیتر»، تا دیروز میگفت من قبل از ۹ شب به خاطر قرنطینه بیرون نمیام حالا داره برنامهریزی میکنه واسه سفر عید»، «این همه گفتن میخوایم تو عید سفر به مناطق قرمز رو ممنوع کنیم؛ آخرش گفتن مسافرت با داشتن برگه عبور مجازه»، «بیایید با سفر مجازی به نقاط مختلف و جذاب ایران در ایام عید خود و خانواده را در برابر کرونا حفظ کنید»، «ای کسانی که از حالا دارید برنامه سفر عید میریزید، همش این جمله رو با خودت تکرار کن: من یک ایرانی بی مسئولیتم. شاید که وجدانت بیدار شود»، «میخوام عید برم سفر ولی این داستان پروتکلهای بهداشتی و آقا نرو سفر بی فرهنگ دست و بالم رو بسته...»، «سفر به استانهای شمالی در ایام نوروز ممنوعه، ولی کل بلیتهای اتوبوس تهران به گیلان و مازندران تا سوم فروردین فروش رفته.»، «با ماشین شخصی که امکان ابتلا به کرونا کمتره، سفر نوروزی ممنوعه ولی با اتوبوس و قطار و هواپیما که از 30 نفر تا 300 نفر خفت تو خفتِ هم میشینن، اوکیه»، «به عنوان یک مادر تلاش میکنم عید نوروز را برای بچههام بدون سفر، تنها در تهران بزرگ شاد نگه دارم.»، «بازم یه سری عید قصد سفر دارن. معمولاً اینا چیزیشون نمیشه فقط ویروس رو سراسر کشور پخش میکنن و این طوری بقیه عزیزانشون رو از دست میدن»، «یه گروه زدن برای اطلاعرسانی در مورد احوال یک همکار کرونایی بستری، طرف اومده توش تبلیغ تور تو عید رو میکنه؛ رفتم با کلام دریدمش، اعصاب ندارم به مولا. هر پیامی که از اون گروه میاد دل من هری میریزه که همکارمون طوریش نشده باشه بعد تو تبلیغ سفر گروهی میکنی؟»، «بحث داغ این شبای خانوادههای ایرانی برای سفر تو عید: کرونا رو کی داده کی گرفته...؟»، «باورم نمیشه که خیلیها قصد سفر دارن! سه روز تعطیلی اونجوری آمار رو میبرد بالا، حالا انگار همه یادشون رفته... بعد عید افتضاحی میشه که نمیشه جمعش کرد.»
#کارشناس_سیما
باز هم تلویزیون با یکی از برنامههایش خبرساز شد. کارشناس برنامه «زنده باد زندگی» از مردم خواست قناعت کنند و توقعاتشان را پایین بیاورند تا چرخ زندگی بچرخد. او گفت: «گوشت و مرغ و میوه و آجیل، باز هم کمتر بخوریم. یک هفته میوه نخوریم، چیزی نمیشود.»
این حرفها مردم را ناراحت و عصبانی کرد و بازتاب زیادی هم در شبکههای اجتماعی داشت و دربارهاش نوشتند: «کارشناس صدا و سیما با مدرک دکترای مدیریت آموزشی در یک برنامه تلویزیونی میگوید باید سطح توقعاتمان را باز هم کمتر کنیم تا زندگی حرکت کند، باید قناعت کنیم»، «اون یکی میگه دوست ندارین از ایران برین. این یکی میگه حالا که موندین چیزی نخورین»، «از این حرفا واقعاً کفری میشم. یه هفته گوشت نخورید، میوه نخورید... شما شرایط خریدشو فراهم کن مردم خودشون میدونن چی بخورن چی نخورن.»، «از کارشناسان این رسانه اظهار نظرات اینچنینی مطلقاً بعید نیست. وقتی نظرات دیکته میشن و شخصی با نام کارشناس، طوطیوار در حال تکرار است، انتظاری برای تغییر تفکر مردم نیست»، «مگه چی میشه؟ آدم باید قناعت کنه.»، «کارشناس آوردن صدا و سیما که میگه باید سطح انتظارمون رو بیارم پایین. گوشت، مرغ و میوه هم نخوریم اشکال نداره اینجوری زندگی راحتتر میشه.»، «من فکر کردم اون کارشناسه که میگه میوه هم نخورین شوخیه. من هیچ وقت میوه نمیخورم اما مردم چی جایگزین کنن چرا اینو نمیگن؟ باد هوا بخورن؟»، «کارشناسایی که میان ایده فضایی میدن میوه نخورین، برنج خالی بخورین، قناعت کنین، این نسخه رو میتونین برای خانواده خودتونم بپیچین؟! چرا صورت مسأله رو پاک میکنین؟»، «گوشت قرمز گرون شد تو تلویزیون گفتن نخورید مضره! کره و روغن گرون شد گفتن بهتر! ضرر داره و نخورین بهتره! الان میگن مرغ و میوه هم نخورید»، «قناعت وقتی معنا داره که توان خرید داشته باشی اما خود خواسته تصمیم بگیری هزینه نکنی و «نخری»، اینکه کالا «باشه» و «نتونی» بخری اسمش قناعت نیست، فقره.»، «در تمام یک سال و نیمی که خونه اجاره کردم، فقط یک کیلو گوشت خریدم. بهنظرتون انتظاراتم رو به حد کافی پایین آوردم؟»، «یعنی بعد از دیدنش از شدت حرص تپش قلب گرفتم»، «راست میگه سطح توقعاتتون رو بیارین پایین و هیچی نخورید، خودشم فکر کنم فقط گیاهخواری کرده»، «چیزی که توی ویدئوی این خانم بیشتر از همه اذیتم میکنه، واژه بایده؛ «باید قناعت کنیم»، «کارشناس با اضافه وزن چشمگیر برای ما نسخه نخوردن میوه و مرغ میپیچه و درس قناعت و امید میده و مجری هم الکی ادا حال بدا رو درمیاره ولی تهش قانع میشه که باید قناعت کنیم و به بچههامون یاد بدیم قناعت کنن. خدا رو شکر واسه همه چی یه راه حلی داریم.»، «چرا قناعت بلد نیستید، ناراحتش کردید.»
سفرهای کرونایی نوروزی
در آستانه سال نو سفرهای نوروزی یکی از بحثهای مطرح در شبکههای اجتماعی است. بخصوص پس از اعلام اسامی شهرهای قرمز و نارنجی که سفر به آنها مجاز نیست. البته کاربران زیادی انتقاد میکنند که چرا سفر با ماشین شخصی ممنوع است اما بلیت نوروزی برای اتوبوس و هواپیما و قطار فروخته میشود. خیلیها از این سفرها نگرانند و از احتمال اوج گیری مجدد کرونا پس از نوروز مینویسند: «هجوم آوردن همه به وسایل نقلیه عمومی که خطرناکتره، احتمال اینکه در محیط بستهای مثل اتوبوس و قطار و هواپیما ویروس منتقل بشه همیشه بیشتر از سفر شخصیه... فرض بر اینه که کسی در تعطیلات عید سفر اداری نمیره»، «پارسال این موقعها فکر میکردیم اگر عید نریم سفر بعدش اوضاع درست میشه... دومین عیدیه که نمیریم سفر و هیچ چیز درست نشده»، «سفر تو تعطیلات عید حتی بدون کرونا هم اشتباه بزرگیه. ولی من الان دلم سفر میخواد.»، «پلن سفر عید میچینید؟ یه پلن بهشت زهرا هم بچینید جای قشنگیه، تا اونجا هم که رفتید یه قبر هم پیش خرید کنید لازمتون میشه»، «خواهش میکنم هرگز سفر نروید. با تغییر بسیار کوچکی در سطح رفتار یک جمعیت، پتانسیل بزرگی از ویروس آزاد خواهد شد. البته که وضع واکسیناسیون در کشور باعث تأسف است اما واکسن فقط بخشی از راه حل است. عید و تعطیلات فرصت استراحت ما انسانهاست، اما دنیای ویروسها نه عید دارد و نه مرخصی. از اتفاق ویروس منتظر همین فرصت از جانب ماست. سفر و عید دیدنی امسال یعنی اپیدمی طولانیتر»، تا دیروز میگفت من قبل از ۹ شب به خاطر قرنطینه بیرون نمیام حالا داره برنامهریزی میکنه واسه سفر عید»، «این همه گفتن میخوایم تو عید سفر به مناطق قرمز رو ممنوع کنیم؛ آخرش گفتن مسافرت با داشتن برگه عبور مجازه»، «بیایید با سفر مجازی به نقاط مختلف و جذاب ایران در ایام عید خود و خانواده را در برابر کرونا حفظ کنید»، «ای کسانی که از حالا دارید برنامه سفر عید میریزید، همش این جمله رو با خودت تکرار کن: من یک ایرانی بی مسئولیتم. شاید که وجدانت بیدار شود»، «میخوام عید برم سفر ولی این داستان پروتکلهای بهداشتی و آقا نرو سفر بی فرهنگ دست و بالم رو بسته...»، «سفر به استانهای شمالی در ایام نوروز ممنوعه، ولی کل بلیتهای اتوبوس تهران به گیلان و مازندران تا سوم فروردین فروش رفته.»، «با ماشین شخصی که امکان ابتلا به کرونا کمتره، سفر نوروزی ممنوعه ولی با اتوبوس و قطار و هواپیما که از 30 نفر تا 300 نفر خفت تو خفتِ هم میشینن، اوکیه»، «به عنوان یک مادر تلاش میکنم عید نوروز را برای بچههام بدون سفر، تنها در تهران بزرگ شاد نگه دارم.»، «بازم یه سری عید قصد سفر دارن. معمولاً اینا چیزیشون نمیشه فقط ویروس رو سراسر کشور پخش میکنن و این طوری بقیه عزیزانشون رو از دست میدن»، «یه گروه زدن برای اطلاعرسانی در مورد احوال یک همکار کرونایی بستری، طرف اومده توش تبلیغ تور تو عید رو میکنه؛ رفتم با کلام دریدمش، اعصاب ندارم به مولا. هر پیامی که از اون گروه میاد دل من هری میریزه که همکارمون طوریش نشده باشه بعد تو تبلیغ سفر گروهی میکنی؟»، «بحث داغ این شبای خانوادههای ایرانی برای سفر تو عید: کرونا رو کی داده کی گرفته...؟»، «باورم نمیشه که خیلیها قصد سفر دارن! سه روز تعطیلی اونجوری آمار رو میبرد بالا، حالا انگار همه یادشون رفته... بعد عید افتضاحی میشه که نمیشه جمعش کرد.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی: کتاب را مادر تفکر میدانیم
-
به اکران نوروز 1400 امیدواریم
-
تفریحی که دیگر ارزان نیست
-
«زخم نهان» بر موسیقی ایرانی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
اخبارایران آنلاین