کارشناسان شبکه های اجتماعی در گفت و گو با «ایران»:
بالابردن کیفیت، رمز موفقیت پیام رسان های بومی است
سوسن صادقی
خبرنگار
بتازگی امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای داخلی خبر داد و گفت: حمایتهای مرحله دوم شامل ارائه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانهها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی، اتصال پیام رسانهای داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی است.» به بهانه این خبر به سراغ فعالان و کارشناسان حوزه پیام رسانهای داخلی رفتیم تا بدانیم آیا مرحله اول حمایت از پیام رسانهای بومی خروجی خوبی داشته و حمایتهای مرحله دوم بخصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی بستر پیام رسانهای بومی و رفع مشکلات قضایی چقدر میتواند در جذب مخاطب در پیام رسانهای بومی مؤثر واقع شود.
لغو مقررات سختگیرانه در پیام رسانهای بومی
علیرضا یاری، فعال حوزه فاوا اعتقاد دارد زمانی میتوانیم بگوییم حمایتهای مرحله دوم اثرگذار خواهد بود که این حمایتها جذابیت و کیفیت ایجاد کرده و عموم مردم بهصورت روزانه از پیام رسانهای بومی استفاده کنند.
یاری به «ایران» گفت: بهنظر نمیرسد حمایتهایی هم که در مرحله دوم برای پیام رسانهای بومی قرار دادهاند برای پیام رسانهای بومی جذابیت ایجاد کند، چرا که ما تجربه اضافه کردن خدمات به پیام رسانهای داخلی داریم. یکی از پیام رسانهای داخلی خدمات بانکی ارائه میدهد ولی آیا این خدمات باعث شده که عموم مردم بهصورت روزانه از این پیام رسان بومی استفاده کنند؟ جواب منفی است و تنها عده اندکی به علت ارائه خدمات به پیام رسان بومی مراجعه میکنند پس با ارائه خدمات به تنهایی نمیتوانیم جایگاه محکمی برای پیام رسانهای داخلی ایجاد کنیم.
وی درباره اتصال پیام رسانها به اپراتورها نیز گفت: این مورد هم خیلی نمیتواند جذابیت ایجاد کند چون ما هم اکنون پیامرسانی داریم که وابسته به یکی از اپراتورهای کشور است اما چندین میلیون کاربری که در آن عضو هستند، تنها بهدلیل حضور در رویدادها و بواسطه در نظر گرفتن جوایز است و مردم بهصورت عموم و روزانه از آن بهره نمیبرند.
یاری یکی از اقدامهای خوب مرحله دوم حمایت از پیام رسانهای بومی را تشکیل کارگروه قضایی عنوان کرد و گفت: خیلی از تصمیمهایی که در دولت گرفته میشود، در قوه قضائیه اجرایی نمیشود و قضات مطابق با قوانین و مقررات جاری حکم صادر میکنند. بنابراین ارتباط با قوه قضائیه و اصلاح و یکسانسازی قوانین و مقررات و ایجاد فضای رقابتی ایده خوبی است و به نظرم میتواند اعتماد کاربران را تقویت کند.
وی افزود: از آنجایی که کاربران بهصورت روزانه و هر لحظه از پیام رسانهای بومی استفاده نمیکنند، این نشان دهنده آن است که با وجود افزایش سرورها، انتقال مراکز داده و ارائه وامها در مرحله اول نتوانسته است باعث موفقیت و خروجی خوب در این پیام رسانهای بومی باشد. یاری اعتقاد دارد ایجاد جذابیت و بالابردن کیفیت در پیام رسانهای داخلی میتواند مهمترین عامل جذب مخاطب و استفاده روزانه کاربران از پیام رسانهای داخلی باشد نه اجبار.
این کارشناس شبکههای اجتماعی افزود: با اینکه بارها تأکید شده است با اجبار نمیتوان باعث شد تا کاربران به سمت پیام رسانهای بومی جذب شوند، ولی هم اکنون استفاده از پیام رسان مختص دانشآموزان اجباری شده این در حالی است که اکثر مدارس و معلمان همزمان با این پیام رسان داخلی بهصورت موازی در حال استفاده از پیام رسانهای خارجی هستند.
یاری معتقد است نه تنها باید اعتماد و بینش مردم را درباره استفاده از پیام رسانهای داخلی تغییر داد، بلکه باید قوانین و مقررات سختگیرانه پیام رسانهای بومی را محدود کرد. نباید به محض اینکه در پیام رسان یا پلتفرم داخلی یک محتوای خلاف شئونات کشور بارگذاری شود سریع محدودیتهای شدیدی برای آن پلتفرم داخلی و مدیرش ایجاد کرد.
وی پیشنهاد داد همزمان با پیادهسازی مرحله دوم حمایتها روی پیام رسانهای بومی، کیفیت را هم بالا ببرند و قوانین سختگیرانه و محدود کننده را کاهش دهند تا مردم بهصورت روزانه از آنها استفاده کنند و زمانی که مردم بهصورت روزانه از این پیام رسانها استفاده کرده و جایگزین پیام رسانهای خارجی کردند میتوانیم بگوییم که در حمایتها موفق عمل کردهایم و خروجی مناسبی داشتهایم.
حمایت بدون خروجی مطلوب
مهدی حسینپور دیگر کارشناس شبکههای اجتماعی نیز اعتقاد دارد حمایتهای مرحله دوم از پیام رسانهای بومی، بهنظر میرسد حمایتهای خوبی است ولی باید دید که چقدر میتواند در عمل و اجرا در توسعه گسترده پیام رسانهای بومی مؤثر واقع شود.
حسینپور به «ایران» گفت: حمایتهای اول به چند پیامرسان تعلق گرفت ولی پیشرفتی در توسعه بازار آنها نداشت و کاربران کماکان پیام رسانهای خارجی را ترجیح دادند.
وی افزود: در بین حمایتها به افزایش کیفیت نیازهای اصلی کاربران (مانند ایجاد گروههای کاری، خانوادگی، مدیریت محتواهای شخصی و تجاری، امکان ارائه کسب و کار آنلاین) اشارهای نشده و تاکنون به علت کیفیت پایین و نبود عموم مردم در این پیام رسانهای بومی، کاربران رغبتی به استفاده از این پیام رسانها ندارند.
این کارشناس شبکههای اجتماعی درباره ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسانهای داخلی نیز گفت: هم اکنون خدمات دولت الکترونیک در غیر از پیامرسان هم بخوبی ارائه نمیشود بنابراین فعلاً نمیتوان در این باره نظر داد.
حسینپور در ادامه درباره اتصال پیام رسانها به اپراتورها و کسب سهمی از درآمد آنها نیز گفت: اگر در این مورد منظور داده مصرفی در پیامرسانها باشد، اپراتورها مقاومت میکنند چون در حال حاضر بدون ارائه سهمی، از محتوای پیامرسانهای خارجی در حال کسب درآمد هستند. از سوی دیگر ارائه محتوا و ترافیک فیک نیز در این میان مطرح شده و بین اپراتور و پیامرسانها دعوای بهوجود میآورد.
وی درباره تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات قضایی پیام رسانها نیز اعتقاد دارد شاید کارگروه برای شرایط فعلی مناسب باشد ولی راهکار نهایی نیست بنابراین برای حل مشکل باید قانون وضع شود و بدون قانون دقیق، تشکیل کارگروه و... راهکارهای موقتی است.
حمایت با آرزوی بازارسازی
سهیل تقوی، کارشناس شبکههای اجتماعی نیز معتقد است حمایتهای مرحله دوم حمایتهای مناسبی است و به نظر میرسد میتواند برای پیام رسانهای بومی بازارسازی ایجاد کرده و درآمدزایی کند، به شرطی که تمام این برنامهها به شیوه درستی اجرایی شوند تا به نتیجه دلخواه برسند و طرحها شکست نخورند. تقوی به «ایران» گفت: پیام رسانها برای درآمدسازی باید توانمند شوند که به نظر میرسد در مرحله دوم حمایتی به این بخش پرداخته شده و گنجاندن ارائه تبلیغ دولتی و غیردولتی و ارتباط صوتی میتواند برای پیام رسانهای بومی بازارسازی و درآمدزایی ایجاد کند.
این کارشناس شبکههای اجتماعی درباره ارائه خدمات دولت الکترونیک روی بستر پیام رسانهای بومی نیز گفت: بهنظر میرسد این مورد هم میتواند یکی از عوامل مؤثر در بازارسازی آنها باشد و خود یکی از عوامل رقابتی با پیام رسانهای خارجی است. چرا که میتوان خدمات دولت الکترونیک را به جای ارائه در هر سامانه جداگانه از سوی نهادهای دولتی و حاکمیتی، بهصورت تجمیع شده روی پیام رسانها به مردم ارائه داد، چون دسترسی مردم به خدمات دولت الکترونیک در پیام رسانها راحتتر است و تجربه کاربری آنها را افزایش میدهد.
وی افزود: البته به شرطی که عزم جدی در حاکمیت و دولت برای ارائه خدمات روی پیام رسانهای بومی وجود داشته باشد و نهادهای بالادستی مانند مرکز ملی فضای مجازی با قرار دادن ضمانت اجرایی روی مصوبات نظارت کنند.
این کارشناس معتقد است در مرحله دوم حمایتها بدرستی موانع حقوقی و قضایی دیده شده ولی باید با مدیران خدمات دهنده بهدلیل بارگذاری محتوای نامناسب سختگیرانه برخورد نشود، چرا که این نوع برخوردها باعث نگرانی آنها شده و انگیزه خود را از دست میدهند.
وی افزود: البته در این طرح به ارائه سهم درآمد از ترافیک دیتا نیز اشاره شده ولی این ممکن است چالشهایی را ایجاد کند، چرا که وقتی قرار است درصدی به هر پیام رسان و سرویس دهنده پرداخت شود، محتواهای مبتذل و پربازدید نیز زیاد میشود تا بازدید و ترافیک افزایش یابد از اینرو باید یک نظارت منطقی و معقولی بر تولید محتواها صورت بگیرد.
وی درباره خروجی حمایتهای مرحله اول از پیام رسانهای بومی نیز گفت: در مرحله اول سادهترین و بدترین نوع حمایتها و در زمان بدی اتفاق افتاد و مهمترین و چالش برانگیزترین آن هم بحث ارائه وام 5 میلیاردی به برخی از پیام رسانهای بومی بود که واکنشهای زیادی را در جامعه ایجاد کرد.
پیامهای محو شونده به واتساپ میآید
پیام رسان واتساپ در حال آمادهسازی قابلیت حذف خودکار پیامها تحت عنوان پیامهای محو شونده است.
به گزارش ایسنا، واتساپ آزمایش قابلیت پیامهای محوشونده را رسماً آغاز کرده است. زمانی که این قابلیت فعال شود، پیامهای دریافتی و ارسالی پس از گذشت هفت روز حذف خواهد شد. این قابلیت را میتوان برای مکالمات شخصی یا مکالمات گروهی فعال یا غیرفعال کرد.
سخنگوی واتساپ در گفتوگو با بیزنس اینسایدر، تأیید کرد که گروه کوچکی از کاربران در حال امتحان این قابلیت هستند و این سرویس پیام رسان امیدوار است قابلیت مذکور بزودی در سطح جهانی عرضه شود. در برخی از موارد پیامهای خاص به طور کامل حذف نمیشوند. اگر کاربر به یک پیامی که قرار است حذف شود پاسخ دهد یا به اصطلاح ریپلای کند، نسخه نقل شده پس از محدودیت زمانی هفت روز باقی خواهد ماند.
این مسأله درباره پیامهای فورواردی هم صدق میکند. این قابلیت در بسیاری از سرویس های پیام رسان های دیگر شامل تلگرام و سیگنال وجود دارد و هر دوی این سرویسها تایمهای کوتاه تری را عرضه کرده و برای کاربران امکان کنترل بیشتری روی مدت زمان حذف خودکار پیامها فراهم میکنند.
براساس گزارش بیزنس اینسایدر، آزمایش پیامهای محو شونده از سوی واتساپ مثال دیگری از تلاش فیس بوک - شرکت مادر واتساپ - برای کپی کردن قابلیتی است که توسط اسنپ چت محبوب شد. فیس بوک به دفعات در گذشته بابت این اقداماتش مورد انتقاد قرار گرفته است.
افزایش سرعت سیستم با پاکسازی فایل های اضافی
حتماً برای شما هم تاکنون پیش آمده که از کندی کامپیوتر یا لپ تاپتان به ستوه آمده و به فکر راه چاره افتاده اید. اینجاست که فعالان عرصه نرم افزاری به کمکتان آمدهاند و اپلیکیشنها و نرم افزارهای مختلفی برای حل این مشکل در اختیارتان قرار دادهاند. یکی از بهترین نمونههای این نرم افزارها Wise Disk Cleaner است؛ نرم افزاری حرفهای و کاربردی برای پاکسازی هر گونه فایل اضافی و بیهوده که باعث کندی سیستم شما میشود. این نرم افزار با ظاهر کاربرپسند و سرعتی بینظیر، سیستم شما را اسکن میکند، فایلهای مزاحم را پیدا کرده و آنها را با دستور شما حذف میکند.ازسوی دیگر این نرم افزار طوری طراحی شده است که هر کاربر با هر سطح دانش کامپیوتری میتواند فایلهای اضافی را حذف کند.
Wise Disk Cleaner نرم افزاری با امکان شناسایی بیش از 50 فرمت فایلهای junk است که آنها را فهرست میکند و شما میتوانید براحتی و از فهرست نمایش داده شده، آنها را انتخاب و مواردی که تمایل دارید، حذف کنید. همچنین شما میتوانید برای نرم افزار تعیین کنید که فایلهای حذف شده مستقیماً حذف شوند یا اول وارد سطل بازیابی ویندوز شوند و در صورت تمایل، بعداً آنها را حذف کامل کنید. همچنین میتوانید این نرم افزار را طوری تنظیم کنید که عمل پاکسازی و بهینهسازی سیستم را بهصورت خودکار و در زمانهای مختلف انجام داده یا این عمل را بهصورت دستی انجام دهید.
همچنین شما میتوانید فایلهای پاک شده را در فولدری مشخص نگهداری کنید تا در مواقع ضروری بتوانید آنها را بازگردانید. همچنین این نرم افزار اطلاعات کاملی از فایلهای اضافی و اسپم شما در اختیارتان میگذارد پس حجم، فرمت و… این فایلهای اسپم را میتوانید براحتی مشاهده کنید. از دیگر ویژگیهای این نرم افزار قابلیت اسکن و پاک کردن فایلهای غیرلازم و تکراری از درایوهای هارد دیسک و قابلیت خروجی گرفتن اطلاعات فایلهای اسپم بهصورت اکسل است. این نرم افزار را میتوانید از سایت پی سی ورلد به آدرسP30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.