ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ارزیابی مرتضی رحیمی، سفیر پیشین ایران در عمان و یمن از تحولات پیش روی خاورمیانه
ایران حضور کشورهای منطقه در مذاکرات برجامی را نمیپذیرد
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
انتظار میرود که با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا دولت «جو بایدن» و رهبران دموکرات کنگره به دنبال بازنگری کاملی در روابط امریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشند. سیاستی که از همین حالا متحدان عربی واشنگتن را به تکاپوی اقداماتی انداخته که دامنه آن، تلاش برای گسترش دایره ائتلاف اسرائیل با کشورهای عربی و بسیج برای مشارکت در جنگها یا اقدامات تروریستی علیه ایران را شامل میشود. مرتضی رحیمی، سفیر سابق ایران در «عمان» و «یمن» در گفتوگو با روزنامه ایران به بررسی روند تحولاتی که این روزها در خاورمیانه میگذرد، پرداخته است.
قابل انتظار بود که پیروزی «جو بایدن» چندان نمیتوانست خوشایند متحدان عربی امریکا در منطقه خاورمیانه باشد. آنها این نتیجه را به معنای تنها ماندن در زمین بازی خاورمیانه میدانند. تحولات جاری منطقه خاورمیانه تا چه اندازه متأثر از این نگرانی است؟
در روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا شاهد بودیم که ترامپ برای پذیرش نتیجه و شکست خود آمادگی نداشت اما روند اقدامات ناکامی که برای اثبات پیروزی خود طی کرد و توصیه مراکز قدرت به او برای پذیرش شکست باعث شده است که بتدریج زمینه برای عملیاتی شدن فرآیند انتقال قدرت و روی کار آمدن «بایدن» فراهم شود.
بیتردید این نتیجه برای کشورهای عربی منطقه که تاکنون سرمایهگذاری هنگفتی برای پیروزی ترامپ انجام دادهاند و اهداف و برنامههای خود را با سناریوی پیروزی او طراحی کرده بودند، بسیار نگرانکننده است. بویژه که «بایدن» در خلال رقابتهای انتخاباتیاش مواضع روشنی را در رابطه با سیاستهای منطقهای خود اعلام کرده است. پیش از آن دولت ترامپ از عربستان در جنگ یمن و ترور جمال خاشقجی، روزنامهنگار سعودی حمایت کرده بود اما انتظار میرود که با توجه به اعلام قبلی «بایدن»، دولت او محورهای روابط امریکا و عربستان را دوباره بررسی کند و احتمالاً مواضعی تندتر در قبال رهبران عربستان داشته باشد. این مسأله در حالی است که یکی از مهمترین وعدههای رئیس جمهور منتخب امریکا بازگشت به برجام است. توافقی که خروج ترامپ از آن، همپیمانان عربی امریکا را بسیار خشنود کرد و حالا طبیعی است که آنها از همین حالا با نگرانی روند تحولات را رصد کنند و دست به اقداماتی بزنند و خواستههایی را مطرح کنند که وضعیت متزلزل کنونیشان را پیچیدهتر نکند و فشارها را تا اندازهای از روی خود بردارند.
خواستههایی مانند پیشنهاد عربستان و امارات برای پیوستن به مذاکرات احتمالی ایران با 1+5؟
بله؛ تحولات پیرامون ایران در دوره ترامپ به دلیل خروج امریکا از برجام و کمپین فشار حداکثری که با مشارکت کشورهای عربی همپیمان امریکا اتفاق افتاد، در مسیر خواستههای این دسته از کشورهای منطقه بود و طبیعی است که با حضور «بایدن» ممکن است ورق برگردد و برجام بار دیگر احیا شود. بنابراین این نگرانی باعث میشود که کشورهای عربی به رهبری عربستان پیشنهاد پیوستن به مذاکراتی را مطرح کنند که احتمال میدهند بزودی ممکن است آغاز شود. این پیشنهاد از یکسو نشاندهنده آغاز مذاکراتی دیگر و دور ماندن آنها از این رویداد دیپلماتیک است و هم نشانه سنگاندازی آنهاست. بهطور مسلم ایران آمادگی پذیرش چنین اقدامی را نخواهد داشت و حتی اگر مذاکرات هم بدون اما و اگر امریکا و بدون پیش شرطی آغاز شود، حضور کشور دیگری از منطقه باعث ایجاد چالش در روند این گفتوگوها خواهد بود. به هر حال علاوه بر اعراب، کشورهای دیگری مانند ژاپن هم خواهان حضور در گفتوگوهای احتمالی با ایران هستند اما این تمایل لزوماً نمیتواند به تقویت مذاکرات منتهی شود.
ما به موازات این تحولات، شاهد تداوم رویکرد فشار از سوی دولت ترامپ در ماههای پایانی دوره مسئولیت او هستیم که به نظر میرسد با اتکای بیشتر به کشورهای عربی منطقه صورت میگیرد. ارزیابی شما از روند جاری چیست؟
بعد از انتخابات، دولت ترامپ اقدامات خود را برای پیشبرد اهدافش علیه ایران و حمایت از اسرائیل افزایش داد. سفر اخیر «مایک پمپئو»، وزیر خارجه امریکا به منطقه و تلاش برای نزدیکتر کردن روابط کشورهای عربی با رژیم اسرائیل را باید در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد. این سفر در پی عادیسازی رسمی روابط کشورهایی مانند امارات و بحرین با رژیم اسرائیل صورت گرفته است و تلاش میشود که این اتفاق درخصوص رابطه دیگر کشورهای عربی با اسرائیل هم تکرار شود. این در حالی است که زمزمههای عادیسازی روابط عربستان و اسرائیل هم شنیده میشود. چنانکه اخیراً سفر محرمانه یک مقام بلندپایه اسرائیل به عربستان که در راستای ترغیب ریاض برای اعلام رسمی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفت، افشا شد. اگرچه این تلاشها قبلاً هم انجام شده بود اما به دلایل مختلف ادامه پیدا نکرد و عربستان از اینکه تلاشهای پنهان برای نزدیک کردن ریاض به اسرائیل افشا شده است مقداری عصبانی است و لذا سفر جدیدی که قرار بود یک مقام امنیتی اسرائیلی به عربستان داشته باشد عملاً انجام نشد.
چقدر محتمل است این اتفاق روی دهد؟ آیا عربستان این اقدام را با هدف تقویت قدرت خود در رقابت با ایران میبیند؟
بهطور مسلم یکی از انگیزههای اصلی حمایت امریکا از عادیسازی روابط اسرائیل و اعراب، تحکیم جایگاه منطقهای خود و جلوگیری از همسویی و شکلگیری یک نظام همکاری در کشورهای منطقه است. نقش اسرائیل در 70 سال گذشته نسبت به مناسباتی که با کل کشورهای منطقه داشته در سمت و سوی چنین هدفی بوده است و با روند تحولات جدید هم همین سمت و سو را خواهد داشت. امریکا تلاش میکند این عادیسازی اتفاق بیفتد ولی به نظر میرسد که این روند در نهایت با چالشی در منطقه و در داخل خود کشورهای عربی و در مرزهای اسرائیل روبهرو میشود. الان حتی در خود کشورهای عربی و کشوری مانند عربستان هم نسبت به روند عادیسازی رابطه با رژیم اسرائیل، صدای اعتراض شنیده میشود. برخی در عربستان میگویند که عادیسازی رابطه با رژیم صهیونیستی فقط با تشکیل دولت مستقل فلسطینی امکانپذیر خواهد بود اما این خواسته خلاف نظر اسرائیل است که میخواهد همه سرزمینهای فلسطینی را به اراضی اشغالی منضم کند حال آنکه این مسأله مورد قبول کشورهای عربی و حتی عربستان نیست لذا به رغم همه اقداماتی که انجام شده احتمال به چالش کشیده شدن تلاش برای رابطه با اسرائیل در کشورهای عربی نسبت به موضوع فلسطین وجود دارد و این روند نمیتواند ادامه پیدا کند.
به نظر میرسد که درمیانه چنین تحولاتی عربستان و قطر با تلاشهای میانجیگرانه دولت امریکا در حال رسیدن به توافقی برای پایان دادن به بحران میان خود هستند که بیش از 3 سال از آغاز آن میگذرد. هدف عربستان از تلاش برای کاهش شکاف میان خود و قطر ذیل شرایط جدید منطقه چگونه ارزیابی میشود؟ آیا دور کردن اعراب نزدیک به ایران مد نظر است؟
آنچه در خلال سه سال گذشته و در بحبوحه صفبندی منطقهای اعراب علیه قطر اتفاق افتاد، این بود که ایران بهطور روشن از هرگونه شکاف میان کشورهای منطقه دوری و تأکید کرد خواستار همبستگی منطقهای است و اختلافات میان اعراب را به نفع خود نمیبیند. چنانکه موضع آقای ظریف هم از این تحولات نشاندهنده آن بود که ایران از حل مشکلات منطقه استقبال کرده است. اگر حل شدن اختلافات کشورهای عربی به رهبری عربستان با قطر مشروط به ایجاد جبههای جدید در منطقه علیه ایران نباشد، از میان رفتن این شکاف میتواند به همگراییای منتهی شود که ایران همواره بر ایجاد آن اصرار داشته است در غیر این صورت، تلاش برای نزدیک کردن قطر که روابط نزدیکی با ایران دارد، به محور سعودی، بحران رابطه در میان کشورهای منطقه را از وضعیت کنونی پیچیدهتر خواهد کرد.
اخیراً روسیه به منظور پیشبرد طرح ایجاد نظام امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس، درخواست برگزاری مذاکراتی را داده که قدرتهای بزرگ از جمله اعضای 1+5 هم در آن مشارکت داشته باشند و این در حالی است که ایران، پیشتر ایدههای متعددی را با هدف پیگیری طرح صلح در منطقه با حضور خود کشورهای این حوزه پیشنهاد داده که چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. آیا با توجه به تأثیر و تأثراتی که انتخابات امریکا بر رویکرد شماری از متحدان منطقهاش دارد، همچنان مشارکت کشورهای خارج از منطقه میتواند راهکار مؤثری برای حل مشکلات خاورمیانه داشته باشد؟
در میان کشورهای حوزه خاورمیانه، ایران از معدود کشورهایی بوده است که هیچ وقت از مداخله و نقشآفرینی قدرتهای خارجی در بحث امنیت و همکاریهای منطقهای استقبال نکرده و همواره معتقد بوده کشورهای منطقه، امنیت خود را با کمک و همکاری همدیگر تأمین کنند و بنابراین ایران حضور قدرتهای خارجی را از علل اولیه ناامنی در منطقه میداند.
تلاشهای اخیر ایران برای ایجاد فهم مشترک در کشورهای منطقه از واقعیات جاری و زیانهایی بوده که تاکنون از حضور قدرتهای فرامنطقهای وارد شده است. تا زمانی که این فهم در خود بازیگران منطقه ایجاد نشود زمینه برای گفتوگو فراهم نمیشود. روند تحولات جاری در منطقه که از سوی کشورهای عربی مشاهده میشود نشان میدهد که بزودی امکان پیگیری طرحهای همکاری جمهوری اسلامی وجود ندارد. در همین چارچوب هم پیشنهادات مشابه از سوی کشورهای دیگر مانند روسیه که حضور ایران را در این گفتوگوها ضروری میداند، چندان اقبالی نخواهد یافت. به نظر میرسد که کشورهای منطقه اکنون آمادگی پاسخ دادن به طرحهای ایران را ندارند علاوه بر اینکه قدرتهای فرامنطقهای که منافع مشروع و نامشروعی در منطقه دنبال میکنند بسادگی اجازه نمیدهند که این همکاری درونمنطقهای تحقق یابد و کشورهای منطقه بتوانند با همدیگر در کنار هم به سامان برسند این تدبیر ملتها و قدرتهای منطقه است که باید جلوی این روند را بگیرند.
یعنی در حقیقت درک مشترک مبنی بر ضرورت همزیستی مسالمتآمیز کشورهای منطقه هنوز شکل نگرفته است که عملکرد کشورها را در آن چارچوب پیش ببرد. حال آنکه برای رسیدن به چنین درک مشترکی در عین دشواری مسیر نباید از حرکت باز ایستاد بلکه باید تلاشهای دیپلماتیک پنهان و آشکار کشورمان برای دست یافتن به این هدف را دوچندان کرد و رایزنی با کشورهای منطقه را افزایش داد و آنها را نسبت به ضرورت و اهمیت این درک مشترک در رقم خوردن آیندهای بهتر برای ملت ها و دولتهای منطقه توجیه کرد.
دفاع رئیس قوه قضائیه از مصوبه برجامی مجلس
رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمیشود
رئیس قوه قضائیه نشاط، صداقت و آرمانخواهی را ویژگیهای جوان دانشجو برشمرد و گفت: آرمانخواهی دانشجو از جنس مطالبات احزاب سیاسی نیست.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح دیروز شورای عالی قوه قضائیه، از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به خاطر تصویب قانون راهبردی کاهش تحریمها و وادار کردن دشمن به پایبندی و انجام وظایف و تعهداتش در توافقها و قراردادهای بینالمللی تقدیر کرد. رئیس قوه قضائیه با بیان این که بیگانگان باید بدانند هرگونه فشار بر ملت بزرگ ایران اسلامی برای آنها هزینه خواهد داشت، تأکید کرد: هر چه دست ما در برخورداری از اهرمها و مؤلفههای قدرت پر باشد، هزینههای دشمن برای دشمنی و اعمال فشار بر ملت افزایش مییابد.
رئیسی در ادامه با گرامیداشت روز دانشجو، بر نقش دانشجویان در تولید علم و جنبش نرمافزاری تأکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه باید در تحقق پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی پیشگام بوده و نقشی فعال و مؤثر در این زمینه داشته باشد.
رئیس قوه قضائیه با بیان این که عدالتخواهی و اجرای عدالت در همه لایههای کشور مهم است، تصویب قوانین عادلانه در نهاد تقنین و اجرای عالانه قوانین توسط دستگاههای اجرایی و همچنین داوری عادلانه در دستگاه قضا را از الزامات حکمرانی شایسته دانست.
وی از دانشجویان بهعنوان جوانان بانشاط، آرمانخواه، صاق و دغدغهمند یاد کرد و با بیان این که آرمانخواهی دانشجویان از جنس مطالبات احزاب و گروههای سیاسی نیست، اضافه کرد: روحیه انقلابی دانشجویان ایجاب میکند فضای دانشگاهها هم انقلابی باشد و بنا بر تأکید رهبر معظم انقلاب، دانشجویان هم در تحقق پیشرفت و هم در مطالبه اجرای عدالت پیشگام باشند. رئیسی با اشاره به آثار و برکات تعامل دستگاه قضا با نخبگان در جهت تبیین اقدامات و برنامههای عدلیه و اطلاع از نظرات و دیدگاههای آنها، بر لزوم ارتباط مستمر همکاران مجموعه قوه قضائیه و سازمانهای تابعه با دانشجویان و طلاب و سایر اقشار جامعه تأکید کرد.
اجرایی شدن سند تحول قضایی دغدغه 5ساله رئیسی
با دغدغه رئیس قوه قضائیه برای اجرایی شدن سند تحول قضایی، مشخص شد که سید ابراهیم رئیسی هدفی برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد. او که پس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و شکست با ۱۶ میلیون رأی اصولگرایان، نامش همچنان به عنوان یکی از گزینههای سال ۱۴۰۰ مطرح میشد در مراسم ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو میهمان نمایندگان تشکلهای دانشجویی بود، به هرگونه گمانهزنی پایان داد. چرا که او در این سخنرانی تمام هم وغم خود را اجرایی شدن سند تحول قضایی تا پایان دوره ۵ ساله خود دانست و عملاً خود را تا سال ۱۴۰۲ رئیس قوه قضائیه دانست.
او گفت که در هفته قوه قضائیه امسال سند تحول قضایی ارتقا یافته است که مبنا و مستند اقدامات تحولی جدید خواهد بود چرا که ما معتقدیم سند تحول هر دو سال لازم است که با توجه به شرایط به روز شود. رئیسی با اعلام اینکه این سند بزودی برای اطلاع همگان منتشر میشود، گفت: همه هم وغم من اجرایی شدن این سند تا پایان دوره پنجساله مسئولیتم در دستگاه قضایی است تا انشاءالله تحول مدنظر رهبر انقلاب در بستر گام دوم در قوه قضائیه محقق شود.
او در بخشی دیگر از سخنرانی خود به حوادث آبانماه پارسال اشاره کرد و گفت: درخصوص حوادث آبان ۹۸، در رسیدگی به پروندهها، بین اعتراض و اغتشاش در «عمل»، فرق قائل شدیم. کمیته ویژه دستگاه قضایی برای رسیدگی به حوادث آبان ماه که از همان ابتدا تشکیل شد، همچنان در حال پیگیری و رسیدگی به قصور و تقصیرها است. عدم اعلام در این زمینه به معنای عدم اقدام نیست. رئیسی ادامه داد: بین جرم سیاسی و جرم امنیتی هم تفاوت قائل هستیم و ما در همین راستا بعد از چندین سال قانون رسیدگی به جرایم سیاسی در دادگاه خاص این نوع جرایم را آغاز کردیم که این روند را پیگیری میکنیم.
عرف در نشست هم اندیشی دبیران کل احزاب و گروههای سیاسی:
همه برای افزایش مشارکت باید احساس مسئولیت کنیم
معاون وزیر کشور با تأکید بر اینکه همه باید برای ارتقای مشارکت سیاسی در کشور احساس مسئولیت کنیم، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ حزب مجوز دار در کشور در حال فعالیت است و فعالیت این احزاب میتواند بر افزایش مشارکت در انتخابات مؤثر باشد و به انتخابات تنوع و زیبایی خاصی بخشد.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت کشور، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست هم اندیشی مدیران کل احزاب و گروههای سیاسی بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تأکید کرد و گفت: انتخابات ۱۴۰۰، انتخاب رئیس جمهوری آینده کشور است و طبیعی است که هر چه میزان مشارکت بالا باشد، اقتدار نظام در داخل و صحنه بینالمللی تقویت میشود. بهگفته وی استفاده از خرد جمعی و دیدگاههای مختلف امری مهم است و امروز باید همه برای ارتقای مشارکت سیاسی در کشور احساس مسئولیت کنیم. رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه صحبتهای خود با اشاره اینکه استحکام و پایداری نظام جمهوری اسلامی در حضور و مشارکت بالای مردم در صحنهها بوده است؛ گفت: در آستانه انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خرداد ماه سال آینده قرار داریم و باید تمام تلاش و دغدغه مان، برگزاری انتخاباتی قانونی، سالم و با مشارکت بالا باشد. عرف تصریح کرد: باید احساس اطمینان را برای مردم عزیزمان در جهت رعایت پروتکلهای بهداشتی و مسأله سلامتی برای حضور در پای صندوقهای رأی ایجاد کنیم. وی اظهار داشت: وزارت کشور آمادگی بالایی برای اخذ نظرات سازنده و جدید در مسأله برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی دارد و در این خصوص فراخوان ویژهای هم از سوی روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارتخانه منتشر شده است.
آنطور که حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار درباره این نشست به روزنامه «ایران» گفت: اکثریت حاضران در این نشست بر اهمیت انتخابات 1400 تأکید داشتند و بر همین مبنا بر رقابت آزاد، قانونی و عادلانه برای زمینهسازی مشارکت بیشتر مردم تأکید کردند. وی افزود: حاضران کم و بیش بر این نکته اتفاق نظر داشتند که حضور سلایق مختلف میتواند باعث حضور جدیتر مردم در پای صندوق رأی شود. ضمن اینکه مسأله مورد اشاره دیگر هم ضرورت داشتن نگاه ملی به انتخابات خصوصاً توسط دستگاههای جریانساز و تعیین کنندهای مانند صدا و سیما بود. وی گفت: این تذکر که برای انتخابات 1400 کشور نیازمند فضایی رقابتی و شاداب است و زمینهسازی چنین فضایی باید توسط دستگاههای مختلف در مراحل بررسی صلاحیتها لحاظ گردد، به دفعات تکرار شد. به گفته حسین کمالی با توجه به مسأله کرونا پیشنهاداتی نیز در این جلسه درباره بهکارگیری شیوههای جدید رأیگیری مانند رأیگیری مجازی یا توجه جدیتر به برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح شد. دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: وزارت کشور این پیشنهادات را دریافت کرد اما درباره اینکه اینها چقدر قابل اجرا شدن هستند، بحثی صورت نگرفت.
اخبـــار
ظریف در دیدار «فیصل مقداد»، وزیر خارجه جدید سوریه :
ایران همچنان از روند آستانه حمایت میکند
گروه سیاسی/ «فیصل مقداد»، وزیر خارجه جدید سوریه در اولین سفر خارجیاش بعد از تصدی این سمت یکشنبه شب گذشته به تهران سفر کرد و روز گذشته در نخستین برنامه سفرش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتوگو کرد. «فیصل مقداد» که در پی درگذشت «ولید المعلم»، وزیر خارجه پیشین سوریه به این سمت منصوب شده است، پیش از این قائممقام وزیر خارجه سوریه بود. «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه طی حکمی فیصل مقداد را به عنوان جانشین «ولید المعلم» تعیین کرد. او ماه گذشته در سن ۷۹ سالگی درگذشت. به گزارش ایرنا، ظریف و فیصل مقداد وزرای امور خارجه ایران و جمهوری عربی سوریه در ملاقات روز گذشته مسائل مختلف دوجانبه، منطقهای و بینالمللی و همچنین مبارزه مشترک علیه تروریسم را مورد بررسی و گفتوگو قرار دادند؛ دو طرف با اشاره به روابط گسترده و راهبردی، بر اراده خود برای گسترش و تحکیم مناسبات تأکید و درخصوص توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند. ظریف در ابتدای این ملاقات یاد و خاطره مرحوم ولید المعلم وزیر امور خارجه فقید سوریه را گرامی داشت و ضمن تبریک به فیصل مقداد، آمادگی خود را برای همکاری با وزیر خارجه جدید سوریه اعلام کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با ابراز خرسندی از ادامه روند سیاسی در سوریه، حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند آستانه را مورد تأکید قرار داد و برگزاری اجلاس اخیر آوارگان در دمشق را مثبت ارزیابی کرد. ظریف ضمن تشریح شرایط و تحولات اخیر منطقه، ضرورت هوشیاری و همفکری بین ایران، سوریه و سایر کشورها را بیش از پیش ضروری برشمرد.
قدردانی سوریه از حمایتهای ایران
وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار مراتب تسلیت بشار اسد رئیس جمهور و ملت سوریه به دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت شهید فخریزاده دانشمند برجسته هستهای و دفاعی و همچنین سردار شهید سلیمانی را ابراز و برای این دو شهید والامقام رحمت واسعه الهی مسألت کرد. فیصل مقداد با ابراز تشکر و قدردانی از حمایتهای مستمر ایران از سوریه در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، به اقدامات ناهنجار امریکا در منطقه که به افزایش تنشها منجر شده است نیز اشاره و آن را در چارچوب ترجیح منافع رژیم صهیونیستی بر منافع امریکا در منطقه ارزیابی کرد. فیصل مقداد عزم دولت سوریه را برای ادامه مبارزه با تروریسم مورد تأکید قرار داد و همکاریهای مشترک دو کشور در این خصوص را مهم خواند و آن را گام اساسی به منظور بازگشت صلح و آرامش به سوریه خواند. وزیر خارجه سوریه قرار است در این سفر با دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار کند. او امروز نیز با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار میکند.
تکذیب ادعایی درباره سلامتی رهبر انقلاب
عضو دفتر نشر آثار رهبری طی توییتی به شایعه رسانه امریکایی نیوزویک درباره سلامتی رهبر معظم انقلاب پاسخ داد. مهدی فضائلی در صفحه شخصی خود نوشت: « به کوریِ چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان؛ رهبر انقلاب، سلامت و با نشاط به انجام برنامههای خود طبق روال مشغول هستند.»
دیروز همچنین دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: از صبح دوشنبه تصویری ساختگی با موضوع جلسه فوری مجلس خبرگان رهبری در شبکههای اجتماعی دست به دست میشود؛ این تصویر جعلی است و خبرگان رهبری هیچ جلسهای نداشته است.
درگذشت نماینده اسبق تهران در مجلس
نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درگذشت. به گزارش ایلنا، علی اصغر زارعی نماینده سابق مردم تهران و جانشین سابق پدافند غیرعامل، از فرماندهان سپاه و از مؤسسان مرکز جنگ الکترونیک سپاه بود که بعد از جراحی سر و بستری در بیمارستان، دعوت حق را لبیک گفت.
علیرضا زارعی فرزند آن مرحوم گفت: آیین خاکسپاری پدرم امروز سهشنبه ساعت ۱۰ صبح در محل قطعه ۱۹ بهشت زهرا برگزار میشود. با توجه به شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ سلامت عموم مردم، این مراسم به صورت محدود برگزار خواهد شد. دیروز همچنین اعلام شد مرتضی شیرزادی نماینده ادوار دوم و ششم مجلس به دلیل عوارض دیابت و بیماری کلیوی درگذشت. وی در مجلس نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب بود.
آقای جلیلی؛ فراموشکار شدهاید؟
سعید جلیلی، مسئول مذاکره هستهای در دولت احمدینژاد مدعی شده در زمان مذاکراتش با 1+5 پشت خیمههای دشمن رسیده بودند ولی چون گفته شد خزانه خالی است و احساس ضعف نشان داده شد، طرف مقابل برای مذاکرات جدید طلب امتیازات بیشتری کرد.
این ادعای آقای جلیلی شاید در تصورات او ادعای درستی باشد ولی در عالم واقع نه تنها واقعیت ندارد که کاملاً خلاف است. اولاً؛ این چه رسیدن به پشت خیمه دشمن بود که حتی شرکای ما مثل روسیه و چین از قطعنامهها علیه ایران حمایت میکردند و رأی مثبت میدادند؟ ثانیاً؛ چرا قلب واقعیت میکنید؟ به قدری مذاکرات شما به بنبست رسیده بود که نظام مسیر مذاکرات را از آلماتی به عمان تغییر داد و بدون شما این مذاکرات پیش رفت تا جایی که رئیسجمهوری وقت که شما را منصوب کرده بود چندین بار نارضایتی خود از این موضوع را بر زبان آورد.
ثالثاً؛ سعید جلیلی بعید است سردار احمدیمقدم، رئیس وقت پلیس کشور را قبول نداشته باشد، ایشان در همان سال 92 رسماً اعلام کرد در پایان دولت احمدینژاد انبارها فقط برای دو هفته آذوقه داشتند، چگونه به پشت خیمههای دشمن رسیدید که انبارهای کشور خالی از ارزاق عمومی و مایحتاج مردم بود؟
رابعاً؛ حالا شما ادعا کنید، مردم که یادشان نمیرود گرانی یک طرف، کمبود و نایاب شدن مایحتاج مردم سوژه اصلی رسانهها بود آن هم در زمانی که تحریمها یکپنجم امروز بودند و حداقل جابهجایی پول میسر میشد، خامساً؛ نتیجه این تصور شما ظهور و بروز امثال بابک زنجانیها بود که هنوز پس از گذشت هفت سال از دولت شما، قوه قضائیه نتوانسته بیتالمال را از این فرد بازپس گیرد!
مخالفت سعید جلیلی با برجام عجیب نیست، به هر حال اتفاقی که او نتوانست رقم بزند، نفرات بعد از او رقم زدند، مردم هم قضاوت مشخصی در مورد دیپلماسی آقای جلیلی و آقای ظریف دارند، این صحبتهای دبیر سابق شورای امنیت ملی هم نه قضاوت مردم را تغییر میدهد و نه آوردهای برای آقای سعید جلیلی خواهد داشت. منبع: برنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ایران حضور کشورهای منطقه در مذاکرات برجامی را نمیپذیرد
-
دفاع رئیس قوه قضائیه از مصوبه برجامی مجلس
-
همه برای افزایش مشارکت باید احساس مسئولیت کنیم
-
اخبـــار
-
آقای جلیلی؛ فراموشکار شدهاید؟
اخبارایران آنلاین