ظرف سه روز رقم خورد:
13 هزار و 400 نفر به تماشای آثار جشنواره فیلم کوتاه نشستند
جشنواره فیلم کوتاه در حالی به ایستگاه سیوهفتم رسید که بهخاطر موج سوم کرونا در دو بخش برگزار شد. در زمان مقرر جشنواره در تقویم جهانی یعنی اوایل آبان ماه کارگاهها و نشستهای تخصصی بهصورت آنلاین برگزار و بهخاطر وضعیت قرمز تهران نمایش آثار به زمان دیگری موکول شد. با فروکش آمار پاندمی در تهران برگزارکنندگان جشنواره در اولین فرصت تصمیم به نمایش آثار بهصورت فیزیکی و آنلاین گرفتند. سرانجام این دوره از جشنواره با بیش از دوماه تأخیر، اول بهمن افتتاح شد و از ساعت 10 صبح نمایش فیلمهای کوتاه با حضور صاحبان آثار با رعایت پروتکلهای بهداشتی در 9 سالن پردیس سینمایی ایران مال آغاز شد. طرفداران بخش فیزیکی جشنواره بیشتر فعالان این عرصه هستند که همراه با تماشای آثار تبادلنظر کرده و در گعدههای هر روزشان در جریان احوال و اخبار این حوزه قرار میگیرند. همچنین بهصورت همزمان آثار حاضر در جشنواره هم از اول تا پنجم بهمنماه بهصورت آنلاین در سامانههای برخط هاشور، ودیو و تیوال به نمایش در میآید. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی روابط عمومی این جشنواره تا پایان روز دوم این جشنواره بیش از 8000 مخاطب از اکرانهای آنلاین این رویداد استقبال کردند و در روز سوم این رویداد سینمایی تعداد 5400 بازدید از سامانههای برخط نمایش آثار به ثبت رسید. با این حساب تا شامگاه جمعه سوم بهمن ماه 13 هزار و 400 نفر به تماشای آثار در سامانههای برخط نشستند. این آمار تنها مربوط به آثاری است که با موافقت و رضایت صاحبانشان در سامانههای آنلاین اکران شدهاند. از بخشهای جانبی این رویداد نشستهای تخصصی است که به همت ایسفا از طریق سامانه هاشور برگزار میشود. این نشستها در چهار نوبت یعنی در ساعات ۱۱:۳۰، ۱۴، ۱۶ و ۱۸ برگزار و هر روز از طریق سامانههای ودیو، هاشور، تیوال و لایو انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی iycs.ir@ قابل دسترسی است. در این دوره از جشنواره 63 فیلم از کارگردانان 19 کشور جهان و همچنین 146 فیلم از کارگردانان ایرانی شامل آثار داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به نمایش
در میآید. از بین آثار این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، 39 فیلم به جشنواره فجر راه یافتهاند. محمدمهدی عسگرپور، محمدرضا دلپاک، ناصر صفاریان، اسماعیل منصف، بهرام توکلی، روحالله حجازی، رقیه توکلی، اشکان رهگذر و حمیدرضا لطفیان فیلمهای بخش مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را داوری میکنند. بهنام بهزادی، لیا بلترامی کارگردان ایتالیایی و کیونگیون کیم مدیر برنامهریزی جشنواره بینالمللی فیلم «بوسان» کره، ۶۳ فیلمی که در بخش «رقابتی بینالملل» این دوره از جشنواره برای تصاحب تندیس جشنواره و جایزه سههزار دلاری با همدیگر رقابت میکنند را داوری میکنند. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان
خواهد داد.
علیاکبر قربانی در گفتوگو با «ایران» از نخستین اجرای آنلاین ارکستر سازهای ملی ایران و ممیزی های عجیب صداوسیما میگوید
اعمال سلیقه یا سیاست یک بام و دوهوا!
نداسیجانی
خبرنگار
ارکستر سازهای ملی ایران، برای نخستین بار تجربه اجرای آنلاین خود را با عنوان «شوق بهار» دوم بهمن ماه از طریق اپلیکیشن لنز پخش کرد که البته بازپخش این کنسرت به مدت ١٠ شب ادامه دارد. علیاکبر قربانی رهبری این ارکستررا برعهده داشت و رشید وطن دوست و وحید تاج بهعنوان خوانندگان این برنامه حضور داشتند.رپرتواراین کنسرت شامل دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی آذربایجانی بود که بهصورت بیکلام و با کلام شنیده شد؛ آثاری از هنرمندان بزرگ موسیقی همچون علینقی وزیری، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، علی سلیمی، اوزیر حاجی بیکاف، توفیق قلیاف و ویلیام کتلبی در تالار وحدت برگزار شد. این کنسرت در حالی برگزار شد که وحید تاج ساعاتی قبل از اجرای کنسرت در صفحه اینستاگرام خود از عدم صدور مجوز از سوی صداوسیما برای دو قطعه از رپرتوار این کنسرت خبر داد:«بهنظر شما جز داشتن تعهد به مخاطبی که منتظر کنسرت آنلاین امشب ما است چه راه دیگری میماند؟»
قوانین عجیب
علیاکبر قربانی در خصوص این اجرا و تجربه نخست خود بهصورت آنلاین به «ایران» گفت: «برگزاری این برنامه به پیشنهاد خود من بود که دراین زمینه بنیاد رودکی در هرچه بهتر اجرایی شدن آن همکاری و تلاشهای بسیاری داشتند. البته پیش از این دو اجرای خانگی با همکاری بنیاد رودکی و همراهی ارکستر سازهای ملی ایران داشتهایم.»
این رهبر ارکستر درادامه افزود: «در حال حاضر شرایط برگزاری اجرای کنسرتهای آنلاین با مشکلاتی روبهروشده است، بویژه ممیزیهایی که از سوی صداوسیما ابلاغ و اعلام شده و براین اساس کارما بسیار سخت ترازگذشته خواهد بود. بهعنوان مثال اپلیکیشنی که پخش این برنامه را انجام میدهد یک تلویزیون اینترنتی است و کارهایی که به نمایش گذاشته میشود با مجوز صداوسیما است اما بهتازگی در صدور مجوزها تغییراتی اعمال کردهاند بدین معنا که حضور افراد روی صحنه یعنی خواننده و نوازندهها باید مورد تأیید آنها باشد و همچنین تأیید قطعاتی که قراراست اجرا شود، بخصوص قطعات با کلام که با حساسیت و مشکلاتی مواجه شده است تا آنجا که حتی اجرای برخی از قطعات تا دقایق آخر قابل پیشبینی نبود و این احتمال را میدادیم که بخشی از برنامه ما حذف شود و همین اتفاق هم افتاد و دو قطعه کارما مجوز اجرا نگرفت. این درحالی است که قطعه «ساغر شکنم» بارها توسط خوانندگان مختلف از صداوسیما پخش شده است. نکته دیگر اینکه بخشی از تصاویر ارکستر و نوازنده و حتی سازهای آنها به نمایش گذاشته نشد و این اتفاق ناگواری است چراکه مردم ما حتی از طریق شبکههای مجازی هم نمیتوانند بهتماشای سازهای ایرانی بنشینند.»
عدم نگاه کارشناسی صداوسیما به موسیقی
او درادامه بیان کرد: «موسیقی هنرمهجوری است و دراین سالها به سختی توانسته خود را سرپا نگاه دارد من نمیدانم چرا به جای تسهیل در اجرا و شنیده شدن موسیقی دائماً در مسیر آن سنگاندازی میکنند؟ ممیزیهای عجیب و غریبی که بیشتر به بهانهجویی شباهت دارد تا یک نگاه کارشناسی. قطعاتی که ما تصمیم به اجرای آن داشتیم بارها و بارها با استاد فخرالدینی و با همراهی ارکستر ملی اجرا شده است اما این دوستان میگویند فلان قطعه مضمون عاشقانه دارد و نباید اجرا شود و براین باورم که این سخت گیریها از نگاه کارشناسی نیست بلکه تنها اعمال سلیقه است. یک تعداد افراد که نگاه شان به موسیقی چیز دیگری است و به فضای هنری آشنایی ندارند، تنها تصمیم گیریشان در تنگنا قراردادن هنرمندان موسیقی است؛ اگر صداوسیما نگاه درست و کارشناسی به موسیقی داشت امروز شاهد پخش آثاری بیمحتوا، بیقاعده و بیمضمون از این رسانه نبودیم تا آنجا که با پخش این کارها سطح شنیداری و سلیقه مردم را تنزل دادهاند. صحبت من با این دوستان این است که حتی یک روز هم نمیتوانند موسیقی را از مردم بگیرند.»
ضرورت فرهنگ سازی
قربانی در ادامه در خصوص شرایط امروز موسیقی در دوران کرونا گفت:«کرونا بر زندگی همه مردم تأثیر گذاشته است بخصوص اجرای برنامههای فرهنگی و هنری که بهصورت آنلاین پخش و شنیده میشود. البته شرایط اکنون و بیماری کرونا موجب شد من هم تجربههای بسیاری کسب کنم و دراین مدت تدریس آنلاین برگزار کردم که شاید پیش از این هرگز انجام چنین کاری را قبول نمیکردم اما شرایط به گونهای شد که باید خود را با آن وفق داد و سازگاری کرد. ناگفته نماند اجرایی کردن این کارها در بخش موسیقی بسیار مشکل است چرا که موسیقی متفاوت از دیگر هنرها بوده و براین اساس در انتقال مطالب و مفاهیم با مشکل روبهرو هستیم اما از سوی دیگر توانستیم بخش آموزشی را در فضای گسترده تری ببینیم و با هنرجویانی از نقاط مختلف کشور در ارتباط باشیم. نکته دیگر اینکه اجرای برنامههای موسیقی بهصورت آنلاین با فیلم و تئاتر متفاوت است و بهنظر من تا به امروز هم مشکلاتی در اجرای کنسرتهای آنلاین وجود دارد و همه گیر نشده است، چرا که مخاطب و هنرمند نمیتوانند بخوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند بویژه در بخش موسیقی پاپ که شور و هیجان متفاوتی دارد البته در اجرای موسیقی کلاسیک یا موسیقی ایرانی این ارتباط بهتر انجام می گیرد و به نسبت موسیقی پاپ مشکلات کمتری وجود دارد. امیدوارم مردم بیشتر با این موضوع ارتباط بگیرند چرا که دیر یا زود این اتفاق باید انجام میگرفت اما امروز که درشرایط الزام اجرای این برنامهها هستیم میبایست مسئولان فرهنگی و دست اندرکاران نسبت به این موضوع فرهنگسازی کنند.» او درباره کم اقبالی اجراهای آنلاین موسیقی نسبت به سینما و تئاتر گفت:«نکته نخست تمرین گروههای موسیقی بویژه اجرای ارکسترها است که باید با حضور تعداد بسیاری نوازنده انجام بگیرد که قطعاً نگرانیهایی وجود دارد و خیلی از نوازندهها چنین ریسکی نمیکنند و نکته بعدی بازگشت مالی این اجرا است که شاید بازگشت مالی خوبی نداشته باشد.» در اجرای تازه ارکسترسازهای ملی ایران بهزاد رواقی (تار)، شیما شاهمحمدی (قیچک)، مریم مشهدی خدابخش (عود)، مژگان حسینی (قانون)، علیرضا دریایی (کمانچه)، بهنام معصومی (تنبک)، شاهین صفایی (تار)، محمد صانعی (تارباس)، مسعود فیروزینژاد (قیچک باس)، فروغ فضلی (پیانو)، وحید اسداللهی (نقاره)، علی عابدین (سنتور)، پاشا هنجنی (نی) و حمیدرضا آفریده (کمانچه) با این ارکستر همراهی داشتند.
فروش 123 میلیارد و 430 میلیون ریالی کتاب تا اواسط روز چهارم
ایران رکورددار ثبت مرسولات پستی کتاب
گروه فرهنگی/ تعداد مرسولههای پستی ثبتی کتاب طی تنها سه روز نخست برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، این رویداد نشر را در جایگاهی بالاتر از نمایشگاههای کتاب فرانکفورت و بولونیا قرار داد و رکوردهای پیشین را جابهجا کرد. بهرغم برخی مشکلات فروش 123 میلیارد و 430 میلیون ریالی هم حاکی از استقبال مردم است. تا ابتدای روز چهارم 243 هزار و 867 نسخه کتاب از سوی علاقهمندان خریداریشده است.
ضرورت ارسال کتابها در پاکتهای استاندارد
حسن عمیدی، مدیرکل روابط عمومی، دفتر مدیرعامل و امور استانهای شرکت ملی پست روز گذشته با انتشار پستی در فضای مجازی از میزان ثبت بالای مرسولات پستی خبر داد و نوشت: «افتخاری دیگر برای پست ایران؛ تنها پس از گذشت سه روز از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تعداد ۳۱ هزار مرسوله پستی ثبت شد.» به گفته مدیرکل روابط عمومی، دفتر مدیرعامل و امور استانهای شرکت ملی پست تنها طی سه روز نخست این نمایشگاه، رکوردی بالاتر از نمایشگاه کتاب فرانکفورت با ۲۱ هزار مرسوله در یک هفته و نمایشگاه کتاب بولونیا با ۱۶ هزار مرسوله در ۱۰ روز ثبت شده است. او از بازنشر توئیت اتحادیه جهانی پست درخصوص نخستین نمایشگاه مجازی کتاب هم خبر داده که براساس آن اتحادیه جهانی پست در حساب توئیتری خود از همکاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و اداره پست کشورمان نوشته است. عمیدی گلایهای هم از ناشران مطرح کرده، اینکه برخی توجهی به استفاده از پاکتهای استاندارد برای ارسال کتابها ندارند. این در حالی است که پیشتر در خلال نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران تأکید شده بود که نیمی از مسئولیت آسیب به کتابهای ارسالی بهعهده خود ناشران و مابقی هم با اداره پست است. البته آماری که مهرداد ملکمحمدی، مدیر سامانه کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران روز گذشته در گفتوگو با ایبنا مطرح کرده با کمی اختلاف همراه است، او از ارسال 35 هزار و 611 مرسوله از سوی ناشران برای خریدار خبر داده است. به گفته ملک محمدی طی جمعهای که گذشت، 29 هزار و 971 مرسوله از سوی ناشران در سامانه پست نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ثبت رسیده، علاوه بر این در سه روز گذشته، به 810 نقطه روستایی مرسوله از نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال شده است. بر اساس خبر روابط عمومی نمایشگاه کتاب، آمار مرسولههای پستی ارسالی ناشران به اداره پست تا اواسط روز گذشته به 55 هزار و 448 بسته پستی رسیده بود.
اختصاص بیشترین سفارشها به تهران و اصفهان
براساس آمار روز گذشته (شنبه) بعد از تهران، اصفهان و سپس خراسان جنوبی، بیشترین سفارش در سامانه پست را داشتهاند؛ همچنین 87 درصد ارسال مرسولههای پستی نمایشگاه از تهران ثبت شده است. ملکمحمدی درباره بیشترین میزان خرید گفته: «27 درصد کل سفارشها نیز به مقصد تهران به ثبت رسیده است. براساس نسبت جمعیت و مطابق با سرشماری سال 1395، مردم قم و سمنان، بیشترین حجم سفارش خرید را داشتهاند.» نکته جالب توجه از گفته این مقام مسئول خرید کتابی 22 گرمی بهعنوان سبکترین مرسوله پستی چند روز ابتدایی نمایشگاه بوده، اما دورترین مقصد ثبت شده برای ارسال مرسوله از شهر زاهدان بود که مشتری، کتاب را از ناشری تبریزی، خریداری کرده بوده است.
از بحث مرسولات پستی که بگذریم یکی از کارکردهای مهم برپایی نمایشگاههای کتاب را میتوان کمک به تحقق دیپلماسی فرهنگی و از سویی تقویت روابط فرهنگی میان میزبان و کشورهای میهمان آن دانست. «گییرمو آلخاندرو پونته اوردوریکا» سفیر مکزیک در کشورمان با ارسال پیامی به مجریان برگزاری این رویداد مجازی نشر، هدف از مشارکت مکزیک در این رویداد را کمک به گسترش روابط فرهنگی و دوستی با ایران دانسته و تأکید کرده هر دو کشور مهد اقوامی با ریشههای اجدادی و فرهنگهای هزاران ساله هستند. از همینرو نیز گفتوگوی میان دو فرهنگ را ضروری دانسته چراکه معتقد است میتواند به شناخت بیشتر از یکدیگر کمک کند.
آنطور که در خبر روابط عمومی نمایشگاه آمده با ورود به چهارمین روز نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ 243 هزار و 867 نسخه کتاب به مبلغ 123میلیارد و 430 میلیون و 243هزار و 467 ریال از سوی مردم خریداری شده است. البته انتشار این آمار به معنای برپایی بینقص نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیست، بویژه که همچنان مشکلاتی در دسترسی خریداران به سایت گزارش میشود. با اینحال به گفته سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه این رویداد مجازی نشر، حتی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم باوجود سالها برپایی همچنان با مشکلات روبهرو است؛ حالا این نمایشگاه که تجربه تازهای در عرصه جهانی به شمار میآید. در همین راستا هم هومان حسنپور، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خلال گفتوگوهای متعدد تأکید کرده که سطح توقعمان را با شرایط و امکانات فعلی هماهنگ کنیم و بدانیم که در تجربه نخست وجود برخی کاستیها گریزناپذیر است. گفتنی است که نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از یکم تا ششم بهمنماه ۹۹ از طریق نشانی الکترونیکی https://book.icfi.ir در حال برگزاری است. ارسال کتابهای خریداری شده در این رویداد نشر به شکل رایگان از سوی اداره پست انجام میشود؛ افزون بر این خریداران از تخفیف 20 درصدی برای کتابهای داخلی و تخفیف 50 درصدی برای کتابهای خارجی برخوردار خواهند بود.
فیلم سینمایی «شیشلیک» تازهترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان و اولین تجربه این فیلمساز در حوزه سینمای کمدی، پس از اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای پروانه نمایش، برای سومین بار تحویل این شورا شد تا پس از اخذ پروانه نمایش، در جدول اکران داوران جشنواره سیونهم فیلم فجر قرار بگیرد./مهر
محمد الله یاری، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره در حکمی رضا مهدوی را به عنوان دبیر بخش پژوهش سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد./ایرنا
اختر تاجیک، بهروز غریبپــــــــور و سیفالله صمدیان، داوری آثار بخش عکس این دوره از جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک را انجام میدهند./مهر
عمارت «نوفل لوشاتو» که به تازگی به محل جدید خود نقل مکان کرده با نمایش «هولودومور» به نویسندگی «علی صفری» و تهیهکنندگی «سیدمحمدمهدی طاهریان مهدوی» میزبان مخاطبان خواهد بود. این نمایشنامه به نویسندگی علی صفری روایتی از قحطی کشور اکراین بعد از جنگ جهانی است، اتفاقی که باعث مرگ میلیونها نفر شد. عمارت نوفللوشاتو در مکان جدید خود به نشانی تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفللوشاتو، تقاطع خیابان رازی فعالیت خود را از سر گرفته است. /ایسنا
بلقیس سلیمانی از انتشار رمان تازه خود با عنوان «تخم شر» خبر داد. این داستاننویس درباره این رمان گفت: این رمان یکی از حجیمترین کتابهایم است. «تخم شر» داستان عشق است منتها بنمایههای فلسفی هم دارد. / ایسنا
نمایشگاه آثار کامبیز درمبخـــــــــــــش، هنرمند کارتونیست که قرار بود تنها در روزهای پنجشنبه و جمعه (دوم و سوم بهمن ماه) به صورت حضوری امکان بازدید داشته باشد، به مدت یک هفته تمدید شد./ایسنا
در ادامـــــــــــــــه سلسله گفتوگوهای تاریخ شفاهی موزه سینما اینبار «ابوالفضل پورعرب» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون میهمان این بخش شد. تاریخ شفاهی ابوالفضل پورعرب که شامل دوران کودکی، نوجوانی، نحوه آشنایی و ورود به سینما و خاطرات نقشآفرینیها در ســـــریالها و فیلمهای سینمایی است، در گفتوگو با هوشنگ گلمکانی ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹ ضبط شد./ایرنا
جان آلدرد، صدابردار بریتانیایی شماری از فیلمهای شاخصهالیوود که ۲ نامزدی اسکار در کارنامه داشت، درگذشت. وی ۹۹ ساله بود.
/مهر