ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اسحاق جهانگیری:
انتخابات پرشور کمهزینهترین مسیر برای مقابله با فشار خارجی است
گروه سیاسی/ معاون اول رئیس جمهوری معتقد است انتخابات بدیل ندارد و تنها مسیری که میتوان با هزینه کم به نتیجه رسید و دشمن را به عقب راند، انتخابات است. با این حال به گفته جهانگیری برای برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری مسئولان برگزار کننده هم باید علامتهای مثبتی به جریانات سیاسی بدهند.
اسحاق جهانگیری دیروز در یک گفتوگوی تفصیلی با ایرنا از تلاش دولت برای مقابله با تحریمها و اداره کشور در شرایط دشوار سالهای اخیر گفت و اینکه دولت برای خنثیسازی تحریمها در سالهای اخیر چه اقداماتی انجام داده است. بخشی از این گفتوگو هم به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و از لزوم مشارکت حداکثری مردم گذشت و وی گفت که مشارکت حداکثری کمهزینهترین راه برای مقابله با فشارهای دشمن است و موجب عقب راندن دشمن میشود. وی در عین حال معتقد است باید دستگاهها و نهادهای برگزار کننده انتخابات علامتهای مثبتی به جریانات سیاسی بدهند و همه احساس کنند که نامزدهای مدنظرشان در بین نامزدهای انتخابات وجود دارد. جهانگیری در گفتوگوی یاد شده همچنین به دلایل ماندنش در دولت دوم روحانی هم اشاره و تأکید کرد که در شرایط جنگ اقتصادی، کنارهگیری از دولت را جوانمردانه نمیدانست.
مشارکت حداکثری موجب عقب راندن دشمن میشود
معاون اول رئیسجمهوری درباره الزامات مشارکت حداکثری و فضای کشور در فاصله سه ماه مانده به انتخابات گفت: جریان اصلاحطلب و مردم بالاخره دنبال اصلاحات هستند و معتقدند کشور اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. برخی اشکالات ساختاری هستند یا مسائلی که باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که میتوان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است. جهانگیری با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، تصریح کرد: ما هم راهی جز این نداریم. در ایام انتخابات وقت زیادی برای این قضیه گذاشته میشود و روی آن بحث میکنند و میگویند آیا شرکت کنیم خوب است یا نه؟ آخر هم تصمیم میگیرند که شرکت کنند. سالهای ۹۲ و ۹۶ هم چنین بود. حتی در سال ۸۸ هم تردیدهایی وجود داشت اما بالاخره مردم و جریانات سیاسی مشارکت داشتند. وی با بیان اینکه تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر میکنند رأیشان اثری ندارد و اختیارات دولت و رئیسجمهوری کم است، عنوان کرد: اینطور نیست. رأی تأثیر دارد و رئیسجمهوری هم بستگی به فردی دارد که انتخاب میشود. در دوران مختلف رئیسجمهوری داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند.
مردم باید احساس کنند نامزدشان در میان کاندیداها وجود دارد
به گفته جهانگیری، اگر همه گروهها بتوانند با نامزد مورد نظر خود در انتخابات حاضر باشند و گرایشهای مختلف هم باور کنند نامزدی دارند که قادر به حل مسائل کشور است، مردم حتماً در انتخابات شرکت میکنند. جهانگیری با بیان اینکه پیشبینی میکنم دورههای آینده کشور دوره درخشانی خواهد بود، گفت: اگر بتوانیم در فضای بینالمللی به تفاهم برسیم و در داخل هم افراد توانمندی امور کشور را از نظر اقتصادی در دست بگیرند، در این صورت میتوان دوباره به دوران خوبی از نظر زندگی رسید و فشار را به سرعت از روی مردم کم کرد. این بخش تعیینکننده را باید در دولت بیشتر دنبال کنیم. وی با اشاره به فعالیت اصلاحطلبان اظهار داشت: به نظر میرسد اصلاحطلبان فعال شدهاند و شورا هم درست کردهاند. اینها علامتهایی برای فعال شدن اصلاحطلبان است. علامتهای مسئولان برگزاری انتخابات به جریانات سیاسی هم باید مثبت باشد. باید همه علامتها حتی علامتهای کاری هم مثبت باشد چون علامت منفی در انتخابات مردم را دلسرد میکند. معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: به عنوان دلسوز نظام که حاضرم از زندگی خودم برای نظام و ایران بگذرم، فکر میکنم امروز هیچ کاری واجبتر از این برای ایران نیست که کاری کنیم مردم به نظام و کشور خود خوشبین و دلگرم شوند و یک انتخابات باشکوه را برگزار کنند و دشمن را از وارد کردن فشار به ایران مأیوس کنند. همه باید این کار را انجام دهیم. هر آدم ملی و هر طرفدار نظام باید این کار را انجام دهد.
کنارهگیریام از دولت مسئولانه و جوانمردانه نبود
جهانگیری درباره علت ماندنش در دولت دوم روحانی نیز تصریح کرد: با توجه به جریان سیاسی که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شوم. طبیعی است که نمیتوان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رأی بدهند و بعد ما بگوییم نمیخواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم. وی با بیان اینکه شش ماه بعد از اینکه دولت را شروع کردهایم، جنگ تمامعیار اقتصادی علیه کشور شروع شد، خاطرنشان کرد: من فکر میکنم در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی حتی مخالفان و منتقدین دولت هم باید میآمدند به کمک دولت و میگفتند اگر کاری هست که ما باید انجام بدهیم در این شرایط انجام میدهیم و به دولت کمک میکنیم. بنابراین در این شرایط من کنارهگیری را مسئولانه و جوانمردانه نمیدانستم وقتی کشوری درگیر جنگ اقتصادی است، برای مصلحت شخصی خودم که محبوبیتم کم یا زیاد میشود از دولت بیرون بروم و در دولت نمانم، آن هم من که مسئول ستاد مقابله با تحریم و ستاد اقتصاد مقاومتی بودم. معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به دستور رهبری انقلاب مبنی بر مسئولیت او در اداره ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مبارزه با تحریم، گفت: اگر هیچ کاری نکرده باشم جز همین ستاد مقابله با تحریمها و تأمین منابع مورد نیاز کشور یا اقتصاد مقاومتی، همین کفایت میکند چون میدانستیم مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند.
برخی متوجه عوارض سخنان و جایگاهشان نیستند
جهانگیری در پاسخ به سؤالی درباره بحث عدالت اجتماعی از سوی نمایندگان مجلس و حذف ارز ترجیحی در جریان بررسی بودجه بیان کرد: پیشنهاد مجلس در حذف ارز ترجیحی چیز عجیبی بود. این مجلس آن همه شعار داد، فضاسازی کرد و بعد گفتند از اول سال ارز ترجیحی حذف میشود. هر کدام از این حرفها در فضای اقتصاد کشور تأثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً وقتی بدانید فروردین ماه ارز روغن نباتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان برسد، یعنی ۶ برابر میشود، میروید چند قوطی روغن خریده و در منزل نگهداری میکنید. این حداقل کاری است که همه میکنند. متأسفانه دوستان تجربه ندارند و خیلی به این مسائل توجه نمیکنند اما در عمل متوجه و مجبور میشوند، تصمیم بگیرند و این موضوع را قبول میکنند و بگذارند ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود. معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه برخی متوجه عوارض سخنان خود و جایگاهی که در آن قرار گرفتهاند، نیستند، یادآور شد: آنها به آثار و عواقب مطالبی که میگویند توجه ندارند و نمیدانند این امر در زندگی مردم چه تأثیری میگذارد. البته این موضعگیریها آسیب خودش را به زندگی و معیشت مردم وارد کرد.
اقتصاد مقاومتی باید از کشور در مقابل تحریم محافظت کند
جهانگیری با اشاره به شرایط دوره دولتهای یازدهم و دوازدهم در سطح بینالمللی و روی کار آمدن ترامپ و توافق برجام و همچنین کرونا و ادعای منتقدان مبنی بر کمرنگ شدن اقتصاد مقاومتی در دولتهای یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای دولت بسیار مفید بود. به صورت مکرر گفتهام به دلیل اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه بود، این مسأله به پیش بردن آن کمک کرد. معاون اول رئیسجمهوری اضافه کرد: وقتی درباره اقتصاد ایران حرف میزنیم، درباره اقتصاد نوزدهم و بیستم دنیا حرف میزنیم. سیاستهایی که برای این اقتصاد باید وضع شود، باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد. اگر قرار است دوباره تحریم اعمال شود، اقتصاد مقاومتی باید بتواند کشور را در مقابل تحریم محافظت کند.
اسحاق جهانگیری دیروز در یک گفتوگوی تفصیلی با ایرنا از تلاش دولت برای مقابله با تحریمها و اداره کشور در شرایط دشوار سالهای اخیر گفت و اینکه دولت برای خنثیسازی تحریمها در سالهای اخیر چه اقداماتی انجام داده است. بخشی از این گفتوگو هم به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و از لزوم مشارکت حداکثری مردم گذشت و وی گفت که مشارکت حداکثری کمهزینهترین راه برای مقابله با فشارهای دشمن است و موجب عقب راندن دشمن میشود. وی در عین حال معتقد است باید دستگاهها و نهادهای برگزار کننده انتخابات علامتهای مثبتی به جریانات سیاسی بدهند و همه احساس کنند که نامزدهای مدنظرشان در بین نامزدهای انتخابات وجود دارد. جهانگیری در گفتوگوی یاد شده همچنین به دلایل ماندنش در دولت دوم روحانی هم اشاره و تأکید کرد که در شرایط جنگ اقتصادی، کنارهگیری از دولت را جوانمردانه نمیدانست.
مشارکت حداکثری موجب عقب راندن دشمن میشود
معاون اول رئیسجمهوری درباره الزامات مشارکت حداکثری و فضای کشور در فاصله سه ماه مانده به انتخابات گفت: جریان اصلاحطلب و مردم بالاخره دنبال اصلاحات هستند و معتقدند کشور اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. برخی اشکالات ساختاری هستند یا مسائلی که باید اصلاح شود. همه باید بدانیم که هیچ بدیلی برای انتخابات وجود ندارد. تنها مسیری که میتوان در داخل کشور با هزینه کم به نتیجه رسید، انتخابات است. جهانگیری با بیان اینکه راه اصلاح امور در همه کشورها از مسیر انتخابات گذشته است، تصریح کرد: ما هم راهی جز این نداریم. در ایام انتخابات وقت زیادی برای این قضیه گذاشته میشود و روی آن بحث میکنند و میگویند آیا شرکت کنیم خوب است یا نه؟ آخر هم تصمیم میگیرند که شرکت کنند. سالهای ۹۲ و ۹۶ هم چنین بود. حتی در سال ۸۸ هم تردیدهایی وجود داشت اما بالاخره مردم و جریانات سیاسی مشارکت داشتند. وی با بیان اینکه تردیدها ناشی از آن است که مردم فکر میکنند رأیشان اثری ندارد و اختیارات دولت و رئیسجمهوری کم است، عنوان کرد: اینطور نیست. رأی تأثیر دارد و رئیسجمهوری هم بستگی به فردی دارد که انتخاب میشود. در دوران مختلف رئیسجمهوری داشتیم که از اختیارات خود استفاده کرده و توانسته کار را پیش ببرد و توانسته مشکلاتی را حل کند.
مردم باید احساس کنند نامزدشان در میان کاندیداها وجود دارد
به گفته جهانگیری، اگر همه گروهها بتوانند با نامزد مورد نظر خود در انتخابات حاضر باشند و گرایشهای مختلف هم باور کنند نامزدی دارند که قادر به حل مسائل کشور است، مردم حتماً در انتخابات شرکت میکنند. جهانگیری با بیان اینکه پیشبینی میکنم دورههای آینده کشور دوره درخشانی خواهد بود، گفت: اگر بتوانیم در فضای بینالمللی به تفاهم برسیم و در داخل هم افراد توانمندی امور کشور را از نظر اقتصادی در دست بگیرند، در این صورت میتوان دوباره به دوران خوبی از نظر زندگی رسید و فشار را به سرعت از روی مردم کم کرد. این بخش تعیینکننده را باید در دولت بیشتر دنبال کنیم. وی با اشاره به فعالیت اصلاحطلبان اظهار داشت: به نظر میرسد اصلاحطلبان فعال شدهاند و شورا هم درست کردهاند. اینها علامتهایی برای فعال شدن اصلاحطلبان است. علامتهای مسئولان برگزاری انتخابات به جریانات سیاسی هم باید مثبت باشد. باید همه علامتها حتی علامتهای کاری هم مثبت باشد چون علامت منفی در انتخابات مردم را دلسرد میکند. معاون اول رئیسجمهوری ادامه داد: به عنوان دلسوز نظام که حاضرم از زندگی خودم برای نظام و ایران بگذرم، فکر میکنم امروز هیچ کاری واجبتر از این برای ایران نیست که کاری کنیم مردم به نظام و کشور خود خوشبین و دلگرم شوند و یک انتخابات باشکوه را برگزار کنند و دشمن را از وارد کردن فشار به ایران مأیوس کنند. همه باید این کار را انجام دهیم. هر آدم ملی و هر طرفدار نظام باید این کار را انجام دهد.
کنارهگیریام از دولت مسئولانه و جوانمردانه نبود
جهانگیری درباره علت ماندنش در دولت دوم روحانی نیز تصریح کرد: با توجه به جریان سیاسی که در آن بودم، بیشتر از همه مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی، بعد آقای خاتمی و سپس دوستان اصلاحات و همچنین آقای روحانی اصرار کردند که وارد انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ شوم. طبیعی است که نمیتوان با مردم بازی کرد و به آنها بگوییم رأی بدهند و بعد ما بگوییم نمیخواهیم باشیم و خود را کنار بکشیم. وی با بیان اینکه شش ماه بعد از اینکه دولت را شروع کردهایم، جنگ تمامعیار اقتصادی علیه کشور شروع شد، خاطرنشان کرد: من فکر میکنم در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی حتی مخالفان و منتقدین دولت هم باید میآمدند به کمک دولت و میگفتند اگر کاری هست که ما باید انجام بدهیم در این شرایط انجام میدهیم و به دولت کمک میکنیم. بنابراین در این شرایط من کنارهگیری را مسئولانه و جوانمردانه نمیدانستم وقتی کشوری درگیر جنگ اقتصادی است، برای مصلحت شخصی خودم که محبوبیتم کم یا زیاد میشود از دولت بیرون بروم و در دولت نمانم، آن هم من که مسئول ستاد مقابله با تحریم و ستاد اقتصاد مقاومتی بودم. معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به دستور رهبری انقلاب مبنی بر مسئولیت او در اداره ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مبارزه با تحریم، گفت: اگر هیچ کاری نکرده باشم جز همین ستاد مقابله با تحریمها و تأمین منابع مورد نیاز کشور یا اقتصاد مقاومتی، همین کفایت میکند چون میدانستیم مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند.
برخی متوجه عوارض سخنان و جایگاهشان نیستند
جهانگیری در پاسخ به سؤالی درباره بحث عدالت اجتماعی از سوی نمایندگان مجلس و حذف ارز ترجیحی در جریان بررسی بودجه بیان کرد: پیشنهاد مجلس در حذف ارز ترجیحی چیز عجیبی بود. این مجلس آن همه شعار داد، فضاسازی کرد و بعد گفتند از اول سال ارز ترجیحی حذف میشود. هر کدام از این حرفها در فضای اقتصاد کشور تأثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً وقتی بدانید فروردین ماه ارز روغن نباتی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵ هزار تومان برسد، یعنی ۶ برابر میشود، میروید چند قوطی روغن خریده و در منزل نگهداری میکنید. این حداقل کاری است که همه میکنند. متأسفانه دوستان تجربه ندارند و خیلی به این مسائل توجه نمیکنند اما در عمل متوجه و مجبور میشوند، تصمیم بگیرند و این موضوع را قبول میکنند و بگذارند ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شود. معاون اول رئیسجمهوری با بیان اینکه برخی متوجه عوارض سخنان خود و جایگاهی که در آن قرار گرفتهاند، نیستند، یادآور شد: آنها به آثار و عواقب مطالبی که میگویند توجه ندارند و نمیدانند این امر در زندگی مردم چه تأثیری میگذارد. البته این موضعگیریها آسیب خودش را به زندگی و معیشت مردم وارد کرد.
اقتصاد مقاومتی باید از کشور در مقابل تحریم محافظت کند
جهانگیری با اشاره به شرایط دوره دولتهای یازدهم و دوازدهم در سطح بینالمللی و روی کار آمدن ترامپ و توافق برجام و همچنین کرونا و ادعای منتقدان مبنی بر کمرنگ شدن اقتصاد مقاومتی در دولتهای یازدهم و دوازدهم عنوان کرد: سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای دولت بسیار مفید بود. به صورت مکرر گفتهام به دلیل اینکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد اجماع همه بود، این مسأله به پیش بردن آن کمک کرد. معاون اول رئیسجمهوری اضافه کرد: وقتی درباره اقتصاد ایران حرف میزنیم، درباره اقتصاد نوزدهم و بیستم دنیا حرف میزنیم. سیاستهایی که برای این اقتصاد باید وضع شود، باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد. اگر قرار است دوباره تحریم اعمال شود، اقتصاد مقاومتی باید بتواند کشور را در مقابل تحریم محافظت کند.
مشاور امنیت ملی امریکا:
کانال دیپلماسی غیر مستقیم تهران - واشنگتن برقرار است
گروه سیاسی/ مقامهای امریکایی معتقدند که کانال دیپلماسی غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن برقرار است. این را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به انتقاداتی مطرح کرد که «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق امریکا مطرح کرد و گفت: اگر چه مذاکرات مستقیمی میان ایران و امریکا در زمینه برجام صورت نگرفته اما امریکا بهطور غیرمستقیم و از طریق شرکای اروپایی خود و دیگر کانالها با ایران در تماس است. به گزارش ایرنا سالیوان در کنفرانسی خبری تصریح کرد که کاخ سفید از طریق این گفتوگوهای غیرمستقیم موضع خود را برای ایران تبیین کرده و منتظر آن است که ببیند تهران چه خواهد کرد. مشاور امنیت ملی امریکا همچنین در واکنش به انتقاد وزیرخارجه سابق درباره برخورد جو بایدن با ایران از موضع ضعف در عراق ، با طرح اتهاماتی علیه ایران، پاسخ داد که «اگر به تعداد حملات نیروهای مورد حمایت ایران در عراق در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نگاه کنید، آن وقت گمان میکنم آقای پمپئو در موقعیتی قرار نگیرد که اجازه اظهارنظر در این باره داشته باشد. ما در حال پیگیری اهداف خود هستیم و به دنبال حل مسأله هستهای ایران از طریق دیپلماسی هستیم».
این موضعگیری در حالی مطرح شده که ایران از امریکا خواسته است با لغو تحریمها گام نخست را به سوی اجرای تمام و کمال برجام بردارد. حال آنکه مقامهای امریکایی لغو تحریمها را به ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران مشروط کردهاند. خواستهای که حتی با اعتراض برخی از خود قانونگذاران امریکایی روبهرو شده است. چنانکه «ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان امریکا در جریان جلسه کمیته روابط خارجی با آنتونی بلینکن، از وزیرخارجه کشورش پرسید: «مگر ما اول از این توافق خارج نشدهایم، چرا نباید ما اول به آن بازگردیم... و چطور میشود از ایران انتظار داشت که قبل از بازگشت ما به این توافق، مفاد آن را رعایت کند؟»
در ادامه این تحولات و تداوم بنبست برجام بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامهای به «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملکرد امریکا و اروپا در مورد موضوع برجام انتقاد کرد. ظریف در این نامه چند صفحهای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و امریکا در ارتباط با موضوع توافق هستهای تأکید کرده است که در صورتی که طرفهای مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد. سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره این نامه گفت که وزیر امور خارجه کشورمان با هدف تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با برجام، نامهای خطاب به هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام، در مورخ 22 اسفند 1399 (برابر با 12 مارس 2020) ارسال کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه این نامه تبیین نگرش جمهوری اسلامی ایران است و حاوی هیچ طرحی نمیباشد، افزود: «در نامه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام اعلام شده که «چنانچه ایالات متحده قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریمهای ظالمانه را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است».
مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشنگتن طی چند هفته آینده کلید میخورد
رئیس جمهوری امریکا بین متحدان در اروپا برای احیای برجام و منتقدان در کنگره بر سر بازگشت به توافق یا فشار بر رسیدن به توافقی جامعتر گیر افتاده است. این جدیدترین تحلیل نشریه امریکایی نیویورکتایمز است که پیرامون توافق هستهای و اختلافات میان تهران و واشنگتن منتشر شده است. «نیویورکتایمز» با اشاره به اینکه سه هفته پیش، امریکا در راستای نشان دادن حسن نیت خودش پذیرفت که به مذاکرات هستهای با ایران بپیوندد اما با مخالفت ایران مواجه شد، نوشت: «دیپلماتهای انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواستهاند دعوت مشترک اروپا و امریکا را برای شروع مذاکرات غیررسمی بپذیرد. همزمان مقامات چین و روسیه نیز طی روزهای اخیر با زبانی نرمتر از تهران خواستهاند که به مذاکرات برگردد. اما این در حالی است که ایران اعلام کرده بدون دریافت مشوقهای مالی لازم یعنی لغو تحریمها حاضر به گفتوگو نیست، بایدن هم دلایل خاص خود را برای عدم بازگشت فوری به برجام دارد.» در همین چارچوب تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانیان امریکایی و معاون اجرایی مؤسسه «کوینسی» گفته است که هم ایران و هم امریکا باید غرور را کنار گذاشته و هزینههای مذاکره را بپردازند. پارسی در این باره افزوده است که امریکا هر چه بیشتر بازگشت به برجام را به تعویق بیندازد، این هزینه بیشتر خواهد شد. مجله امریکایی «ویک» هم در یادداشتی درباره رویکرد جو بایدن نسبت به ایران نوشته است: «حالا که بایدن رئیس جمهوری شده است، باید فوراً لغو گسترده تحریمها را هم برای نشان دادن حسن نیت و هم برای ایجاد یک وضعیت بهتر به عنوان بخشی از مذاکرات برای بازگشت به توافق هستهای که دولت پیشین امریکا از آن خارج شد، انجام دهد. امریکا خسارات زیادی را به دولت و ملت ایران وارد کرده است که منجر به افزایش تلفات بیماری همهگیر کرونا شد. واشنگتن این را به آنها بدهکار است.» این یادداشت در نهایت به کاخ سفید توصیه کرده است این امریکا بود که به وعدهاش عمل نکرده است بنابراین ابتدا این کشور باید از خود حسن نیت نشان دهد.»
در چنین شرایطی نیویورکتایمز با اشاره به بنبست فعلی به نقل از دیپلماتهای امریکایی و اروپایی گفته است که گفتوگوهای غیررسمی ممکن است طی هفتههای آینده آغاز شود. وقتی این کار انجام شود، انتظار میرود امریکا و ایران توافق کنند تا گامهای همزمانی را جهت بازگشت به توافقنامه سال 2015 بردارند.
این موضعگیری در حالی مطرح شده که ایران از امریکا خواسته است با لغو تحریمها گام نخست را به سوی اجرای تمام و کمال برجام بردارد. حال آنکه مقامهای امریکایی لغو تحریمها را به ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران مشروط کردهاند. خواستهای که حتی با اعتراض برخی از خود قانونگذاران امریکایی روبهرو شده است. چنانکه «ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان امریکا در جریان جلسه کمیته روابط خارجی با آنتونی بلینکن، از وزیرخارجه کشورش پرسید: «مگر ما اول از این توافق خارج نشدهایم، چرا نباید ما اول به آن بازگردیم... و چطور میشود از ایران انتظار داشت که قبل از بازگشت ما به این توافق، مفاد آن را رعایت کند؟»
در ادامه این تحولات و تداوم بنبست برجام بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامهای به «جوسپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عملکرد امریکا و اروپا در مورد موضوع برجام انتقاد کرد. ظریف در این نامه چند صفحهای، ضمن انتقاد از عملکرد اروپا و امریکا در ارتباط با موضوع توافق هستهای تأکید کرده است که در صورتی که طرفهای مقابل به تعهدات برجامی خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات عمل خواهد کرد. سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره این نامه گفت که وزیر امور خارجه کشورمان با هدف تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مرتبط با برجام، نامهای خطاب به هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام، در مورخ 22 اسفند 1399 (برابر با 12 مارس 2020) ارسال کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه این نامه تبیین نگرش جمهوری اسلامی ایران است و حاوی هیچ طرحی نمیباشد، افزود: «در نامه کشورمان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگکننده کمیسیون مشترک برجام اعلام شده که «چنانچه ایالات متحده قصد دارد اقدامات متخلفانه خود در نقض برجام و تحمیل تحریمهای ظالمانه را اصلاح کند، اولین گام ضروری بازگشت به پایبندی کامل به عنوان طرف متخلف است».
مذاکرات غیررسمی میان تهران و واشنگتن طی چند هفته آینده کلید میخورد
رئیس جمهوری امریکا بین متحدان در اروپا برای احیای برجام و منتقدان در کنگره بر سر بازگشت به توافق یا فشار بر رسیدن به توافقی جامعتر گیر افتاده است. این جدیدترین تحلیل نشریه امریکایی نیویورکتایمز است که پیرامون توافق هستهای و اختلافات میان تهران و واشنگتن منتشر شده است. «نیویورکتایمز» با اشاره به اینکه سه هفته پیش، امریکا در راستای نشان دادن حسن نیت خودش پذیرفت که به مذاکرات هستهای با ایران بپیوندد اما با مخالفت ایران مواجه شد، نوشت: «دیپلماتهای انگلیس، فرانسه و آلمان از ایران خواستهاند دعوت مشترک اروپا و امریکا را برای شروع مذاکرات غیررسمی بپذیرد. همزمان مقامات چین و روسیه نیز طی روزهای اخیر با زبانی نرمتر از تهران خواستهاند که به مذاکرات برگردد. اما این در حالی است که ایران اعلام کرده بدون دریافت مشوقهای مالی لازم یعنی لغو تحریمها حاضر به گفتوگو نیست، بایدن هم دلایل خاص خود را برای عدم بازگشت فوری به برجام دارد.» در همین چارچوب تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانیان امریکایی و معاون اجرایی مؤسسه «کوینسی» گفته است که هم ایران و هم امریکا باید غرور را کنار گذاشته و هزینههای مذاکره را بپردازند. پارسی در این باره افزوده است که امریکا هر چه بیشتر بازگشت به برجام را به تعویق بیندازد، این هزینه بیشتر خواهد شد. مجله امریکایی «ویک» هم در یادداشتی درباره رویکرد جو بایدن نسبت به ایران نوشته است: «حالا که بایدن رئیس جمهوری شده است، باید فوراً لغو گسترده تحریمها را هم برای نشان دادن حسن نیت و هم برای ایجاد یک وضعیت بهتر به عنوان بخشی از مذاکرات برای بازگشت به توافق هستهای که دولت پیشین امریکا از آن خارج شد، انجام دهد. امریکا خسارات زیادی را به دولت و ملت ایران وارد کرده است که منجر به افزایش تلفات بیماری همهگیر کرونا شد. واشنگتن این را به آنها بدهکار است.» این یادداشت در نهایت به کاخ سفید توصیه کرده است این امریکا بود که به وعدهاش عمل نکرده است بنابراین ابتدا این کشور باید از خود حسن نیت نشان دهد.»
در چنین شرایطی نیویورکتایمز با اشاره به بنبست فعلی به نقل از دیپلماتهای امریکایی و اروپایی گفته است که گفتوگوهای غیررسمی ممکن است طی هفتههای آینده آغاز شود. وقتی این کار انجام شود، انتظار میرود امریکا و ایران توافق کنند تا گامهای همزمانی را جهت بازگشت به توافقنامه سال 2015 بردارند.
اخبـــار
سخنگوی وزارت امورخارجه تأیید کرد
حمله خرابکارانه به کشتی کانتینربر ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به یک کانتینر ایرانی در آبهای دریای مدیترانه را تأیید کرد. به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیبزاده درباره حمله به یک کشتی کانتینربر کشورمان در آبهای بینالمللی دریای مدیترانه که منجر به آسیبدیدگی این کشتی شد، گفت: گزارشهای دریافتی حمله خرابکارانه به این کشتی که در تناقض آشکار با حقوق بینالملل و حقوق دریاها قرار دارد، تأیید میکند. خطیبزاده ضمن محکوم کردن این اقدام افزود: انجام اقدامات لازم درخصوص شناسایی عوامل این اقدام خرابکارانه در دستور کار بخشهای مختلف بوده و پیگیریهای لازم در این زمینه در ابعاد مختلف آن بهطور جدی در دستور کار قرار دارد. علی غیاثیان، سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران پیشتر اعلام کرده بود: در پی اصابت شیء انفجاری به کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» در ۲۰ اسفند در دریای مدیترانه، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد.
غیاثیان افزود: این شناور که متعلق به شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بود که پس از اصابت شیء انفجاری به بدنه کشتی، آتشسوزی مختصری در محل انفجار رخ داده که با تلاش بموقع فرمانده و خدمه کشتی، آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ یک از خدمه آسیبی وارد نشده است.
واکنش اقلیم کردستان به اعتراضات اخیر ایران و ترکیه
رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کردستان عراق بر احترام به حاکمیت کشورهای همسایه تأکید کرد. به گزارش ایلنا، خبرگزاری آناتولی گزارش داد، «صفین دیزایی» درخصوص شائبههای مربوط به تمبر یادبود به مناسبت دیدار پاپ گفت: چاپ تمبر یادبود دیدار پاپ یک سوءتفاهم بود و امیدواریم با حسننیت و راههای تفاهمآمیز برطرف شود. ما به حاکمیت کشورهای همسایه ایران، ترکیه و سوریه احترام میگذاریم و از آنها نیز چنین انتظاری داریم. وزارت حملونقل اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر پاپ فرانسیس به استانهای شمالی عراق، چند تمبر یادبود چاپ کرد که علاوه بر جای ندادن زبان عربی بهعنوان زبان اول رسمی عراق روی تمبرها، نقشه جعلی هم تحت عنوان کردستان روی آن درج کرد که بخشهایی از خاک ایران و ترکیه در آن گنجانده شده بودند. این اقدام با واکنش منفی وزارت امور خارجه کشورمان روبهرو شده بود.
مراسم معارفه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
آیین تکریم و معارفه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه با حضور سرلشکر سلامی برگزار شد.به گزارش سپاه نیوز، در این مراسم با تقدیر از تلاشها و زحمات سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در مدت تصدی مسئولیت، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوش السادات بهعنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) منصوب شد.همچنین در این مراسم با تقدیر از تلاشها و خدمات سردار سرتیپ دوم پاسدار مجید خراسانی در مدت تصدی مسئولیت مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید امینالله امامی بهعنوان مدیرعامل جدید بنیاد تعاون سپاه منصوب شد.
حمله خرابکارانه به کشتی کانتینربر ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله به یک کانتینر ایرانی در آبهای دریای مدیترانه را تأیید کرد. به گزارش ایرنا از اداره کل اطلاعرسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیبزاده درباره حمله به یک کشتی کانتینربر کشورمان در آبهای بینالمللی دریای مدیترانه که منجر به آسیبدیدگی این کشتی شد، گفت: گزارشهای دریافتی حمله خرابکارانه به این کشتی که در تناقض آشکار با حقوق بینالملل و حقوق دریاها قرار دارد، تأیید میکند. خطیبزاده ضمن محکوم کردن این اقدام افزود: انجام اقدامات لازم درخصوص شناسایی عوامل این اقدام خرابکارانه در دستور کار بخشهای مختلف بوده و پیگیریهای لازم در این زمینه در ابعاد مختلف آن بهطور جدی در دستور کار قرار دارد. علی غیاثیان، سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران پیشتر اعلام کرده بود: در پی اصابت شیء انفجاری به کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» در ۲۰ اسفند در دریای مدیترانه، بخشی از بدنه کشتی دچار آسیب شد.
غیاثیان افزود: این شناور که متعلق به شرکت حمل و نقل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است از ایران به مقصد اروپا در حرکت بود که پس از اصابت شیء انفجاری به بدنه کشتی، آتشسوزی مختصری در محل انفجار رخ داده که با تلاش بموقع فرمانده و خدمه کشتی، آتش بلافاصله مهار شد و به هیچ یک از خدمه آسیبی وارد نشده است.
واکنش اقلیم کردستان به اعتراضات اخیر ایران و ترکیه
رئیس اداره روابط خارجی اقلیم کردستان عراق بر احترام به حاکمیت کشورهای همسایه تأکید کرد. به گزارش ایلنا، خبرگزاری آناتولی گزارش داد، «صفین دیزایی» درخصوص شائبههای مربوط به تمبر یادبود به مناسبت دیدار پاپ گفت: چاپ تمبر یادبود دیدار پاپ یک سوءتفاهم بود و امیدواریم با حسننیت و راههای تفاهمآمیز برطرف شود. ما به حاکمیت کشورهای همسایه ایران، ترکیه و سوریه احترام میگذاریم و از آنها نیز چنین انتظاری داریم. وزارت حملونقل اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر پاپ فرانسیس به استانهای شمالی عراق، چند تمبر یادبود چاپ کرد که علاوه بر جای ندادن زبان عربی بهعنوان زبان اول رسمی عراق روی تمبرها، نقشه جعلی هم تحت عنوان کردستان روی آن درج کرد که بخشهایی از خاک ایران و ترکیه در آن گنجانده شده بودند. این اقدام با واکنش منفی وزارت امور خارجه کشورمان روبهرو شده بود.
مراسم معارفه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)
آیین تکریم و معارفه فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه با حضور سرلشکر سلامی برگزار شد.به گزارش سپاه نیوز، در این مراسم با تقدیر از تلاشها و زحمات سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد در مدت تصدی مسئولیت، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوش السادات بهعنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) منصوب شد.همچنین در این مراسم با تقدیر از تلاشها و خدمات سردار سرتیپ دوم پاسدار مجید خراسانی در مدت تصدی مسئولیت مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه، سردار سرتیپ دوم پاسدار سید امینالله امامی بهعنوان مدیرعامل جدید بنیاد تعاون سپاه منصوب شد.
از وعده ملولم و «برنامه» ام آرزوست!
ابراهیم بهشتی
دبیر سرویس سیاسی
فضای سیاسی کشور معطوف به انتخابات پیش رو یعنی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد ماه 1400 به گفته برخی مسئولان مرتبط هنوز گرم نیست اگر چه آنها خوشبین هستند که بتدریج این فضا بهسمت شور و شوق انتخاباتی پیش خواهد رفت. تاکنون در کنار مسئولان انتخاباتی یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان که ستاد انتخابات را تشکیل دادهاند، احزاب و گروههای سیاسی هم در قالب جبهههای انتخاباتی فعالیتهای مقدماتی را شروع کردهاند. نامهای مختلفی هم بهعنوان نامزدهای بالفعل و بالقوه در رسانهها و از زبان برخی کارشناسان و فعالان سیاسی برای رقابت ریاست جمهوری مطرح میشود. مصوبه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم بهنظر نمیرسد به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برسد. بدین ترتیب منهای فضای نسبتاً سرد انتخاباتی در حال حاضر، به نظر میرسد درِ انتخابات بر همان پاشنه سابق میچرخد. یعنی جبهههای سیاسی به تعبیر محمد رضا باهنر بیشتر وقت خود را صرف تعیین سازوکارهای داخلی برای تعیین نامزد و ایجاد وحدت درونی میکنند. در حوزه فعالیتهای میدانی هم عمده اظهارنظرها و تحلیلهای سیاسیون «سلبی» و ناظر بر نقد و چه بسا تخریب رقیب و برجسته نمایی ضعفهای یکدیگر است. در حقیقت آنچه در این میان غایب است و چشمانداز مثبتی هم ناظر بر رفع آن دیده نمیشود، رویکردهایی «ایجابی» یا به تعبیر دیگر «برنامه محوری» در اردوگاههای سیاسی- انتخاباتی است. جناحهای سیاسی اعم از اصلاحطلبان، اصول گرایان و اعتدالیون حالا بعد از گذشت بیش از 40 سال از عمر جمهوری اسلامی هر کدام تجربیات مختلفی در نهادهای انتخاباتی شامل ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر داشتهاند و در حقیقت نمیتوان هیچ کدام از آنها را بدون کارنامه دانست. حالا بر اساس همین تجربیات گذشته و لیست بلند بالایی از مشکلات و بحرانها در حوزه مختلف سیاست داخلی و خارجی، انتظار میرود، مجموعههای سیاسی ناظر بر حل و فصل حداقل چند مورد از این مشکلات و بحرانها برنامه مشخصی را معرفی کنند. برای نمونه این انتظار بیجایی از سوی شهروندان نیست که بدانند هر کدام از این مجموعههای سیاسی- انتخاباتی برای حل مشکل آلودگی هوا یا ترافیک در کلانشهرها چه طرحی قرار است دراندازند؟ نگاه مشخص هر کدام از آنها نسبت به تعامل با دنیای پیرامون فارغ از کلی گوییهای شعاری و تکراری چگونه است؟ برای کاستن از فاصله ایجاد شده بین مردم و حاکمیت و افزایش امید به زندگی چه برنامهای دارند؟ در حوزه اقتصادی کدام الگوی مشخص را و بر اساس کدام پیوستهای کارشناسانه در دستور کار قرار خواهند داد؟ برای فضای مجازی چه کارکردهایی را تعریف کرده اند؟ برای ایجاد اجماع ملی در موضوعات کلان کشور چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهند؟ دیدگاه های مختلف درباره بانوان را چگونه جمعبندی میکنند؟ و نمونههای فراوانی از این دست سؤالات.
بدون تعارف باید گفت که برخی کاستیها و نواقص ساختاری و عملکردی در سالهای گذشته بتدریج آثار خود را در قالب بعضی ناکارآمدیها بروز داده و در حقیقت بار مضاعفی شده بر تبعات تحریمهای چند ساله اخیر و البته بیماری همه گیر کرونا. با این وصف بخشی از اهمیت انتخابات پیش رو حتماً معطوف به چاره اندیشی برای رفع مشکلات و گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب یا حداقل شرایط بهتری است. آنچه در خور تأمل است اینکه تاکنون هیچ نشانهای دال بر اینکه نامزدهای ورود کرده به عرصه رقابت یا حتی مجموعههای سیاسی اتاق فکرهایی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران حوزههای مختلف برای تدوین برنامه تشکیل داده باشند وجود ندارد یا خوشبینانهترین حالت آنکه اگر هم چنین برنامهریزیهایی وجود دارد، رسانهای نشده است. حال آنکه این حق مردم و البته رسانههاست که در فرصت مشخص چند ماهه از این قبیل برنامهریزیها مطلع شوند و آنها را به نقد بگذارند تا از کانال این بحثها و تبادل نظرهای انتقادی، برنامهها آب دیده شده و شفافتر شوند. با این همه آنچه مشهود است آنکه برنامهریزی معطوف به اداره کشور برای 4 سال آینده همچنان حلقه مفقوده مباحث انتخاباتی پیش روست.
این مهم از آن جهت واجد اهمیت بیشتر است که به نظر میرسد بخش زیادی از گروهها و احزاب و همچنین نامزدهای مطرح شده نگاه انتقادی به وضعیت موجود دارند و این میطلبد که صریح و شفاف در برنامهریزیهای انتخاباتی خود بگویند که ناظر بر انتقادات، چه راهکارهایی برای رفع آنها دارند. اکتفا کردن به همان شعارهای کلی و خالی از محتوا که معلوم نیست کدام پیوستهای کارشناسی را بههمراه دارند یا از دل کدام اتاق فکرهای دانشگاهی و نخبگانی بیرون آمدهاند، بهنظر نمیرسد شوری بر رقابت 1400 بدمد. گویی همه در انتظار معجزه قطبی سازیهای مرسوم هستند با همان رویکردهای سلبی تجربه شده نسبت به رقبا. غافل از اینکه این شیوههای سیاست ورزی منجر به کارآمدی نخواهد شد.
دبیر سرویس سیاسی
فضای سیاسی کشور معطوف به انتخابات پیش رو یعنی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد ماه 1400 به گفته برخی مسئولان مرتبط هنوز گرم نیست اگر چه آنها خوشبین هستند که بتدریج این فضا بهسمت شور و شوق انتخاباتی پیش خواهد رفت. تاکنون در کنار مسئولان انتخاباتی یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان که ستاد انتخابات را تشکیل دادهاند، احزاب و گروههای سیاسی هم در قالب جبهههای انتخاباتی فعالیتهای مقدماتی را شروع کردهاند. نامهای مختلفی هم بهعنوان نامزدهای بالفعل و بالقوه در رسانهها و از زبان برخی کارشناسان و فعالان سیاسی برای رقابت ریاست جمهوری مطرح میشود. مصوبه مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هم بهنظر نمیرسد به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برسد. بدین ترتیب منهای فضای نسبتاً سرد انتخاباتی در حال حاضر، به نظر میرسد درِ انتخابات بر همان پاشنه سابق میچرخد. یعنی جبهههای سیاسی به تعبیر محمد رضا باهنر بیشتر وقت خود را صرف تعیین سازوکارهای داخلی برای تعیین نامزد و ایجاد وحدت درونی میکنند. در حوزه فعالیتهای میدانی هم عمده اظهارنظرها و تحلیلهای سیاسیون «سلبی» و ناظر بر نقد و چه بسا تخریب رقیب و برجسته نمایی ضعفهای یکدیگر است. در حقیقت آنچه در این میان غایب است و چشمانداز مثبتی هم ناظر بر رفع آن دیده نمیشود، رویکردهایی «ایجابی» یا به تعبیر دیگر «برنامه محوری» در اردوگاههای سیاسی- انتخاباتی است. جناحهای سیاسی اعم از اصلاحطلبان، اصول گرایان و اعتدالیون حالا بعد از گذشت بیش از 40 سال از عمر جمهوری اسلامی هر کدام تجربیات مختلفی در نهادهای انتخاباتی شامل ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای شهر داشتهاند و در حقیقت نمیتوان هیچ کدام از آنها را بدون کارنامه دانست. حالا بر اساس همین تجربیات گذشته و لیست بلند بالایی از مشکلات و بحرانها در حوزه مختلف سیاست داخلی و خارجی، انتظار میرود، مجموعههای سیاسی ناظر بر حل و فصل حداقل چند مورد از این مشکلات و بحرانها برنامه مشخصی را معرفی کنند. برای نمونه این انتظار بیجایی از سوی شهروندان نیست که بدانند هر کدام از این مجموعههای سیاسی- انتخاباتی برای حل مشکل آلودگی هوا یا ترافیک در کلانشهرها چه طرحی قرار است دراندازند؟ نگاه مشخص هر کدام از آنها نسبت به تعامل با دنیای پیرامون فارغ از کلی گوییهای شعاری و تکراری چگونه است؟ برای کاستن از فاصله ایجاد شده بین مردم و حاکمیت و افزایش امید به زندگی چه برنامهای دارند؟ در حوزه اقتصادی کدام الگوی مشخص را و بر اساس کدام پیوستهای کارشناسانه در دستور کار قرار خواهند داد؟ برای فضای مجازی چه کارکردهایی را تعریف کرده اند؟ برای ایجاد اجماع ملی در موضوعات کلان کشور چه راهکارهایی را پیشنهاد میدهند؟ دیدگاه های مختلف درباره بانوان را چگونه جمعبندی میکنند؟ و نمونههای فراوانی از این دست سؤالات.
بدون تعارف باید گفت که برخی کاستیها و نواقص ساختاری و عملکردی در سالهای گذشته بتدریج آثار خود را در قالب بعضی ناکارآمدیها بروز داده و در حقیقت بار مضاعفی شده بر تبعات تحریمهای چند ساله اخیر و البته بیماری همه گیر کرونا. با این وصف بخشی از اهمیت انتخابات پیش رو حتماً معطوف به چاره اندیشی برای رفع مشکلات و گذار از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب یا حداقل شرایط بهتری است. آنچه در خور تأمل است اینکه تاکنون هیچ نشانهای دال بر اینکه نامزدهای ورود کرده به عرصه رقابت یا حتی مجموعههای سیاسی اتاق فکرهایی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران حوزههای مختلف برای تدوین برنامه تشکیل داده باشند وجود ندارد یا خوشبینانهترین حالت آنکه اگر هم چنین برنامهریزیهایی وجود دارد، رسانهای نشده است. حال آنکه این حق مردم و البته رسانههاست که در فرصت مشخص چند ماهه از این قبیل برنامهریزیها مطلع شوند و آنها را به نقد بگذارند تا از کانال این بحثها و تبادل نظرهای انتقادی، برنامهها آب دیده شده و شفافتر شوند. با این همه آنچه مشهود است آنکه برنامهریزی معطوف به اداره کشور برای 4 سال آینده همچنان حلقه مفقوده مباحث انتخاباتی پیش روست.
این مهم از آن جهت واجد اهمیت بیشتر است که به نظر میرسد بخش زیادی از گروهها و احزاب و همچنین نامزدهای مطرح شده نگاه انتقادی به وضعیت موجود دارند و این میطلبد که صریح و شفاف در برنامهریزیهای انتخاباتی خود بگویند که ناظر بر انتقادات، چه راهکارهایی برای رفع آنها دارند. اکتفا کردن به همان شعارهای کلی و خالی از محتوا که معلوم نیست کدام پیوستهای کارشناسی را بههمراه دارند یا از دل کدام اتاق فکرهای دانشگاهی و نخبگانی بیرون آمدهاند، بهنظر نمیرسد شوری بر رقابت 1400 بدمد. گویی همه در انتظار معجزه قطبی سازیهای مرسوم هستند با همان رویکردهای سلبی تجربه شده نسبت به رقبا. غافل از اینکه این شیوههای سیاست ورزی منجر به کارآمدی نخواهد شد.
اخبــــــــار
بهرهبرداری از سامانه هوشمند استعلامات قضایی
فاز اول «سامانه سجل محکومان مالی» و «سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه» با حضور رئیس قوه قضائیه در جلسه «ستاد راهبری پیگیری اجرای سند تحول قضایی» مورد بهرهبرداری قرار گرفت.به گزارش میزان، ، بر اساس این خدمت جدید قوه قضائیه، با راهاندازی «سامانه سجل محکومان مالی» از این پس سوابق محکومیتهای مالی افراد بهصورت برخط در اختیار مراجع استعلامکننده مثل بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری، دستگاههای اجرایی، دفاتر اسناد رسمی و طرفین معامله قرار میگیرد.
همچنین با راهاندازی «سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه» نیز از این پس واحدهای اجرای احکام سراسر کشور میتوانند بهصورت برخط و آنی نسبت به شناسایی اموال «محکوم علیهم» در سقف «محکومبه» اقدام کنند.
در فازهای بعدی این خدمت نوین و تحولی، توقیف برخط اموال و داراییهای اشخاص محکوم علیهم و امکان انتقال برخط آنها به اشخاص محکومله پس از تغییر قوانین و مقررات مربوطه عملیاتی میشود.
فرمانده کل سپاه هیچ صفحهای در فضای مجازی ندارد
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای اعلام کرد: فرمانده کل سپاه هیچ گونه کانال و صفحه رسمی در شبکههای اجتماعی ندارد و مواضع و دیدگاههای رسمی ایشان صرفاً از طریق سایت سپاه نیوز اعلام میشود. به گزارش ایرنا در پی انتشار برخی اخبار و اظهار نظرها در شبکههای اجتماعی و ارجاع آن به صفحه منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای با رد انتساب این صفحه به وی، تصریح کرد: همان گونه که در گذشته اعلام شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده کل سپاه هیچ گونه کانال و صفحه رسمی در شبکههای اجتماعی ندارند و صفحات منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در توئیتر یا دیگر شبکههای اجتماعی جعلی است.
فاز اول «سامانه سجل محکومان مالی» و «سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه» با حضور رئیس قوه قضائیه در جلسه «ستاد راهبری پیگیری اجرای سند تحول قضایی» مورد بهرهبرداری قرار گرفت.به گزارش میزان، ، بر اساس این خدمت جدید قوه قضائیه، با راهاندازی «سامانه سجل محکومان مالی» از این پس سوابق محکومیتهای مالی افراد بهصورت برخط در اختیار مراجع استعلامکننده مثل بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری، دستگاههای اجرایی، دفاتر اسناد رسمی و طرفین معامله قرار میگیرد.
همچنین با راهاندازی «سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضائیه» نیز از این پس واحدهای اجرای احکام سراسر کشور میتوانند بهصورت برخط و آنی نسبت به شناسایی اموال «محکوم علیهم» در سقف «محکومبه» اقدام کنند.
در فازهای بعدی این خدمت نوین و تحولی، توقیف برخط اموال و داراییهای اشخاص محکوم علیهم و امکان انتقال برخط آنها به اشخاص محکومله پس از تغییر قوانین و مقررات مربوطه عملیاتی میشود.
فرمانده کل سپاه هیچ صفحهای در فضای مجازی ندارد
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای اعلام کرد: فرمانده کل سپاه هیچ گونه کانال و صفحه رسمی در شبکههای اجتماعی ندارد و مواضع و دیدگاههای رسمی ایشان صرفاً از طریق سایت سپاه نیوز اعلام میشود. به گزارش ایرنا در پی انتشار برخی اخبار و اظهار نظرها در شبکههای اجتماعی و ارجاع آن به صفحه منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیهای با رد انتساب این صفحه به وی، تصریح کرد: همان گونه که در گذشته اعلام شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده کل سپاه هیچ گونه کانال و صفحه رسمی در شبکههای اجتماعی ندارند و صفحات منتسب به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در توئیتر یا دیگر شبکههای اجتماعی جعلی است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
انتخابات پرشور کمهزینهترین مسیر برای مقابله با فشار خارجی است
-
کانال دیپلماسی غیر مستقیم تهران - واشنگتن برقرار است
-
اخبـــار
-
از وعده ملولم و «برنامه» ام آرزوست!
-
اخبــــــــار
اخبارایران آنلاین