اهالی موسیقی در گفتوگو با «ایران» از اجراهای آنلاین میگویند
طنین موسیقی در فضای مجازی
ندا سیجانی
خبرنگار
چندی پیش دفترموسیقی معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، با همراهی بنیاد رودکی از اجراهای آنلاین در حوزه موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی تا پایان سالجاری بهصورت مشترک حمایت میکنند. این اتفاق براساس توافقی است که بین این دو نهاد شکل گرفته و با توجه به استمرار شرایط کرونا و برگزار نشدن اجراهای صحنهای، حمایت از این اجراهای آنلاین میتواند به بهرهمندی مردم از اجراهای هنری و افزایش نشاط اجتماعی کمک کند. طبق اعلام دفتر موسیقی، گروههای علاقهمند میتوانند از طریق نشانی اعلام شده درخواستهای خود را ارسال کنند تا با بررسی تقاضاها و تعیین اولویتها توسط شورای کارشناسی، اقدام لازم برای تعیین زمان اجرا و هماهنگی با گروهها انجام شود. از آغاز برنامهها و اجراهای آنلاین نزدیک به 10 ماه میگذرد و ازهمان برهه زمانی که تقریباً اواسط اسفند ماه بود، هنرمندان موسیقی که از پیشتازان اجراهای آنلاین بودند، بهصورت خودجوش کنسرتهای لایو (زنده) درصفحات مجازی خود وهمچنین درسالنهای کنسرت برگزار کردند که با استقبال خوبی هم همراه شد. اما با این هدف شهرداری تهران با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجراهای آنلاینی در قالب «نوروزخانه» و همچنین اجراهایی در قالب موسیقی دستگاهی با کلام و بیکلام و موسیقی نواحی برگزار کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفته و آخرین اجراها سیام آذرماه برگزار شد.
ساعتی برای حال خوش مردم
ناصر وحدتی از خوانندگان نام آشنای موسیقی فولک ایران است. این هنرمند پانزدهم فروردین ماه با سرپرستی گروه موسیقی «گیل و آمارد» در سالن همایشهای برج میلاد به اجرای کنسرت آنلاین پرداخت. وحدتی بر این نظر است: «شرایط امروز جامعه کمی نگران کننده تر از قبل شده است و خبرهای تلخی که از این بیماری به گوشمان میرسد حال خوش و نشاط مردم را کمتر کرده و دلنگرانیها همچنان ادامه دارد اما با این اوصاف باز هم حاضریم برای شاد شدن دل مردم جامعهمان اگر تقاضایی باشد کنسرت آنلاین برگزار کنیم و به خانههای آنها بیاییم.»
او در ادامه افزود: «از نظر من کنسرت آنلاین اتفاق بسیار خوبی است و اجرایی که در تهران برگزار کردیم نزدیک به پنج میلیون نفر بازدید کننده داشت. این در حالی است که کنسرتهای زنده ما شاید 1000 نفرمخاطب داشته باشد و برای من خیلی ارزشمند بود.»
تمهیدات لازم برای کنسرتهای آنلاین
وحید تاج خواننده موسیقی سنتی ایران نیز با همراهی گروه وزیری به سرپرستی و نوازندگی کیوان ساکت سیام فروردین ماه در میان صندلیهای خالی تالار وحدت اجرای زنده و رایگان خود را برگزار کردند.
این هنرمند هم برگزاری کنسرتهای آنلاین را اتفاق خوبی بیان کرد و درادامه افزود: «خدا را شکر اجرای خیلی خوبی بود و بسیار دیده شد و البته بعد از آن کنسرتی دیگر در کرمان داشتم که آن هم بهصورت رایگان بود و انشاءالله برنامهای هم درآینده خواهم داشت.
معتقدم مردم عزیزمان در این شرایط منتظر یک اتفاق شاد و خوشحال کننده هستند و این کنسرتها میتواند دقایقی مسرت بخش برای آنها ایجاد کند. البته برگزاری کنسرتهای آنلاین نیاز به امکاناتی دارد که باید تمهیدات آن فراهم شود ازجمله اینترنت پرسرعت.
بههر حال این اجراها مخاطبان گستردهای را از شهرها و روستاهای دور و نزدیک در بر میگیرد و بسیاری از این عزیزان از نظرمالی توانایی شرکت در کنسرتهای زنده را ندارند بنابراین با یک مبلغ بسیار اندک یا حتی بهصورت رایگان میهمان این برنامهها میشوند.
بههرحال شرایط بهگونهای شده است که باید مطابق با وضعیت اکنون قدم برداریم و آنچه که مهم است سلامتی تمام مردم کره زمین است. کنسرتها در همه جای دنیا لغو شده اما انتظار داریم مسئولان هم حمایتهای لازم را از هنرمندان داشته باشند.»
تاج به آسیبهای این بیماری به خانواده بزرگ هنرمندان اشاره کرد و گفت: «بیمار کرونا آسیب شدیدی به قشر هنرمندان وارد کرده است بخصوص هنرمندان موسیقی که زندگی شان از برگزاری کنسرت و تدریس موسیقی تأمین میشود و این روزها زندگی شان به سختی میگذرد و البته بویژه پیشکسوتانی که شاید شرایط تدریس را هم نداشته باشند و بازهم تأکید میکنم مسئولان حمایتهای خود را دریغ نکنند.
در این مدت زمان آموزشگاههای موسیقی تعطیل شده و بالطبع تعداد هنرجویان کلاسهای آنلاین هم کمتر شده و مشکلات اینترنتی هم موجب شده شاگردان استقبال چندانی از این کلاسها نداشته باشند والبته ریزه کاریهایی دارد که تدریس حضوری قطعاً تأثیرگذاری بهتری دارد و در کنار این مشکلات، کنسرتی هم برگزار نمیشود و اجراهای آنلاین و صندلیهای خالی هم انرژی مثبتی که از سوی مخاطب منتقل میشود را ندارد و این تفاوت اجراهای آنلاین تئاتر و سینما است. ما هنرمندان موسیقی انرژی مان را از مخاطب میگیریم و بدون تعارف تبادلی که بین مجری و مخاطب بوده حذف شده است ولی راه دیگری نیست چون جامعه به هنر نیاز دارد.»
نگاهی به سریال «آقازاده»
کلاژی از کلیشههای ملالآور
فرهاد خالدی نیک
منتقد
سریال پرهیاهوی «آقازاده» به پایان راه نزدیک شده و حالا بهتر و دقیقتر از قبل میتوان حاصل کار فیلمنامهنویس و تهیهکننده اثر (حامد عنقا) و کارگردان آن (بهرنگ توفیقی) را قضاوت و ارزیابی کرد. سریالی که تبلیغات پیدرپی محیطی و رسانهای باعث بالا رفتن توقعات از آن شده بود اما حقیقت این است که «آقازاده» نتوانست آنچنان که انتظار میرفت، رضایت مخاطبان خاص و عام سینما و تلویزیون را جلب کند. بیشترین نقطه ضعف سریال «آقازاده» اما در فیلمنامه آن به چشم میآید. فیلمنامهای که سنگ بنایش روی کلیشهها گذاشته شده است. کلیشههایی که هر روز و هر شب از طریق اخبار سراسری در اختیار مردم قرار میگیرند و از فرط تکرار، حالا دیگر عادی و پیش پا افتاده به نظر میرسد. شاید اگر «آقازاده» چند سال پیش ساخته میشد، هر قسمتش میتوانست ساختارشکن و جنجالی به نظر برسد و موجب کنجکاویهای بیشتری شود اما حالا به سان مرور خاطرات روزمره میماند. خاطراتی که تازه انگار تلطیف هم شدهاند و زهرشان به نوعی گرفته شده است.
در چنین شرایطی شخصیت پردازی بهتر و حسابشدهتر سریال میتوانست ضعفهای مشهود در قصهپردازی آن را پوشش دهد. بخصوص آن که سریال از شخصیتهای متعددی بهره میبرد که هرکدام به واسطه حضور بازیگری مطرح و شناخته شده، میتوانستند برگ برنده سریال باشند. اما در کمال تعجب و تأسف، فیلمنامه سریال در زمینه شخصیتپردازی نیز از ضعفهای غیرقابلانکاری برخوردار است. ضعفهایی که از شخصیتهای اصلی و تأثیرگذار سریال شروع شده و دامنهاش به شخصیتهای فرعی آن نیز کشیده میشود. دو شخصیت اصلی سریال که به دو قطب مثبت و منفی تفکیک میشوند، تکلیفشان از ابتدا معلوم است. یکی سیاه مطلق است و دیگری سفید مثل برف. در اینجا هیچ نشانی از شخصیتهای خاکستری که این همه در کتابها و کلاسهای فیلمنامهنویسی روی آن تأکید میشود، نیست. شخصیت نیما بحری (امیر آقایی) یک بزهکار جاهطلب و مفسد اقتصادی است که در خانهای لوکس، زندگی مدرنی را تجربه میکند و شخصیت حامد تهرانی (سینا مهراد) جوانی برآمده از یک زندگی سنتی است که سرش به کار خویش گرم است و در پاکی و درستکاریاش ذرهای تردید نیست. تأکید مکرر و گل درشت سریال بر اتومبیلهای این دو نیز در راستای اثبات خوی اشرافیگری نیما و خصلت سادهزیستی حامد قرار دارد. این چنین است که لذت کشف از مخاطب گرفته شد و قصهای با شخصیتهایی که سرنوشتشان کم و بیش از پیش معلوم است در برابر دیدگان مخاطب قرار میگیرد.
از سویی دیگر اغلب شخصیتهای فرعی نیز از پرداخت مناسبی برخوردار نبوده و نمیتوانند باورپذیر باشند. در رأس این شخصیتهای فرعی، کاراکتر راضیه/مانلی (پردیس پورعابدینی) قرار دارد. شخصیتی که شاید میتوانست ناجی سریال لقب بگیرد اگر از پرداختی چنین سطحی برخوردار نبود. قضیه جذب و رشد او در جمع دوستان و نزدیکان نیما بحری، بیش از آن که دارای منطقی دراماتیک باشد، اسیر ظاهرسازیهاست و در خدمت جذابیت بخشی بصری به سریال قرار دارد. بدین ترتیب حتی قضیه عشق و علاقه ناگهانی راضیه به حامد نیز درنیامده و به این راحتیها به باور مخاطب نمینشیند. شاید به جرأت بتوان گفت که اکثر قریب به اتفاق کاراکترهای سریال در حد تیپ باقی مانده و نتوانستهاند به شخصیتهایی دارای هویت تبدیل شوند. از تینا (نیکی کریمی) گرفته تا وکیل (بهرامی- امین حیایی) و حتی وزیر (امیر بحری- مهدی سلطانی). برای همین است که حتی قتل و از پیشرو برداشتن بیرحمانه آنها نیز احساسات بیننده را قلقلک نمیدهد. به عنوان مثال وقتی نوذر (روزبه معینی) برای حامد از خاطرات مشترک گذشتهشان با راضیه میگوید و قاعدتاً باید داغ مخاطب تازه شود و با این دو همذاتپنداری کند، احساس خاصی در مخاطب برانگیخته نمیشود. در این میان اصرار سازندگان اثر بر استفاده از جامپهای روایی و فلاشبکها و فلاش فورواردهای متعدد، هر چند که شکل و شمایلی متفاوت و تازه به سریال میبخشد، ولی آشکارا نه تنها امتیازی برای چنین اثری محسوب نمیشود بلکه در بسیاری لحظات، تکرار مکررات است و مخاطب باهوش و کنجکاو را خسته و دلزده میکند. مخاطبی که به نظر میرسد بسیار جلوتر و آگاهتر از روایتهایی این چنینی قرار دارد و نمیتوان او را به ضرب و زور بازی چشمگیر فلان بازیگر، فریفت!
«چتری با پروانههای سفید» در دست اسپانیاییها
مریم شهبازی
خبرنگار
میان نویسندگان کودک و نوجوان امروزمان، فرهاد حسنزاده از چهرههای مشهور است؛ نویسنده و روزنامهنگاری که جنگ تحمیلی حضوری پررنگ در اغلب نوشتههایش دارد. هرچند این میزان توجه عجیب هم نیست چراکه او متولد آبادان است؛ سرزمین نخلهای بیسر و البته نظارهگر «حصر آبادان» که طی روزهای نخستین جنگ تحمیلی رخ میدهد و وقایع بسیاری دیگر که شاید برای اغلب ما چندان ملموس نباشند. از نقش جنگ بر نوشتههای این نویسنده و روزنامهنگار که برای سالها مسئولیت نشریه «دوچرخه» همشهری را هم برعهده داشته که بگذریم؛ حسنزاده در عرصه جهانی هم نویسنده سرشناسی است؛ آن هم در مقایسه با نویسندگانی از کشورهای مختلف. او تا به امروز چندین مرتبه به مرحله نهایی داوری جوایزی همچون «هانس کریستین اندرسن» راه یافته و همچنین بهعنوان یکی از پنج نویسنده برتر جهان در عرصه ادبیات کودک و نوجوان هم معرفیشده و از سوی دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان ibby هم تجلیل شده است، حتی برای دورهای هم کتاب «زیبا صدایم کن» او نامزد فهرست کتاب برای کودکان با نیاز ویژه این دفتر بینالمللی قرار گرفته که این گویای توجه ویژهاش به خلق آثاری با توجه به کودکان مبتلا به شرایط جسمی خاص است. از همین رو ترجمههای متعددی از نوشتههای او به زبانهای انگلیسی، مالایی، ارمنی، عربی و ترکی استانبولی در دیگر کشورها در اختیار علاقهمندان قرارگرفته است. تازهترین کتابی که از این نویسنده ترجمه و عرضهشده، کتاب «چتری با پروانههای سفید» است که پیشتر در بازار نشر خودمان با همراهی انتشارات فاطمی منتشرشده بود.
این کتاب که تصویرگریاش را غزاله بیگدلو انجام داده از سوی «لارنس شیمل» نویسنده و مترجم امریکایی به زبان اسپانیولی ترجمه شده؛ آثار این نویسنده امریکایی هم تا به امروز موفق به کسب جوایزی شدهاند. پیش از آنکه «لامالاتا» ناشر اسپانیایی این داستان را منتشر کند؛ ترجمههایی از «چتری با پروانههای سفید» به زبانهای چینی و کرهای انجام شده بود. این کتاب سه داستان موازی را تعریف میکند؛ داستانهایی که در پایان به هم گره میخورند.
آنطور که در معرفی خود کتاب در سایتهای فروش آنلاین آمده ماجرای «چتری با پروانههای سفید» از سال نو آغاز میشود؛ چیزی تا تحویل سال نو، مریم و برادرش کلی گل روی دستشان مانده و باید زودتر برگردند خانه. آتوسا چند خیابان آنطرفتر پشت درمانده و خانم خیاط که گوشش کمی فقط کمی سنگین است صدای در را نمیشنود تا لباسش را بدهد. اردلان توی آرایشگاه نشسته و دل تو دلش نیست تا زودتر نوبتش شود و برود خانه. شخصیتهای داستانهای این کتاب هرکدام با مشکلی روبهرو شدهاند؛ مشکلاتی که شاید چندان مهم به نظر نرسند اما برای شخصیتهای این کتاب خیلی بزرگ هستند.
مهلت ثبتنام ناشران داخلی و نمایندگی ناشران خارجی برای حضور در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا ۱۷ دی ماه تمدید شد./ایلنا
شهاب حسینی در دومین همکاری خود با کوروش اهری، در نقش دکتر علی جوان فیزیکدان و مخترع سرشناس ایرانی مقابل دوربین خواهد رفت./ایسنا
یونس علیشیری عکاس و روزنامهنگار باسابقه ورزشی پس از سالها کار در روزنامهها و مجلات مختلف، بامداد دیروز(یکشنبه) دار فانی را وداع گفت./ایسنا
فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا دوشنبه، امروز(۱۵ دی ماه)بعد از خبر ساعت ۲۴ پخش میشود./ایسنا
جمعی از هنرمندان تئاتر با گرد هم آمدن در مقابل مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را در قالب بیانیهای با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند. علاوه بر اعضای هیأت مدیره مرکزی خانه تئاتر، نمایندگان هیأت مدیره انجمنهای گوناگون این تشکل در این تجمع که در سکوت برگزار شد، حضور داشتند. در این گردهمایی بیانیه خانه تئاتر توسط حمیدرضا نعیمی، هنرمند تئاتر و عضو هیأت مدیره خانه تئاتر ارائه شد./ایسنا
فیلمبرداری فیلم سینمایی «آهنگ دو نفره»به کارگردانی آرزو ارزانش و با بازی احمد مهرانفر و فرزاد فرزین کلید خورد./ایسنا
نامزدهای چهارمین دوره جایزه «ابوالحسن نجفی» معرفی شدند. مراسم اهدای جایزه و نشان ابوالحسن نجفی هفتم بهمنماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب بهصورت مجازی برگزار میشود./ایسنا
حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد که صدا و سیما میتواند یک مجموعه تلویزیونی و یک سریال فاخر درجه اول درباره سردار سلیمانی بسازد./مهر
لری کینگ مجری مشهور تلویزیون امریکا که ۸۷ ساله است به خاطر ابتلا به کووید ۱۹ بستری شد./مهر