ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روحانی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کرد
لزوم بسترسازی برای بازگشت و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور
رئیس جمهوری با بیان اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی میتواند منشأ انسجام در تصمیمات و اقدامات باشد، تأکید کرد: تصمیمگیری و اجرا در کشور نباید بهخاطر اختلافنظرها معطل بماند. به گزارش ایرنا، حجتالاسلام حسن روحانی در جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه وضعیت اقتصادی به سبب تحریمهای ظالمانه بویژه در حوزههایی که ارتباط مستقیم با زندگی و معیشت مردم دارد، مورد رضایت نیست، گفت: تمامی تلاشها در سه قوه و همه نهادها باید در جهت کم کردن فشار اقتصادی از زندگی مردم باشد. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه عمده این معضلات و مشکلات به گونهای از عوارض جنگ فراگیر و نفسگیر اقتصادی تحمیل شده به کشور در 3 سال گذشته است، افزود: اکنون پس از تابآوری و مقاومت ستودنی مردم در خنثیسازی تحریم و جنگ اقتصادی، زمان برطرف شدن تحریم و عوارض آن فرا رسیده که بیثباتی قیمتها عمدهترین این عوارض است. وی با تأکید بر اینکه بازآفرینی، شکوفایی اقتصاد و برطرف کردن عوارض تحریمها نیازمند وحدت و انسجام ملی است، تصریح کرد: وجود اختلاف سلیقه و دیدگاه در کشور طبیعی است، اما اکنون وقت پرداختن به این اختلافات نیست و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا میتواند منشأ انسجام و یکپارچگی کشور در تصمیمات و اقدامات باشد و تمامی ظرفیتهای کشور در رفع مشکلات و معضلات اقتصادی را به کار گیرد. رئیس جمهوری ادامه داد: احساس بیثباتی و ناپایداری سیاسی تأثیرات منفی بر اقتصاد کشور میگذارد و جامعه را دچار آسیب جدی میکند. گاهی اظهارات و مواضع شخصی صرفاً با ماهیت سیاسی، ناامنی روانی و عدم اطمینان از آینده جامعه ایجاد میکند و عوارض اقتصادی منفی دارد که موجب نگرانی فعالان بازار بویژه بازار سرمایه میشود. روحانی با اشاره به ظرفیت و سرمایههای مادی و معنوی ایرانیان خارج از کشور بر لزوم بسترسازی برای بازگشت ایشان و بهرهمندی از سرمایههای آنان در جهت ساخت و توسعه اقتصادی کشور تأکید کرد و اظهار داشت: هر کدام از ایرانیان خارج از کشور به نحوی علاقهمند به فراهم شدن شرایط مساعد برای فعالیت در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد هستند و از این نظر با وفاق میان همه دستگاهها میتوان امنیت خاطر و اطمینان برای استفاده از این ظرفیت بزرگ را فراهم کرد. رئیس جمهوری با اشاره به رونق و شکوفایی شرکتهای دانشبنیان، بر امکان استفاده از ظرفیت ایرانیان مستعد خارج کشور در این راستا تأکید و تصریح کرد: توسعه و شکوفایی شرکتهای دانش بنیان بهترین نمونه برای تحقق مشارکت ایرانیان مقیم خارج در توسعه کشور بر اساس تجربه قبلی و وفاق و اتفاق نظر ملی است که توانسته زندگی و معیشت مردم را در برخی حوزهها متحول کند.
در این جلسه پیشنهاد تمدید مصوبه پیشین شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا درباره مدیریت بازار ارز برای مدت یکسال دیگر مورد تصویب اعضا قرار گرفت. همچنین اختیارات قانونی تفویض شده به بانک مرکزی در مؤسسات اعتباری و نحوه مدیریت و سرپرستی مؤسسات ناتراز و مشکلدار تمدید شد. بخشودگی جرایم بدهی تأمین اجتماعی واحدهای تولیدی، مشروط به حفظ اشتغال نیروهای کار نیز دیگر مصوبه این جلسه بود.
در جلسه شورای عالی قضایی تأکید شد
ضرورت بازرسی و نظارت جدی بر بازداشتهای غیر ضروری
رئیس قوه قضائیه گفت: مدیریت زنجیره تولید، تأمین و مصرف آنچنان دست نیافتنی و پیچیده نیست که در فقدان آن وضعیتی برای دلالان فراهم شود تا آنها عرصه را بر مردم، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تنگ کنند.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که جامعه را باید از بدیها، زشتیها و پلیدیها دور داشت، گفت: مزین شدن به مکارم و کرامتهای اخلاقی انسان را از گرفتار شدن به انحرافات دور کرده و جامعهای متعالی و رشد یافته را نوید میدهد. او توجه به کرامتهای اخلاقی در دستگاه قضایی را نیز یک ضرورت دانست و افزود: حفظ کرامت ارباب رجوع، اصحاب دعوا، متهمان و همچنین همکاران به عنوان جلوههایی از رعایت کرامت اخلاقی، باید همواره مدنظر کارکنان دستگاه قضایی باشد. آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت در مقابل مستکبران و متجاوزان، گفت: توجه به راهبرد خنثیسازی تحریمها که مقام معظم رهبری طی سخنرانیهای اخیرشان برای ملت ایران تبیین کردند، راهگشای وضعیت امروز کشور است.
رئیس قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان وظیفه دارند در شب عید با رفع دغدغههای جامعه، دسترسی مردم به کالاهای مورد نظرشان را تسهیل کنند، گفت: قوه قضائیه آماده است که در تمام شهرهای کشور به دولت و بخشهای مسئول در جهت دستیابی به مدیریت بهتر زنجیره تولید، تأمین و مصرف کمک کند. در این نشست حجتالاسلام جعفر منتظری از برنامه دادستانی کل کشور برای نظارت و بازرسی از آن دسته از قرارهای منتهی به بازداشت، با دلایل کم یا غیرضرور از ناحیه بازپرس یا دادیار و دادستان خبر داد و افزود: در این باره هیچ گونه گذشتی وجود نخواهد داشت، و بر همین اساس هیأتی در استانها تشکیل شده که پروندهها را بررسی میکند و اگر حکم بازداشتی با دلایل کم و قصور یا تقصیر صادر شده باشد، افراد متخلف به دادسرای انتظامی معرفی خواهند شد. رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به گزارش دادستان کل کشور گفت: در موضوع زندان، احتیاط بر زندان نکردن افراد است. اگر بی دلیل کسی به زندان فرستاده شود، هم خلاف شرع هم خلاف قانون و هم خلاف حیثیت افراد بوده و دلخوریهای اجتماعی ایجاد میکند. وی تأکید کرد: موضوع زندان امری عادی نیست، چطور میتوان از فردی که نباید به زندان میرفت، اما با تشخیص غلط یا قصور و تقصیر زندانی شده است از خانواده او دلجویی کرد؟ تأکید ما بر اجرای پرقدرت «دستورالعمل ساماندهی زندانیان» در کشور برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات است. رئیس قوه قضائیه همچنین در ادامه این نشست به برخی تخریبهای صورت گرفته نسبت به چهرههای قضایی کشور در فضای رسانهای نیز اشاره کرده و گفت: این وظیفه دستگاه است که از قاضی و مدیر شجاع و کارآمد خود در مقابل این هجمهها حمایت کند. گاهی میبینیم افرادی در قوه قضائیه مورد هجمه قرار میگیرند که ۴۰ سال است زندگی آنها را میشناسیم و به پاکی و طهارت آنها شهادت میدهیم.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تأکید بر این نکته که جامعه را باید از بدیها، زشتیها و پلیدیها دور داشت، گفت: مزین شدن به مکارم و کرامتهای اخلاقی انسان را از گرفتار شدن به انحرافات دور کرده و جامعهای متعالی و رشد یافته را نوید میدهد. او توجه به کرامتهای اخلاقی در دستگاه قضایی را نیز یک ضرورت دانست و افزود: حفظ کرامت ارباب رجوع، اصحاب دعوا، متهمان و همچنین همکاران به عنوان جلوههایی از رعایت کرامت اخلاقی، باید همواره مدنظر کارکنان دستگاه قضایی باشد. آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت در مقابل مستکبران و متجاوزان، گفت: توجه به راهبرد خنثیسازی تحریمها که مقام معظم رهبری طی سخنرانیهای اخیرشان برای ملت ایران تبیین کردند، راهگشای وضعیت امروز کشور است.
رئیس قوه قضائیه همچنین با بیان اینکه مسئولان و دولتمردان وظیفه دارند در شب عید با رفع دغدغههای جامعه، دسترسی مردم به کالاهای مورد نظرشان را تسهیل کنند، گفت: قوه قضائیه آماده است که در تمام شهرهای کشور به دولت و بخشهای مسئول در جهت دستیابی به مدیریت بهتر زنجیره تولید، تأمین و مصرف کمک کند. در این نشست حجتالاسلام جعفر منتظری از برنامه دادستانی کل کشور برای نظارت و بازرسی از آن دسته از قرارهای منتهی به بازداشت، با دلایل کم یا غیرضرور از ناحیه بازپرس یا دادیار و دادستان خبر داد و افزود: در این باره هیچ گونه گذشتی وجود نخواهد داشت، و بر همین اساس هیأتی در استانها تشکیل شده که پروندهها را بررسی میکند و اگر حکم بازداشتی با دلایل کم و قصور یا تقصیر صادر شده باشد، افراد متخلف به دادسرای انتظامی معرفی خواهند شد. رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به گزارش دادستان کل کشور گفت: در موضوع زندان، احتیاط بر زندان نکردن افراد است. اگر بی دلیل کسی به زندان فرستاده شود، هم خلاف شرع هم خلاف قانون و هم خلاف حیثیت افراد بوده و دلخوریهای اجتماعی ایجاد میکند. وی تأکید کرد: موضوع زندان امری عادی نیست، چطور میتوان از فردی که نباید به زندان میرفت، اما با تشخیص غلط یا قصور و تقصیر زندانی شده است از خانواده او دلجویی کرد؟ تأکید ما بر اجرای پرقدرت «دستورالعمل ساماندهی زندانیان» در کشور برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات است. رئیس قوه قضائیه همچنین در ادامه این نشست به برخی تخریبهای صورت گرفته نسبت به چهرههای قضایی کشور در فضای رسانهای نیز اشاره کرده و گفت: این وظیفه دستگاه است که از قاضی و مدیر شجاع و کارآمد خود در مقابل این هجمهها حمایت کند. گاهی میبینیم افرادی در قوه قضائیه مورد هجمه قرار میگیرند که ۴۰ سال است زندگی آنها را میشناسیم و به پاکی و طهارت آنها شهادت میدهیم.
بررسی پیشرفت و توسعه بندر چابهاربا حضور نمایندگان 20 کشور در تهران
سفیر هند: بندر چابهار شاهراه اتصالی کشورهای منطقه است
سفیر هند در تهران گفت: با همکاری ایران و هند بندر چابهار به عنوان شاهراه اتصالی کشورهای اطراف این منطقه به شرق و غرب دریای خزر از مسیر کریدور شمال جنوب خواهد بود و توسعه و پیشرفت کشورهای این حوزه در انتظار است. به گزارش ایرنا آخرین وضعیت پیشرفت و توسعه بندر چابهار با حضور سفرا و نمایندگان خارجی و مقامهای دولتی و سفیر هند در تهران در نشست اتاق بازرگانی برگزار شد.
این نشست با حضور سفیر هند و مشارکت سفرا و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور خارجی در تهران از جمله فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان، فنلاند، ژاپن، کرهجنوبی، استرالیا، بنگلادش، سوئیس، عمان، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان، اندونزی، مالزی، نروژ، ترکمنستان، ازبکستان و سریلانکا برگزار شد و نمایندگانی از وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط نیز حضور داشتند. سفیر هند در این نشست با اشاره به برگزاری اجلاس دریای هند در مومبای و اختصاص روز چابهار در این اجلاس در هفته گذشته از این بندر در جنوب ایران به عنوان قطب حملونقل تجاری منطقه یاد کرد و گفت: در سالهای اخیر انواع کمکهای بشردوستانه از هند به افغانستان و ایران از طریق بندر چابهار صورت گرفته است.
«گدام دارمندرا» همچنین به ارسال ۷۵ هزار تن گندم از هند به افغانستان و همچنین ۲۵ تن آفتکش به ایران اشاره کرد. دارمندرا با اشاره به سفر نخستوزیر هند به ایران طی سال ۲۰۱۶ میلادی و امضای توافقنامه همکاری میان سه کشور ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار تصریح کرد: ایجاد مسیر امن تجاری و دسترسی بدون مانع کشورهای محصور در خشکی این منطقه به کشورهای آسیای میانه و غرب اروپا از محورهای این توافق است. دبیر کل اتاق تهران نیز در این نشست در سخنانی رشد و توسعه کشورهای منطقه خلیجفارس و خاورمیانه را در گرو صلح و امنیت عنوان کرد و افزود: بندر چابهار میتواند گرانیگاه صلح و خلق ثروت و سرمایه برای کشورهای این حوزه باشد. بهمن عشقی با بیان اینکه تغییر به پارادایم توسعه فراملی، شاخصهای است که آینده جهان بر آن شکل خواهد گرفت، افزود: بندر چابهار با محوریت ایران و هند، این ظرفیت را دارد که نقطه اتصال بازیگران کلیدی در منطقه باشد و با مشارکت و همکاری برد – برد کشورهای این منطقه، شاهراهی امن و مطمئن که ثروت و سرمایه را نیز برای متولیان آن به همراه داشته باشد، ایجاد کرد. عشقی با اشاره به اینکه ایران، هند و افغانستان، سه کشور بیبدیل از حیث اشتراکات و زیرساختهای تمدنی در جهان هستند، افزود: به دلایل مختلف، این سه کشور بهطور کامل نتوانستهاند از این ظرفیت عظیم در راستای ایجاد ثروت و صلح استفاده کنند که با توسعه همکاریها در بندر چابهار، این اتفاق قابل دستیابی است. در این نشست همچنین از سوی سفارت هند گزارشی از روند شروع به کار توافق سهجانبه ایران، هند و افغانستان و پیشرفت تجهیز و توسعه زیرساختها در بندر چابهار، تشریح شد و سفرا و نمایندگان برخی از کشورهای خارجی در تهران، با آخرین فرایندهای توسعهای در این بندر آشنا شدند.
این نشست با حضور سفیر هند و مشارکت سفرا و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور خارجی در تهران از جمله فرانسه، آلمان، روسیه، انگلستان، فنلاند، ژاپن، کرهجنوبی، استرالیا، بنگلادش، سوئیس، عمان، افغانستان، قزاقستان، تاجیکستان، اندونزی، مالزی، نروژ، ترکمنستان، ازبکستان و سریلانکا برگزار شد و نمایندگانی از وزارتخانهها و سازمانهای مرتبط نیز حضور داشتند. سفیر هند در این نشست با اشاره به برگزاری اجلاس دریای هند در مومبای و اختصاص روز چابهار در این اجلاس در هفته گذشته از این بندر در جنوب ایران به عنوان قطب حملونقل تجاری منطقه یاد کرد و گفت: در سالهای اخیر انواع کمکهای بشردوستانه از هند به افغانستان و ایران از طریق بندر چابهار صورت گرفته است.
«گدام دارمندرا» همچنین به ارسال ۷۵ هزار تن گندم از هند به افغانستان و همچنین ۲۵ تن آفتکش به ایران اشاره کرد. دارمندرا با اشاره به سفر نخستوزیر هند به ایران طی سال ۲۰۱۶ میلادی و امضای توافقنامه همکاری میان سه کشور ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار تصریح کرد: ایجاد مسیر امن تجاری و دسترسی بدون مانع کشورهای محصور در خشکی این منطقه به کشورهای آسیای میانه و غرب اروپا از محورهای این توافق است. دبیر کل اتاق تهران نیز در این نشست در سخنانی رشد و توسعه کشورهای منطقه خلیجفارس و خاورمیانه را در گرو صلح و امنیت عنوان کرد و افزود: بندر چابهار میتواند گرانیگاه صلح و خلق ثروت و سرمایه برای کشورهای این حوزه باشد. بهمن عشقی با بیان اینکه تغییر به پارادایم توسعه فراملی، شاخصهای است که آینده جهان بر آن شکل خواهد گرفت، افزود: بندر چابهار با محوریت ایران و هند، این ظرفیت را دارد که نقطه اتصال بازیگران کلیدی در منطقه باشد و با مشارکت و همکاری برد – برد کشورهای این منطقه، شاهراهی امن و مطمئن که ثروت و سرمایه را نیز برای متولیان آن به همراه داشته باشد، ایجاد کرد. عشقی با اشاره به اینکه ایران، هند و افغانستان، سه کشور بیبدیل از حیث اشتراکات و زیرساختهای تمدنی در جهان هستند، افزود: به دلایل مختلف، این سه کشور بهطور کامل نتوانستهاند از این ظرفیت عظیم در راستای ایجاد ثروت و صلح استفاده کنند که با توسعه همکاریها در بندر چابهار، این اتفاق قابل دستیابی است. در این نشست همچنین از سوی سفارت هند گزارشی از روند شروع به کار توافق سهجانبه ایران، هند و افغانستان و پیشرفت تجهیز و توسعه زیرساختها در بندر چابهار، تشریح شد و سفرا و نمایندگان برخی از کشورهای خارجی در تهران، با آخرین فرایندهای توسعهای در این بندر آشنا شدند.
شمخانی: نمایش کارآمدی با دلارهای نفتی، ارزشی ندارد
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: کارآمد نشان دادن دولت با استفاده از دلارهای حاصل از فروش نفت خام بیشتر نمایش کارآمدی است و ارزش خاصی ندارد. علی شمخانی در گفتوگویی با «ایسنا» با محور آسیبشناسی علل و عوامل ناکارآمدی دولتهای پیشین، ضمن بیان اینکه کارآمدی دولتها در جمهوری اسلامی را تا حالا کارآمدی نفتی میدانم، گفت: برای تغییر این شرایط تصمیم گرفته و از اول انقلاب شعار دادهایم که از نفت جدا شویم ولی واقعیت این است که با حداقل سرعت این کار را انجام میدهیم. وی درباره دلیل ناتوانی دولتها در اجرای کامل برنامههای توسعه، افزود: برنامههای توسعه ما «چیدن بهترینها در یک بسته» است که مطابق توانمندی، ظرفیتها و الزامات توسعه واقعی در کشور نیست. موضوع دیگر در نظر نگرفتن اولویتهاست؛ متأسفانه تأثیر رایزنیهای سیاسی در تدوین برنامههای کشور قابل توجه است. این نقیصه مهم باعث میشود که منابع محدود کشور نیز بر اساس اولویتها توزیع نشود. مشکل دیگر دعواهای سیاسی است. این مقام مسئول گفت: دعواهای سیاسی موجب ایجاد فرسایش در منابع مدیریتی کشور و در حاشیه قرار گرفتن پرداختن به اولویتها میشود. شمخانی با اشاره به دسترسی رو به توسعه مجموعه شهروندان به شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای ارتباطی و اطلاعاتی، به خلأ ارتباط دوسویه و مستمر دولتها و جامعه اشاره کرد و گفت: اگر ما به صورت صادقانه و عالمانه با مخاطب گفتوگوی اقناعی نداشته باشیم، دیگران از این ظرفیت همان گونه که خود میخواهند استفاده میکنند و حتی اگر سطحی از کارآمدی در فعالیت دولتها وجود داشته باشد، اجازه نمیدهند که کارآمدی انتظاری که برداشت نهایی مردم از کارآمدی است؛ وضعیت مناسبی داشته باشد. وی با بیان اینکه رضایت عمومی ناشی از کارآمدی واقعی با رضایت عمومی ناشی از کارآمدی ادراک در جامعه ما فاصله زیادی دارد، گفت: مطالعات در خصوص پنداشت مردم از فساد و فساد واقعی نشان داده که ادراک افراد از فساد با تجربه واقعی و نزدیک آنان از فساد که نماد فساد واقعی است با درصد چشمگیری حدود 60 درصد فاصله داشته است. شمخانی افزود: من به عنوان فردی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توفیق حضور در مسئولیتهای مختلف را داشتهام، اعتراف میکنم که ضعف جدی در حوزه ارتباط دوسویه و اقناعکننده ساختارهای مختلف کشور یکی از عوامل مهم اثربخشی تبلیغات و فضا سازیهای مسموم و ناامیدکننده بوده است.
دستور شروع انتخابات شوراها صادر شد
قطار انتخابات 1400 با دستور وزیر کشور حرکتش را از نخستین ایستگاه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی روز گذشته در ابلاغیهای به فرمانداران و بخشداران سراسر کشور که در اجرای ماده (۴۸) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و مواد 21 و 22 آییننامه اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر صادر شده است دستور تشکیل هیأتهای اجرایی و انجام سایر برنامههای انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا طبق برنامه زمانبندی ابلاغی و در مهلتهای قانونی مقرر را صادر کرد. به گزارش ایرنا، در این دستور تأکید شده که انتخابین معتمدین هیأتهای اجرایی با توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی انتخابات مورد نظر ستاد ملی مدیریت کرونا و براساس توافق سهجانبه ستاد انتخابات کشور و هیأتهای مرکزی نظارت با ستاد ملی مدیریت کرونا انجام میپذیرد. انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در یک هزار و ۳۷۲ شهر و 40 هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار میشود. ثبت نام داوطلبان برای حضور در این انتخابات از روز چهارشنبه 20 اسفند آغاز میشود.
تکذیب تحرک انتخاباتی علی لاریجانی
روز گذشته همچنین در ادامه گمانهزنیهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 1400 و نحوه حضور اصولگرایان در آن این موضع مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در رسانهها بازتاب یافت که درباره آخرین تصمیمات اصولگرایان در باره انتخابات ریاست جمهوری گفته: شورای ائتلاف هنوز به مصادیق ورود نکرده است و هیچ بحثی در مورد افراد صورت نگرفته است و آنچه تاکنون بوده ساختارسازی بوده است. چمران اعلام کرده که بر اساس تصمیم ائتلاف اصولگرایان تصمیمگیری درباره فهرستهای مورد حمایت این ائتلاف در انتخابات شوراهای شهر محلی است و در مجمع منتخب شهرستان و شورای ائتلاف همان شهرستان اتخاذ میشود. خبر منتشر شده در روز یکشنبه مبنی بر اینکه علی لاریجانی در جمعی گفته «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری نمیشود» دیروز از سوی منصور حقیقتپور نماینده دوره نهم و از جمله چهرههای نزدیک به لاریجانی تکذیب شد. به گزارش فارس، حقیقتپور حضور مشروط لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری را شیطنت رسانهای دانست و گفت: علی لاریجانی چند ماهی است در موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 سکوت کامل دارد و هیچ تحرک و فعالیت انتخاباتی ندارد و هیچ گونه ملاقات انتخاباتی هم نداشته است.
فارس همچنین در خبری از انتخاب رؤسای پنج کمیته تخصصی جبهه اصلاحات ایران در آخرین جلسهشان به ریاست بهزاد نبوی خبر داد و انتخاب محمود صادقی، الیاس حضرتی، ابراهیم اصغرزاده، علیرضا علویتبار و جواد امام برای ریاست این کارگروهها را نشانه تندتر شدن فضای فعالیت انتخاباتی اصلاحطلبان ارزیابی کرد.
تکذیب تحرک انتخاباتی علی لاریجانی
روز گذشته همچنین در ادامه گمانهزنیهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری 1400 و نحوه حضور اصولگرایان در آن این موضع مهدی چمران نایب رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان در رسانهها بازتاب یافت که درباره آخرین تصمیمات اصولگرایان در باره انتخابات ریاست جمهوری گفته: شورای ائتلاف هنوز به مصادیق ورود نکرده است و هیچ بحثی در مورد افراد صورت نگرفته است و آنچه تاکنون بوده ساختارسازی بوده است. چمران اعلام کرده که بر اساس تصمیم ائتلاف اصولگرایان تصمیمگیری درباره فهرستهای مورد حمایت این ائتلاف در انتخابات شوراهای شهر محلی است و در مجمع منتخب شهرستان و شورای ائتلاف همان شهرستان اتخاذ میشود. خبر منتشر شده در روز یکشنبه مبنی بر اینکه علی لاریجانی در جمعی گفته «در صورت کاندیداتوری آقای اسحاق جهانگیری، وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری نمیشود» دیروز از سوی منصور حقیقتپور نماینده دوره نهم و از جمله چهرههای نزدیک به لاریجانی تکذیب شد. به گزارش فارس، حقیقتپور حضور مشروط لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری را شیطنت رسانهای دانست و گفت: علی لاریجانی چند ماهی است در موضوع انتخابات ریاست جمهوری 1400 سکوت کامل دارد و هیچ تحرک و فعالیت انتخاباتی ندارد و هیچ گونه ملاقات انتخاباتی هم نداشته است.
فارس همچنین در خبری از انتخاب رؤسای پنج کمیته تخصصی جبهه اصلاحات ایران در آخرین جلسهشان به ریاست بهزاد نبوی خبر داد و انتخاب محمود صادقی، الیاس حضرتی، ابراهیم اصغرزاده، علیرضا علویتبار و جواد امام برای ریاست این کارگروهها را نشانه تندتر شدن فضای فعالیت انتخاباتی اصلاحطلبان ارزیابی کرد.
تبعات پیامهای غیرمسئولانه
ادامه از صفحه اول
مذاکره با حضور نماینده امریکا ممانعت به عمل آوردهاند. بیتردید این تصمیم که در نتیجه اجماع همه نهادهای تصمیمگیر و مرتبط با سیاست خارجی کشور حاصل شده با در نظر گرفتن تأمین منافع ملی مردم است. در همین چارچوب است که سیاست لغو فوری تحریمها با مابه ازای ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران در دستور کار مقامهای کشورمان قرار گرفته است. در چنین شرایطی طرح مواضعی که با تصمیم رسمی نهادهای تصمیمگیرنده نظام تناقض دارد، عملاً پیام اشتباه در زمان اشتباه به طرف مقابل است. یعنی در شرایطی که دولت امریکا برای تحقق اهداف پیدا و پنهان خود، سیاست تطویل مذاکره برای به جریان انداختن برجام را دنبال میکند، این موضعگیری که روند لغو تحریمها میتواند در مدت زمانی طولانی مانند یک سال صورت گیرد، عملاً گرای اشتباه به طرفهای توافق است. این در حالی است که چارچوبهای تصمیمگیری در سیاستهای نظام مشخص است و در همین چارچوب مصوبه مجلس محدودیتهای زمانی را مشخص کرده و در عین حال سازمان انرژی اتمی ایران هم با آژانس بینالمللی انرژی اتمی به فرمولی دست یافته که مهلت مناسبی را برای به جریان انداختن مذاکره فراهم میکند. مهلتی که بهانه را از طرف امریکایی میگیرد تا ادعا نکند قصد بازگش ت به برجام را داشته اما پروسه لغو تحریمها امری زمانبر بوده است. از اینرو موضعگیری شخصی مبنی بر اینکه این امکان از طرف ایران وجود دارد که پروسه لغو تحریمها را در یک فرایند طولانی بپذیرد، عملاً مسیر تحولات برجام را به ضرر ایران دستخوش تغییر خواهد کرد. به این معنا که ایران بدون دستیابی به اهداف مد نظر خود قرار است وارد مذاکرات جدید شده و مطالبات اروپا و امریکا را بپذیرد. تردیدی وجود ندارد مواضعی که عملاً برای سیاست خارجی کشور در این مقطع حساس هزینهساز خواهد بود، در شرایط جاری تحتالشعاع فعالیتهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح میشود که بسیار به منافع ملی ضربه وارد خواهد کرد. باید اولویت نخست هر کسی که میخواهد پا به صحنه انتخابات بگذارد، گرهگشایی سریع از بحرانی باشد که سیاست خارجی ایران را درگیر کرده است و چنانچه کسی به دلیل همان نگاه حزبی و سیاسی حاضر باشد این فوریت برای حل بحران را نادیده بگیرد و لغو تحریمها را در پروسهای طولانی دنبال کند، همین این امر یک ملاک و شاخص خوبی برای مردم است که تشخیص دهند چه کسی شایستگی حضور در صحنه انتخابات و دنبال کردن منافع ملی را دارد. وجه دیگر این موضوع، هزینههای غیر قابل جبرانی است که به سیاست خارجی کشور تحمیل میشود. چه طرح یک موضعگیری اشتباه میتواند روند کنش و واکنشها و ابتکاراتی را که بویژه از سوی ایران در حال طراحی است، وارد یک مسیر اشتباه و غیر قابل جبران کند. از این رو بسیار ضرورت دارد که دستکم عرصه سیاست خارجی از بازیهای سیاسی و انتخاباتی دور بماند چون خسارات غیر قابل جبران برای مردمی به دنبال دارد که چشم به تغییر وضعیت و لغو سریع تحریمها دوختهاند.
مذاکره با حضور نماینده امریکا ممانعت به عمل آوردهاند. بیتردید این تصمیم که در نتیجه اجماع همه نهادهای تصمیمگیر و مرتبط با سیاست خارجی کشور حاصل شده با در نظر گرفتن تأمین منافع ملی مردم است. در همین چارچوب است که سیاست لغو فوری تحریمها با مابه ازای ازسرگیری همه تعهدات برجامی ایران در دستور کار مقامهای کشورمان قرار گرفته است. در چنین شرایطی طرح مواضعی که با تصمیم رسمی نهادهای تصمیمگیرنده نظام تناقض دارد، عملاً پیام اشتباه در زمان اشتباه به طرف مقابل است. یعنی در شرایطی که دولت امریکا برای تحقق اهداف پیدا و پنهان خود، سیاست تطویل مذاکره برای به جریان انداختن برجام را دنبال میکند، این موضعگیری که روند لغو تحریمها میتواند در مدت زمانی طولانی مانند یک سال صورت گیرد، عملاً گرای اشتباه به طرفهای توافق است. این در حالی است که چارچوبهای تصمیمگیری در سیاستهای نظام مشخص است و در همین چارچوب مصوبه مجلس محدودیتهای زمانی را مشخص کرده و در عین حال سازمان انرژی اتمی ایران هم با آژانس بینالمللی انرژی اتمی به فرمولی دست یافته که مهلت مناسبی را برای به جریان انداختن مذاکره فراهم میکند. مهلتی که بهانه را از طرف امریکایی میگیرد تا ادعا نکند قصد بازگش ت به برجام را داشته اما پروسه لغو تحریمها امری زمانبر بوده است. از اینرو موضعگیری شخصی مبنی بر اینکه این امکان از طرف ایران وجود دارد که پروسه لغو تحریمها را در یک فرایند طولانی بپذیرد، عملاً مسیر تحولات برجام را به ضرر ایران دستخوش تغییر خواهد کرد. به این معنا که ایران بدون دستیابی به اهداف مد نظر خود قرار است وارد مذاکرات جدید شده و مطالبات اروپا و امریکا را بپذیرد. تردیدی وجود ندارد مواضعی که عملاً برای سیاست خارجی کشور در این مقطع حساس هزینهساز خواهد بود، در شرایط جاری تحتالشعاع فعالیتهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح میشود که بسیار به منافع ملی ضربه وارد خواهد کرد. باید اولویت نخست هر کسی که میخواهد پا به صحنه انتخابات بگذارد، گرهگشایی سریع از بحرانی باشد که سیاست خارجی ایران را درگیر کرده است و چنانچه کسی به دلیل همان نگاه حزبی و سیاسی حاضر باشد این فوریت برای حل بحران را نادیده بگیرد و لغو تحریمها را در پروسهای طولانی دنبال کند، همین این امر یک ملاک و شاخص خوبی برای مردم است که تشخیص دهند چه کسی شایستگی حضور در صحنه انتخابات و دنبال کردن منافع ملی را دارد. وجه دیگر این موضوع، هزینههای غیر قابل جبرانی است که به سیاست خارجی کشور تحمیل میشود. چه طرح یک موضعگیری اشتباه میتواند روند کنش و واکنشها و ابتکاراتی را که بویژه از سوی ایران در حال طراحی است، وارد یک مسیر اشتباه و غیر قابل جبران کند. از این رو بسیار ضرورت دارد که دستکم عرصه سیاست خارجی از بازیهای سیاسی و انتخاباتی دور بماند چون خسارات غیر قابل جبران برای مردمی به دنبال دارد که چشم به تغییر وضعیت و لغو سریع تحریمها دوختهاند.
اخــــــــــبار
گفتوگوی مسجدی با وزیر دارایی عراق درباره مطالبات مالی ایران
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز گذشته در دیدار با «عبدالامیر علاوی»، وزیر دارایی عراق درباره فضای سیاسی بین دو کشور از جمله نحوه دریافت مطالبات ایران از طرف عراقی بحث و گفتوگو کرد. به گزارش ایرنا «علاوی» در این نشست گفت که مطالبات ایران در اولویت پرداختهای کشورش قرار دارد و تأکید کرد که پیشبینی لازم در این زمینه انجام شده است.
جمهوری اسلامی ایران بابت صادرات برق و گاز نزدیک به ۶میلیارد دلار از عراق طلب دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران با وجود اینکه مطالبات اکنون در بانکهای عراقی انباشته شده است و پیشرفتهایی جهت وصول آن نیز حاصل گردید، اما مهمترین مشکل سد راه پرداخت این بدهیها از سوی بغداد، تحریم غیر قانونی و ظالمانه امریکا است.
اخیراً اخباری از آزادسازی منابع ایران در عراق با موافقت دولت «جو بایدن» منتشر شده است. این خبرها پس از آن مطرح میشود که توافقاتی بین دو کشور صورت گرفته بود که عراق برخی اقلام را برای ایران خریداری کند.
در همین چارچوب فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق هم که 9اسفندماه جاری به تهران سفر کرده بود، در دیدار با مقامهای کشورمان با اشاره به توافقات انجام شده میان مسئولان دو کشور برای تأدیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریمهای خارجی به تعویق افتاده، گفته بود: «با تلاش مستمر حوزههای مالی و بانکی و دستگاههای اقتصادی ایران و عراق، برخی از موانع مهم برداشته شده و بزودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهیها آغاز میشود.»
همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران هم در نشستی که به درخواست مدیر عامل بانک تجارت عراق در محل بانک مرکزی برگزار شد، درباره منابع مالی ایران در عراق و راهکارهای نقل و انتقال آنها گفتوگو کرده است. در این دیدار، مقام عراقی گفت که روند استفاده از منابع یاد شده از این پس تسریع خواهد شد و تلاش میشود تا کانالها و روشهای مختلفی که مورد تأیید طرف ایرانی است به منظور استفاده از این منابع عملیاتی شوند.
معاونت حقوقی ریاست جمهوری موافق انحلال جمعیت امام علی نبود
بیژن عباسی معاون لعیا جنیدی، معاونت حقوقی رئیس جمهوری توضیح داده که این معاونت موافق با انحلال خیریه « جمعیت امام علی(ع)» نبوده است.
به گزارش « ایران»، در روزهای گذشته اولین جلسه دادگاه این خیریه با شکایت وزارت کشور برگزار شده است. روز یکشنبه هم زهرا عابدینی، معاون مشارکتهای سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: «جمعیت امامعلی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات وزارت کشور منحل شد.» حالا بیژن عباسی، معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رئیسجمهور توضیح داده که معاونت حقوقی ریاست جمهوری به دلیل عدم دریافت دعوتنامه در جلسه شورای ملی توسعه و حمایت از تشکلهای مردم نهاد ناظر به اتخاذ تصمیم درخواست انحلال جمعیّت امام علی حضور نداشته است.
وی گفت: پس از اطلاع از تصمیم انحلال طی مکاتبات و مذاکرات پیاپی، راهکار حقوقی به وزارت کشور و رئیسجمهور محترم و هیأت دولت ارائه و جهت ایجاد فرصت اجرا، پیشنهاد استرداد و یا دستکم استمهال در رسیدگی قضایی را داده است. بدین ترتیب، اعلامات دایر بر موافقت معاونت حقوقی رئیسجمهور با درخواست انحلال جمعیت خلاف واقع و بیپایه است. عباسی افزود: معاونت حقوقی حسب وظیفه خود پس از طرح مشکلات حقوقی درخصوص سازمان مردم نهاد و حتی دیگر اشخاص حقوقی، در وهله اول به دنبال یافتن راهکار حقوقی برای رفع اشکالات مطروحه است و قویّاً معتقد است که از بین رفتن نهادها باید آخرین و دور از دسترسترین اقدام باشد و پیش از آن، همه تلاشها باید معطوف به راهکارهای اصلاحی ناظر به حفظ و بقای نهادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد.
وردینژاد: برای استفاده از جاده ابریشم باید قوانین تجارت و سرمایهگذاری را اصلاح کنیم
فریدون وردینژاد، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در نشست آنلاین با موضوع یک پهنه یک راه درباره سازههای سیاسی امنیتی مطرح در جاده ابریشم، تأکید کرد که ایران برای چین در نقشه «یک پهنه یک راه» اهمیت ژئو اکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتژیک دارد. به گزارش ایسنا، وردینژاد با بیان اینکه در دوران جدید چین، شی جین پینگ در داخل حزب و دولت با فساد مقابله کرد و برای تثبیت قدرت حرکت کرد تا قدرت شخص وی محور باشد، افزود: «او در سیاست خارجی توانست با به چالش کشیدن نظم جهانی و نظام تکقطبی، با امریکا رقابت استراتژیک کند و نظم جدیدی ایجاد کند. بنابراین برای آنکه رهبری آسیا را بهدست آورند، دنبال احیای جاده ابریشم رفتند تا دسترسی بهتری به بازارهای آسیا و سپس بازارهای اروپا بهدست آورند».
وردینژاد با اشاره به اینکه در دوره ترامپ درگیری چین و امریکا زیاد شد، تصریح کرد: «احیای جاده ابریشم نوین با چالش امریکا مواجه است، روابط چین و روسیه هم در زمینه همکاری نظامی و اقتصادی نزدیکتر شده است اما تا رسیدن به سازه نوین امنیتی راه زیادی بین دو کشور باقی مانده است. بیاعتمادی به غرب موجب نزدیک شدن این دو کشور شده است. البته دو کشور نسبت به یکدیگر با احتیاط برخورد میکنند. روسیه از نفوذ چین در آسیای مرکزی نگرانی دارد پس به دنبال عضویت هند در اتحادیه اوراسیا است». معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با طرح این پرسش که آیا زمینهای برای استفاده ایران وجود دارد؟ گفت: ارتقای همکاری ایران با اوراسیا برای ایران منافعی دارد. ما باید در کنار حفظ جایگاه خود در اتحادیه اوراسیا، به دنبال ایجاد روابط اقتصادی در زمینه احیای جاده ابریشم باشیم. جایگاه ایران از دید چین این است که ایران مانعی برای توسعه ناتو به شرق است. چین چنین نگاهی به ایران دارد و در واقع ایران برای چین در نقشه یک پهنه یک راه اهمیت ژئواکونومیک ندارد بلکه اهمیت ژئواستراتژیک دارد. ایران هم باید در اتحادیههای منطقه از جمله پیمان شانگهای حضور یابد و فعال شود. چون چین تمایلی برای ورود به درگیری ایران و امریکا ندارد، مایل نیست ایران در پیمان شانگهای حضور داشته باشد. ایران هم باید به مجامع بینالمللی و FATF وارد شود. برای خارج شدن ایران از مدار امنیتی چین، باید همکاری نفتی، گازی ریلی، ترانزیتی، دانشگاه، ساخت سد، پوشاک، صنایع غذایی و دارویی با چین وارد همکاری شود. وی در پایان گفت: ایران در رده دوازدهم اولویت چین در احیای جاده ابریشم است بنابراین برای استفاده از مزایای جاده ابریشم باید قوانین خود را برای تسهیل در تجارت و سرمایهگذاری مشترک اصلاح کنیم و وارد مجامع بینالمللی و منطقهای شویم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
لزوم بسترسازی برای بازگشت و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور
-
ضرورت بازرسی و نظارت جدی بر بازداشتهای غیر ضروری
-
سفیر هند: بندر چابهار شاهراه اتصالی کشورهای منطقه است
-
شمخانی: نمایش کارآمدی با دلارهای نفتی، ارزشی ندارد
-
دستور شروع انتخابات شوراها صادر شد
-
تبعات پیامهای غیرمسئولانه
-
اخــــــــــبار
اخبارایران آنلاین