با تصویب قانون جدید کمیسیون اتحادیه اروپا
شبکههای اجتماعی در اروپا پاسخگوتر میشوند
میترا جلیلی
خبرنگار
شیوع کرونا و افزایش اخبار جعلی مرتبط با آن و همچنین روند روبه رشد استفاده کاربران بویژه کودکان و نوجوانان از شبکههای اجتماعی، اتحادیه اروپا را نگران کرده تا جایی که تصمیم گرفته با اعمال فشار مضاعف بر این رسانههای اجتماعی، آنها را در زمینه مطالب منتشر شده بر بستر پلتفرمهایشان مسئولیتپذیرتر کند. قرار است کمیسیون اتحادیه اروپا تا پایان سال 2020 قوانین جدیدی را تحت عنوان «قانون سرویسهای دیجیتال» پیشنهاد بدهد که این قانون، مسئولیت و تعهد رسانههای اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفرمشان منتشر میشود افزایش خواهد داد.
یک توافق، یک قانون
به دنبال نگرانی از انتشار اخبار فیک در شبکههای اجتماعی، اتحادیه اروپا فیس بوک، گوگل و توئیتر را مجبور کرده است تا برای مقابله با اخبار جعلی تلاش بیشتری انجام بدهند و برنامههایی منسجمتر داشته باشند در غیراین صورت مسئولیت عواقب انتشار هرگونه خبر جعلی، با این غولهای دنیای فناوری خواهد بود؛موضوعی که این کمپانیها را این روزها بشدت به تکاپو واداشته است و شاهد انتشار گزارشهای شفافیت عملکرد از آنها هستیم تا نشان دهند در بحبوحه کرونا بیکار نبودهاند و به حذف مطالب نادرست از شبکههای اجتماعی زیرمجموعهشان پرداختهاند.
در واقع پاندمی کرونا شتاب بیشتری به خواستههای اتحادیه اروپا از شبکههای اجتماعی بخشیده است تا در مقابل کسانی که دست به انتشار اخبار جعلی بر بستر این شبکههای اجتماعی میزنند، قوانین کپی رایت را رعایت نمیکنند یا به انتشار مطالب غیراخلاقی، افراطی و تروریستی، کلاهبرداری و... میپردازند، فعالتر باشند.
دوسال قبل یعنی در سال 2018 اتحادیه اروپا به توافقی با کمپانیهای فناوری رسید تا شبکههای اجتماعی بر حسب قوانین خودتنظیمی خود، محتواهای فیک یا نامناسب و غیرقانونی را از پلتفرم هایشان حذف کنند و فیس بوک، گوگل، توئیتر و تعدادی از شرکتهای تبلیغاتی از امضاکنندگان این توافقنامه هستند. دوسال بعد از امضای این توافقنامه حالا کمیسیون اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که مکانیسم قانون خودتنظیمی، به تنهایی برای ضمانت شفافیت و پاسخگو بودن پلتفرمهای فناوری و تبلیغاتی که این توافقنامه را امضا کردهاند کافی نیست و باید فشار بیشتری به آنها اعمال کرد.گفتنی است اخبار فیک، ادعاهای غلط در حوزه سلامت و تئوریهای توطئه مربوط به کووید 19 و...همگی در دسته مواردی قرار میگیرند که شبکههای اجتماعی باید با آن مقابله کنند.
کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه 19 شهریور در بیانیهای اعلام کرد: دو سال پس از توافق با یک قانون عملی خودتنظیمی برای مقابله با اطلاعات نادرست و جعلی، به نظر میرسد فیس بوک، آلفابت گوگل، توئیتر و سایر رقبای فناوری باید تلاش بیشتر و مؤثرتری انجام دهند تا شاهد کمتر شدن میزان اخبار جعلی روی این پلتفرمها و حتی به صفر رساندن آن باشیم.
از کمپانیهای فناوری دیگری که به امضای این توافقنامه پرداختهاند میتوان به موزیلا اشاره کرد که اعلام کرد در صنعت تبلیغات از قوانین خودتنظیمی خود استفاده میکند تا مورد نادرستی در این مرورگر وب تبلیغ نشود و بهدنبال آن کمپانیهایی همچون مایکروسافت و تیک تاک نیز به امضای این توافقنامه پرداختند تا مانع انتشار اخبار جعلی و نادرست بر بستر پلتفرم هایشان شوند. اما با توجه به شیوع کرونا و افزایش میزان اخبار جعلی درباره روشهای درمانی، نحوه استفاده از ماسک، واکسن کرونا و...، به نظر میرسد اتحادیه اروپا از عملکرد این غولهای دنیای فناوری رضایت ندارد و میخواهد حجت را بر آنها تمام کند. همچنین گفتنی است که تیک تاک هفته گذشته به یکی دیگر از قوانین اتحادیه اروپا برای مقابله با انتشار اخبار سرشار از نفرت پیوست و یادآور شد قصد دارد هرگونه نفرت را از تیک تاک پاک کند.
ناامیدی کمیسیون اتحادیه اروپا
رویترز نیز در گزارشی یادآور شده، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است ارزیابی فعالیت کمپانیهای فناوری در قالب قانون خودتنظیمی، ما را ناامید کرد و ازسوی دیگر شاهد تعدادی نقص در نحوه اجرای این قانون هستیم. ازجمله نقصهایی که به آن اشاره شده، شفاف نبودن محل منابع مالی تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم هاست. در این گزارش آمده است در سال 2019 جناحهای سیاسی در آلمان حدود 3 میلیون یورو روی فیس بوک هزینه کردهاند و این هزینه در بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر بوده اما هرگز کسی پاسخگو نبوده که چه کسی این هزینهها را انجام داده است. برخی دولتهای اروپایی معتقدند این موضوع و مواردی مشابه، میتواند به دموکراسی در این اتحادیه ضربه وارد کند پس باید شبکههای اجتماعی مسئولیتپذیرتر باشند.
در این میان «ورا ژوروا»، معاون کمیسیون اروپا هم خواستار اقدامات بیشتری برای مقابله با خطرات جدید شد و افزود: از آنجا که ما شاهد تهدیدات و بازیگرانی جدید در عرصه انتشار اخبار فیک هستیم، وقت آن رسیده است که مقیاس اندازهگیری توانمندی و موفقیتهای کمپانیهایی همچون گوگل را به روز و جدیدتر کنیم. این پلتفرمها برای فعالیت در سراسر اروپا باید شفافتر و پاسخگوتر باشند. ژوروا در حال حاضر همچنین روی یک برنامه«اقدام برای دموکراسی اروپا» کار میکند تا دموکراسی را در برابر تهدیدات دیجیتالی مقاومتر کند. این کمیسیون همچنین قرار است تا پایان سال قوانین جدیدی را تحت عنوان قانون خدمات دیجیتال پیشنهاد بدهد که مسئولیت و تعهد رسانههای اجتماعی را برای محتوایی که بر بستر پلتفرمشان منتشر میشود، افزایش میدهد.
وی یادآور شد هرچند فیس بوک، توئیتر، مایکروسافت، یوتیوب و اسنپ چت گامهای مثبتی برداشتهاند اما این اقدامات کمتر از حد انتظار است. وی همچنین از تیک تاک برای پیوستن به این قانون استقبال کرد و افزود: تیک تاک کاربران جوانی دارد که بشدت در مقابل سوءاستفاده آنلاین و اخبار جعلی و سخنان آمیخته با نفرت، آسیب پذیر هستند و امیدواریم تیک تاک از همه ظرفیتهای خود برای حمایت از جوانان استفاده کند.
گزارش شفافیت شبکههای اجتماعی
با فشار بیشتر اتحادیه اروپا به شبکههای اجتماعی، این پلتفرمها نیز ساکت ننشستند و به انتشار گزارشهای شفافیت عملکرد خود پرداختند. بهعنوان مثال یوتیوب در گزارش شفافیت خود درباره حذف اخبار جعلی یا مطالب نامناسب حاوی خشونت، مسائل جنسی و... آورده است که تنها در فاصله ماههای جولای تا اول سپتامبر 8.8 میلیون محتوای نامناسب را از پلتفرم خود حذف کرده که البته 93 درصد حذف مطالب بهصورت اتوماتیک و توسط ماشینهای یادگیری و فناوری هوش مصنوعی انجام شده است. موضوع جالبتر این است که دوسوم این کلیپهای ویدئویی حتی یک بار هم دیده نشدند و به محض انتشار، توسط الگوریتمهای این شبکه اجتماعی شناسایی شده و از پلتفرم حذف شدهاند. یوتیوب همچنین در این مدت موفق به حذف 3.3میلیون کانال یوتیوب و 517 میلیون کامنت نامناسب شده است. یوتیوب همچنین در سطح جهان هزار نفر را برای نظارت بر محتوای منتشر شده بر بستر این پلتفرم و حذف موارد نامناسب یا جعلی استخدام کرده ولی همچنان بار اصلی بر دوش هوش مصنوعی و ماشین یادگیری است.
فیس بوک که اینستاگرام را نیز در مالکیت خود دارد در یک گزارش شفافیت آورده است بیش از 35 هزار نفر در سراسر جهان برای تأمین امنیت فیس بوک و اینستاگرام و حذف اخبار جعلی و محتوای مغایر با قوانین این پلتفرمها فعالیت دارند. فیس بوک همچنین در گزارش شفافیت خود آورده است که در سه ماهه نخست امسال 39.5 میلیون مطلب از فیس بوک و اینستاگرام حذف شده که بخش عمده آن اخبار جعلی مرتبط با کرونا بوده است. سخنگوی فیس بوک با اشاره به کمتر شدن تعداد اخبار جعلی و مطالب نادرست در سه ماهه دوم 2020 نسبت به سه ماهه نخست یادآور شد که در این مدت35.7 میلیون مطلب از بستر فیس بوک حذف شده است. همچنین در این گزارش شفافیت آمده است در فاصله ماههای جولای تا اول سپتامبر، فیس بوک به تعداد زیادی از مطالب نامناسب، قبل از پرچمدار شدن شان توسط مردم دسترسی پیدا کرده و آنها را حذف کرده است. به هر حال با این که اتحادیه اروپا معتقد است شبکههای اجتماعی به میزان کافی تلاش نداشتهاند اما پلتفرمها این موضوع را قبول ندارند و گواه آن را نیز گزارشهای شفافیت خود میدانند.حال باید منتظر ماند و دید شبکههای اجتماعی تا چه حد میتوانند کمیسیون اتحادیه اروپا را راضی کنند.
چگونه از فناوری بلاکچین سوء استفاده می شود
محمدرضا شرفی
محقق فناوری بلاکچین و عضو انجمن زنجیره بلوک
امروزه فناوریهای نوین در زندگی بشر از نقشی بسیار مؤثر و غیرقابل انکار برخوردارند به نحوی که تصور دنیایی بدون بهرهگیری از آنها اغلب ناممکن جلوه میکند. فناوری بلاکچین یکی از این فناوریهایی است که بهدلیل وسعت کاربرد و قابلیتهای بیبدیل آن در سالهای اخیر مورد توجه فراوان واقع شده و روزانه شاهد توسعه بیش از پیش آن هستیم. در این مطلب فارغ از کاربردها و قابلیتها، به روشهای غالب سوءاستفاده از این فناوری پرداخته میشود.
جوامع بشری از گذشته تاکنون شاهد فعالیتهای اقتصادی مخرب و منفعت طلبانه بسیار متعددی از سوی عدهای برای کسب منافع با بهرهگیری از خدعه، فریب و نیرنگ از جامعه بوده است. اکثر این روشها و دام پراکنیها بر بهرهگیری از خصلت واحد طمع در انسانها استوار شدهاند. وعده کسب منافع عظیم، سریع و مطمئن در آیندهای نه چندان دور از جمله موارد مشترک در اکثر این فعالیت هاست. در اعصار گوناگون بیشتر شاهد ایجاد تغییر در روشهای پیادهسازی این فعالیتها بودهایم تا تغییر در اصول.
بازدهی فعالیتهای اقتصادی یا کسب منفعت و سود از سرمایهگذاری در آنها عموماً دارای اصولی غیرقابل انکار هستند. غالباً ارزش افزوده از فعالیتهای سرمایهگذاری تجاری و اقتصادی از ارائه یک محصول یا خدمت حاصل میشود. هر فعالیت اقتصادی الزاماً باید دارای طرح و مدل کسب و کار باشد که در آن به وضوح تمام مراحل عملکرد اقتصادی تا کسب سود و منافع حاصله تشریح میشود و سرمایهگذار با بررسی دلایل، راهکارها و تطبیق مراحل مذکور در این اسناد با منطق فضای هر طرح کسب و کار، امکان قضاوت داشته و چگونگی حصول نتیجه را برآورد میکند.
فناوریهای نوین با توجه به عدم آشنایی عموم جامعه با کاربرد و مکانیسمهای آنها طبعاً ابزار مناسبی برای پیادهسازی فعالیتهای مذکور است از جمله این فناوریها که بهصورت روز افزون در حال گسترش است میتوان به فناوری بلاکچین اشاره کرد. فناوری جدیدی که اکنون با ظرفیتهای بالقوه خود نقش مؤثری در پیادهسازی بسیاری از فعالیتهای اقتصادی دارد. توجه به این نکته ضروری است که فناوری بلاکچین یک ابزار برای پیادهسازی ایدههای کسب و کار است (مگر در مواردی که تغییرات بنیادی در بطن این فناوری سبب ایجاد ارزش افزوده شود). تاکنون ایدههای اقتصادی و اجتماعی بسیاری با بهرهگیری از این فناوری به ثمر نشسته و بهطور بینظیری در حال فعالیت هستند. همانگونه که انتظار میرفت با توسعه این فناوری مطالب بسیاری در جامعه از طریق رسانههای عمومی و خصوصی با تمرکز بر قابلیتهای این فناوری منتشر شده و میشوند. از سویی این تبلیغات و اطلاعرسانی (گاهی ناقص و کوتاه بوده) بستر مناسبی را برای فعالیت سودجویان فراهم میآورد که با اتکا بر ناآگاهی عمومی و تأخیر در اطلاعرسانی از سوی مسئولان اقدام به تأمین منافع میکند.
پس از قانونمندی فعالیت استخراج رمز ارز و شناسایی این حرفه بهعنوان یک صنعت در سال گذشته شاهد رشد روز افزون طرحها و پروژههای کلاهبرداری در جامعه هستیم. با بررسی این موارد دو موضوع بیشتر از سایرین خودنمایی میکند که به بررسی هر یک در حد توان میپردازیم:
1- فروش و ارائه توان پردازش ابری (cloud mining)
در برخی زنجیرههای بلاکچین، برای تأمین امنیت شبکه از قانون و روشی به نام اثبات کار استفاده میشود. در این روش ثبت و تأیید تمام تغییرات روی زنجیره طی فرآیندی توسط افرادی داوطلب به نام استخراج کننده(miner) صورت میپذیرد. استخراج کنندگان با بهرهگیری از پردازندههای خاصی نسبت به این امر اقدام کرده و بهعنوان کارمزد، در برابر و به میزان مشارکت خود مقداری رمزارز از زنجیره دریافت میکنند. حال چنانچه کسی به هر دلیلی مایل به مشارکت در این فعالیت بوده و از امکانات لازم برخوردار نباشد میتواند نسبت به خرید مقدار مورد نیاز توان پردازشی متناسب با بودجه خود از ارائه دهندگان خدمات مذکور اقدام کند. در جامعه جهانی یکی از فعالیتهای مقبول کسب و کار مرتبط با صنعت استخراج رمزارز، ارائه توان پردازشی (cloud mining) است. همانگونه که این فعالیت اقتصادی با ایجاد بستری جهت مشارکت عمومی در زنجیره بلاکچین برای متولیان و سرمایهگذاران تأمین منافع و خلق ارزش افزوده میکند گاهی نیز بهعنوان ابزاری برای کلاهبرداری مورد استفاده قرار میگیرد. در این خصوص لازم است متقاضیان شخصاً نسبت به احراز صلاحیت ارائه دهندگان سرویس استخراج ابری اقدام و حصول اطمینان در حد معقول کنند که در اینجا به مواردی از آن میپردازیم:
é رویت و کسب اطمینان از اصالت مدارک، اسناد و مجوزهای مرتبط به مالکان واحد صنعتی ارائه دهنده خدمات (بالاخص رؤیت پروانه بهره برداری).
é بررسی و سنجش صحت میزان کل ظرفیت پردازشی ارائه دهنده سرویس با بهرهگیری از مشخصات و نشانی واحد صنعتی (در این مورد ارائه دهنده سرویس موظف به شفافسازی در خصوص کل توان پردازشی موجود و مقدار واگذار شده است)
é کسب اطمینان از مالکیت ارائه دهنده خدمات و محل استقرار واحد استخراج
é بررسی مشخصات و امکانات پلتفرم ارائه دهنده سرویس (مالکیت دامین، روش اختصاص توان پردازشی و محاسبه درآمد).
2- تأمین مالی جمعی (Crowd Funding)
تأمین مالی جمعی یا کراود فاندینگ یکی دیگر از قابلیتهای بسیار فناوری بلاکچین است. تأمین مالی جمعی در حقیقت تجمیع و گردآوری سرمایههای عدهای در راستای دستیابی به هدفی واحد است. هر چند که بیشتر از این روش برای کسب منافع اقتصادی بهرهگیری میشود ولی لزوماً کاربرد آن معطوف به این امر نبوده و طرحهای عام المنفعه بسیاری نیز با بهرهگیری از این روش به ثمر نشستهاند. در مواردی که تمرکز پذیرش سرمایه بر کسب منافع اقتصادی استوار است نیاز به ارائه طرح توجیهی یا مدل و طرح کسب و کار الزامی است. شاید طی زمان روشها، فرآیندها و ابزارهای جذب سرمایه دستخوش تغییرات زیادی شده باشد ولی ایجاد ارزش افزوده بوسیله ارائه کالا یا خدمت، همچنان بهعنوان اصلی ثابت و غیر قابل انکار در هر فعالیت اقتصادی و سرمایهگذاری تلقی میشود.
گاهی تنوع زیاد در هدفها و مدلهای تأمین مالی جمعی در کنار بهرهگیری از پیچیدگیهای فناوریهای نوین سبب بروز سردرگمی در جامعه شده به نحوی که فرصت مناسبی برای سودجویان و کلاهبرداران ایجاد میکند. طرحهای جذب سرمایه با بهرهگیری از ترفند «پونزی» یا بازاریابی شبکهای که غالب وجه مشترک تمام این طرحها پرداختن بر روشها و فرآیندهای جذب سرمایه به عوض تمرکز بر اصل خلق ارزش افزوده در کنار بهرهگیری از پیشنهادهای اغوا کننده مالی و کسب سودهای غیرمعقول است. نمونه بارز این امر «بانک ترون» است که توانسته سرمایهای میلیون دلاری از ترفند «پونزی»کسب کند. با بررسی این پلتفرم موارد بسیار مشخصی حاکی از جذب سرمایه و سودجویی بر مبنای ترفند پونزی عیان است که به برخی از آنها میپردازیم:
é عدم امکان دسترسی به هویت و مشخصات مالک یا مالکان دامنه پلتفرم و مشخصاً عدم ارائه توضیحات و شفافیت در خصوص مالکان طرح.
é تمرکز بر روش جذب سرمایه با استفاده از شعارهای عمومی فناوری بلاکچین و بهرهگیری از یک زنجیره رمزارز بهعنوان ابزار پذیرش سرمایه.
é عدم ارائه روش یا طرحی مشخص برای تحقق اصل خلق ارزش افزوده.
é پیشنهاد تأمین منافعی غیر متعارف ضمن تمرکز بر مشوقهای اغواگر در جذب زیر مجموعه.
امید که با اطلاعرسانی و آموزش همگانی روزی برسد که دست تبهکاران از حوزه فناوری بویژه بلاکچین کوتاه شود.
وزیر ارتباطات:
راهکار بهروز بودن در تولید داخلی، ورود به بازار بینالمللی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه راهکار بهروز بودن در تولید داخلی، ورود به بازار بینالمللی است، گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی حاضر شوند خدمات خود را در کلاس بینالمللی ارائه کنند امکان ورود تولیدکنندگان داخلی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات به بازار بینالمللی وجود دارد.
بهگزارش «ایران»، محمدجواد آذری جهرمی در مراسم معرفی دستاوردهای بومیسازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از محورهای اصلی، تولید داخلی است گفت: وقتی میگوییم سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص داخلی به ۶.۵ درصد رسیده منظور بخشی مرتبط با حوزه تولیدات ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وزیر ارتباطات با اشاره به کیفیت نامطلوب خدمات پس از فروش برخی اپراتورهای اینترنت ثابت و همراه گفت: یکی از دلایل ماندگاری مشتریان در خدمات ارتباطی همین کیفیت خدمات پس از فروش است. این نیاز به ارتقای فرهنگ، آموزش، توجه و اعتقاد به این دارد که حق با مشتری است.
وی افزود: نمیشود در شرایطی که نرخ ارز بواسطه تحریمها و فشار حداکثری نوسان دارد ما هم هزینه ارائه خدمات را افزایش دهیم و به مردم بگوییم که کاری نمیتوانیم بکنیم. نمیشود که یک مودم ۲۰۰ هزار تومانی به یکباره دو میلیون تومان بشود.
آذری جهرمی ادامه داد: راهکار این مسأله ایجاد وفور در بازار است. در تولید داخلی امروز چشم خیلی از مردم به دست تولیدکنندگان داخلی است. اگر محصولی با قیمت ارزانتری به بازار عرضه شود برکت خودش را هم خواهد داشت. امروز به ما گزارش دادند که «صاایران» پس از درخواستی که از وزارت دفاع داشتیم برای تولید گوشی داخل، ورود خوبی داشته است و اولین پارت گوشیهای تولیدی خود را تحویل ایرانسل داده است.
در ادامه وزیر ارتباطات از ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات درخواست کرد: خط اعتبار ۵۰۰ میلیاردی که قرار شد به اپراتورها وام داده شود تا آنها بتوانند گوشیهای تلفن همراه را به مردم اقساطی ارائه کنند، پیگیری کند تا زنجیزه تولید تا عرضه تکمیل شود.
وی افزود: زمانی این اقدامات شیرین خواهد بود که سرانجام کار دست مردم برسد. بارها درباره گوشی ایرانی صحبت کردهایم و به من درباره خطوط تولید آن گزارش میدهند اما محصول آنها باید سریعتر دست مردم برسد. موجودی بازار در شرایط فعلی بویژه در شرایط آغاز سال تحصیلی باید حفظ شود. اگر برای تولید هم مشکلی وجود دارد منتقل کنید تا ما آن را حل کنیم.
آذری جهرمی ادامه داد: در سند شبکه ملی اطلاعات هم با سه دیدگاه مسأله تولید داخل مورد توجه قرار گرفته است. یک دیدگاه هدف اقتصادی است که باید 10 درصد سهم تولید ناخالص کشور را به حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص دهیم. شما بهعنوان تولیدکنندگان محصولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک ستون تولید داخلی هستید.
وی تصریح کرد: یک دیدگاه دیگر سند شبکه ملی اطلاعات از منظر استقلال است. ما به هرحال تحت تحریمهای ظالمانهای قرار گرفتهایم و برخی از تولیدکنندگان خارجی بعد از فشارهای یکجانبه امریکا بازار ایران را ترک کردند. ولی چون از قبل نسبت به این حوزه برنامهریزی شده بود دچار مشکل نشدیم.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه دیدگاه سوم در حوزه شبکه ملی اطلاعات امنیت است گفت: ما میبینیم که هر روز جنگ تکنولوژی وجود دارد و سیاستمداران درباره تکنولوژی و سوءاستفادههایی که در این زمینه میشود
صحبت میکنند. بنابراین در حوزه امنیت بخشی در فضای تبادل کشور هم سند شبکه ملی تکلیف قرار داده است. آذری جهرمی افزود: از این روست که ما موضوع تولید داخل را هم از بعد اقتصاد مقاومتی، هم از بعد اسناد بالادستی و سند کلان شبکه ملی اطلاعات و هم از دید اقتصادی مردم مورد توجه قرار دادهایم.
آذری جهرمی در ادامه دو خبر مهم را بیان کرد و گفت: من قبلاً از کیفیت پایین ارتباطات همراه اول در البرز و تهران گلایه کرده بودم، امروز با توجه به برطرف شدن مشکل از عوامل تشکر میکنم.
وی در ادامه بیان خبر دوم گفت: رئیس پژوهشگاه فضایی گزارش داد کار آزمایشهای نهایی برای تحویل ماهواره «پارس۱» که پیشرفتهترین ماهواره تولید داخل است به سرانجام رسیده است و این ماهواره هفته آینده برای طی مراحل بعدی تحویل سازمان فضایی خواهد شد. میخواهم همه تمرکزشان را بگذارند برای تکمیل ماهواره «ناهید ۲» که آنهم ماهواره مخابراتی مهمی است و امیدوارم همین مسیر پیشرفت در عرصه فناوری اطلاعات با جدیت ادامه پیدا میکند تا به سرانجام نهایی برسد.