ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت محمد(ص): نزدیک ترین شما به من در قیامت، راستگوترین، امانتدارترین، وفادارترین به عهد، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.
(بحارالانوار، ج75، ص94، ح12)
شعر دفاع مقدس همزمان با شروع دفاع مقدس آغاز شد
سیدعباس صالحی: 27 شهریور روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی است و استاد شهریار از شاعران شهیر معاصر کشورمان است که در دهه پایانی عمر خود با حوزه انقلاب نسبتی برقرار و پس از آن هم به طور عمیق و خاص با دفاع مقدس ارتباط برقرار کرد. از همان ابتدای دفاع مقدس شاعران ما با این واقعه ارتباط برقرار کردند و در همان روز آغاز جنگ شعر معروف «خلبانان» اثر بابک رادمنش سروده شد.از بابک رادمنش نقل است که گفته: «خانهام کنار فرودگاه بود و آن شبی که بعثیها به ایران حمله کردند صدای مهیب انفجاری را شنیدیم و همان جا شعر و آهنگی در ذهنم پدید آمد و آن را آماده و به رادیو بردم و سرود خلبانان خلق شد.»
بخشی از صحبتهای وزیر فرهنگ در دوازدهمین نشست سهشنبههای تکریم
به بهانه رونمایی از لوح میراث زنده بشری استاد امیرخانی
حکیم خط
دکترحسن بلخاری قهی
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
الف: روز 25 شهریور 99 در موزه کاخ ملت مجموعه سعدآباد لوح اعلام استاد غلامحسین امیرخانی بهعنوان میراث زنده بشری رونمایی گردید که افتخار حضور داشتم و لحظاتی نیز در باب استاد سخن گفتم این حرکت وزارت میراث فرهنگی در توسیع مفهوم میراث بویژه از شیء به صانع شیء بسیار ارزنده و قابل تقدیر است. حقیقت این است که انسان میراث است و آنچه بهعنوان میراث فرهنگی در ادبیات میراثی امروز از آن یاد میشود شیء مصنوع است در حالی که صانع آن بحق شایسته نام میراث است و نه امر مصنوع. انسان میراث خداست و اوست که میراث حقیقی است.
ب: در سالهای پیش بهعنوان عضو شورای اعطای دکترای افتخاری یکی از دانشگاههای مهم تهران در جلسهای شرکت کردم (در دفتر وزیر محترم علوم وقت) که قرار بود در باب اعطای درجه دکترای افتخاری به استاد فرشچیان تصمیم بگیرد؛ نظر این حقیر در این باب منفی بود زیرا ما دانشگاهیان با درجه دکتری از مربی به استادیار تبدیل میشویم و با زحمتی دستکم ده پانزده ساله به مقام استادی میرسیم. بنابراین پیشنهاد کردم به جای استفاده از القاب رئیس و دانشگاهی با تکیه بر تاریخ بلند حکمت و معرفت و فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی لقبی شایسته شأن و منزلت استاد بیابیم و آن را به حضرت استاد هدیه نماییم. پیشنهاد پذیرفته شد و این حقیر مأمور کشف آن لقب در متون حکمی و فرهنگی ایرانی- اسلامی شدم. نتیجه تحقیق کلمه بلند و بسیار متعالی «حکیم» بود؛ با استناد به معانی عظیم و بلندی که دارد و بویژه با استناد به خیر کثیری که در ذات آن مستتر است به تعبیر قرآن شریف: «و من یوت الحکمه فقد اوتی خیرا کثیرا» یعنی به جای دکتر فرشچیان بگوییم «حکیم نقش استاد فرشچیان». آثار و احوال استاد البته مؤید این کلمه شریف است.
ج: ما ایرانیان میراث بر کلمه و نقش ایم. معنا را در صورت زیبای کلمه و نقش تجسم بخشیده و ماندگار کردهایم. اگر استاد فرشچیان حکیم نقش است ،استاد امیر خانی حکیم خط است. و حکمت سه ویژگی دارد:
1- متخلق به اخلاق الهی و انسانی است، مؤدب، متواضع، بزرگ منش دارای اخلاق فتوت و جوانمردی و سراسر ادب و خشوع و پاکی.
2- فرزانگی یعنی علم و معرفتی از جنس شهود و پاکی دل. از جنس عطیه الهی و به تعبیر قرآن «من لدنا» نه از جنس برهان و استدلال و جوهر و ماهیت.(حکمتی از جنس حکمت مولانا که جان استاد امیرخانی انباشته از آن است)
3- خلاقیت یعنی چگونه به قدرت خلاقه، امر مکنون معنا در کسوت فرم زیبا متجلی گردد و جانهای شیفته را به بزم معنا از طریق نقش متجلی آن بخواند، زیرا هنر در حقیقت خود چیزی جز اظهار امر مکنون در فرم و قالب جمیل محسوس نیست. استاد امیر خانی حکیم خط است همچون حکیم دیگر که استاد نقش است و آراسته به اخلاق و ادب فرزانگی و معرفت و خلاقیت و مهارت. خداوند متعال بر عزت او و تمامی هنرمندان شریف و پاک نهاد این مرز و بوم بیفزاید. انشاءالله
تماشای زیبایی (۱۴)
آرام مرتضوی
پژوهشگر و رواندرمانگر تحلیلی
وقتی به آسمان نگاه میکنیم با بیکرانی روبهرو میشویم که در انتهای آن نیاز به درک الوهیت در عمق وجودمان کمی ارضا میشود، دراز کشیدن در سایه یک درخت و تجربه نظاره به آسمان یک روز بهاری مراقبهای عمیق برای روح آدمی است؛ از آسمان به زمین بیاییم و به دریا فکر کنیم آب دریا بهوجود آورنده شوق تماشا در درون ماست ؛نگاه کردن به این همه زیبایی و شکوه حال انسان را خوب میکند. قبلاً هم اشاره کرده بودم که نگاه کردن به زیبایی چگونه میتواند حال ما را خوب کند پس بهتر است تا آنجا که میتوانید دنیای اطراف خود را با تصاویری زیبا و متقارن و با آگاهی از رنگهایی که برایتان توضیح میدهم زیباتر کنید تا روان شما فضای بهتری را تجربه کند. یکی از نمادهای ایران باستان سنگی ارزشمند است به رنگ فیروزهای شاید به این دلیل که بهترین و قدیمیترین سنگهای فیروزه در ایران یافت میشده است رنگ فیروزهای را رنگ ملی ایرانیان مینامند. ایرانیان باستان معتقد بودند که آبی فیروزهای قدرت حفاظت کننده قوی ایجاد میکند، جالب است بدانید که فیروزه به معنای سرور و شادی است، پس شاید بتوان ابراز کرد که برای تجربه شادی میتوان از رنگ آبی فیروزهای استفاده کرد؛ در پژوهشهای مربوط به رنگها در کاربرد نقاشی و درمان، داده ای قابل توجه در رابطه با رنگ فیروزهای بهصورت خاص در دست نیست پس به پژوهشها در زمینه نور درمانی بسنده میشود، تاباندن نور آبی فیروزهای به غده تیموس که بخشی از سامانه ایمنی بدن را تشکیل میدهد تقویت سیستم ایمنی قلمداد میشود. رنگ فیروزهای که سایهای آرام کننده دارد، میتواند التهابها را تسکین دهد، بویژه وقتی همراه با رنگ مکملش، قرمز مایل به نارنجی به کار رود؛ اگر تجربه نقاشی کردن با ماژیک را داشته باشید با رنگ آبی روبهرو میشوید که تیره است یعنی اگر کمی رنگ فیروزهای را تیره کنیم به رنگ آبی می رسیم ؛رنگ آبی ضمن اینکه در انتهای کمرنگ طیف، مجاور آبی فیروزهای ظاهر میشود رنگ الهام، آسودگی و آرامش نیز هست. بنابراین در تن آرامیهای روانشناختی برای شفا بخشی روان رنگی بینظیر محسوب میشود. رنگ آبی در مقایسه مستقیم با رنگ قرمز تأثیر گستردگی و فراخی ایجاد میکند، بهعنوان مثال اتاقی که به رنگ آبی رنگ آمیزی شده است بزرگتر از اندازه واقعی اش به نظر میرسد این پدیدهای است که مورد توجه معماران زیادی قرار گرفته؛ از طرفی به عقیده عدهای از پژوهشگران رنگ آبی به ناراحتی و افسردگی مربوط میشود. رنگ آبی در بسیاری از حالتها در رنگ درمانی پر کاربرد است که میتوان به مشکلات مربوط به آسم ،فشار روحی، بیخوابی و فشار خون بالا کارساز باشد؛ با کمی فکر در رابطه با کاربرد این دو رنگ میتوان فضایی بهوجود آورد که زمینه تجربه احساس خوب در فرد را به وجود آورد؛ نقاشیهای با تم آبی میتواند تجربه تخلیه هیجانی غم را به همراه داشته باشد. در این زمینه به پژوهش چشمگیری برخورد نکردم و باز به مرور دریافتم به نوشتههای مختلف بسنده کنم.
پژوهشگر و رواندرمانگر تحلیلی
وقتی به آسمان نگاه میکنیم با بیکرانی روبهرو میشویم که در انتهای آن نیاز به درک الوهیت در عمق وجودمان کمی ارضا میشود، دراز کشیدن در سایه یک درخت و تجربه نظاره به آسمان یک روز بهاری مراقبهای عمیق برای روح آدمی است؛ از آسمان به زمین بیاییم و به دریا فکر کنیم آب دریا بهوجود آورنده شوق تماشا در درون ماست ؛نگاه کردن به این همه زیبایی و شکوه حال انسان را خوب میکند. قبلاً هم اشاره کرده بودم که نگاه کردن به زیبایی چگونه میتواند حال ما را خوب کند پس بهتر است تا آنجا که میتوانید دنیای اطراف خود را با تصاویری زیبا و متقارن و با آگاهی از رنگهایی که برایتان توضیح میدهم زیباتر کنید تا روان شما فضای بهتری را تجربه کند. یکی از نمادهای ایران باستان سنگی ارزشمند است به رنگ فیروزهای شاید به این دلیل که بهترین و قدیمیترین سنگهای فیروزه در ایران یافت میشده است رنگ فیروزهای را رنگ ملی ایرانیان مینامند. ایرانیان باستان معتقد بودند که آبی فیروزهای قدرت حفاظت کننده قوی ایجاد میکند، جالب است بدانید که فیروزه به معنای سرور و شادی است، پس شاید بتوان ابراز کرد که برای تجربه شادی میتوان از رنگ آبی فیروزهای استفاده کرد؛ در پژوهشهای مربوط به رنگها در کاربرد نقاشی و درمان، داده ای قابل توجه در رابطه با رنگ فیروزهای بهصورت خاص در دست نیست پس به پژوهشها در زمینه نور درمانی بسنده میشود، تاباندن نور آبی فیروزهای به غده تیموس که بخشی از سامانه ایمنی بدن را تشکیل میدهد تقویت سیستم ایمنی قلمداد میشود. رنگ فیروزهای که سایهای آرام کننده دارد، میتواند التهابها را تسکین دهد، بویژه وقتی همراه با رنگ مکملش، قرمز مایل به نارنجی به کار رود؛ اگر تجربه نقاشی کردن با ماژیک را داشته باشید با رنگ آبی روبهرو میشوید که تیره است یعنی اگر کمی رنگ فیروزهای را تیره کنیم به رنگ آبی می رسیم ؛رنگ آبی ضمن اینکه در انتهای کمرنگ طیف، مجاور آبی فیروزهای ظاهر میشود رنگ الهام، آسودگی و آرامش نیز هست. بنابراین در تن آرامیهای روانشناختی برای شفا بخشی روان رنگی بینظیر محسوب میشود. رنگ آبی در مقایسه مستقیم با رنگ قرمز تأثیر گستردگی و فراخی ایجاد میکند، بهعنوان مثال اتاقی که به رنگ آبی رنگ آمیزی شده است بزرگتر از اندازه واقعی اش به نظر میرسد این پدیدهای است که مورد توجه معماران زیادی قرار گرفته؛ از طرفی به عقیده عدهای از پژوهشگران رنگ آبی به ناراحتی و افسردگی مربوط میشود. رنگ آبی در بسیاری از حالتها در رنگ درمانی پر کاربرد است که میتوان به مشکلات مربوط به آسم ،فشار روحی، بیخوابی و فشار خون بالا کارساز باشد؛ با کمی فکر در رابطه با کاربرد این دو رنگ میتوان فضایی بهوجود آورد که زمینه تجربه احساس خوب در فرد را به وجود آورد؛ نقاشیهای با تم آبی میتواند تجربه تخلیه هیجانی غم را به همراه داشته باشد. در این زمینه به پژوهش چشمگیری برخورد نکردم و باز به مرور دریافتم به نوشتههای مختلف بسنده کنم.
صدای نسل جوان
«احتمالاً قهرمانی در کار نیست» این جمله نه یک تیتر ورزشی است ونه یک پیام خبری؛ بلکه عنوان آلبومی است که بتازگی گروه بمرانی منتشرکرده است و این آلبوم به مخاطبان موسیقی و علاقهمندان به سبک کاری بلوز، راک، جز، کانتری و...که این گروه را بخوبی میشناسند پیشنهاد میشود. «احتمالاً قهرمانی در کار نیست» پنجمین آلبوم رسمی این گروه است که مرداد ماه امسال به بازار موسیقی راه یافت. آلبومی از نسل جوان موسیقی. نسلی که نگاه متفاوتی به ملودی و شعر دارد و بیشک با اشعار اینگونه کارها که غالباً اجتماعی است و از دغدغه آنها سخن میگوید، ارتباط خوبی برقرار میکنند. «احتمالا قهرمانی درکارنیست» شامل 12 موسیقی باکلام است که چند قطعۀ آن چون «خارجی»، «درونی»، «پاییز»، «از پیشم نرو» پیشتر منتشر شدهاند و مابقی قطعاتی همچون «شرایط حساس»، «فرض کن»، «داد بیداد»، «خشکسالی»، «گل واژه»، «احتمالاً قهرمانی در کار نیست»، «که روشنی سحر» و «کلانتر» به این کار افزوده شده است. به گفته مانی مزکی، سرپرست گروه بمرانی سبک و سیاق این آلبوم با آثار پیشین گروه متفاوت و شامل تجربههای جدیدی است. ناگفته نماند بمرانی علاوه براین 5 آلبوم، دو اثر هم بهصورت زیرزمینی منتشر کردهاند که به روزهای آغازین فعالیت این گروه برمیگردد. در این کار همچون دیگر آلبومهای این گروه موسیقی بهزاد عمرانی بهعنوان خواننده اثر و باقی اعضای گروه ضمن نواختن سازهای مختلف در ترانهها همخوانی میکنند. مانی مزکی (نوازنده سازدهنی، ترومبون و یوفونیوم) ومیکس و مسترینگ کار، (جهانیار قربانی نوازنده گیتار الکتریک و ترومپت)، آرش عمرانی (نوازنده پیانو و کیبورد)، کیارش عمرانی (نوازنده گیتار باس) و سالار اصغری (نوازنده درامز) از اعضای تشکیل دهنده این آلبوم هستند. آغاز فعالیت گروه موسیقی بمرانی به سال 87 بر میگردد و در ابتدا فضاهای مجازی و کافهها نقطه شروع کاراین گروه بود و بعد آن آرام آرام آهنگسازی و اجرای زنده در تئاتر از سرگرفته شد. «بمرانی» عنوانی است که بهزاد عمرانی خواننده و نوازنده گیتار این گروه، این نام را برای صحنه خود استفاده کرده که مدتها بهصورت انفرادی فعالیت میکرد و در آن مدت زمان آلبوم «آسمان زرد و خورشید آبی» را منتشر کرد و سرانجام در سال 89 با همراه مانی موزاکا و جهانیار قربانی این گروه شکل رسمی پیدا کرد و حالا 10 سال از آن روزهایی که نخستین بار بهزاد و مانی و جهانیار بهطور اتفاقی در یک آموزشگاه موسیقی همدیگر را دیدند میگذرد، دیداری ناگهانی که منجر به تشکیل این گروه شد آن هم در آن روزگار که شور و اشتیاق و اندیشه متفاوت جوانان انتقادهای بسیاری به همراه داشت.
احتمالاً قهرمانی در کار نیست
سبک: راک
سال: مرداد 99
ناشر: موسیقی نوفه
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#کرونا
افزایش آمار مبتلایان و قربانیان بیماری کرونا باعث شده مسئولان بهداشتی و درمانی کشور نسبت به شیوع موج سوم کرونا هشدار دهند. به خصوص در شهرهایی مانند تهران و قم. حرفهای فرمانده ستاد مدیریت بیماری کرونا در تهران و رئیس بخشهای کرونای بیمارستانهای مختلف درباره این موج و اینکه سخت تر از دو موج دیگر است مرتب در شبکههای اجتماعی بازنشر میشود و کاربرانی به خستگی کادر درمان و مبتلایان و قربانیان کرونا در خانوادههایشان اشاره و از بعضی رفتارها و بی توجهیهای مردم به نکات بهداشتی و بعضی بازگشاییها انتقاد میکنند: «معنی داره اصلاً هی میگن موج دوم کرونا موج سوم کرونا؟ والا کلاً همهاش آمار ایران بالاست دیگه موج موج نداره که!»، «متأسفانه موج سوم کرونا درحال شکلگیری هست، این بار طیف بیماران بستری اکثراً جوان هستند، حتی نوجوان ۱۳ ساله هم بین بیماران دیده میشود، وارد مرحله تازهای شدیم، تختها بسرعت در حال پر شدن هستند.نسبت به این بیماری بی تفاوت نباشیم»، «عضو شورای عالی پزشکی نسبت به وقوع موج سوم کرونا در تهران هشداد داد و گفت اگر وضع به همین منوال پیش رود عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت زیرا توان جسمی و روحی کادر درمان از بین رفته و با توجه به همزمانی آنفلوانزا و بیماریهای عفونی شرایط بدی را تجربه خواهیم کرد»، «هشدار برای موج سوم شیوع کرونا رو باور کنیم یا بازگشایی مدرسه و دانشگاه و برگزاری نمازجمعه؟»، «از موجهای کرونا توی ایران میشه برق تولید کرد»، «به موج سوم سلام کردین بچهها؟»، «یه جوری میگن موج سوم کرونا تو ایران شروع شده انگار موج اول و دوم قطع شده.»، «کرونا جان کادر درمان را خانوادگی میگیرد»، «اگر خیز جدید کرونا در راه است که هست، چرا مدارس باز شدند، چرا دورکاریها برداشته شدند، چرا همه کارها عادی تر از قبل از کرونا در جریان است»، «به گفته رئیس علوم پزشکی قم، تاب آوری نظام سلامت قم بشدت کاهش یافته و برای جذب پرستار هیچ متقاضی جدیدی وجود ندارد. موج سوم کرونا در قم باقدرت آغازشده و مردم خسته شده و محدودیتها نیز برداشته شده است. او از وزارت بهداشت خواست مدارس قم را تعطیل کند و آنها را با کودکان کرونایی تنها نگذارد»، «کرونا را جدی بگیرید، بیماری هنوز خیلی ناشناخته است و هر دوره به شکلی تظاهر پیدا میکند. لطفا پیشگیری کنید. خطر موج سوم با شدت زیاد وجود دارد»، «یکی دیگه از کادر درمان پر پر شد و همه هیچ، همه نگاه... نمیدونم به چه زبونی بگم رعایت کنید»، «یه کم به فکر کادر درمان باشین. عمهام دوباره کرونا گرفت»، «باز هم خیزش و افزایش بستریها و فوتیهای ویروس منحوس کرونا شروع شد بعضیها حالا فکر میکنن چون باهاشون برخورد نمی شه هر کاری که دلشون خواست انجام بدن. بابا کادر درمان گناه دارن بخدا دریابید این خطشکنان سلامت رو»، «خیز کرونا در قم، تهران و استانهای مرکزی و شمالی زنگ خطر برای ورود کشور به پیک سوم است. پیکی که در پاییز نه تنها با ترس و تعطیلیهای اسفند همراه نیست که آنفلوانزا ،مدارس حضوری و خستگی کادر درمان را هم در کنار خود میبیند. تلفات ما در پیک پاییز وحشتناک خواهد بود.»، «فقط در یکی از بیمارستانهای اصفهان دیروز ۴ نفر بر اثر کرونا فوت شدن که یکیشون جوانی ۳۲ساله بوده.»
اختلاس چیست؟
در برنامه «بدون توقف» شبکه سوم سیما بحثی درباره اختلاس شکل گرفت که بازتاب زیادی پیدا کرد. علی غلامی کارشناس برنامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اگر دزدی حرام است چرا اکنون در کشور اختلاس زیاد انجام میشود، گفت: «اختلاس اصلاً دزدی نیست.»
کاربران با انتشار فیلم این صحبتها به این اظهارنظر اعتراض کردند و از اثرات مخرب اختلاسها بر اقتصاد کشور نوشتند. البته مباحث حقوقی و قضایی هم درباره حکم اختلاس و دزدی شکل گرفت و کاربرانی به این مسأله پرداختند که منظور غلامی حکم قضایی اختلاس بوده است: «خدا را شکر معنی اختلاس هم فهمیدیم و اختلاس نه تنها دزدی نیست بلکه کار خیری هم هست»، «اگر اختلاس دزدی نیست؛ چرا فاضل خداد رو اعدام کردن؟»، «تعریف اختلاس؛ سرقت در حقوق متفاوته...این مغالطه اشتراک لفظی است؛ مثل اینکه بگوییم، در باز است، باز پرنده است؛ در پرنده است. اینجا میگوییم، اختلاس دزدی نیست، دزدی کار بدی است، اختلاس کار بدی نیست.دزدی اولی در اینجا معنای خاص سرقت در قانون است، دومی معنای عمومی آن.»، «اخلاق حکم می کرد فیلم کامل رو بزارید. خب واقعاً هم اختلاس حکم دزدی رو نداره خودش حکم جدا داره. قانونی اختلاس نوع خاصی از خیانت در امانت است که مأموران دولتی از طریق تصاحب وجوه و اموالی که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است، مرتکب میشوند.»، «خب راست میگه اختلاس با دزدی (اونی که مستحق قطع ید باشه) فرق میکنه. مجازاتش هم فرق میکنه»، «من یه سرچ کوچولو کردم ،متوجه شدم از نظر حقوقی تعریف «اختلاس» با «دزدی» فرق داره. فکر نمیکنم منظور ایشون از اینکه گفته اختلاس، دزدی نیست، اینه که اختلاس کار بی عیبیه! منظور همون تفاوت معنی حقوقی این دو واژه است.»، «خب اختلاس فقط شامل اموال منقول وابسته به دولت و حکومت میشه که خب یعنی این مدل دزدی اسمش اختلاسه. حالا اینکه این میگه دزدی نیست یعنی چی؟»، «اختلاس دزدی نیست؟ پس چیه؟ بعضیها هم به نزول دادن میگن وام»، «نمردیم و فهمیدیم اختلاس دزدی نیست»، «اختلاس همون دزدیه در شکل مدرن.»
عکس نوشت
انیمیشن «نهنگ سفید» در بخش رقابتی سیوششمین دوره جشنواره فیلم ورشو به نمایش در میآید. «نهنگ سفید» که در بخش رقابتی فیلم کوتاه این جشنواره حضور دارد انیمیشن بیکلام ۱۰ دقیقهای و روایتگر تلاش مردی تنهاست که در پی یافتن دوستانی است که آنها را سالیان پیش در یک حمله هوایی از دست داده است. «نهنگ سفید» محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و امیر مهران نویسنده و کارگردان آن بوده و متحرکسازی اش را جلال نعیمی انجام داده است. سیوششمین دوره جشنواره فیلم ورشو از ١٨ تا ٢٧ مهرماه ۱۳۹۹ بهصورت حضوری و در سینماهای لهستان برگزار میشود.
به نام تاریخ
27 شهریور
امروز بهدلیل سالروز درگذشت شهریار، شاعر تبریزی و مشهور، روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. به این بهانه زندگی و آثار او را مرور میکنیم. البته در کنار چهرههای دیگری که نامشان امروز ثبت شده است.
تولدها
فرهاد آئیش: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون امروز 68 ساله میشود فرهاد آئیش در انگلستان و امریکا در رشتههای فیلمسازی و عکاسی تحصیل کرد و بعد از مدتی جذب تئاتر شد. در سالهایی که در شهرهای سانفرانسیسکو، واشنگتن، بوستون و برلین زندگی میکرد در بیش از 30 نمایشنامه به زبانهای فارسی و انگلیسی بازی یا آنها را کارگردانی کرد. او سال 76 به ایران بازگشت و در نمایشهای «شب روی سنگفرش خیس»، «گزارش به آکادمی»، «دختر گلفروش»، «هنر» و «سقراط» بازی و نمایشهای «یک رابطه ساده»، «تقصیر و 32 دقیقه از ماجرا»، «شام اول»، «شام آخر»، «کرگدن» و«چمدان» را کارگردانی کرد. او در این سالها در تلویزیون و سینما هم فعال بود و بازی اش را در سریالهای «بدون شرح»، «کتاب فروشی هدهد»، «شمس العماره»، «همه خانواده من»، «پرده نشین» و «دیوار به دیوار» و فیلمهای «شبهای تهران»، «نورا»، «زندگی با چشمان بسته»، «پریناز»، «هیس دخترها فریاد نمیزنند»و «غلامرضا تختی» دیده اید.
سالروز تولد الهام پاوهنژاد بازیگر، رامین پرچمی بازیگر، جک کاریف بازیگر انگلیسی، گرتا گاربو بازیگر سوئدی، محمد مهدی خاتمی کارگردان تئاتر، رضا شیبانی اصل شاعر و مصطفی غضنفری شاعر هم امروز است.
درگذشت ها
محمدحسین شهریار: شاعر مشهوری که حتماً شعر «علی ای همای رحمت» او را خوانده اید، سال 1367 در چنین روزی درگذشت. سید محمدحسین بهجت تبریزی که با تخلص شهریار شعر میگفت سال 1285 به دنیا آمد. او در مدرسه دارالفنون تهران درس خواند و پس از آن تحصیل در رشته پزشکی را انتخاب کرد اما عشقی نافرجام باعث شد این رشته را رها کند و به شعر و شاعری روی بیاورد. اولین کتاب شعرش سال 1310 با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پیمان بختیاری منتشر شد و پس از آن، این راه را ادامه داد. «حیدربابایه سلام» یکی از مشهورترین اشعار اوست که در سالهای 1329 تا 1330 سروده شد و اکنون بهعنوان یکی از مهمترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته میشود که به 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. شهریار با غزلیاتش شناخته میشود و «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» یکی از غزلیات مشهور اوست که ورد زبان مردم است.
28 شهریور
روز صد و هشتاد و سوم از سال با نامهای مطرح موسیقی ایران و جهان همراه است. چهرههایی اثرگذار که اهالی موسیقی آثارشان را بخوبی میشناسند. البته باید از یکی از مهمترین چهرههای تئاتر ایران هم به بهانه سالروز تولدش یاد کنیم.
تولدها
بهروز غریب پور: نویسنده و کارگردان تئاتر و استاد نمایش عروسکی سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. بهروز غریبپور در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرد و پس از آن نمایشهایی مانند «آرش کمانگیر» و«زاویه» را کارگردانی و در نمایشهای «پهلوان اکبر نمیمیرد» و «شنل هزار قصه» بازی کرد. هنگامی که در آکادمی هنرهای دراماتیک رم تحصیل میکرد انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و او به ایران بازگشت. در این سالها غریبپور به تدریس، تألیف و ترجمه و کارگردانی آثار زیادی مشغول بود. در سینما فیلمنامه «دونده» را همراه امیر نادری نوشت و فیلمهایی چون «کارآگاه 2» و «تنبل قهرمان» را کارگردانی کرد. در تئاتر آثار زیادی از او مانند «سفر سبز در سبز»، «جنگ کور»، «بینوایان» و «هفت خان رستم» دیدهایم اما غریبپور بواسطه اپراهای عروسکی که کارگردانی کرده بیشتر شناخته میشود. آثار شاخصی مانند «اپرای عروسکی رستم و سهراب»، «اپرای مکبث»، «اپرای عروسکی مولوی»، «اپرای عروسکی حافظ» و «اپرای عروسکی سعدی». بهروز غریبپور در فعالیتهای فرهنگی کشور هم نقش زیادی داشته و تاکنون رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر کانون نمایشهای عروسکی مرکز هنرهای نمایشی بوده و خانه هنرمندان ایران را تأسیس کرده است.
مصطفی کمال پورتراب: آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی سال 1303 به دنیا آمد. مصطفی کمال پورتراب از کودکی با فلوتی که پدرش برایش خریده بود برای دوستانش آهنگهایی را که شنیده بود مینواخت. با همین علاقه در هنرستان عالی موسیقی تحصیل کرد و نواختن سازهای فاگوت، ویلن و تار را یاد گرفت و از روحالله خالقی هم تئوری موسیقی ایرانی را آموخت. او از سال 1324 تدریس موسیقی را آغاز کرد و از سال 1340 سرپرست یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر آن زمان شد. ضمن اینکه از سال 50 تا 52 مدیر هنرستان موسیقی ایران هم بود. تدریس موسیقی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه داد و کتابی بهنام «تئوری موسیقی» نوشت که یکی از پرفروشترین کتابهای آموزش موسیقی است. او سال 1387 بهعنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد و سال 1395 درگذشت.
اردشیر روحانی: نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی سال 1325 در چنین روزی به دنیا آمد. او تحت نظر پدرش رضا روحانی، با سازهای مختلف آشنا شد و در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و آنجا شاگرد استادانی مانند جواد معروفی، حسین دهلوی و حسین تهرانی بود. پس از گرفتن دیپلم با بورسیه به وین رفت تا رشته آهنگسازی را بخواند اما با راهاندازی رشته موسیقی در دانشگاه تهران به ایران بازگشت و تحصیلش را ادامه داد. اردشیر روحانی در این سالها علاوه بر تدریس موسیقی در هنرستان و دانشگاه، قطعاتی براساس موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی فولکلور ایرانی ساخت و اتودهای او برای پیانو توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. راپسودی شلیل، اتود ماهور، راپسودی اصفهان، نغمههای روستایی برای پیانو و ارکستر، آلبوم با عاشقان و آلبوم کوی دوست از آثار اردشیر روحانی هستند.
مسعود شناسا نوازنده سنتور، محمدرضا صمیمی بازیگر، ساسان شکوریان کارگردان، قاسم آهنین جان شاعر، تورج بخشایشی شاعر، محمد سلمانی شاعر، بهناز علیپور داستان نویس، احمد مردانی بروجنی شاعر و آرتور راکهام تصویرگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
جیمی هندریکس: گیتاریست مشهور امریکایی سال 1970 در چنین روزی درگذشت. جیمی هندریکس متولد 1942 بود و به تنهایی نواختن گیتار را یاد گرفت. ویژگی اش هم این بود که به علت چپ دست بودن این ساز را وارونه مینواخت. او سال 1966 با ترانههای «آهای جو» و «گرد ارغوانی» بهعنوان یک ستاره موسیقی راک شناخته شد اما مدت شهرتش زیاد طولانی نبود چون در 27 سالگی بهدلیل نامشخص درگذشت. او همراه جیم موریسون، جنیس چاپلین، برایان جونز و کرت کوبین دیگر چهرههای برجسته موسیقی راک، گروهی بهنام «کلوب 27» تشکیل دادند و سال 2003 مجله رولینگ استون جیمی هندریکس را در ردیف اول 100 گیتاریست برتر عصر قرار داد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
شعر دفاع مقدس همزمان با شروع دفاع مقدس آغاز شد
-
حکیم خط
-
تماشای زیبایی (۱۴)
-
صدای نسل جوان
-
شهروند مجـــازی
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین