ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مذاکرات فشرده هیأت کره ای با وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی
اولویت؛ آزادی منابع ارزی
گروه سیاسی/ آزادسازی داراییهای مسدود شده ایران در کره جنوبی در مذاکرات مقامات دو کشور در تهران پیگیری شد. دارایی بیش از 7 میلیارد دلاری که به بهانه تحریمهای امریکا علیه ایران در بانکهای کره جنوبی مسدود شده و حالا همزمان با تلاش مقامات کره جنوبی برای آزادی نفتکش توقیف شدهشان موضوع مذاکرات قائم مقام وزیر امور خارجه کرهجنوبی در سفرش به ایران قرار گرفته است تا اعتماد از دست رفته به فضای روابط تهران - سئول بازگردد؛ تلاشی که از زاویه نگاه ایران نتیجهبخش بودنش در گرو آزادسازی داراییهای مسدود شده است.
فارغ از جزئیاتی که از محتوای مذاکرات «چویی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و هیأت همراهش با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان منتشر شد، روز گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح مواضع ایران در این مذاکرات پرداخت.
سعید خطیبزاده با تأکید بر اینکه متولی مذاکرات درخصوص آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بانک مرکزی است و وزارت خارجه صرفاً هماهنگیهای لازم را انجام میدهد، تأکید کرد: امکان عدم پرداخت این پولها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پولها استفاده میکنیم.
او با اشاره به اینکه دولت کره جنوبی به تعهدات خود به بهانههای مختلف از جمله تحریمهای امریکا در این زمینه عمل نکردهاند، افزود: با این حال آنها هیچوقت نگفتهاند که این پولها وجود ندارند یا آن را پرداخت نمیکنند، بلکه در بازگشت آن بهانهآوری کردهاند و ما بارها به آنها گفتهایم که بهانههای آنها مورد قبول ما نیست و باید این بهانهها را کنار بگذارند.
خطیبزاده با یادآوری اینکه سفر هیأت کرهای پیش از ماجرای توقیف نفتکش این کشور و برای مذاکرات درباره موضوعات مختلف و در رأس آن موضوع پولهای بلوکه شده برنامهریزی شده بود، ادامه داد: ما به کرهایها تأکید کردهایم که اقدام آنها در عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آنها باید این پولها را هرچه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آنها میگوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی میشود.
انتقاد تهران از تسلیم شدن سئول در برابر باجخواهی امریکا
معاون وزیر خارجه کره جنوبی اما در دیدار با عراقچی تأکید کرد که سفرش به تهران نشاندهنده اهمیتی است که کشورش برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. او در ادامه تأکید کرد «کره جنوبی درصدد است که در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط دو کشور بازگرداند.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل در دیدار با همتای خود بر موضوع مسدود شدن منابع مالی ایران در کره جنوبی تمرکز کرد و توسعه روابط دو کشور را در گرو حل این مشکل دانست. او خطاب به جونگ کان گفت: «حدود دو سال و نیم است که بانکهای کرهای بهطور غیرقانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریمهای امریکا ذکر میشود، مسدود کردهاند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باجخواهی امریکاست قابلقبول نمیباشد و طبعاً توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود.»
عراقچی با اشاره به ناموفق ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کرهای بویژه توسط بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است، گفت: از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه بهدلیل تحریمهای ظالمانه امریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است. او سپس خطاب به قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع، به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد.
موضعی که مقام کرهای در پاسخ به آن تأکید کرد فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویتهای دولت آن کشور بوده و سئول مصمم است که این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.
همتی: نسبت به ادامه توقف داراییهایمان بیتفاوت نخواهیم بود
دومین دیدار هیأت کرهای در تهران با عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان انجام شد. همتی در این مذاکره با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانکهای کره جنوبی متوقف شده، خواستار استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور شد و گفت: این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مسأله بیتفاوت نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه «بانکهای کرهای منابع ایران را متوقف کردهاند، موضوع را تعیین تکلیف نمیکنند و حتی به این سپرده سود نیز تعلق نگرفته است»، مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی را چالش اصلی دو کشور دانست و با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخستوزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامهنگاریهایی نیز با مقامات کرهای انجام شد که علیرغم قول و قرارها نتیجهای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.
او در ادامه خطاب به طرف کرهای تأکید کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران را مسدود کند غیرقابل قبول است. همتی در ادامه افزود: شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حسابها که هنری نیست، بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت در حال اخراج امریکا در این باره تصمیمگیری کند.
توصیه به کره برای خودداری از سیاسی کردن ماجرای نفتکش
«چویی جونگ کان» که در رأس هیأتی از مقامهای سیاسی و مالی کره جنوبی به تهران آمده بود و پیش از ترک سئول به مقصد تهران گفته بود «از اینکه میدانم خدمه کشتی سالم هستند خیالم کمی راحت است اما اوضاع جدی است» طبیعتاً در کنار مذاکرات مربوط به دارایی مسدود شده ایران مسأله نفتکشی را پیگیری کرد که روز دوشنبه 15 دی به دلیل ایجاد آلودگی محیط زیستی در خلیج فارس، با حکم دادستانی هرمزگان و توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. درخواست او از وزارت خارجه کشورمان در دیدار با عراقچی اینگونه پاسخ گرفت که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آبهای ایران صرفاً اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به این موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان به طرف کرهای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بیحاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: به دولت سئول و کشورهای دیگر که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی اظهارنظر کردهاند توصیه میکنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند، چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمیکند.
سعید خطیبزاده روز گذشته در پاسخ به برخی اظهارنظرها و جوسازیهای رسانهای که تلاش دارند اینگونه القا کنند که «ایران با توقیف نفتکش کرهای به نوعی گروگانگیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد» گفت: رعایت حقوق بینالملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتیها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کرهای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است. او با بیان اینکه موضوع نفتکش کرهای یک موضوع کاملاً فنی است، افزود: کسانی که میخواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت میکنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کردهاند، گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بینالمللی را فراموش کردهاند. خطیبزاده با تأکید بر اینکه پرونده این کشتی باید مسیر قضایی خود را طی کند، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده تا کمکهای کنسولی و غیرکنسولی لازم را به سرنشینان این کشتی ارائه کند تا آنان در سلامت و آرامش باشند. او در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال وجود ندارد که ملوانان و ساکنان این کشتی زودتر آزاد شوند، گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیمگیری کند.
ظریف: منابع ارزی ایران نزد بانکهای کرهای سریعتر آزاد شود
چوی جونگ کن قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و بویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد.
به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در این دیدار بزرگترین مانع توسعه روابط ایران و کره جنوبی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانکهای کرهای ذکر کرد و از دولت کره خواست هرچه سریعتر در جهت رفع این موانع اقدام شود. او تأکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانکهای کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را بشدت منفی کرده و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تأکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود. مقام کرهای نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.
ظریف در این خصوص تأکید کرد: کشتی کرهای به دلیل آلودهسازی آبهای خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.
فارغ از جزئیاتی که از محتوای مذاکرات «چویی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و هیأت همراهش با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان منتشر شد، روز گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح مواضع ایران در این مذاکرات پرداخت.
سعید خطیبزاده با تأکید بر اینکه متولی مذاکرات درخصوص آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بانک مرکزی است و وزارت خارجه صرفاً هماهنگیهای لازم را انجام میدهد، تأکید کرد: امکان عدم پرداخت این پولها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پولها استفاده میکنیم.
او با اشاره به اینکه دولت کره جنوبی به تعهدات خود به بهانههای مختلف از جمله تحریمهای امریکا در این زمینه عمل نکردهاند، افزود: با این حال آنها هیچوقت نگفتهاند که این پولها وجود ندارند یا آن را پرداخت نمیکنند، بلکه در بازگشت آن بهانهآوری کردهاند و ما بارها به آنها گفتهایم که بهانههای آنها مورد قبول ما نیست و باید این بهانهها را کنار بگذارند.
خطیبزاده با یادآوری اینکه سفر هیأت کرهای پیش از ماجرای توقیف نفتکش این کشور و برای مذاکرات درباره موضوعات مختلف و در رأس آن موضوع پولهای بلوکه شده برنامهریزی شده بود، ادامه داد: ما به کرهایها تأکید کردهایم که اقدام آنها در عدم آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آنها باید این پولها را هرچه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آنها میگوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی میشود.
انتقاد تهران از تسلیم شدن سئول در برابر باجخواهی امریکا
معاون وزیر خارجه کره جنوبی اما در دیدار با عراقچی تأکید کرد که سفرش به تهران نشاندهنده اهمیتی است که کشورش برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. او در ادامه تأکید کرد «کره جنوبی درصدد است که در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط دو کشور بازگرداند.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل در دیدار با همتای خود بر موضوع مسدود شدن منابع مالی ایران در کره جنوبی تمرکز کرد و توسعه روابط دو کشور را در گرو حل این مشکل دانست. او خطاب به جونگ کان گفت: «حدود دو سال و نیم است که بانکهای کرهای بهطور غیرقانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریمهای امریکا ذکر میشود، مسدود کردهاند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باجخواهی امریکاست قابلقبول نمیباشد و طبعاً توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود.»
عراقچی با اشاره به ناموفق ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کرهای بویژه توسط بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است، گفت: از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه بهدلیل تحریمهای ظالمانه امریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است. او سپس خطاب به قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع، به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد.
موضعی که مقام کرهای در پاسخ به آن تأکید کرد فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویتهای دولت آن کشور بوده و سئول مصمم است که این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.
همتی: نسبت به ادامه توقف داراییهایمان بیتفاوت نخواهیم بود
دومین دیدار هیأت کرهای در تهران با عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان انجام شد. همتی در این مذاکره با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانکهای کره جنوبی متوقف شده، خواستار استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور شد و گفت: این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مسأله بیتفاوت نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه «بانکهای کرهای منابع ایران را متوقف کردهاند، موضوع را تعیین تکلیف نمیکنند و حتی به این سپرده سود نیز تعلق نگرفته است»، مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی را چالش اصلی دو کشور دانست و با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخستوزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامهنگاریهایی نیز با مقامات کرهای انجام شد که علیرغم قول و قرارها نتیجهای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.
او در ادامه خطاب به طرف کرهای تأکید کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران را مسدود کند غیرقابل قبول است. همتی در ادامه افزود: شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حسابها که هنری نیست، بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت در حال اخراج امریکا در این باره تصمیمگیری کند.
توصیه به کره برای خودداری از سیاسی کردن ماجرای نفتکش
«چویی جونگ کان» که در رأس هیأتی از مقامهای سیاسی و مالی کره جنوبی به تهران آمده بود و پیش از ترک سئول به مقصد تهران گفته بود «از اینکه میدانم خدمه کشتی سالم هستند خیالم کمی راحت است اما اوضاع جدی است» طبیعتاً در کنار مذاکرات مربوط به دارایی مسدود شده ایران مسأله نفتکشی را پیگیری کرد که روز دوشنبه 15 دی به دلیل ایجاد آلودگی محیط زیستی در خلیج فارس، با حکم دادستانی هرمزگان و توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. درخواست او از وزارت خارجه کشورمان در دیدار با عراقچی اینگونه پاسخ گرفت که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آبهای ایران صرفاً اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به این موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان به طرف کرهای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بیحاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: به دولت سئول و کشورهای دیگر که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی اظهارنظر کردهاند توصیه میکنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند، چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمیکند.
سعید خطیبزاده روز گذشته در پاسخ به برخی اظهارنظرها و جوسازیهای رسانهای که تلاش دارند اینگونه القا کنند که «ایران با توقیف نفتکش کرهای به نوعی گروگانگیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد» گفت: رعایت حقوق بینالملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتیها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کرهای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است. او با بیان اینکه موضوع نفتکش کرهای یک موضوع کاملاً فنی است، افزود: کسانی که میخواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت میکنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کردهاند، گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بینالمللی را فراموش کردهاند. خطیبزاده با تأکید بر اینکه پرونده این کشتی باید مسیر قضایی خود را طی کند، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده تا کمکهای کنسولی و غیرکنسولی لازم را به سرنشینان این کشتی ارائه کند تا آنان در سلامت و آرامش باشند. او در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال وجود ندارد که ملوانان و ساکنان این کشتی زودتر آزاد شوند، گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیمگیری کند.
ظریف: منابع ارزی ایران نزد بانکهای کرهای سریعتر آزاد شود
چوی جونگ کن قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و بویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد.
به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در این دیدار بزرگترین مانع توسعه روابط ایران و کره جنوبی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانکهای کرهای ذکر کرد و از دولت کره خواست هرچه سریعتر در جهت رفع این موانع اقدام شود. او تأکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانکهای کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را بشدت منفی کرده و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تأکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود. مقام کرهای نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.
ظریف در این خصوص تأکید کرد: کشتی کرهای به دلیل آلودهسازی آبهای خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.
عمران خان، نخست وزیر پاکستان:
ایران ظرفیت تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه را دارد
«عمران خان» نخستوزیر پاکستان که همواره بر لزوم لغو فوری تحریمهای غیرقانونی امریکا تأکید کرده است، گفت: متأسفانه ایران با تحریمهایی مواجه است که جلوی توسعه همکاریهای تجاری پاکستان با آن کشور را گرفته است.
به گزارش ایرنا، نخستوزیر پاکستان در دیدار با پژوهشگران و چهرههای ارشد رسانهای این کشور با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریمهای ناعادلانه علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود.
عمرانخان در این نشست با اشاره به سیاست خارجی مستقل اسلام آباد بهمنظور تقویت روابط با کشورهای همسایه و دوست، افزود: طی سالهای اخیر تفاهم خوبی برای تحکیم روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است. نخستوزیر پاکستان که همواره بر لزوم لغو فوری تحریمهای غیرقانونی امریکا تأکید کرده است، افزود: ما تفاهم خوبی با ایران برای توسعه روابط داریم. عمرانخان در واکنش به تصمیم ایران، پاکستان و ترکیه برای راهاندازی قطار کانتینربر اکو و همزمان گشایش دومین مرز رسمی ایران و پاکستان، با اشاره به تحریمهای ضدایرانی و کارشکنی آن در توسعه تجارت میان دو کشور اظهار داشت: متأسفانه ایران با تحریمهایی مواجه است که جلوی توسعه همکاریهای تجاری پاکستان با آن کشور را گرفته است.
به گزارش ایرنا، نخستوزیر پاکستان در دیدار با پژوهشگران و چهرههای ارشد رسانهای این کشور با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریمهای ناعادلانه علیه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شود.
عمرانخان در این نشست با اشاره به سیاست خارجی مستقل اسلام آباد بهمنظور تقویت روابط با کشورهای همسایه و دوست، افزود: طی سالهای اخیر تفاهم خوبی برای تحکیم روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است. نخستوزیر پاکستان که همواره بر لزوم لغو فوری تحریمهای غیرقانونی امریکا تأکید کرده است، افزود: ما تفاهم خوبی با ایران برای توسعه روابط داریم. عمرانخان در واکنش به تصمیم ایران، پاکستان و ترکیه برای راهاندازی قطار کانتینربر اکو و همزمان گشایش دومین مرز رسمی ایران و پاکستان، با اشاره به تحریمهای ضدایرانی و کارشکنی آن در توسعه تجارت میان دو کشور اظهار داشت: متأسفانه ایران با تحریمهایی مواجه است که جلوی توسعه همکاریهای تجاری پاکستان با آن کشور را گرفته است.
«همنا» جبهه جدید اصولگرایان برای انتخابات شوراها
جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی (همنا) برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور کار خود را آغاز کرد. به گزارش ایرنا، مرتضی طلایی در این باره به خبرنگاران گفت: عنوان جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی (همنا) بیانگر آن است که کشور، جامعه و مردم با هویتهای ملی و دینی درهم تنیده و بهم پیوسته است، از راهبردهای ما ایجاد همبستگی ملی و تلاش برای افزایش حضور مردم در عرصههای اجتماعی است.دبیر کل جبهه همبستگی ملی نیروهای انقلاب اسلامی افزود: تلاش خواهیم کرد تا با بهرهمندی از طریق تشکیلات به موضوع کادرسازی و تربیت نیرو در عرصه سیاسی و اجتماعی بپردازیم. وی از اعتماد سازی و واگذاری امور به مردم به عنوان یکی دیگر از اهداف این جبهه یاد کرد و افزود: مدیریت شهری یکی از اهداف کوتاه مدت ما است، در حوزه مدیریت شهری این جبهه تلاش خواهد کرد تا علاوه بر حضور مردم در اداره شهرهایشان شورایی را با عنوان شورای کار و خدمت ایجاد کند که به دور از هرگونه اقدام سیاسی باشد. عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه وقتی سیاست وارد مدیریت شهری شود از تکالیف ذاتی این حوزه فاصله گرفته میشود، اظهار داشت: در فعالیتهایمان به لایههای پایینی جامعه توجه خواهیم داشت و آنها را به عنوان سرمایههای جامعه در نظر گرفتهایم. وی افزود: ما با هیچ یک از جریانهای سیاسی تعارض و تقابلی نداریم بلکه اگر هم اختلافی هست، این اختلافات درحوزه سلیقهها و رویهها است، ما در همنا بر این باوریم که مکانیسم انتخابات مجلس و ریاست جمهوری با شوراهای شهر متفاوت است و نمیتوان با عینک سیاسی به مدیریت شهری نگاه کرد.
زیرساختهای آب و عدالت همهجانبه
ادامه از صفحه اول
توسعه دسترسی روستاهای کشور به آب شرب و بهداشت پایدار یکی از وجوه تقویت عدالت در دسترسی به زیرساختهاست. آخرین آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد 99.9 درصد جمعیت شهری و 82.5 درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهرهمند هستند. این آمار در جهان به ترتیب 85 و 53 درصد است. عملکرد 8 ساله دولت تدبیر و امید بهگونهای بوده که هر سال بهطور متوسط دسترسی یک میلیون و 160 هزار نفر جمعیت روستایی به آب پایدار و سالم فراهم شده است و به این ترتیب تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد 12437 روستا از شبکه آب سالم و پایدار بهرهمند و بهطور متوسط هر هفته بیش از 30 روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل شدهاند.
توسعه آبرسانی روستایی در هفته سی و ششم پویش هرهفته_الف_ب_ایران با آبرسانی به 100 روستا در چهار استان کردستان، زنجان، البرز و همدان که با سرمایهگذاری 111 میلیارد تومان انجام شده است ادامه خواهد یافت و به ترتیب 43825، 7598، 9764 و 1432 نفر از هموطنان در استانهای مذکور را تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی سالم و پایدار قرار میدهد. خرسندی بیشتر از آن جهت است که بیشترین حجم سرمایهگذاری و توسعه آبرسانی روستایی در این هفته از پویش در استان کردستان صورت میگیرد.
افتتاح طرحهای آبرسانی روستایی مذکور از طریق ارتباط راه دور و در محل تصفیهخانه فاضلاب فیروزبهرام در تهران صورت میگیرد. اگرچه این تصفیهخانه در ادامه پویش افتتاح خواهد شد اما اهمیت آن به حدی است که جا دارد درباره آن توضیحی به شهروندان ارائه شود.
تصفیهخانه بزرگ فیروزبهرام یا تصفیهخانه غرب تهران، بخشی از 22 واحد تصفیهخانه لازم برای جمعیت 11 میلیون و 400 هزار نفری این شهر است که پیشتر 6 واحد آن در تصفیهخانه جنوب تهران به بهرهبرداری رسیده و 4 واحد آن نیز در قالب تصفیهخانه فیروزبهرام در حال تکمیل است. فاضلاب شهر تهران با 8 هزار کیلومتر شبکه و خطوط انتقال برای تصفیه به این تصفیهخانهها منتقل میشود. آغاز بهکار تصفیهخانه فیروزبهرام یا غرب تهران، دو میلیون و صد هزار نفر دیگر بر جمعیت تحت پوشش تصفیه فاضلاب در تهران افزوده و به پنج میلیون و 650 هزار نفر میرساند. این تصفیهخانه قادر است سالانه 192 میلیون مترمکعب فاضلاب را تصفیه کند.
تکمیل تصفیهخانه فیروزبهرام یکی از آرزوهای محیط زیستی شهر تهران یعنی تصفیه فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب خام به محیط زیست و استفاده از همه فواید محیط زیستی تصفیه فاضلاب را محقق خواهد کرد. اطلاعات دقیقتر درباره ابعاد مختلف و مهم این تصفیهخانه و ویژگیهای فنی و پیامدهای محیط زیستی آن به امید خدا هنگام تکمیل و افتتاح تصفیهخانه در هفتههای آتی پویش هرهفته_الف_ب_ایران به مردم اطلاعرسانی خواهد شد.
هفته سی و ششم پویش با تکمیل طرحهای آبرسانی روستایی و بازدید از پیشرفت کار تکمیل تصفیهخانه فیروزبهرام و نظارت بر پیشرفت طرح، گامی دیگر در مسیر توسعه عدالت در دسترسی به زیرساختهای صنعت آب و برق و همچنین توسعه عدالت محیط زیستی و دسترسی به محیط زیست پایدارتر را محقق میسازد.
توسعه دسترسی روستاهای کشور به آب شرب و بهداشت پایدار یکی از وجوه تقویت عدالت در دسترسی به زیرساختهاست. آخرین آمار و اطلاعات موجود نشان میدهد 99.9 درصد جمعیت شهری و 82.5 درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهرهمند هستند. این آمار در جهان به ترتیب 85 و 53 درصد است. عملکرد 8 ساله دولت تدبیر و امید بهگونهای بوده که هر سال بهطور متوسط دسترسی یک میلیون و 160 هزار نفر جمعیت روستایی به آب پایدار و سالم فراهم شده است و به این ترتیب تاکنون در دولت تدبیر و امید تعداد 12437 روستا از شبکه آب سالم و پایدار بهرهمند و بهطور متوسط هر هفته بیش از 30 روستا به شبکه آب سالم و پایدار متصل شدهاند.
توسعه آبرسانی روستایی در هفته سی و ششم پویش هرهفته_الف_ب_ایران با آبرسانی به 100 روستا در چهار استان کردستان، زنجان، البرز و همدان که با سرمایهگذاری 111 میلیارد تومان انجام شده است ادامه خواهد یافت و به ترتیب 43825، 7598، 9764 و 1432 نفر از هموطنان در استانهای مذکور را تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی سالم و پایدار قرار میدهد. خرسندی بیشتر از آن جهت است که بیشترین حجم سرمایهگذاری و توسعه آبرسانی روستایی در این هفته از پویش در استان کردستان صورت میگیرد.
افتتاح طرحهای آبرسانی روستایی مذکور از طریق ارتباط راه دور و در محل تصفیهخانه فاضلاب فیروزبهرام در تهران صورت میگیرد. اگرچه این تصفیهخانه در ادامه پویش افتتاح خواهد شد اما اهمیت آن به حدی است که جا دارد درباره آن توضیحی به شهروندان ارائه شود.
تصفیهخانه بزرگ فیروزبهرام یا تصفیهخانه غرب تهران، بخشی از 22 واحد تصفیهخانه لازم برای جمعیت 11 میلیون و 400 هزار نفری این شهر است که پیشتر 6 واحد آن در تصفیهخانه جنوب تهران به بهرهبرداری رسیده و 4 واحد آن نیز در قالب تصفیهخانه فیروزبهرام در حال تکمیل است. فاضلاب شهر تهران با 8 هزار کیلومتر شبکه و خطوط انتقال برای تصفیه به این تصفیهخانهها منتقل میشود. آغاز بهکار تصفیهخانه فیروزبهرام یا غرب تهران، دو میلیون و صد هزار نفر دیگر بر جمعیت تحت پوشش تصفیه فاضلاب در تهران افزوده و به پنج میلیون و 650 هزار نفر میرساند. این تصفیهخانه قادر است سالانه 192 میلیون مترمکعب فاضلاب را تصفیه کند.
تکمیل تصفیهخانه فیروزبهرام یکی از آرزوهای محیط زیستی شهر تهران یعنی تصفیه فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب خام به محیط زیست و استفاده از همه فواید محیط زیستی تصفیه فاضلاب را محقق خواهد کرد. اطلاعات دقیقتر درباره ابعاد مختلف و مهم این تصفیهخانه و ویژگیهای فنی و پیامدهای محیط زیستی آن به امید خدا هنگام تکمیل و افتتاح تصفیهخانه در هفتههای آتی پویش هرهفته_الف_ب_ایران به مردم اطلاعرسانی خواهد شد.
هفته سی و ششم پویش با تکمیل طرحهای آبرسانی روستایی و بازدید از پیشرفت کار تکمیل تصفیهخانه فیروزبهرام و نظارت بر پیشرفت طرح، گامی دیگر در مسیر توسعه عدالت در دسترسی به زیرساختهای صنعت آب و برق و همچنین توسعه عدالت محیط زیستی و دسترسی به محیط زیست پایدارتر را محقق میسازد.
اخبــــار
گروسی: توافق هستهای باید ظرف چند هفته آتی احیا شود
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در پی اعلام غنیسازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران بر لزوم احیای هرچه زودتر توافق هستهای تأکید کرد و گفت: واضح است که ماههای زیادی پیشرویمان باقی نمانده است. تقریباً چند هفته در پیشرو داریم. به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی»، در سخنانی در کنفرانس «رویترز نکست» در واکنش به قانون مجلس شورای اسلامی برای توقف برخی بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: من باید آن را جدی بگیرم چراکه قانون است. من معتقدم جمهوری اسلامی ایران قصد اجرایی کردن این قانون را داشته باشد. گروسی در ادامه مدعی شد که ایران «به سرعت در حال پیشروی» به سوی غنیسازی ۲۰ درصدی است و براساس تخمینها ایران میتواند در تأسیسات فردو به ماهی ۱۰ کیلوگرم (غنیسازی) نیز برسد. او در ادامه گفت: باید درک آشکاری درخصوص چگونگی پایبندی مجدد به مفاد و شروط اولیه برجام داشته باشیم.
روانچی: آمادگی داریم اما بعید است ترامپ شیطنت کند
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت با توجه به فضای کنونی امریکا و حساسیتهای جناح رقیب نسبت به تصمیمات و اقدامات احتمالی ترامپ در روزهای پایانی مسئولیتش، شخصاً بعید میدانم دونالد ترامپ در روزهای پایانی ریاست جمهوریاش بخصوص در موضوع اقدام هستهای نگرانیساز باشد. به گزارش ایسنا، مجید تختروانچی افزود: البته بهدلیل غیرقابل پیشبینی بودن ترامپ نباید هیچ موضوعی را منتفی دانست، ولی او به این سمت نخواهد رفت. اینکه شیطنت دیگری صورت گیرد، باید هوشیاری و آمادگی لازم را داشته باشیم؛ البته استنباط شخصیام این است که در این حوزه هم اتفاقی نخواهد افتاد.تختروانچی در تحلیل رویکرد راهبردی دولت بعدی امریکا در قبال ایران گفت: اینکه بگوییم دولت جدید از ابزار تحریم دست میکشد، شاید قرین واقعیت نباشد. البته در برخی جنبهها ممکن است تاکتیکهای متفاوتی را ببینیم. شاهد یک رشته سیاستهایی خواهیم بود که شاید چهره بیرونی آن متفاوت باشد، اما چهره درونی آن ادامه همان سیاستهاست و شاهد تغییرات ۱۸۰ درجهای نخواهیم بود.
بازداشت شهردار ارومیه
در ادامه دستگیری ها در شهرداری ارومیه محمد حضرت پور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) بازداشت شد. به گزارش فارس این بازداشت در ادمه بازداشت چندنفر دیگر از کارکنان شهرداری این شهر توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) انجام شده است. براساس این خبر این بازداشت ها در ادامه روند مبارزه با فساد توسط نهادهای امنیتی صورت گرفته و عزم جدی نیروهای قضایی و امنیتی استان در برخورد با فساد در هر رده و مقامی را نشان میدهد.
تعدد طرحها مشکلی را حل نمیکند
ادامه از صفحه اول
نخست؛ مسیر لایحه است که از طریق دولت ارائه میشود و دیگری؛ طرحهایی است که توسط نمایندگان پیشنهاد خواهد شد. البته مسیر سومی هم در نظر گرفته شده که بنا بر آن شورای عالی استانها میتواند به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد وضع قانون بدهد.
آنچه در این مدت در ارتباط با مجلس یازدهم مورد بحث بوده، مسیر دوم قانونگذاری است. طرحها، آنگونه که در قانون فوق آمده، با امضای 15 نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم میشود که آن را به معاونت قوانین ارجاع میدهند. این معاونت بررسیهای لازم را انجام داده و پیشنهاداتی را هم ارائه میکند که پذیرش آن در اختیار همان 15 نماینده قرار دارد. اما در هر صورت هیأت رئیسه موظف به اعلام وصول طرح نمایندگان خواهد بود. بنابراین اصل تعدد طرح، امری قانونی است و آنچه همواره بحث برانگیز است و در دورههای گذشته نیز کم و بیش شاهد آن بودهایم، در نوبت قرار گرفتن طرحهایی است که بعضاً با اعمال سلیقه هیأت رئیسه تا پایان دوره مجلس هم نوبت به رسیدگی آن فرا نمیرسید. اما در مورد مجلس یازدهم ماجرا کمی متفاوتتر از همیشه، در حال رقم خوردن است. اگر نمایندگان این مجلس براساس اولویتهای کشور طرحها را ارائه کنند، امری مطلوب و منطقی خواهد بود؛ حال آنکه واقعیت امر چیز دیگری است. کسی منکر این اصل نبوده و نیست که لوایحی که از سوی دولت ارائه میشود -هرچند که این نقد وجود دارد که بموقع انجام نمیشود-، کارشناسی شدهتر و دقیقتر از طرحهایی است که نمایندگان ارائه میدهند. مشکل از آنجایی ناشی میشود که هرکسی میخواهد هر کاری را به نام خود تمام کند و این هم شامل اشخاص حقیقی مانند نماینده مجلس و فردی از افراد دولت میشود و هم اشخاصی حقوقی را دربر میگیرد و در نتیجه مجلس و دولت نمیتوانند در یک مسیر واحد حرکت کنند.
نمونه قابل مثال آن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است. با اینکه لایحه جامع انتخابات از طرف دولت حسن روحانی، هم به مجلس دهم ارائه شد و هم دوباره به مجلس یازدهم رفت و در آن برای همه انتخاباتها کار کارشناسی انجام شد و براحتی میتوانست در دستور قرار بگیرد، به دلیل نگاه جزیرهای و جناحی که بر مجلس جدید حاکم بوده کنار گذاشته شد. نمایندگان در ماههای آغازین حضور در بهارستان، به سراغ اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری رفتند و کاملاً مشخص است که هدف سیاسی برای انتخابات 1400 مدنظر بخشی از آنان است. در سایر موضوعات هم به همین شکل عمل کردهاند و موضوعات مقطعی، موردی و جناحی بر اولویتهای واقعی مردم ترجیح پیدا کرده است.
قصد قضاوت عام نسبت به همه نمایندگان و طرحهای آنان ندارم، اما برآیند مجلس یازدهم حکایت از این دارد که از مسیر برنامهها و شعارهای اعلامی خود خارج شده است. آنان با شعار حل مشکلات معیشتی مردم وارد بهارستان شدند اما در عمل به مسائل سیاسی و جناحی ورود پیدا کردند. تعدد طرحهای آنان که حالا رئیس مجلس را هم به چاره اندیشی واداشته، به این امر برمیگردد که نمایندگان فکر میکنند مشکلات کشور را میتوانند به صورت جزیرهای حل کنند. در حالیکه مردم مجموعه نظام را یکپارچه میبینند. بهتر است برای این منظور که نگاه ملی بر مصوبات و طرحهای مجلس حاکم باشد، شورای عالی هماهنگی قوا وارد میدان شود. این شورا که با تدبیر رهبری تشکیل شده، اولویتها را مشخص کند و آنچه را که نیاز به قانونگذاری دارد به نمایندگان اعلام کند. به گونهای که مشکلات مردم احصا شده و یک بازی برد- برد بین قوا در حل مشکلات مردم تعریف شود. روشی که در حال حاضر بر مجلس حاکم است و نمایندگان گمان میبرند که با بالا بردن تعداد طرحهایی که اثری از راهکار برای حل مشکلات معیشتی مردم در آن دیده نمیشود، میتوانند موکلهای خود را راضی نگه دارند، حتی به جلب افکار عمومی هم منجر نخواهد شد. چرا که بدون هماهنگی بین قوا مشکلی حل نخواهد شد و دود نگاه بخشی و جناحی نمایندگان به چشم همه میرود.
نخست؛ مسیر لایحه است که از طریق دولت ارائه میشود و دیگری؛ طرحهایی است که توسط نمایندگان پیشنهاد خواهد شد. البته مسیر سومی هم در نظر گرفته شده که بنا بر آن شورای عالی استانها میتواند به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد وضع قانون بدهد.
آنچه در این مدت در ارتباط با مجلس یازدهم مورد بحث بوده، مسیر دوم قانونگذاری است. طرحها، آنگونه که در قانون فوق آمده، با امضای 15 نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه تقدیم میشود که آن را به معاونت قوانین ارجاع میدهند. این معاونت بررسیهای لازم را انجام داده و پیشنهاداتی را هم ارائه میکند که پذیرش آن در اختیار همان 15 نماینده قرار دارد. اما در هر صورت هیأت رئیسه موظف به اعلام وصول طرح نمایندگان خواهد بود. بنابراین اصل تعدد طرح، امری قانونی است و آنچه همواره بحث برانگیز است و در دورههای گذشته نیز کم و بیش شاهد آن بودهایم، در نوبت قرار گرفتن طرحهایی است که بعضاً با اعمال سلیقه هیأت رئیسه تا پایان دوره مجلس هم نوبت به رسیدگی آن فرا نمیرسید. اما در مورد مجلس یازدهم ماجرا کمی متفاوتتر از همیشه، در حال رقم خوردن است. اگر نمایندگان این مجلس براساس اولویتهای کشور طرحها را ارائه کنند، امری مطلوب و منطقی خواهد بود؛ حال آنکه واقعیت امر چیز دیگری است. کسی منکر این اصل نبوده و نیست که لوایحی که از سوی دولت ارائه میشود -هرچند که این نقد وجود دارد که بموقع انجام نمیشود-، کارشناسی شدهتر و دقیقتر از طرحهایی است که نمایندگان ارائه میدهند. مشکل از آنجایی ناشی میشود که هرکسی میخواهد هر کاری را به نام خود تمام کند و این هم شامل اشخاص حقیقی مانند نماینده مجلس و فردی از افراد دولت میشود و هم اشخاصی حقوقی را دربر میگیرد و در نتیجه مجلس و دولت نمیتوانند در یک مسیر واحد حرکت کنند.
نمونه قابل مثال آن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است. با اینکه لایحه جامع انتخابات از طرف دولت حسن روحانی، هم به مجلس دهم ارائه شد و هم دوباره به مجلس یازدهم رفت و در آن برای همه انتخاباتها کار کارشناسی انجام شد و براحتی میتوانست در دستور قرار بگیرد، به دلیل نگاه جزیرهای و جناحی که بر مجلس جدید حاکم بوده کنار گذاشته شد. نمایندگان در ماههای آغازین حضور در بهارستان، به سراغ اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری رفتند و کاملاً مشخص است که هدف سیاسی برای انتخابات 1400 مدنظر بخشی از آنان است. در سایر موضوعات هم به همین شکل عمل کردهاند و موضوعات مقطعی، موردی و جناحی بر اولویتهای واقعی مردم ترجیح پیدا کرده است.
قصد قضاوت عام نسبت به همه نمایندگان و طرحهای آنان ندارم، اما برآیند مجلس یازدهم حکایت از این دارد که از مسیر برنامهها و شعارهای اعلامی خود خارج شده است. آنان با شعار حل مشکلات معیشتی مردم وارد بهارستان شدند اما در عمل به مسائل سیاسی و جناحی ورود پیدا کردند. تعدد طرحهای آنان که حالا رئیس مجلس را هم به چاره اندیشی واداشته، به این امر برمیگردد که نمایندگان فکر میکنند مشکلات کشور را میتوانند به صورت جزیرهای حل کنند. در حالیکه مردم مجموعه نظام را یکپارچه میبینند. بهتر است برای این منظور که نگاه ملی بر مصوبات و طرحهای مجلس حاکم باشد، شورای عالی هماهنگی قوا وارد میدان شود. این شورا که با تدبیر رهبری تشکیل شده، اولویتها را مشخص کند و آنچه را که نیاز به قانونگذاری دارد به نمایندگان اعلام کند. به گونهای که مشکلات مردم احصا شده و یک بازی برد- برد بین قوا در حل مشکلات مردم تعریف شود. روشی که در حال حاضر بر مجلس حاکم است و نمایندگان گمان میبرند که با بالا بردن تعداد طرحهایی که اثری از راهکار برای حل مشکلات معیشتی مردم در آن دیده نمیشود، میتوانند موکلهای خود را راضی نگه دارند، حتی به جلب افکار عمومی هم منجر نخواهد شد. چرا که بدون هماهنگی بین قوا مشکلی حل نخواهد شد و دود نگاه بخشی و جناحی نمایندگان به چشم همه میرود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اولویت؛ آزادی منابع ارزی
-
ایران ظرفیت تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه را دارد
-
«همنا» جبهه جدید اصولگرایان برای انتخابات شوراها
-
زیرساختهای آب و عدالت همهجانبه
-
اخبــــار
-
تعدد طرحها مشکلی را حل نمیکند
اخبارایران آنلاین