وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط زنده تصویری با خانواده شهید تاجبخش:
خوزستان دژ مقاومت ایران در دوران دفاع مقدس بود
گروه فرهنگی/ آخرین برنامه سال 99 طرح ملی «سهشنبههای تکریم» با تجلیل از خانواده شهید تاجبخش (شهید مدافع حرم) از استان خوزستان شهرستان گتوند به صورت ارتباط زنده تصویری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
سیدعباس صالحی در ابتدای این ارتباط زنده تصویری با بیان اینکه خوزستان از جنبههای اقتصادی، تاریخی و تمدنی جایگاه قابل توجهی داشته و دارد، اظهار داشت: در بخش هویت دینی و ملی نیز این استان دارای ویژگیهایی است اما با انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس یک پرچم و تابلوی زرین دیگر سرزمین جهاد و شهادت به این استان یعنی اضافه شد.
وی ادامه داد: کربلا یک منطقه ملکوتی برای تشیع است و هیچ قطعهای از دنیا با آن قابل مقایسه نیست اما میتوان گفت خوزستان هم کربلای ایران زمین شد، تا پایان حیات بشری و قیامت نیز این سرزمین با عنوان سرزمین جهاد و شهادت و کربلای ایران نام خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زمین دفاع مقدس را بهشت خواند و آن را فضای در خوزستان قابل مشاهد خواند: در دوران دفاع مقدس دژ مقاومت ایران خوزستان بود، این دژ پایدار ماند و به دنبال خود ایران و انقلاب را هم پایدار نگاه داشت و اگر این دژ فرو میریخت معلوم نبود ایران و تشیع چه مسیری را طی میکرد.
او به آمار 70 شهید دبیرستان شهرستان گتوند اشاره کرد این مقامت گسترده را فراموشنشدنی خواند. به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه خوزستان سرزمین مظلومیت ایران و دفاع مقدس و دوره جهاد و شهادت است و رتبه اول شهدا در حملات هوایی و تقدیم 3159 شهید در حملات هوایی یاداوری کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شعر قیصر امینپور با عنوان «شعری برای جنگ» را خواند و ابراز داشت: خوزستان سرزمین مظلومیت دوران دفاع مقدس است و میتوان گفت این سرزمین بخش وسیعی از خاطرات ارزشمند و تکرارنشدنی دوران دقاع مقدس ایران است، ۲۰ عملیات بزرگ و موفق ما در این استان بوده است، از این رو بخش قابل توجهی از تاریخ پرحماسه دفاع مقدس در این استان رقم خورده است.
او همه این اتفاقات را باعث ادای دین بیشتر به خوزستان خواند و در پایان سخن گفت: ارتباطی که ما با خانواده شهدا برقرار میکنیم فیضهای زیادی را برای ما به همراه دارد و دریچهای به سمت نور را برای ما باز میکند.
سالنهای سینمایی قدیمی تهران روی خط تعطیلی
مرگ تدریجی خاطرهها
نرگس عاشوری
خبرنگار
«تمام دوران دانشجویی من در دانشگاه تهران با سینما عصر جدید گذشت»، «من هملت رو اونجا دیدم از دانشکده ادبیات تا عصر جدید دو دقیقه هم راه نبود»، «کلاً قرارهای عاشقانه ما دم سینما عصر جدید بود»، «پاتوق فرهنگی روشنفکرها تعطیل شد» و... این عبارات بخشی از واکنش علاقهمندان سینما به خبر تعطیلی سینما عصر جدید است. سینمای خاطرهانگیز تهران که دیگر فعالیتی ندارد. این خبر روز گذشته به نقل از عبدالله علیخانی - مدیر سینما – در ایسنا منتشر شد و بازنشر آن در فضای مجازی با نوستالژی جوانی چند نسل همراه شد. توالی خبر حکم تخریب سینما ایران در لالهزار، پلمب سینما گلدیس یوسفآباد به خاطر اختلافات مالکیتی، تغییر کاربری سینما بولوار (بلوار کشاورز) و... باعث شد خیلیها از مرگ تدریخی خاطرهها بنویسند. آن سوی ماجرا اما کمتر و در نمونههای معدودی از این دست کامنت ها دیده شد: «جالبه همه متأسفن اما احتمالاً آخرین باری که سینما عصر جدید رفتن فیلم ببینند 10 سال پیش بود» اگر چه آیین سینما رفتن لطفش به همین خاطرهسازیها و دیدن فیلم روی پرده عریض سینماست؛ اما واقعیت اینجاست که نفس سینما هم به دم مخاطب گرم است و به اعتبار چند عمر خاطره، فقط در ذهنها حیات دارد و نه در صنعت سینما. با ظهور پردیسهای سینمایی تعداد زیادی از همین سینماهای خاطرهساز زیر سایه مالتی پلکس سینماها قرار گرفتند و با شیوع کرونا در تاریکی مطلق فرو رفتند؛ آن طور که محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران به «ایران» میگوید این فهرست احتمالاً در روزهای آینده بلندتر خواهد شد: «خیلی از سینماها درخواست تغییر کاربری دادهاند. منتظر تأییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. امیدواریم سازمان سینمایی لطفی به مالکان سینماها بکند و با تأیید این درخواست کمتر دچار ضرر و زیان شوند، چرا که ملکشان بلااستفاده شده است.»
او میگوید البته این تغییر کاربری چندان کمدردسر هم نیست؛ ملکی که عمری با عنوان تجاری فعالیت کرده حالا با عنوان فرهنگی روبهرو است که ارزش آن را به یک چهارم تقلیل میدهد و برای تغییر عنوان هم باید هزینه کلانی به شهرداری پرداخت شود. با وجود این، فعالیت این سالنها آنقدر زیانده شده که مالکانش به تغییر کاربری رضایت بدهند: «سینماها در یک سال گذشته به ورشکستگی کامل رسیدند. ضرر و زیان جبرانناپذیر است. هر صنفی در این شرایط تغییر کاربری میدهد».
او از تغییر بافت شهری، تراکم سینماها در برخی مناطق و مهندسی اکران بهعنوان پیشلرزههای ویران کننده سالنها یاد میکند و میگوید: «در گذشته حدود 400 الی 500 فیلم خارجی وارد سینماهای ایران میشد. الان در هر دوره اکران فقط 5 الی 6 فیلم از سینمای ایران به نمایش در میآید که همه سینماها مجبورند همانها را نمایش بدهند.»اگر چه پردیسهای سینمایی هم در دوران کرونا با مشکل اقتصادی مواجه شدهاند، اما امیدشان به دوران پساکرونا است؛ دورانی که خیلیها معتقدند با جا افتادن پلتفرمهای نمایشی دیگر کسی برای تماشای یک فیلم عازم سینما نخواهد شد و فیلم دیدن بهانههای دیگر هم میخواهد از خرید تا فضای گفتوگو در کافیشاپ و... که آن را در پردیسهای تجاری سینمایی میتوان یافت.
به این ترتیب به مرور سینماهای تک سالنه از مدار خارج خواهند شد. با وجود این رئیس انجمن سینماداران با استناد به ایام جشنواره میگوید فیلم خوب که برای اکران باشد این سینماها دوباره سرپا خواهند شد: «سالنهای قدیمی نوستالژی دارند. مردم استقبال میکنند. اگر مخاطب یک بار تجربه کند و ببیند که از سیستم نمایش تا صندلی و دکوراسیون بازسازی شده، دوباره به سالنهای قدیمی باز خواهد گشت، اما برای آنها باید خوراک متفاوتتری در نظر گرفت».
نشست خبری جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک برگزار شد
محدودیت را به فرصت تبدیل میکنیم
گروه فرهنگی: نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران -مبارک با یاد گلزار محمدی، دبیر فقید این جشنواره و با آرزوی تندرستی برای محمدرضا الوند که این روزها در بیمارستان بستری است، در لابی تالار وحدت و همزمان بهصورت مجازی برگزار شد و مهدی حاجیان دبیراجرایی این جشنواره ضمن توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره به پرسشهای خبرنگاران پاسخ داد. حاجیان در ابتدای این جلسه با اشاره به شرایط سخت برگزاری جشنواره امسال گفت: با توجه به شرایط دشوار امسال، سادهترین کار، برگزار نکردن جشنواره بود ولی برای همراهی با هنرمندانی که مدتها فعالیتهایشان تعطیل شده بود و عموماً کارشان وابسته به جشنواره است، بهتر دیدیم جشنواره را برگزار کنیم. قرار بود جشنواره مرداد ماه برگزار شود ولی بهدلیل درگذشت گلزار محمدی، دبیر این رویداد و نیز تعطیلات کرونایی به اسفند ماه موکول شد. او صیانت از سلامت گروهها و تماشاگران جشنواره را اولین اولویت دانست و اضافه کرد: در بخشهای صحنهای امسال تلاش کردیم با حذف مرحله اول انتخاب، نکات بهداشتی و موارد پیشگیرانه از کرونا را بیشتر رعایت کنیم. دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک همچنین با اشاره به رایزنیهایی که برای در اختیار گذاشتن سالنهای تمرین استاندارد به گروههای نمایشی انجام شده، به این نکته اشاره کرد که سعی کردیم در هیأتهای انتخاب هم از همراهی هنرمندان شاخص بهرهمند شویم. حاجیان در بخشی از صحبتهای خود در این نشست آنلاین خبری با قدردانی از اصحاب رسانه گفت: «امسال هیچ بخشی از جشنواره در بستر فیزیکی رخ نمیدهد و هرچند به ظاهر جشنواره امسال گرمای کمتری دارد، امیدواریم با تلاشهایی که برای تصویربرداری حرفهای انجام شده، شکل ارائه آثار گرمای بیشتری داشته باشد.» حاجیان با ارائه توضیحاتی درباره پرداخت کمک هزینه به گروههای شرکت کننده در جشنواره افزود: «تاکنون قسط اول پرداخت شده است و با همراهی انجمن هنرهای نمایشی و مرکز هنرهای نمایشی،می خواهیم کمک هزینه دیگری را برای ساخت عروسک در اختیار گروهها قرار دهیم.» او با اشاره به توجه زنده یاد گلزار محمدی به موضوع پژوهش در این دوره از جشنواره ادامه داد: «با همراهی فهیمه میرزا حسینی کارگاههای آموزشی و نشستهای تخصصی را به شکل مجازی برگزار کردیم که مورد توجه فعالان نمایش عروسکی در استانها قرار گرفت.» دبیراجرایی جشنواره ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که برای برگزاری جشنواره امسال از هیچ کمک و کوششی دریغ نکردند از پخش جشنواره در سایت تیوال، نمایش نت، هاشور و تلویزیون تئاتر ایران و همچنین از ترجمه و انتشار چند کتاب تخصصی در حوزه نمایش عروسکی خبر داد که همزمان با جشنواره رونمایی میشوند و از ایرج محمدی و محمد حسن ابویی، معلم هنر در مهریز یزد بهدلیل توجه ویژهاش به عروسکهای سنتی ایران تقدیر خواهد شد. حاجیان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره امکان حضور کودکان در پاتوق کودکان میسر نبود، گفت: «بخشی را برای حضور کودکان در نظر گرفتیم به این صورت که کودکان با همراهی خانوادههای خود عروسک بسازند و از نمایشهایی که در خانه تولید کردهاند، فیلمهای کوتاهی برای جشنواره بفرستند. او تمرکز جشنواره را در فضای مجازی، نوعی محدودیت و در عین حال فرصت دانست چراکه ضبط حرفهای نمایشهای جشنواره این فرصت را میدهد که مخاطبان در سراسر کشور به این نمایشها دسترسی داشته باشند.» حاجیان درپایان با ارائه توضیحاتی درباره پرداخت کمک هزینه به گروههای شرکت کننده در جشنواره هم گفت: «تمام تلاشمان بر این است تا پیش از پایان جشنواره، همه تعهدات مالی خود را به انجام برسانیم. ضمن اینکه این کمک هزینه متعلق به جشنواره است و به اجرای عمومی نمایشها مربوط نمیشود.» او در پایان این نشست در پاسخ به سؤالی درباره امکان اجرای فیزیکی نمایشها گفت: این امکان وجود داشت ولی از پیش با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره مقرر شد تمام بخشهای جشنواره در بستر مجازی ارائه شوند. ضمن اینکه بعد از مدتی سالنهای تئاتر بعد از چند ماه تعطیلی، دوباره جان گرفتهاند و برگزاری فیزیکی جشنواره بار دیگر فعالیت های آنان را دچار وقفه میکرد.