ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
روزهای حیاتی برای برجام به روایت گروسی
جوزب بورل: باید از پنجره فرصت دیپلماتیک برای احیای توافق هسته ای استفاده کنیم
گروه سیاسی/ قابل انتظار بود که اقدام تلافیجویانه ایران مبنی بر کاهش نظارت های فراپادمانی، با ابراز نگرانی شرکای اروپایی این توافق روبهرو شود. اقدامی که مقامهای دولت جدید امریکا را هم به تکاپو انداخته تا در نشست جدید آژانس بینالمللی انرزی اتمی که قراراست دوشنبه هفته جاری برگزار شود، فضا را مهیای صدور بیانیه علیه ایران کنند. این در حالی است که ایران و آژانس در پی سفر اخیر «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس به تفاهم موقتی دست یافتهاند که بر آن اساس، گرچه نظارت این سازمان بر فعالیتهای هستهای ایران در چارچوب نظارت های فراپادمانی متوقف میشود اما راستیآزمایی آژانس برابر پیوست فنی تفاهم اخیر، ناظر بر حفظ و نگهداری اطلاعات برخی فعالیتها و تجهیزات نظارتی توسط ایران به مدت ٣ ماه ادامه خواهد یافت. در این مدت، آژانس به این اطلاعات هیچ دسترسی نداشته و اطلاعات منحصراً نزد ایران باقی میماند. چنانچه ظرف ۳ ماه تحریمها به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس گذاشته، وگرنه برای همیشه پاک خواهند شد.
حالا در چنین شرایطی گرچه اروپاییها از تفاهم مشترک ایران و آژانس استقبال کردهاند اما از روند تصمیمات جبرانی ایران نگران هستند. بی تردید ادامه وضعیت جاری که باز شدن گره آن به دست امریکا و برداشتن گامی از سوی این کشور برای رفع تحریمها مربوط است، چشماندازی غیرقابل پیشبینی را پیش روی همه کشورهای طرف برجام به تصویر میکشد. ایران در حال بررسی امکان برگزاری نشستی غیررسمی با حضور نماینده امریکاست و از طرفی چنانچه با اقدامی جدی علیه خود در نشست آژانس روبهرو شود، به اجرای تفاهم اخیر خود با این رکن نظارتی برجام هم روی خوش نشان نخواهد داد. حال آنکه «گروسی» این تفاهم را فرصتی طلایی برای دیپلماسی با ایران خوانده و هفتههای آینده را برای حفظ برجام حیاتی توصیف کرده است.
نگرانی اروپا از توقف نظارت های فراپادمانی
در پی اجرایی شدن تصمیم ایران برای توقف نظارتهای فراپادمانی آژانس که ایران داوطلبانه و در چارچوب برجام پذیرفته بود، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیهای از این اقدام ابراز نگرانی کرده است. به گفته او، چنانچه این تصمیم لغو نشود، توانایی آژانس به طرز محسوسی برای راستیآزمایی صلحآمیز بودن مواد و فعالیتهای هستهای در ایران محدود میشود. اتحادیه اروپا علاوه بر این مدعی شده دسترسی آژانس به برخی مراکز کلیدی هستهای ایران محدود خواهد شد. با وجود این «بورل» در گفتوگویی با خبرنگاران تأکید کرده که اکنون فرصتی به وجود آمده که نباید آن را از دست داد. او در این باره افزوده: «من به عنوان هماهنگکننده برجام اطمینان دارم که پنجره فرصت دیپلماتیک برای از سرگیری برجام وجود دارد؛ باید از این فرصت استفاده کنیم و روی راهحلهایی متمرکز شویم تا برجام را به ریل اصلی برگردانیم که تمام طرفها به تعهداتشان عمل کنند.» او تأکید کرد که این فرصت را نباید از دست داد. در همین حال وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیهای از گفتوگوی تلفنی «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با مدیرکل آژانس درباره ایران خبر داد و اعلام کرد که «لودریان» در این گفتوگوی تلفنی از فعالیتهای بیطرفانه آژانس برای اجرای مأموریت خود در راستیآزمایی تعهدات هستهای ایران حمایت کرده است.
نشست شورای حکام
با وجود همه اینها شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی این هفته (دوشنبه) برای گفتوگو درباره افزایش فعالیتهای هستهای ایران نشستی برگزار خواهد کرد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین، در توئیتی از برگزاری جلسه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه با تمرکز بر موضوع ایران خبر داد و در توئیتی نوشت: «مسئولیت مشترک همه ۳۵ عضو آن اطمینان از این است که مباحث (حتی در صورت داغ شدن) بر تلاشهای دیپلماتیک با هدف احیای کامل برجام تأثیر منفی نگذارد.»
پیشتر منابع خبری از تلاش امریکا برای جلب حمایت سایر کشورها جهت فضاسازی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی خبر داده بودند. به گزارش ایسنا، رسانه امریکایی «بلومبرگ» گزارش داده دیپلماتهای امریکا پنجشنبه گذشته سندی را توزیع کردند که در آن ملاحظات ادعایی واشنگتن درباره فعالیتهای هستهای ایران فهرست شده و از ایران میخواهد با بازرسهای آژانس اتمی کاملاً همکاری کند.
این قطعنامه ادعایی از یافتههای آژانس ابراز نگرانی کرده و نگرانیهای عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را مورد توجه قرار میدهد. «بلومبرگ» مدعی شده پیگیری جدی چنین ادعاهایی از سوی امریکا در نشست شورای حکام ممکن است پیامدهای جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هستهای ایران به شورای امنیت دربر داشته باشد. براساس اطلاعات خبرنگار «ایران»، محمدجواد ظریف پیشتر و در پی تفاهم مشترک تهران و آژانس نسبت به عواقب چنین رویدادی یعنی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هشدار داده و آن را خطری برای اجرای تفاهم اخیر ایران و آژانس دانسته بود. خبرگزاری رویترز هم مدعی شده به نامهای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی پایان میدهد.
سخنان اخیر «گروسی» در گفتوگو با «بی بی سی» هم تأییدکننده هشدار اخیر تهران است. مدیرکل آژانس با بیان اینکه توافق موقت این آژانس با ایران فرصت گرانبهایی برای دیپلماسی به منظور حفظ برجام داده است، تأکید کرده که اوضاع شکننده و حساس است و هفتههای آتی حیاتی خواهند بود. او همچنین گفته است که تغییر در وضعیت بازرسی این آژانس از مراکز هستهای، پس از کاهش همکاری ایران با آژانس، اقدامی در مسیر رو به پیشرفت نبوده اما با این توافق موقت، این اطمینان حاصل میشود که نقاط کوری برای بازرسان سازمان ملل وجود نخواهد داشت.
بررسی نشست غیر رسمی با حضور امریکا
وزیر خارجه ایران علاوه بر هشدار پنهان به تبعات جوسازی علیه ایران در نشست پیش روی شورای حکام آژانس، به تلاش جاری شرکای برجامی برای متوقف کردن اقدامات جبرانی ایران هم در موضعی رسمی واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «امریکا و تروئیکای اروپا باید به جای تلاش برای توقف اقدامات جبرانی ایران علت کاهش تعهدات را بر طرف کنند.» ظریف افزود: «امریکا اذعان کرده که بعد از اینکه برجام را ترک کرده ایران از تعهدات برجام دور شده است، در حالی که تا آن زمان ایران به محدودیتها پایبند بود.» او افزود: «این رفتار امریکا؛ یعنی علت کاهش تعهدات برجامی تغییر نکرده است.»
ظریف در ادامه توئیت خود تروئیکای اروپا را مقصر دانست. زیرا به گفته او به مدت سه سال هیچ تجارتی را با ایران انجام نداد. وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: «امریکا و تروئیکای اروپا باید این علت را برطرف کنند، نه اینکه از ایران بخواهند اقدامات جبرانی مبتنی بر بند ۳۶ برجام را متوقف کند.»
پیش از این اروپاییها از وزیر خارجه امریکا برای حضور در نشست 1+4 با ایران برای گرهگشایی از موضوع برجام دعوت کرده بودند. دعوتی که با استقبال امریکا روبهرو شده اما ایران خواهان فرصتی برای بررسی این موضوع شده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به این خواسته ایران مدعی شده که صبر کشورش در قبال پیشنهاد این کشور به ایران برای شرکت در مذاکرات ۱+۵ نامحدود نیست.
او در این رابطه افزوده: «صبر ما نامحدود نیست، اما اعتقاد داریم ، همانطور که موضع رئیس جمهوری در این باره روشن و صریح است. دیپلماسی مؤثرترین راه برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است.»
همزمان با تحولات جاری پیرامون برجام، شماری از جمهوریخواهان کنگره امریکا از دولت این کشور خواستهاند که از رفع تحریمهای ضد ایرانی خودداری کند. سناتور «تام کاتن» و ۴۵ نماینده کنگره امریکا پنجشنبه گذشته با ارائه قطعنامه پیشنهادی خواهان عدم رفع تحریمهای امریکا علیه ایران شدند. اعتراض جمهوریخواهان به رفع احتمالی تحریمهای ایران در حالی است که مقامهای دولت بایدن خواهان برداشتن نخستین گام از سوی ایران شدهاند. خواستهای که نه تنها تاکنون مورد پذیرش ایران قرار نگرفته که روند اقدامات جبرانی آن را هم تسریع کرده است.
حالا در چنین شرایطی گرچه اروپاییها از تفاهم مشترک ایران و آژانس استقبال کردهاند اما از روند تصمیمات جبرانی ایران نگران هستند. بی تردید ادامه وضعیت جاری که باز شدن گره آن به دست امریکا و برداشتن گامی از سوی این کشور برای رفع تحریمها مربوط است، چشماندازی غیرقابل پیشبینی را پیش روی همه کشورهای طرف برجام به تصویر میکشد. ایران در حال بررسی امکان برگزاری نشستی غیررسمی با حضور نماینده امریکاست و از طرفی چنانچه با اقدامی جدی علیه خود در نشست آژانس روبهرو شود، به اجرای تفاهم اخیر خود با این رکن نظارتی برجام هم روی خوش نشان نخواهد داد. حال آنکه «گروسی» این تفاهم را فرصتی طلایی برای دیپلماسی با ایران خوانده و هفتههای آینده را برای حفظ برجام حیاتی توصیف کرده است.
نگرانی اروپا از توقف نظارت های فراپادمانی
در پی اجرایی شدن تصمیم ایران برای توقف نظارتهای فراپادمانی آژانس که ایران داوطلبانه و در چارچوب برجام پذیرفته بود، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیهای از این اقدام ابراز نگرانی کرده است. به گفته او، چنانچه این تصمیم لغو نشود، توانایی آژانس به طرز محسوسی برای راستیآزمایی صلحآمیز بودن مواد و فعالیتهای هستهای در ایران محدود میشود. اتحادیه اروپا علاوه بر این مدعی شده دسترسی آژانس به برخی مراکز کلیدی هستهای ایران محدود خواهد شد. با وجود این «بورل» در گفتوگویی با خبرنگاران تأکید کرده که اکنون فرصتی به وجود آمده که نباید آن را از دست داد. او در این باره افزوده: «من به عنوان هماهنگکننده برجام اطمینان دارم که پنجره فرصت دیپلماتیک برای از سرگیری برجام وجود دارد؛ باید از این فرصت استفاده کنیم و روی راهحلهایی متمرکز شویم تا برجام را به ریل اصلی برگردانیم که تمام طرفها به تعهداتشان عمل کنند.» او تأکید کرد که این فرصت را نباید از دست داد. در همین حال وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیهای از گفتوگوی تلفنی «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با مدیرکل آژانس درباره ایران خبر داد و اعلام کرد که «لودریان» در این گفتوگوی تلفنی از فعالیتهای بیطرفانه آژانس برای اجرای مأموریت خود در راستیآزمایی تعهدات هستهای ایران حمایت کرده است.
نشست شورای حکام
با وجود همه اینها شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی این هفته (دوشنبه) برای گفتوگو درباره افزایش فعالیتهای هستهای ایران نشستی برگزار خواهد کرد. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین، در توئیتی از برگزاری جلسه شورای حکام آژانس در روز دوشنبه با تمرکز بر موضوع ایران خبر داد و در توئیتی نوشت: «مسئولیت مشترک همه ۳۵ عضو آن اطمینان از این است که مباحث (حتی در صورت داغ شدن) بر تلاشهای دیپلماتیک با هدف احیای کامل برجام تأثیر منفی نگذارد.»
پیشتر منابع خبری از تلاش امریکا برای جلب حمایت سایر کشورها جهت فضاسازی علیه ایران در جلسه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی خبر داده بودند. به گزارش ایسنا، رسانه امریکایی «بلومبرگ» گزارش داده دیپلماتهای امریکا پنجشنبه گذشته سندی را توزیع کردند که در آن ملاحظات ادعایی واشنگتن درباره فعالیتهای هستهای ایران فهرست شده و از ایران میخواهد با بازرسهای آژانس اتمی کاملاً همکاری کند.
این قطعنامه ادعایی از یافتههای آژانس ابراز نگرانی کرده و نگرانیهای عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را مورد توجه قرار میدهد. «بلومبرگ» مدعی شده پیگیری جدی چنین ادعاهایی از سوی امریکا در نشست شورای حکام ممکن است پیامدهای جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هستهای ایران به شورای امنیت دربر داشته باشد. براساس اطلاعات خبرنگار «ایران»، محمدجواد ظریف پیشتر و در پی تفاهم مشترک تهران و آژانس نسبت به عواقب چنین رویدادی یعنی ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هشدار داده و آن را خطری برای اجرای تفاهم اخیر ایران و آژانس دانسته بود. خبرگزاری رویترز هم مدعی شده به نامهای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی پایان میدهد.
سخنان اخیر «گروسی» در گفتوگو با «بی بی سی» هم تأییدکننده هشدار اخیر تهران است. مدیرکل آژانس با بیان اینکه توافق موقت این آژانس با ایران فرصت گرانبهایی برای دیپلماسی به منظور حفظ برجام داده است، تأکید کرده که اوضاع شکننده و حساس است و هفتههای آتی حیاتی خواهند بود. او همچنین گفته است که تغییر در وضعیت بازرسی این آژانس از مراکز هستهای، پس از کاهش همکاری ایران با آژانس، اقدامی در مسیر رو به پیشرفت نبوده اما با این توافق موقت، این اطمینان حاصل میشود که نقاط کوری برای بازرسان سازمان ملل وجود نخواهد داشت.
بررسی نشست غیر رسمی با حضور امریکا
وزیر خارجه ایران علاوه بر هشدار پنهان به تبعات جوسازی علیه ایران در نشست پیش روی شورای حکام آژانس، به تلاش جاری شرکای برجامی برای متوقف کردن اقدامات جبرانی ایران هم در موضعی رسمی واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «امریکا و تروئیکای اروپا باید به جای تلاش برای توقف اقدامات جبرانی ایران علت کاهش تعهدات را بر طرف کنند.» ظریف افزود: «امریکا اذعان کرده که بعد از اینکه برجام را ترک کرده ایران از تعهدات برجام دور شده است، در حالی که تا آن زمان ایران به محدودیتها پایبند بود.» او افزود: «این رفتار امریکا؛ یعنی علت کاهش تعهدات برجامی تغییر نکرده است.»
ظریف در ادامه توئیت خود تروئیکای اروپا را مقصر دانست. زیرا به گفته او به مدت سه سال هیچ تجارتی را با ایران انجام نداد. وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: «امریکا و تروئیکای اروپا باید این علت را برطرف کنند، نه اینکه از ایران بخواهند اقدامات جبرانی مبتنی بر بند ۳۶ برجام را متوقف کند.»
پیش از این اروپاییها از وزیر خارجه امریکا برای حضور در نشست 1+4 با ایران برای گرهگشایی از موضوع برجام دعوت کرده بودند. دعوتی که با استقبال امریکا روبهرو شده اما ایران خواهان فرصتی برای بررسی این موضوع شده است. «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به این خواسته ایران مدعی شده که صبر کشورش در قبال پیشنهاد این کشور به ایران برای شرکت در مذاکرات ۱+۵ نامحدود نیست.
او در این رابطه افزوده: «صبر ما نامحدود نیست، اما اعتقاد داریم ، همانطور که موضع رئیس جمهوری در این باره روشن و صریح است. دیپلماسی مؤثرترین راه برای حصول اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است.»
همزمان با تحولات جاری پیرامون برجام، شماری از جمهوریخواهان کنگره امریکا از دولت این کشور خواستهاند که از رفع تحریمهای ضد ایرانی خودداری کند. سناتور «تام کاتن» و ۴۵ نماینده کنگره امریکا پنجشنبه گذشته با ارائه قطعنامه پیشنهادی خواهان عدم رفع تحریمهای امریکا علیه ایران شدند. اعتراض جمهوریخواهان به رفع احتمالی تحریمهای ایران در حالی است که مقامهای دولت بایدن خواهان برداشتن نخستین گام از سوی ایران شدهاند. خواستهای که نه تنها تاکنون مورد پذیرش ایران قرار نگرفته که روند اقدامات جبرانی آن را هم تسریع کرده است.
حداد نامزدی در 1400 را رد کرد، مطهری کاندیدا شد
گروه سیاسی/ بر خلاف حرکت آهسته شوراهای ائتلاف در هر دو جریان سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا برای سامان دادن به اردوگاه انتخاباتیشان، انتشار اخبار مبتنی بر اعلام حضور کاندیداهای حزبی و منفرد و تعیین تکلیف نامزد شدن یا نشدن چهرههایی که احتمال نامزدی شان در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح بود، سرعت گرفته است. بر همین روال روز پنجشنبه این اعلام کاندیداتوری علی مطهری و تأکید غلامعلی حداد عادل بر شرکت نکردنش در انتخابات 1400 به عنوان نامزد بود که خبرساز شد.
در حالی که طی هفتههای گذشته چهرههای متعددی مانند سردارحسین دهقان وزیر سابق دفاع، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری و محسن رهامی نامزدی خود را اعلام کرده بودند، اما این خبر اعلام نامزدی علی مطهری نماینده و نایب رئیس سابق مجلس بود که با بیشترین بازتاب رسانهای مواجه شد.
مطهری که با وجود دو دوره نمایندگی مجلس صلاحیتاش برای انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 از سوی شورای نگهبان رد شده بود، روز پنجشنبه در نشستی خبری هدفش از وارد شدن به میدان انتخابات ریاست جمهوری را در مؤلفه کمک به افزایش مشارکت سیاسی و احساس وظیفه در قبال شرایط داخلی و خارجی کشور اعلام کرد و درباره احتمال رد صلاحیت دوبارهاش از سوی شورای نگهبان گفت: «نمی دانم در آن دوران چه شرایطی بود اما دلیلی برای رد صلاحیتم نمیبینم وهیچ تلاشی برای رایزنی در این باره با شورای نگهبان نکردهام.»
همزمان با همین خبر، این غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود که گمانهزنیها درباره تمایلاش به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را رد کرد و گفت: «ورود من در انتخابات به این صورت خواهد بود که همه را به رأی دادن تشویق میکنم، اما نه به خودم. برای رأی دادن در انتخابات شرکت میکنم، نه رأی گرفتن!» این موضع حداد عادل در حالی بود که موضعگیری یقینی هفته پیشش مبنی بر رد صلاحیت قطعی محمود احمدینژاد با واکنشهای مختلف از جمله این تأکید عباسعلی کدخدایی مواجه شد که «حتی اعضای شورای نگهبان هم نمیتوانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند».
جز این کاندیداتوریهای انفرادی، آنچه چشمِ انتظار انتخابات 1400 را به خود دوخته است، مشخص شدن کاندیداهای نهایی ائتلافها است. امری که براساس موضعگیری چهرههای مؤثر و مطلع این ائتلافها میشود پیشبینی کرد که در هر دو جریان اصولگرا و اصلاحطلب به سادگی محقق نخواهد شد.
از جمله در شورای وحدت اصولگرایان که با رقیبی به نام شورای ائتلاف نیروهای انقلاب همراه است، اگر چه همه بر ضرورت وحدت تأکید دارند اما در فحوای سخنان منتشر شده رگههایی از اختلاف نظر هویدا است. بر همین قیاس در حالی که به گزارش «ایسنا»، مصطفی پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در همایش «بانوان جبهه انقلاب» بر ضرورت خروج آرایش سیاسی اصولگرایان از آشفتگی سخن گفت، اما در عین حال افزود: «ما در جامعه روحانیت نه به عنوان یک کنشگر سیاسی بلکه به عنوان اینکه نقش هدایتی و مشورتی و دستگیری داشته باشیم به وحدت نیروها و خردجمعی و عقلانیت و اخلاق دعوت کردیم. چند دوره تلاش کردیم اما دیدیم دوستان در خردجمعی کوتاهی میکنند». اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم در گفتوگویی با «ایرنا» تأکید کرده: «درصدد وفاق حداکثری هستیم لیکن دوستان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفتند حاضر نیستیم با مجموعه شما باشیم؛ آنها در انتخابات ریاست جمهوری در پی نامزدی هستند که خودشان قبول دارند». سخنان علیرضا زاکانی، از چهرههای عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم حکایت از همین فاصله دارد. به گزارش ایلنا، او در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی با بیان این اعتقاد که «صرف نظر از عناوین حزبی دو جریان تحولخواه و تجدیدنظر طلب رقبای سیاسی اصلی هستند»، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را درحال بازسازی مجدد ساختار این ائتلاف سراسری دانست و گفت: «البته جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهراً داعیه وحدت دارد، اما آنچه فهم میشود اینکه قرار است علی لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید».
اشاره کنایهآمیز زاکانی به علی لاریجانی رئیس سابق مجلس به عنوان انتخاب نهایی شورای وحدت اصولگرایان در حالی است که نام لاریجانی در ماههای گذشته بیش از هر چیز به عنوان کاندیدای مطلوب طیفی از اصلاحطلبان مطرح شده است. از جمله محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی که چهرههایی همچون محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی را واجد شرایط لازم برای کاندیداتوری از سوی اصلاحطلبان دانست اما به «ایرنا»، گفت: «اگر اصلاحطلبان از معرفی نامزد ذاتی خود محروم شوند ممکن است کسی را که از نظر مواضع به ما نزدیکتر باشد حمایت کنیم و علی لاریجانی از جمله چهرههایی است که میتوان درباره او بحث کرد و تصمیم گرفت». این اظهار نظر عطریانفر در حالی است که قرار است کاندیدای مورد حمایت اصلاحطلبان در نهاد اجماعساز این جریان انتخاب شود. نهادی که انتخاب عنوان «جبهه اصلاحطلبان ایران» برای آن با اما و اگرهایی از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب مواجه است اما در جلسه عصر چهارشنبه هفته گذشته در انتخاب بهزاد نبوی به عنوان رئیس، حسین مرعشی و حسین کمالی به عنوان نواب رئیس و آذر منصوری به عنوان سخنگو به اجماع رسیده است.
کدخدایی: گمانه زنیها درباره صلاحیت نامزدها معتبر نیست
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در اردوگاه سیدالشهدا آبعلی به سؤالات انتخاباتی آنان پاسخ گفت. او با اشاره به بالا بودن اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ برای کشور گفت که طی ۴۰ ساله گذشته انتخابات بهصورت آزادانه و با حضور مردم برگزار شده است؛ بهعبارتی صرفاً مردم انتخاب میکنند و کسی نمیتواند دخالتی در رأی مردم داشته باشد. او ابراز امیدواری کرد که در این دوره نیز با حضور و مشارکت مردم انتخابات خوبی انجام و فرد اصلح و کارآمدی انتخاب شود و کشور با سرعت بیشتری در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای نگهبان؛ کدخدایی در ادامه به موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که چندی پیش مصوبه آن از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه و به مجلس بازگردانده شد. او گفت: اصلاح قانون انتخابات، مطالبه شورای نگهبان بوده ولی برخی معتقدند نمیتوان به متن اصل ۱۱۵ قانون اساسی در قانون عادی مصوب مجلس چیزی اضافه کرد یا آن را تخصیص زد. در سیاستهای کلی انتخابات آمده که شاخصهای نامزدها را شورای نگهبان اعلام و تبیین کند ولی جزئیتر از آن بر عهده مجلس شورای اسلامی است. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه موافقت خود را با بخش بحث برانگیز مصوبه مجلس اعلام کرد و گفت: من هم موافقم که فردی که قرار است داوطلب بشود و مسئولیتهایی هم در گذشته داشته را به شورای نگهبان دعوت کنیم و برنامهها، مشاوران و توانمندیهای او را بشناسیم و بشنویم و دقیقتر ارزیابی کنیم اما عدهای همین را هم بر نمیتابند. کدخدایی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده اکنون نتوانستهاند به وعدههای خود عمل کنند و رفتار آنها تغییر کرده، گفت: هیچ تضمینی نمیتوانیم بدهیم که کسی که امروز تأیید صلاحیت میشود تا پایان دورهاش همینطور میماند و همه وعدهها و برنامههایش را اجرا میکند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره گمانه زنی برخی افراد و چهرههای سیاسی درباره رد یا تأیید صلاحیت شدن نامزدها در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: افراد مختلف در دورههای گوناگون اظهاراتی راجع به عملکرد شورای نگهبان میکنند. همین جا اعلام میکنم نه تنها بیرون از شورا بلکه خود اعضای شورای نگهبان هم نمیتوانند بگویند که در بررسی صلاحیت داوطلبان چه اتفاقی میافتد و آیا داوطلبی رد یا تأیید میشود. کدخدایی با بیان اینکه در برخی دورهها، افرادی را داشتهایم که رأی آنها در شورا ۶ به ۶ شده و فاصله آرای اعضا بسیار به هم نزدیک بوده است، تأکید کرد: افراد مختلفی سخنگوی شورای نگهبان شدهاند و از طرف شورای نگهبان اظهارنظر میکنند که فلانی رد یا تأیید میشود. سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: به هیچ وجه چنین اظهار نظراتی معتبر نیست و تأثیری بر شورای نگهبان ندارد و حتی اعضای شورای نگهبان هم نمیتوانند الان از جانب شورای نگهبان اظهارنظر کنند. باید تا بعد از ثبتنام و شروع بررسی صلاحیتها توسط اعضای شورای نگهبان، صبر کرد.
قرائت بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی
متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی که در تاریخ ۲۵ آبان ۹۴ برگزار شده بود، صبح پنجشنبه در محل این همایش در قم از سوی حجتالاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی قرائت شد.بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله خامنهای در این دیدار، سیدمرتضی علمالهدی را یکی از برجستگان تاریخ اسلام و از جمله مفاخر علمی در فقه، کلام، ادب، حدیث و تفسیر برشمردند و خاطرنشان کردند: بیان و تدوین فضائل و مناقب و برجستگیهای افرادی همچون سید مرتضی در واقع نشاندهنده حُسنِ تربیت اسلام و حوزههای اسلامی است.رهبر انقلاب اسلامی هدف از برگزاری چنین کنگرههایی را شناخت و تحلیل معارف و معلومات شخصیتهای بزرگ تاریخ اسلام خواندند و افزودند: سید مرتضی علمالهدی یک شخصیت اسلامی بینالمللی است و تنقیح و چاپ آثار ایشان نیز از اهمیت برخوردار است.
تحریم، «افایتیاف» و این روزهای حیاتی
ادامه از صفحه اول
۲. درهمتنیدگی مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیستمحیطی و تأثیرات و وابستگی متقابل آنها جزو خصوصیات این دوره ماست. این امر هم درون مرزهای ملی و هم در مقیاس جهانی پدید آمده است. در برخی موارد هر یک از این عوامل میتوانند بنا به شرایطی تأثیرگذاری بیشتری بیابند. مسأله سیاست خارجی و شیوه تعامل با جهان و نوع سیاستورزی بر تمامی عرصههای زیست داخلی و اقتصادی کشور تأثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است. بدون هیچ تردیدی موضوع تحریم علیه مردم و جنگ اقتصادی در درجه اول و با فاصلهای در درجه دوم مسأله قرار گرفتن در لیست سیاه «افایتیاف» از اساسیترین مسائل بینعرصهای در ایران است. تأثیر این دو مسأله از سیاست خارجی فراتر رفته، امروز آثار آن بر عرصه اقتصاد به روشنی دیده میشود - نگاه کنید به رفتار اقتصادی مردم در پی یک موضعگیری سیاسی داخلی یا خارجی و حتی بالا و پایین شدن قیمت ارز- من معتقدم آثار آن بر حوزههای اجتماعی و فرهنگی چون با فاصله دورتر تأثیر خود را خواهد گذاشت، هنوز با آن آشنا نیستیم و مورد مداقه و مطالعه جدی نیز قرار نگرفته است.
۳. استراتژی دولت طی سالیان اخیر نه تنها گسیختن زنجیر تحریمها از پای اقتصاد ایران بلکه اجتناب از خودتحریمی برای شکوفا شدن اقتصاد ملی در دنیایی است که بدون برخورداری از برونگرایی در اقتصاد و تعامل سازنده در ارتباطات بینالمللی و یافتن جایگاه مناسب و دریافت سهم بیشتر در شبکه تجارت جهانی، امکان جهشهای بزرگ در اقتصاد یک کشور امکانپذیر نیست. با شکست سیاست فشار حداکثری و آغاز دورهای که برای امریکا چارهای جز ملتزم شدن به تعهداتش در لغو تحریمهای یکجانبه باقی نمانده، سرنوشت لوایح سیافتی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان یکی دیگر از نگرانیهای دولت برای پیشگیری از هزینههای زائد بر زندگی مردم و ضرورت کسب منفعت از اقتصاد جهانی برای بهبود زندگی مردم و توسعه کشور است. آنچه که طرفداران عدم تصویب لوایح مطرح میکنند یکی درباره عدم منفعت در حال حاضر و دوم ارتباط آن به مسائل تحریم و بیفایدگی آن است. البته نکته سوم نیز سوءاستفاده بدخواهان ایران از دستیابی به منابع مالی کشور نیز مطرح میشود. درباره نفع کوتاهمدت نگاهی به رتبه ریسک اقتصادی و افزایش هزینههای مالی در اقتصاد ایران نشان میدهد که قرار گرفتن در لیست سیاه بهطور فوری و کوتاهمدت آثار زیادی بر زندگی مردم دارد. نگاه کنید به نقطهنظر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به هزینههای نظام بانکی اشاره و این موضوع را جزو ضرورتهای بانکی میداند. رفتن در لیست سیاه هم در دوران تحریم آثار خود را وارد کرده و نیز در دوران پس از تحریم آثار بیشتر آن نمایان خواهد شد. این به آن معنا نیست که ما نباید از استراتژی «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه 10 وجب» استفاده کنیم. گزارشهایی که در دولت و ستاد اقتصادی ارائه شد نشان میدهد، علاوه بر کشورهای قدرتمند جهانی که روابط دوستانهای با ما دارند، حتی همسایگانی که شرکای اقتصادی ما هستند و قصد مشارکت در تحریمها را هم ندارند به علت تبعات «افایتیاف» حاضر به همکاری صریح و روشن نیستند و هزینه مبادله برای ایران بسیار بیش از حد معمول شده است. بدیهی است در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریمها چالش جدیدی در پیشروی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد شد. به یک تعبیر میتوان گفت که با پایبندی دوباره امریکا به برجام که الزاماً تنها از طریق لغو تحریمهای ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ میسر است، تصویب این لوایح مانع عمده دیگری را از پیش پای رونق صنعت، خدمات و تجارت حذف میکند اما حتی در بدبینانهترین حالت و با ادامه تحریمهای غیرقانونی امریکا هم لزوم حمایت از اقتصاد مقاومتی و بیاثر کردن تحریمها، همانگونه که مقام معظم رهبری به آن تأکید کردهاند، دلیل منطقی دیگری برای تصویب این لوایح و کاستن از موانعی است که میتواند به صادرات و واردات دشوار کشور تحت تحریمها کمک کند. در حالی که در چند ماه آینده دولت دوازدهم به پایان راه خود خواهد رسید، تصویب یا عدم تصویب این لوایح میتواند تأثیرات ماندگاری بر موفقیت دولت آینده داشته یا حتی در داشتن شروعی پرشتاب یا متزلزل و لنگان سهم داشته باشد. چنانچه مدارک و اسناد نشان میدهد در دولت قبل تلاشهای زیاد برای پیوستن ایران و خروج از لیست سیاه صورت میگرفت که به علت ناکامی و عدم پذیرش دیپلماسی این امر پذیرفته نشد. در اینجا یادی کنم از دوست گرانقدر علی طیبنیا که در ابتدای دولت یازدهم قرار نگرفتن در لیست سیاه را مهمترین مسأله در اقتصاد ایران و تبادلات جهانی میدانست و با توجه به فضای مثبت جهانی تلاشهای وی در این زمینه مؤثر واقع شد. امروز همه کشورهای دنیا با اندازههای اقتصاد متفاوت به نحوی به این کنوانسیون جهانی پیوستند. باید به توانایی کارشناسان و مدیران اقتصادیمان در فرایند پیوستن همراه تأمین منافع و امنیت ملی باور داشته باشیم. شایسته ایران بزرگ نیست که ما هم جزو چند کشور معدودی باشیم که در این لیست سیاه قرار گرفته باشند.
۲. درهمتنیدگی مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیستمحیطی و تأثیرات و وابستگی متقابل آنها جزو خصوصیات این دوره ماست. این امر هم درون مرزهای ملی و هم در مقیاس جهانی پدید آمده است. در برخی موارد هر یک از این عوامل میتوانند بنا به شرایطی تأثیرگذاری بیشتری بیابند. مسأله سیاست خارجی و شیوه تعامل با جهان و نوع سیاستورزی بر تمامی عرصههای زیست داخلی و اقتصادی کشور تأثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است. بدون هیچ تردیدی موضوع تحریم علیه مردم و جنگ اقتصادی در درجه اول و با فاصلهای در درجه دوم مسأله قرار گرفتن در لیست سیاه «افایتیاف» از اساسیترین مسائل بینعرصهای در ایران است. تأثیر این دو مسأله از سیاست خارجی فراتر رفته، امروز آثار آن بر عرصه اقتصاد به روشنی دیده میشود - نگاه کنید به رفتار اقتصادی مردم در پی یک موضعگیری سیاسی داخلی یا خارجی و حتی بالا و پایین شدن قیمت ارز- من معتقدم آثار آن بر حوزههای اجتماعی و فرهنگی چون با فاصله دورتر تأثیر خود را خواهد گذاشت، هنوز با آن آشنا نیستیم و مورد مداقه و مطالعه جدی نیز قرار نگرفته است.
۳. استراتژی دولت طی سالیان اخیر نه تنها گسیختن زنجیر تحریمها از پای اقتصاد ایران بلکه اجتناب از خودتحریمی برای شکوفا شدن اقتصاد ملی در دنیایی است که بدون برخورداری از برونگرایی در اقتصاد و تعامل سازنده در ارتباطات بینالمللی و یافتن جایگاه مناسب و دریافت سهم بیشتر در شبکه تجارت جهانی، امکان جهشهای بزرگ در اقتصاد یک کشور امکانپذیر نیست. با شکست سیاست فشار حداکثری و آغاز دورهای که برای امریکا چارهای جز ملتزم شدن به تعهداتش در لغو تحریمهای یکجانبه باقی نمانده، سرنوشت لوایح سیافتی و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان یکی دیگر از نگرانیهای دولت برای پیشگیری از هزینههای زائد بر زندگی مردم و ضرورت کسب منفعت از اقتصاد جهانی برای بهبود زندگی مردم و توسعه کشور است. آنچه که طرفداران عدم تصویب لوایح مطرح میکنند یکی درباره عدم منفعت در حال حاضر و دوم ارتباط آن به مسائل تحریم و بیفایدگی آن است. البته نکته سوم نیز سوءاستفاده بدخواهان ایران از دستیابی به منابع مالی کشور نیز مطرح میشود. درباره نفع کوتاهمدت نگاهی به رتبه ریسک اقتصادی و افزایش هزینههای مالی در اقتصاد ایران نشان میدهد که قرار گرفتن در لیست سیاه بهطور فوری و کوتاهمدت آثار زیادی بر زندگی مردم دارد. نگاه کنید به نقطهنظر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به هزینههای نظام بانکی اشاره و این موضوع را جزو ضرورتهای بانکی میداند. رفتن در لیست سیاه هم در دوران تحریم آثار خود را وارد کرده و نیز در دوران پس از تحریم آثار بیشتر آن نمایان خواهد شد. این به آن معنا نیست که ما نباید از استراتژی «آب که از سر گذشت چه یک وجب چه 10 وجب» استفاده کنیم. گزارشهایی که در دولت و ستاد اقتصادی ارائه شد نشان میدهد، علاوه بر کشورهای قدرتمند جهانی که روابط دوستانهای با ما دارند، حتی همسایگانی که شرکای اقتصادی ما هستند و قصد مشارکت در تحریمها را هم ندارند به علت تبعات «افایتیاف» حاضر به همکاری صریح و روشن نیستند و هزینه مبادله برای ایران بسیار بیش از حد معمول شده است. بدیهی است در دوران پس از تحریم و عقب راندن تحریمها چالش جدیدی در پیشروی مبادلات تجاری و مالی ما نمایان خواهد شد. به یک تعبیر میتوان گفت که با پایبندی دوباره امریکا به برجام که الزاماً تنها از طریق لغو تحریمهای ناقض این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ میسر است، تصویب این لوایح مانع عمده دیگری را از پیش پای رونق صنعت، خدمات و تجارت حذف میکند اما حتی در بدبینانهترین حالت و با ادامه تحریمهای غیرقانونی امریکا هم لزوم حمایت از اقتصاد مقاومتی و بیاثر کردن تحریمها، همانگونه که مقام معظم رهبری به آن تأکید کردهاند، دلیل منطقی دیگری برای تصویب این لوایح و کاستن از موانعی است که میتواند به صادرات و واردات دشوار کشور تحت تحریمها کمک کند. در حالی که در چند ماه آینده دولت دوازدهم به پایان راه خود خواهد رسید، تصویب یا عدم تصویب این لوایح میتواند تأثیرات ماندگاری بر موفقیت دولت آینده داشته یا حتی در داشتن شروعی پرشتاب یا متزلزل و لنگان سهم داشته باشد. چنانچه مدارک و اسناد نشان میدهد در دولت قبل تلاشهای زیاد برای پیوستن ایران و خروج از لیست سیاه صورت میگرفت که به علت ناکامی و عدم پذیرش دیپلماسی این امر پذیرفته نشد. در اینجا یادی کنم از دوست گرانقدر علی طیبنیا که در ابتدای دولت یازدهم قرار نگرفتن در لیست سیاه را مهمترین مسأله در اقتصاد ایران و تبادلات جهانی میدانست و با توجه به فضای مثبت جهانی تلاشهای وی در این زمینه مؤثر واقع شد. امروز همه کشورهای دنیا با اندازههای اقتصاد متفاوت به نحوی به این کنوانسیون جهانی پیوستند. باید به توانایی کارشناسان و مدیران اقتصادیمان در فرایند پیوستن همراه تأمین منافع و امنیت ملی باور داشته باشیم. شایسته ایران بزرگ نیست که ما هم جزو چند کشور معدودی باشیم که در این لیست سیاه قرار گرفته باشند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
روزهای حیاتی برای برجام به روایت گروسی
-
حداد نامزدی در 1400 را رد کرد، مطهری کاندیدا شد
-
کدخدایی: گمانه زنیها درباره صلاحیت نامزدها معتبر نیست
-
قرائت بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت سیدمرتضی علمالهدی
-
تحریم، «افایتیاف» و این روزهای حیاتی
اخبارایران آنلاین