دوسالانه سرامیک دریچهای برای بیان «خود» هنرمند است
یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک پس از 9 سال برگزار میشود
یازدهمین دوره دو سالانه ملی سرامیک ایران قرار است پس از 9 سال وقفه در پاییز امسال برگزار شود. قرار است در این دوره هنرمندان سرامیک با مضمون درونمایه «خودکاوی» اثر خلق کنند. مضمونی نو و فارغ از سبک های دورهای و بر اساس شناخت هنرمند از خود ایجاد میشود. این دوسالانه سعی دارد هنرمندان را به سمتی سوق دهد که به دنبال بازتولید کهن الگوها نباشند و در حقیقت به سمت جریان روز و تولید آثار تکرار ناپذیر حرکت کنند.
خردادماه امسال هیربد همتآزاد با حکم هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به دبیری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران منصوب شد. او که هماکنون رئیس انجمن سفالگران ایران است، در این دوره در کنار منیژه آرمین، کورش آریش، صادق باقری، رجحانه حسینی و فرزاد فرجی هدایت این دوره از دوسالانه را برعهده دارد.
هیربــــــد همــــــت آزاد سرامیست و دبیر این دوسالانه در گفتوگویی اختصاصی با «ایران» درباره این خودکاوی می گوید: «نقش درونمایه، جهت دادن به دوسالانه نیست؛ بلکه ابزاری برای بیان است. فراتر از اینکه مجموع آثار یک نمایشگاه را هدفمند میکند، مسیرها و دروازههایی برای هنرمند باز میکند تا از آن منظر به بیان شخصی خود برسد.»
او در ادامه میگوید: «در این دوسالانه صحبت از رسانه سرامیک است، به سرامیک به عنوان واسطه گفت وگو نگریسته شده است. خودکاوی در سرامیک بسیار میتواند بازه گستردهای داشته باشد. پرداختن به تکنیکها همیشه مدنظر بوده است. پخت، لعاب بدنه و تکنیکهای تخصصی در سرامیک؛ اما شاید از این منظر هم بتوان به مسأله توجه داشت که فراتر رفتن از تکنیکها گاهی میتواند خودکاوی باشد، نه ضدیت با تکنیک. استفاده از تکنیک در خدمت بیان، نه الزاماً استفاده از تکنیک برای خلق فرمی زیبا.»
دبیر دوسالانه سرامیک درباره هدف این دوسالانه توضیح میدهد: «در واقع تجسم درونیاتی است که متأثر از عوامل بیرونی است، حتی برای هنرمند جوان نیز نوعی خودکاوی است. از سوی دیگر ما خودکاوی درون رسانه را داریم. هنر سرامیک هم باید همسو با رویکردهای نوین هنر امروز، مرزهایش را گسترش دهد. سرامیک یک رسانه است برای آنکه میتواند پیامی از زبان خودش بیان کند. هر چه این گسترش مرزهای بیان، وسعت یابد، مفاهیم عمیقتری را بازتاب میدهد و کنش خردمندانهتری بین فهم سرامیک و معنا و مفهوم متبادر شده خواهد داشت.»
سینماهای امریکایشمالی همچنان کمرونقاند
فیلم 35 سال پیش در صدر پرفروشها!
وصال روحانی
خبرنگار
در ادامه روند عرضه مجدد فیلمهای قدیمی و معروف در ایام کرونازده و کم رونق سینماهای جهان این هفته نیز چند فیلم از این قبیل از نو اکران شدند و یکی از آنها که «The Goonies» نام دارد و ساخته سال 1985 ریچارد دانر است، به صدر جدول پرفروشهای امریکا صعود کرد و فیلم جدید «ملک اجارهای» را که هفته پیش صدرنشین این جدول بود، به رده دوم تنزل داد.
البته «The Goonies» از چهار هفته پیش مجدداً بهنمایش درآمده بود و پس از سه هفته چرخ زدن در ردههای دوم تا پنجم جدول سرانجام این هفته به نقطه نخست رسید. رقمی که این فیلم را صاحب این توفیق کرد، 158 هزار دلار بود که از 145 تماشاخانه شامل 115 سالن سربسته و 30 سینما ماشین در سطح امریکا و کانادا حاصل شده و با احتساب آمار سه هفته قبلی تاکنون و در اکران اواسط سال 2020 خود مجموعاً 563 هزار دلار پولسازی کرده است. این محصول پر سروصدا، مرموز و جذاب استودیوی برادران وارنر که کاری مفرح و پرماجرا است، نامهای بزرگی را در جمع عوامل تولید خود یدک میکشد. بر این اساس اضافه بر ریچارد دانر که علاوه بر کارگردانی یکی از دو تهیهکننده اصلی فیلم هم هست، نوشتن سناریو را کریس کلبوس بر عهده داشته که از مطرحترین و بهترین سناریستهای دهههای 1980 تا 2000 بود و چندین و چند فیلم را هم کارگردانی کرده است و اصل داستان و بواقع نسخه خام و اولیه آن را که با هاشورها و ترمیمهای بعدی کلمبوس و دانر به خمیرمایه فیلم تبدیل شد، کسی ننوشته الا استیون اسپیلبرگ معروف، بواقع اسپیلبرگ و کمپانی اختصاصی وی بهنام امبلین از دیگر تهیهکنندگان اصلی این فیلم بودهاند و موسیقی متن شادمانانه دیو گروزین، فیلمبرداری حسابگرانه نیک مک لین و ادیت سریع مایکل کان دیگر عوامل هستند که به «Goonies» موفقیتی دیرپا را بخشیدهاند. اگر هم پس از این توضیحات و معرفیهای ضروری مایل باشید از موضوع این فیلم سر درآورید و با فیلمی بیشتر همسو شوید که جوانان و نوجوانان دهه 1980 به آن دل باختند و امروزیها هم با آن همسو شدهاند، باید متذکر شویم که با یک داستان فانتزی و شاهپریانی روبه رو هستیم. این فیلم متمرکز بر گروهی از خردسالان و نوجوانانی است که در شهری کوچک بهنام گون داکز واقع در حومه شهر استوریا در ایالت اورگان امریکا زندگی میکنند. روزی آنها مطلع میشوند که به سبب دیر کرد والدینشان در پرداخت اقساط تملک خانههایشان در آستانه بیخانمانی قرار دارند و دست به تکاپو میزنند ولی بهجای مدارکی که ثابت کند پولهای پرداختی قبلیشان برای تملک خانهها کافی است، به نقشههایی دست مییابند که وسیله کشف گنجی کهن و زیرخاکی متعلق به «ویلی یک چشم» است که از دزدان دریایی افسانهای قرن هفدهم بوده است. بدیهی است که تلاش آنها برای یافتن این گنج بزرگ و حل مشکلات مالیشان با کوشش همزمان مشتی از خلافکاران و اشرار مصادف شود که میخواهند این ثروت نه از آن بچهها بلکه متعلق به خود آنها گردد.
نویسندهای که از عزلت خارج میشود
20 رده اول جدول در آمدسازان این هفته سینماهای امریکا حاوی فیلمهای قدیمی و معروف دیگری مانند «ژوراسیک پارک یک» ساخته سال 1993 استیون اسپیلبرگ، قسمت اول «بازگشت به آینده» فیلم بسیار پرفروش سال 1985 رابرت رمهکیس که قسمتهای دوم و سوم آن نیز بعداً ساخته شد و «گریز» یک فیلم موزیکال و موفق سال 1978 با بازی جان تراولتا و اولیویا نیوتون جان هم میشود ولی در مکان هفتم به فیلم جدید «سرزمین تا بستانی» میرسیم که محصول 2020 و کاری دراماتیک از سینمای بریتانیا است و نوشتن سناریو و کارگردانی آن با جسیکا سوئیل بوده است. در این فیلم که تهیهکنندگان اصلی آن گای هیلی و ادریان استرجس بریتانیایی هستند و متعلق به استودیوهای کوییک فایر و لایونز گیت است، با کاراکتری مرکزی با بازی جما آترتون طرف هستیم که نویسندهای مطرح اما عزلتگرا است. وی مجبور میشود روزی برخلاف روحیات و خواستههایش سرپرستی موقتی پسربچهای را بپذیرد که پس از وقوع یک طوفان مهیب در حومه لندن بیخانمان شده است و همین مسأله نگرشی تازه را در این نویسنده ایجاد و او را وارد فضایی متفاوت میکند. این فیلم 99 دقیقهای که از تصویربرداری لاری رز و موسیقی متن خوب وولکر برتلمن بهره میگیرد، به جز جما آترتون از بازی لوکاس باند، دیکسی اگریکز، شیان فیلیپس، پنهلوپ ویلتون و تام کورتنای کهنهکار و مجرب در سایر نقشهای اصلیاش سود میجوید و درحالی که از دو هفته پیش در کشور محل تهیهاش (بریتانیا) اکران شده بود، در اولین هفته پخشاش در امریکای شمالی در سطح 100 سالن بیشتر از 78 هزار دلار نفروخت اما همین رقم بسیار خرد و نازل هم کمک کرد تا «Summer Land» درجایگاه هفتم جدول پرفروشها قرار گیرد. این در حالی است که بودجه تولید این فیلم نیز بهرغم حضور
جما آترتون و تام کورتنای از 1.8 میلیون دلار فراتر نرفته که رقمی ناچیز و باور نکردنی برای دنیای بهغایت پرهزینه فعلی سینما است و فقط کرونا و تبعات وحشتآور آن میتوانست و میتواند ایجاب کند که فیلمی با این میزان فروش تمسخرآمیز در Top Ten موفقترینها و آن هم در سرزمین هالیوود و سرمایههای نجومی آن جای گیرد.
ظهور مجدد یک فیلم قدیمی کانادایی
دیگر فیلمتازهای که این هفته به جمع 20 فیلم نخست جدول سودسازان سینماهای امریکایی شمالی ورود کرد، «گریزلیها» نام دارد که با فروشی 34 هزار دلاری در 32 سالن شامل 20 سالن سربسته و 12 سینما ماشین در کشورهای امریکا و کانادا و مکزیک در چنین جایگاهی قرار گرفت و دهم شد اما این فیلم جما نه یک محصول 2020 و کاری نو بلکه فیلمی بالنسبه قدیمی از سینمای کانادا و محصول سال 2018 است که پس از یکی دو سال گشتزنی در چرخهنمایش خانگی با توجه به پرهیز استودیوهای بزرگ از اکران محصولات اصلی و پرهزینهشان در دوران رکود کرونایی به نعمت اکران عمومی هم دست یافت. این فیلم البته در سال 2018 در کشور محل تولیدش هم اکران شده و گیشهای 518 هزار دلاری را به ثبت رسانده بود و دو سال بعد از آن تاریخ با تماشاگرانی متفاوت و تازه و البته اندکتر مواجه است که در دل این فیلم دراماتیک ورزشی هیجان نابی را جستوجو میکنند که شاید بتواند ناقض بیروحیهگی و شکستهای اجتماعی در ایام جولان «کووید19» باشد. این فیلم که میراندا دوپنسیه آن را کارگردانی کرده و مویرا والیبکت و گراهام یوست داستانش را نوشتهاند، براساس رویدادی واقعی و پیرامون یک تیم ورزشی از رشته زمستانی موسوم به لاکروز است که اهالی منطقهای سردسیر در کانادا بهنام ناناووت آن را حمایت و راهاندازی میکنند تا با فتوحات و دستاوردهایش به جوانان ناآمید آن منطقه روحیه ببخشد و مانع استمرار موج خودکشیها بین آنها شود که از شرایط بد زیستی و اقتصادی در آن منطقه نشأت گرفته است. بازیگران اصلی این فیلم، اغلب کانادایی و مشتمل بر ویل ساسو، بن اشنتزر، تانتو کاردینال و اریک شوایگ هستند که البته هیچیک چهرههای سرشناسی در جهان سینما نیستند و اگر ویل ساسو را نادیده بگیریم، در خارج از مرزهای کانادا کمترکسی آنها را میشناسد.
برش
هفت فیلم تازه و «باب اسفنجی» در راهند
قدر مسلم اینکه اکرانها و اتفاقات فوق پایانی بر پروسه پخش فیلمهای ولو درجه دوم و سوم و آثار قدیمی و محبوب گذشته در سطح امریکای شمالی و حتی اروپا وآسیا نیست و از جمعه این هفته برابر با 24 مرداد طبق روال معمول سایر جمعهها فیلمهای تازه یا قدیمی دیگری که در نوبت پخش قرار گرفتهاند، بهنمایش در میآیند. تعداد این فیلمها هفت است و در میانشان میتوان به «درون یک زندگی موسیقایی»، «اسپاتینک»، «فاتیما»، «عرضه مجدد» و «خلیج سکوت» اشاره کرد که جملگی فیلمهای رده B و C و آثاری کم هزینه هستند که پیش از غوغای هولناک کرونا فقط قرار بود وارد بازار نمایش خانگی شوند ولی حالا که استودیوهای سینمایی همچنان از پخش آثار جدید پرهزینهشان ابا دارند، به نعمت غیر منتظره پخش در تماشاخانهها هم نایل شدهاند. فیلمهای فوق و همچنین نسخهای قدیمی از کارتون پر طرفدار «باب اسفنجی» از چهار روز دیگر در حدود 70 تا 120 سالن سربسته یا سینما ماشین و همچنین در سیستمهای «VOD» (اجاره نوارهای ویدئویی) و «Streaming» (دانلود فیلم در سایتهای مرتبط با استودیوهای تولیدکننده آن) به نمایش در میآیند و بخت گره زده خود در این ایام تلخ جولان کرونا را میسنجند و البته چه بسا باز در جدول پرفروشها مغلوب یکی از آثار قدیمی و محبوب سالهای اخیر سینما شوند که یک بار دیگر روی پرده نقرهای نشانده شدهاند.
برپایی چهاردهمین طرح سراسری تخفیف فصلی کتاب با همراهی 768 کتابفروشی
فروش سه میلیارد تومانی کتاب در کمتر از سه روز
مریم شهبازی
خبرنگار
تابستانه کتاب دیگری از راه رسیده تا بلکه قدری از سردی حاکم بر کتابفروشیها که بخش عمدهاش به لطف شیوع بیماری کروناست بکاهد؛ البته این نخستین طرح تخفیف فصلی کتاب نیست، منتها تفاوتی جدی با دورههای پیشین دارد. از سویی شرایط اقتصادی و تحریمها و از سویی هم اثرات سوء این میهمان ناخواسته که ماه هاست همه را گرفتار خود کرده موجب کم رونق شدن هر چه بیشتر مراکز فرهنگی شده. در چنین شرایطی بیش از پیش ضرورت همراهی دوستداران کتاب احساس میشود؛ چرا که طی ماههای اخیر شاهد تعطیلی چند کتابفروشی بودهایم و حالا فرصتی است برای بیعتی دوباره با کتاب و اهالی اش.
افزایش دوبرابری بودجه تابستانه کتاب
نگرانیها از تعطیلی پی درپی کتابفروشیها که از تازهترین موارد آنها طی ماههای اخیر میتوان به کتابفروشیهای «هنوز» و «دف» اشاره کرد و همچنین ارائه برخی راهکارها از سوی ناشران مبنی براین که میتوان بخشی از بودجه نمایشگاه کتاب تهران که برپایی اش برای سال جاری لغو شده را به چنین طرحهایی اختصاص داد افزایش دوبرابری بودجه تابستانه کتاب را بهدنبال داشت.
حالا در چهارمین روز تابستانه کتاب هستیم، در کنار امکانی که همچنان برای مراجعه حضوری به کتابفروشیها وجود دارد بعضی کتابفروشان شرایط سفارش تلفنی آثار و حتی ارسال از طریق پست را هم فراهم کردهاند. اگر ترجیحتان به خرید تلفنی کتابهای مورد نظر است بد نیست که ابتدا سری به نشانی الکترونیکی http://tarh.ketab.ir بزنید و از فهرست کتابفروشیهای عضو در تابستانه کتاب با خبر شوید.
در این فهرست 768 کتابفروشی قرار دارند که بنا به محل سکونت یا حتی کار خود میتوانید تلفنی یا حضوری از آنها آثار مورد نظرتان را خریداری کنید. باوجود آنکه برخی کتابفروشان، بویژه آنهایی که شرایط مالی به نسبت بهتری دارند دستکش و محلول ضدعفونی در اختیار مراجعهکنندگان میگذارند اما بهتر است در راستای تحقق شعار تابستانه امسال «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از همان ابتدا با رعایت توصیه متخصصان قدم به کتابفروشی بگذاریم.
سقف خرید 150 هزار تومانی
اما اگر نخستین مرتبهای است که خواهان استفاده از این طرح تخفیف شده اید بد نیست بدانید که سقف مجاز برای هر خریدار تا 150 هزار تومان است که برابر با 20 درصد آن از سوی معاونت فرهنگی پرداخت میشود که 30 هزار تومان از کل مبلغ مذکور را شامل میشود. در این بین بد نیست به نقل از علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در گفتوگویی که با «ایران» داشته اطمینان خاطری هم برای کتابفروشان داشته باشیم.
یکی از گلایههای کتابفروشان طی دورههای قبل این تخفیف فصلی، تسویه حساب دیرهنگام معاونت فرهنگی برای پرداخت مابه التفاوت تخفیف طرح مذکور بود که حالا اسماعیلی تأکید کرده تحت هیچ شرایطی مدت آن بیش از یک ماه نخواهد شد، اما از این 768 کتابفروشی که عضو تابستانه کتاب شدهاند آنطور که آمار نشان میدهد تا ظهر دیروز مراجعهکنندگان از 663 کتابفروشی استقبال کردهاند که در نهایت به فروش 81 هزار و 113 کتاب انجامیده است.
مبلغ کل فروش این تعداد کتاب نیز تا زمان یاد شده برابر با بیش از
3 میلیارد تومان بوده است. اما سهم تهران با 117 کتابفروشی از این طرح تا دیروز ظهر، هزار و 14 کتاب به مبلغ تقریبی 450 میلیون تومان است که 15 درصد کل فروش این چند روز را در برمی گیرد.
مسکنهای موقتی که حالا حیاتی شده اند
طی سالهای گذشته یکی از مهمترین گفتههای اهالی نشر این بود که برپایی طرحهای تخفیف فصلی تنها در حکم مسکنهایی موقت هستند، هرچند که به لطف شرایط نامطلوب حاکم براین روزهای نشرمان حالا همین مسکن موقت هم در حکم کمکی حیاتی ست که با همراهی دوستداران کتاب میتواند زمان بیشتری در اختیار حداقل کتابفروشان بگذارد تا بلکه چارهای برای خاموش نشدن کسب و کار خود بیندیشند؛ مسألهای که بیش از همراهی مردم نیازمند در نظرگرفتن تمهیداتی جدی از سوی مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور است.
آن طور که گفتههای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران و از سویی مسئولان معاونت فرهنگی نشان میدهد بهدنبال لغو برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل فیزیکی و همیشگی اش، قرار به برپایی مجازی آن در ابعادی محدودتر گذاشته شده است،البته هنوز خبری درباره کم و کیف چگونگی آن منتشر نشده و گویا هنوز بررسیها با همراهی نمایندگان صنوف نشر از جمله اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه دارد. با این حال گفتههای اسماعیلی حاکی از آن است که وزارت ارشاد در حال فراهم کردن بسترهای لازم برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در تعامل با دیگر وزارتخانههایی همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. حالا باید دید سرانجام این شیوه برپایی نمایشگاه که تا به امروز هیچ تجربهای در خصوص آن کسب نکردهایم به کجا میکشد و چقدر در جلب نظر مردم و ناشران موفق عمل خواهد کرد.
بازگردیم به طرح تابستانه کتاب 99، برای شرکت در این طرح سراسری تا سیام ماه جاری فرصت هست و همین حالا میتوانید با مراجعه به نشانی الکترونیکی اعلام شده فهرست، نشانی و حتی شماره تماس نزدیکترین کتابفروشیها به محل زندگی یا کار خود را پیدا کنید؛ شاید بخش عمدهای از حفظ شریان نشرمان به سیاستگذاری مسئولان فرهنگی و اقتصادی کشور بستگی داشته باشد اما هر یک از ما علاقه مندان کتاب هم میتوانیم با استقبال از کتابفروشیها تا اندازهای به روشن نگاه داشتن چراغ آنها کمک کنیم. اما نکته آخر اینکه کتاب های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول طرح میشوند ولی کتاب های آموزشی، کمک آموزشی و چاپ افست مشمول طرح تابستانه کتاب نمیشوند.
تازهترین آلبوم فریدون شهبازیان آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان با عنوان «وقتی برگشتم» مشتمل برچند موسیقی فیلم از این هنرمند در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این مجموعه شامل بیست قطعه بیکلام و دو قطعه باکلام از موسیقی فیلم «شیر سنگی» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی است. خوانندگی دو قطعه باکلام را تورج زاهدی بر عهده داشته است./مهر
مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر با شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه مجازی با عنوان تصویری از یک تجربه را با محوریت آثار تازه هنرمندان برگزار میکند./ایلنا
بهگفته ابراهیم گلهدارزاده مدیرعامل انجمن تعزیه، برگزاری مجالس تعزیه در ایام محرم نباید متوقف شود و میتوان با حفظ پروتکلهای بهداشتی نمایشهای آیینی را اجرا کرد./مهر
آلبوم فیزیکی «تا تو با منی» به آهنگسازی ناصر ایزدی، همراهی ارکستر ملی «مهر» با اجرای آثار شاعران معاصر کشورمان از جمله سهراب سپهری و هوشنگ ابتهاج منتشر شد./ایرنا
نمایش «پنهان خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه که اجرای مجدد خود را از ۹ تیرماه در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده بود تا ۲۸ مرداد روی صحنه میرود./مهر
گروه موسیقی «نقش» به سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی و آواز مهدی امامی در چهارمین شب از اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی در تالار رودکی روی صحنه رفت./ایلنا
بهگفته مرتضی شایسته دبیرشورای صنفی نمایش، سینماها از اول تا یازدهم شهریور تعطیل است و بعد از آن از دوازدهم شهریورماه با اکران فیلم سینمایی «کاکا» سینماها باز و دایر خواهد بود./ایسنا
نمایش «اسموکینگ روم» به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی از بیست و نهم مرداد ماه ١٣٩٩ در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز خواهد کرد./ایسنا
فیلم کوتاه کلاس رانندگی بهکارگردانی مرضیه ریاحی در دیویدی فینالیستهای جشنواره «منهتن» امریکا منتشر شد.جشنواره «منهتن» واجد شرایط آکادمی اسکار و بزرگترین و نخستین جشنواره جهانی فیلم کوتاه در جهان است که ۱۰ فینالیست منتخب خود را در ۴۰۰ سالن سینما در ۶ قاره جهان به نمایش میگذارد.این فیلم سال ۲۰۱۹ بهعنوان نخستین و تنها نماینده سینمای ایران در طول تاریخ برگزاری این جشنواره، جزو ۱۰ فینالیست برتر جشنواره بود./ایرنا
انیمیشن کوتاه «خورده شده» بهکارگردانی محسن رضاپور در بخش رقابتی یازدهمین جشنواره انیمیشن «آنیبار» کوزوو به نمایش درمیآید./ایسنا
انتشارات علمی و فرهنگی کتاب «کمبریج بر چخوف» اثر جیمز.ن.لوئلین را با ترجمه سعید درودی منتشر کرد./ایلنا
«شرلی آن گرو»، نویسنده امریکایی بر اثر عوارض ناشی از سکته درسن 91 سالگی درگذشت. این نویسنده در سال ۱۹۶۵ برای نگارش رمان «کارگران خانه» موفق به کسب جایزه پولیتزر ادبیات شد./ایسنا
نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» از قهرمانان و شهدای سلامت در مبارزه علیه کرونا تقدیر میکند و تیزر فراخوان آن با صدای علیرضا زحمتکش منتشر شده است./ایلنا
فیلم کوتاه انیمیشن «خرچنگ» تنها نماینده ایران در بخش مسابقه بینالملل نوزدهمین جشنواره «انیمافست» قبرس شد.این انیمیشن که محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهکارگردانی شیوا صادقاسدی است در این رقابت بینالمللی قرار است با فیلمهایی از کشورهای فرانسه، مکزیک، آلمان، بلژیک، امریکا و روسیه رقابت کند./مهر