ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
توصیه معاون اول رئیس جمهوری به دست اندرکاران:
40 سال از پیروزی انقلاب گذشت؛ امنیت سرمایهگذاری را خدشه دار نکنید
گروه اقتصادی - با گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز شاهد آن هستیم که در برخوردهای اقتصادی با شخصیتها و افراد موضوع مصادره اموال و داراییها در دستور کار قرار میگیرد؛ همین موضوع واکنش معاون اول رئیسجمهوری را در پی داشت. اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که صبح دیروز (دوشنبه) به ریاست وی برگزار شد، گفت: بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی مصادره اموال و داراییها معنی ندارد، امروز خدشهدار شدن امنیت سرمایهگذاری به معنای تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات و نیز ناامن کردن فضای اجتماعی علیه سرمایهگذاران است.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی اختلاف نظرهای جدی درباره خصوصیسازی وجود داشت، گفت: ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی با وجود آنکه عدهای آن را تغییر در قانون اساسی تفسیر میکردند، اما رهبر معظم انقلاب با ابلاغ این سیاستها انتظار یک تحول بزرگ در اقتصاد کشور را داشتند.
وی با بیان اینکه مهمترین پیام سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی این است که بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد کشور باشد، اظهار داشت: متأسفانه عدهای که تازه به مسئولیت رسیدهاند تصور میکنند که بخش خصوصی در حال غارت داراییهای کشور است و باید بهدنبال بگیر و ببند و ایجاد موانع برای بخش خصوصی باشیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است، گفت: حتی بخشهایی که اقتصادی نیستند نیز باید رویکردهای اقتصاد مقاومتی را ملاک عمل قرار دهند و این یعنی حتی در کارهایی مانند کارهای نظارتی، هرجا که میتوانیم باید امور را به مردم واگذار کنیم. معاون اول رئیسجمهوری تأکید کرد: اعتماد بخش خصوصی و مردم به تصمیمات مسئولان کشور یکی از مهمترین سرمایههای هر حکومت است. هرچقدر که مردم را نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان کشور بیاعتماد کنیم، در حقیقت به سرمایه اجتماعی کشور آسیب وارد کردهایم. عملکرد ما باید به نحوی باشد که تصمیمات مسئولان کشور برای مردم اطمینان بخش باشد.
وی افزود: البته در این زمینه خط قرمز نیز وجود دارد و این خط قرمز این است که هیچ مسئولی حق ندارد از موقعیت خود سوءاستفاده و فساد کند. هرکس مرتکب فساد شود در هر جایگاهی که باشد باید با او برخورد شود؛ البته گاهی ممکن است مدیران تصمیماتی اشتباه اتخاذ کنند که باید میان تخلف و فساد با تصمیم غلط تفاوت قائل شویم.
معاون اول رئیسجمهوری افزود: باید از قوه قضائیه درخواست کنیم در مواردی که مدیران واقعاً سوءاستفاده نکردهاند و خطای آنها صرفاً اتخاذ یک تصمیم غلط بوده، این گونه پروندهها بهصورت دیگری رسیدگی شود.
جهانگیری همچنین با ابراز گلایه از وجود فضای نامناسب رسانهای علیه خصوصی سازی، گفت: متأسفانه فضای رسانهای تندی علیه بخش خصوصی آن هم در مقطعی که کشور به فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی نیاز فراوان دارد، شکل گرفته است.
معاون اول رئیسجمهوری افزود: در دوره تحریمهای ظالمانه و بخصوص سه سال اخیر که امریکا فضای تنفس اقتصاد کشور را مسدود کرد، بخش خصوصی در این دوره کمکهای شایانی را به اقتصاد کشور انجام داد و در حقیقت زمینه تنفس برای اقتصاد کشور را فراهم کرد. نباید به کسانی که مردانه پای کشور ایستادند و خدمت کردند فشار وارد کنیم زیرا اگر دفعه بعد شرایط مشابهی ایجاد شود، مجدداً باید از توانمندی بخش خصوصی برای فعالیتهای اقتصادی استفاده کرد.
وی با اشاره به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه مبنی بر اینکه کسری بودجه باید از طریق فروش اوراق و واگذاری داراییها و سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی جبران شود، اظهار داشت: فروش شرکتها و داراییهای دولتی به بخش خصوصی هم وظیفه قانونی و هم تکلیفی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و علاوه بر آن علم اقتصاد نیز میگوید بهترین راه برای جبران کسری بودجه بدون افزایش نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی، فروش شرکتها و داراییهای دولت به بخش خصوصی است.
جهانگیری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نباید فضای سرمایهگذاری در کشور ناامن شود، افزود: برخی افراد تصور میکنند خدشه دار شدن امنیت سرمایهگذاری به معنای مصادره اموال و داراییهای بخش خصوصی است، در حالی که بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی مصادره اموال و داراییها معنی ندارد، امروز خدشه دار شدن امنیت سرمایهگذاری به معنای تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات و نیز ناامن کردن فضای اجتماعی علیه سرمایهگذاران است.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به اینکه ایجاد شخصیت حقوقی در قوانین برای پیشگیری از تسری تخلفات فرد به کل مجموعه است، اظهار داشت: شخصیت حقوقی نباید آسیب ببیند. ممکن است گاهی صاحب یک کارخانه مشکلاتی داشته باشد که باید با آن برخورد شود اما نباید کارخانه وی تعطیل شود و زندگی کارگران و تولید کشور با مشکل مواجه گردد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص آسیبشناسی واگذاری بنگاههای دولتی و پیشنهادات اصلاحی بهمنظور رفع چالشها، گفت: لازم است این گزارش و پیشنهادات موجود برای رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه ارسال شود تا بتوانیم تصمیماتی راهگشا در جهت رفع چالشهای پیش روی خصوصیسازی اتخاذ کنیم.
در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران نیز حضور داشتند، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از آسیبشناسی واگذاری بنگاههای دولتی و پیشنهادات اصلاحی بهمنظور رفع چالشها ارائه کرد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با بیان اینکه اوایل انقلاب اسلامی اختلاف نظرهای جدی درباره خصوصیسازی وجود داشت، گفت: ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی با وجود آنکه عدهای آن را تغییر در قانون اساسی تفسیر میکردند، اما رهبر معظم انقلاب با ابلاغ این سیاستها انتظار یک تحول بزرگ در اقتصاد کشور را داشتند.
وی با بیان اینکه مهمترین پیام سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی این است که بخش خصوصی باید میدان دار اقتصاد کشور باشد، اظهار داشت: متأسفانه عدهای که تازه به مسئولیت رسیدهاند تصور میکنند که بخش خصوصی در حال غارت داراییهای کشور است و باید بهدنبال بگیر و ببند و ایجاد موانع برای بخش خصوصی باشیم.
جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای پنج گانه اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است، گفت: حتی بخشهایی که اقتصادی نیستند نیز باید رویکردهای اقتصاد مقاومتی را ملاک عمل قرار دهند و این یعنی حتی در کارهایی مانند کارهای نظارتی، هرجا که میتوانیم باید امور را به مردم واگذار کنیم. معاون اول رئیسجمهوری تأکید کرد: اعتماد بخش خصوصی و مردم به تصمیمات مسئولان کشور یکی از مهمترین سرمایههای هر حکومت است. هرچقدر که مردم را نسبت به تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولان کشور بیاعتماد کنیم، در حقیقت به سرمایه اجتماعی کشور آسیب وارد کردهایم. عملکرد ما باید به نحوی باشد که تصمیمات مسئولان کشور برای مردم اطمینان بخش باشد.
وی افزود: البته در این زمینه خط قرمز نیز وجود دارد و این خط قرمز این است که هیچ مسئولی حق ندارد از موقعیت خود سوءاستفاده و فساد کند. هرکس مرتکب فساد شود در هر جایگاهی که باشد باید با او برخورد شود؛ البته گاهی ممکن است مدیران تصمیماتی اشتباه اتخاذ کنند که باید میان تخلف و فساد با تصمیم غلط تفاوت قائل شویم.
معاون اول رئیسجمهوری افزود: باید از قوه قضائیه درخواست کنیم در مواردی که مدیران واقعاً سوءاستفاده نکردهاند و خطای آنها صرفاً اتخاذ یک تصمیم غلط بوده، این گونه پروندهها بهصورت دیگری رسیدگی شود.
جهانگیری همچنین با ابراز گلایه از وجود فضای نامناسب رسانهای علیه خصوصی سازی، گفت: متأسفانه فضای رسانهای تندی علیه بخش خصوصی آن هم در مقطعی که کشور به فعالیتهای اقتصادی بخش خصوصی نیاز فراوان دارد، شکل گرفته است.
معاون اول رئیسجمهوری افزود: در دوره تحریمهای ظالمانه و بخصوص سه سال اخیر که امریکا فضای تنفس اقتصاد کشور را مسدود کرد، بخش خصوصی در این دوره کمکهای شایانی را به اقتصاد کشور انجام داد و در حقیقت زمینه تنفس برای اقتصاد کشور را فراهم کرد. نباید به کسانی که مردانه پای کشور ایستادند و خدمت کردند فشار وارد کنیم زیرا اگر دفعه بعد شرایط مشابهی ایجاد شود، مجدداً باید از توانمندی بخش خصوصی برای فعالیتهای اقتصادی استفاده کرد.
وی با اشاره به دستور اخیر رهبر معظم انقلاب به سران سه قوه مبنی بر اینکه کسری بودجه باید از طریق فروش اوراق و واگذاری داراییها و سهام شرکتهای دولتی به بخش خصوصی جبران شود، اظهار داشت: فروش شرکتها و داراییهای دولتی به بخش خصوصی هم وظیفه قانونی و هم تکلیفی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده و علاوه بر آن علم اقتصاد نیز میگوید بهترین راه برای جبران کسری بودجه بدون افزایش نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی، فروش شرکتها و داراییهای دولت به بخش خصوصی است.
جهانگیری با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نباید فضای سرمایهگذاری در کشور ناامن شود، افزود: برخی افراد تصور میکنند خدشه دار شدن امنیت سرمایهگذاری به معنای مصادره اموال و داراییهای بخش خصوصی است، در حالی که بعد از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی مصادره اموال و داراییها معنی ندارد، امروز خدشه دار شدن امنیت سرمایهگذاری به معنای تغییرات ناگهانی در قوانین و مقررات و نیز ناامن کردن فضای اجتماعی علیه سرمایهگذاران است.
معاون اول رئیسجمهوری با اشاره به اینکه ایجاد شخصیت حقوقی در قوانین برای پیشگیری از تسری تخلفات فرد به کل مجموعه است، اظهار داشت: شخصیت حقوقی نباید آسیب ببیند. ممکن است گاهی صاحب یک کارخانه مشکلاتی داشته باشد که باید با آن برخورد شود اما نباید کارخانه وی تعطیل شود و زندگی کارگران و تولید کشور با مشکل مواجه گردد.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص آسیبشناسی واگذاری بنگاههای دولتی و پیشنهادات اصلاحی بهمنظور رفع چالشها، گفت: لازم است این گزارش و پیشنهادات موجود برای رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه ارسال شود تا بتوانیم تصمیماتی راهگشا در جهت رفع چالشهای پیش روی خصوصیسازی اتخاذ کنیم.
در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، رئیس سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق تعاون ایران نیز حضور داشتند، نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از آسیبشناسی واگذاری بنگاههای دولتی و پیشنهادات اصلاحی بهمنظور رفع چالشها ارائه کرد.
۳ خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی کشور به صورت رسمی افتتاح شد
صادرات فرآوردههای نفتی ایران در 7 سال ۴ برابر شد
زنگنه: پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است؛ برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه زحمت کشیدند
گروه اقتصادی| افتتاح رسمی ۳ خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی کشور روز گذشته رقم خورد. سه خط لوله ۲۶ اینچ انتقال فرآورده شازند- قم- ری به طول ۲۹۳ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۳۰۰ هزار بشکه فرآورده در روز، ۲۰ اینچ نایین- کاشان- ری به طول ۴۲۰ کیلومتر با ظرفیت انتقال ۲۰۴ هزار بشکه در روز فرآورده و ۱۴ اینچ تبریز - خوی – ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر از تبریز به ارومیه با ظرفیت کل ۶۵ هزار بشکه در روز فرآورده که از متورم شدن حدود 2 هزار میلیارد تومان بودجه در شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی جلوگیری میکند و به عبارتی صرفهجویی در بودجه به همراه دارد. علاوه بر این موضوع، به کاهش بار ترافیکی جادهها، حوادث احتمالی در مسیر و سهولت انتقال فرآوردهها حتی در روزهای یخبندان کمک خواهد کرد. به طور مثال فقط با بهرهبرداری از خط لوله تبریز - خوی - ارومیه تردد ۵۰۰ دستگاه نفتکش حذف خواهد شد.
وزیر نفت در آیین بهرهبرداری رسمی از این طرحهای ملی انتقال، توزیع و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی، مجموع هزینه سه خط شازند- قم- ری، نایین- کاشان- ری و تبریز- خوی- ارومیه را بیش از هشت هزار میلیارد تومان و ۹۸ میلیون یورو عنوان کرد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه اجرای این سه خط لوله را برای تأمین فرآوردههای شمال از مسیر تهران بسیار با اهمیت دانست و با تأکید بر ضرورت توسعه پالایشگاهها و خطوط لوله افزود: ما ساخت چند خط لوله را در حال اجرا داریم که مهمترین آن، خط لوله انتقال فرآورده ۲۶ اینچ بندرعباس- سیرجان-رفسنجان است که بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بتوانیم به مناطق مرکزی بیاوریم.
پیروزی هزار پدر دارد
وزیر نفت در بخشی از سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است، گفت: برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه زحمت کشیدند.
زنگنه با بیان اینکه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم؛ گفت: تصمیمهای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق اسناد موجود گرفته و موافقتنامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند. همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزئیات اعلام کردیم.
وی با اشاره به اینکه گفته میشود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است، مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته میشود!؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته میشود، افزود: همه میخواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفتهایم هرکسی میخواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال میکنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند. وزیر نفت با اشاره به اینکه واحدهای فرایندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق اسناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند، ادامه داد: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اغتشاش مدیریتی
زنگنه با یادآوری اینکه در زمان تدریس «آشنایی با مدیریت پروژه» یکی از طرحهایی که فکر میکردم باید بهعنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود، تصریح کرد: وقتی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم. این نیروگاه همیشه در موضوع تدریس مورد توجهم بود، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر میخواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاریام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاهها تدریس کرد، این افتخار ندارد.
وزیر نفت با بیان اینکه من و همکارانم وقت مدیریتی زیادی برای این پالایشگاه گذاشتهایم تا توانستیم این پروژه را با زحمت و فشار انجام دهیم، افزود: سردار عبداللهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است.
زنگنه با اشاره به اینکه همه کاری در این پالایشگاه انجام شده بود، اما به کار اصلی پرداخته نشده بود، گفت: بسیار زحمت کشیده شد تا این پالایشگاه به تولید بنزین برسد. شرکتهای اویک و اویکو بسیار زحمت کشیدند تا توانستند این پالایشگاه را راهاندازی کنند. همکاران مدیریتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز هر هفته به این پالایشگاه سفر کردند، صدها ساعت وقت برای پروژه گذاشتم. ما منتی نگذاشتیم، زیرا وظیفهمان بود این کار را انجام دهیم.
او تصریح کرد: آنچه به ما رسید نهتنها پیشرفت کم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)، بلکه یک وضع مغشوش بود که با ادامه آن راه هرگز به نتیجه نمیرسیدیم. مدیریت کار را تمام میکند. در پیشرفت مدیریت اصل است، اصل توسعهها با اندیشه درست مدبرانه است که نباید آن را دستکم گرفت.
خط لوله گوره – جاسک، ایرانیترین خطوط لوله نفت کشور
زنگنه با قدردانی از شرکتهایی که طرحهای ملی انتقال، توزیع و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی را انجام دادند، اظهار کرد: فعالیتهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران زیاد دیده نمیشود، اما جا دارد از زحمات آنها قدردانی شود. ما ۱۳ هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی انتقال نفت و فرآورده داریم که روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و فرآورده نفتی را برای مصارف داخلی انتقال میدهند.
او با اشاره به توسعه فناوری در کشور و با بیان اینکه لولههای کشور همگی در ایران ساخته میشود، گفت: خط لوله گوره - جاسک همان طور که بارها گفتم ایرانیترین خطوط لوله نفت کشور است.
زنگنه بابیان اینکه همه تجهیزات این خط لوله در ایران ساخته میشود، گفت: جوشکاری و لولهگذاری این طرح تا پیش از پایان امسال تکمیل میشود، امیدواریم در ماههای نخست سال آینده نخستین بارگیری نفت خام از جاسک را داشته باشیم. وزیر نفت با اشاره به اینکه با بهرهبرداری رسمی سه خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور از تردد هزاران نفتکش جادهپیما جلوگیری میشود، افزود: خوشبختانه همه این طرحها در این دولت آغاز و در همین دولت تکمیل شد.
زنگنه، جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده را که به دلیل یارانهای بودن آن در ایران رخ میدهد از جمله مزایای اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده عنوان کرد.
۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت دادیم
وزیر نفت با بیان اینکه طرحهای بهسازی و ارتقای کیفی پالایشگاهها نیز در این سالها انجام شد، گفت: بهسازی پالایشگاههای تبریز، بندرعباس و اصفهان با حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام شده است که در نتیجه اجرای این طرحها، ۷ میلیون لیتر تولید بنزین افزایش یافته است و کیفیت ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل به یورو ۴ و ۵ ارتقا یافته است.
او با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی به ظرفیت روزانه سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه صادر کردهایم، گفت: سهممان در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و پتروپالایشگاهها را اجرا کردیم.
وزیر نفت با اشاره به ریلگذاری برای آینده افزود: ما سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ را با تأکید بر کارآیی و بهینهسازی مصرف سوخت تدوین کردیم و در تصویب شورای عالی انرژی رساندیم.
زنگنه با تأکید بر اینکه اگر به بهینهسازی در مصرف توجه نکنیم با هیچ برنامه تولیدی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهیم بود، تصریح کرد: گرچه افزایش تولید در بخش گاز و فرآوردههای نفتی ضروری است اما جوابگویی به نیازها، تنها با تأکید بر بهینهسازی مصرف تحقق مییابد که نباید از این موضوع غفلت کرد.
برای خودتان افتخارهایی میسازید که هرگز وجود نداشته است
این روزها عدهای با زیر سؤال بردن اقدامات 8 سال گذشته وزارت نفت و بزرگنمایی دستاوردهای دوران تصدیگری خود سعی میکنند که در میان اخبار جایی را به خود اختصاص دهند. حالا وزیر نفت از همه افرادی که برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس زحمت کشیدند، قدردانی میکند و با تأکید بر اینکه در این پروژه همه بودند و هیچکس نباید تکخوری کند، میافزاید: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، عدهای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش میکنند در انتخابات کاری کنند.
زنگنه به نقل قولی اشاره میکند و میگوید: در انتخابات ریاست جمهوری قصابی در گرگان کاندیدا شد، از وی دلیلش را پرسیدند گفت این روزها وضعم بسیار خوب است، به این دلیل که همه میخواهند ببینند قصابی که کاندیدا شده کیست و به همین دلیل میآیند و از من گوشت میخرند، درسته که رئیس جمهوری نمیشوم، اما رئیس صنف قصابان گرگان که میشوم.
او ادامه میدهد: حال عدهای بیکار بودند و دائم به وزارت نفت فحش میدهند. آخر افتخارات شما چه بوده است؟! برای خودتان افتخاراتی میسازید که هرگز وجود نداشته است. اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کارهایی که انجام دادید بحث کنیم، میبینیم بسیاری از آنها افتخارات نیست، سیئات است. وزیر نفت تصریح میکند: اگر حرف نمیزنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.
برش
صادرات فرآوردههای نفتی ایران ۴ برابر شد
به گفته زنگنه ظرفیت پالایشی کشور از رقم روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به رقم کنونی دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کنونی رسیده و تولید روزانه بنزین کشور نیز از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وزیر نفت با اشاره به کیفیت فرآوردههای تولیدی گفت: کیفیت فرآوردههای تولیدی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته، تولید بنزین یورو۴ و ۵ در سال ۹۱ صفر بوده و در سال ۹۸ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر رسیده، تولید روزانه گازوئیل با کیفیت یورو نیز از ۶ میلیون لیتر در اوایل سال ۹۲ به ۴۵ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
او با اشاره به اینکه صادرات فرآوردههای نفتی نیز به دلیل افزایش گازرسانی و افزایش ظرفیت تولید پالایشی چهار برابر شده است، تصریح کرد: صادرات فرآوردههای نفتی از روزانه ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است.
وزیر نفت در آیین بهرهبرداری رسمی از این طرحهای ملی انتقال، توزیع و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی، مجموع هزینه سه خط شازند- قم- ری، نایین- کاشان- ری و تبریز- خوی- ارومیه را بیش از هشت هزار میلیارد تومان و ۹۸ میلیون یورو عنوان کرد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه اجرای این سه خط لوله را برای تأمین فرآوردههای شمال از مسیر تهران بسیار با اهمیت دانست و با تأکید بر ضرورت توسعه پالایشگاهها و خطوط لوله افزود: ما ساخت چند خط لوله را در حال اجرا داریم که مهمترین آن، خط لوله انتقال فرآورده ۲۶ اینچ بندرعباس- سیرجان-رفسنجان است که بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بتوانیم به مناطق مرکزی بیاوریم.
پیروزی هزار پدر دارد
وزیر نفت در بخشی از سخنان خود در این مراسم با بیان اینکه پیروزی هزار پدر دارد و شکست یتیم است، گفت: برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس همه زحمت کشیدند.
زنگنه با بیان اینکه به روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم؛ گفت: تصمیمهای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق اسناد موجود گرفته و موافقتنامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند. همان قدری که زحمت کشیدند ما آن را با جزئیات اعلام کردیم.
وی با اشاره به اینکه گفته میشود نبوغ یک نفر پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به پایان رسانده است، مگر پالایشگاه با نبوغ ساخته میشود!؟ پالایشگاه با همت و مدیریت ساخته میشود، افزود: همه میخواهند بگویند ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختیم و آن را به نام خود تمام کنند. همیشه گفتهایم هرکسی میخواهد این پالایشگاه به نام او باشد اشکالی ندارد و استقبال میکنیم، اما انصاف هم موضوع خوبی است، زحمات دیگران را خراب نکنند. وزیر نفت با اشاره به اینکه واحدهای فرایندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس طبق اسناد موجود در سال ۹۲ حدود ۴۱ درصد پیشرفت داشتند، ادامه داد: این پالایشگاه با مدیریت و فداکاری مدیران پیش رفته است.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اغتشاش مدیریتی
زنگنه با یادآوری اینکه در زمان تدریس «آشنایی با مدیریت پروژه» یکی از طرحهایی که فکر میکردم باید بهعنوان اغتشاش مدیریت درس داد نیروگاه شهید رجایی بود، تصریح کرد: وقتی سال ۱۳۶۸ وارد وزارت نیرو شدم با این نیروگاه زمین مانده برخورد کردم. خیلی زحمت کشیدیم تا این طرح را توانستیم تمام کنیم و از نظر مدیریتی به آن نظام دهیم. این نیروگاه همیشه در موضوع تدریس مورد توجهم بود، اما پس از دیدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیدم نیروگاه شهید رجایی در مقابل آن هیچ است. باید این پروژه را موضوع تدریس قرار داد، اگر میخواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاریام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاهها تدریس کرد، این افتخار ندارد.
وزیر نفت با بیان اینکه من و همکارانم وقت مدیریتی زیادی برای این پالایشگاه گذاشتهایم تا توانستیم این پروژه را با زحمت و فشار انجام دهیم، افزود: سردار عبداللهی، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است.
زنگنه با اشاره به اینکه همه کاری در این پالایشگاه انجام شده بود، اما به کار اصلی پرداخته نشده بود، گفت: بسیار زحمت کشیده شد تا این پالایشگاه به تولید بنزین برسد. شرکتهای اویک و اویکو بسیار زحمت کشیدند تا توانستند این پالایشگاه را راهاندازی کنند. همکاران مدیریتی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز هر هفته به این پالایشگاه سفر کردند، صدها ساعت وقت برای پروژه گذاشتم. ما منتی نگذاشتیم، زیرا وظیفهمان بود این کار را انجام دهیم.
او تصریح کرد: آنچه به ما رسید نهتنها پیشرفت کم (پالایشگاه ستاره خلیج فارس)، بلکه یک وضع مغشوش بود که با ادامه آن راه هرگز به نتیجه نمیرسیدیم. مدیریت کار را تمام میکند. در پیشرفت مدیریت اصل است، اصل توسعهها با اندیشه درست مدبرانه است که نباید آن را دستکم گرفت.
خط لوله گوره – جاسک، ایرانیترین خطوط لوله نفت کشور
زنگنه با قدردانی از شرکتهایی که طرحهای ملی انتقال، توزیع و ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی را انجام دادند، اظهار کرد: فعالیتهای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران زیاد دیده نمیشود، اما جا دارد از زحمات آنها قدردانی شود. ما ۱۳ هزار کیلومتر خطوط لوله اصلی انتقال نفت و فرآورده داریم که روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و فرآورده نفتی را برای مصارف داخلی انتقال میدهند.
او با اشاره به توسعه فناوری در کشور و با بیان اینکه لولههای کشور همگی در ایران ساخته میشود، گفت: خط لوله گوره - جاسک همان طور که بارها گفتم ایرانیترین خطوط لوله نفت کشور است.
زنگنه بابیان اینکه همه تجهیزات این خط لوله در ایران ساخته میشود، گفت: جوشکاری و لولهگذاری این طرح تا پیش از پایان امسال تکمیل میشود، امیدواریم در ماههای نخست سال آینده نخستین بارگیری نفت خام از جاسک را داشته باشیم. وزیر نفت با اشاره به اینکه با بهرهبرداری رسمی سه خط لوله مهم انتقال فرآورده کشور از تردد هزاران نفتکش جادهپیما جلوگیری میشود، افزود: خوشبختانه همه این طرحها در این دولت آغاز و در همین دولت تکمیل شد.
زنگنه، جلوگیری از قاچاق سوخت و فرآورده را که به دلیل یارانهای بودن آن در ایران رخ میدهد از جمله مزایای اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده عنوان کرد.
۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت دادیم
وزیر نفت با بیان اینکه طرحهای بهسازی و ارتقای کیفی پالایشگاهها نیز در این سالها انجام شد، گفت: بهسازی پالایشگاههای تبریز، بندرعباس و اصفهان با حدود ۲ میلیارد دلار سرمایهگذاری انجام شده است که در نتیجه اجرای این طرحها، ۷ میلیون لیتر تولید بنزین افزایش یافته است و کیفیت ۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۱۱ میلیون لیتر گازوئیل به یورو ۴ و ۵ ارتقا یافته است.
او با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ مجوز ساخت پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی به ظرفیت روزانه سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه صادر کردهایم، گفت: سهممان در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و پتروپالایشگاهها را اجرا کردیم.
وزیر نفت با اشاره به ریلگذاری برای آینده افزود: ما سند تأمین انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق ۱۴۲۰ را با تأکید بر کارآیی و بهینهسازی مصرف سوخت تدوین کردیم و در تصویب شورای عالی انرژی رساندیم.
زنگنه با تأکید بر اینکه اگر به بهینهسازی در مصرف توجه نکنیم با هیچ برنامه تولیدی پاسخگوی نیازهای کشور نخواهیم بود، تصریح کرد: گرچه افزایش تولید در بخش گاز و فرآوردههای نفتی ضروری است اما جوابگویی به نیازها، تنها با تأکید بر بهینهسازی مصرف تحقق مییابد که نباید از این موضوع غفلت کرد.
برای خودتان افتخارهایی میسازید که هرگز وجود نداشته است
این روزها عدهای با زیر سؤال بردن اقدامات 8 سال گذشته وزارت نفت و بزرگنمایی دستاوردهای دوران تصدیگری خود سعی میکنند که در میان اخبار جایی را به خود اختصاص دهند. حالا وزیر نفت از همه افرادی که برای ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس زحمت کشیدند، قدردانی میکند و با تأکید بر اینکه در این پروژه همه بودند و هیچکس نباید تکخوری کند، میافزاید: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشویم، عدهای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش میکنند در انتخابات کاری کنند.
زنگنه به نقل قولی اشاره میکند و میگوید: در انتخابات ریاست جمهوری قصابی در گرگان کاندیدا شد، از وی دلیلش را پرسیدند گفت این روزها وضعم بسیار خوب است، به این دلیل که همه میخواهند ببینند قصابی که کاندیدا شده کیست و به همین دلیل میآیند و از من گوشت میخرند، درسته که رئیس جمهوری نمیشوم، اما رئیس صنف قصابان گرگان که میشوم.
او ادامه میدهد: حال عدهای بیکار بودند و دائم به وزارت نفت فحش میدهند. آخر افتخارات شما چه بوده است؟! برای خودتان افتخاراتی میسازید که هرگز وجود نداشته است. اگر از زاویه مدیریتی بخواهیم درباره کارهایی که انجام دادید بحث کنیم، میبینیم بسیاری از آنها افتخارات نیست، سیئات است. وزیر نفت تصریح میکند: اگر حرف نمیزنیم به این دلیل نیست که زبان نداریم، دلیلش این است که وقت نداریم.
برش
صادرات فرآوردههای نفتی ایران ۴ برابر شد
به گفته زنگنه ظرفیت پالایشی کشور از رقم روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به رقم کنونی دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کنونی رسیده و تولید روزانه بنزین کشور نیز از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
وزیر نفت با اشاره به کیفیت فرآوردههای تولیدی گفت: کیفیت فرآوردههای تولیدی در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته، تولید بنزین یورو۴ و ۵ در سال ۹۱ صفر بوده و در سال ۹۸ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر رسیده، تولید روزانه گازوئیل با کیفیت یورو نیز از ۶ میلیون لیتر در اوایل سال ۹۲ به ۴۵ میلیون لیتر در سال ۹۸ رسیده است.
او با اشاره به اینکه صادرات فرآوردههای نفتی نیز به دلیل افزایش گازرسانی و افزایش ظرفیت تولید پالایشی چهار برابر شده است، تصریح کرد: صادرات فرآوردههای نفتی از روزانه ۵.۹ میلیون تن در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن در سال ۹۸ رسیده است.
تأثیر نرخ مالیات و جریمه کردن پرداخت مالیات
ابراهیم رسام
کارشناس ارشد اقتصادی
فرار مالیاتی را میتوان با افزایش جریمه یا کاهش نرخ مالیات کاهش داد، اما میزان آن بستگی به ریسکگریزی عامل در حضور حافظه حسابرسی دارد. بهطور خاص، برای عاملی با ریسکگریزی بالا (پایین) عامل، تأثیر نرخ مالیات و جریمه کردن بر فرار مالیاتی با افزودن حافظه به حسابرسیهای مالیاتی تقویت خواهد شد. زیان بالقوه ناشی از دستگیر شدن و جریمه کردن دلیل اصلی برای این نتیجه است. زمانی که نرخ مالیات کاهش یا جریمه افزایش یابد، فرار مالیاتی کاهش خواهد یافت و تقاضای پوشش ریسک برای کاهش زیان بالقوه کاهش خواهد یافت و باعث میشود عاملی با ریسکگریزی بالا سرمایهگذاری فعلی خود را در دارایی پنهان کاهش دهد. بنابراین، برای عاملی با ریسکگریزی بالا، حافظه حسابرسی اثرات نرخ مالیات و جریمه فرار مالیاتی را افزایش میدهد. از طرف دیگر، هرچه سرمایهگذاری پنهان شده کمتر باشد، زیان بالقوه درآمد ناشی از جرایم غیرمستقیم کمتر است. بنابراین، برای عامل با ریسکگریزی کم که نسبت به زیان بالقوه درآمد حساس است، حسابرسیهای با حافظه باعث میشوند که سرمایه پنهان شده آنها نسبت به حسابرسیهای بدون حافظه نسبت به نرخ مالیات حساسیت کمتری داشته باشد. این نتایج حاکی از آن است که حافظه حسابرسی، فرار مالیاتی را با کاهش مالیات و افزایش جریمه برای عاملی با ریسکگریزی بالا (پایین) کاهش میدهد. بر این اساس، اگر مرجع قانونی تصمیم بگیرد که یک روش حسابرسی مالیاتی اتخاذ کند که دارای ویژگی حافظه است، باید قبل از استفاده از مالیات و جریمهها، سطح ریسک گریزی مالیاتدهندگان را بهعنوان وسیلهای برای کاهش فرار مالیاتی در نظر بگیرند.
فرار مالیاتی برای بررسی رابطه بین حسابرسیهای مالیاتی با حافظه و تصمیمات فرار مالیاتی، مالیات بر سرمایهگذاری و مالیات بر مصرف عاملان را توسعه میدهد. نتایج نشان داده که فرار مالیاتی باعث کاهش کل سرمایهگذاری در دارایی پرریسک و افزایش سرمایهگذاری در دارایی بدون ریسک میشود. با این حال، ویژگی حافظه حسابرسیها بر داراییهای مؤثر یک عامل در داراییهای پرریسک تأثیر نمیگذارد. این یافته پشتیبانی نظری از رابطه منفی فرار مالیاتی و موفقیت در بازارهای سرمایه را فراهم میکند. ما همچنین دریافتیم که تأثیر حافظه حسابرسی بر فرار مالیاتی با میزان ریسکگریزی عاملان ارتباط نزدیک دارد. به طور خاص، در مقایسه با مورد حسابرسیهای بدون حافظه، هنگامی که حسابرسیها دارای ویژگی حافظه هستند، عاملی با ریسکگریزی کم، فرار مالیاتی را کاهش میدهد و عاملی با ریسکگریزی بالا خلاف آن رفتار میکند. با افزایش شدت حسابرسی، رابطه منفی بین شدت حسابرسی و فرار مالیاتی برای عاملی با ریسکگریزی کم(زیاد) افزایش مییابد (کاهش مییابد). اگرچه میزان کاهش شدت حسابرسی نقش مهمی در مقابله با فرار مالیاتی دارد، اما افزایش جرایم از طریق شدت حسابرسی فقط تا یک آستانه خاص مؤثر است. بههمین ترتیب، تأثیرات کاهش مالیات و افزایش جرایم فرار مالیاتی نیز با درجه ریسکگریزی عامل متفاوت است. سرانجام، رفتار مصرف یک عامل در مورد حسابرسی با حافظه، نسبت به نبود ویژگی حافظه، متفاوت است و این نیز بستگی به ریسکگریزی آنها و همچنین پارامترهای مربوط به حسابرسی دارد.
از یک دیدگاه سیاسی، سیاستگذاران، باید با عاملان بر حسب حسابرسیهای مالیاتی، بهطرز متفاوتی رفتار کنند. برای عاملی با ریسکگریزی پایین، حسابرسیهای مالیاتی باید به پیشینه فرار مالیاتیشان وابسته باشد، زیرا این سبک حسابرسی، فرارشان را کاهش و هزینههای مصرفیشان را افزایش خواهد داد، در حالی که برای حسابرسیهای مالیاتی، کارگزار ریسکگریز، باید بدون حافظه باشد. به علاوه، افزایش در شدت حسابرسی بهعنوان مجازاتی برای فرار مالیاتی، باید نسبتاً کم باشد زیرا هزینهبر است و تأثیرش در یک سطح آستانهای خاص یا فراتر از آن، خنثی میشود. جاییکه، سیاستگذاران، سبک حسابرسی با ویژگی حافظه را میپذیرند، باید هنگام استفاده از کاهش مالیاتی و جریمههای مضاعف برای کاهش فرار مالیاتی، دقت داشته باشند، زیرا اثربخشی این اقدامات به درجه ریسکگریزی کارگزار وابسته است. نهایتاً، لازم است، سیاستگذاران، بین هزینه حسابرسی و تأثیر سیاست، به تعادل برسند هنگامی که در مورد یک نرخ کاهش شدت حسابرسی مناسب تصمیمگیری میشود.
کارشناس ارشد اقتصادی
فرار مالیاتی را میتوان با افزایش جریمه یا کاهش نرخ مالیات کاهش داد، اما میزان آن بستگی به ریسکگریزی عامل در حضور حافظه حسابرسی دارد. بهطور خاص، برای عاملی با ریسکگریزی بالا (پایین) عامل، تأثیر نرخ مالیات و جریمه کردن بر فرار مالیاتی با افزودن حافظه به حسابرسیهای مالیاتی تقویت خواهد شد. زیان بالقوه ناشی از دستگیر شدن و جریمه کردن دلیل اصلی برای این نتیجه است. زمانی که نرخ مالیات کاهش یا جریمه افزایش یابد، فرار مالیاتی کاهش خواهد یافت و تقاضای پوشش ریسک برای کاهش زیان بالقوه کاهش خواهد یافت و باعث میشود عاملی با ریسکگریزی بالا سرمایهگذاری فعلی خود را در دارایی پنهان کاهش دهد. بنابراین، برای عاملی با ریسکگریزی بالا، حافظه حسابرسی اثرات نرخ مالیات و جریمه فرار مالیاتی را افزایش میدهد. از طرف دیگر، هرچه سرمایهگذاری پنهان شده کمتر باشد، زیان بالقوه درآمد ناشی از جرایم غیرمستقیم کمتر است. بنابراین، برای عامل با ریسکگریزی کم که نسبت به زیان بالقوه درآمد حساس است، حسابرسیهای با حافظه باعث میشوند که سرمایه پنهان شده آنها نسبت به حسابرسیهای بدون حافظه نسبت به نرخ مالیات حساسیت کمتری داشته باشد. این نتایج حاکی از آن است که حافظه حسابرسی، فرار مالیاتی را با کاهش مالیات و افزایش جریمه برای عاملی با ریسکگریزی بالا (پایین) کاهش میدهد. بر این اساس، اگر مرجع قانونی تصمیم بگیرد که یک روش حسابرسی مالیاتی اتخاذ کند که دارای ویژگی حافظه است، باید قبل از استفاده از مالیات و جریمهها، سطح ریسک گریزی مالیاتدهندگان را بهعنوان وسیلهای برای کاهش فرار مالیاتی در نظر بگیرند.
فرار مالیاتی برای بررسی رابطه بین حسابرسیهای مالیاتی با حافظه و تصمیمات فرار مالیاتی، مالیات بر سرمایهگذاری و مالیات بر مصرف عاملان را توسعه میدهد. نتایج نشان داده که فرار مالیاتی باعث کاهش کل سرمایهگذاری در دارایی پرریسک و افزایش سرمایهگذاری در دارایی بدون ریسک میشود. با این حال، ویژگی حافظه حسابرسیها بر داراییهای مؤثر یک عامل در داراییهای پرریسک تأثیر نمیگذارد. این یافته پشتیبانی نظری از رابطه منفی فرار مالیاتی و موفقیت در بازارهای سرمایه را فراهم میکند. ما همچنین دریافتیم که تأثیر حافظه حسابرسی بر فرار مالیاتی با میزان ریسکگریزی عاملان ارتباط نزدیک دارد. به طور خاص، در مقایسه با مورد حسابرسیهای بدون حافظه، هنگامی که حسابرسیها دارای ویژگی حافظه هستند، عاملی با ریسکگریزی کم، فرار مالیاتی را کاهش میدهد و عاملی با ریسکگریزی بالا خلاف آن رفتار میکند. با افزایش شدت حسابرسی، رابطه منفی بین شدت حسابرسی و فرار مالیاتی برای عاملی با ریسکگریزی کم(زیاد) افزایش مییابد (کاهش مییابد). اگرچه میزان کاهش شدت حسابرسی نقش مهمی در مقابله با فرار مالیاتی دارد، اما افزایش جرایم از طریق شدت حسابرسی فقط تا یک آستانه خاص مؤثر است. بههمین ترتیب، تأثیرات کاهش مالیات و افزایش جرایم فرار مالیاتی نیز با درجه ریسکگریزی عامل متفاوت است. سرانجام، رفتار مصرف یک عامل در مورد حسابرسی با حافظه، نسبت به نبود ویژگی حافظه، متفاوت است و این نیز بستگی به ریسکگریزی آنها و همچنین پارامترهای مربوط به حسابرسی دارد.
از یک دیدگاه سیاسی، سیاستگذاران، باید با عاملان بر حسب حسابرسیهای مالیاتی، بهطرز متفاوتی رفتار کنند. برای عاملی با ریسکگریزی پایین، حسابرسیهای مالیاتی باید به پیشینه فرار مالیاتیشان وابسته باشد، زیرا این سبک حسابرسی، فرارشان را کاهش و هزینههای مصرفیشان را افزایش خواهد داد، در حالی که برای حسابرسیهای مالیاتی، کارگزار ریسکگریز، باید بدون حافظه باشد. به علاوه، افزایش در شدت حسابرسی بهعنوان مجازاتی برای فرار مالیاتی، باید نسبتاً کم باشد زیرا هزینهبر است و تأثیرش در یک سطح آستانهای خاص یا فراتر از آن، خنثی میشود. جاییکه، سیاستگذاران، سبک حسابرسی با ویژگی حافظه را میپذیرند، باید هنگام استفاده از کاهش مالیاتی و جریمههای مضاعف برای کاهش فرار مالیاتی، دقت داشته باشند، زیرا اثربخشی این اقدامات به درجه ریسکگریزی کارگزار وابسته است. نهایتاً، لازم است، سیاستگذاران، بین هزینه حسابرسی و تأثیر سیاست، به تعادل برسند هنگامی که در مورد یک نرخ کاهش شدت حسابرسی مناسب تصمیمگیری میشود.
اخبار
ارائه ۱۸۵ میلیون تومانی وام بازسازی به زلزلهزدگان سیسخت
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن کشور گفت: ارزیابیها از میزان خسارتها و شناسایی واحدهای آسیب دیده به پایان رسیده و طبق ارزیابیهای انجام شده، هزار و 200 واحد احداثی در شهر و روستا شناسایی شد همچنین
3 هزار واحد تعمیری هم ارزیابی شده است. مجید جودی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزلهزده سیسخت اظهار داشت: از روز اول وقوع زلزله اقدامات ارزیابی واحدهای مسکونی آسیب دیده و تخریب شده را آغاز کردیم و روز چهارم، آواربرداریها برای بازسازی شروع شد.
مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه امیدواریم بازسازیها و تعمیرات در نیمه اول سال آینده به پایان برسد، ادامه داد: خوشبختانه 80 درصد شهر سی سخت سالم است و 20 درصد آن تخریب شده است.
جودی با اشاره به بحث اسکان موقت زلزلهزدگان اظهار داشت: برای خانوادههایی که خانههایشان جزو تخریبیها است 20 میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفتیم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا از کانکس برای اسکان موقت استفاده نمیشود، گفت: کانکس بهعنوان اسکان موقت برای مورد زلزله شهر سی سخت مطلوب نیست و معمولاً ازاین اسکان موقت برای مواردی مانند زلزله سرپل ذهاب استفاده میشود چرا که در سی سخت 80 درصد شهر سالم است بنابراین حیف بود که این منابع صرف خرید کانکس شود و ترجیح داده شد این اعتبارات بهعنوان وام بلاعوض اجاره به افراد داده شود./ایلنا
5 مرز ایران و عراق به روی مسافران بسته شد
سخنگوی گمرک اعلام کرد: برخی از مرزهای ایران و عراق بهدلیل کنترل شیوع ویروس کرونای انگلیسی به روی مسافران بسته میشود.
سید روح الله لطیفی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از شیوع کرونای انگلیسی و با تصمیم استانهای مرزی، تردد مسافر در مرزهای «کیله» سردشت، پیرانشهر، چذابه و شلمچه بسته شده است و مرز مهران از امروز تا اطلاع ثانوی بسته میشود. /گمرک
انباشت ۴۰۰ هزار تن گوشت قرمز در سردخانههای کشور
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: از 800 هزار تن گوشت قرمز تولیدی در سالجاری تاکنون 400 هزار تن آن بهصورت منجمد در سردخانهها انباشت شده است. منصور پوریان ادامه داد: علاوه بر 800 هزار تن وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات 33 هزار تن گوشت منجمد خارجی را نیز داده است. به گفته پوریان؛ انباشت گوشت قرمز تولید داخل در پی کاهش مصرف همراه با وارداتی که به اعتقاد او در زمان مازاد بیش از نیمی از تولید بیمعنا است و موجب شده دامداران با بازار بیرمق روبهرو شوند که فرصت را برای سودجویی افراد فرصت طلب فراهم کرده است./ایلنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
40 سال از پیروزی انقلاب گذشت؛ امنیت سرمایهگذاری را خدشه دار نکنید
-
صادرات فرآوردههای نفتی ایران در 7 سال ۴ برابر شد
-
تأثیر نرخ مالیات و جریمه کردن پرداخت مالیات
-
اخبار
اخبارایران آنلاین