کوک یلدا درشبهای موسیقی تهران
ندا سیجانی
خبرنگار
کنسرتهای آنلاین پس از4 شب اجرا، شامگاه یکشنبه 30 آذرماه به کارخود پایان دادند؛ در دومین دوره کنسرتهای آنلاین موسیقی دستگاهی که به اجرای آثارسازی و بیکلام اختصاص داشت، همزمان با شب یلدا دوگروه موسیقی در تالار رودکی اجرای برنامه داشتند که در بخش نخست حمید خوانساری و حمید کریمیان نوازندگان عود و بامداد ملکی نوازنده دایره و بندیر در ساعت 21 اجرای خود را روی صحنه بردند که ابتدا یک قطعه در آواز دشتی اجرا کردند و سپس حمید خوانساری به تکنوازی ساز عود پرداخت. اجرای قطعه «ابر»، «تیهو» و «کاروانسرا» و تکنوازی عود حمید کریمیان بخشهای دیگر این اجرا بود. دونوازی پریچهر خواجه، نوازنده قانون و فرهاد صفری، نوازنده تنبک آخرین بخش این برنامه بود که سه قطعهسازی و یک قطعه آوازی اجرا شد؛ در این دوره از کنسرتهای آنلاین که بهصورت رایگان برگزارشد و با استقبال خوبی هم ازسوی مخاطبان همراه بود، توجه ویژهای به صحنه اجرا دیده شد و دکور آن را متناسب با موسیقی دستگاهی طراحی کرده بودند. بخش دیگر اجراهای آنلاین به کنسرتهای پاپ اختصاص داشت که در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد و علی زند وکیلی در ویژه برنامه شب یلدا میهمان علاقهمندان این ژانر از موسیقی بود، البته این خواننده پیشتر تجربه اجرای آنلاین داشته و در برنامه «نوروز خانه» ۲۲ فروردین در برج میلاد تهران روی صحنه رفت که به نقل از سایت پخشکننده با بیش از ۷ میلیون بازدید کننده توانسته بود رکورد خوبی در بخش اجراهای آنلاین آن دوره کسب کند. او در ابتدای برنامه ضمن تشکر از شهرداری تهران درفراهم کردن این برنامه و اوقاتی خوش برای مردم بیان کرد: بسیار خوشحالم که توانستهایم در شب یلدا در کنار مردم عزیزمان باشیم و امیدوارم با گروه خوبمان بتوانیم دقایقی خاطرات خوب برای شما بسازیم. این اجرا با حضور سینا علم (نوازنده ویولن و کمانچه)، افشین بابایی (نوازنده سازهای کوبهای)، سحاب علم (نوازنده سهتار و پیانو)، آیدین صادقزاده (نوازنده گیتار بیس)، حسین امیدی (نوازنده کیبورد)، شایان ریاحی(نوازنده درامز) برگزار شد و زندوکیلی بار دیگر توانست بدون حضور مخاطبان اجرای خوب و بااحساسی را به اجرا بگذارد. «گل سرخ»، «بربادرفته»، «لالایی»، «دو زلفونت بود تارربابم»، «رفتی»، «باورم کن»، «بهارشیراز»، «آخرین رؤیا»، «روسری آبی»، «شهر حسود»، «سیه مو»، «لحظه شیرین»، «عطر خاطره» ازجمله قطعاتی بود که در این کنسرت اجرا شد و البته «آخرین آواز» تیتراژ سریال «آقازاده» برای اولین بار به اجرا درآمد.
علی نصیریان بازیگر- نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما- تئاتر و تلویزیون ایران ریاست هیأتداوران جشنواره آنلاین «هنر زنده است» را پذیرفت. نصیریان ضمن پذیرش ریاست هیأتداوران جشنواره «هنر زنده است»؛ آرزو کرد این جشنواره بتواند محلی مناسب برای رفع ناامیدی و یأس ناشی از تعطیلی فعالیتهای هنری در دوران کرونا ویروس باشد و محملی شایسته برای عرضاندام هنرمندان جوان و پیشکسوت ایجاد کند. /ایسنا
فراخوان چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه «ارغوان» با موضوع «آخرین سال قرن» منتشر شد. مهلت ارسال آثار از یکم دی 1399 تا 15 فروردین 1400 خواهد بود. جایزه ادبی «ارغوان» از سوی انتشارات هفترنگ، با هدف کشف استعدادهای جوان و تلاش برای ارتقای جایگاه آنان از سطح آماتوری به حرفهای، ترویج داستاننویسی و فرهنگ کتابخوانی برگزار میشود.هیأت انتخاب این جایزه فرشته احمدی، میترا الیاتی، فرهاد توحیدی، محمد چرمشیر و مهسا محبعلی و هیأت داوران آن احمد پوری، حسین سناپور و لیلی گلستان هستند. / روابط عمومی
برنامه تلویزیونی «شب ادبیات» در قسمت جدید خود، به بررسی شعر و شخصیت محمدرضا شفیعی کدکنی خواهد پرداخت. این برنامه دوشنبه شبها از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد./ایسنا
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی از ستاد برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت بازدید کرد.
دراین بازدید حسین انتظامی درباره تأثیرسینمای مستند وجشنواره سینما حقیقت در ارتقای فرهنگ جامعه گفت: سینمای مستند جنبه واقعگرایانه دارد و تأثیر مستقیم روی سیاستگذاران، ذینفعان مشترک و مردم میگذارد. به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند به طور مستقیم با یک پدیده مواجه میشود. بنابراین هیچکس منکرنقش جشنواره سینما حقیقت درارتقای فیلمسازی به ویژه درحوزه مستند نیست وخوشبختانه در حوزه مستند ظرفیتهای بالایی درمنطقه داریم و سینمای مستند ایران و این جشنواره جلوهگری بیشتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا) داشته که اتفاق خوبی است. اوتأکید کرد برگزاری آنلاین ظرفیتی است که پس از دوران کرونا هم میتوان از آن استفاده کرد و به این صورت امکان نمایش بیشتر آثار برای عزیزانی که در تهران نیستند، هم فراهم میشود. / روابط عمومی
آثار راه یافته به جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش معرفی شدند. به گفته عباس نجاری دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش ۱۴ اثر به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا کردهاند. رضا مهدیزاده، داوود بنی اردلان و سیما تیرانداز بهعنوان «داوران مرحله انتخاب آثار» و عبدالرضا شیبانی بهعنوان «قائم مقام جشنواره و ناظر بر داوری» انتخاب شدهاند. / روابط عمومی
ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی ـ بنیانگذار این ستاد ـ برای دریافت آثار هنری فراخوان داد. براساس فراخوان «نشان ارادت»، آثار هنری در رشتههای فیلم، عکس، پوستر، موسیقی، شعر، تئاتر و فضای مجازی دریافت میشود و مهلت ارسال آثار تا ۳۰ دیماه امسال تعیین شده و آثار برگزیده در رشتههای مختلف ۷ اسفندماه، همزمان با سالروز میلاد حضرت علی(ع)، معرفی خواهند شد./ایسنا
آلبوم موسیقی «ایستگاه» به آهنگسازی مهیارعلیزاده و خوانندگی امید نعمتی در قالب هفت اثر با کلام از آثار شناخته شدهترین شاعران کشورمان منتشر شد/ مهر
۱۷۱ هزار نفر ویژهبرنامه شب یلدای هنرمندان تئاتر را که توسط انجمن هنرهای نمایشی ایران با همراهی ادارهکل هنرهای نمایشی و مجموعه «روبیکا» برگزار شد، به تماشا نشستند./ روابطعمومی ادارهکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران
نگاهی به سریال «تاج» محصول نتفلیکس
تاج و تخت ملکه
سید حسام فروزان
خبرنگار
همه چیز شاید از جایی شروع شد که مدیران نتفلیکس همکاری با دیوید فینچر را آغاز کردند و سریالسازی را جدی گرفتند و با به کار گرفتن کوین اسپیسی اولین سریال خود یعنی «خانه پوشالی» را ساختند. نتفلیکس از سال ۱۹۹۷ کارش را شروع کرده بود و به یکی از پلتفورمهای موفق پخش سراسری فیلم و سریال در امریکا تبدیل شده بود. اما تولید «خانه پوشالی» برگ برنده نتفلیکس بود و در مدت کوتاهی به یکی از غولهای عرصه سریالسازی جهانی تبدیل شد. نتفلیکس برای اولین بار همه قسمتهای سریال را بهصورت یکجا روی چندین پلتفرم به نمایش گذاشت. پس از آن نتفلیکس به ساخت سریالهایی بحثبرانگیز، درجه یک و تماشایی برای همه سلیقهها ادامه داد و سینمادوستان را شگفتزده کرد؛ مثلاً «چیزهای عجیب و غریب» یا «سرقت پول». نتفلیکس در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت مرزهای خود را گسترش دهد و به سریالسازی خارج از امریکا بپردازد. سریال «تاج» با همکاری کمپانی سونی پیکچرز در انگلستان ساخته شد و با ۱۲۰ میلیون دلار بودجه به پرخرجترین سریال نتفلیکس تبدیل شد. قصه نتفلیکس سر دراز دارد و در مطلبی کوتاه نمیگنجد. برویم سراغ اینکه چرا «تاج» سریال مهمی است.
چرا تاج را باید دید
شما در چه حالت چشم بسته به دیدن فیلم یا سریالی میروید؟ اگر به شما بگویند بهترین نویسندگان و کارگردانان با یک تیم بازیگری محشر و فیلمبرداری و طراحی صحنه عالی در کنار هم جمع شدهاند کافی است؟ سریالهای تاریخی و زندگینامهای همیشه برای تماشاگران تلویزیونی در سراسر جهان جذاب بوده است. پس از موفقیت بینظیر «بازی تاج و تخت» یا «وایکینگها» اقبال عمومی به مجموعههای تاریخی بیش از پیش شد. پیتر مورگان، نمایشنامهنویس و سناریست انگلیسی خالق اصلی «تاج» است. او سابقهای طولانی در نگارش فیلمنامههای تاریخی و محققانه دارد. مورگان در سال ۲۰۰۶ برگ برندههای خود را رو کرد و سه اثر مهم نوشت: فیلنامههای «فراست-نیکسون»، «ملکه» (درباره دوران میانسالی ملکه الیزابت) و «آخرین پادشاه اسکاتلند». او متخصص درامهای تاریخی شخصیتمحور است و نامزد اسکار شده و برای فیلم «ملکه» جایزه گلدن گلاب را از آن خود کرد. استیون دالدری کارگردان فیلمهای تحسینشدهای همچون «ساعتها» یا «کتابخوان» از تهیهکنندگان اجرایی این سریال است و دو قسمت اول را هم کارگردانی کرده. اگر اینها کافی نیست بگوییم که موسیقی متن هم کار جناب هانس زیمر بزرگ است! و دیگر اینکه سریال فصل به فصل بهتر شده. فصل اول در میان ۲۵۰ سریال برتر سایت IMDb قرار گرفت. محبوبیت سریال در فصل چهارم به اوج خود رسید، جایی که مارگارت تاچر (با بازی گیلیان اندرسون) وارد داستان شد و همچنین به داستان عاشقانه پرنسس دایانا و شاهزاده چارلز و مرگ تراژیک دایانا پرداخته شد. در این سریال خبری از سوپراستارهای آنچنانی نیست! اما گویی بهترین بازیگران از سنت دیرپای تئاتر انگلستان در کنار هم جمع شدهاند. کلر فوی، مت اسمیت، ونسا کربی، اولیویا کولمن و البته هلنا بونهم کارتر (در نقش شاهزاده مارگرت) بازیهایشان تأثیرگذار و مثالزدنی است. تصویربرداری، نورپردازی، طراحی صحنه و لباس و توجه به جزئیات میزانسنها کلاس درسی است برای همه سریالسازان. فصل پنجم سریال برای سال ۲۰۲۲ برنامهریزی شده و قرار است کل سریال در ۶ فصل (۶۰ اپیزود) به سرانجام برسد. سریال مورد تحسین همزمان تماشاگران و منتقدان برجسته قرار گرفته است.
داستان از چه قرار است
محور داستان زندگی پر فراز و نشیب الیزابت دوم ملکه فعلی بریتانیاست. الیزابت متولد ۱۹۲۶ است و در ۲۵ سالگی پس از مرگ پدرش جورج ششم به سلطنت رسید. الیزابت که امروز ۹۴ ساله است، ملکه ویکتوریا در قرن نوزدهم را پشت سر گذاشت و رکورد طولانیترین ملکه انگلستان را از آن خود کرد. فصل اول از سال ۱۹۴۷ و شب عروسی او با دوک ادینبورگ آغاز میشود. وقتی الیزابت ملکه شد، بریتانیای کبیر در کوران حوادث قرن بیستم گرفتار بود. تازه فقط انگلستان که نبود! او باید به ۱۲ مستعمره بریتانیا از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند هم رسیدگی میکرد. داستان با نگاهی موجز و دقیق به ماجراهای الیزابت با خاندان سلطنتی، جامعه انگلستان و حوادث آن قرن پرآشوب میپردازد. در واقع با الیزابت مروری داریم بر مهمترین اتفاقات نیم قرن اخیر: اعتصاب کارگران معدن، استعفای چرچیل، ریاست جمهوری کندی و ترور او، سفر به ماه، استعفای نیکسون، جنگ ویتنام، قدرت گرفتن مارگارت تاچر، جنگ امریکا در عراق و افغانستان، ظهور طالبان و...
تحلیل کوتاه
باید در پروندهای مفصل بپردازیم به وجوه دراماتیک «تاج» و اینکه چطور عناصر یک درام تلویزیونی ناب در آن شکلگرفته است. فیلمنامه ریزبین و جزئینگر پیتر مورگان بشدت محققانه نوشته شده است و تماشاگر را با پشت پرده قدرت در خاندان سلطنتی آشنا میکند. انگار دوربین را به داخل کاخ باکینگهام برده و روی تک تک شخصیتها زوم کرده باشند. شخصیتپردازی موشکافانه برگ برنده این سریال است. سویههای پنهان و انگیزههای اصلی شخصیتها به نحوی زیرپوستی به تماشاگر منتقل میشود. شخصیتها سیاه و سفید نیستند و تلاش شده نگاه فیلساز توأم با بیطرفی و عدم قضاوت باشد. مفاهیمی مانند تقابل سنت و تجدد، ارزشهای کهن خاندان سلطنت و مقتضیات جهان مدرن در کنش و واکنشهای شخصیتهای اصلی دیده میشود. نقطه قوت دیگر نحوه قصهگویی است. تاج شبیه فیلمهای بزرگ زندگینامهای سینما روایت شده، اما در قالب تلویزیون. با همان ظرافت و سطح تأثیرگذاری. تماشاگر این سریال به الیزابت نزدیک میشود و به عینه میبیند که او و باقی اعضای خاندان سلطنتی هم آدمهایی معمولی هستند با همان ضعفها و قوتهای انسانی و واهمهها و رنجها و لذتهای آشنا. این سریال را میتوان از نماوا و فیلیمو دید.
جشن مجازی شب چله در مادرید برگزار شد
گروه فرهنگی / برنامه شب یلدا به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مادرید همزمان با شب یلدا بهصورت مجازی برگزار شد. آنطور که ایرنا نوشته است این برنامه بهدلیل محدودیتهای همهگیری کرونا بهصورت آنلاین و از شبکههای اجتماعی با پیام ویدیویی حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا پخش شد. قشقاوی با تبریک شب یلدا آن را کهنترین جشن ایرانیان نامید که از سابقهای ۷ هزار ساله برخوردار است یا به گفته وی اگر مستندتر بخواهیم بگوییم، حداقل از ۵۰۰ سال قبل از میلاد و از زمان کوروش هخامنشی، ایرانیان این شب را گرامی داشتهاند. وی شب یلدا را جهانی خواند و به آیینهای این شب نزد ایرانیان و حضور در کنار بزرگان خانواده اشاره کرده و خوردن میوههای سرخ را که نماد خورشید هستند یکی دیگر از آیینهای باستانی شب یلدا توصیف کرد. در ادامه مراسم دکتر محمد مهدی احمدی سخنانی در زمینه سابقه تاریخی و فرهنگی شب یلدا و آداب و رسوم ویژه آن بیان کرد. وی در این سخنان به آیینهایی مانند قصه گویی، فال حافظ و شاهنامه خوانی اشاره کرد و این نکته را مورد تأکید قرار داد که برخی از نمادهای یلدا، از جمله انار در بین ایرانیان باستان مقدس شمرده میشدهاند. او ضمن برشمردن اهمیت آیینی و تاریخی شب یلدا، آن را عاملی در تجدید ارتباط بین اعضای خانواده بویژه در عصر حاضر برشمرد. در ادامه دکتر «خواکین رودریگز» از ایرانشناسان اسپانیایی و مدرس زبان فارسی نکاتی در زمینه بستر تاریخی آیین شب یلدا و ارتباط آن با آیین میترائیسم عنوان کرد. سخنران دیگر مراسم دکتر اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی بود که از هماهنگی این شب با شب میلاد مسیح سخن گفت و اینکه واژه سریانی یلدا از طریق عربی وارد زبان فارسی شده و با میلاد هم ریشه است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که پس از اینکه امپراطور روم در سال ۳۸۲ میلادی پیروان کیش مهر (میترائیسم) را قتل عام کرد، از آنجایی که آن زمان روز دقیق میلاد حضرت مسیح معلوم نبود، مسیحیان در ادامه باورهای مهرپرستی، روز ۲۵ دسامبر را که با فاصله کمی نزدیک روز تولد میترا یا همان شب یلدا بود بهعنوان تولد مسیح در نظر گرفتند. دکتر آذر ایرانیان را شادترین ملت دنیا نامید و شمار جشنهای ملی و باستانی ایرانیان را گواه این ادعا دانست.
آثار بخش ویژه کرونا جشنواره سینما حقیقت به تلویزیون بیاید
حقایق تأثیرگذار مکتوم در قاب مستندسازان
نرگس عاشوری
خبرنگار
مستندسازان در مقابله با هر بحران و بلایای طبیعی پیشتاز در ثبت و ضبط وقایع هستند. با شیوع کرونا هم همانطور که انتظار میرفت دوربینشان بسرعت روشن شد. رو به بحران ایستادند و از خط اول مبارزه جامعه پزشکی تا آنچه در بطن جامعه میگذرد را ثبت کردند. از همان روزها میشد پپشبینی کرد که روایت آنها از کرونا سهم ویژهای در آثار این دوره از جشنواره سینما حقیقت داشته باشد؛ تا جایی که علاوه بر آثار حاضر در بخش مسابقه ملی، بخش ویژه کرونا به چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت اضافه شد. در این بخش 24 اثر بهصورت رقابتی حضور دارند و مستند «اتودهای قرنطینگی» فرشاد فدائیان هم در بخش نمایشهای ویژه جشنواره سینماحقیقت به نمایش درمیآید. اگرچه مواجهه تیم کادر درمان با این بحران مؤلفه تکرارشونده در اغلب آثار در دست تولید بود اما محمد کیاسالار؛ روزنامهنگار، ترانه سرا و پزشک که دبیر جشنوارههای هنری «کرونا روایت» و «فیلم سلامت» نیز بوده است میگوید، تنوع آثار ویژگی این بخش از جشنواره سینما حقیقت است: «این تنوع فقط مضمونی نیست از حیث جغرافیایی و اقلیمی هم این واریته و گوناگونی را میبینیم. علاوه بر رویارویی کادر درمان، برخورد مردم و نیروهای داوطلب در گوشههای مختلف کشورمان تصویر شده است. بخشی از آثار در فضای بیمارستانها میگذرد و به تلاش کادر درمان پرداخته است بهعنوان مثال در «شیفت شب» یا «آنجا سپیده دم» مشکلات و سختیهای کار تیم پزشکی و پرستاری را شاهد هستیم. همینطور در آثاری مثل «موج اول» با تصویری از زندهیاد دکتر عباسی ابتلا و شهادت تیم پزشکی و درمانی ثبت شده است. تلاشهای گروههای داوطلب بویژه بانوان در کمکرسانی به کادر درمان و تولید ماسک و گان از دیگر مضامین این آثار است. همچنین سوژههایی که در بیرون از محیط درمان اتفاق افتاده و کمتر دیده و شنیده شده است مثل سوگ کرونایی. در مستند «موژه» شرایط سخت خانوادههای داغداری که نمیتوانند کنار هم باشند و سوگشان را ابراز کنند و به تعبیر برخی روانشناسها مثل یک مین عمل نکرده باقی میماند، تصویر شده است. در بعضی آثار مثل «A-B-C-D» به موضوع تبعات تعطیلی و رکود اقتصادی و تأثیر اجتماعی فرهنگی آن در اقشار مختلف از جمله گروهها تئاتری و هنری پرداخته شده است. در مستند «سمفونی ماسک» تصویر متفاوت از نسل جدید میبینیم که مسئولیت اجتماعیشان را بخوبی ایفا میکنند. یک گروه تئاتری جوان در تالار رودکی ماسک تولید میکنند و در مناطق کمبرخوردار توزیع میکنند. در مستند «قطعه 19» چالشهای دو روحانی داوطلب برای تدفین روایت میشود؛ ترسها و تناقضهایی که برای محک خوردن باورهایشان ایجاد میشود از نکات جالب توجه است و....»
تحقیق و پژوهش بن مایه اصلی آثار مستند است. بخشی که به نظر میرسد زیر سایه شتاب تولید در آثار مرتبط با کرونا قرار گرفته باشد. کیاسالار در این باره میگوید: «دو نگاه متفاوت و به نوعی متضاد وجود دارد. یک نگاه بر این باور است برای تبدیل شدن سوژه به مسأله ذهنی مستندساز و به تبع آن عمیق شدن اثر، نیاز به زمان است اما روی دیگر سکه بحث ثبت سند است. برخی موضوعات از جمله تلاشهای تیم درمان که پرشور و فداکارانه در حال خدمترسانی هستند و خودشان مبتلا میشوند را بعدها نمیشود ثبت کرد. رویداد «کرونا روایت» هم براساس همین فلسفه ایجاد شد. آقای دکتر ظفر قندی رئیس سازمان نظام پزشکی حسرت میخوردند از تصاویر فوقالعادهای که از جانفشانی و تلاش تیم پزشکی در ایام جنگ شاهد بودهاند و هیچ کدام ثبت نشده است. برخی اتفاقات در لحظه باید ثبت سند شود و نمیشود آن را به آینده موکول کرد. با این نگاه حتی آثاری که در سوژه عمیق نشدهاند هم به خاطر ثبت سند میتوانند دستمایهای برای آثار عمیقتر آتی شوند.» او معتقد است آثار تصویری مستند و مکتوبی که در مجموعه نظام پزشکی به ثبت رسیده میتواند در آینده منبعی تأمین کننده برای بخش تحقیق و پژوهش آثار باشد و در حوزههای مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به آنها استناد شود.
آثار این بخش همچون دیگر آثار این دوره از جشنواره در پلتفرمهای «فیلیمو»، «نماوا»، «هاشور» و «تیوا» به نمایش درآمده و علاقهمندان با خرید بلیت میتوانند به تماشای آن بنشینند. کیاسالار با تأکید بر ضرورت تماشای این آثار برای عامه مردم، پیشنهاد میدهد به خاطر آگاهیبخشی تأثیرگذار، این آثار هر چه سریع تر از رسانههای عمومیتر چون صداوسیما پخش شود: «در موجسوم کرونا هستیم و بعید نیست، موج چهارم را هم در پیش رو داشته باشیم. باید به فکر آموزش باشیم. بخشی از این آثار جنبه آموزشی دارد و به لحاظ فرهنگسازی روی این مستندها میشود حساب کرد. ضمن اینکه اغلب این آثار پتانسیل بالایی برای تقویت روحیه همبستگی ملی دارند. آن هم در شرایطی که به این همبستگی نیاز داریم. تلاش گروههای داوطلب و حتی سختیها و از جان گذشتگی تیم درمان هنوز هم برای افراد جامعه مکتوم است. در مستند «مدافعان» میبینیم که چطور برخی از اعضای کادر درمان در موج اول حدود ۱۳ ساعت آب و غذایشان را محدود کردهاند تا با توجه به کمبود لباس مخصوص و ضرورت تعویض آن، نیاز به دستشویی پیدا نکنند. پرستاران و پزشکانی را میبینیم که برخلاف تصور عمومی مرگ بیمار برایشان عادی نشده و در مواجهه با هر مرگ اشک میریزند و ابراز همدردی میکنند. دیدن همبستگی اقشار مختلف مردم بخصوص نسل جوان و نو که تصور و تلقی دیگری از آنها داریم نیاز امروز جامعه است. در صحنهای از «سمفونی ماسک» جوان عزیزی را میبینیم که برای توزیع اقلام بهداشتی به مناطق محروم رفته و در مواجهه با شرایط سخت آنها بیتابانه اشک میریزد و دوستانش به او دلداری میدهند. این صحنههای تأثیرگذار که تعدادشان هم کم نیست میتواند علاوه بر جنبه آموزشی و فرهنگسازی، به تغذیه روحیه ملی و همبستگی کمک کند و سرمایه اجتماعی را ارتقا دهد. اینها نصیحتها و توصیههای جدی گفتاری نیست. تصاویر مستند حقیقی است که به طور قطع اثرگذارتر خواهد بود.»