ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
توصیه علی نصیریان به کودک برگزیده ونیز
استعداد های ناب کودکان کار را دریابید
نرگس عاشوری
خبرنگار
«خورشید» طلوع دوباره مجید مجیدی در سینمای خودش است. یادآور روزهای خوب مجیدی که با زلالی و خلوص دنیای کودکانه آمیخته است. مجید مجیدی و نیما جاویدی در مقام نویسنده بخوبی توانستهاند تعارضات، التهابات و رؤیاپردازی دوران نوجوانی را در پس داستان به تصویر بکشند و روحالله زمانی این مفاهیم را در بازی خود متجلی کند. کودککاری که با «خورشید» وارد بازیگری شد و با تکیه بر توانمندی کارگردان در بازی گرفتن توانست استعداد فطری و غریزیاش را بروز بدهد و در مقابل دو بازیگر قدرتمند دو نسل بازیگری یعنی علی نصیریان و جواد عزتی که جایگاه تثبیت شدهای دارند، بدرخشد. چه بسا همین بازیگران حرفهای در هدایت بازی او کمککننده بودند. با این همه بازی کردن مقابل اسطورهای مثل علی نصیریان_ اگر چه در دو سه سکانس_ برای یک کودک نابازیگر کار سختی است. نصیریان اما با تحسین بازی روح الله زمانی میگوید: «این بچه نشان داد که برخوردار از چه استعدادی است. جوانان ما، حتی در سنین بسیار پایین هم برخوردار از استعدادهای خوب و درخشان هستند که اگر فرصتی فراهم شود خودشان را نشان میدهند. البته این درخشش استعدادها به دوره خاصی محدود نمیشود و در هر زمانی با استعدادها و بازیگران خلاقی طرف هستیم.»
او در ادامه میافزاید: «تعدادی از بازیگران فیلم به واقع کودک کار بودند. جالب است که حتی در بین این بچهها چنین استعدادهای نابی پیدا میشود. اگر همان طور که برای این دو کودک در فیلم آقای مجیدی فرصت فراهم شد برای دیگر کودکان کار هم شرایط فراهم شود به طور قطع با استعدادهای تازهای در حوزههای مختلف روبرو خواهیم شد. این دو کودک کار، امروز به جایگاهی دست پیدا کردهاند که از سوی مجامع بینالمللی سینمایی با تشویق و تحسین روبرو شدند.»علی نصیریان از پیام روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد در مراسم اختتامیه و آرزویشان برای کودکان کار یاد میکند و میگوید: «من هر وقت میبینم که برخی از آنها سر در سطلهای زباله کردهاند تا مقوا و پلاستیک پیدا کنند دلم آتش می گیرد؛ دلم می سوزد. ای کاش شرایطی فراهم شود تا این بچهها قدری سر و سامان پیدا کنند و عمر، نوجوانی و جوانیشان به این شکل تلف نشود. وجود کودکان کار برای جامعه دردناک است و برای ما که هر روز آنان را در شرایط نامطلوب میبینیم غم زیادی دارد. پرداختن آقای مجیدی به موضوع کودکان کار در «خورشید» و استفاده از خود کودکان کار بسیار تحسینشده و زیباست».
جایزه بهترین بازیگر جوان ونیز (مارچلو ماسترویانی) اگر چه خوشحالکننده است اما نمیشود به آن دل بست و چشم انداز روشنی داشت. سینما هم میتواند کودکان را کودک کار کند به این معنا که از آنها استفاده شود و بعد فراموش شوند. این فراموش شدن البته به توانایی فردی ربطی ندارد ساختار سینمایی ما به گونهای است که اجازه تداوم کار حرفهای را نمیدهد. کسب این جایزه همراه با خوشحالی، نگرانیای هم بابت تضمین موفقیت روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد دارد تا به سرنوشت مشابه استعدادهای نوجوان در سالهای گذشته دچار نشوند، کودکانی که در آثار سینمایی مشهوری همچون «باشو غریبه کوچک» یا «بچههای آسمان» درخشیدند، اعتبار کسب کردند اما در نهایت سرنوشتی تراژیک داشتند.
علی نصیریان به عنوان پیشکسوت این حوزه با خطاب قرار دادن این دو بازیگر نوجوان میگوید: «توصیهام این است که یادشان باشد غره به جایزه و اسم و رسم نشوند. اگر برای کارهای دیگری دعوت شدند و امکانات مالی بیشتری در اختیار گرفتند به انحراف کشیده نشوند. خیلی مهم است که تلاش کنند ظرفیت تغییر شرایط را داشته باشند، کار سینما، این تشویقها و تمجیدها ظرفیت زیادی طلب میکند».
او تأکید میکند: «روح الله و شمیلای عزیز بدانید که این اتفاقات برای ابد نیست، در دورهای کاری کردهاید که بابت آن تشویق شدهاید. این کوشش باید تداوم داشته باشد و از همه مهمتر حواستان باشد به انحراف نروید، خودتان را سالم نگه دارید و با عشق به هنر و فرهنگ مملکت به راه خود ادامه بدهید. گرفتار شهرت نشوید و سر از جایی که نباید درآورید. بدانید که هنر بازیگری جایی تمام نمیشود، هیچ بازیگری، در هیچ سطح و شهرتی نمیتواند مدعی شود که به استادی تمام رسیده است. هیچ بازیگری با یک، دو یا حتی دهها جایزه نمیتواند به انتهای کار هنر برسد، راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست. هنر هرگز پایانی ندارد و هیچ هنرمندی نمیتواند حتی تا واپسین روزهای کار حرفهای خود به انتهای این راه برسد. کسی که اینگونه فکر نکند همان ابتدای راه تمام میشود. راه باز است منتهی حواستان را جمع کنید، مراقب خود و هنرتان باشید. توصیه اول و آخرم این است که به خودتان غره نشوید و بدانید که تازه ابتدای راه هستید. در نهایت به روحالله، شمیلا، همه بچههای کودک فیلم، آقای مجیدی و عوامل ساخت فیلم این موفقیت را تبریک میگویم.»
خبرنگار
«خورشید» طلوع دوباره مجید مجیدی در سینمای خودش است. یادآور روزهای خوب مجیدی که با زلالی و خلوص دنیای کودکانه آمیخته است. مجید مجیدی و نیما جاویدی در مقام نویسنده بخوبی توانستهاند تعارضات، التهابات و رؤیاپردازی دوران نوجوانی را در پس داستان به تصویر بکشند و روحالله زمانی این مفاهیم را در بازی خود متجلی کند. کودککاری که با «خورشید» وارد بازیگری شد و با تکیه بر توانمندی کارگردان در بازی گرفتن توانست استعداد فطری و غریزیاش را بروز بدهد و در مقابل دو بازیگر قدرتمند دو نسل بازیگری یعنی علی نصیریان و جواد عزتی که جایگاه تثبیت شدهای دارند، بدرخشد. چه بسا همین بازیگران حرفهای در هدایت بازی او کمککننده بودند. با این همه بازی کردن مقابل اسطورهای مثل علی نصیریان_ اگر چه در دو سه سکانس_ برای یک کودک نابازیگر کار سختی است. نصیریان اما با تحسین بازی روح الله زمانی میگوید: «این بچه نشان داد که برخوردار از چه استعدادی است. جوانان ما، حتی در سنین بسیار پایین هم برخوردار از استعدادهای خوب و درخشان هستند که اگر فرصتی فراهم شود خودشان را نشان میدهند. البته این درخشش استعدادها به دوره خاصی محدود نمیشود و در هر زمانی با استعدادها و بازیگران خلاقی طرف هستیم.»
او در ادامه میافزاید: «تعدادی از بازیگران فیلم به واقع کودک کار بودند. جالب است که حتی در بین این بچهها چنین استعدادهای نابی پیدا میشود. اگر همان طور که برای این دو کودک در فیلم آقای مجیدی فرصت فراهم شد برای دیگر کودکان کار هم شرایط فراهم شود به طور قطع با استعدادهای تازهای در حوزههای مختلف روبرو خواهیم شد. این دو کودک کار، امروز به جایگاهی دست پیدا کردهاند که از سوی مجامع بینالمللی سینمایی با تشویق و تحسین روبرو شدند.»علی نصیریان از پیام روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد در مراسم اختتامیه و آرزویشان برای کودکان کار یاد میکند و میگوید: «من هر وقت میبینم که برخی از آنها سر در سطلهای زباله کردهاند تا مقوا و پلاستیک پیدا کنند دلم آتش می گیرد؛ دلم می سوزد. ای کاش شرایطی فراهم شود تا این بچهها قدری سر و سامان پیدا کنند و عمر، نوجوانی و جوانیشان به این شکل تلف نشود. وجود کودکان کار برای جامعه دردناک است و برای ما که هر روز آنان را در شرایط نامطلوب میبینیم غم زیادی دارد. پرداختن آقای مجیدی به موضوع کودکان کار در «خورشید» و استفاده از خود کودکان کار بسیار تحسینشده و زیباست».
جایزه بهترین بازیگر جوان ونیز (مارچلو ماسترویانی) اگر چه خوشحالکننده است اما نمیشود به آن دل بست و چشم انداز روشنی داشت. سینما هم میتواند کودکان را کودک کار کند به این معنا که از آنها استفاده شود و بعد فراموش شوند. این فراموش شدن البته به توانایی فردی ربطی ندارد ساختار سینمایی ما به گونهای است که اجازه تداوم کار حرفهای را نمیدهد. کسب این جایزه همراه با خوشحالی، نگرانیای هم بابت تضمین موفقیت روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد دارد تا به سرنوشت مشابه استعدادهای نوجوان در سالهای گذشته دچار نشوند، کودکانی که در آثار سینمایی مشهوری همچون «باشو غریبه کوچک» یا «بچههای آسمان» درخشیدند، اعتبار کسب کردند اما در نهایت سرنوشتی تراژیک داشتند.
علی نصیریان به عنوان پیشکسوت این حوزه با خطاب قرار دادن این دو بازیگر نوجوان میگوید: «توصیهام این است که یادشان باشد غره به جایزه و اسم و رسم نشوند. اگر برای کارهای دیگری دعوت شدند و امکانات مالی بیشتری در اختیار گرفتند به انحراف کشیده نشوند. خیلی مهم است که تلاش کنند ظرفیت تغییر شرایط را داشته باشند، کار سینما، این تشویقها و تمجیدها ظرفیت زیادی طلب میکند».
او تأکید میکند: «روح الله و شمیلای عزیز بدانید که این اتفاقات برای ابد نیست، در دورهای کاری کردهاید که بابت آن تشویق شدهاید. این کوشش باید تداوم داشته باشد و از همه مهمتر حواستان باشد به انحراف نروید، خودتان را سالم نگه دارید و با عشق به هنر و فرهنگ مملکت به راه خود ادامه بدهید. گرفتار شهرت نشوید و سر از جایی که نباید درآورید. بدانید که هنر بازیگری جایی تمام نمیشود، هیچ بازیگری، در هیچ سطح و شهرتی نمیتواند مدعی شود که به استادی تمام رسیده است. هیچ بازیگری با یک، دو یا حتی دهها جایزه نمیتواند به انتهای کار هنر برسد، راهیست راه عشق که هیچش کناره نیست. هنر هرگز پایانی ندارد و هیچ هنرمندی نمیتواند حتی تا واپسین روزهای کار حرفهای خود به انتهای این راه برسد. کسی که اینگونه فکر نکند همان ابتدای راه تمام میشود. راه باز است منتهی حواستان را جمع کنید، مراقب خود و هنرتان باشید. توصیه اول و آخرم این است که به خودتان غره نشوید و بدانید که تازه ابتدای راه هستید. در نهایت به روحالله، شمیلا، همه بچههای کودک فیلم، آقای مجیدی و عوامل ساخت فیلم این موفقیت را تبریک میگویم.»
کودکان کاری که با «خورشید» ستاره شدند
گروه فرهنگی/ هفتاد وهفتمین جشنواره فیلم ونیز در حالی شامگاه روز شنبه 22 شهریور ماه به ایستگاه پایانی رسید که در پرونده این دوره از جشنواره 6 جایزه در قسمت اصلی و جنبی بهنام سینمای ایران ثبت شد. علاوه بر این جوایز آنچه از سینمای ایران در ونیز 2020 به یادگار ماند انتقاد از تحریمها و نیز تمجید از نگاه انسانی سینمای ایران به کودکان کار بود. مجید مجیدی، شهرام مکری و احمد بهرامی در فرصتهای مختلف از مظلومیت مردم ایران تحت فشار تحریمهای امریکا گفتند. روحالله زمانی و شمیلا شیرزاد کودکان کاری که با فیلم «خورشید» ستاره سینما شدند از جادوی سینما برای بازگرداندن رؤیاهایشان گفتند و آرزو کردند: «هیچ کودک کاری در جهان نباشد.» فیلم «خورشید» مجید مجیدی مهمترین نماینده ایران در این رویداد سینمایی به موضوع کودکان کار پرداخته و نقشهای اصلی را به این دو کودک کار سپرد که درخشان ظاهر شدند.
گلایه از تحریمها در مراسم اختتامیه
اولین خبر نوید بخش برای سینمای ایران که از سالن برگزاری مراسم اختتامیه مخابره شد مربوط به فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی بود که جایزه بهترین فیلم بخش «افقها» را از آن خود کرد. این فیلم پیش از این در بخش جنبی جشنواره جایزه اتحاد ملی ایتالیا که به فیلمهایی با موضوع کار و محیط زیست، اختصاص دارد و جایزه فیپرشی که فدراسیون بینالمللی منتقدان سینما آن را اهدا میکند، دریافت کرده بود. احمد بهرامی که در این مراسم حضور نداشت در پیام ویدئویی با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرد: «این جایزه را با افتخار تقدیم میکنم به مردم سرزمینم ایران که به خاطر تحریمهای سیاسی ناعادلانه روزگار سختی را سپری میکنند.»
پیش از این مجیدی و شهرام مکری نیز در نشست خبری و کارگاه آموزشیشان از تحریمها علیه ایران انتقاد کرده بودند. احمد بهرامی همچنین در گفتوگویی با مهر، درباره پرداختن به این موضوع در مراسم اختتامیه جشنواره ونیز توضیح داد: «این تحریمها علیه ایران واقعاً ناعادلانه است و فقط فشار مضاعف روی مردم میآورد و هیچ سودی برای کشورها و دیگرمردمان ندارد بجز ترامپ که از این تحریمها استفاده میکند. تحریم یک مسأله سیاسی است و به مردم و بیماران کشور ما ربطی ندارد اما مردم ما از تحریم و نبود داروها رنج میبرند. بنابراین من ترجیح دادم درباره این مسأله صحبت کنم تا بدانند که ملت ایران از تحریم در مشقت هستند. چرا باید چنین تصمیمی بگیرند؟ مگر راه حل دیپلماتیک وجود ندارد؟ مگر برجام برای این مسأله نوشته نشد؟ آنها میتوانستند پایبند باشند. من اصلاً آدم سیاسی نیستم و هیچ وقت هم پست سیاسی نمیگذارم، ولی به نظرم حق با ملت ایران است و تحریمها درست و عادلانه نیست.»
جادوی سینما و آرزوی کودکان کار
شب درخشش سینمای ایران در ونیز با «خورشید» مجید مجیدی تکمیل شد. روحالله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» جایزه مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر جوان را از آن خود کرد. جایزه مارچلو ماسترویانی از سال 1998 به یاد بازیگر فقید ایتالیایی مارچلو ماسترویانی که در سال 96 فوت کرد به بازیگر مرد یا زن جوانی اهدا میشود که در اوایل کارنامه کاری خود و در حال صعود بهعنوان بازیگر است. جایزه این بخش توسط کیت بلانشت رئیس هیأت داوران اهدا شد. روحالله زمانی بهدلیل مثبت شدن تست کرونا از سفر به ونیز جا مانده بود و به نیابت از او همبازیش شمیلا شیرزاد این جایزه را دریافت کرد. شیرزاد که به همراه مجید مجیدی روی سن حاضر شده بود، گفت: «من و امثال روحالله تمام زندگیمان را در خیابان دستفروشی کردهایم. من تا یک سال پیش در مترو و خیابان دستفروشی میکردم. از آقای مجیدی و سینما تشکر میکنم که رؤیاهایمان را به ما بازگرداند.»مجید مجیدی هم در صحبتهای کوتاهی از مدیران جشنواره ونیز تشکر کرد که در چنین شرایط سخت کرونایی جشنواره را برگزار کردند و جان دوباره به سینما دادند.
روحالله زمانی در پیامی ویدئویی از تغییر مسیر زندگیاش توسط مجید مجیدی گفت و آرزو کرد که روزی در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد: «من بچهای هستم که از دل کودکان کار بیرون آمدهام و امیدوارم روزی برسد که هیچ کودک کاری در جهان نباشد و تمام امکانات پیش رویشان باشد.»
جهان دزدیده شده کودکی
اما این تنها جایزه فیلم «خورشید» در این دوره از جشنواره فیلم ونیز نبود. این فیلم ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه اصلی، جایزه فانوس جادویی بخش جنبی را نیز نصیب خود کرد. در بخشی از بیانیه نهاد اجتماعی فرهنگی سینه سرکولی اهدا کننده این جایزه آمده است: «خورشید» وفادارانه جهان دزدیده شده کودکی را روایت میکند. این فیلم تضاد میان دنیای کودکی و بزرگسالان را بخوبی نشان میدهد. این تضاد به روشنی توسط این کودکان و راهی که قرار است بروند تا تبدیل به چهرههای بالغی شوند نشان داده میشود. از این مهمتر پرداختن به بدسرپرستی یا بیسرپرستی کودکان کار و نبود آموزش و نگرش سرکوب کننده رفتارهایی که باعث میشود، این کودکان به نوعی از کودکی خود محروم شوند جالب توجه است.»
در این دوره از جشنواره علاوه بر «دشت خاموش»، «جنایت بیدقت» به کارگردانی شهرام مکری بهعنوان دیگر نماینده سینمای ایران در بخش افقهای جشنواره فیلم ونیز حضور داشت که این فیلم نیز به نویسندگی نسیم احمدپور و شهرام مکری، جایزه بهترین فیلمنامه اصلی را از انجمن منتقدان مستقل دریافت کرد.
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با تمهیدات خاص تحت تأثیر شیوع کرونا، از تاریخ ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۱۲ تا ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) برگزار شد.
برندگان جوایز «ونیز2020»
قسمت اصلی (مسابقه)
شیر طلایی برترین فیلم: «Nomad Land» ساخته چلو ژائو
جایزه بزرگ هیأت ژوری: «نظم جدید» بهکارگردانی میکل فرانکو
جایزه ویژه هیأت ژوری: «همرزمهای عزیز» ساخته آندری کونچالوفسکی
شیر نقرهای بهترین کارگردانی: کیوشی کوروساوا برای فیلم «همسر یک جاسوس»
کاپ وولپی بهترین بازیگر زن: ونه ساکربی برای فیلم «قطعات یک زن»
کاپ وولپی برترین بازیگر مرد: پییر فرانچسکو فاوینو برای فیلم «پدرما»
برترین فیلمنامه: The Disciple بهکارگردانی چایتانیا تامهانی
جایزه مارچلو ماستوریانی بهترین بازیگر جوان و تازه کار: روحالله زمانی برای فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران
بخش «افقها»
برترین فیلم: «دشت خاموش» کار احمد بهرامی از ایران
بهترین کارگردانی: لاو دیاز به خاطره ساخت فیلم «Genus Pan»
جایزه ویژه هیأت ژوری: «گوشکن» بهکارگردانی آنا روچا دوسوزا
بهترین هنرپیشه زن: خنسا باتما برای فیلم «تماس زانگا»
بهترین بازیگر مرد: یحیی مهاینی برای فیلم «مردی که پوستش را فروخت»
بهترین فیلمنامه: پییترو کاسته لیتو برای فیلم «I Predotior»
برترین فیلم کوتاه: Enter Tug milagros بهکارگردانی ماریانا سافون
بهترین فیلم نخست: «گوشکن» ساخته آنا روچا دو سوزا
جوایز «خدمات تمامعمر» تیلدا سویین تون بازیگر زن اسکاتلندی و «آن هویی» کارگردان و سناریست زن هنگکنگی.
شیر طلایی برای داستان سقوط امریکا
وصال روحانی
خبرنگار
جشنواره بینالملل فیلم ونیز ایتالیا 2020 شنبه شب پس از 11 روز فعالیت و نمایش بیش از 400 فیلم در بخشهای مختلف خود پایان گرفت و مهمترین جایزه این جشنواره موسوم به شیر طلایی بهترین فیلم به «Nomad Land» ساخته چلوژائو تعلق گرفت، چلو ژائو یک فیلمساز 38 ساله چینی است که سالهاست در ایالت کالیفرنیای امریکا زندگی میکند و پساز سونیا کاپولا امریکایی که در سال 2010 شیر طلایی را بهخاطر ارائه فیلم «جایی» کسب کرد اولین هنرمند زنی است که در ونیز به این افتخار دست مییابد. اهمیت هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز که از 12 شهریور شروع و 22 شهریور تمام شد، فقط در این نکته نبود که همواره پس از کن فرانسه برترین جشنواره دنیای سینما به حساب آمده، بلکه در این مسأله نهفته بود که پس از حدود هشت ماه جولان کرونا در دنیا و بسته و تعطیل شدن اکثر سینماها و جشنوارهها نخستین جشنوارهای بود که جرأت برگزاری را از خود نشان داد و البته به شکلی بسیار محدودتر و با ناظران و حاضرانی کمتر از همیشه و با پخش گسترده اینترنتی برای تماشاگران از راه دور.
آینهای از یک سقوط اقتصادی
«سرزمین نوماد» یک فیلم دراماتیک و جادهای است که فرانسیس مک دورماند بازیگر زن دو اسکاری سینمای امریکا بازی خیرهکنندهای را در آن از خود ارائه داده و از تهیهکنندگان فیلم هم بوده است. مک دورماند که به سبب محدودیتهای مسافرتی برخاسته از بیماری کرونا قادر به سفر به ایتالیا و حضور در تالار لیدو مقر اصلی جشنواره ونیز نشده بود، در پیامی ویدیویی از هیأت ژوری جشنواره که ریاست آن با کیت بلنشت استرالیایی بود و دیگر مسئولان و حاضران در جشنواره تشکر کرد. با توجه به شروع مجدد برگزاری جشنوارههای بزرگ و بینالمللی سازندگان Nomad Land قصد دارند آن را درتمامی جشنوارههای بعدی شامل تورنتو، نیویورک، لندن و تلوراید در یک ماه و نیم پیش رو نیز اکران کنند و این مسأله باعث دیده شدن هرچه بیشتر این فیلم و افزایش شانسهایش برای کسب جوایز پایانی سال منجمله اسکار و گولدنگلوب شود و البته این در صورتی است که این جوایز اصولاً اهدا شود و به بهانه تعطیل و کم رونق بودن هنر هفتم در بخش چشمگیری از سال رو به پایان 2020 حکم به منتفی شدن این جوایز داده نشود. چلو ژائو که این داستان هشدار دهنده را نوشته و کارگردانی کرده، از عمدهترین استعدادهای جدید هالیوود توصیف شده و نشریه ورایتی امریکا کار قبلی وی را که «سوارکار» نام دارد، یک «نیمه شاهکار» تلقی کرده است و سران مارول، کمپانی بزرگ تولید کمیک بوکها و فیلمهای سینمایی مرتبط با آنها نیز کارگردانی محصول بعدی کمیک استریپی خود را که «ابدیها» نام دارد، به این هنرمند شرق آسیایی سپردهاند. چلو ژائو تأکید کرده است که فیلمش یک کار سیاسی نیست اما خیلیها معتقدند این فیلم آینهای از سقوط اقتصادی و تنزل شدید اعتبار امریکا است و جالبتر اینکه رانندگان سایر کامیونها در فیلم رانندگانی واقعی هستند و همگی بهگونهای و بهشکلی خاموش فریاد میزنند که این پایان چیزی است که همیشه «رؤیای امریکای» نامیده شده است.
سایر برندگان
باوجود تمجید گسترده ناظران بینالمللی از بازی فرانسیس مک دورماند در «Nomad Land» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره نه به او بلکه به ونهسا کربی هنرپیشه زن بریتانیایی بهخاطر بازی در فیلم «قطعات یک زن» تعلق گرفت. این فیلم درباره زن و شوهری است که فرزندشان در جریان وضع حمل در خانه جان میبازد و غمیابدی را بر دل آنها بهجا میگذارد. کربی هم پس از دریافت جایزهاش به تمجید از مک دورماند پرداخت و او را یک الگوی بازیگری توصیف کرد. شیر نقرهای بهترین بازیگر مرد جشنواره هم به پییر فرانچسکو فاویند هنرپیشه ایتالیایی اهدا شد که در فیلم «پدر ما» هنرنمایی کرده است. این فیلم درباره کنار آمدن چند خانواده با زندگی و ضایعات آن در پی وقوع یک حمله تروریستی طی دهه 1970 است. شیر نقرهای بهترین کارگردانی جشنواره امسال ونیز هم سهم کیوشی کوروساوا هنرمند پر سابقه ژاپنی شد که فیلم جدیدش بهنام «همسر یک جاسوس» را به ونیز آورده بود. جایزه موسوم به جایزه بزرگ هیأت ژوری که معمولاً به دومین فیلم برتر ونیز تعلق میگیرد به «نظم جدید» ساخته میکل فرانکوی مکزیکی رسید و چایتانیا تامهانی بهخاطر نگارش فیلمنامه «The Disciple» بهترین سناریست ونیز 2020 لقب گرفته و این فیلم درباره یک هنرجوی موسیقی است که میکوشد یک نوازنده و سراینده درجه اول موسیقیهای کلاسیک باشد. جایزه ویژه هیأت ژوری هم نصیب آندری کونچالوفسکی پر دوام و روسی شد که فیلم جدیدش بهنام «همرزمهای عزیز» را به ونیز آورده بود و این فیلمی است که وی درباره یک کشتار تلخ و بزرگ انسانی در خاک شوروی سابق ساخته است.
کار سختی که ممکن شد
در نهایت جشنواره امسال ونیز در حالی پایان گرفت که مجریان جشنواره و ناظران بینالمللی از آن رضایت داشتند و آن هم در حالی که تا همین چند هفته پیش برگزاری آن غیرممکن بهنظر میرسید، تأکید برگزار کنندگان «موسترا» بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و رساندن تعداد حاضران به حداقل و اجرای فاصلهگذاریهای دقیق اجتماعی بین آنها سبب شد گزارشی از ابتلاهای جدید به کرونا واصل نشود ولی آلبرتو باربرا مدیر پرنفوذ سالهای اخیر موسترا تأکید کرد هر چند قواعد بهداشتی بسیار جدی و سرسختانه اجرا شده است در آغاز اطمینانی در دست نبود که حتماً موفقیتآمیز باشد. «آن هویی» سینماگر زن هنگ کنگی براثر محدودیتهای کرونایی دیر به ونیز رسید ولی سرانجام جایزه «خدمات تمام عمر» خود رادر آنجا دریافت داشت و این جایزهای بود که به تیلدا سویین تون بازیگر زن اسکاتلندی هم اهدا شد.
برندگان جوایز «ونیز2020»
قسمت اصلی (مسابقه)
شیر طلایی برترین فیلم: «Nomad Land» ساخته چلو ژائو
جایزه بزرگ هیأت ژوری: «نظم جدید» بهکارگردانی میکل فرانکو
جایزه ویژه هیأت ژوری: «همرزمهای عزیز» ساخته آندری کونچالوفسکی
شیر نقرهای بهترین کارگردانی: کیوشی کوروساوا برای فیلم «همسر یک جاسوس»
کاپ وولپی بهترین بازیگر زن: ونه ساکربی برای فیلم «قطعات یک زن»
کاپ وولپی برترین بازیگر مرد: پییر فرانچسکو فاوینو برای فیلم «پدرما»
برترین فیلمنامه: The Disciple بهکارگردانی چایتانیا تامهانی
جایزه مارچلو ماستوریانی بهترین بازیگر جوان و تازه کار: روحالله زمانی برای فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی از ایران
بخش «افقها»
برترین فیلم: «دشت خاموش» کار احمد بهرامی از ایران
بهترین کارگردانی: لاو دیاز به خاطره ساخت فیلم «Genus Pan»
جایزه ویژه هیأت ژوری: «گوشکن» بهکارگردانی آنا روچا دوسوزا
بهترین هنرپیشه زن: خنسا باتما برای فیلم «تماس زانگا»
بهترین بازیگر مرد: یحیی مهاینی برای فیلم «مردی که پوستش را فروخت»
بهترین فیلمنامه: پییترو کاسته لیتو برای فیلم «I Predotior»
برترین فیلم کوتاه: Enter Tug milagros بهکارگردانی ماریانا سافون
بهترین فیلم نخست: «گوشکن» ساخته آنا روچا دو سوزا
جوایز «خدمات تمامعمر» تیلدا سویین تون بازیگر زن اسکاتلندی و «آن هویی» کارگردان و سناریست زن هنگکنگی.
خط خبر
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و دبیر بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به مناسبت آغاز این رویداد هنری، پیامهای جداگانهای منتشر کردند. سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام نوشت: «این دوره از جشنواره در دشواریهای روزگار کرونا برگزار میشود. رویدادی غیرحضوری که متولد امید است و مصمم است که بگوید هنر، دشواری وظیفه است و اگر امروز مشق مشقت مینویسد، فرصت فردا را پیش روی دارد و هیچ از رفتن و رسیدن کوتاه نمیآید. کوشیدهایم که با کوچ به جهان مجازی و تدارک بسترهای برخط، بیهیچ کاستی و کسری، کارگاههای آموزشی برگزار شود و تجربهای نو در ادامه نزدیک به سه دهه گذشته رقم بخورد.» بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از دیروز آغاز به کار کرد./ هنرآنلاین
سیاوش چراغیپور برای بازی در فیلم کوتاه «سبا» به نویسندگی، تهیهکنندگی و کارگردانی محمدرضا خاوری نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد از جوایز فیلم مستقل «Grand Off» در کشور لهستان شد./ خبرآنلاین
فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» از چهارشنبه ۲۶ شهریور روی پرده سینماها میرود. این فیلم به کارگردانی مهرداد خوشبخت و بازی علیرضا کمالی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی و نادر سلیمانی اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق خواهد پرداخت./ خبرآنلاین
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از صدور «هنرکارت» برای دارندگان نشان درجه یک هنری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که عضو صندوق میباشند، خبر داد و گفت: کمک هزینه بیکاری ناشی از شیوع بیماری کرونا در قالب «هنرکارت»، به حساب آنان واریز خواهد شد.سید حسین سیدزاده، با اعلام این خبر گفت:«هنرکارت»، نوعی کارت بانکی عضو شبکه شتاب است که علاوه بر کارکرد مالی به عنوان شناسه هویت فرهنگی و هنری اعضای صندوق اعتباری هنر صادر میشود و تمامی تعاملات مالی صندوق با اعضا از جمله وام، بیمه، کمک مستمری، طرح تکریم و... به صورت یکپارچه و بربستر آن ارائه خواهد شد. / روابط عمومی
داوران بخشهای عکاسی، داستان، کاریکاتور و انیمیشن جشنواره تراوک معرفی شدند. محمود کلاری و نادر داوودی، داوران بخش عکس این جشنواره خواهند بود. سروش صحت بخش داستان کوتاه و بهرام عظیمی بخش انیمیشن و کاریکاتور را داوری خواهند کرد. / ایلنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
استعداد های ناب کودکان کار را دریابید
-
کودکان کاری که با «خورشید» ستاره شدند
-
شیر طلایی برای داستان سقوط امریکا
-
خط خبر
اخبارایران آنلاین