زمان باز شدن فرودگاه بینالمللی چابهار معلوم نیست
راه هوایی دروازه اقتصادی ایران بسته شد
زهرا کشوری
خبرنگار
«فرودگاه کنارک» که تنها راه هوایی بومیها، مسافران و کارکنان و سرمایه گذاران منطقه آزاد چابهار بود تعطیل شد. حالا نه چابهاریها میتوانند به تهران، مشهد یا شیراز پرواز کنند نه مسافران و سرمایهگذاران این منطقه میتوانند تهران را به مقصد این بندر اقیانوسی ترک کنند. بومیهای منطقه هم که تعطیلی فرودگاه کنارک را تعطیلی زندگیشان میدانند، این مسیر را تنها مسیر نزدیکی میدانند که مریضهایشان را به دارو و درمان در پایتخت یا دیگر شهرها میرساند. زندگی کاری بسیاری از آنها ارتباط مستقیمی با این فرودگاه دارد. بعد از فرودگاه کنارک، نزدیکترین فرودگاه به چابهاریها، فرودگاه ایرانشهر است که با بندر 300 کیلومتر فاصله دارد. آنها برای رسیدن به تهران از طریق زمینی هم باید 1500 کیلومتر جاده را پشت سر بگذارند. چابهاریها میگویند: «این فاصله جان عزیزان بیمارشان را تا رسیدن به مراکز بهداشتی تهران میگیرد.» تعطیلی فرودگاه کنارک گلایه شدید استاندار سیستان و بلوچستان را هم در پی داشته است. «احمدعلی موهبتی» از سرگردانی مسافران چابهار و تهران به دنبال این توقف خبر میدهد و علت تعطیلی این فرودگاه را مخالفت با ساخت فرودگاه جدید اعلام میکند. این اتفاق به گفته موهبتی بارها و بارها افتاده است. موهبتی در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما میگوید: «متولیان فرودگاه شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کردهاند.» اما «مجتبی شهری» رئیس فرودگاه کنارک در گفت وگو با «ایران» دلیل تعطیلی فرودگاه کنارک را نشت لوله بنزین به دلیل پوسیدگی آن میداند. او در این گفتوگو از در حال تعمیر بودن خط لوله 200 متری خبر میدهد اما زمان مشخصی برای بازگشایی فرودگاه نمیدهد. و تنها میگوید: «فرودگاه به زودی باز میشود.»
شانس بزرگ چابهار از دست میرود؟
چابهار سالهاست که چشم انتظار گردشگران و سرمایهگذاران است. سازمان میراث فرهنگی سابق و وزارتخانه حال حاضر سال 96 را سال سفر به سیستان و بلوچستان اعلام کرد تا سهمی از گردشگری داخلی را به تنها استان اقیانوسی کشور اختصاص بدهد. سیستان و بلوچستان برای این که مقصد گردشگران داخلی و خارجی باشد همه چیز داشت اما آنقدر از مرکز دور بود که بسیاری قید تاریخ 5 هزار سالهاش را زدند ساحل شگفتانگیز را در تصاویر و فیلمها به تماشا نشستند. و صنایع دستیاش را در فروشگاه خیابان ویلا خریدند فرودگاه کنارک تنها مسیری بود که میتوانست گردشگران را به تنها بندر ایرانی که به آبهای آزاد راه داشت، ببرد. وقتی توسعه ساحل مکران روی میز تصمیمگیری دولتمردان رفت چابهاریها به رشد استان امیدوار شدند. «عدنان حسینی» مدیر میراث فرهنگی هرمزگان در گفتوگو با «ایران» میگوید: «در چند ماه اخیر برای اولین بار پروازها به چابهار به 35 پرواز در هفته رسیده است.» او توقف ناگهانی پروازها در فرودگاه کنارک را ضربه بزرگی به صنعت نوپای توریسم در منطقه سیستان و بلوچستان میداند. او ساحل مکران را قلب چابهار میداند و اعتقاد دارد که مزایای این ساحل تنها به مردم محلی محدود نمیشود. حسینی چابهار را دروازه اقتصادی ایران میداند که بسیاری از مایحتاج کشور از طریق این بندر استراتژیک تأمین میشود. عدنان حسینی گنج پنهان خواندن سواحل مکران از سوی مقام معظم رهبری را یادآور میشود و میگوید: «در سیاست کلی برنامه ششم توسعه، دولت توسعه سواحل مکران را دیده و فرودگاه نقش ویژهای در این توسعه دارد.» حسینی میگوید: «فرودگاه کنارک ارزانترین و نزدیکترین مسیر برای بومیهای چابهار است. آنها مریض دارند. علاوه بر این، فرودگاه نقش ویژهای در اشتغال مردم منطقه دارد.»
او از وقوع اتفاقات خوب در حوزه گردشگری چابهار خبر میدهد و میگوید:« هفته گذشته پرواز چابهار و گرگان برقرار شد که استقبال مسئولان استانی گرگان را هم در پی داشت اما سه روز بعد از این اتفاق خوب، فرودگاه تعطیل شد.» پروازهای فرودگاه کنارک تنها به گرگان و تهران محدود نمیشود. پرواز شیراز، بندرعباس و مشهد هم به مقصد چابهار برقرار است. به گفته حسینی اصفهان هم تمایل خود را به برقراری پرواز مستقیم به چابهار نشان داده که میتواند در افزایش گردشگران بندر نقش مثبتی ایفا کند. حسینی علاوه بر سیاستهای کلی نظام برای توسعه چابهار رخ نشان دادن جاذبههای ناشناخته سرزمین باستانی سیستان و بلوچستان را یکی از دلایل این استقبال میداند. او میگوید: «گردشگری سیستان و بلوچستان تازه داشت جان میگرفت که فرودگاه کنارک تعطیل شد.»
مراکز اقتصادی دنیا حاضر نیستند برای مراکز نظامى پرواز بگذارند
احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان میگوید: «۲۷ سال از عمر منطقه آزاد چابهار میگذرد، این بندر فاقد راه هوایی، دریایی و زمینی است و نیروی هوایی همواره از احداث فرودگاه در این منطقه ممانعت کرده است.
رئیس جمهوری در اردیبهشت ماه سال ٩٣ طی مکاتبهای از مقام معظم رهبری تقاضا میکند بخشی از زمین فرودگاه پایگاه دهم شکاری، برای ساخت ترمینال و مجموعه فعالیت فرودگاه شرکت فرودگاههای کشور در اختیار دولت قرار گیرد.» موهبتی میگوید: «متأسفانه این همکاری توسط نیروی هوایی و مجموعه آن صورت نگرفت.»
به گفته موهبتی دولت در ادامه تصمیم گرفت که فرودگاه جدید را بسازد. بنابراین طرح آن تهیه و در اردیبهشت ۹۵ مجوز ساخت فرودگاه بینالمللی چابهار توسط کمیته فضایی کشور و سازمان هواپیمایی کشور صادر شد. به دلایلی این فرودگاه در آن مقطع ساخته نشد اما در سال گذشته مجدداً مجوز فرودگاه تمدید شد و عملیات احداث آن در سال جاری آغاز شده است. استاندار وجود فرودگاه را مهمترین و ضروریترین گام برای توسعه گنج پنهان چابهار میداند. او گره اساسی توسعه سواحل مکران را نبود مرز هوایی و دوری چابهار از مرکز مدیریتی کشور و مراکز اقتصادی دنیا میداند که حاضر نیستند برای مراکز نظامى پرواز بگذارند.
موهبتی امیدواراست که فرودگاه بینالمللی چابهار ظرف ۳ ماه آینده راهاندازی و گره اساسی توسعه سواحل مکران که نبود فرودگاه است، گشوده شود.
200 متر لوله پوسیده جلوی پروازها در چابهار را گرفت!
«مجتبی شهری» رئیس فرودگاه کنارک نه اختلاف مالی را دلیل بسته شدن فرودگاه میداند نه رقابت با فرودگاه بینالمللی در حال ساخت را او نشت بنزین از لولههای پوسیده سوخترسانی به ایرلاینها را علت این تعطیلی شوکآور اعلام میکند. شهری به «ایران» میگوید: «10 روز در حالی که نشت بنزین ادامه داشت پرواز برقرار بود که به هدررفت 80 هزار لیتر بنزین منجر شد.» او موضوع پوسیده بودن لولهها را یک موضوع قدیمی میداند و میگوید: «پیش از این به ایرلاینها اعلام شده بود که بیشترین سوخت را در مبدأ بگیرند تا در فرودگاه کنارک سوخت کمی بزنند و از هدررفت سوخت بیشتر در زمان بارگیری جلوگیری شود.» او در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود مشهود بودن پوسیدگی لولهها، خطوط قبل از نشت تعمیر نشده بودند هم میگوید:« منطقه رطوبت دارد و نمیشود هر لحظه که آهن زنگ زد آن را تعمیر یا تعویض کرد.» او در پاسخ به این سؤال که چه زمانی تعمیر لولهها پایان میپذیرد و پروازها شروع میشود میگوید: «من مدیر فرودگاه هستم و متخصص تعویض لوله نیستم. خط برگشت لوله را تعمیر کردهاند و کار ادامه دارد.»
او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا پیمانکار اعلام نکرده است کار را چه زمانی تحویل میدهد هم تاریخی مشخص نمیکند اما میگوید: «فرودگاه به زودی باز میشود.» شهری در نهایت تعیین تکلیف وضعیت فرودگاه چابهار را موکول به جلسهای میداند که امروز با حضور طرفین در تهران برگزار میشود.
چابهاریها با اتوبوس رفت و آمد میکنند
منطقه آزاد چابهار آن طور که «سعید چلندری» معاون حمل و نقل و ترانزیت منطقه آزاد چابهار میگوید بعد از تعطیلی فرودگاه کنارک به سمت ایرانشهر رفت تا پروازهای ضروری چابهاریها بعد از طی 300 کیلومتر در ایرانشهر انجام شود.
او به ایرنا میگوید: «با رایزنی انجام شده با یکی از شرکتهای هواپیمایی روزانه دو پرواز به فرودگاه ایرانشهر انجام میشود تا خدمترسانی به مردم دچار وقفه نشود.»
به گفته چلندری در دهههای گذشته تاکنون منطقه آزاد چابهار هزینههای ترمینال مسافری و سایر هزینههای جاری و عمرانی فرودگاه کنارک را تقبل و پرداخت کرده است. او میگوید: «برای نمونه سال گذشته برای بازسازی ترمینال مسافری این فرودگاه ۷.۵ میلیارد تومان از سوی منطقه آزاد چابهار هزینه شد و به تازگی نیز ۱.۵ میلیارد تومان برای امور تأسیساتی و سرمایشی فرودگاه اختصاص یافته است.»
به گفته چلندری، فرودگاه کنارک بدون اطلاع مسئولان منطقه آزاد چابهار، فرودگاه را تعطیل میکند.
او میگوید: «با وجود این در گفت و گویی که با مسئولان فرودگاه انجام دادیم، به آنان پیشنهاد کردیم به جای تعطیل کردن فرودگاه، شرایط جدید برقرار شود زیرا برخی مدلهای هواپیما که به این منطقه پرواز دارند، نیازی به سوختگیری در فرودگاه ندارند.»
اما مسئولان فرودگاه اعلام میکنند به دلیل تَرَک باند فرودگاه نمیتوانند اجازه پرواز دهند. او میگوید: «پس از آن، از فرودگاه درخواست کردیم که با یک باند موجود خدماتدهی به پروازها را انجام دهد تا باند دوم بهسازی شود اما پاسخی به ما داده نشد.» تلاشهای منطقه آزاد برای ادامه فعالیتها در فرودگاه به گفته چلندری به نتیجه نمیرسد و پای شورای تأمین شهرستان کنارک وسط میآید اما باز هم به ادامه فعالیتها در فرودگاه کنارک منجر نمیشود. چلندری هم شرط مسئولان فرودگاه کنارک را توقف ادامه فرودگاه چابهار میداند. حال باید ماند و دید که آیا تعمیر خط لوله سوخت فرودگاه میتواند پایانی بر توقف فعالیتها در فرودگاه کنارک باشد یا آنطور که مسئولان منطقه آزاد و استاندار میگویند مردم باید صبر کنند و با اتوبوس تردد کنند تا سه ماه دیگر فرودگاه بینالمللی ارتباط آنها را با سایر شهرها برقرار کند.
پایان پروژه آبرسانی به 26 هزار روستایی خوزستانی
پرونده آب غیزانیه پس از 40 سال تکمیل شد
زهره افشار
خبرنگار
جریان آب سالم و پایدار بالاخره پس از کش و قوسهای فراوان در طول 40 ساله گذشته به 85 روستای منطقه غیزانه خوزستان رسید.
26 هزار روستایی ساکن این منطقه بیش از 4 دهه بود که با مشکلات تنش آبی و نبود آب بهداشتی مواجه بودند. «صادق حقیقیپور» مدیرکل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به «ایران» گفت: خوشبختانه با بهرهبرداری آزمایشی از فاز سوم آبرسانی به غیزانیه، همه روستاهای این منطقه از آب شرب سالم بهداشتی و پایدار بهرهمند شدند که بهرهبرداری رسمی از این فاز نیز تا آخر شهریورماه خواهد بود ولی در حال حاضر 26 هزار روستایی منطقه آب سالم و پایدار دارند.
وی افزود: پس از اعتراضات روستاییان منطقه که همزمان با ادغام شرکتهای آب و فاضلاب روستایی و شهری بود بلافاصله فاز اول این طرح که شامل توسعه تأسیسات تصفیهخانه «شیبان» و 24 کیلومتر خط لوله انتقال آب تا ایستگاه تقویت فشار «صفیره» و توسعه و بهسازی آن میشد، آغاز به کار کرد. به گفته این مقام مسئول فاز اول این طرح در 24 خرداد ماه وارد مدار شد و آب سالم و پایدار را به 27روستای منطقه رساند.
وی افزود: در همان روز افتتاح فاز اول ، ما کلید فاز دوم را زدیم که شامل 28 کیلومتر خط لوله انتقال آب بود که ظرف دوماه کاری به انجام رسید و با بهرهبرداری از این فاز و فاز اول در مجموع 20 هزار نفر از 26 هزار نفر جمعیت روستایی منطقه از آب سالم و بهداشتی بهرهمند شدند. کارهای اجرایی فاز سوم نیز که شامل 30 کیلومتر لولهگذاری پلی اتیلن و انتقال آب به ایستگاه پمپاژ «نزهه» میشد هم از 10 مرداد ماه جاری شروع شده بود که بهرهبرداری آزمایشی آن آغاز شده است. مدیر کل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: تأمین آب شرب بهداشتی و پایدار روستاییان غیزانیه در مجموع 160 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است که 20 میلیارد تومان آن کمک بنیاد مستضعفان بوده است. وی تأکید کرد: با آبرسانی به روستاهای غیزانیه در مجموع 80 درصد روستاهای خوزستان از آب لوله کشی سالم بهرهمند هستند. استان خوزستان 4 هزار روستا دارد که حقیقیپور میگوید هنوز 702 روستا یا روزانه سه ساعت آب لولهکشی دارند یا با تانکر به آنها آبرسانی میشود. البته بیشتر این روستاها زیر 20 خانوار جمعیت دارند. حقیقیپور گفت: در مجموع یک میلیون و 250 هزار نفر از جمعیت خوزستان در روستا زندگی میکنند که ساکنان 702 روستا که حدود 180 هزار نفر میشوند با تنش آبی مواجه هستند. وی اما خبر خوبی هم برای اهالی این 702 روستا داشت و اعلام کرد: در قالب تفاهمنامهای که هفته گذشته به امضای استانداری خوزستان و شرکت آب و فاضلاب رسیده تا پایان دولت تدبیر و امید یعنی سال 1400مشکل آب بخش اعظم این روستاها حل خواهد شد. برای تأمین آب این روستاها هم از اعتبارات ملی و هم استانی استفاده خواهد شد.
غیزانیه یکی از بخشهای محروم اهواز است که با وجود نفتخیز بودن در دهههای اخیر کمتر به توسعه روستاهای آن توجه شده است اما دولت در سالهای اخیر با نگاه ویژه به این منطقه و اجرای طرح انتقال آب، با حل این مشکل، امید را به خانههای مردم این بخش بازگردانده است.
به گفته مسئولان، در غیزانیه حدود ۲۰۰هزار رأس دام وجود دارد و همین موضوع تأمین آب برای این تعداد دام را با مشکل مواجه کرده بود به همین منظور مسئولان استان با طرح یک نقشه رفع این مشکل را هدفگذاری کردند.
طرح آبرسانی به غیزانیه، پروژهای است که از سالها پیش تعریف شده بود اما هربار به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار و عدم انجام به تعهدات از سوی پیمانکار وقت، متوقف و یا به تعطیلی کشیده میشد.
استاندار ایلام: طرح پلاکگذاری برای کنترل قاچاق دام باید اجرایی شود
ایلام - استاندار ایلام با تأکید بر اجرای طرح پلاکگذاری دامها به منظور مبارزه با قاچاق، گفت: با این اقدام خروج غیرمجاز دام از این استان کنترل خواهد شد.
قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استان با موضوع قاچاق دام اظهار داشت: تاکنون تنها حدود سه درصد از دامهای استان پلاک کوبی شدهاند و باید با برنامهریزی و زمانبندی دقیق نسبت به پلاک کوبی مابقی دامهای استان با سرعت عمل مناسب اقدام لازم صورت گیرد.
وی با تأکید بر تسریع در پلاک کوبی دامها در راستای جلوگیری از قاچاق افزود: دستگاههای مرتبط با دامداران و عشایر، خدمات خود را منوط به پلاک کوبی دامها ارائه کنند.
استاندار ایلام با اشاره به مزیتهای طرح پلاک کوبی دامهای استان یادآور شد: با اجرای این طرح خروج غیرمجاز دام در استان کنترل خواهد شد.
بیش از سه هزار هکتار از اراضی کردستان طعمه حریق شد
سنندج - مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست کردستان از آتشسوزی در سه هزار و ۲۴ هکتار از مراتع، جنگلها و مناطق حفاظت شده این استان در سال جاری خبر دادند.
سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در جلسه مدیریت بحران استان کردستان گفت: آتشسوزیها در مراتع و جنگلهای این استان امسال از ۹ خرداد آغاز شد و تاکنون نیز ۲۳۷ فقره حریق در این مناطق روی داده که به نسبت مدت مشابه سال گذشته از هشت درصد رشد برخوردار است.
وی اضافه کرد: اما آتش سوزیهای امسال از نظر مساحت به نسبت مدت مشابه سال گذشته از ۱۰۳ درصد کاهش برخوردار است که نشان از آمادگی و سرعت عمل عوامل این اداره کل در حضور بموقع در محل حادثه و اطفای حریق دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز گفت: امسال در مناطق حفاظت شده استان تاکنون ۱۹ مورد آتشسوزی روی داده است.
فریبا رضایی افزود: در نتیجه این حوادث یک هزار و ۸۷۷ هکتار از مناطق حفاظت شده استان شامل بدر و پرشان، کوسالان، بیجار، زیستگاه پرندگان بیجار و شاهو طعمه حریق شده که به نسبت سال گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است.وی یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته بر اثر وقوع ۲۶ فقره آتشسوزی در این مناطق ۲ هزار و ۱۱۲ هکتار از اراضی طعمه حریق شد.
دسترسی ۱۰۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی به آب شرب
تبریز - رشد ۵۰ درصد جمعیت زیر پوشش شبکه آب و فاضلاب استان، حفر ۴۴ چاه تازه، افزایش ۱۱۵ هزار مترمکعبی حجم مخازن آب و افزوده شدن ۱۲ شهر جدید به شبکه فاضلاب از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در هفت سال اخیر بوده است.
بهگزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید در این مدت همچنین ۲۹۷ طرح جدید آب با اعتبار یکهزار و ۴۴ میلیارد ریال را در آذربایجان شرقی اجرا کرده که نتیجه آن ارتقای سطح کمی و کیفی خدماترسانی به مردم در این حوزه حیاتی بوده است.
اجرای ۹۹ مورد طرح جدید فاضلاب با سه هزار و ۳۵۸ میلیارد ریال اعتبار از دیگر دستاوردهای دولت در آذربایجان شرقی در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ بوده است که در نتیجه آن جمعیت زیر پوشش شبکه فاضلاب استان از ۵۶ به ۶۸ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب استان از ۲ میلیون و ۶۵۳ و ۶۶۱ نفر در سال ۱۳۹۲ به ۳ میلیون و ۵۱ هزار و ۸۴۶ نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است؛ در این مدت، درصد جمعیت تحت پوشش آب استان از ۹۹.۹ به ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
علیرضا ایمانلو افزود: تعداد شهرهای تحت پوشش شبکه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از ۵۷ شهر در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید به ۶۲ شهر در سال گذشته افزایش یافته، ضمن اینکه در این مدت تعداد کل چاههای در مدار از ۳۲۱ به ۳۶۵ حلقه چاه رسیده است. وی ادامه داد: حجم مخازن در مدار بهرهبرداری شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز از ۸۵۵ هزار متر مکعب در سال ۱۳۹۲ به ۹۷۰ هزار مترمکعب در سال گذشته افزایش یافته است؛ در این مدت همچنین تعداد تصفیه خانههای آب آذربایجان شرقی از هفت به هشت دستگاه افزایش یافته است.
مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تشریح کرد: طول شبکه توزیع آب آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۲ شمسی ۸۶۳۶ کیلومتر بود که این رقم در سال ۱۳۹۸ شمسی به ۹۴۹۴ کیلومتر افزایش یافت.
وی اضافه کرد: جمعیت تحت پوشش فاضلاب در آذربایجان شرقی نیز در طول فعالیت دولت تدبیر و امید از یک میلیون و ۶۱۲ هزار و ۲۳۹ نفر به ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۷۵۳ نفر افزایش یافته است، ضمن اینکه در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ شمسی درصد جمعیت تحت پوشش فاضلاب استان از ۵۶ به ۶۸ درصد رشد پیدا کرده است.
آغاز پرورش پاییزه کرم ابریشم در کشور
رشت - برای پرورش پاییزه کرم ابریشم، 276 جعبه تخم نوغان در کشور توزیع شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: این میزان تخم نوغان در 7 استان گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و شمالی، تهران و اصفهان توزیع شده است.
عدیل سروی پیشبینی کرد نوغانداران از این میزان تخم نوغان؛ 9 تن پیله تر ابریشم به ارزش 900 میلیون تومان برداشت کنند.
وی با اشاره به اینکه تولید پاییزه تخم نوغان با هدف حمایت بیشتر از کشاورزان انجام شده است، افزود: در گیلان هم برای دومین سال پیاپی 60 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران توزیع شده است.