افزایش ثروت کمپانی های فناوری در سایه «کرونا»
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا بر بیشتر صنایع جهان تأثیرگذار بوده و بسیاری از آنها با کاهش درآمد سالانه مواجه شدهاند که این ضرر و زیان تعدیل نیرو را نیز بهدنبال داشته است اما این سکه برای برخی کمپانیها از جمله کمپانی های فناوری روی دیگری دارد. برخی از این کمپانیها در سه ماهه سوم سال 2020 از نظر میزان درآمد حتی از ارقام پیشبینی شده توسط تحلیلگران مؤسسات پژوهشی و ناظران وال استریت نیز فراتر رفتند و البته بعضی هم بهدلیل افزایش میزان استقبال مردم از شبکههای اجتماعی و اینترنت در دوران پاندمی کرونا، از نظر تعداد کاربر هم به موفقیتی بزرگ دست یافتند.
فیسبوک با 2.7میلیارد کاربر ماهانه
یکی از شبکههای اجتماعی موفق در دوران کرونا، فیسبوک است که بسیار فراتر از حد انتظار عمل کرد. فیسبوک هم از نظر درآمد و هم از نظر تعداد کاربران در سه ماه سوم سال 2020 خوش درخشید. این شبکه اجتماعی در ماه منتهی به سپتامبر درآمدی 21.47میلیاردی و EPS حدود 2.71دلار داشت.(EPS یا همان Earnings Per Share یکی از مهمترین مفاهیمی است که بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکتها در بورس تأثیر میگذارد. درواقع EPS یک شرکت برابر است با میزان سودی که در آن شرکت به ازای هر یک عدد سهم شرکت به دست میآید. برای مثال فرض کنید شرکتی توانسته است در پایان یک سال ۱۰۰ میلیون ریال سود کسب کند و تعداد سهام آن شرکت نیز یک میلیون سهم است. در نتیجه EPS آن شرکت برابر با 100ریال خواهد بود). این ارقام درحالی اعلام میشود که قبلاً برای سه ماهه سوم 2020 فیسبوک، درآمدی 19.8میلیارد دلاری با EPS حدود 1.90دلاری پیشبینی شده بود. با توجه به بحران کرونا انتظار میرفت درآمد این کمپانی از میزان پیشبینی شده نیز کمتر شود اما گزارشها نشان میدهد اوضاع به گونهای دیگر رقم خورده است.
نگاهی به تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه این شبکه اجتماعی هم نشان از موفقیت این پلتفرم دارد. تعداد کاربران فعال روزانه فیس بوک در سه ماهه سوم 2020 به 1.82میلیارد نفر و تعداد کاربران فعال ماهانه این پلتفرم نیز به 2.74میلیارد نفر رسیده است که این رقم نشان از رشد 12درصدی نسبت به سه ماهه دوم 2020 دارد. ارقام پیشبینی شده برای تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه این شبکه اجتماعی نیز به ترتیب 1.793میلیارد و 2.705میلیارد کاربر بود که نتایجی متفاوت حاصل شد. البته گفتنی است فیسبوک در زمینه درآمدهای تبلیغاتی، موفقیت چندانی کسب نکرد وگرنه درآمد این شبکه اجتماعی ازاین رقم نیز فراتر میرفت.
توئیتر، این شبکه محبوب جهان
توئیتر هم یکی از شبکههای اجتماعی محبوب جهان است که در سه ماهه سوم 2020 با وجود کرونا، هم از نظر میزان درآمد و هم از نظر تعداد کاربر از ارقام پیشبینی شده تحلیلگران آماری، موفقتر عمل کرد. این شبکه اجتماعی با قابلیتهایی همچون هشتگها، موفق شده نگاه برندهای زیادی را به سوی خود جلب کند. ازسوی دیگر این پلتفرم یک ابزار رسمی با نام Tweetdeck دراختیار کسب و کارها، برندها و کمپانیهای کوچک و بزرگ قرار داده است تا بتوانند به نظارت و بررسی توئیتها، ریتوئیتها، میزان استقبال از هشتگها و... خود بپردازند و روند کار تبلیغاتی خود را روی این پلتفرم تنظیم کنند. آمار نشان میدهد 66درصد از برندهای دارای 100نیروی کار به بالا، از توئیتر بهعنوان ابزار بازاریابی و تبلیغاتی بهره میگیرند که آمار بسیار مناسبی برای این شبکه اجتماعی بهشمار میرود.سخنگوی توئیتر یادآور شد: سیاستهای تبلیغی این پلتفرم سبب شده تا میزان سرمایهگذاری توئیتر در این زمینه افزایش یابد و به این ترتیب، تبلیغات تعداد بیشتری از شرکتها و کسب و کارها و... به سوی توئیتر سرازیر شود. وی افزود: درآمد سه ماهه سوم 2020 این پلتفرم به 936میلیون دلار با EPS 19سنتی رسید درحالی که پیشتر این ارقام به ترتیب 777میلیون دلار و 6سنت پیشبینی شده بود. توئیتر همچنین اعلام کرده است درحالی که تعداد کاربران فعال روزانه این سرویس، سالانه رشدی 29درصدی معادل 187میلیون نفر داشته، امسال و در جریان بحران کرونا این رقم به رشد 34درصدی رسیده است. توئیتر اعلام کرده است این رشد درنتیجه فاکتورهای بیرونی ازجمله افزایش اطلاعرسانی صحیح و دقیق درباره کووید 19، انتخابات 2020 امریکا و... بوده است. ما تلاش کردیم تا کاربران بتوانند به منابع اطلاعاتی قابل اعتماد دسترسی پیدا کنند. تلاش ما برای ممانعت از انتشار اخبار جعلی نیز در افزایش تعداد کاربران جدید و افزایش سطح درآمد، تأثیرگذار بوده است.بسیاری از سیاستمداران، ورزشکاران، سلبریتیها و... در توئیتر حضور دارند و پیوستن هریک از آنها میتواند دلیلی برای افزایش تعداد کاربران توئیتر شود.
گفتنی است، «باراک اوباما» با 125میلیون فالوور بیشترین تعداد فالوور را در توئیتر دارد و پس از آن خوانندگانی همچون«جاستین بیبر»، «کیتی پری»، «ریحانا» و «کریستیانو رونالدو» فوتبالیست به ترتیب با 113میلیون، 109میلیون، 99میلیون و 89میلیون فالوور در ردههای دوم تا پنجم قرار گرفتهاند. «دونالد ترامپ» هم با 88میلیون فالوور در رده ششم جای گرفته است. همچنین «دونالد ترامپ» در جریان انتخابات 2020 امریکا با توئیتهای جنجالی اش موفق شد تعداد زیادی فالوور را بر بستر این پلتفرم با خود همراه کند، هرچند بسیاری از این فالوورها حالا دیگر سرخورده از برچسبگذاریهای پستهای توئیتری ترامپ، درحال کوچ از این پلتفرم به شبکه اجتماعی «پارلر» هستند. از دیگر سیاستمدارانی که نام آنها را میتوان در بین 20 اکانت پرفالوور توئیتر مشاهده کرد، «نارندرا مودی» نخستوزیر هندوستان است که با 63میلیون فالوور در جایگاه پانزدهم از نظر تعداد فالوور ایستاده است. همچنین در این گزارش آمده است در ماه نوامبر ایموجی خنده همراه با اشک، بیشترین طرفدار را ازسوی کاربران داشته است. این ایموجی 3.06میلیارد بار در توئیتها مورد استفاده قرار گرفته که بیشترین استفاده آن در جریان انتخابات امریکا و عدم پذیرش شکست توسط دونالد ترامپ بوده است.
کمپانیهای مبتنی بر تجارت الکترونیک
آمازون هم یکی از غولهای فناوری است که در سه ماهه 2020 عملکردی موفق داشته است. این کمپانی مبتنی بر تجارت الکترونیک از وضعیت حاکم بر جهان در نتیجه شیوع جهانی کووید19 بیشترین سود را برد. کل درآمد آمازون با افزایش 37.4درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی، از 69.98میلیارد دلار به 96.15میلیارد دلار رسیده است. اما اگر بخواهیم به درآمد خالص این کمپانی نگاهی بیندازیم باید گفت که گزارشها از درآمد خالص 6.3میلیارد دلاری وEPSحدود 12.37دلاری در سه ماهه سوم 2020 خبر میدهد این درحالی است که درآمد خالص آمازون در سه ماهه سوم سال 2019 حدود 2.1میلیارد دلار با EPS4.23دلار بود. آمازون علاوه بر تجارت الکترونیک از سرویس محاسبات ابری خود یعنی AWS نیز سود برده است، چراکه شاهد رشد درآمد این سرویس در سه ماهه سوم 2020 نیز بوده است. این سرویس در سه ماهه سوم 2020 درآمدی 11.6میلیارد دلاری داشته که رشد7.4درصدی نسبت به سه ماهه دوم 2020 و رشد 29درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد. آمازون همچنین افزایش درآمدی بین 28 تا 38درصد را برای سه ماهه چهارم 2020 پیشبینی کرده است.
EBay نیز یکی دیگر از کمپانیهای فعال در بخش تجارت الکترونیک است که درآمد سه ماهه سوم آن از رقم پیشبینی شده فراتر رفته است. این کمپانی درآمدی 2.6میلیارد دلاری داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 25درصدی نشان میدهد. درآمد خالص این کمپانی در سه ماهه سوم 2020 حدود 621میلیون دلار با EPS 88سنتی بوده است. انتظار میرود درآمد این کمپانی در سه ماهه چهارم 2020 به 2.64تا 2.71میلیارد دلار برسد.
از آلفابت تا یوتیوب
«آلفابت» شرکت مادرتخصصی گوگل نیز درآمد سه ماهه سوم 2020 خود را 46.2میلیارد دلار با EPS 16.40دلاری عنوان کرده است. این درحالی است که تحلیلگران وال استریت، برای سه ماهه سوم 2020 این کمپانی، درآمدی 42.88میلیارد دلاری با EPS 11.21دلاری پیشبینی کرده بودند.
درآمد تبلیغاتی یوتیوب یکی از بزرگترین پلتفرمهای ویدیویی آنلاین جهان نیز در سه ماهه سوم 2020به 5.04میلیارد دلار رسید درحالی که این رقم در سه ماهه سوم 2019 حدود3.8میلیارد دلار و در سه ماهه نخست امسال 4میلیارد دلار بود. گفتنی است که پیش از این درآمد سه ماهه سوم 2020 یوتیوب 4.52میلیارد دلار تخمین زده شده بود.«روت پورات» مدیر ارشد مالی گوگل(کمپانی مادر یوتیوب) با اعلام این خبر گفت: با توجه به پاندمی کرونا، کاربران ساعات بیشتری در یوتیوب به تماشای فیلم و... میپردازند و همین موضوع نگاه کمپانیها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ را به یوتیوب جلب کرد تا آگهیهای آنها راه خود را از تلویزیون به سوی یوتیوب کج کنند. به هرحال پاندمی کرونا به اقتصاد و درآمد شرکت ما کمک کرد و امیدواریم این روند در سه ماهه چهارم 2020 نیز ادامه داشته باشد.
با حکم آذری جهرمی صورت گرفت
تشکیل کمیته مبارزه با کرونا در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به شرایط ویژه همهگیری بیماری کرونا و لزوم همدلی و همکاری برای پیشگیری از گسترش بیش از حد این بیماری، کمیته ویژهای را مأمور پیگیری مسائل مربوط به این بیماری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور کرد. به گزارش «ایران»، از آنجایی که با آمار روزافزون مبتلایان به ویروس کرونا و در پی آن از دست دادن تعدادی از هموطنان عزیزمان روبهرو هستیم و با توجه به شرایط حساس حاکم بر کشور و نیاز به همافزایی، مشارکت و هماهنگی هرچه بیشتر برای مبارزه با این بیماری با استفاده از ظرفیتهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حکمی دستور تشکیل «کمیته ویژه مبارزه با بیماری کرونا» را صادر کرد. بر اساس این حکم تأکید شده از تمامی ظرفیت و ابزارهای موجود شبکه داخلی و شبکه مخابراتی، زیرساختهای لجستیکی و اطلاعاتی، توانمندیهای حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی برای پایش، مراقبت الکترونیکی افراد در قرنطینه و کنترل اضطراری و آنی بیماران، آموزش و اطلاعرسانی هوشمند و دقیق هموطنان، حمایت از کسب و کارهای در معرض و عرضه الکترونیکی محصولات و خدمات سازمانهای صنعتی و کسب و کارها بهرهگیری شود.
تپسی، اولین استارتاپ بورسی ایران
شرکت تاکسی آنلاین تپسی، نخستین استارتاپ پذیرش شده ایران در فرابورس شد.
به گزارش«ایران» سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با اعلام پذیرش اولیه شرکت تپسی در بازار بورس، گفت: «این موضوع یک اتفاق خوش یمن و مبارک برای زیستبوم فناوری و نوآوری کشور است؛ این که یکی از شرکتهای استارتاپی به بازار بورس رسیده و بدنه اصلی اقتصاد، حضور آن را پذیرفته است نشان از توانمندی دانشی و تخصصی جوانان کشورمان که به عرصه فعالیتهای اقتصادی کشور وارد شدهاند، دارد». رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین یادآور شد: «ورود تپسی به بازار بورس قدم اول است. این اتفاق میتواند شروعی برای ورود شرکتهای دانشبنیان و استارتاپهای توانمند دیگر به این بازار سرمایه باشد تا با این کار شاهد حضور و اثرگذاری سرمایههای دانشی فرزندان کشور در جامعه باشیم.» مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در این باره در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرد: «پساز چند ماه مذاکره از سوی اتاق بازرگانی تهران، با تسهیلگری وزارت اقتصاد و سازمان بورس، یکی از استارتاپهای پیشرو کشور در فرابورس پذیرفته شد. «تپسی» نخستین شرکت از چهار استارتاپی است که برای ورودشان به بازار سهام تلاش کردیم و بزودی نمادش در تابلوی فرابورس جای میگیرد». میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی نیز در واکنش به پذیرش این شرکت در فرابورس، در توئیتی نوشت: «این جمله ملکه ذهنمه: «شکست کشنده نیست، موفقیت هم پایان کار نیست؛ این شجاعت ادامه راهه که تعیینکننده است». خوشحالم که با وجود همه سختیهای یک سال اخیر، ادامه دادیم و امروز تونستیم مسیر جدیدی رو ایجاد کنیم. نه فقط برای تپسی، بلکه احتمالاً برای کل اکوسیستم استارتاپی کشور». گفتنی است تعدادی از استارتاپ های بزرگ و پیش روی کشور، از چندی پیش تلاش خود برای ورود به بازار سرمایه را آغاز کرده بودند. تابستان امسال نیز وزیر اقتصاد کشور، با برگزاری جلسهای، موانع پیش روی استارتاپها برای ورود به بازار سرمایه را بررسی کرد و خواستار حل مسائل شرکتهای این حوزه به بازار سرمایه شده بود.