پیامدهای جدید بسط کرونا در جهان سینما
ارجاع کارهای «برانا» و «اسپیلبرگ» به آینده دور
وصال روحانی
خبرنگار
در هفتهای که فهرست پرفروشهای سینمای جهان و بویژه امریکای شمالی فرق چندانی نکرد و «تنت» ساخته گیجکننده و جدید کریستوفر نولان درآمدسازیاش را در جهان از 320 میلیون دلار عبور داد و برای پنجمین هفته متوالی در صدر ماند، این لیست جدید فیلمهای بزرگ به تعویق افتاده بود که نظرها را بیشتر به خود جلب کرد. بعد از رونق نگرفتن آثار پرهزینه استودیوهای مشهور و ماندگاری اوضاع کرونایی بر اکثر کشورها، طبعاً یک بار دیگر تأخیر در پخش این فیلمها در دستور کار قرار گرفت و تغییراتی زمانی بدین شرح اعمال و اعلام شد؛ «بیوه سیاه» جدیدترین کار کمیک استریپی شرکت مارول از 16 آبان امسال که زمان مقرر برای پخش آن بود، به 17 اردیبهشت سال بعد موکول شد، بازسازی فیلم کلاسیک «داستان وست ساید» با کارگردانی استیون اسپیلبرگ با تأخیری یکساله از 28 آذر 1399 به 20 آذر 1400 تغییر زمان داد و ورسیون تازه «مرگ روی نیل» براساس یکی از رمانهای جنایی معروف آگاتا کریستی و با کارگردانی کنت برانای بریتانیایی بهجای 3 آبان امسال در 28 آذر اکران خواهد شد و البته امکان ارجاع آن به فروردین 1400 هم وجود دارد. در نقطه مقابل، کمپانی فاکس قرن بیستم در نظر دارد فیلم ترسناک جدیدش بهنام «مرد توخالی» را که به مناسبت ایام موسوم به هالووین (اواخر مهرماه) و انگارههای ترسناک آن ساخته شده، از 4 آبان اکران کند و مسئولان استودیومدعیاند که «Soul» را هم که کاری کمدی و ساخته شرکت پیکسار و تحتالحمایه آنان است، در تاریخ ذکر شده قبلی (اول آذر) بهنمایش در خواهند آورد و در آن صورت این فیلم با نسخه جدید جیمزباند با نام «زمانی برای مردن نیست» به رقابت برخواهد خاست. اما شایعات نزدیک به حقیقت گویای این نکته است که پخش جدیدترین ماجراها مأمور «007» هم به اواخر بهار یا اواسط تابستان 2021 موکول خواهد شد که امید میرود جهان کمتر از امروز در چنگ بیرحم کرونا باشد و آمار فروش بالاتر برود وگرنه با ارقام رایج ماههای اخیر و حتی با درآمد حاصل از «Tenet» نمیتوان به روند پخش فیلمهای بزرگ استمرار بخشید زیرا فروشها بهخاطر قانون منع استفاده از بیش از 30 درصد گنجایش سالنهای سینما و انواع محدودیتهای دیگر برخاسته از بیماری کرونا به ارقامی متوسط هم نخواهد رسید.
از میانبر تا آخرین شیفت
با چنین اوضاع و احوالی این هفته امریکای شمالی، اروپایغربی، شرق آسیا و اقیانوسیه شاهد پخش چند فیلم تازه هم بود که شرح و اوصاف کوتاه آنها از این قرار است:
* «میانبر» یک فیلم فانتزی و حادثهای و با رگههایی از ژانر وحشت که اولین نمایش بینالمللی خود را چندی پیش در جشنواره بینالمللی جیفونی تجربه کرد، در 725 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک بیش از 581 هزار دلار نفروخت اما در اوضاع کرونایی و کم رونق سینماهای دنیا همین رقم نیز برای استقرار این فیلم در رده هفتم درآمدسازان سینمای جهان کفایت کرد. این فیلم 83 دقیقهای را آلهسیو لیگوری ایتالیایی بر اساس سناریویی از دانییله کاسکی کارگردانی کرده و نقشهای اصلی آن را آندره کلاز، جک کین و زاک سات کلیف ایفا کردهاند.
* «آخرین شیفت» که فیلمی 90 دقیقهای و کمدی با کارگردانی و داستاننویسی اندرو کوهن است، این هفته در 881 تماشاخانه در امریکای شمالی فقط 364 هزار دلار پولسازی کرد اما این فیلم نیز متعلق به کمپانی سونی پیکچرز را در رده هشتم جدول پرفروشها نشاند. ریچارد جنیکنز، شین پال مک گی و داوین جوی راندولف نقشهای اصلی این فیلم را که ابتدا در اوایل بهمن ماه 1398 در جشنواره معتبر سان دنس امریکا اکران شد و سپس به سبب عواقب تلخ بسط کرونا اکران عمومیاش تا مهر امسال به تأخیر افتاد، بازی کردهاند.
* «آوا» که یک کار جنایی و اکشن با مایههای ژانر تریلر (دلهره آور) است، در 386 سالن در امریکا، کانادا و مکزیک به گیشهای 208 هزار دلاری اکتفا کرد و با این حال رتبه دهم جدول پرفروشها را بهدست آورد. این فیلم با کارگردانی تیت تیلور امریکایی که ساخت فیلمهای مطرح دیگری مانند «مرد زشت زیبا» (2008)، «خدمتکار» (2011) و «دختری در قطار» 02016) را هم در کارنامهاش دارد، داستان زندگی و اقدامات زنی جوان و تروریست بهنام آوا فالکنر است که پس از ترور یک تاجر معروف انگلیسی در فرانسه و لو رفتناش تحت تعقیب مرگبار قرار میگیرد و فرار وی از دست دشمنانش او را به خاک امریکا هم میکشاند. جسیکا شاستین هنرپیشه زن مشهور امریکایی که در 13 سال اخیر در فیلمهای مهمی مانند «درخت زندگی» حضور یافته، نقش این تروریست را ایفا کرده و سایر هنرپیشههای معروف فیلم، جان مالکوویچ، کالین فارل، جینا دیویس و جووان چن هستند.
*«RBG» که فیلمی مستند درباره زندگی و دستاوردهای روست بادر گینز بورگ (شخصیتی حقیقی و دومین عضو زن دیوانعالی قضایی امریکا) است و ابتدا در سال 2018 اکران شده بود، در پخش مجدد خود در سطح 900 سالن در امریکای شمالی از 134 هزار درآمدسازی فراتر نرفت و با چنین مبلغی در رده بیستم جدول پرفروشها نشست. سازمان معتبر «انجمن ملی نقد امریکا» این فیلم را بهترین کار مستند سال 2018 معرفی کرده و دلیل پخش مجدد آن در دل پاییز 2020 احتمالاً انتخاب یکی دو عضو جدید دیوانعالی امریکا طی هفتههای اخیر توسط دونالد ترامپ که آنها هم زن هستند و مسأله تأثیرگذاری محسوس آن روی نتیجه انتخابات قریب الوقوع این کشور بوده است.
آخرین اخبار از وضعیت استاد شجریان
استاد محمدرضا شجریان باردیگردربیمارستان جم بستری شد؛خبری که طی 24 ساعت گذشته در رأس اخبار رسانهها و فضاهای مجازی قرار گرفت و دلنگرانی مردم را نسبت به شرایط عمومی این خواننده بزرگ دامن زد. طبق اعلام هیأت مدیره بیمارستان جم که ساعت ۱۰ صبح روز چهاردهم مهر ماه منتشر شد آمده است : استاد عزیزمان عصر یکشنبه با شرایط عمومی قلبی و ریوی –تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبتهای ویژه بستری شدند. در این اطلاعیه تأکید شده بود: «با توجه به شرایط ناپایدار بالینی از ملت عزیز خواهشمندیم از درگاه خداوند متعال برای اسطوره آواز ایران سلامتی و بهبودی مسئلت نمایند.» در این میان خبری که دیروز عصر، صداو سیما منتشر کرد و از فوت استاد خبر داد با واکنش های فراوان مواجه شد تا جایی که بلافاصله از سوی مسئولان بیمارستان جم تکذیب شد. دکترحسن عباسی پزشک خانوادگی محمدرضا شجریان درگفت و گو با «ایران» ضمن تکذیب خبر به کما رفتن استاد بیان کرد: درحال حاضر (تا غروب دوشنبه) شرایط عمومی استاد ایده آل نیست و دربخش مراقبتهای ویژه بستری است. او درادامه درباره مشکلات قلبی و تنفسی شجریان افزود: قلب و ریه آقای شجریان مشکل زیادی ندارد اما درمجموع وقتی سیستم تبادل مایعات در بدن ناهماهنگ کار کند مشکلاتی را بوجود خواهد آورد و درمقابل هرکدام از درمانهای ما ممکن است برای بخشهای دیگر بدن عوارضی داشته باشد و تلاش تمامی همکارانمان این است با دقت بسیار بیشترین کار مفید را انجام بدهیم. به گفته عباسی: «هوشیاری شجریان مانند گذشته است و تفاوت چندانی نداشته اما مسئله مهم ناپایداری همودینامیک کلیه است»
احمدرضا احمدی سکته مغزی کرد
احمدرضا احمدی شاعر معاصر کشور، روز یکشنبه دچار سکته مغزی شد که خوشبختانه شرایط سلامتیاش به حالت پایدار بازگشت. طبق گفته پزشکان معالج، خطر وقوع سکتهای دیگر، تا ٧٢ ساعت وجود خواهد داشت و به همین دلیل با توجه به شرایط نامساعد بیمارستانهای کشور در پی شیوع کرونا، در حال حاضر در منزل و تحت نظر است. احمدرضا احمدی ۳۰اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان به دنیا آمد و در مهرماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد و تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود. تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و...) از جمله فعالیتهای او در کانون بودهاست. آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایهای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پیریزی کند. از 20 سالگی بهطور جدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. احمدرضا احمدی بنیانگذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمه دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و بر داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر گذاشت. در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امورسینمایی از افزایش تعداد سالنهای سینما در کشور از ۳۱۸ سالن در سال ۱۳۹۲ به ۶۳۸ سالن در پایان سال ۱۳۹۸ خبر داد. رمضانعلی حیدریخلیلی (معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی) در جلسه امضای تفاهمنامه احداث پردیس سینمایی امید که با حضور نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قرچک و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، با تأکید برافزایش تعداد سالنهای سینما در کشور از ۳۱۸ سالن در سال ۱۳۹۲ به ۶۳۸ سالن در پایان سال ۱۳۹۸ گفت هرشهری که به فرهنگ بها داده و به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد آینده بهتری خواهد داشت. وی در این جلسه عنوان کرد: درراستای شعار «ایران، تهران نیست» حضور جدیتری در استانها خواهیم داشت. همچنین احداث سینماهای جدید بویژه در شهرهای فاقد سینما، موجب توسعه و تقویت بازار سینمای کشور خواهد شد. نکته دیگر اینکه با استقبال شهرداریها برای احداث سینما در شهرهای فاقد سالن سینما مواجه هستیم و تا امروز تفاهمنامه احداث پردیس سینمایی با شهرداران ۲۷شهر در ۲۷ استان کشور با ظرفیت ۸۷ سالن امضا شده است. پردیس سینمایی امید در راستای کلان برنامه عمومیسازی دسترسی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افزایش توان زیرساختی سینمای کشور در شهرهای فاقد سالن سینما که دارای جمعیت بیشتری هستند با محوریت شهرداریها احداث میشود که تأمین زمین، تهیه نقشه و اجرای عملیاتی پروژه برعهده شهرداری میباشد. همچنین ۷۷۰ میلیون تومان توسط سازمان امورسینمایی به صورت بلاعوض برای احداث پردیس سینمایی امید پرداخت میشود.