ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
خباز با انتقاد از مصوبه مجلس به «ایران» گفت:
نمایندگان اگر پول دارند خودشان اموال دولت را بخرند
مجلس اگر قصد خدمت به مردم را دارد، لوایح دولت را بررسی کند
رضوانه رضایی پور
خبرنگار پارلمانی
محمدرضا خباز نماینده ادوار که سابقه حضور در کمیسیونهای برنامه و بودجه و تلفیق بودجه را در کارنامه سیاسی خود دارد، منتقد جدی مصوبه مجلس یازدهم برای الزام دولت به پرداخت یارانه به مردم جهت تأمین کالای اساسی است. به گفته او نمایندگان جای اصل و فرع در قانونگذاری را جابهجا کردهاند و بیتوجه به لوایح دولت فقط طرحهای پوپولیستی را ارائه میکنند که هیچ سودی هم برای اقتصاد کشور و معیشت مردم ندارد. خباز پاسخ کنایه یا انتقاد برخی نمایندگان مجلس به دولت درباره اینکه چرا دولت با طرح مجلس مخالف است اما خودش یارانه کمک معیشتی میدهد را نیز میدهد و توضیح میدهد که این دو چه تفاوتهایی با هم دارند. گفتوگو با این نماینده ادوار و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی را در ادامه میخوانید.
٭٭٭
نمایندگان مجلس اصرار داشتند که طرح پرداخت یارانه برای تأمین کالاهای اساسی را به تصویب برساند که بالاخره پس از رفع ایراد شورای نگهبان، آن را تبدیل به قانون کردند، اما مهم شیوه تأمین اعتبار این طرح است که از طریق فروش اموال دولت محقق میشود؛ به عنوان فردی که 4 دوره نماینده مجلس بودهاید، دلیل اصرار نمایندگان را با وجود مخالفت دولت و حتی اقتصاددانان چه میدانید؟
اصل 75 قانون اساسی میگوید که نمایندگان حق دادن طرحی را که بار مالی داشته باشد، ندارند؛ مگر اینکه منابع آن را تأمین کنند. این تأمین منابع به معنی آن است که کاری انجام دهند تا فشارش از جای دیگر به گرده دولت و مردم نیفتد، مثلاً بگویند که دولت فلان کار را باید انجام بدهد به شرط اینکه راهآهن جمهوری اسلامی ایران را بفروشد. این تأمین منبع است. یا بگویند که کاخ ریاست جمهوری و یا ساختمان مجلس را در بهارستان بفروشد و پولش را در جایی هزینه کند؛ در این موارد درست است که به حسب ظاهر تأمین مالی صورت گرفته ولی در اصل اینگونه نیست، چون اساساً انجام این کارها امکانپذیر نیست.
دقیقاً آنچه که از سوی نمایندگان برای تأمین مالی که مورد ایراد شورای نگهبان هم قرار گرفته بود، انجام شد همین است، یعنی فروش اموال دولتی و سهام بیمهها و بانکها و... را راهکار تأمین منابع مالی دانستهاند.
مگر میشود راهآهن جمهوری اسلامی را به فرد یا افرادی فروخت و پولش را در جایی دیگر هزینه کرد؟ متأسفانه برخی نمایندگان مجلس یازدهم در این 6 ماهی که شروع به کار کردهاند، عموماً روی چند موضوع متمرکز شدهاند؛ یکی توهین به رئیس جمهوری، مدیران و وزیران است. توهین آنان در صحن علنی به آقای ظریف را یادمان هست؛ هر وقت به یادش میافتم نگران میشوم که چرا شأن مجلس را اینقدر پایین آوردند؛ از ابتدای مجلس یازدهم تعدادی از تندروها که الان گردانندگان پارلمان هستند با این هدف آمده بودند که رئیس جمهور را استیضاح کنند و رسماً هم این را اعلام میکردند. حالا که با راهنمایی رهبری این اتفاق نیفتاد با هدف اینکه جواب موکلین خود را بدهند دست به کار دیگری زدهاند. آنها به مردم قول داده بودند به محض اینکه به مجلس برویم ارزانی از
درو دیوار کشور خواهد ریخت و وضع معیشتی شما را بسیار خوب خواهیم کرد؛ چون به این هدف نرسیدند و نخواهند هم رسید، شروع به دادن یکسری طرحهایی کردهاند که دولت را با مشکل روبه رو میکند. دولت تا به الان نزدیک به 70 لایحه اقتصادی به مجلس داده است. نمایندگان به آن رسیدگی نمیکنند ولی به طرحهای غیرکارشناسی خودشان بسنده کرده و زمینه را برای تضعیف دولت فراهم میکنند. یعنی میگویند از در نشد از پنجره؛ دولت را نتوانستیم استیضاح کنیم پس او را فلج کنیم. وزرا را نتوانستیم یکی پس از دیگری از قدرت به زیر بیاوریم پس این روش را پیش بکشیم. وگرنه هر آدم عاقلی هر طرحی که میدهد ابتدا در مورد بار مالی آن فکر میکند. شما وقتی به بازار میروید تا خرید کنید، اول میبینید که در جیبتان پول هست یا نیست. نه اینکه اول خرید کنید و بعد با صاحب مغازه دعوا کنید تا همسایهها شما را جدا کنند و فکر کنید که خلاصه راهی پیدا میشود. این طرح آقایان هم همین است.
اول جایی را پیشنهاد دادند که خودشان هم میدانستند که آن درآمد محقق شدنی نیست. خب وقتی میدانید که درآمد محقق نمیشود چرا وقت مجلس را میگیرید؟ چرا از روشهای پوپولیستی احمدینژاد که مملکت را نابود کرد، استفاده میکنید؟ ابتدا باید یک منبع ثابت پیدا کنید؛ یک منبع درآمدی جدید، نه آنچه که در بودجه است. اگر یک منبع جدید پیدا کنید هنر کردهاید. متأسفانه چنین هنری بین آقایان وجود ندارد. طرحی که میدانند بار مالی آن محقق نمیشود مینویسند و به صحن میآورند، شورای نگهبان آن را رد میکند و شروع به رایزنی با شورا میکنند. ارتباطشان هم که با این شورا خیلی خوب است؛ در رفت وآمدشان با شورای نگهبان آنقدر رایزنی اتفاق میافتد که اعضا در نهایت به تأیید آن رأی میدهند.
جدای از مشکلات اقتصادی که بارها از سوی دولت و صاحبنظران در مورد این طرح هشدار داده شد، نگاه به این مجلس که خود را مجلس انقلابی نام گذاشتهاند، چگونه است؟ مجلسی که با شعار معیشتی روی کار آمده چگونه در حال محقق کردن آن است؟ آیا اقدامات آنان از سوی مردم آنقدری باورپذیر است که مقصر وضع موجود را دولت بدانند؟
اقدامات انجام شده از سوی نمایندگان چندین ضرر دارد؛ اول اینکه مردم به همه بدبین هستند و بدبینتر هم میشوند. الان اگر در بین مردم باشید میشنوید که نارضایتی هست. دوم اینکه آن حرکت که مجلس دنبال آن است، هیچگاه محقق نمیشود، چون وقتی دولت پولی نداشته باشد پس نمیتواند چیزی بدهد. بعد هم که میگویند دولت فلان اموال را بفروشد و از اول آذر هم پول آن را به مردم پرداخت کند. ما خراسانیها به کاری که عملی نیست میگوییم «باد نیست که در شیشهاش کنند.» نمایندگان میگویند املاک را بفروشید و بعد بیایید این مبالغ را به مردم بپردازید. اولاً باید به این نمایندگان گفت که دولت مشتری از کجا بیاورد؟ با این شرایط بد اقتصادی چه کسی این اموال را میخرد؟ مگر اینکه خود نمایندگان آنها را بخرند؛ لابد خودشان توان خریدن دارند و ما از آن بیخبریم؛ خودشان این املاکی را که در طرح پیشبینی کردهاند بخرند و پولش را به حساب دولت بریزند. وگرنه دولت مجبور به اجراست و تا این اموال را بفروشد زمان زیادی از دست خواهد رفت.
خلاصه اول آذر، تاریخ مورد نظر نمایندگان که گذشت. پس چگونه میشود؟ از زمانی که این قانون از سوی رئیس مجلس ابلاغ شود یک ماه بعد قابل اجرا میشود؛ از یک ماه بعد هم که دولت شروع به فروش این اموال کند به درد امسال مردم نمیخورد. تازه اگر مشتری پای کار باشد. عرض کردم با چنین وضعیتی اقتصادی، خریداری نیست. مگر اینکه نمایندگان که برخی البته وضع مالی خیلی خوبی دارند، اقدام به خرید اموال دولتی کنند. حالا به بنده خدایی که برای نان شبش معطل است گفته اند که اول آذر پولی به حسابت میریزند. او هربار هم مراجعه میکند و میبیند خبری از پول نیست؛ پس بیشتر به کسانی که چنین تصمیم نابجایی گرفتهاند فحاشی میکند.
اگر قصد مجلس خدمت به مردم است اول لوایح دولت را تصویب کند. 4 دوره نماینده مجلس بودم و بارها به همکارانم میگفتم مجلس برای تصویب لوایح دولت تشکیل شده است. حالا اگر یکی دوتا طرح هم در طول سال دادند عیبی ندارد. نه اینکه جای اصل را با فرع عوض کنند؛ 70 لایحه دولت را کنار گذاشتند و طرحهای غیرکارشناسی خود را برای تضعیف دولت و به ستوه آوردن ملت جلو میاندازند. این کار عاقلانهای نیست. با این کارها نه چیزی نصیب ملت میشود و نه مشکلی از مشکلات کشور برطرف میشود.
مجادله مجلس و دولت و در واقع گلایه نمایندگان این است که دولت هم به تقلید از طرح ما، قرار است به مردم یارانه کمک معیشتی بدهد. اگر دولت پول دارد چرا اجازه این کار را به مجلس نداد، و اگر پول ندارد چرا خودش اقدام به این کار میکند. چه فرقی بین خواسته نمایندگان و تصمیم دولت بود؟
فرقش این است وقتی دولت میگوید که من این مبلغ را به مردم میدهم یعنی در یک جایی پولی داشته و از همان محل میپردازد. وقتی مجلس میخواهد یک طرحی را بنویسد باید بار مالی آن را از قبل پیشبینی کند؛ نمیتواند بگوید که دولت موظف است پرداخت کند. اتفاقاً نمایندگان وقتی دیدند که دولت دارد یک کاری انجام میدهد خواستند که آن را به اسم خودشان تمام کنند. فرق دیگر تصمیم نمایندگان با کار دولت این است که وقتی دولت میخواهد پولی را به مردم بپردازد، بهطور موقت آن را اجرایی میکند. میگوید در این 4 ماه این کار را انجام میدهم و برای دولت بعدی هم خرج اضافی نمیتراشد. اما وقتی موضوعی را تبدیل به قانون کرده اید، باید سالهای سال از سوی دولت یا دولتهای بعدی اجرا شود. دولت از خزانه خود خبر دارد. پولی را دارد و میخواهد در طول 4 ماه بین مردم توزیع کند. این حق دولت است، اما مجلس نه. نمایندگان البته حق دارند طرح بدهند ولی اول باید مشخص کنند که از کجا پولی را به حساب مردم بریزند؛ در نهایت، کار عوامفریبانهای است که مجلس انجام
داده است.
اخبـــــار
جهانگیری: تخریب مسکن قبل از تأمین سرپناه ممنوع
به دنبال ارسال گزارش تخریب خانه یک زن در بندرعباس به معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه، در دستوری به استانداران سراسر کشور تأکید کرد: همه دستگاههای استان قبل از تأمین سرپناه مناسب برای افراد ساکن، نباید اقدام به تخریب کنند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، متن کامل دستور معاون اول رئیس جمهوری به شرح ذیل است:
استانداران محترم
متأسفانه گاهی شاهد اینگونه حوادث دردناک هستیم که روح و جان انسان را آزار میدهد. لازم است به همه دستگاههای استان ابلاغ شود که قبل از تأمین سرپناه مناسب برای افراد ساکن، نباید اقدام به تخریب کنند. یادآور میشود علاوه بر اعتبار دستگاههای ذیربط، همه ساله سازمان برنامه و بودجه کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعتباراتی را به مسکن محرومان اختصاص میدهند که میتوان از آنها استفاده کرد.
ایران نمیتواند گامهای کاهش تعهدات خود را متوقف کند
کاظم غریبآبادی، نماینده ایران در آژانس بیانیه اخیر سه کشور اروپایی خطاب به شورای حکام را در ادامه تکرار مواضع خود درخصوص توسعه ماشینهای جدید هستهای ایران دانست. غریب آبادی در گفتوگو با خبرآنلاین گفت: تزریق گاز هگزافلوراید اورانیوم یا یو.اف.شش به سانتریفیوژ، آخرین مرحله برای آغاز غنیسازی و جداسازی اورانیوم 238 از اورانیوم 235 است. از این منظر، در نطنز علاوه بر سانتریفیوژهای نسل یک، یک زنجیره 174 تایی از سانتریفیوژهای جدید آی.آر.ام دو نیز به غنیسازی خواهد پرداخت. سه کشور اروپایی مواضع خود را درخصوص توسعه ماشینهای جدید قبلاً هم اعلام کرده بودند. او افزود: در مقابل، ما نیز همواره به آنان گفتیم مادامی که برجام با رفع تحریمها و بهرهمندی ایران از منافع آن به مسیر صحیح خود بازنگردد، ایران نیز نمیتواند گامهای کاهش تعهدات خود را متوقف کند. اصولاً اجرای یکجانبه برجام و صرفاً با هزینه ایران، نه منطقی است و نه عملی.
مجلس با حضور نیمی از نمایندگان در صحن تشکیل جلسه داد
مجلس در نخستین روز کاری خود در دوره محدودیتهای جدید کرونایی، با حضور نیمی از نمایندگان در صحن علنی و نیمی دیگر در ساختمان مشروطه و کمیسیون تلفیق -با استفاده از فضای مجازی- تشکیل جلسه داد. به گزارش ایسنا، نمایندگان همچنین بعد از مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه به منظور رعایت پروتکلهای ابلاغی در راستای کنترل کرونا جلسه را متوقف کردند و پس از 20 دقیقه به کار خود ادامه دادند. در ابتدای جلسه دیروز، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به محدودیتهای جدید کرونایی گفت: یکی از راههای اثربخشی قرنطینه افزایش تعداد تستهای رایگان یا با قیمت کنترل شده در مناطق قرمز است. او همچنین با اشاره به گرانی کالاهای اساسی از طرح مجلس گفت و ادامه داد: به عنوان راهکاری کوتاه مدت برای این گرانیها به دنبال طرح معیشت بودیم، اما برخی در کشور به دنبال این بودند که برچسب سیاسی بزنند. این واقعیت جامعه ما است که به دلیل انبوهی از ناکارآمدیها به وضعی برسیم که برای مشکلات روزمره مردم چارهاندیشی کنیم. خوشحالیم که دولت نیز به همین نتیجه رسیده است. امیدواریم که دولت با استفاده از فرصت قانون طرح حمایت معیشتی به کمک مردم بیاید. جلب حمایت دولت به کمکهای مردمی هرچند دیر، اما نشانه خوبی است که مردم از آن استقبال میکنند. مهم نیست این طرح قرار است به نام چه کسی به انجام برسد مهم این است که هرچه زودتر اجرایی شود.
محمد باقر ذوالقدر از معاونت راهبردی قوه قضائیه رفت
روز گذشته مراسم تودیع و معارفه معاون نظارت و راهبردی قوه قضائیه برگزار شد. در این مراسم با تقدیر از اقدامات و زحمات محمدباقر ذوالقدر در زمان تصدی معاونت مزبور، سید محمد صاحبکار به عنوان معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی قوه قضائیه معارفه شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه محسنی اژهای، معاون اول قوه قضائیه در این مراسم با اشاره به ضرورت داشتن نگاه کلان نسبت به میزان تحقق اهداف انقلاب اسلامی گفت: یکی از اهداف بلند نظام ما و دستگاه قضایی تحقق عدالت است، لذا مسئولان و مدیران دستگاه قضایی باید همواره این نگاه و دغدغه را داشته باشند که در حوزههای مرتبط با مسئولیت خود هدف تحقق عدالت تا چه میزان عملیاتی شده است و چنانچه در رسیدن به اهداف متعالی انقلاب کوتاهیهایی وجود داشته باید به سرعت با آسیبشناسیهای متقن درصدد رفع آن نواقص گام برداریم. وی خاطر نشان کرد: ما به عنوان مسئولان نظام جمهوری اسلامی مرهون خون تمام شهدا درطول تاریخ هستیم و امروز در عصر غیبت که پرچم حقانیت و عدالت در دستان ولی فقیه است باید به خود نهیب بزنیم که آیا وظایف و مسئولیتهای خود را به درستی انجام میدهیم یا خیر؟
سردار سلیمانی: تقویت گروههای جهادی، اولویت بسیج است
مراسم افتتاحیه دوره توانمندسازی گروههای جهادی بسیج با حضور سردار سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و سردار زهرایی مسئول بسیج سازندگی و ۴۰۰ نفر از جهادگران بسیجی کشور به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. به گزارش ایسنا، سردار سلیمانی در آیین افتتاحیه دوره توانمندسازی گروه جهادی بسیج که ۵ هزار گروه جهادی در آن شرکت کردهاند گفت: گروههای جهادی بسیج گروههای راهبردی برای جمهوری اسلامی است و تمام تلاش گروههای جهادی تحقق اهداف رهبری است. رئیس سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: تقویت و گسترش گروههای جهادی اولویت سازمان بسیج مستضعفین است و تمام تلاشمان این است که تدابیر رهبر معظم انقلاب در راه بارور شدن شجره طیبه بسیج بهکار گرفته شود. سردار سلیمانی در پایان افزود: در بیانیه گام دوم رهبری چهار راهبرد محوریت جوانان، امید به آینده، جهش در پیشرفت و مدیریت جهادی را عامل تحقق دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مطرح میکنند و بسیج به عنوان تشکیلات مردمی انقلاب اسلامی وظیفه سازماندهی مردم برای نقشآفرینی آنها را برعهده دارد.
محسن هاشمی لیست کارگزاران را تکذیب کرد
محسن هاشمی، لیست حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد. روز شنبه گفتوگویی از محسن هاشمیرفسنجانی با خبرگزاری «ایسنا» منتشر شد که وی در آن به توضیح فعالیتهای انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی پرداخته بود. در خلال همین سخنان نیز حدود 20 نام مختلف از قول او بهعنوان لیست اولیه حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. با این حال محسن هاشمی به روزنامه «شرق» گفته است: «این خبر که به نقل از من در خبرگزاری ایسنا مطرح شده، کژتابی به وجود آورده است و تا جایی که در آن گفتوگو مدنظر من بوده، ذکر این نامها صرفاً عنوان کردن نام کسانی بوده است که در جبهه اصلاحات از آنها بهعنوان نامزدهای بالقوه سخن بهمیان میآید، اما اینکه درباره این نامها در حزب کارگزاران بحثی صورت گرفته باشد، خیر اصلاً چنین چیزی نیست و چنین منظوری نداشتهام.»
تقوا و خیانت در سیاست خارجی
ادامه از صفحه اول
تسلط بر این دو پارادایم به دولتها کمک میکند تا راه درست و منطقی روابط را میان دولتها بیابند. البته لزوماً نمیتوانیم همه معماهای سیاست خارجی را حل کنیم، همه آنچه نیاز داریم به دست آوریم یا حتی گاه برخی پیشبینیها ممکن است نادرست باشد. دستیابی به آنها نیازمند بررسی، پژوهش و دقت است. گزینههای ما در سیاست خارجی مانند گزینههای ریاضیات نیست که دو به اضافه دو به چهار منجر شود بلکه معادلههای ما در سیاست خارجی گاه از جنس معادلات مجهولات چند وجهی و گاه بیپاسخند. برخلاف علوم سخت، در دانش روابط بینالملل در برخی موضوعات، حل مسأله و معادله به پایان نمیرسد بلکه حل مسائل استمرار دارد. هر روز باید به پازلهای روابط بینالملل نگریست، فرصتها را شکار کرد، گزینهها را ارزیابی نمود و مسأله را حل کرد. تکنیکهای خاصی را باید در برابر حریف ابداع کرد که هم در بردارنده قواعد حقوقی حاکم بر روابط بینالملل و هم از توانایی نظری بهرهمند باشد. سیاست خارجی ما در حوزه برجام اینگونه عمل کرد. بر این مبنا امریکا تا امروز بهدلیل خروج یک سویه و نیز تحریمهای یکجانبه ایران به لحاظ سیاسی در انزواست. آیا شکست این جریان یک سویه پس از انتخابات امریکا یک پیروزی و فرصت برای ملت ایران نیست؟ دستکم شکست یک گزینه بد، در معادله روابط خصمانه امریکا با ایران، فرصت محسوب نمیشود؟ امریکا باوجود انزوای سیاسی حاصل از برجام توانسته چالشهای اقتصادی برای ملت ایران به وجود آورد. با این وصف، بهرهگیری از فرصت انزوای سیاسی، شکست انتخاباتی و ناکامی جهانی رژیم ترامپ خیانت است؟ از منظر دانش روابط بینالملل، آنالیز مداوم روابط ایران و امریکا نیاز جدی کشور است. اساساً آمادگی تعامل با کشورها و یافتن فرصتهای پیش روی، یک توصیه تخصصی-حرفهای در دانش روابط بینالملل است. در کجای این علم سخن از خیانت و مانند اینها آمده است. برعکس، بر پایه تقوی، بسته به گزینههای پیش رو باید تأمل کرد، فرصتها و تهدیدها را شناخت، انتخاب کرد و تصمیم گرفت؛ تصمیمی که مبتنی بر ارزشها، خواستهها، باورها، اولویتها و بازخوردهای یک کشور-ملت باشد. به عبارتی قانون اساسی مشخص میکند تصمیم کجاست و چگونه اتخاذ میشود. وظیفه حکمرانان، رصد فرصتها و تهدیدهاست. دفع تهدید و شکار فرصت. نه کلی گویی، پرگویی، خود بزرگ پنداری، تهدید آفرینی، فرصت سوزی و مانند اینها که منجر به شش قطعنامه تحریمی جهانی علیه ایران شد. خیانت این است که خطاها تکرار شود. بیتقوایی این است که ساخت یک خانه را به دستان سرایدار بسپاریم نه معمار. سیاست خارجی را از ید تخصص، اجماع ملی و فهم جهانی خارج کنیم. حضرت علی علیه السلام میفرمایند:«الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیر» فرصت، مانند ابر میگذرد، پس فرصتهای خیر را غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.
تسلط بر این دو پارادایم به دولتها کمک میکند تا راه درست و منطقی روابط را میان دولتها بیابند. البته لزوماً نمیتوانیم همه معماهای سیاست خارجی را حل کنیم، همه آنچه نیاز داریم به دست آوریم یا حتی گاه برخی پیشبینیها ممکن است نادرست باشد. دستیابی به آنها نیازمند بررسی، پژوهش و دقت است. گزینههای ما در سیاست خارجی مانند گزینههای ریاضیات نیست که دو به اضافه دو به چهار منجر شود بلکه معادلههای ما در سیاست خارجی گاه از جنس معادلات مجهولات چند وجهی و گاه بیپاسخند. برخلاف علوم سخت، در دانش روابط بینالملل در برخی موضوعات، حل مسأله و معادله به پایان نمیرسد بلکه حل مسائل استمرار دارد. هر روز باید به پازلهای روابط بینالملل نگریست، فرصتها را شکار کرد، گزینهها را ارزیابی نمود و مسأله را حل کرد. تکنیکهای خاصی را باید در برابر حریف ابداع کرد که هم در بردارنده قواعد حقوقی حاکم بر روابط بینالملل و هم از توانایی نظری بهرهمند باشد. سیاست خارجی ما در حوزه برجام اینگونه عمل کرد. بر این مبنا امریکا تا امروز بهدلیل خروج یک سویه و نیز تحریمهای یکجانبه ایران به لحاظ سیاسی در انزواست. آیا شکست این جریان یک سویه پس از انتخابات امریکا یک پیروزی و فرصت برای ملت ایران نیست؟ دستکم شکست یک گزینه بد، در معادله روابط خصمانه امریکا با ایران، فرصت محسوب نمیشود؟ امریکا باوجود انزوای سیاسی حاصل از برجام توانسته چالشهای اقتصادی برای ملت ایران به وجود آورد. با این وصف، بهرهگیری از فرصت انزوای سیاسی، شکست انتخاباتی و ناکامی جهانی رژیم ترامپ خیانت است؟ از منظر دانش روابط بینالملل، آنالیز مداوم روابط ایران و امریکا نیاز جدی کشور است. اساساً آمادگی تعامل با کشورها و یافتن فرصتهای پیش روی، یک توصیه تخصصی-حرفهای در دانش روابط بینالملل است. در کجای این علم سخن از خیانت و مانند اینها آمده است. برعکس، بر پایه تقوی، بسته به گزینههای پیش رو باید تأمل کرد، فرصتها و تهدیدها را شناخت، انتخاب کرد و تصمیم گرفت؛ تصمیمی که مبتنی بر ارزشها، خواستهها، باورها، اولویتها و بازخوردهای یک کشور-ملت باشد. به عبارتی قانون اساسی مشخص میکند تصمیم کجاست و چگونه اتخاذ میشود. وظیفه حکمرانان، رصد فرصتها و تهدیدهاست. دفع تهدید و شکار فرصت. نه کلی گویی، پرگویی، خود بزرگ پنداری، تهدید آفرینی، فرصت سوزی و مانند اینها که منجر به شش قطعنامه تحریمی جهانی علیه ایران شد. خیانت این است که خطاها تکرار شود. بیتقوایی این است که ساخت یک خانه را به دستان سرایدار بسپاریم نه معمار. سیاست خارجی را از ید تخصص، اجماع ملی و فهم جهانی خارج کنیم. حضرت علی علیه السلام میفرمایند:«الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیر» فرصت، مانند ابر میگذرد، پس فرصتهای خیر را غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.
اخبار
پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجتالاسلام جعفری
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم پارسا و با اخلاص حجت الاسلام حاج سید یحیی جعفری را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم پارسا و با اخلاص جناب حجتالاسلام آقای حاج سیدیحیی جعفری رحمتاللهعلیه را به عموم مردم عزیز کرمان و ارادتمندان آن مرحوم و به خاندان مکرّم و معزّز ایشان تسلیت عرض میکنم. سالها خدمت به مردم در مسئولیتهای گوناگون و شئون متعدد روحانی، همراه با صفا و صدق در گفتار و رفتار، شاخصه این شخصیت عزیز و مُعتمَد بود. رحمت و رضوان الهی را برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای / ۲ آذر ۱۳۹۹
سردار حسنزاده فرمانده سپاه محمد رسولالله(ص) تهران شد
سردار سرتیپ دوم پاسدار حسن حسنزاده با حکم سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده جدید سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ منصوب شد. به گزارش سپاه نیوز، آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه محمد رسولالله(ص) صبح یکشنبه با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران و جمعی از فرماندهان و مسئولین لشکری، کشوری و استان تهران برگزار شد. سردار حسنزاده پیش از این مسئولیت فرماندهی سپاه سیدالشهدا علیه السلام استان تهران را برعهده داشت. فرمانده کل سپاه هم در این مراسم گفت: امروز قدرت فرسایشگر انقلاب اسلامی امریکا را از قرارگاه راهبردیاش دور کرده است. سردار سلامی افزود: بسیج دارای اندیشه جاری و سیال و پیش رونده است که محدود به جغرافیای خاصی نمیشود. امروز گفتمان بسیج در یمن، لبنان، سوریه و عراق تکثیر شده است و تا امریکای لاتین و قسمتهایی از آفریقا پیش رفته است.
قسم حضرت عباس یا دم خروس مواضع ذوالنور
مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و البته از چهرههای مشهور مخالف دولت روز گذشته در صحن علنی مجلس گفته است که نمایندگان هم به دنبال رفع تحریمها هستند. او البته ادعای خود را مزین به سوگند هم کرده و گفته: «آقای رئیس جمهوری به حضرت عباس و به کسی که شما قبول دارید هیچ کسی در مجلس مخالف برداشتن تحریمها نیست اما از موضع عزت و افتخار ورود کنید و عزت و اعتبار مردم را از بین نبرید.» دیروز البته یک نماینده دیگر مخالف دولت یعنی محمدتقی نقدعلی هم گفته است: «کسانی که روزی امضای جان کری را ضمانت میدانستند و امروز خاطرات رفاقت بایدن را مرور میکنند، بدانند ما خواهان ارتباط اقتصادی با جهان هستیم، ما مدافع صادرات و فروش نفت با دنیا هستیم اما با ذلت، وطنفروشی و خضوع در مقابل مستکبران مخالف هستیم.» اگر پیشفرضهای بدبینانه را درخصوص مواضع جناب آقای ذوالنور و همفکران ایشان کنار بگذاریم و این مواضع را حمل بر صداقت کنیم، به نظر میرسد این طیف از کنشگران سیاسی حداقل به مؤلفهای به نام تحریمها و تبعات اقتصادی آن بر زندگی مردم پی بردهاند. در همین حد و اینکه احتمالاً درک کردهاند آثار تحریمها را با شعارها و حواله دادن مشکلات به دولت نمیتوان انکار کرد، جای خرسندی دارد. همین مهم میتواند مورد اجماع قرار گیرد و به ضرورت رفع تحریمها در قالب یک خواسته ملی تبدیل شود.
اما مهمتراین سؤال است که راهکارهای محقق شدن این خواسته ملی چیست؟ پاسخ به همین سؤال است که محل اختلاف شده چرا که راهکارهای دو طیف سیاسی در کشور بسیار از یکدیگر دور هستند. آقای ذوالنور از جمله چهرههای شاخص مخالف دولت و برجام هستند تا جایی که افتخار! آتش زدن پرچم امریکا و برجام را در صحن علنی مجلس دهم به همراه برخی دوستان دیگرشان به نام خود ثبت کردهاند. همزمان هیچ اعتمادی هم به دولت و دستگاه دیپلماسی ندارند و همین اواخر کارشان در مواجهه با دولت به تهدید مستقیم جانی رئیس جمهوری هم کشیده شد. نحوه اولین مواجهه مجلس یازدهم با محمدجواد ظریف هم هنوز از اذهان عمومی پاک نشده که چگونه وزیر خارجه کشور را خائن خواندند. همفکران آقای ذوالنور در مجلس چندی پیش طرحی را از تصویب گذراندهاند که اگر چه عنوان «لغو تحریمها» را به یدک میکشد اما محتوای آن و شرط و شروطهایی که در آن تعبیه شده مفهومی جز تداوم تحریمها ندارد. برخی دوستان و هممسلکان این نماینده اصولگرای قم هم نگرانیهای سیاسی و انتخاباتی خود را پنهان نکرده و هرگونه رفع تحریمها که در چنین شرایطی میتواند تأثیرات خود بر زندگی و معیشت مردم را داشته باشد، در حکم یک امتیاز برای رقیب سیاسی خود میدانند. چنانکه فؤاد ایزدی در گفتوگو با مهر گفته است: «دموکراتها ممکن است فلان پول بلوکه شده ایران در یک کشور را آزاد کنند تا یک جناح سیاسی در ایران بتواند بگوید ما باید در انتخابات ۱۴۰۰ پیروز شویم زیرا این ما هستیم که میتوانیم پولهای بلوکه شده ایران را آزاد کنیم.» مواضع اخیر آقای روحانی و محمدجواد ظریف هم از سوی همین جریان مخالف، با تفسیرها و برداشتهای جناحی مواجه شده و بر همین اساس از آن به ارسال پالس ضعف به امریکا تعبیر میکنند حال آنکه سخنان اخیر روحانی و ظریف در کلان مسأله معطوف به همین دغدغهای است که همفکران آقای ذوالنور ادعای آن را دارند یعنی رفع تحریمها. با این اوصاف باید پرسید امثال آقای ذوالنور و علمالهدی و روزنامه کیهان و دیگر مخالفان دولت که همزمان هم مخالف برجام هستند و هم تفاوتی بین آقای بایدن و آقای ترامپ قائل نیستند، گفتوگو با امریکا را هم به صلاح نمیدانند، نه تنها ظریف که بلکه هر فرد و جریانی که راهکارش برای رفع تحریمها از کانال برجام و گفتوگو میگذرد را «جاهل» و «خائن» میدانند چنانکه جناب علمالهدی حکم دادهاند و هرگونه رفع تحریم احتمالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری 1400 را
بر نمیتابند، منظورشان از رفع تحریمها چیست؟ بنابر این معلوم نیست باید این قسم حضرت عباس آقای ذوالنور را پذیرفت یا دم خروس مواضع و اقداماتی که هیچ راه و نشانهای به سوی رفع تحریمها ندارد. این طیف از مخالفان همزمان که خود هیچ راهکاری برای مواجهه با شرایط جدید ایجاد شده در امریکا و جابهجایی بایدن با ترامپ ندارند، هرگونه ابتکار عمل از سوی دیگران را نیز تخطئه میکنند. نتیجه این کنش گریها هر چه باشد حتماً کمک به رفع تحریمها نیست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
نمایندگان اگر پول دارند خودشان اموال دولت را بخرند
-
اخبـــــار
-
تقوا و خیانت در سیاست خارجی
-
اخبار
-
قسم حضرت عباس یا دم خروس مواضع ذوالنور
اخبارایران آنلاین