ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رمز بقای انقلاب از منظر سید حسن خمینی:
اجتهاد نوین علیه دوگانهسازیهای کاذب
گروه سیاسی/ یادگار بنیانگذار انقلاب اسلامی، پیام انقلاب را این واقعیت دانست که در عصر جدید، دینداران میتوانند با حفظ ارزشهای دینی در بستر زمان خودشان زندگی کنند. حجتالاسلام والسلمین سید حسن خمینی براساس این رویکرد، تأکید کرد که رمز بقای انقلاب در گرو حفظ مسیر اجتهاد، شکاندن دوگانههای دروغین استبداد و تحجر، ایجاد راههای سوم و بنبستشکنی از جایی است که سنتهای دینی در مقابل ارزشهای نوین قرار میگیرد. به باور تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) باید مسیر اجتهاد سومی به صحنه بیاید و با حفظ ارزشها راه را باز کند.
به گزارش جماران، حجتالاسلام سید حسن خمینی در اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگی هنری «دختران امروز» که در حرم مطهر امام(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه در 100 سال اخیر، توجه به حقوق زنان از ناحیه گروههای چپ آغاز شد، اظهار کرد: بنمایه این حرکت یک جریان عدالتخواهی بود که در مقابل نظام سرمایهداری افسار گسیخته شکل گرفت.
او با بیان اینکه قبل از انقلاب حکومت برای عقب نماندن از نگاه چپگرایان، خدماتی به زنها کرد و وزیر و سفیر زن را بر سر کار گذاشته بودند، اضافه کرد: در نقطه مقابل این جریانات، با جریانات سنتی مواجه بودیم که با یک نگاه دینی بسته، به روزگار خودشان وارد نمیشدند و با هر تحولی در روزگار جدید مقابله میکردند که البته بخش زیادی از آن واقعاً ناشی از درد و دغدغه دین و بیاعتمادی به کسانی بود که سخن از مدرنیسم میگفتند. سیدحسن خمینی، میراث امام(ره) برای جامعه را نگاه دیندارانه به حقوق زن دانست و تصریح کرد: در این نگاه، برای جلو رفتن با مقتضیات زمان و اعطای عادلانه حقوق زنان و سایر اقشار جامع، لازم نیست دین ستیزی کنیم؛ بلکه باید از زبان دین به دنبال اعطای حقی باشیم که خداوند برای همه مقرر کرده است.
او، دستاورد بزرگ این رویکرد را این واقعیت دانست که زن مسلمان مجبور نیست در دوگانهای قرار گیرد که یا مدرن شود یا مسلمان بماند و افزود: اگر دینداران این رویکرد اجتهاد را نکنند، همواره پیش روی گروههای مختلف جامعه به ناحق یک دوگانه قرار خواهند داد. به عنوان مثال گفته خواهد شد یا به دنبال هنر بروید یا مسلمان بمانید؛ درحالی که در چنین دوگانهای، بخشی که میروند دینشان را از دست میدهند و بخشی که باقی میمانند از یک خواسته درونی خودشان تهی میشوند و البته در نتیجه این پدیده، به جامعه هم لطمه وارد میشود. یادگار امام اظهار کرد: امام این دوگانه غلط را از بین برد و گفت راه سومی وجود دارد مبنی بر اینکه دیندار بمانید و در افق دین و با توجه به ارزشهای شریعت و حفظ چیزی که شما را به خدا پیوند میدهد، به حقوقتان هم برسید.
سید حسن خمینی بر مبنای چنین رویکردی به مسائل روز جامعه اسلامی، «اجتهاد» را بخش مغفول مانده زندگی امام در پایان عمرشان دانست و تصریح کرد: انقلاب، انقلاب کسانی بود که به دین یک نگاه جدید داشتند. انقلاب اسلامی اول در مقابل سد تحجر ایستاد و بعد به سینه استبداد زد. البته استبداد و تحجر هر زمانی میتوانند همدیگر را پیدا کنند، اما مهم این است که انقلاب این دوگانه را شکست و گفت که برای مبارزه با استبداد اصلاً لازم نیست متحجر باشید و برای اینکه دیندار بمانید لازم نیست سنتی محض باشید!
او این مسأله را زاویه و واقعیتی برای فهم این مسأله دانست که «انقلاب برای حقوق دوره جدید چه کرد» و گفت: پیام انقلاب برای فراتر از مرزهای خودش، این است که شما میتوانید با حفظ ارزشهای دینی در بستر زمان خودتان زندگی کنید. البته باید اعتماد جامعه دینی جلب شود، به این معنی که روشن شود قرار نیست ارزشی از ارزشهای دینی از بین برود، بلکه قرار است در فضای دینی اجتهاد کنیم.
یادگار امام با بیان اینکه رمز بقای انقلاب در گرو حفظ مسیر اجتهاد، شکستن دوگانههای دروغین پیش رو، ایجاد راههای سوم و بنبستشکنی از جایی است که سنتهای دینی در مقابل ارزشهای نوین قرار میگیرند، اضافه کرد: باید مسیر اجتهاد سومی به صحنه بیاید و با حفظ ارزشها راه را باز کند. رمز توفیق و بسترساز آن نیز زبان هنر و بهترین جای آن آموزش و پرورش است. سیدحسن خمینی در پایان با اشاره به اینکه امام بزرگوار ما کار بسیار بزرگی کرد؛ نهال تناوری را غرس کرد. اما حفظ این نهال همت، عزم، شجاعت و از خودگذشتگی میخواهد، گفت: اینطور هم نیست که در این مسیر ما را فقط تشویق کنند؛ بعضی وقتها هم فحش میدهند! اصل کار بسیار مهم است. باید زنان، مردان، دانشآموزان و همه گروهها به این توجه داشته باشیم که راه آینده ما از افق اجتهادی میگذرد که انقلاب را پدید آورد؛ اجتهادی که توانست این انقلاب را به وجود بیاورد میتواند این انقلاب را ادامه بدهد.
ضرورت گفت و گوی بین نسلی
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم، با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب با علم دینی و قدرت آموزشی خود توانست جامعه سرگشته، حیران، تحقیر شده و ناتوان را به جمعیتی مهم، تأثیرگذار و مقتدر تبدیل کند، اظهارکرد: یکی از مهمترین آموزههای امام راحل توجه دادن به قدرت و توانایی عظیم انسانها بود. ایشان به ما آموخت آنانی که به انسانها سلطه یافتهاند، ناتوانتر از آن هستند که در برابر اراده انسان آگاه و هوشیار قد علم کنند. او افزود: امام راحل به ما آموخت آن زمانی که انسان به پا میخیزد و آگاه میشود و توانمندیهای خود را باور میکند همه قدرتهای پوشالی رنگ میبازند.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم با بیان اینکه باید به جوانان، نوجوانان و کودکان اجازه بدهیم تا نسبت به مفاهیم انقلاب با توجه به چالش و دغدغههایی که با آنان روبهرو هستند، دیدگاه و نظراتشان را مطرح کنند، اظهارکرد: همانگونه که ماهیت انقلاب اسلامی فرهنگی است و ریشه در عقل و منطق دارد باید گفتوگوی بین نسلی را برای تداوم ارزشها و مفاهیم بلند انسان ساز انقلاب برقرار کنیم.
ابتکار افزود: برای انسجام جامعه و خانواده ضروری است تا مهارتهای شنیدن و ارتباط دو طرفه را با نسل کنونی نهادینه و این مفاهمه را برقرار کنیم. امام راحل با جوانان نسل خودش هرگز برخورد کلیشهای، جذبی و سلبی نداشتند. همین رفتار امام باعث شد تا انقلاب اسلامی با قدرت در این سالها استمرار داشته باشد.
تمهیدات لازم برای توفیق نهایی در لاهه
لعیا جنیدی
معاون حقوقی رئیس جمهوری
چهارشنبه گذشته 15 بهمن ماه 1399 همان گونه که از بررسی و ارزیابی مجموع دفاعیات کتبی و شفاهی طرفین قابل پیشبینی بود، دادگاه دادگستری بینالمللی (رکن قضایی سازمان ملل متحد) رأی خود بر رد ایرادات مطروحه توسط ایالات متحده امریکا نسبت به صلاحیت دادگاه، برای رسیدگی به دعوای ایران علیه امریکا به دلیل نقض پیمان مودت مورخ 1334 (1955) با اعاده تحریمهای یکجانبه و غیر قانونی و احراز صلاحیت رسیدگی را صادر کرد.
این رأی هم در نگاه کلان از جهت پیگیری مسیر حقوقی توسط ایران در یک اختلاف مهم که خود مروج مدنیت و رفتار مسالمتآمیز در سطح جامعه بینالمللی است اهمیت دارد و هم در جزئیات از جهات زیر ارزشمند و درخور توجه است:
– دادگاه دادگستری بینالمللی با رد همه ایرادات امریکا صلاحیت رسیدگی نسبت به دعوای ایران را تنها با یک رأی مخالف پذیرفت. یعنی فقط قاضی اختصاصی دولت امریکا در این تصمیم صلاحیتی با دادگاه همراه نبود. البته او هم برخی از ایرادات صلاحیتی امریکا را وارد ندانست ولی به دلیل اعتقاد به ورود بخشی دیگر از ایرادات، در نهایت رأی جداگانه صادر نمود.
-ایراد اول ایالات متحده مربوط به صلاحیت موضوعی دادگاه و به تعبیری خروج موضوعی دعوی از قلمرو بند 2 ماده 21 عهدنامه مودت است. بدین ترتیب، امریکا موضوع اختلاف را ناشی از برجام که یک توافقنامه چندجانبه سیاسی و فاقد وصف الزامآور است، میداند در حالی که ایران دعوی را مربوط به تفسیر و اجرای عهدنامه مودت تلقی میکند. دادگاه با توجه به امکان ارتباط یک دعوی با چند سند بینالمللی و بویژه این حقیقت که وجود جنبههای سیاسی در یک اختلاف، مانع از رسیدگی حقوقی به آن نیست، به اتفاق آرا این ایراد را رد کرد. بویژه آنکه ایران به صراحت دعوای خود را بر پایه پیمان مودت مطرح کرده است.
-امریکا در ایراد دوم خود نسبت به صلاحیت دادگاه بر این نکته تکیه میکند که ادعاهای ایران بیشتر ناظر به اقدامات مربوط به بازرگانی و معاملات انجام شده بین ایران و کشورهای ثالث یا بین اتباع و شرکتهای آنها است و این موضوع از چارچوب یک پیمان دوجانبه که ناظر به رابطه دو دولت و اتباع آنها است، خارج است. ایران با تأکید بر تفسیر عرفی و سیاق عبارات و کلمات پیمان و این نکته که مواد پیمان به عنوان یک کل، محدود به قلمرو سرزمینی ایران و امریکا نیست، ایراد خروج موضوعی ادعاهای خود از دایره شمول عهدنامه را ناموجه میداند. در نهایت دادگاه ضمن رد استدلال امریکا میافزاید که حتی اگر ایراد دوم نسبت به صلاحیت را بپذیرد، ولی سایر ایرادات را وارد نداند، عملاً رسیدگی خاتمه نمییابد پس این ایراد موجب زوال صلاحیت دادگاه نیست. بدین ترتیب دست کم در مرحله رسیدگی صلاحیتی، تحریمهای ثانویه امریکا از شمول رسیدگی دیوان خارج نشد که قدمی ارزشمند است. البته این موضوع دارای ابعاد ماهوی بسیار مهم و گاه پیچیده است و باید در مرحله رسیدگی ماهوی به درستی مدیریت و هدایت شود.
-دیگر ایرادات مطروحه توسط امریکا مانند ایراد سوء استفاده ایران از طرح دعوی نزد دادگاه دادگستری بینالمللی به دلیل فقد دلیل و ایراد عدم صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به تحریمها (با توجه به ارتباط آن با مصالح امنیتی امریکا و شمول ماده 20 پیمان مودت بر آن) حسب طبع ماهوی موضوع و عدم قابلیت طرح در مرحله رسیدگی شکلی و صلاحیتی مردود اعلام شد.
- این موفقیت شکلی و صلاحیتی با توفیق مرحوم دکتر محمد مصدق در دعوای انگلستان علیه ایران تا حدی قابل مقایسه است. زیرا هر دو دعوی در یک مرجع و در ارتباط با تضییقات اقتصادی مرتبط با اختلافات سیاسی مطرح شدند. با این تفاوت که در دعوای مطروحه توسط انگلستان علیه ایران در دولت مرحوم دکتر محمد مصدق به دلیل خوانده بودن ایران در دعوی و ایراد صلاحیتی ایران و پذیرش ایراد توسط دادگاه و صدور قرار عدم صلاحیت رسیدگی به دعوی، پرونده در همان مرحله صلاحیتی خاتمه یافت و توفیق به دست آمده برای ایران چشمگیرتر مینمود، ولی در این دعوی به این دلیل که ایران در موقعیت خواهان و بالطبع ذینفع در پذیرش صلاحیت توسط دادگاه است، نتیجه حاصله یعنی پذیرش صلاحیت توسط دادگاه گرچه موفقیت ارزشمندی است ولی موجب خاتمه رسیدگی نیست بلکه تازه آغاز یک رسیدگی ماهوی است که نیازمند تلاش و کوشش و مدیریت مؤثر و هدایت روند قضایی است. تحلیل مواضع وایرادات ایالات متحده نشان میدهد که تأکید بر مصالح امنیتی امریکا و چارچوب دو جانبه پیمان و انتساب تحریمهای ثانویه به طرز عمل کشورهای ثالث یا اتباع آنها و نیز تلاش برای یافتن علل و عوامل دیگر برای زیانهای متحمله توسط مردم ایران بخشی از سیاست دفاعی آتی امریکا در مرحله رسیدگی ماهوی خواهد بود.
در دولت دوازدهم و در سه سال اخیر سازمان حقوقی دولت با پشتیبانی رئیس جمهوری محترم توانست دستاوردهای قابل توجهی درحوزه حقوق بینالملل ودر دادگاه دادگستری بینالمللی داشته باشد. به ویژه در پرونده حاضر ابتدا با صدور دستور موقت به نفع ایران در حوزه مواد غذایی و اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمل و نقل هوایی و آن گاه در 15 بهمن ماه با صدور رأی ناظر به تأیید صلاحیت رسیدگی به نقض پیمان مودت در نتیجه اعاده تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران، خطر یک دعوای موفق هم از جنبه معنوی و حیثیتی و هم از جنبه مالی و الزام احتمالی به جبران خسارت ایالات متحده را تهدید میکند.
همان گونه که از ابتدای طرح دعوی و در جلسات برگزار شده برای شیوه و چارچوب اقامه دعوی اعلام کردهام، مبنای این دعوی قوی است و با برنامه خوب برای مدیریت ادعا میتوان آن را به نتیجه مطلوب رساند. نفس صدور دستور موقت در دعوی گرچه ملازمه با تحصیل رأی در ماهیت دعوی ندارد ولی در مقام تحلیل حقوقی همیشه نشان از وجود مبنای قابل اتکای شکلی و ماهوی برای دعوی دارد. چنانکه احراز صلاحیتِ علی الظاهر در هنگام صدور دستور موقت سرانجام به احراز صلاحیت قطعی در رسیدگی به ماهیت دعوی منتهی شد، در ماهیت نیز صدور دستور نشان از وجود مبنای حقانیت در بررسی مقدماتی است و میتواند با تلاش همگانی به احراز حقانیت قطعی ماهوی ختم گردد.
امید است این موفقیت نسبی که مرهون تلاش تمام سازمان حقوقی دولت است، قرین توفیق نهایی و قطعی شده و موجب دلگرمی ملت بزرگ ایران و احقاق بخشی از حقوق آنان گردد. بی تردید تمام دستگاههای اجرایی و بخش دولتی و عمومی و خصوصی و نهادهایی چون اتاقهای بازرگانی و اصناف و تعاون مسئولیت خطیری در همکاری و هماهنگی و تهیه مستندات و ارائه آنها برای نشان دادن آثار زیانبار گسترده تحریمها بر مردمان این کشور بویژه در طی سه سال گذشته در مرحله رسیدگی ماهوی برعهده دارند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری
چهارشنبه گذشته 15 بهمن ماه 1399 همان گونه که از بررسی و ارزیابی مجموع دفاعیات کتبی و شفاهی طرفین قابل پیشبینی بود، دادگاه دادگستری بینالمللی (رکن قضایی سازمان ملل متحد) رأی خود بر رد ایرادات مطروحه توسط ایالات متحده امریکا نسبت به صلاحیت دادگاه، برای رسیدگی به دعوای ایران علیه امریکا به دلیل نقض پیمان مودت مورخ 1334 (1955) با اعاده تحریمهای یکجانبه و غیر قانونی و احراز صلاحیت رسیدگی را صادر کرد.
این رأی هم در نگاه کلان از جهت پیگیری مسیر حقوقی توسط ایران در یک اختلاف مهم که خود مروج مدنیت و رفتار مسالمتآمیز در سطح جامعه بینالمللی است اهمیت دارد و هم در جزئیات از جهات زیر ارزشمند و درخور توجه است:
– دادگاه دادگستری بینالمللی با رد همه ایرادات امریکا صلاحیت رسیدگی نسبت به دعوای ایران را تنها با یک رأی مخالف پذیرفت. یعنی فقط قاضی اختصاصی دولت امریکا در این تصمیم صلاحیتی با دادگاه همراه نبود. البته او هم برخی از ایرادات صلاحیتی امریکا را وارد ندانست ولی به دلیل اعتقاد به ورود بخشی دیگر از ایرادات، در نهایت رأی جداگانه صادر نمود.
-ایراد اول ایالات متحده مربوط به صلاحیت موضوعی دادگاه و به تعبیری خروج موضوعی دعوی از قلمرو بند 2 ماده 21 عهدنامه مودت است. بدین ترتیب، امریکا موضوع اختلاف را ناشی از برجام که یک توافقنامه چندجانبه سیاسی و فاقد وصف الزامآور است، میداند در حالی که ایران دعوی را مربوط به تفسیر و اجرای عهدنامه مودت تلقی میکند. دادگاه با توجه به امکان ارتباط یک دعوی با چند سند بینالمللی و بویژه این حقیقت که وجود جنبههای سیاسی در یک اختلاف، مانع از رسیدگی حقوقی به آن نیست، به اتفاق آرا این ایراد را رد کرد. بویژه آنکه ایران به صراحت دعوای خود را بر پایه پیمان مودت مطرح کرده است.
-امریکا در ایراد دوم خود نسبت به صلاحیت دادگاه بر این نکته تکیه میکند که ادعاهای ایران بیشتر ناظر به اقدامات مربوط به بازرگانی و معاملات انجام شده بین ایران و کشورهای ثالث یا بین اتباع و شرکتهای آنها است و این موضوع از چارچوب یک پیمان دوجانبه که ناظر به رابطه دو دولت و اتباع آنها است، خارج است. ایران با تأکید بر تفسیر عرفی و سیاق عبارات و کلمات پیمان و این نکته که مواد پیمان به عنوان یک کل، محدود به قلمرو سرزمینی ایران و امریکا نیست، ایراد خروج موضوعی ادعاهای خود از دایره شمول عهدنامه را ناموجه میداند. در نهایت دادگاه ضمن رد استدلال امریکا میافزاید که حتی اگر ایراد دوم نسبت به صلاحیت را بپذیرد، ولی سایر ایرادات را وارد نداند، عملاً رسیدگی خاتمه نمییابد پس این ایراد موجب زوال صلاحیت دادگاه نیست. بدین ترتیب دست کم در مرحله رسیدگی صلاحیتی، تحریمهای ثانویه امریکا از شمول رسیدگی دیوان خارج نشد که قدمی ارزشمند است. البته این موضوع دارای ابعاد ماهوی بسیار مهم و گاه پیچیده است و باید در مرحله رسیدگی ماهوی به درستی مدیریت و هدایت شود.
-دیگر ایرادات مطروحه توسط امریکا مانند ایراد سوء استفاده ایران از طرح دعوی نزد دادگاه دادگستری بینالمللی به دلیل فقد دلیل و ایراد عدم صلاحیت دادگاه برای رسیدگی به تحریمها (با توجه به ارتباط آن با مصالح امنیتی امریکا و شمول ماده 20 پیمان مودت بر آن) حسب طبع ماهوی موضوع و عدم قابلیت طرح در مرحله رسیدگی شکلی و صلاحیتی مردود اعلام شد.
- این موفقیت شکلی و صلاحیتی با توفیق مرحوم دکتر محمد مصدق در دعوای انگلستان علیه ایران تا حدی قابل مقایسه است. زیرا هر دو دعوی در یک مرجع و در ارتباط با تضییقات اقتصادی مرتبط با اختلافات سیاسی مطرح شدند. با این تفاوت که در دعوای مطروحه توسط انگلستان علیه ایران در دولت مرحوم دکتر محمد مصدق به دلیل خوانده بودن ایران در دعوی و ایراد صلاحیتی ایران و پذیرش ایراد توسط دادگاه و صدور قرار عدم صلاحیت رسیدگی به دعوی، پرونده در همان مرحله صلاحیتی خاتمه یافت و توفیق به دست آمده برای ایران چشمگیرتر مینمود، ولی در این دعوی به این دلیل که ایران در موقعیت خواهان و بالطبع ذینفع در پذیرش صلاحیت توسط دادگاه است، نتیجه حاصله یعنی پذیرش صلاحیت توسط دادگاه گرچه موفقیت ارزشمندی است ولی موجب خاتمه رسیدگی نیست بلکه تازه آغاز یک رسیدگی ماهوی است که نیازمند تلاش و کوشش و مدیریت مؤثر و هدایت روند قضایی است. تحلیل مواضع وایرادات ایالات متحده نشان میدهد که تأکید بر مصالح امنیتی امریکا و چارچوب دو جانبه پیمان و انتساب تحریمهای ثانویه به طرز عمل کشورهای ثالث یا اتباع آنها و نیز تلاش برای یافتن علل و عوامل دیگر برای زیانهای متحمله توسط مردم ایران بخشی از سیاست دفاعی آتی امریکا در مرحله رسیدگی ماهوی خواهد بود.
در دولت دوازدهم و در سه سال اخیر سازمان حقوقی دولت با پشتیبانی رئیس جمهوری محترم توانست دستاوردهای قابل توجهی درحوزه حقوق بینالملل ودر دادگاه دادگستری بینالمللی داشته باشد. به ویژه در پرونده حاضر ابتدا با صدور دستور موقت به نفع ایران در حوزه مواد غذایی و اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و حمل و نقل هوایی و آن گاه در 15 بهمن ماه با صدور رأی ناظر به تأیید صلاحیت رسیدگی به نقض پیمان مودت در نتیجه اعاده تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران، خطر یک دعوای موفق هم از جنبه معنوی و حیثیتی و هم از جنبه مالی و الزام احتمالی به جبران خسارت ایالات متحده را تهدید میکند.
همان گونه که از ابتدای طرح دعوی و در جلسات برگزار شده برای شیوه و چارچوب اقامه دعوی اعلام کردهام، مبنای این دعوی قوی است و با برنامه خوب برای مدیریت ادعا میتوان آن را به نتیجه مطلوب رساند. نفس صدور دستور موقت در دعوی گرچه ملازمه با تحصیل رأی در ماهیت دعوی ندارد ولی در مقام تحلیل حقوقی همیشه نشان از وجود مبنای قابل اتکای شکلی و ماهوی برای دعوی دارد. چنانکه احراز صلاحیتِ علی الظاهر در هنگام صدور دستور موقت سرانجام به احراز صلاحیت قطعی در رسیدگی به ماهیت دعوی منتهی شد، در ماهیت نیز صدور دستور نشان از وجود مبنای حقانیت در بررسی مقدماتی است و میتواند با تلاش همگانی به احراز حقانیت قطعی ماهوی ختم گردد.
امید است این موفقیت نسبی که مرهون تلاش تمام سازمان حقوقی دولت است، قرین توفیق نهایی و قطعی شده و موجب دلگرمی ملت بزرگ ایران و احقاق بخشی از حقوق آنان گردد. بی تردید تمام دستگاههای اجرایی و بخش دولتی و عمومی و خصوصی و نهادهایی چون اتاقهای بازرگانی و اصناف و تعاون مسئولیت خطیری در همکاری و هماهنگی و تهیه مستندات و ارائه آنها برای نشان دادن آثار زیانبار گسترده تحریمها بر مردمان این کشور بویژه در طی سه سال گذشته در مرحله رسیدگی ماهوی برعهده دارند.
پیشنهاد تروئیکای اروپایی برای احیای برجام
ادامه از صفحه اول
«سالیوان» در پاسخ به سؤالی درباره قصد دولت امریکا برای بازگشت به برجام تصریح کرد: «فعالانه در حال تعامل با اتحادیه اروپا هستیم... در سطوح مختلف دولت با آنها گفتوگو میکنیم.» کاخ سفید هم روز گذشته جلسه کمیته مدیران شورای امنیت ملی امریکا را با موضوع ایران و محوریت برنامه هستهای آن تشکیل داد.
ضرورت نهایی شدن مذاکره ایران و امریکا
همزمان با این پیشنهاد مکرون برای گرفتن میانه تهران و واشنگتن جهت اجرای برجام در یک کنفرانس ویدئویی از پاریس به شورای آتلانتیک گفت که ضروری است مذاکرات جدیدی با ایران نهایی شود. او با اشاره به اینکه هر کاری در توانش باشد برای حمایت از طرح امریکا جهت ورود مجدد به گفتوگو با ایران را انجام خواهد داد، تأکید کرد که میتواند یک میانجی صادق و متعهد در چنین گفتوگویی باشد. مکرون در عین حال خواستار مذاکراتی جدید با ایران شد که با حضور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی باشد و محدودیتهایی بر برنامه موشکی ایران اعمال کند.
پیشنهاد مکرون برای میانجیگری میان ایران و امریکا پیشتر به هنگام بالاگرفتن اختلافات میان دو طرف در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم مطرح شده بود. رئیس جمهوری فرانسه یک بسته پیشنهادی به مقامهای دو کشور ارائه داد اما در نهایت وجود بی اعتمادی و تعمیق سیاست فشار حداکثری ترامپ مانع از پیگیری این طرح شد. حالا مکرون در حالی دوباره سخن از میانجیگری به میان آورده است که دولت بایدن به دنبال فرمولی جهت بازگشت به برجام است اما مساله اصلی برداشتن گام اول برای اجرای تعهدات برجامی است.
پیشتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفته بود که اروپا و شخص «جوزپ بورل» به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می تواند برای هماهنگی اقدامات میان ایران و امریکا و بازگشت همزمان به شرایط قبلی نقشآفرینی کند.
مقامهای دولت جو بایدن در روزهای گذشته اعلام کردهاند که قصد دارند امریکا را به توافق هستهای برجام بازگردانند با وجود این، دولت جدید این کشور هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هستهای را اعلام نکرده است. مقامهای تیم بایدن میگویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای قویتر و طولانیتر کردن توافق هستهای استفاده کنند. دو روز پیش هم برخی از مقامات امریکایی به پایگاه خبری «اکسیوس» گفته بودند که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا از «رابرت مالی»، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران خواسته تا تیمی متشکل از دیپلماتها و متخصصین با دیدگاههای مختلف برای پیشبرد مسیر این کشور در رابطه با ایران تشکیل دهد. به گفته برخی مقامات، «مالی» در این خصوص با همتایان اروپایی و همچنین مقامات صهیونیستی و کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباط بوده است. وزیر خارجه امریکا اخیراً مدعی شده که چنانچه ایران به نقض تعهدات هستهای خود ادامه دهد، تنها چند هفته تا تولید مواد شکافپذیر هستهای برای ساخت سلاح هستهای فاصله دارد و گامهای کاهشی تهران در راستای نقض توافق هستهای فرصت چندانی برای بازگشت امریکا به برجام باقی نگذاشته است.
مسکو: واشنگتن پیامهای روشنی از آمادگی برای بازگشت به برجام میفرستد
همزمان با افزایش تلاشهای اروپا برای حفط برجام، مسکو برای همکاری با اروپا بر سر احیای توافق هستهای تأکید کرد. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که روز گذشته در مسکو در کنفرانسی خبری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشت، گفت: ما در زمینه توافق هستهای ایران در آستانه ورود به دوران سختی هستیم و همه چیز به عملکرد واشنگتن بستگی دارد. لاوروف با اشاره به اقدامات امریکا و اینکه توافق هستهای ایران اکنون به خاطر عملکرد و اقدامات امریکا در موقعیتی بحرانی قرار گرفته است، گفت: ما امیدواریم که ایالات متحده هرچه زودتر موضع خود و اقداماتی را که میخواهد درقبال توافق هستهای ایران انجام دهد، مشخص کند. در ادامه سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم مواضع اخیر مقامهای امریکایی را نشانه مهیا شدن زمینه جهت بازگشت این کشور به برجام دانست. «ماریا زاخاروا» گفت که واشنگتن در حال ارسال نشانههایی از آمادگی برای بازگشت به برجام است و مسکو حاضر است برای احیای برجام با شرکای این توافق وارد تعامل نزدیک شود. «زاخارو» با بیان اینکه تمام آنچه اکنون شاهد هستیم، تبادل ادعاهای یکسان از سوی امریکا و ایران درباره طرفی است که باید گام اول را بردارد، تأکید کرد که روسیه آمادگی دارد که با شرکای برجام و همچنین دولت جدید امریکا وارد تعامل نزدیک شود تا برجام حفظ شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: «باید این را در نظر داشت که تمام فعالیتهای ایران در سایتهای ذکر شده، تحت نظارت دقیق آژانس بینالمللی انرژی هستهای صورت گرفته و از تعهدات تهران تحت معاهده اِنپیتی فراتر نرفته است.»
اخبــــار
پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت الاسلام جلالی خمینی
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جلالی خمینی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حیدرعلی جلالی خمینی رحمةاللهعلیه را به خاندان و فرزندان مکرم و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان قدیمی امام راحل و متکفل مسئولیتهایی از سوی معظمله پس از انقلاب بودند و نمونهای از یک روحانی فعال و پر نشاط محسوب میشدند. از خداوند رحمت و مغفرت و رضوان برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
مراسم 22 بهمن در بستر فضای مجازی
مراسم یومالله 22 بهمن علاوه بر راهپیمایی خودرویی و موتوری در بستر فضای مجازی برگزار میشود. به گزارش ایسنا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با تأکید مجدد بر تعطیلناپذیری و سلامت محور بودن مراسم و مناسبتهای انقلابی، از ملت بزرگ ایران اسلامی دعوت کرد با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی مجازی یومالله 22 بهمن، (که علاوه بر راهپیمایی خودرویی و موتوری برگزار میشود) کوبندهتر از همیشه ندای حق طلبی خود را فریاد زده و با آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی تجدید میثاق کنند.عموم علاقه مندان انقلاب اسلامی، میتوانند با مراجعه به آدرس اینترنتی fajr.ccoip.ir تا تاریخ 22 بهمن ماه در این راهپیمایی شرکت کنند.
توضیحات قوچانی درباره شورای گردآوری آثار ریاست جمهوری
محمد قوچانی دبیر «شورای تدوین، گردآوری و مستندسازی آثار ریاستجمهوری» گفت سمتی در نهاد ریاست جمهوری که به آن منصوب شده، فقط مربوط به حسن روحانی یا آثار او نیست، بلکه در همه ادوار ریاست جمهوری وجود داشته تا با تدوین عملکردها و سخنرانیهای رؤسای جمهوری، پژوهشگران و تاریخ پژوهان به آن دسترسی داشته باشند.
قوچانی در گفتوگو با ایرنا درباره اخبار کذب درباره راهاندازی «دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله روحانی»، با بیان اینکه این شورا متعلق به نهاد ریاست جمهوری است نه شخص رئیس جمهوری اظهارکرد: این شورا با همین نام قبل از این دولت بوده و بعدها هم حضور خواهد داشت. کاری که ما انجام میدهیم نه درباره شخص رئیس جمهوری بلکه تنظیم و تدوین آثاری درباره کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم است.
او با فرابخشی توصیف کردن فعالیت شورای تدوین، گردآوری و مستندسازی آثار رئیسجمهوری، اضافه کرد: بخشی از این آثار درباره وضعیت اجتماعی و عمومی کشور در زمانی که دولت تحویل گرفته شد و شرایط تأسیس دولت یازدهم است و در این رابطه با دستکم ۱۰ وزیر و عضو عالیرتبه دولت مصاحبه گرفته شده است. قوچانی درباره ضرورت مستند شدن فعالیتهای رؤسای جمهوری، اظهار کرد: این بخشی از تاریخ کشور است که باید درباره آن شفافیت صورت گیرد. برخورد ما با عملکرد دولت فقط تبلیغاتی نیست بلکه رویکرد انتقادی و آسیبشناسانه داریم چون پژوهشگران، محققان و کسانی که کار تاریخنگاری انجام میدهند نیاز دارند که این اسناد در دسترس باشد.
او گفت: در دولت مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدینژاد کتابها، ویژه نامهها و مجموعههایی منتشر شد که وضعیت آن دولتها را به مردم توضیح دهد. همه وزارتخانهها، روابط عمومی دارند و ما هم بخشی از دفتر رئیس جمهوری هستیم. تدوین کتاب جزئی از مسئولیت شورای تدوین، گردآوری و مستندسازی آثار رئیس جمهوری است. قوچانی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ با حکم محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری مسئولیت این شورا را برعهده گرفتم تا بهعنوان مشاوران نهاد کارهای رسانهای آن را پیگیری کنیم، اظهارکرد: نمیدانم این خبر را چه کسی تنظیم کرده، آنان فکر کردهاند آقای روحانی برای خودش کار میکند در حالی که از او مانند هر رئیس جمهور دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی یاد خواهد شد و بهتر است اطلاعات، اخبار و آمار خود را در هر دوره ارائه کنند.
دفاع کرباسچی از موضعگیریهای اعضای کارگزاران
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از موضع گیریهای اعضای این حزب در مقابل انتقاداتی که به این اظهارات مطرح میشود، دفاع کرد. بهگزارش ایرنا، غلامحسین کرباسچی در جلسه شورای مرکزی این حزب که به موضوع راهبردهای حزب کارگزاران برای آینده ایران و ضرورت تعیین تکلیف برجام پیش از انتخابات ریاست جمهوری اختصاص داشت درباره حواشی اخیر برخی سخنان اعضای منسوب به حزب درباره مسائل مختلف خارج از دایره مواضع رسمی تشکیلات، با اشاره به سنت حزبی کارگزاران در آزادی بیان عقیده اعضا گفت: افراد توانمند و باسابقه بخشی از هویت کارگزاران را تشکیل میدهند و آسیبهای شبکههای اجتماعی یا شیطنت رقبای سیاسی نباید ما را از ظرفیتهای اعضای توانمند حزب محروم سازد. حسین مرعشی سخنگوی حزب نیز در گزارشی بر لزوم تعیین تکلیف توافق برجام پیش از برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد و با ابراز خوشبینی نسبت به بازگشت امریکا به برجام در میانمدت، تأثیر این اتفاق را در گشایشهای اقتصادی برای مردم مهم ارزیابی کرد. گفتنی است که در پایان این جلسه اعلام شد چهارمین کنگره کارگزاران 30 بهمن برگزار خواهد شد.
زنان اصلاحطلب نگران اسلامیت و جمهوریت نظام
اعضای شورای مرکزی مجمع زنان اصلاحطلب روز پنجشنبه با برگزاری دومین کنگره این تشکل به شکل مجازی انتخاب شدند. بهگزارش ایرنا، زهرا شجاعی دبیرکل مجمع اصلاحطلب در جریان این کنگره که با پیامی از رئیس دولت اصلاحات افتتاح شد با بیان اینکه در سالگرد 42سالگی پیروزی انقلاب متأسفانه در حوزه سیاسی با کاهش بعد جمهوریت نظام و تهدیدهای بینالمللی و تضعیف حقوق شهروندی و کاهش نقش مردم مواجه هستیم گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم که علاوه بر انتخاب فرد اصلح برای اداره کشور میتواند معیاری برای مقبولیت نظام باشد اما با کمال تأسف جریان افراطی که تعریف درستی از جمهوریت ندارد و برای رأی مردم ارزش قائل نیست، دایره انتخاب را روز به روز تنگتر میکند و موجبات افزایش یأس و ناامیدی مردم را فراهم میکند. شجاعی در ادامه افزود: دولت پنهان با دخالت دادن نظامیان در سیاست سعی در ورود به قدرت اجرایی کشور و تشکیل دولت نظامی به بهانه و شعار جوانگرایی و انقلابیگری دارد و از هم اینک مجلس برای رئیسجمهوری آینده لباسی طراحی میکند که فقط به تن فرد خاصی اندازه شود و این یعنی زیر پا گذاشتن حاکمیت مردم برای تعیین امور و سرنوشت خویش. لذا مجمع زنان اصلاحطلب نگران استحاله جمهوری اسلامی در هر دو بعد اسلامیت و جمهوریت آن است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اجتهاد نوین علیه دوگانهسازیهای کاذب
-
تمهیدات لازم برای توفیق نهایی در لاهه
-
پیشنهاد تروئیکای اروپایی برای احیای برجام
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین