تکمیل کریدور شمال به جنوب در دولت یازدهم
راه آهن قزوین _ رشت؛ ابرپروژهای برای ایران فردا
قزوین- کوروس سلیمانی: خطوط ریلی به دلایل مختلف یکی از مطمئنترین و اقتصادیترین سامانه های حمل و نقل در مقایسه با شبکههای دیگر از جمله دریایی و هوایی است. به همین دلیل توسعه این شبکه در دولتهای یازدهم و دوازدهم شتاب بیشتری گرفت. یکی از پروژههای مهم در این ارتباط راه آهن قزوین - رشت است که از سال ۸۵ مطرح گردید اما با اهتمام ویژه در دولت حسن روحانی سرانجام در اسفند ۹۷ به بهرهداری رسید.
به گفته دستاندرکارانِ مسیر ریلی رشت- قزوین قابلیت جابهجایی سالانه ۱۰ میلیون تن بار و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را دارد. این پروژه ریلی از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین و رشت- آستارا یکی از اولویتهای دولتهای یازدهم و دوازدهم محسوب میشود.
علی اکبر مردی مدیر ساخت این پروژه درباره مشخصات فنی این طرح به خبرنگار «ایران» گفت: طول محور
راه آهن قزوین - رشت ۱۶۴ کیلومتر است که ۲۲ کیلومتر آن در قالب ۵۲ تونل است.
همچنین ۶۲ پل خاص در این مسیر وجود دارد که طول آنها بالغ بر ۸ هزار و ۹۰۰ متر میشود و ۶۳۰ پل غیرخاص نیز از جمله پلهای آب رو و کوچک در مسیر تعبیه شده است. برای ساخت این خط آهن ۲۲ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شده و نزدیک به یکهزار و۸۰۰ میلیارد تومان در زمان خود هم هزینه شده است. دراین پروژه با یکی از مناطق زمین شناسی خیلی سخت در منطقه رودبار مواجه بودیم که مشکلات اجرایی فراوانی بخصوص در تونلها ایجاد و ریزشهای زیاد، کار را سخت کرده بود که با تلاش سرسختانه توانستیم آنها را به سرانجام برسانیم. این پروژه از نظر فنی و اجرایی یکی از پیچیدهترین پروژهها بعد از راه آهن های شمال و لرستان است و به همین دلیل ۱۰ سال کار روی این پروژه به طول انجامید. لازم به ذکر است که تمام کار اجرایی و مطالعات مهندسی - فنی این پروژه توسط کارشناسان ایرانی صورت گرفته است. یکی از ویژگیهای این طرح بزرگترین ساخت پل ریلی کشور به طول یکهزار و ۴۳۰ متر است که از روی سد و شهر منجیل عبور میکند.
مدیر طرح راه آهن قزوین - رشت در ادامه افزود: طبق پیش بینیها ۱۰ میلیون تن بار در سال از این محور ترانزیت میشود که در حال حاضر در بندر آستارا چنین باری وجود ندارد و این برای چشمانداز ۲۰ ساله در نظر گرفته شده و حتی با تمهیداتی میتوان حدود ۵۰ درصد نیز به این حجم بار اضافه کرد. وی درباره اینکه تمرکز این محور بیشتر روی حمل و نقل کالاست یا مسافر، عنوان کرد: پیشبینی جابه جایی مسافر نیز در این محور شده و برای سال نخست یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و چشمانداز ما تا سال بیستم بهرهبرداری چیزی در حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال است. به همین دلیل ایستگاههایی در مناطق کوهین، رودبار، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم و رشت در نظر گرفته شده است.
مردی درباره اتصال این محور به سایر محورها و تبدیل شدن به کریدور شمال به جنوب، عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی اجرای این پروژه تشکیل کریدور شمال به جنوب و اتصال به راه آهن کشورهای همسایه است و این محور در واقع حلقه مفقوده این کریدور بود. هم اکنون جمهوری آذربایجان شدیداً دنبال اتصال ریل خود به این محور است و حتی حاضر شده برای تکمیل محور رشت - آستارا با اختصاص وام مشارکت کند تا بتواند از طریق ترانزیت بار خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس، شرق آسیا از جمله هند و آسیای میانه استفاده کند. حتی کشور هند نیز پیگیر این اتصال و تشکیل کریدور است.
یک طرح ملی با مزیتهای فرامنطقهای
«علی فرخزاد»، معاون عمرانی استاندار قزوین نیز درباره این طرح به «ایران» گفت: مسئولان دو استان قزوین و گیلان پیگیری زیادی در حصول این طرح داشتند. البته مسائل اجرایی، عبور از مسیرهای سخت، تملک اراضی و کمبود اعتبارات باعث شده بود که کار تا حدی طولانی شود که با عزم و اراده دولت در نهایت مشکلات برطرف و این پروژه به بهرهبرداری رسید.
وی درباره مزیتهای این طرح گفت: در واقع تأثیرگذاری این پروژه فرامنطقهای است و به دلیل اتصال به کشورهای همسایه در توسعه حمل و نقل کالا و جابهجایی مسافر نقش ویژهای ایفا خواهد کرد و به همین دلیل است که از این پروژه به عنوان طرح ماندگار نام برده میشود. در بعد درون استانی نیز با توجه به اینکه قزوین نقش مواصلاتی با ۱۲ استان دیگر دارد و ترافیک زیادی را در این مسیر شاهد هستیم، این طرح میتواند تأثیر زیادی در تعدیل این موضوع داشته باشد. از سوی دیگر در زمینههای صنعتی، کشاورزی و گردشگری نیز میتواند نقش بسزایی بخصوص برای دو استان قزوین و گیلان ایفا کند.
حمل دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۷ تن کالا توسط راه آهن شمال ۲ از بدو تأسیس تاکنون
از سوی دیگر غلامحسین ولدی مدیرکل راه آهن شمال ۲ با اشاره به افتتاح پروژه راه آهن قزوین – رشت در نیمه اسفندماه سال ۹۷ توسط رئیس جمهوری به ایرنا گفت: با پیوستن استان گیلان به شبکه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران، اداره کل راه آهن شمال ۲ تشکیل و وظیفه خود را در راستای جابه جایی بار و مسافر آغاز کرد.
غلامحسین ولدی افزود: راه آهن شمال ۲ از بدو تأسیس تا اول مرداد امسال دو میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۶۷ تن کالا را حمل کرده است.
وی ادامه داد: این میزان بار توسط
۳۷ هزار و ۹۱۴ دستگاه واگن حمل شده که اگر به صورت متوسط ظرفیت هر واگن را ۶۰ تن در نظر بگیریم، ناوگان باری راه آهن شمال ۲ موفق به حذف تقریباً ۱۱۳ هزار و ۷۴۲ دستگاه تریلی از سطحها جادهها شده است.
حذف ۱۱۲ هزار خودرو در سطح جادههای استان
به گفته ولدی، همچنین در این بازه زمانی ۳۳۶ هزار نفر مسافر توسط ناوگان مسافری راه آهن شمال ۲ جابهجا شدهاند که اگر به طور میانگین سرنشینان هر خودرو را سه نفر در نظر بگیریم، ناوگان مسافری این اداره کل موفق به حذف ۱۱۲ هزار خودرو سواری از سطح جادهها شده است.
وی با بیان اینکه میزان مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل ریلی یک هفتم ناوگان حمل و نقل جادهای است، اظهار داشت: این میزان حمل بار و جابهجایی مسافر توسط ناوگان راه آهن شمال ۲ موجب صرفهجویی میزان قابل توجهی در زمینه سوختهای فسیلی شده که این امر نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.
ولدی همچنین خاطرنشان کرد: احتمال بروز سوانح ریلی یک بیستم ناوگان حمل و نقل جادهای است، به همین خاطر ایمنی، برند راه آهن محسوب میشود. وی افزود: راه آهن شمال ۲ در زمینه جابهجایی بار تعامل خوبی با صنایع فولاد، تولیدیهای دام و طیور و شرکتهای راه سازی داشته، به طوری که محصولات و مواد اولیه این صنایع در حال انتقال است و ظرفیت مناسبی برای تأمین مصالح مورد نیاز پروژه
راه آهن رشت - انزلی، رشت - آستارا و سایر پروژههای راهسازی از مبدأ لوشان و منجیل به مقصد رشت و توابع را داراست. وی با اشاره به حمل مصالح پروژه ریلی رشت- انزلی توسط مسیر ریلی قزوین- رشت نیز بیان کرد: از بدو راهاندازی خط آهن قزوین- رشت به طور تقریبی بیش از ۱۵۴ هزار تن مصالح راهسازی مورد نیاز پروژه راه آهن رشت- انزلی و سایر پروژههای راهسازی، تقریباً
۵۵ هزار تن آهن آلات و شمش فولاد و بیش از ۶۰ هزار تن نهادههای دامی توسط ناوگان ریلی در ایستگاه راه آهن رشت تخلیه شده است.
مدیرکل راه آهن شمال ۲ خاطرنشان کرد: مقرون به صرفه بودن حمل کالا توسط ناوگان ریلی میتواند در زمینه رشد و جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری نقش شایانی را ایفا کند.
آجیل لاکچری وطنی که برایمان غریب است
سود بادام چهار محال و بختیاری در جیب هندیها
زهره افشار
خبرنگار
«بادام» آجیل لاکچری است که در مغازههای سطح شهر قیمت هر کیلوی آن از حداقل 300 هزار تومان آغاز میشود.هرچند خاستگاه این آجیل با ارزش کشور ویتنام با دارا بودن سهم یک سوم تجارت جهانی آن است و پس از آن نیجریه در رتبه دوم قرار دارد، اما جالب است بدانید استان چهارمحال و بختیاری ما هم مهد تولید این گونه بادام است، البته اگر قصد خرید بادام در شهرکرد را دارید باید بگویید «بادام مامایی» میخواهم.
باغداران استان چهارمحال و بختیاری با وجود تولید سالانه 24 هزار تن انواع بادام بهدلیل نبود زیرساختهای لازم مجبورند بادام مامایی را بهصورت خام به دلالانی که در نهایت مقصدشان هند است، بفروشند و ارزش افزوده این محصول را که یکسال تمام برای تولید آن زحمت میکشند دو دستی تقدیم هندیها کنند تا آنها بادام مامایی ما را فرآوری و با نام خود به سراسر دنیا صادر کنند.
ایجاد نخستین شهرک صنعتی بادام کشور در چهارمحال و بختیاری
«ذبیحالله غریب» رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به «ایران» گفت: استان ما قطب تولید انواع بادام است که در مجموع حدود 14 هزار هکتار از سطح زیر کشت باغهای استان به بادام اختصاص دارد و سالانه حدود 24 هزار تن بادام در استان تولید میشود که بخش اعظم آن بادام مامایی است. وی با اشاره به اینکه در این استان چهار گونه بادام با عناوین شاهرودی، سنگی، ربیع و مامایی تولید میشود، افزود: 9 هزار هکتار از باغهای بادام استان در شهرستان سامان واقع شده است. به گفته وی، حدود 5 هزار هکتار از باغهای بادام استان به کشت بادام مامایی یا همان هندی اختصاص دارد که انتظار میرود امسال تولیدی در حد 9 هزار تن داشته باشد. پوست بادام مامایی نیز ارزشمند است و نه تنها بهعنوان علوفه دامی مورد استفاده قرار میگیرد بلکه در صنایع رنگرزی نیز استفاده میشود. وی خاطرنشان کرد: درخت بادام، گیاهی مقاوم به خشکی است به همین دلیل کاشت آن در چند سال گذشته در باغهای استان توسعه یافته است. وی در پاسخ به اینکه چرا وضعیت صنایع تبدیلی و فرآوری بادام در استان به هیچ وجه با جایگاه تولید بادام استان همخوانی ندارد، تصریح کرد: متأسفانه در استان چهارمحال و بختیاری با وجود اینکه قطب تولید بادام است ولی از نظر صنایع تبدیلی و فرآوری بادام وضعیت مناسبی ندارد. ضمن اینکه در حال حاضر اندک فرآوری بادام تولید شده در استان نیز بهصورت خانگی انجام میشود و هزینه بالای صنایع تبدیلی بادام، مانع ورود سرمایهگذاران به این بخش شده است. غریب خاطرنشان کرد: توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی و زنجیره تولید بادام از اولویتهای بخش کشاورزی استان است که امیدواریم با ایجاد نخستین شهرک تخصصی بادام کشور در استان که در دست اقدام است زمینه حضور سرمایهگذاران فراهم شود. این شهرک در قالب یک تفاهمنامه سه جانبه میان جهاد کشاورزی، فرمانداری سامان و شرکت شهرکهای صنعتی در یک زمین 40 هکتاری جانمایی شده است. وی در همین حال در مورد بازاریابی مناسب بادام مامایی گفت: البته جهاد کشاورزی متولی تولید است ولی متأسفانه این واقعیتی است که محصول بادام مامایی استان بهدلیل نبود صنایع فرآوری از مدتها پیش از برداشت محصول توسط دلالان پیش خرید میشود. ضمن اینکه چون تنها دلالان بادام مامایی را میخرند و به هند میبرند با هماهنگی هم معمولاً قیمتها را پایین نگه میدارند که امیدواریم این مشکلات با راهاندازی این شهرک پایان یابد و در نهایت شاهد جلوگیری از خام فروشی بادام باشیم. براساس آمار گمرک چهارمحال و بختیاری از ابتدای فروردین سال جاری تا 22 مرداد ماه امسال 38 هزار و 124 کیلوگرم مغز بادام به ارزش 404 هزار و 795 دلار به کشور هند صادر شده و انتظار میرود بخشی نیز بهصورت غیررسمی از کشور خارج شده باشد. همچنین در سال گذشته میزان صادرات بادام از این گمرک به مقصد هند بیش از یک میلیون دلار بوده است.
صنایع تبدیلی بادام سود کشاورزان را دو برابر میکند
«حسن شمسیپور» معاون بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری هم به «ایران» گفت: هر چند استان ما در حال گام برداشتن به سوی صنعتی شدن است اما کشاورزی هم از اولویتهای توسعه استان است. به گفته وی، بادام مامایی و هلو از محصولات کشاورزی هستند که قابلیت صادرات دارند. وی تصریح کرد: خوشه بادام و تشکل صادراتی محصولات کشاورزی در استان در حال شکلگیری است. وی با تأیید خام فروشی بادام مامایی در استان گفت: متأسفانه برای جلوگیری از این مسأله این خود کشاورزان هستند که باید همت کنند با ایجاد تشکلهای قوی اقدام به راهاندازی صنایع تبدیلی بویژه بستهبندی کنند تا بتوانند برند بادام مامایی چهارمحال و بختیاری را به دنیا معرفی کنند.
شمسیپور گفت: متأسفانه همان اتفاقی که در محصول زعفران ایران افتاده و محصول ما به اسم اسپانیا روانه بازار جهانی میشود همین مشکل در بادام مامایی استان ما وجود دارد که با اسم هند به بازار جهانی عرضه میشود. وی تأکید کرد: اگر بادام مامایی در استان فرآوری و بستهبندی شود ارزش افزوده آن برای استان و کشاورزان حداقل دو برابر میشود پس کشاورزان باید به این نکته توجه کنند که گام برداشتن برای ایجاد صنایع تبدیلی و بستهبندی اول به نفع خود آنها است.
در همین حال «آیت احمدی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایرنا با بیان اینکه نبود صنایع تبدیلی و بستهبندی سبب خام فروشی بادام در استان شده است، تصریح کرد: بادام تولیدی در استان توسط تجار هندی بهصورت خام خریداری و به هندوستان ارسال و در آن کشور بستهبندی و ارزش افزوده آن نیز برای هند ایجاد میشود.
وی با اشاره به در دستورکار قرار گرفتن راهاندازی شهرک تخصصی فرآوری بادام در شهرستان سامان، افزود: امید واریم با فعالیت این شهرک زمینه برای جذب سرمایهگذاران فراهم و از خام فروشی بادام جلوگیری شود.
احمدی با بیان اینکه هماکنون محصول بادام در خارج از استان فرآوری میشود، تصریح کرد: با تکمیل این شهرک صنعتی و جذب سرمایهگذار فرآوری محصولات کشاورزی استان از جمله بادام میتواند در داخل استان انجام شود. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به معرفی پتانسیلهای استان از جمله بادام در قالب یک کتابچه به زبان انگلیسی و همچنین ایجاد میز تخصصی بادام با همکاری سازمان صمت استان اشاره و تصریح کرد: هدف از ایجاد میزهای تخصصی در استانها قابلیت تولید خاص و توجه به تولید استراتژیک هر استان با دیدگاه شناسایی نقاط قوت و ضعف آن است.
وی، با بیان اینکه بادام همواره رتبه بالایی در بین کالاهای صادراتی استان به خود اختصاص داده است، ادامه داد: بادام همیشه بیشترین ارزش صادرات محصولات کشاورزی را نصیب استان کرده است.
احمدی، یکی دیگر از اقدامات اتاق بازرگانی استان را ایجاد تشکل بادام در این اتاق عنوان کرد و افزود: موافقتنامه اصولی این تشکل از سوی اتاق بازرگانی ایران صادر شده و تا پایان تابستان کار خود را آغاز میکند.
تعیین تکلیف تپه اشرف
اصفهان - تکلیف تپه اشرف اصفهان برای احیا و نجات بخشی تعیین میشود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت: قرار است گزارشی کامل و مستند از وضعیت گذشته، تاریخچه و برنامه پیشبینی شده قابل اجرا برای احیا و نجات تپه اشرف و خروج از شرایط نامطلوب ارائه و این موضوع مرحلهبندی شود. رضا اخوان افزود: با توجه به اینکه شهرداری آمادگی حمایت و تسهیلگری امور برای انجام ادامه کاوش در تپه تاریخی اشرف را دارد، تسهیلات و شرایط لازم فراهم و موانع برداشته شود. وی با بیان اینکه تپه اشرف حدود هفت هکتار از اراضی خیابان مشتاق دوم را فرا گرفته است، افزود: در این دوره مدیریت شهری که ساماندهی سیما و منظر شهری و بازآفرینی و باز زندهسازی محیط شهری در اولویت فعالیتها قرار گرفت، شهرداری منطقه چهار نیز نجاتبخشی و احیای تپه اشرف را در دستور کار خود قرار داد. به گفته اخوان، تپه اشرف دارای دو بعد تاریخی و میراث فرهنگی غنی و بُعد دوم آن بهعنوان فضای شهری است که به لحاظ منظر باید از این شرایط نامطلوب خارج و ساماندهی و احیا شود و در قالب محور گردشگری جذاب در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گیرد. اگرچه تپه اشرف با وسعتی در حدود ۱۲ هکتار بنیانی صخرهای دارد اما تا سالهای دهه ۱۳۳۰ خورشیدی کشاورزان منطقه روی خاک محدودی که از آوار بناهای تپه برجای مانده بود به کشاورزی میپرداختند و در عکس هوایی که در سال ۱۳۳۵ برداشته شده، آثار کرتبندی روی تپه به چشم میخورد. تپه اشرف در آبان سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۷۷۰ درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسید.
سند دار شدن اولین بستر رودخانه در استان قزوین
قزوین - مدیرعامل شرکت آب منطقهای قزوین گفت: با تلاش و پیگیریهای شبانهروزی شرکت آب منطقهای قزوین و با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان اولین سند بستر رودخانه در استان قزوین اخذ شد. یدالله ملکی با اشاره به اولین سند بستر رودخانه قزوین، تصریح کرد: اخذ سند مالکیت اراضی حریم و بستر رودخانههای استان باهدف تثبیت مالکیت دولت، جلوگیری از تصرفات غیرمجاز و برخورد قانونی با متخلفین با همکاری اداره کل ثبتاسناد و املاک استان در حال انجام است. وی افزود: در اولین گام در این زمینه با تلاش و پیگیریهای شبانهروزی آب منطقهای استان، سند ۸۴ هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه باراجین اخذ شده است، این اقدام مهم در خصوص سایر رودخانههای استان نیز اجرایی میشود. بهگزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای قزوین، مدیرعامل شرکت آب منطقهای قزوین بیان کرد: با توجه به اینکه رودخانهها در بخشهای مختلف استان واقع شدهاند لازم است سایر دستگاهها همکاری بیشتری، با این شرکت بهعنوان متولی حفاظت و صیانت از رودخانهها داشته باشند تا ضمن حفظ حقوق بیتالمال از اقدامات متصرفانه به حریم و بستر قانونی رودخانهها نیز جلوگیری شود.
صادرات هوایی میوههای تابستانه آذربایجان غربی
ارومیه- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: هواپیماهای باری بهکمک صادرات محصولات هسته دار استان میآیند. رسول جلیلی در نشست خبری افزود: کمبود کامیونهای یخچال دار در استان باعث بهوجود آمدن مشکلاتی در صادرات محصولات هسته دار از جمله هلو و شلیل شده که طبق پیگیریهای این سازمان و استانداری بزودی هواپیماهای باری از مبدأ فرودگاه ارومیه به مقصد کشورهای هدف دراختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار میگیرد. جلیلی بااشاره به اینکه برآورد شده امسال ۶ میلیون و ۸۰۰هزار تن محصول کشاورزی در آذربایجان غربی تولید شود، تصریح کرد: در سالجاری در صادرات گیلاس، آلبالو و زرد آلو موفق عمل کردیم. وی با بیان اینکه در سالجاری پیشبینی شده ۲۳۹ هزار تن گوجه فرنگی در استان تولید شود، خاطرنشان کرد: از این میزان تولید پیشبینی شده ۱۲۰هزارتن مصرف خانگی و ۱۱۹هزار تن به کارخانجات استان برای تولید رُب منتقل شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: قیمت هر کیلو گوجه فرنگی طبق اعلام ۱۲۰۰تومان است و صادرات رُب گوجه فرنگی در سالجاری هیچ گونه محدودیت ندارد و صادرکنندگان میتوانند رب بشکهای هم صادر کنند. جلیلی یاد آورشد: در ۳۰ روز آینده عرضه سیب در استان شروع میشود که برآورد شده امسال یک میلیون و ۱۰۰هزارتن سیب تولید شود.
معرفی ۲ رقم جدید لوبیا در کشور
اراک - سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور از معرفی دو رقم جدید لوبیا در کشور و خودکفایی در تولید این محصول خبر داد. جوادی در حاشیه بازدید از پردیس تحقیقات و آموزش لوبیا در خمین بهمناسبت روز مزرعه لوبیا گفت: معرفی ۲ رقم جدید لوبیا با توانایی افزایش بهرهوری در مصرف آب از برنامههای امسال بخش پژوهش وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: در تأمین بذر لوبیا در کشور تا حدود زیادی خودکفا هستیم و نیازی به واردات ارقام خارجی نداریم و در تجهیزات و مصرف نهادهها نیز در جایگاه مناسبی قرار داریم.سرپرست معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: طرح کلان تولید لوبیا در سطح ملی تعریف شده است و بهطور مستقیم از طرف ستاد سازمان تحقیقات حمایت و سازماندهی میشود و در آن تمام ابعادی که در تولید لوبیا تأثیرگذار است نظیر بهزراعی، بهنژادی، اقتصادی و اجتماعی دیده شده است و مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی است. جوادی افزود: تاکنون ۱۱ رقم اصلاح شده لوبیا عرضه شده و افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید معرفی شده به مزارع کشاورزان، از اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی است.
بهرهبرداری از هشت پروژه منابع طبیعی در البرز
کرج - همزمان با هفته دولت از هشت پروژه آبخیزداری و جنگل کاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بهرهبرداری میشود. به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: از این تعداد پروژه، هفت پروژه در بخش آبخیزداری با حجم عملیات ۵۰۳۲ هکتار و اعتبار ۱۴۶ هزار و ۶۶۰ میلیون ریال و یک پروژه در حوزه جنگل کاری و تولید نهال با تولید یک میلیون اصله نهال و اعتبار ۱۶هزار میلیون ریال است. حامد فرضی افزود: این پروژهها در مناطق نشترود، ورزن، تکیه سپهسالار و کندر جاده چالوس شهرستان کرج، تالیان، کردان و فشند شهرستان ساوجبلاغ و لمبران شهرستان طالقان اجرا شده است. وی اظهارداشت: اجرای پروژه حوزه نشترود و ورزن در بالادست روستاها با اجرای عملیات سنگ و ملات و گابیون با اعتبار ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی انجام شده که رضایتمندی بالای مردم را در پی داشته است. وی گفت: همچنین در بالادست روستای تکیه سپهسالار ۲ سازه سنگ و ملات که در سال ۹۷ اجرا شده بود، افزایش ارتفاع داده شد و یک سازه جدید نیز احداث شده است. فرضی با بیان اینکه این سازهها بهدلیل ایجاد ایمنی در برابر سیل برای روستاها رضایتمندی زیادی در مردم ایجاد کرده و تولید آب را نیز در پی دارد، افزود: این سازهها نیز با اعتبار ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد شده است. وی ادامه داد: در روستای کندر نیز سه سازه سنگ و ملات و گابیون با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کار شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به دیگر سازههای ایجاد شده در روستاهای ارنگه و تالیان کردان اشاره کرد و گفت: سازه ایجاد شده در روستای ارنگه که حجم مخزن بالایی دارد بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب بوده که نه تنها ایمنی بالایی از بالادست روستا ایجاد کرده بلکه در تولید آب هم اثربخشی بالایی دارد و با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است.