ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با راه اندازی نخستین شبکه عمومی IOT کشور
2 میلیون شیء به اینترنت متصل می شوند
سوسن صادقی
خبرنگار
«نخستین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا (IOT) کشو با نام «لینکنت» با هدف ارائه خدمات به کسب و کارهای نوپا کار خود را آغاز کرد و تفاهمنامهای نیز در راستای تحقق اهداف و راهبردهای سازمان فناوری اطلاعات ایران در حمایت از فعالیت استارتاپهای کشور منعقد شد. درباره آغاز بهکار این شبکه با «سجاد فلاح» عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات و دو نفر از کارشناسان حوزه اینترنت اشیا گفتوگو کردهایم.
طرح نوآفرین تحت پوشش نت ورک
سجاد فلاح، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات معتقد است با راهاندازی نخستین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا در کشور (لینکنت) تا پایان سال، 500 هزار حسگر و شیء تولید شده در اکوسیستم اینترنت اشیا به این شبکه متصل شده و با تقویت ارتباطات، اتصال 2 میلیون شیء امکانپذیر خواهد شد.
فلاح گفت: در راستای حمایت از فعالیت استارتاپها و تحقق اهداف و راهبردهای سازمان فناوری اطلاعات، توافقنامهای نیز با مسئولان این شبکه راهاندازی شد تا کسب و کارهای نوپا تحت پوشش طرح نوآفرین، بتوانند به مدت یکسال از خدمات ارتباطی این شبکه استفاده کنند.
وی افزود: طبق این تفاهمنامه استارتاپهایی که در حوزه اینترنت اشیا فعال بوده و عضو طرح نوآفرین هستند میتوانند بهصورت رایگان برای مدت 6 ماه اشیای خود را به این شبکه متصل کرده و برای 6 ماه دوم نیز از تخفیف برخوردار شوند.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره هدف از راهاندازی نخستین شبکه ارتباطی اینترنت اشیای کشور نیز گفت: اجزای اصلی شکل دهنده هر اکوسیستم اینترنت اشیا شامل حسگرها و تجهیزات، نقاط شبکهای (Gateway)، شبکه ارتباطی، سکوهای نرم افزاری و پردازشهای مورد نیاز هستند. ولی یکی از مهمترین مؤلفهها در ایجاد یک اکوسیستم اینترنت اشیا، شبکههای ارتباطی برای اتصال حسگرها و تجهیزات به سکوهای پردازشی است از اینرو اولین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا در ایران با استفاده از پروتکل شبکهای LoRaWAN (یک پروتکل توان پایین با برد وسیع است که بخصوص برای دستگاههای بی سیم در اینترنت اشیا طراحی شده و در سطح شبکههای منطقهای، ملی یا جهانی میتواند عمل کند) و دارای پوشش رادیویی گسترده و توان مصرفی بسیار پایین است، راهاندازی شد.
فلاح درباره ویژگیهای این شبکه نیز گفت: این شبکه دارای توان مصرفی پایین و عمر باتری طولانی (چندساله)، پوشش رادیویی وسیع که امکان اتصال را در مسافتهای طولانی فراهم میکند، چیپستها و شبکههای ارزان قیمت، عملکرد مبتنی بر IP، سادگی مدیریت دادهها و در نتیجه سهولت پیاده سازی سرویسهای جدید مبتنی بر آن است.
وی در پاسخ به این سؤال که قرار است با راهاندازی چنین زیرساختی، چه اتفاقاتی در حوزه اینترنت اشیا رخ دهد؟ گفت: یکی از اصلیترین مؤلفههای بهرهگیری از ظرفیتهای اینترنت اشیا، ایجاد پوشش شبکهای در نقاط موردنظر است که با ایجاد زیرساختهای ارتباطی مورد نیاز، میتوان شاهد کاربردهای متنوعی از فناوری اینترنت اشیا بود.
این مسئول در ادامه گفت: این زیرساخت با مشارکت بخش خصوصی محقق شده و بخش دولتی هم در حوزه تنظیم مقررات حوزه داده، فرکانس (البته برای شبکههای NB-IOT) و انجام پروژههای آزمایشی با مشارکت بخش خصوصی و نیز مساعدتهای قانونی و مالی نقش دارد.
فلاح درباه اینکه این شبکه ارتباطی چه شهرهایی را پوشش اولیه خواهد داد نیز گفت: با توجه به مدلهای کسب و کار کاربردهای اینترنت اشیا در کشور، در گام اول این شبکه از طریق نصب بیش از 100 نقطه شبکهای (Gateway) شهر تهران را پوشش میدهد و هم اکنون، 13 نقطه شبکهای هم بیشتر در مناطق شمالی و مرکزی شهر تهران نصب شده است. البته طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار است تا پایان سالجاری (۹۹)و اضافه شدن سایر نقاط شبکهای، پوشش کامل شود.
این مسئول افزود: در گام بعدی ایجاد پوشش شبکه برای شهرهای بزرگ در کشور در برنامه قرار دارد و در دو سال آینده، سایر شهرهای اصلی نیز به مرور تحت پوشش شبکه اینترنت اشیا «لینکنت» قرار خواهند گرفت.
فلاح در خصوص اینکه با راهاندازی این شبکه شاهد چه تحولی در بخش اینترنت اشیا در کشور خواهیم بود، گفت: بازار اینترنت اشیا در دنیا بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته از 761 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از یک هزار و 386 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. توسعه شبکههای ارتباطی بیسیم، ظهور تجزیه و تحلیل داده پیشرفته و هوشمند، کاهش هزینه حسگرها و دستگاههای متصل و افزایش در پذیرش پلتفرمهای ابری اینترنت اشیا، شاخصههای رشد و جهش بازار این فناوری در دنیاست.
وی افزود: هرچند بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، رشد بازار اینترنت اشیا برای کشور ما در بازه 2020 تا 2025 کمتر از میانگین رشد بازارهای جهانی است بنابراین بسترسازی برای پروژههای هوشمند اینترنت اشیا در حوزههای شهری، حمل و نقل، زراعت و دامپروری، صنایع، بهداشت و پزشکی و مدیریت زنجیره تأمین، امری ضروری است و در گام اول اتصال این شبکه ارتباطی اینترنت اشیا راهی برای ارائه افقی روشن و راهکارهای هوشمند مبتنی بر فناوریهای اینترنت اشیا در کشور است.
حل مشکل استارتاپهای اینترنت اشیا
مهدی روحانینژاد، رئیس فروم اینترنت اشیای کشور نیز با بیان اینکه سه بخش مهم اینترنت اشیا «سنسورها»، «نت ورک» و «پلتفرم» هستند، گفت: اکنون کسب و کارهای نوپا تمرکز خود را روی بحش سنسورها گذاشتهاند به صورتی که یک استارتاپی سنسور کشاورزی و دیگری شهرهوشمند و... را میسازند ولی شبکه ارتباطی (نت ورک) برای اتصال این سنسورها وجود ندارد.
روحانینژاد افزود: استارتاپهای حوزه اینترنت اشیا در سه سال گذشته امید داشتند که مانند همه دنیا اپراتورها نت ورک مورد نیاز آنها را برای سنسورها و... تأمین خواهند کرد ولی متأسفانه به علت وجود تحریمها، اپراتورهای تلفن همراه نتوانستند شبکه اینترنت اشیا مربوطه را راهاندازی کنند و مهمتر اینکه اپراتورها معتقد هستند که چون اینترنت اشیا شکل تجاری به خود نگرفته است، راهاندازی شبکه مخصوص اینترنت اشیا هم مقرون به صرف نیست. از سوی دیگر برای استارتاپها و حتی شرکتهای اینترنت اشیا هم مقرون به صرفه نبود که برای خود شبکه نت ورکی را راهاندازی کنند به همین خاطر استارتاپهایی که بهدنبال ساخت سنسور و ارائه سرویس آی تی بودند با مشکل روبهرو شدند.
رئیس فروم اینترنت اشیای کشور در ادامه گفت: برای اینکه شبکه اینترنت اشیا شکل بگیرد و استارتاپها بتوانند کار خود را پیش ببرند بخش خصوصی در این زمینه ورود کرد از اینرو با این اقدام استارتاپ ها میتوانند تجارت خود را با وجود نت ورک راهاندازی کنند از اینرو در همین راستا نیز قرار است نت ورک دیگری 27 بهمن ماه در جهرم راهاندازی شود، این کار باعث میشود تا مشکل پیش روی استارتاپهایی که در حوزه اینترنت اشیا ورود کردهاند، حل شود.وی اعتقاد دارد البته بعد از حل مشکل نت ورک، هنوز بحث بازار اصلیترین مشکل اینترنت اشیا است و باید سرویس تولید کنیم و تا مردم این سرویس را نبینند سمت آنها نمیآیند چون خدمات هنوز وارد زندگی مردم نشده است.
روحانینژاد گفت: با حل مشکلات پایهای وارد مسیری میشویم که 5G هم تکمیل کننده آن است. آنها مکمل هم میشوند تا هرچه سریعتر بتوانیم سرویسهای ملموس تری را به کاربران، مردم وشرکتها ارائه دهیم.
خلق مدل جدید کسب و کار
حمید بهنگار، کارشناس حوزه اینترنت اشیا نیز اعتقاد دارد راهاندازی شبکه ملی اینترنت اشیا یکی از الزاماتی است که میتواند به خلق مدلهای جدید کسب و کاری منجر شود، همچنین ارتقای کمی و کیفی صنایع گوناگون در کشور را موجب شود.
بهنگار مدیرعامل پرتو تاپ رایان، راهاندازی نت ورک جدید برای اینترنت اشیا را اقدام خوبی عنوان کرد و گفت: باید گفت که تشکیل پلتفرمهای ملی میتواند دارای فرصت و تهدید باشد. فرصت از این حیث که نه تنها میتواند زمینه ساز اشتغال، عدالت اجتماعی و تقویت تولید ملی باشد و امنیت یا میزان درآمد برخی بنگاههای اقتصادی یا بهره برداران گوناگون را افزایش دهد، بلکه میتواند به بهبود وضعیت کاهش آلودگی هوا یا به کاهش هزینههای خانوارها کمک کند یا افزایش امنیت اجتماعی در بخش شهری، خانوادگی، شهروندی و کشاورزی هوشمند را در پی داشته باشد.وی به تهدیدات آن نیز اشاره کرد و افزود: به هر حال پیش از این اشیا به اینترنت متصل نبودند و بهصورت مستقل کار میکردند وقتی قرار است با شبکهای به سامانههای آنلاین متصل شوند، بحثهای امنیتی و پایداری شبکه اینترنت اشیا و سرعت و... از عوامل بسیار مهم تلقی میشود که باید رعایت شود. بنابراین اگر این موارد درست عمل کنند فرصت است اگر درست عمل نکنند تهدید جدیدی خواهد بود. از اینرو باید بین اینها موازنه برقرار شود و اگر تمامی جوانب بدرستی سنجیده شود بسیار اتفاق خوب و مبارکی است.
این کارشناس اینترنت اشیا معتقد است باید به حاکمیت داده و پایداری سیستم توجه ویژه شده و در این حوزه اقداماتی مؤثر و با عنایت به تمام ظرایف، انجام شود.
خبرنگار
«نخستین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا (IOT) کشو با نام «لینکنت» با هدف ارائه خدمات به کسب و کارهای نوپا کار خود را آغاز کرد و تفاهمنامهای نیز در راستای تحقق اهداف و راهبردهای سازمان فناوری اطلاعات ایران در حمایت از فعالیت استارتاپهای کشور منعقد شد. درباره آغاز بهکار این شبکه با «سجاد فلاح» عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات و دو نفر از کارشناسان حوزه اینترنت اشیا گفتوگو کردهایم.
طرح نوآفرین تحت پوشش نت ورک
سجاد فلاح، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات معتقد است با راهاندازی نخستین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا در کشور (لینکنت) تا پایان سال، 500 هزار حسگر و شیء تولید شده در اکوسیستم اینترنت اشیا به این شبکه متصل شده و با تقویت ارتباطات، اتصال 2 میلیون شیء امکانپذیر خواهد شد.
فلاح گفت: در راستای حمایت از فعالیت استارتاپها و تحقق اهداف و راهبردهای سازمان فناوری اطلاعات، توافقنامهای نیز با مسئولان این شبکه راهاندازی شد تا کسب و کارهای نوپا تحت پوشش طرح نوآفرین، بتوانند به مدت یکسال از خدمات ارتباطی این شبکه استفاده کنند.
وی افزود: طبق این تفاهمنامه استارتاپهایی که در حوزه اینترنت اشیا فعال بوده و عضو طرح نوآفرین هستند میتوانند بهصورت رایگان برای مدت 6 ماه اشیای خود را به این شبکه متصل کرده و برای 6 ماه دوم نیز از تخفیف برخوردار شوند.
عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره هدف از راهاندازی نخستین شبکه ارتباطی اینترنت اشیای کشور نیز گفت: اجزای اصلی شکل دهنده هر اکوسیستم اینترنت اشیا شامل حسگرها و تجهیزات، نقاط شبکهای (Gateway)، شبکه ارتباطی، سکوهای نرم افزاری و پردازشهای مورد نیاز هستند. ولی یکی از مهمترین مؤلفهها در ایجاد یک اکوسیستم اینترنت اشیا، شبکههای ارتباطی برای اتصال حسگرها و تجهیزات به سکوهای پردازشی است از اینرو اولین شبکه ارتباطی عمومی اینترنت اشیا در ایران با استفاده از پروتکل شبکهای LoRaWAN (یک پروتکل توان پایین با برد وسیع است که بخصوص برای دستگاههای بی سیم در اینترنت اشیا طراحی شده و در سطح شبکههای منطقهای، ملی یا جهانی میتواند عمل کند) و دارای پوشش رادیویی گسترده و توان مصرفی بسیار پایین است، راهاندازی شد.
فلاح درباره ویژگیهای این شبکه نیز گفت: این شبکه دارای توان مصرفی پایین و عمر باتری طولانی (چندساله)، پوشش رادیویی وسیع که امکان اتصال را در مسافتهای طولانی فراهم میکند، چیپستها و شبکههای ارزان قیمت، عملکرد مبتنی بر IP، سادگی مدیریت دادهها و در نتیجه سهولت پیاده سازی سرویسهای جدید مبتنی بر آن است.
وی در پاسخ به این سؤال که قرار است با راهاندازی چنین زیرساختی، چه اتفاقاتی در حوزه اینترنت اشیا رخ دهد؟ گفت: یکی از اصلیترین مؤلفههای بهرهگیری از ظرفیتهای اینترنت اشیا، ایجاد پوشش شبکهای در نقاط موردنظر است که با ایجاد زیرساختهای ارتباطی مورد نیاز، میتوان شاهد کاربردهای متنوعی از فناوری اینترنت اشیا بود.
این مسئول در ادامه گفت: این زیرساخت با مشارکت بخش خصوصی محقق شده و بخش دولتی هم در حوزه تنظیم مقررات حوزه داده، فرکانس (البته برای شبکههای NB-IOT) و انجام پروژههای آزمایشی با مشارکت بخش خصوصی و نیز مساعدتهای قانونی و مالی نقش دارد.
فلاح درباه اینکه این شبکه ارتباطی چه شهرهایی را پوشش اولیه خواهد داد نیز گفت: با توجه به مدلهای کسب و کار کاربردهای اینترنت اشیا در کشور، در گام اول این شبکه از طریق نصب بیش از 100 نقطه شبکهای (Gateway) شهر تهران را پوشش میدهد و هم اکنون، 13 نقطه شبکهای هم بیشتر در مناطق شمالی و مرکزی شهر تهران نصب شده است. البته طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار است تا پایان سالجاری (۹۹)و اضافه شدن سایر نقاط شبکهای، پوشش کامل شود.
این مسئول افزود: در گام بعدی ایجاد پوشش شبکه برای شهرهای بزرگ در کشور در برنامه قرار دارد و در دو سال آینده، سایر شهرهای اصلی نیز به مرور تحت پوشش شبکه اینترنت اشیا «لینکنت» قرار خواهند گرفت.
فلاح در خصوص اینکه با راهاندازی این شبکه شاهد چه تحولی در بخش اینترنت اشیا در کشور خواهیم بود، گفت: بازار اینترنت اشیا در دنیا بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته از 761 میلیارد دلار در سال 2020 به بیش از یک هزار و 386 میلیارد دلار در سال 2026 خواهد رسید. توسعه شبکههای ارتباطی بیسیم، ظهور تجزیه و تحلیل داده پیشرفته و هوشمند، کاهش هزینه حسگرها و دستگاههای متصل و افزایش در پذیرش پلتفرمهای ابری اینترنت اشیا، شاخصههای رشد و جهش بازار این فناوری در دنیاست.
وی افزود: هرچند بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، رشد بازار اینترنت اشیا برای کشور ما در بازه 2020 تا 2025 کمتر از میانگین رشد بازارهای جهانی است بنابراین بسترسازی برای پروژههای هوشمند اینترنت اشیا در حوزههای شهری، حمل و نقل، زراعت و دامپروری، صنایع، بهداشت و پزشکی و مدیریت زنجیره تأمین، امری ضروری است و در گام اول اتصال این شبکه ارتباطی اینترنت اشیا راهی برای ارائه افقی روشن و راهکارهای هوشمند مبتنی بر فناوریهای اینترنت اشیا در کشور است.
حل مشکل استارتاپهای اینترنت اشیا
مهدی روحانینژاد، رئیس فروم اینترنت اشیای کشور نیز با بیان اینکه سه بخش مهم اینترنت اشیا «سنسورها»، «نت ورک» و «پلتفرم» هستند، گفت: اکنون کسب و کارهای نوپا تمرکز خود را روی بحش سنسورها گذاشتهاند به صورتی که یک استارتاپی سنسور کشاورزی و دیگری شهرهوشمند و... را میسازند ولی شبکه ارتباطی (نت ورک) برای اتصال این سنسورها وجود ندارد.
روحانینژاد افزود: استارتاپهای حوزه اینترنت اشیا در سه سال گذشته امید داشتند که مانند همه دنیا اپراتورها نت ورک مورد نیاز آنها را برای سنسورها و... تأمین خواهند کرد ولی متأسفانه به علت وجود تحریمها، اپراتورهای تلفن همراه نتوانستند شبکه اینترنت اشیا مربوطه را راهاندازی کنند و مهمتر اینکه اپراتورها معتقد هستند که چون اینترنت اشیا شکل تجاری به خود نگرفته است، راهاندازی شبکه مخصوص اینترنت اشیا هم مقرون به صرف نیست. از سوی دیگر برای استارتاپها و حتی شرکتهای اینترنت اشیا هم مقرون به صرفه نبود که برای خود شبکه نت ورکی را راهاندازی کنند به همین خاطر استارتاپهایی که بهدنبال ساخت سنسور و ارائه سرویس آی تی بودند با مشکل روبهرو شدند.
رئیس فروم اینترنت اشیای کشور در ادامه گفت: برای اینکه شبکه اینترنت اشیا شکل بگیرد و استارتاپها بتوانند کار خود را پیش ببرند بخش خصوصی در این زمینه ورود کرد از اینرو با این اقدام استارتاپ ها میتوانند تجارت خود را با وجود نت ورک راهاندازی کنند از اینرو در همین راستا نیز قرار است نت ورک دیگری 27 بهمن ماه در جهرم راهاندازی شود، این کار باعث میشود تا مشکل پیش روی استارتاپهایی که در حوزه اینترنت اشیا ورود کردهاند، حل شود.وی اعتقاد دارد البته بعد از حل مشکل نت ورک، هنوز بحث بازار اصلیترین مشکل اینترنت اشیا است و باید سرویس تولید کنیم و تا مردم این سرویس را نبینند سمت آنها نمیآیند چون خدمات هنوز وارد زندگی مردم نشده است.
روحانینژاد گفت: با حل مشکلات پایهای وارد مسیری میشویم که 5G هم تکمیل کننده آن است. آنها مکمل هم میشوند تا هرچه سریعتر بتوانیم سرویسهای ملموس تری را به کاربران، مردم وشرکتها ارائه دهیم.
خلق مدل جدید کسب و کار
حمید بهنگار، کارشناس حوزه اینترنت اشیا نیز اعتقاد دارد راهاندازی شبکه ملی اینترنت اشیا یکی از الزاماتی است که میتواند به خلق مدلهای جدید کسب و کاری منجر شود، همچنین ارتقای کمی و کیفی صنایع گوناگون در کشور را موجب شود.
بهنگار مدیرعامل پرتو تاپ رایان، راهاندازی نت ورک جدید برای اینترنت اشیا را اقدام خوبی عنوان کرد و گفت: باید گفت که تشکیل پلتفرمهای ملی میتواند دارای فرصت و تهدید باشد. فرصت از این حیث که نه تنها میتواند زمینه ساز اشتغال، عدالت اجتماعی و تقویت تولید ملی باشد و امنیت یا میزان درآمد برخی بنگاههای اقتصادی یا بهره برداران گوناگون را افزایش دهد، بلکه میتواند به بهبود وضعیت کاهش آلودگی هوا یا به کاهش هزینههای خانوارها کمک کند یا افزایش امنیت اجتماعی در بخش شهری، خانوادگی، شهروندی و کشاورزی هوشمند را در پی داشته باشد.وی به تهدیدات آن نیز اشاره کرد و افزود: به هر حال پیش از این اشیا به اینترنت متصل نبودند و بهصورت مستقل کار میکردند وقتی قرار است با شبکهای به سامانههای آنلاین متصل شوند، بحثهای امنیتی و پایداری شبکه اینترنت اشیا و سرعت و... از عوامل بسیار مهم تلقی میشود که باید رعایت شود. بنابراین اگر این موارد درست عمل کنند فرصت است اگر درست عمل نکنند تهدید جدیدی خواهد بود. از اینرو باید بین اینها موازنه برقرار شود و اگر تمامی جوانب بدرستی سنجیده شود بسیار اتفاق خوب و مبارکی است.
این کارشناس اینترنت اشیا معتقد است باید به حاکمیت داده و پایداری سیستم توجه ویژه شده و در این حوزه اقداماتی مؤثر و با عنایت به تمام ظرایف، انجام شود.
چگونه سرعت اینترنت را افزایش دهیم؟
امروزه اینترنت به جزء جداییناپذیر زندگی تبدیل شده و تقریباً همه اعضای خانه بهطور همزمان به اینترنت متصل هستند و کاربران برای لپتاپ، تبلت، کامپیوترهای خانگی، گوشیهای هوشمند، محصولات متصل به اینترنت(IOT)، تلویزیونهای هوشمند، کنسولهای بازی، سرویسهای پخش موسیقی و فیلم و... تقاضای پهنای باند دارند؛ موضوعی که گاه باعث میشود تا سرعت اینترنت بسیار پایین تر از حد انتظار کاربران شود. کرونا هم به افزایش میزان استفاده از اینترنت دامن زده و دورکاری و آموزش آنلاین و سرعت کم اینترنت، گاه باعث دردسرهایی میشود. اما بهتر است بدانید راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت وجود دارد.
به گزارش سایت پلیس فتا، چند ترفند ساده برای بالا بردن سرعت اینترنت بدون ارتقای برنامه اینترنت شما وجود دارد که در این بخش به یکی از آنها یعنی محدود کردن پهنای باند رزرو اشاره میشود. همگام با رشد فزآینده روزانه کاربران اینترنت، پهنای باند اینترنت تقسیم شده و متعاقباً کندی سرعت آن را در پی دارد.
همچنین برخی محدود کنندههای پهنای باند نیز وجود دارند که برای همیشه بهصورت رزرو شده بر روی کامپیوتر باقی میماند.این پهنای باند برای استفاده سیستم بوده و به صورت پیش فرض به سیستم اختصاص یافته است که میتوان آن را اصلاح کرد. اگر بخواهیم به مراحل اصلاح محدودیت پهنای باند رزرو شده اشاره کنیم باید گفت که در گام نخست ابتدا بر روی منوی start کلیک کرده وgpedit.mst را بدون علامت نقل قول تایپ کنید.
گام دوم: حالا یک باکس دیالوگ به نام Local policy group editor باز خواهد شد. بر روی فولدر Administrative Template در سمت چپ داخل باکس دیالوگ کلیک کنید. حالا در سمت راست همین باکس، گزینه Network را انتخاب کرده و در نهایت از لیست سمت راست زیر Settings بر روی QoS packet schedules کلیک کنید.
گام سوم: بر روی Limit reservable bandwidth دوبار کلیک کنید. حالا با یک باکس دیالوگ قابل رزرو محدوده روبهرو میشوید که به صورت پیش فرض گزینهNot configured را انتخاب کرده است.
گام چهارم: گزینه Enable را انتخاب کرده و محدوده پهنای باند را از 20 تا 0 درصد تنظیم کنید و در نهایت آن را با Ok تأیید کنید.
با همین چند کلیک ساده حالا شما موفق شدهاید پهنای باند رزرو شده را از حالت محدود و تخصیص یافته رها کرده و اینترنتی پرسرعت را تجربه کنید. این ترفند تقویت کننده اینترنت، سرعت اینترنت شما را 20 تا 30 درصد افزایش میدهد. ازسوی دیگر بدون رزرو پهنای باند، فاکتورهای زیاد دیگری وجود دارد که باعث کندی اینترنت شما میشود. این موارد میتوانند نرمافزاری به روز نشده مثل آنتی ویروس و بسیاری از پروسههای راه اندازی پس زمینه دیگر را شامل شوند. شما قادر خواهید بود که چنین پروسههایی را با باز کردن task manager (ALT+CTRL+DEL) و بستن این پروسه متوقف کنید که تأثیر بسیار زیادی بر افزایش سرعت اینترنت شما خواهد داشت. منتظر راهکارهای بعدی برای افزایش سرعت اینترنت خود باشید.
پهنای باند نیاز اصلی دسترسی پایدار
وحید یزدانیان
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
در نیمه دوم دهه شصت میلادی و نیمه اول دهه هفتاد، جهــــان، شاهد بروز جنبشهای اعتراضی در جهان غرب و بویژه ایالات متحده امریکا بود.عمدهترین دلایل ایجاد جنبشهای مذکور، استمرار جنگ ویتنام، ظهور انقلابیون جهان، عدم رعایت حقوق سیاه پوستان و نیز علاقهمندی جوانان به شکستن انحصار منفعت طلبانه کاپیستالیستی و سوسیالیستی در دو بلوک شرق و غرب بود؛برخی از مهمترین این جنبشها عبارتند از جنبش حقوقی مدنی سپاهپوستان، بوهیمیسم، هیپیگرایی و...
طیف وسیعی از مطالبات نیز در جنبشها مطرح شد که از شیوههای معاش و کسب درآمد و لباس و آرایش تا موسیقی و هنر و ایجاد جامعه شبکهای را در برمی گرفت؛ به مرور زمان، بخشی از این مطالبات و تغییرات که ریشه در نیازهای فطری بشری داشتند – نظیر رعایت حقوق سیاه پوستان یا محیط زیست گرایی- استمرار یافتند و حتی در قالب ساختارهای اجتماعی تجلی پیدا کردند و آن بخش که چنین نبود- نظیر نحوه پوشش یا لباس، اندک اندک از میان رفت و امروزه اثری از آن جز در خاطرات، نوشته ها یا عکسها باقی نمانده است.
مطالبات جامعه نیز به این دو گروه اصلی تقسیم میشوند؛ بخشی ریشه در نیازهایی دارد که جدیت دارند و استمرار مییابند و بخشی دیگر بهدلیل مدگرایی یا فرار از روزمرگی مطرح میشوند که به مرور زمان از میان میروند.مطالباتی که ریشه در شئون اصلی زندگی بشر داشته باشند نظیر کمالگرایی فرهنگی، رفاه اقتصادی، عدالت اجتماعی و... را نمیتوان نیازی زودگذر دانست که با مرور زمان به دست فراموشی سپرده میشوند و به همین دلیل است که دولتها، تأمین این دسته از مطالبات را وجه همت خود قرار میدهند. مطالبات در فضای مجازی نیز اینگونه هستند. تمشیت و توجه به آن بخش از مطالبات آحاد جامعه که بر اساس مدگرایی یا صرفاً برای تفریح زودگذر مطرح میشوند، اهتمام جدی نمیطلبد، لیکن آن بخش از فضای مجازی که به نیازهای اصیل گره خوردهاند توجهی دو چندان را میطلبد.
هنوز از خاطرمان نرفته است که چند سال قبل، ایجاد شبکههای دوستی و دوستیابیهای اقتضایی در فضای مجازی تا چه اندازه مورد استقبال جامعه قرار گرفته بود و آن هنگام در اذهان عوام الناس، کارکرد اصلی فضای نوپای ارتباطی و شبکهای نیز همین موضوع ذکر میشد ،لیکن چنین کارکردی فاقد ریشههای عمیق و فطری بود و اکنون میتوان ادعا کرد که شاید نیازمند به واکنشهای سلبی جدی نیز نمیبود، چرا که خود به خود از میان میرفت کما اینکه اندک اندک نیز، این کارکرد شبکهها در حاشیه قرار گرفته و درحال محو شدن است.لایوهای جنجالی و گپ و گفتهای جمعی نیز، آنجا که صرفاً جنبه تفرحی دارند شاید دیر یا زود به همین سرنوشت دچار شوند لذا اتخاذ رویکرد سلبی در این زمینه هم شاید تنها به صرف پتانسیلهایی منجر شود که نهایتاً سالبه به انتفاع موضوع باشد و باعث به هدر رفتن منابع مادی و معنوی شود.
لیکن توسعه کسب و کارها و حصول درآمد که ریشه در علاقهمندی بشر به توسعه رفاه دارد دارای ماهیتی متفاوت است.این رویکرد به فضای مجازی مستمراً افزایش یافته و بررسی روندهای قبلی نیز نشان دهنده آن است که شاید بهره برداران آغازین از فضای مجازی، کسب و کارهای مستقیم ارتباطات و فناوری اطلاعات نظیر تأمین کنندگان سرویسهای فناوری اطلاعات وشبکه باشند ،لیکن به مرور زمان سایر کسب و کارها و فروشندگان کالا و خدمات نیز در این فضا حضور یافتهاند و بخش مهمی از درآمدهای خود را اینگونه کسب میکنند.
از سوی دیگر شاید اقناع بازارهای داخلی در دهههای گذشته منجربه پایداری کسب و کارها میشد ،لیکن امروزه، پدیده جهانی شدن اقتصاد، منجر به الزام حضور در بازارهای جهانی شده است و حضور در این بازارها نیز نیازمند بهرهگیری از ابزارهای جهانی است.بههمین دلیل است که دو مطالبه اصلی بخش خصوصی و کارآفرینان بالقوه و بالفعل در زمینه فضای مجازی را نباید سر سری و سطحی بدانیم:
یکی نیاز به «دسترسی پایدار و ایمن به شبکه جهانی» که پهنای باند از جمله الزمات این مقوله است ودیگری بهرهگیری از« ابزارهای ارتباطی جهانی» که با حضور مشتریان و رقبای جهانی امکان حضور مؤثر را فراهم سازد. هرگونه سطحی نگری در مواجهه با این مطالبات و فروکاستن آنها به ذائقههای زودگذر یا برخوردهای سلبی، انتزاعی و فاقد برنامهریزی میتواند آسیبهای جدی به کسب و کارها و درآمد بخش عمدهای از جامعه وارد سازد.این دسته از مطالبات نه از جنس مد هستند و نه برای تفنن یا زیاده خواهی مطرح میشوند که امید به کاهش یا از میان رفتنشان وجود داشته باشد، بلکه بنیانهای مشترک ارتباطات نوین تجاری و اقتصادی در قرن بیست و یکم هستند. این بار آثار ناشی از جهت گیریهای اشتباه، نه تنها باعث زیان به هموطنان میشود بلکه میتواند به همان میزان و شاید بیشتر باعث خروج ارز از کشور و واریز شدن منابع ملی به جیب بیگانگان شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
در نیمه دوم دهه شصت میلادی و نیمه اول دهه هفتاد، جهــــان، شاهد بروز جنبشهای اعتراضی در جهان غرب و بویژه ایالات متحده امریکا بود.عمدهترین دلایل ایجاد جنبشهای مذکور، استمرار جنگ ویتنام، ظهور انقلابیون جهان، عدم رعایت حقوق سیاه پوستان و نیز علاقهمندی جوانان به شکستن انحصار منفعت طلبانه کاپیستالیستی و سوسیالیستی در دو بلوک شرق و غرب بود؛برخی از مهمترین این جنبشها عبارتند از جنبش حقوقی مدنی سپاهپوستان، بوهیمیسم، هیپیگرایی و...
طیف وسیعی از مطالبات نیز در جنبشها مطرح شد که از شیوههای معاش و کسب درآمد و لباس و آرایش تا موسیقی و هنر و ایجاد جامعه شبکهای را در برمی گرفت؛ به مرور زمان، بخشی از این مطالبات و تغییرات که ریشه در نیازهای فطری بشری داشتند – نظیر رعایت حقوق سیاه پوستان یا محیط زیست گرایی- استمرار یافتند و حتی در قالب ساختارهای اجتماعی تجلی پیدا کردند و آن بخش که چنین نبود- نظیر نحوه پوشش یا لباس، اندک اندک از میان رفت و امروزه اثری از آن جز در خاطرات، نوشته ها یا عکسها باقی نمانده است.
مطالبات جامعه نیز به این دو گروه اصلی تقسیم میشوند؛ بخشی ریشه در نیازهایی دارد که جدیت دارند و استمرار مییابند و بخشی دیگر بهدلیل مدگرایی یا فرار از روزمرگی مطرح میشوند که به مرور زمان از میان میروند.مطالباتی که ریشه در شئون اصلی زندگی بشر داشته باشند نظیر کمالگرایی فرهنگی، رفاه اقتصادی، عدالت اجتماعی و... را نمیتوان نیازی زودگذر دانست که با مرور زمان به دست فراموشی سپرده میشوند و به همین دلیل است که دولتها، تأمین این دسته از مطالبات را وجه همت خود قرار میدهند. مطالبات در فضای مجازی نیز اینگونه هستند. تمشیت و توجه به آن بخش از مطالبات آحاد جامعه که بر اساس مدگرایی یا صرفاً برای تفریح زودگذر مطرح میشوند، اهتمام جدی نمیطلبد، لیکن آن بخش از فضای مجازی که به نیازهای اصیل گره خوردهاند توجهی دو چندان را میطلبد.
هنوز از خاطرمان نرفته است که چند سال قبل، ایجاد شبکههای دوستی و دوستیابیهای اقتضایی در فضای مجازی تا چه اندازه مورد استقبال جامعه قرار گرفته بود و آن هنگام در اذهان عوام الناس، کارکرد اصلی فضای نوپای ارتباطی و شبکهای نیز همین موضوع ذکر میشد ،لیکن چنین کارکردی فاقد ریشههای عمیق و فطری بود و اکنون میتوان ادعا کرد که شاید نیازمند به واکنشهای سلبی جدی نیز نمیبود، چرا که خود به خود از میان میرفت کما اینکه اندک اندک نیز، این کارکرد شبکهها در حاشیه قرار گرفته و درحال محو شدن است.لایوهای جنجالی و گپ و گفتهای جمعی نیز، آنجا که صرفاً جنبه تفرحی دارند شاید دیر یا زود به همین سرنوشت دچار شوند لذا اتخاذ رویکرد سلبی در این زمینه هم شاید تنها به صرف پتانسیلهایی منجر شود که نهایتاً سالبه به انتفاع موضوع باشد و باعث به هدر رفتن منابع مادی و معنوی شود.
لیکن توسعه کسب و کارها و حصول درآمد که ریشه در علاقهمندی بشر به توسعه رفاه دارد دارای ماهیتی متفاوت است.این رویکرد به فضای مجازی مستمراً افزایش یافته و بررسی روندهای قبلی نیز نشان دهنده آن است که شاید بهره برداران آغازین از فضای مجازی، کسب و کارهای مستقیم ارتباطات و فناوری اطلاعات نظیر تأمین کنندگان سرویسهای فناوری اطلاعات وشبکه باشند ،لیکن به مرور زمان سایر کسب و کارها و فروشندگان کالا و خدمات نیز در این فضا حضور یافتهاند و بخش مهمی از درآمدهای خود را اینگونه کسب میکنند.
از سوی دیگر شاید اقناع بازارهای داخلی در دهههای گذشته منجربه پایداری کسب و کارها میشد ،لیکن امروزه، پدیده جهانی شدن اقتصاد، منجر به الزام حضور در بازارهای جهانی شده است و حضور در این بازارها نیز نیازمند بهرهگیری از ابزارهای جهانی است.بههمین دلیل است که دو مطالبه اصلی بخش خصوصی و کارآفرینان بالقوه و بالفعل در زمینه فضای مجازی را نباید سر سری و سطحی بدانیم:
یکی نیاز به «دسترسی پایدار و ایمن به شبکه جهانی» که پهنای باند از جمله الزمات این مقوله است ودیگری بهرهگیری از« ابزارهای ارتباطی جهانی» که با حضور مشتریان و رقبای جهانی امکان حضور مؤثر را فراهم سازد. هرگونه سطحی نگری در مواجهه با این مطالبات و فروکاستن آنها به ذائقههای زودگذر یا برخوردهای سلبی، انتزاعی و فاقد برنامهریزی میتواند آسیبهای جدی به کسب و کارها و درآمد بخش عمدهای از جامعه وارد سازد.این دسته از مطالبات نه از جنس مد هستند و نه برای تفنن یا زیاده خواهی مطرح میشوند که امید به کاهش یا از میان رفتنشان وجود داشته باشد، بلکه بنیانهای مشترک ارتباطات نوین تجاری و اقتصادی در قرن بیست و یکم هستند. این بار آثار ناشی از جهت گیریهای اشتباه، نه تنها باعث زیان به هموطنان میشود بلکه میتواند به همان میزان و شاید بیشتر باعث خروج ارز از کشور و واریز شدن منابع ملی به جیب بیگانگان شود.
وزیر ارتباطات:
تغییر همواره هزینه و دشواری دارد
«تغییر همواره هزینه و دشواری دارد، هنر استارتاپها و اعضای اکوسیستم نوآوری، تخریب خلاق ساختارهای ناکارآمد موجود است، آنها باید زنجیره پیوسته و سنتی را برای پیشرفت کشور برهم بزنند.»
به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق در مراسم رونمایی از برنامه «سرمایهگذاری جسورانه در ایدههای نوآورانه» صندوق نوآوری و شکوفایی که بهصورت آنلاین برگزار شد، گفت: هنر استارتاپها و فعالیتهای نوآور و خلاق این است که ساختارهای ناکارآمد را تخریب خلاق و بازسازی کنند و کارایی سیستم را بهبود بخشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برابر این تغییر بزرگ همواره مقاومت وجود دارد و این مقاومت و مخالفت را کسانی که در سیکل سنتی دستی بر آتش دارند، تشکیل میدهند که بزرگترین موانع رشد این اکوسیستم هستند.
آذری جهرمی همچنین گفت: میگویند کارتن خوابها ارزهای صادراتی را بردند و برنگرداندند و هر روز در کشور تیترهای بسیاری در زمینه مفاسد میزنند و دادگاه برگزار میکنند، در قرن ۲۱ وارد شدهایم و این که کار دشواری نیست، اگر کسی میخواهد صادراتی انجام دهد مگر میشود، پرونده مالیاتی در کشور نداشته باشد.وی تصریح کرد: مگر ما سیستم مالیاتی در کشور نداریم، سخت است که وقتی کسی میخواهد در کشور صادراتی انجام دهد از سازمان امور مالیاتی بپرسیم که میزان پرونده مالیاتی و سوابق مالیاتی آن چقدر است و آیا مالیاتی پرداخت کرده یا نه، کارتن خواب که مالیات ندارد.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: این کار اصلاً دشوار نیست، امروز در کشور هم سیستم مالیاتی و هم سیستم امکان اتصال به دستگاهها و سازمانها داریم چرا این اتفاق نمیافتد، در این زمینه باید بهدنبال پرتقال فروش گشت.
آذری جهرمی افزود: کسی در این زمینه از کره مریخ نیامده است، عدهای وجود دارند که همواره در همه دولتها هستند و در همه نهادها و دستگاهها حضور دارند، همین افراد نمیگذارند و پیدا کردن این افراد کار دشواری نیست بنابراین استارتاپها و اکوسیستم نوآوری کشور باید زنجیره پیوسته و سنتی را که در کشور وجود دارد به هم بزنند.
وی با یادآوری اینکه در این راه سختیهایی وجود دارد، ادامه داد: در جریان استارتاپی که در کشور ایجاد شده نیز عوامل حاکمیتی مشخص از جریانهای خاص حضور دارند و شروع به سرمایهگذاری در این اکوسیستم کردند، در این فضا هر کدام از استارتاپها را که متعلق به خودشان است، تقویت میکنند و مابقی را کنار میزنند.وی گفت: ما در مرحله استارتاپ خوب، استارتاپ بد قرار داریم، استارتاپی که متعلق به ما است خوب است و استارتاپی که متعلق به دیگران بوده، بد است و در این زمینه نیز انحصارگریها را آغاز میکنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: نمونه نوین این امر این است که ۱۰ درصد درآمد و مالیات بخش فناوری و اطلاعات کشور را به صداوسیما بدهیم تا در این بخش انحصارگری کند.
آذری جهرمی اظهارداشت: این بخش و این جریان و این فرآیند نیز میگذرد و این جریان پشت در نمیماند، چه ما باشیم و چه نباشیم، این وضعیت قابل استقامت و مقاومت نیست، کسی نمیتواند در مقابل این جریان مقاومت کند چرا که تغییر به نفع مردم و پیشرفت کشور است و آنها فقط آب در هاون میکوبند و جلوی پیشرفت و توسعه کشور را میگیرند.
وی با بیان اینکه تغییر همواره هزینه و دشواری دارد، یادآور شد: اعضای اکوسیستم ما در برابر این تغییرات نباید دلسرد شوند، باید بدانیم دشمن اکوسیستم، تغییر و پیشرفت هیچ کدام از این موانعی که گفته شد نیست، این موارد طبیعی است، چرا که شما یک چرخه اقتصادی بزرگ را میآورید و خودتان پیشران اقتصاد میشوید، جنگهای بزرگی در دنیا برای اقتصاد دارد شکل میگیرد.وزیر ارتباطات افزود: آفت این اکوسیستم دلسرد شدن است؛ نباید این دلسردی رخ دهد و باید این تلاش ادامه پیدا کند.
آذری جهرمی همچنین گفت: انسان همواره بهدنبال مطلوبی به اسم آزادی است، بعد از آن امنیت است، این انسان بهعنوان یک موجود اجتماعی اگر قرار باشد آزادانه هر کاری را انجام دهد با مطلوب دیگر که امنیت است در تعارض است، سیاستگذاری موفق در کشورهای مختلف دنیا این است که نقطه تعادل آزادی و امنیت را برقرار میکنند.
وی ادامه داد: کشوری که نقطه تعادل بهتری را برگزیند، کشور امنتر و آزادتری خواهد بود، نمیتوان آزادی را به بهانه امنیت محدود کرد که قانون اساسی ایران نیز به آن تأکید دارد. ما در ابتدای تشکیل انقلاب اسلامی پذیرفتیم که چنین فرآیندی را باید بر آن حرمت بگذاریم و برعکس این فرآیند امکان پذیر نیست. وی با بیان این مثال که حضور فرزند در یک اردوی دو روزه آزادی برای وی محسوب میشود و حضورش در خانه از نظر پدر و مادر یک امنیت تلقی میشود، افزود: در سرمایهگذاری دولتها در بخش اکوسیستم استارتاپی نیز چنین دیدگاهی مستولی است، اگر دولتها بدون هیچ ضوابطی شروع به سرمایهگذاری در حوزه خطرپذیر کنند، بدانید که بزرگترین فسادها رخ میدهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: به بهانه جلوگیری از فساد اگر سرمایهگذاری دولتها بهعنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی در اکوسیستم استارتاپی را محدود کنیم، به بخش خصوصی ظلم کرده ایم و به بهانه امنیت، جلوی توسعه، پیشرفت و آزادی را گرفته ایم، اگر هم باز بگذاریم، مشخص است که چه اتفاقی میافتد. آذری جهرمی همچنین گفت: این نقطه دقیق سیاستگذاریهای دولتها است که سرمایهگذاری در حوزه خطرپذیر را در چه نقطه تعادلی انجام دهند، سیاستگذاری وزارت ارتباطات در این دوره از دولت، حول سه محور برای سرمایهگذاری خطرپذیر دیده شده بود.
وی تأکید کرد اولین مسأله ایجاد ارتباط و سرمایهگذاری بود، به این صورت که بخش خصوصی عالمتر از بخش دولتی است و اگر در جایی سرمایهگذاری کرد، بیشتر منافع و اقتصاد صرفه خود را در نظر میگیرد و به همان میزان وقتی بخش خصوصی در سرمایهگذاری خطر پذیر تصمیمگیری کرد، ما نیز بهعنوان دولت به همان میزان او را ترغیب به سرمایهگذاری خواهیم کرد.
وی بیان کرد: نمونه دیگر این بود که منابع وامهای کم بهره را دراختیار شتاب دهندهها قرار دهیم و کمی ضریب ریسک آنها را ما متقبل شویم و اتفاق سومی که در زمینه نقطه تعادل سرمایهگذاری بهدنبال آن بودیم این بود که ما به ازای موفقیتهای ملموس پاداشهای ملموس دهیم، به ازای نصب اپلیکیشن که توسط مردم نصب میشود، به گروههایی که به این نقطه میرسند تسهیلاتی ارائه کنیم.عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اتفاقات و سرمایهگذاریهای خوبی دربخشهایی از دولت از جمله در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد و تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد و این نوع سیاستگذاری در محدود کردن دولت از یک سو و دوم در سرمایهگذاری مؤثر در سمت دیگر انجام شود و امروز نیز در راستای این سه دیدگاه، در تقویت سرمایهگذاری خطر پذیر از سمت دولت هستیم.
به گزارش ایرنا، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان مطلب فوق در مراسم رونمایی از برنامه «سرمایهگذاری جسورانه در ایدههای نوآورانه» صندوق نوآوری و شکوفایی که بهصورت آنلاین برگزار شد، گفت: هنر استارتاپها و فعالیتهای نوآور و خلاق این است که ساختارهای ناکارآمد را تخریب خلاق و بازسازی کنند و کارایی سیستم را بهبود بخشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برابر این تغییر بزرگ همواره مقاومت وجود دارد و این مقاومت و مخالفت را کسانی که در سیکل سنتی دستی بر آتش دارند، تشکیل میدهند که بزرگترین موانع رشد این اکوسیستم هستند.
آذری جهرمی همچنین گفت: میگویند کارتن خوابها ارزهای صادراتی را بردند و برنگرداندند و هر روز در کشور تیترهای بسیاری در زمینه مفاسد میزنند و دادگاه برگزار میکنند، در قرن ۲۱ وارد شدهایم و این که کار دشواری نیست، اگر کسی میخواهد صادراتی انجام دهد مگر میشود، پرونده مالیاتی در کشور نداشته باشد.وی تصریح کرد: مگر ما سیستم مالیاتی در کشور نداریم، سخت است که وقتی کسی میخواهد در کشور صادراتی انجام دهد از سازمان امور مالیاتی بپرسیم که میزان پرونده مالیاتی و سوابق مالیاتی آن چقدر است و آیا مالیاتی پرداخت کرده یا نه، کارتن خواب که مالیات ندارد.
وزیر ارتباطات تأکید کرد: این کار اصلاً دشوار نیست، امروز در کشور هم سیستم مالیاتی و هم سیستم امکان اتصال به دستگاهها و سازمانها داریم چرا این اتفاق نمیافتد، در این زمینه باید بهدنبال پرتقال فروش گشت.
آذری جهرمی افزود: کسی در این زمینه از کره مریخ نیامده است، عدهای وجود دارند که همواره در همه دولتها هستند و در همه نهادها و دستگاهها حضور دارند، همین افراد نمیگذارند و پیدا کردن این افراد کار دشواری نیست بنابراین استارتاپها و اکوسیستم نوآوری کشور باید زنجیره پیوسته و سنتی را که در کشور وجود دارد به هم بزنند.
وی با یادآوری اینکه در این راه سختیهایی وجود دارد، ادامه داد: در جریان استارتاپی که در کشور ایجاد شده نیز عوامل حاکمیتی مشخص از جریانهای خاص حضور دارند و شروع به سرمایهگذاری در این اکوسیستم کردند، در این فضا هر کدام از استارتاپها را که متعلق به خودشان است، تقویت میکنند و مابقی را کنار میزنند.وی گفت: ما در مرحله استارتاپ خوب، استارتاپ بد قرار داریم، استارتاپی که متعلق به ما است خوب است و استارتاپی که متعلق به دیگران بوده، بد است و در این زمینه نیز انحصارگریها را آغاز میکنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: نمونه نوین این امر این است که ۱۰ درصد درآمد و مالیات بخش فناوری و اطلاعات کشور را به صداوسیما بدهیم تا در این بخش انحصارگری کند.
آذری جهرمی اظهارداشت: این بخش و این جریان و این فرآیند نیز میگذرد و این جریان پشت در نمیماند، چه ما باشیم و چه نباشیم، این وضعیت قابل استقامت و مقاومت نیست، کسی نمیتواند در مقابل این جریان مقاومت کند چرا که تغییر به نفع مردم و پیشرفت کشور است و آنها فقط آب در هاون میکوبند و جلوی پیشرفت و توسعه کشور را میگیرند.
وی با بیان اینکه تغییر همواره هزینه و دشواری دارد، یادآور شد: اعضای اکوسیستم ما در برابر این تغییرات نباید دلسرد شوند، باید بدانیم دشمن اکوسیستم، تغییر و پیشرفت هیچ کدام از این موانعی که گفته شد نیست، این موارد طبیعی است، چرا که شما یک چرخه اقتصادی بزرگ را میآورید و خودتان پیشران اقتصاد میشوید، جنگهای بزرگی در دنیا برای اقتصاد دارد شکل میگیرد.وزیر ارتباطات افزود: آفت این اکوسیستم دلسرد شدن است؛ نباید این دلسردی رخ دهد و باید این تلاش ادامه پیدا کند.
آذری جهرمی همچنین گفت: انسان همواره بهدنبال مطلوبی به اسم آزادی است، بعد از آن امنیت است، این انسان بهعنوان یک موجود اجتماعی اگر قرار باشد آزادانه هر کاری را انجام دهد با مطلوب دیگر که امنیت است در تعارض است، سیاستگذاری موفق در کشورهای مختلف دنیا این است که نقطه تعادل آزادی و امنیت را برقرار میکنند.
وی ادامه داد: کشوری که نقطه تعادل بهتری را برگزیند، کشور امنتر و آزادتری خواهد بود، نمیتوان آزادی را به بهانه امنیت محدود کرد که قانون اساسی ایران نیز به آن تأکید دارد. ما در ابتدای تشکیل انقلاب اسلامی پذیرفتیم که چنین فرآیندی را باید بر آن حرمت بگذاریم و برعکس این فرآیند امکان پذیر نیست. وی با بیان این مثال که حضور فرزند در یک اردوی دو روزه آزادی برای وی محسوب میشود و حضورش در خانه از نظر پدر و مادر یک امنیت تلقی میشود، افزود: در سرمایهگذاری دولتها در بخش اکوسیستم استارتاپی نیز چنین دیدگاهی مستولی است، اگر دولتها بدون هیچ ضوابطی شروع به سرمایهگذاری در حوزه خطرپذیر کنند، بدانید که بزرگترین فسادها رخ میدهد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: به بهانه جلوگیری از فساد اگر سرمایهگذاری دولتها بهعنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی در اکوسیستم استارتاپی را محدود کنیم، به بخش خصوصی ظلم کرده ایم و به بهانه امنیت، جلوی توسعه، پیشرفت و آزادی را گرفته ایم، اگر هم باز بگذاریم، مشخص است که چه اتفاقی میافتد. آذری جهرمی همچنین گفت: این نقطه دقیق سیاستگذاریهای دولتها است که سرمایهگذاری در حوزه خطرپذیر را در چه نقطه تعادلی انجام دهند، سیاستگذاری وزارت ارتباطات در این دوره از دولت، حول سه محور برای سرمایهگذاری خطرپذیر دیده شده بود.
وی تأکید کرد اولین مسأله ایجاد ارتباط و سرمایهگذاری بود، به این صورت که بخش خصوصی عالمتر از بخش دولتی است و اگر در جایی سرمایهگذاری کرد، بیشتر منافع و اقتصاد صرفه خود را در نظر میگیرد و به همان میزان وقتی بخش خصوصی در سرمایهگذاری خطر پذیر تصمیمگیری کرد، ما نیز بهعنوان دولت به همان میزان او را ترغیب به سرمایهگذاری خواهیم کرد.
وی بیان کرد: نمونه دیگر این بود که منابع وامهای کم بهره را دراختیار شتاب دهندهها قرار دهیم و کمی ضریب ریسک آنها را ما متقبل شویم و اتفاق سومی که در زمینه نقطه تعادل سرمایهگذاری بهدنبال آن بودیم این بود که ما به ازای موفقیتهای ملموس پاداشهای ملموس دهیم، به ازای نصب اپلیکیشن که توسط مردم نصب میشود، به گروههایی که به این نقطه میرسند تسهیلاتی ارائه کنیم.عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اتفاقات و سرمایهگذاریهای خوبی دربخشهایی از دولت از جمله در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شد و تلاش می کنیم این اتفاق بیفتد و این نوع سیاستگذاری در محدود کردن دولت از یک سو و دوم در سرمایهگذاری مؤثر در سمت دیگر انجام شود و امروز نیز در راستای این سه دیدگاه، در تقویت سرمایهگذاری خطر پذیر از سمت دولت هستیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
2 میلیون شیء به اینترنت متصل می شوند
-
چگونه سرعت اینترنت را افزایش دهیم؟
-
پهنای باند نیاز اصلی دسترسی پایدار
-
تغییر همواره هزینه و دشواری دارد
اخبارایران آنلاین