ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پاسخ محمد هاشمی به یک عضو مؤتلفه اسلامی:
اصولگرایان بگویند در کدام مذاکره موفق بودهاند
محمد هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام از یک عضو مؤتلفه اسلامی خواست تا توضیح دهد که اصولگرایان کدام تجربه موفق در مذاکرات بینالمللی را داشتهاند.
اخیراً «حمیدرضا ترقی»، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، در گفتوگویی اشاره کرد که متأسفانه هر وقت مذاکرات توسط اصلاحطلبان صورت گرفته ما خسارت دیدهایم. او همچنین گفته است که اگر مذاکره کنندگان اصولگرا باشند، مذاکره اشکالی ندارد. در این ارتباط «محمد هاشمی رفسنجانی»، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره صحبتهای حمیدرضا ترقی، به خبرگزاری برنا گفت: در زمان مذاکره جلیلی حضور نداشتیم اما براساس اخبار و رسانهها، از آن مذاکرات، تقریباً هیچ حاصلی نصیب کشور نشد که اثراتی منفی نیز بهدنبال داشت؛ البته وقتی ترقی میگوید مذاکرات اصلاحطلبان خسارت زا بود، باید بگوید چه خساراتی بوده؟ اگر منظورشان برجام است باید گفت که برجام، بهترین سند بینالمللی است که جمهوری اسلامی، پس از انقلاب داشته است.هاشمی ادامه داد: حال بدعهدی امریکا بویژه شخص ترامپ، بحث جداگانهای است چراکه ترامپ نه تنها از برجام بلکه از بسیاری توافقهای بینالمللی از جمله یونسکو و معاهده پاریس و غیره خارج شده است.
هاشمی عنوان کرد: اصلاحطلبان در دولت روحانی مذاکره کردند و به نتیجه مطلوب رسیدند، نتیجهای که بسیاری از مقامات و مسئولان کشور، شخصیتهای سیاسی و فرهنگی در زمان خودش، آن را تأیید کردند و برجام را بهترین سند دانستند اما در مقابل تجربه جلیلی هم قرار داشت که مذاکره در بغداد ، ترکیه و غیره تجربههای ناموفقی بود.
این چهره سیاسی ادامه داد: ترقی یا سایر اصولگرایان در راستای منافع جناحی خودشان نظر میدهند و احتمالاً بر این باورند که اگر مذاکرهای، صورت میگیرد روی انتخابات 1400 تأثیرگذار باشد. بنابراین اصولگرایان میگویند مذاکره برای ما خوب است اما برای رقیب و جناح مقابل بد است؛ به هر حال اصطلاحاتی مانند کاسبان تحریم و غیره در ادبیات ما پیدا شده که عدهای، از این نوع مسائل تحریمی و مذاکره برای منافع جناحی خود استفاده میکنند حال اینکه بر سر مردم چه میآید، برایشان مهم نیست.
واکنش وزارت خارجه به ادعای نیویورکتایمز:
حضور اعضای القاعده در تهران کذب محض است
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گزارشهای منتشر شده مبنی بر ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران را سناریوپردازی هالیوودی خواند.
به گزارش «ایرنا»، سعید خطیبزاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص گزارشهای منتشر شده از سوی منابع اسرائیلی و گزارش اخیر روزنامه نیویورکتایمز مبنی بر ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران قویاً هرگونه حضور اعضای این گروه در ایران را تکذیب و به رسانههای امریکایی توصیه کرد در دام سناریوپردازیهای هالیوودی مقامهای امریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.
اخیراً روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی مدعی شده که نیروهای اطلاعاتی اسرائیل، به نیابت از امریکا، ابو محمد المصری را که از مظنونان اصلی بمبگذاریهای سفارت امریکا در کنیا و تانزانیا بود در تهران ترور کردهاند. از ابومحمد المصری به عنوان عضو ارشد القاعده و نفر دوم این گروه یاد میشود.
تاریخ ادعایی کشته شدن این پدر و دختر در تهران در روز ١٨ مرداد ماه دقیقاً برابر با بیست و دومین سالگرد بمبگذاریهای سفارتهای امریکا در نایروبی و دارالسلام در ۷ اوت سال ۱۹۹۸ است. در این تاریخ رسانهها از کشته شدن یک پدر و دختر در محله پاسداران خبر دادند که تبعه لبنان بودند.
اکنون نیویورک تایمز میگوید از طریق چهار مقام امنیتی و اطلاعاتی دریافته که این دو نفر عبدالله محمد عبدالله ملقب به ابومحمد المصری و دختر او مریم بودهاند. این روزنامه مریم المصری را همسر حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق گروه القاعده خوانده است. ابومحمد المصری که از او به عنوان مغز متفکر و طراح بزرگ حملات القاعده یاد شده، در بالای فهرست «تحت تعقیب» پلیس افبیآی قرار داشته و دولت امریکا برای دریافت هرگونه اطلاعاتی درباره او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.
خطیبزاده با یادآوری اینکه گروه تروریستی القاعده زاده سیاستهای غلط ایالات متحده و متحدانش در منطقه بوده است، تأکید کرد: واشنگتن و تلآویو هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از مسئولیت اقدامات جنایتبار این گروه و دیگر گروههای تروریستی در منطقه، تلاش میکنند با دروغپردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانهها، ایران را مرتبط با چنین گروههایی به تصویر بکشند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار داشت: هرچند امریکا در گذشته نیز از طرح هیچ اتهام کذبی علیه جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده، اما این رویکرد در دولت فعلی امریکا تبدیل به یک روند دائمی شده و کاخ سفید تلاش کرده است با تکرار چنین اتهاماتی در اجرای طرح ایرانهراسی خود بیش از پیش گام بردارد.
دیگه چه خبر؟
بایدن بازگشت به برجام را در اولویت دارد
خبر اول اینکه، رابرت مالی، رئیس گروه بینالمللی بحران، مشاور ارشد باراک اوباما و عضو تیم مذاکره کنندهای امریکا در پرونده هستهای ایران، در گفتوگو با روزنامه فرانسوی لوپوئن با تأکید بر اینکه ایران در جهان منزوی نیست، بازگشت به برجام را از جمله اولویتهای دیپلماتیک رئیس جمهوری آینده امریکا برشمرد. به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه پیشبینی سیاست خارجی جو بایدن آسان نیست، افزود: آنچه میتوانم بگویم این است که او دستی بر ماشه ندارد و بلافاصله از گزینه نظامی طرفداری نخواهد کرد. بایدن فردی کاملاً واقع بین و عملگرا است و از همان جایی شروع میکند که ترامپ به پایان رسانده است؛ از این نظر، سیاست او بیشتر شبیه سیاست دوره دوم اوباما خواهد بود. مشاور ارشد اوباما تأکید کرد: بایدن اعلام کرده که به توافق هستهای ایران (برجام) دوباره ملحق خواهد شد. همان طور که تونی بلینکن و همچنین دیگر دموکراتها قبلاً گفتهاند، جو بایدن قصد دارد به توافق هستهای بپیوندد به شرط اینکه ایران به این توافق پایبند باشد. البته تهران نیز اعلام کرده اگر امریکا به برجام متعهد باشد، آن هم پایبند خواهد بود؛ در واقع هر دو طرف ذینفع هستند؛ جمهوری اسلامی به دنبال آرامش و ثبات در بازار اقتصاد خود است و دولت بایدن نمیخواهد با ایران بحران دیگری ایجاد شود. به نظر میرسد هر دو طرف در این مسیر همسو هستند.
توضیح دادستان خرمآباد درباره مرگ یک زندانی
خبر دیگر اینکه، داریوش شاهونوند دادستان مرکز استان لرستان، ضمن رد ادعایی مبنی بر فوت یک زندانی در زندان خرمآباد به دلیل شکنجه، اظهار داشت: فرهاد وثوقی به اتهام قتل عمد از طریق بازپرس شهرستان دلفان استان لرستان تحت پیگرد قضایی قرار گرفت و به زندان معرفی شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، وی ادامه داد: طبق گفته چند تن از زندانیان و مأموران بند، وی با دو الی سه نفر در زندان درگیر میشود که پس از این درگیری، مورد اصابت ضربه قرار میگیرد، همچنین بررسیهای اولیه پزشکی نشان میدهد احتمال وقوع مصرف مواد افیونی و موادمخدر نیز وجود دارد که البته این موضوع نیز درحال بررسی است. شاهون وند تأکید کرد: پرونده او تحت عنوان فوت مشکوک به قتل، در دستور کار قرار گرفت و طبق تحقیقات انجام شده هویت افرادی که این زندانی با آنها درگیر شده محرز و تحقیقات توسط بازپرس درحال انجام است. وی افزود: دیروز پزشکی قانونی با حضور خانواده این فرد، کالبدشکافی را انجام داد که ظرف چند روز آتی و پس از تکمیل نتیجه کامل کالبدشکافی، علت اصلی مرگ اطلاعرسانی خواهد شد.
واکنش وزارت بهداشت به ادعای احمدی نژاد
شنیدیم که، محمود احمدینژاد اخیراً در گفتوگویی با یکی از رسانههای فارسی زبان مخالف نظام، ویروس کرونا را ساخته آزمایشگاهها معرفی کرده و گفته که سازمان بهداشت جهانی و روشهای پیشنهادی این سازمان، مقصر اصلی شیوع و همه گیری آن است.کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به این اظهارات گفت: متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و... میشنیدند، گویی نگاههای خودعالِم پندارانه افراد کم اطلاع و البته پرمدعا مانند ظروف مرتبطه در جوامع مختلف به هم پیوند دارد و البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است. به گزارش میزان، وی با بیان اینکه اغلب مطالب عنوان شده بی پایه و بی بنیاد است چه بسا ارزش پاسخ گفتن ندارد، افزود: مسیر مقابله با کرونا مشخص است و جوامع مختلف بر اساس توان و زیرساختهای خود از این شیوهنامهها بهره میگیرند چنان که برخی از کشورها عملاً ویروس را مهار کردهاند، برخی کماکان درگیر آن هستند و البته نکته مبهمی وجود ندارد، همه چیز روشن است، اما میزان کاربست این راهبردها و کیفیت آن متفاوت است و بالطبع نتیجه نیز متفاوت خواهد بود. جهانپور گفت: در این زمینه سخن صائب بسیار است و لزوماً هر راست نشاید گفت، اما دروغ هم نباید گفت و هرچه هست آنچه این برادر عزیز ما در مصاحبه با یک رسانه غیرمستقل و مشکوک بیگانه فرمودهاند، نیست، آنها که قبلاً هم از این قصیدهها سراییدند، قافیه را مدتهاست تنگ یافتهاند، دوران این داستانسراییها همه جا به سر آمده است.
مسیر ترانزیت ایران به ارمنستان و جمهوری آذربایجان تغییر نمیکند
دست آخر اینکه، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه شایعات درخصوص توافق آتشبس قرهباغ را «بی اساس» خواند و گفت: هیچ تغییری در مسیرهای ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا جمهوری آذربایجان ایجاد نخواهد شد. به گزارش ایرنا، وی گفت: متأسفانه اطلاعات غلط و گمراه کننده همراه با نقشههای جعلی در فضای مجازی در حال انتشار است و ادعاهایی همچون قطع مرز ایران با ارمنستان، ایجاد کریدور در داخل خاک ارمنستان یا حتی داخل خاک ایران، تغییر ژئوپلیتیک منطقه و... مطرح شده است که از اساس واقعیت ندارد و با اغراض خاص سیاسی و تبلیغاتی صورت میگیرد. به گفته عراقچی بحث ایجاد یک نوار جغرافیایی در حاشیه مرز ایران با ارمنستان که زیاد مطرح شده است کاملاً بی مبنا است. آنچه در توافق آتشبس قره باغ آمده ایجاد یک کریدور جادهای، یا بهتر است گفته شود یک مسیر ترانزیتی، داخل خاک ارمنستان از نخجوان به سمت خاک اصلی جمهوری آذربایجان است که امنیت آن توسط روسیه تضمین خواهد شد و مسیر دقیق آن نیز هنوز مشخص نیست و اگر هم عملی شود، که با هزار اما و اگر همراه است، هیچ تغییری در مسیرهای ترانزیتی ایران به سمت ارمنستان یا جمهوری آذربایجان ایجاد نخواهد کرد.
<فرج کمیجانی> رئیس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد
فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی به مدت ۳ ماه به عنوان رئیس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخاب شد و قرار است نخستین جلسه این ائتلاف امروز- یکشنبه- برگزار شود.به گزارش ایرنا، پیش از کمیجانی، محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی ریاست این شورا را به عهده داشت.شورای هماهنگی جبهه اصلاحات عنوان تشکلی است که با هدف یکپارچهسازی راهبرد اصلاح طلبان در تاریخ بیست و دوم آبان ماه ۱۳۷۸ با گردهم آمدن ۱۸ تشکل سیاسی به وجود آمد.ریاست این شورا به شکل چرخشی در دورههای سه ماهه میان احزاب اصلاح طلب دست به دست میشود هم اکنون دستکم ۳۰ حزب اصلاحطلب در این شورا عضو هستند.
گروه 77 بزرگترین گروه سازمان ملل متحد بیانیه داد
تحریمهای اقتصادی علیه ایران مردود است
گروه سیاسی/ کشورهای عضو گروه 77 در کنار کشورهای بزرگ طرف توافق هستهای از امریکا خواستند تحریمهایی را که دولت دونالد ترامپ در امریکا بهطور یکجانبه به تصویب رسانده است، لغو کند. درخواستی که خطاب آن به «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکاست که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری این کشور موفق به شکست ترامپ شد و اعلام کرد که اجرای تعهدات بسیاری از پیمانهای بینالمللی را که با خروج ترامپ از آنها متوقف شده بود، از سر خواهد گرفت.
صفآرایی کم سابقهای که در ماههای اخیر در سطوح مختلف بینالمللی به نفع ایران شکل گرفته، نشان داد که سیاست ایران برای حفظ برجام تا چه اندازه در تضعیف عملکرد دولت ترامپ برای به بنبست کشاندن اجرای این توافق مؤثر بوده است. نباید از یاد برد که چگونه آخرین تحولاتی که در شورای امنیت در واکنش به خواسته امریکا در قبال ایران انجام شد، به جای حمایت از واشنگتن به صحنه بازخواست آن در قضیه برجام تبدیل شد و به انزوای گروه های ایرانستیز در درون حاکمیت امریکا انجامید. حالا هم که با حضور «بایدن» و وعده بازگشت او به این توافق، امیدها برای عملیاتی شدن توافق هستهای بیشتر شده است، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای موسوم به گروه 77 که متشکل از گرایشات مختلف و متضاد سیاسی هستند برای همکاریهای خود با دولت بایدن جهت حفظ برجام ابراز امیدواری کرده و او را برای بازگشت به این توافق ترغیب میکنند.
در چنین شرایطی که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند باید موانع روانی لازم را از سر راه لغو تحریمها از میان برداشت و با رویکردی معتدل، مسیر را برای دولت آینده امریکا جهت تحقق منافع اقتصادی ایران هموار کرد و همزمان یک اجماع جهانی برای احیا و اجرایی شدن توافق هستهای ایجاد شده، برخی گروهها در داخل برجام را توافقی تمام شده تلقی میکنند و میکوشند با منحرف کردن تجربیات مربوط به توافق هستهای، فضاسازی علیه دستگاه دیپلماسی و قربانی کردن منافع ملی برای منافع جناحی شرایطی را ایجاد کنند که عملاً هیچ مذاکرهای برای رفع تحریمها در دوره دولت دوازدهم ممکن نشود. به نظر میرسد بر خلاف نگاه این جریانها اغلب کشورهای جامعه بینالملل به استقبال لغو تحریمها و رویکرد احتمالی دولت بایدن در قبال برجام و ایران رفتهاند.
ساز ناکوک نماینده عربستان
در جدیدترین درخواستها از رئیس جمهوری منتخب امریکا برای بازگشت به توافق هستهای کشورهای عضو «گروه ۷۷ به اضافه چین» در چهل و چهارمین اجلاس وزرای خارجه بر برداشته شدن فوری تحریمهای ضد جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. «گروه ۷۷ به اضافه چین» با ۱۳۶ کشور عضو، بزرگترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار میرود. اجلاس وزرای خارجه گروه ۷۷ به علاوه چین بهطور سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار میشود که امسال به دلیل همهگیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد. به گزارش ایرنا، در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که روز گذشته در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: وزرای «گروه ۷۷ به علاوه چین» تحریمهای یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود میدانند و خواستار لغو فوری این تحریمها هستند.
این در حالی بود که هنگام تصویب این بیانیه، سفیر سعودی در سازمان ملل به طرح مسأله برجام در بیانیه اعتراض کرد و مدعی شد این موضوع از چند سال قبل به ناحق در بیانیه وزرای گروه تزریق شده است. او که کشورش یکی از لابیهای بزرگ برای خروج ترامپ از برجام بوده است، ادعا کرد با خروج امریکا از برجام، این برنامه شکست خورده است.
در پاسخ به این ادعاها، علی حاجیلاری نماینده ایران در این نشست از این ادعای نماینده عربستان که موضوع برجام با فشار ایران وارد متن این بیانیه شده است، ابراز تعجب کرد و گفت: «ادعای تزریق پاراگراف به متن بیانیه، بیشتر به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ادعای بیاساس سعودی مبنی بر عدم ارتباط موضوع با بیانیه وزرای گروه به نوعی توهین به همه وزرای محترم خارجه گروه است.» حاجیلاری تأکید کرد: «یعنی شما معتقدید نزدیک به ۱۴۰ وزیر خارجه تشخیص ندادند که موضوع به بیانیه وزرا ارتباط ندارد و تنها عربستان تشخیص داده است؟»
او در واکنش به این بخش از اظهارات سفیر سعودی مبنی بر لزوم درج واقعیات در بیانیه وزرای گروه، تأکید کرد: «این عربستان نیست که تعیین میکند واقعیات موجود چیست و تجربه هم نشان داده است که سعودی تعریف دیگری از واقعیت دارد.»
پیشتر با پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقامهای اروپایی در کنار روسیه و چین با استقبال از این نتیجه خواستار بازگشت امریکا به توافق هستهای و حل و فصل اختلافات جاری با ایران شده بودند. بیتردید موضوع ایران و برجام یکی از اصلیترین محورهایی است که کشورهای اروپایی انتظار دارند بعد از حضور بایدن در کاخ سفید در دستور کار زودهنگام دولتمردان امریکایی قرار گیرد.
صفآرایی کم سابقهای که در ماههای اخیر در سطوح مختلف بینالمللی به نفع ایران شکل گرفته، نشان داد که سیاست ایران برای حفظ برجام تا چه اندازه در تضعیف عملکرد دولت ترامپ برای به بنبست کشاندن اجرای این توافق مؤثر بوده است. نباید از یاد برد که چگونه آخرین تحولاتی که در شورای امنیت در واکنش به خواسته امریکا در قبال ایران انجام شد، به جای حمایت از واشنگتن به صحنه بازخواست آن در قضیه برجام تبدیل شد و به انزوای گروه های ایرانستیز در درون حاکمیت امریکا انجامید. حالا هم که با حضور «بایدن» و وعده بازگشت او به این توافق، امیدها برای عملیاتی شدن توافق هستهای بیشتر شده است، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و کشورهای موسوم به گروه 77 که متشکل از گرایشات مختلف و متضاد سیاسی هستند برای همکاریهای خود با دولت بایدن جهت حفظ برجام ابراز امیدواری کرده و او را برای بازگشت به این توافق ترغیب میکنند.
در چنین شرایطی که بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند باید موانع روانی لازم را از سر راه لغو تحریمها از میان برداشت و با رویکردی معتدل، مسیر را برای دولت آینده امریکا جهت تحقق منافع اقتصادی ایران هموار کرد و همزمان یک اجماع جهانی برای احیا و اجرایی شدن توافق هستهای ایجاد شده، برخی گروهها در داخل برجام را توافقی تمام شده تلقی میکنند و میکوشند با منحرف کردن تجربیات مربوط به توافق هستهای، فضاسازی علیه دستگاه دیپلماسی و قربانی کردن منافع ملی برای منافع جناحی شرایطی را ایجاد کنند که عملاً هیچ مذاکرهای برای رفع تحریمها در دوره دولت دوازدهم ممکن نشود. به نظر میرسد بر خلاف نگاه این جریانها اغلب کشورهای جامعه بینالملل به استقبال لغو تحریمها و رویکرد احتمالی دولت بایدن در قبال برجام و ایران رفتهاند.
ساز ناکوک نماینده عربستان
در جدیدترین درخواستها از رئیس جمهوری منتخب امریکا برای بازگشت به توافق هستهای کشورهای عضو «گروه ۷۷ به اضافه چین» در چهل و چهارمین اجلاس وزرای خارجه بر برداشته شدن فوری تحریمهای ضد جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند. «گروه ۷۷ به اضافه چین» با ۱۳۶ کشور عضو، بزرگترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار میرود. اجلاس وزرای خارجه گروه ۷۷ به علاوه چین بهطور سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار میشود که امسال به دلیل همهگیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد. به گزارش ایرنا، در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که روز گذشته در حاشیه هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: وزرای «گروه ۷۷ به علاوه چین» تحریمهای یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تأثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود میدانند و خواستار لغو فوری این تحریمها هستند.
این در حالی بود که هنگام تصویب این بیانیه، سفیر سعودی در سازمان ملل به طرح مسأله برجام در بیانیه اعتراض کرد و مدعی شد این موضوع از چند سال قبل به ناحق در بیانیه وزرای گروه تزریق شده است. او که کشورش یکی از لابیهای بزرگ برای خروج ترامپ از برجام بوده است، ادعا کرد با خروج امریکا از برجام، این برنامه شکست خورده است.
در پاسخ به این ادعاها، علی حاجیلاری نماینده ایران در این نشست از این ادعای نماینده عربستان که موضوع برجام با فشار ایران وارد متن این بیانیه شده است، ابراز تعجب کرد و گفت: «ادعای تزریق پاراگراف به متن بیانیه، بیشتر به شوخی شباهت دارد. ضمن اینکه ادعای بیاساس سعودی مبنی بر عدم ارتباط موضوع با بیانیه وزرای گروه به نوعی توهین به همه وزرای محترم خارجه گروه است.» حاجیلاری تأکید کرد: «یعنی شما معتقدید نزدیک به ۱۴۰ وزیر خارجه تشخیص ندادند که موضوع به بیانیه وزرا ارتباط ندارد و تنها عربستان تشخیص داده است؟»
او در واکنش به این بخش از اظهارات سفیر سعودی مبنی بر لزوم درج واقعیات در بیانیه وزرای گروه، تأکید کرد: «این عربستان نیست که تعیین میکند واقعیات موجود چیست و تجربه هم نشان داده است که سعودی تعریف دیگری از واقعیت دارد.»
پیشتر با پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا، مقامهای اروپایی در کنار روسیه و چین با استقبال از این نتیجه خواستار بازگشت امریکا به توافق هستهای و حل و فصل اختلافات جاری با ایران شده بودند. بیتردید موضوع ایران و برجام یکی از اصلیترین محورهایی است که کشورهای اروپایی انتظار دارند بعد از حضور بایدن در کاخ سفید در دستور کار زودهنگام دولتمردان امریکایی قرار گیرد.
سه گزینه دولت بایدن برای مذاکره احتمالی با تهران
«جو بایدن» در حالی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا به پیروزی رسیده است که گمانهزنیها حکایت از آن دارد که رویکرد دولت منتخب این کشور در عرصه سیاست خارجی دچار تحولات زیادی خواهد شد. در همین چارچوب اندیشکده «کارنگی برای صلح بینالمللی» در گزارشی مفصل با عنوان «توافق هستهای ایران و کاخ سفید دموکرات» به ارزیابی سیاستهای بایدن در دوره حضور دوباره در کاخ سفید پرداخته است.
به اعتقاد تحلیلگران این اندیشکده، دولت بایدن هنگامی که به تعامل دوباره دیپلماتیکی با ایران میاندیشد با چندین چالش روبهرو خواهد شد که عبارتند از: یک برنامه کامل معتبر داخلی و بینالمللی؛ شرکای جهانی و منطقهای که دیدگاههای متناقضی دارند؛ فشارهای سیاسی در داخل و منافع ملی ایالات متحده که با سیاستهای خاورمیانه و برنامه هستهای ایران مرتبط هستند.
به گزارش ایرنا، براساس این گزارش، پیشنهادات و سناریوهای گوناگونی برای کاهش سریع تنشها میان ایران و امریکا پس از انتخاب بایدن مطرح شده است که به اعتقاد تحلیلگران این اندیشکده کارآمدترین آنها رویکرد مرحله به مرحله است. نقطه آغازین این تلاشها نیز بر مبنای برجام پیشنهاد شده است به گونهای که ابتدا از موضوعاتی که کمتر تنشزا هستند شروع و موضوعات پیچیدهتر به آینده موکول شود. در هر صورت بازگشت کامل به توافق بدون پرداختن به نارضایتی و شکایت ایران، غیرقابل تصور است.
در همین چارچوب برداشتن دو گام اولیه از سوی بایدن در قبال ایران پیشبینی میشود؛ مرحله نخست لغو ممنوعیت تبعیضآمیز سفر به امریکا خواهد بود که ایرانیان را به علت سطح حضور شهروندانش در ایالات متحده، بیشتر از دیگر ملتها تحت تأثیر قرار داد. گام دوم به تخفیف فوری تحریمهای مرتبط با مقابله با بیماری کووید ۱۹ مربوط خواهد بود که با صدور مجوز برای تجهیزات درمانی و دارویی به صورت یک کانال اختصاصی برای بانکهای بینالمللی، شرکتهای حمل و نقل، بیمهها و دیگر شرکتهای خدماتی برای کمک به دسترسی ایرانیان به درمان پزشکی همراه خواهد بود.
همچنین دستورالعمل تحریمی جدیدی برای این گروهها و سازمانهای امدادرسان بینالمللی صادر خواهد شد تا نحوه کار فوری، مستقیم و قانونی آنها در قبال این تراژدی در ایران بدون هراس از مجازت تعیین شود. همچنین باید برای نهادهایی که قبلاً مراقبتهایی علیه آنها صورت میگرفت نامههای تسهیلسازی صادر شود تا به آنها اطمینان دهد اگر در تجارت بشردوستانه با ایران به منظور حمایت از تهران در پاسخ دهی به کووید۱۹ اقدام کنند، هدف تحریم ایالات متحده قرار نمیگیرند. تنظیمات هرگام اولیه دیپلماتیک باید براساس «آرامش برای آرامش» در منطقه و برای کاستن از سطح تنشهایی صورت بگیرد که در یک سال گذشته در منطقه رخ داد. چنین ترتیباتی لازم نیست که با جزئیات و مفصل بیان شود اما هر دو طرف ایران و امریکا باید از حملات و فشار خود بکاهند.
به گفته تحلیلگران «کارنگی» دولت جدید ایالات متحده در مورد پرونده هستهای ایران چند گزینه دارد؛ نخست بازگشت دوطرفه واشنگتن و تهران به برجام است. در این مرحله برنامه هستهای ایران در ازای بیشترین مقدار کاهش تحریمها به عقب باز میگردد. این ممکن است آسان ترین توافقی باشد که به سرعت قابل حصول است زیرا چارچوب آن در قالب برجام پیش از این طراحی شده است. از دیدگاه قوانین ایالات متحده، این امر نیازمند بازبینی کنگره نیست زیرا برجام در سال ۲۰۱۵ تحت قانون بازنگری هستهای ایران (INARA) مورد ارزیابی قرار گرفت.
این گزینه همچنین تأثیرگذارترین اقدام بر گروه 1+5 نیز محسوب میشود بویژه برای متحدان اروپایی که برجام را ارزشمند میدانند و برای هر فردی که موفقیت این اقدام را نشانهای بارز از کارآمدی دیپلماسی چندجانبه میداند.
گزینه دوم در پرونده هستهای شامل توافقی کوچکتر مشابه برنامه اقدام مشترک (JPOA) است که در سال ۲۰۱۳ تصویب شد. این توافق موقت برنامه هستهای ایران بود که به برجام منتهی شد یا همچون تلاش «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۹ که برای گفتوگو بر سر یک معامله بین دولت ترامپ و ایران وارد عمل شد.
سومین گزینه درپرونده هستهای، مذاکره فوری بر سر توافقی تازه روی برجام است که به مسائلی گسترده میپردازد. در مقابل ایالات متحده کاهش تخفیفهای بیشتر از برجام را قبول میکند که فقط شامل تحریمهای ثانویه نمیشود بلکه برخی محدودیتها برای شرکتهای ایالات متحده درتجارت با ایران را هم شامل میشود و به ایران مجوز استفاده از دلار را در معاملهها میدهد.
این اندیشکده پیشبینی کرده است که پس از اولین گام احتمالی، تعامل بیشتر میان ایالات متحده و ایران به احتمال زیاد به علت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ در ایران با سکون روبهرو میشود. ایالات متحده نیز به یک مکث قبل از تدوین استراتژی بلندمدت جامع نیاز دارد. ازآنجاکه دولت جدید میخواهد به طور کامل منصبهای کلیدی را در دست بگیرد، یک بازنگری داخلی گسترده را باید انجام دهد و با متحدان خود مشورت کند. این بدان مفهوم خواهد بود که تعامل جدی در زودترین حالت تا تابستان سال ۲۰۲۱ آغاز نخواهد شد. (دولت جدید ایران در ماه اوت آغاز به کار میکند). هنگامی که تعامل آغاز شد، این برنامه فراتر از موضوع هستهای را پوشش میدهد.
بر اساس گزارش این مؤسسه، این گفتوگو باید واقعبینانه باشد و در چارچوب گامهای متعادل برای تنشزدایی دنبال شود به جای آنکه باهدف تغییر جهتگیری اساسی در منطقه باشد تا سرانجام یک معامله بزرگ با ایران حاصل شود و به ایجاد ساختار امنیتی کاملاً جدیدی در منطقه بینجامد. اگر چنین فرآیندی به خوبی پیش برود در پایان قادر به ایجاد تغییرات بنیادین خواهد بود اما عملی شدن آن سالها به طول میانجامد.
بهتر است روند فوق با اهداف متوازن شروع شود و به آرامی حرکت کند. نقشه راه دیپلماسی ایران-امریکا در دولت بایدن به سه مرحله اصلی قابل تقسیم است: توافق بر سر توقف موقت، اجرای کامل دو طرفه برجام و گفتوگوهای هستهای «بیشتر در مقابل بیشتر». درهرصورت، زمان نقشی اساسی را در تثبیت یک نقشه راه دیپلماتیک خواهد داشت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اصولگرایان بگویند در کدام مذاکره موفق بودهاند
-
حضور اعضای القاعده در تهران کذب محض است
-
دیگه چه خبر؟
-
<فرج کمیجانی> رئیس دورهای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شد
-
تحریمهای اقتصادی علیه ایران مردود است
-
سه گزینه دولت بایدن برای مذاکره احتمالی با تهران
اخبارایران آنلاین