ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
یک روز بعد از هجمهها به ظریف در مجلس، معاون اول رئیس جمهوری به دیدار وزیر خارجه و معاونانش رفت
جهانگیری: وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد
گروه سیاسی/ نشست مدیران ارشد وزارت امور خارجه دیروز یک میهمان ویژه داشت؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری. جهانگیری یک روز بعد از هجمههای تند برخی نمایندگان مجلس علیه وزیر امور خارجه در بهارستان، به دیدار ظریف و معاونانش رفت و تأکید کرد که وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد. محمدجواد ظریف هم در این نشست تأکید کرد که جای دیپلماسی کف خیابان نیست. او با اشاره به انتقاد یکی از نمایندگان در جلسه یکشنبه که چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند، گفت که همان برادر در مذاکرات سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم در این نشست ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را هدف امریکا خواند و تأکید کرد که باید مانع این کار شویم. به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در این نشست گفت: کرونا تغییر عمدهای در فعالیتهای وزارت امور خارجه ایجاد کرده است. دکتر ظریف که عمدتاً در سفر بودند و ما توفیق کمتری برای دیدن ایشان داشتیم، امروز بیشتر در ایران هستند. وی با بیان اینکه در برابر تهدید کرونا باید برنامه مناسبی طراحی کرد، ادامه داد: سال آخر دولت برای وزارت خارجه معنایی ندارد. آنقدر مسائل با دنیا مهم است که حتی ساعات آخر هم برای وزارت خارجه بسیار مهم است و وزارت امور خارجه باید با تمام توان و ظرفیت به کارها بپردازد. معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: مأموریت وزارت امور خارجه برای هر کشوری مهم است و برای امروز ایران شاید مهمتر از هر کشور دیگری باشد. ایران در چهارراه حوادث قرار داشته و حتی قدرت تأثیرگذاری ایران هم از نظر تمدنی و هم فرهنگی به گونهای بوده که حتی اقوام مهاجم از فرهنگ و تمدن ایران تأثیر میگرفتند. جهانگیری با بیان اینکه همواره تلاش ما کاهش تهدیدها و خلق فرصتهای جدید بوده است، تصریح کرد: هر دولتی بر سرکار آمده، گفتمانی را در پیش میگرفته که برگرفته از هویت دینی و ملی ایران و اندیشههای امام و سیاستهای رهبری بوده است که از نظر مبنایی تفاوت چندانی هم با یکدیگر نداشتهاند.
وی افزود: بعضی از دوستان در برابر سیاست حکیمانه رهبری مبنی بر عزت، مصلحت و حکمت شعاری برخورد میکنند و برخی به دنبال حراست و سربلندی کشور در عرصه بینالمللی هستند. در دولت تدبیر و امید، گفتمان ما در عرصه سیاست خارجی تعاملگرایی سازنده با جهان بود. یادمان نرود شرایط سختی بود و تحریمهای متعددی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم فشار وارد کرده بود. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: اولویت دولت تدبیر و امید این بود که هم از تحریمها و فشارها عبور کرده و هم به زندگی مردم سامان دهیم.
در هر دو بخش دستاوردهای خوبی پیدا کردیم. این کار بسیار سختی بود که با ۶ قدرت جهانی به گفتوگو نشستیم و به توافقی رسیدیم که دستاورد بزرگی برای ایران تلقی شود به گونهای که هم حق هستهای تضمین شود، هم تحریمها لغو و هم امنیتیسازی ایران از بین رود.
وی با بیان اینکه ما میدانیم اکنون شرایط چقدر سخت است، عنوان کرد: برای عبور از شرایط سخت باید برنامهریزی کرد. در تمام دنیا مسئولان سیاست خارجی کشورها به دلیل آنکه به عنوان نمایندگان مجموعه نظام و ملتشان شرکت میکنند، از پشتوانه قوی برخوردار هستند. در دوران گفتوگوها که رهبری از شما تمجید میکرد، میخواستند به دنیا علامت دهند که مورد تأیید ما و نظام است. معاون اول رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: من در مجلس دوم بودم مجلس از وزیر خارجه وقت سؤالی کرد. آن سؤال سختی نبود ولی امام (ره) برخورد سختی کردند که شرایط آنها به کل عوض شد. در دوره سوم، از وزیر خارجه سؤال شد که رهبری تذکری دادند که عوض شد. وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد که کارهای حساس را دنبال کرده و حل کند.
جهانگیری اضافه کرد: امریکاییها راهبردهایی مانند بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال میکنند که انشاءالله با پیگیریهای وزارت امور خارجه موفق هم نمیشوند. این افتخاری برای کشور بود که در نشست اخیر شورای امنیت، ۱۴ کشور در مخالفت با رویکرد امریکا سخن گفتند و نگذاشتند اجماعی علیه ایران شکل بگیرد و این برای کشور سرمایه است.
هماهنگی وزارت خارجه و سردار سلیمانی در موفقیت کشور اثرگذار بود
وی با تأکید بر اینکه همواره سعی کردیم برای داخل کشور ابزارهای مورد نیاز دیپلماسی را فراهم کنیم، بیان کرد: کسی به رشادت رزمندگان و شهدا شکی ندارد ولی آنچه موجب پایان جنگ شد، مقاومت دیپلماتها در مذاکرات ۵۹۸ بود. من تقریباً هر ماه یک بار سردار سلیمانی را میدیدم و ناهاری با هم میخوردیم. فکر میکنم ایشان این گونه فکر میکردند هماهنگیشان با وزارت خارجه در موفقیت کشور در منطقه اثرگذار بوده است.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکا میخواست اقتصاد کشور را نابود کند، گفت: اکنون اقتصاد کشور در عرصه غیرنفتی رشد مثبت داشته و اقتصاد منهای نفت بیرون آمده و مطمئن هستیم تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی افزایش یافته و اشتغال هم بیشتر میشود و پشتوانه خوبی برای ما و شما ایجاد شده که از کشور دفاع کنید.
ظریف: جای دیپلماسی کف خیابان نیست
محمدجواد ظریف هم در سخنانی ضمن خیرمقدم به معاون اول رئیسجمهوری گفت: امروز وزارت امور خارجه در صحنه خارجی با کشورها و گروههایی مواجه است که از همه توان خود برای فشار بر مردم ایران استفاده میکنند.
برای هیچ کشوری به این میزان فشار از سوی برخی قدرتها بویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی دیده نشده و بالندگی و توانمندیهای ایران است که برای آنها نگرانی ایجاد کرده و موجب صفکشی شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور روز یکشنبه خود در مجلس تصریح کرد: وزارت امور خارجه در این جنگ دشوار مجبور است مقابل دوستان داخلی به دفاع از خود بپردازد. اگرچه وظیفه خود میدانیم از کشور دفاع کنیم. همه همکاران من همه ناملایمات و توهینها را به جان میخرند ولی بعضاً مجبور میشوند نکاتی که برای دفاع از خود لازم است ولی برای منافع ملی مناسب نیست، به زبان جاری کنند. این رسم ما بوده و در یک سال آینده هم به این عهد پایبند خواهیم بود.وی ادامه داد: از آفات دیپلماسی آمدن به کف خیابان است، جای دیپلماسی کف خیابان نیست. ما مسائل عمدهای داریم مانند توافق 25 ساله با چین یا کنوانسیون جامع خزر. این دو مورد از دستاوردهای دولت است. اگر روابط ما با همسایگان مبتنی بر حسنهمجواری باشد، هیچ چیزی جز کنوانسیون جامع خزر کمک نمیکند.
وزیر امور خارجه افزود: در رابطه با چین هم اصلاحطلبان، هم اصولگرایان و هم ضد انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفع کرده و نفهمیدند که چه کردند. ظریف یادآور شد: در مورد سند 25 ساله در حال مذاکره هستیم و مذاکرات ما تازه شروع شده است. چینیها ملاحظاتی دارند. نمایندهای گفت چرا نمایندگان در سفرها و مذاکرات نیستند. همان برادر در مذاکرات سری من و پوتین حضور داشت و بعد از آن گفت قرار است روسیه از ما نفت بخرد. همان گفته موجب قطع خرید نفت ایران از سوی روسیه شد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم با بیان اینکه هدف امریکا بردن ایران به شورای امنیت است گفت: نباید بهانهای به امریکا بدهیم که ایران را به وجهالمصالحه رقابتهای انتخاباتی امریکا تبدیل کند.
برش
سخنرانی ظریف در نشست گفتوگوهای مدیترانه 2020
وزیر امور خارجه عصر دوشنبه در نشست مجازی گفتوگوهای مدیترانه (MED۲۰۲۰) گفت: صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات آتی امریکا پیروز شود، دولت آینده واشنگتن مسئول اقدامات دولتهای قبل خود خواهد بود و باید پاسخگوی خساراتی باشد که از جانب امریکا علیه ملت ایران تحمیل شده است. به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در نشست گفتوگوهای مدیترانه 2020 که به همت مؤسسه ایتالیایی مطالعات سیاست خارجی و با همکاری وزارت امور خارجه این کشور برگزار شد، با اشاره به تروریسم اقتصادی امریکا علیه ملت ایران نیز گفت کسانی که ادعا میکنند ایران را در زمینه اقلام دارویی تحریم نکردهاند باید بدانند که ایران به دلیل تحریمهای بانکی، امکان دسترسی به عملیاتهای بانکی بینالمللی را ندارد و به همین دلیل امکان خرید دارو برای ایران وجود ندارد. وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است، به موضوع مکانیسم حل اختلاف برجام اشاره کرد و گفت: ما برجام را کاملاً با چشم باز امضا کردیم و به همین خاطر، مکانیسم حل اختلاف را درست و بجا استفاده کردهایم. ظریف با تأکید بر اینکه این اروپاییها هستند که به تعهدات برجامی خود عمل نکردهاند، تصریح کرد اگر آنها به تعهدات خود بازگردند، ایران حاضر است تمام تعهدات خود را از سر بگیرد. ظریف درخصوص مسأله فلسطین طرح الحاق کرانه باختری به سرزمینهای اشغالی نیز با اشاره به دهها سال رنج و درد مردم مظلوم فلسطین، تأکید کرد: راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل مسأله بغرنج فلسطین، دموکراسی و برگزاری رفراندوم است تا فلسطینیها خود درباره سرزمین خودشان تصمیم بگیرند.
رئیسی: راهکار حل مشکلات درون کشور وجود دارد
رئیس قوه قضائیه با اشاره به شرایط اقتصادی این روزهای کشور گفت: آنچه این روزها موجب رنجش مردم شده عدم مدیریت بازار، عدم مدیریت قیمتها و نوسانات بازار است. اما این اولین کار دشمن نیست و بارها دیده شده دشمن از طریق اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به دنبال دشمنی کردن است. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله رئیسی که در جلسه شورای عالی قوه قضائیه سخنرانی میکرد، ادامه داد: برخی راه حل این مسأله را در مذاکره با امریکا و اروپا میدیدند که البته برای همگان روشن شد که راه نادرستی است و باید به دستان پرتوان مردان و زنان این کشور دل بست. هیچ مشکلی نداریم الا اینکه راهکار آن در درون کشور وجود دارد و این همان اصلی است که رهبر معظم انقلاب در همه این سالها بر آن تأکید داشتند. رئیسی لازمه برون رفت از این شرایط و ایجاد ثبات اقتصادی در بازار را فعالیت جهادی دانسته و ادامه داد: این شرایط تلاش جدی و سریع را میطلبد. وجود طرحهایی برای برون رفت از شرایط فعلی اقتصادی یک ضرورت است و تبیین این طرحها برای مردم از ضرورتهای بعدی است. رئیسی یکی دیگر از ضرورتهای عبور از شرایط خاص اقتصادی را نیز برخورد با تخلف از ناحیه برخی واردکنندگان و صادرکنندگان دانسته و گفت: وارد کننده یا صادرکننده متخلف فرقی نمیکند هم برخورد با آنها هم افشای نام آنها یک ضرورت است که مسئولین بانک مرکزی باید آن را دنبال کنند. مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دنبال معرفی صادرکنندگان متخلف هستند، اما من معتقدم واردکنندهای که ارز دریافت کرده و کالا وارد نکرده هم باید معرفی شود.
رئیس قوه قضائیه بیانضباطی مالی را عامل خسارت به کشور و ایجاد هزینههای اضافی دانست و ادامه داد: همه میدانند که امروز دستگاه قضایی نسبت به معوقات بانکی تلاش ویژهای به کار گرفت و با همت همکاران ما هزاران میلیارد معوقه به نظام بانکی کشور بازگشت، اما همین معوقات با اخذ ضمانتهای لازم و پیگیری ضمانتها، میتوانست به معوقه مبدل نشود و زحمت ایجاد نکند. آیتالله رئیسی افزود: دستگاه قضایی مصمم است که با همکاری بخش بانکی اجازه ندهد برخی افراد پولی بگیرند و تعهدات را انجام ندهند و بعد برای کشور مشکل ایجاد کنند. ولی از آن طرف هم دستگاههای مسئول نباید اجازه دهند که اعتبارات به دست افرادی سپرده شود که یا صلاحیت و توانایی لازم برای انجام تعهدات را ندارند و یا تضمینات لازم را نمیتوانند بسپارند. رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از این جلسه و در واکنش به تذکر یکی از اعضای شورای عالی قوه قضائیه درباره برخی اظهار نظرهای سیاسی پیرامون شرایط کشور گفت: در تمامی این سالها این ما مسئولان بودهایم که گره ایجاد کردهایم و در شرایط خاص آن جایگاه و شخصیتی که گرهگشایی کرده تا مشکلات ساخته شده به دست مسئولان حل شود، رهبر معظم انقلاب بوده است. در این زمینه میتوان نمونههای بسیار زیاد حتی در همین یکی دو سال اخیر را مثال زد. این طور نشود که گرهگشاییها نادیده گرفته شود و آنها که مسئول ایجاد مشکلات و گرهها بودهاند، نقصان خود را متوجه آن جایگاهی کنند که همواره گرهگشایی کرده است.
ایروانی در دادگاه: بدهی به بانک جرم نیست، افتخار است
پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و دیگر متهمان گروه عظام به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از متهم نکونام پرسید: چرا رشوه گرفتید؟ شما در سازمان استاندارد وظیفهتان این بوده نظارت کنید نه اینکه رشوه بگیرید. متهم پاسخ داد: من رشوه نگرفتهام، من همیشه در بازجوییها گفتهام قرض کردهام.
در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان با ارائه مدرکی خطاب به نکونام گفت: خودتان گفتهاید با زارع در سازمان ملی استاندارد کار میکردم، شما باید نظارت میکردید. شما ناظری بودید که رشوه میگرفتید و حتی یک تعرفه برای دریافت رشوه تعیین کرده بودید و بر اساس این تعرفه شما و زارع رشوهها را تقسیم میکردید. قاضی خطاب به متهم گفت: شما با آن چکی که گرفتید ملکی را تهیه کردهاید چطور میگویید رشوه نگرفتهام. متهم در آخرین دفاعیات خود مدعی شد: من از دوستم قرض گرفتهام و با درآمد ماهی ۱۰ تا ۱۲ میلیون در سازمان ملی استاندارد نیاز به رشوه نداشتم. زارع دیگر متهم این پرونده هم گفت: پولی به عنوان رشوه دریافت نکردم، این پول قرض بود چرا که تازه ازدواج کرده بودم و از آقای نکونام که مدیر بنده بود تقاضای وام کردم که پس از گذشت چند ماه به من گفت فردی به نام مسعودی نزد تو خواهد آمد و چکی را به تو خواهد داد. اگر از وجود رشوه بودن پول اطمینان داشتم هرگز چک را بر نمیداشتم از سوی دیگر اینجانب نقشی در تنظیم نامه ملی استاندارد نداشتم و اصلاً این موضوع جزو وظایف من نبوده است. شاه محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم زارع گفت: البته شما امروز قسمتی از اظهارات خود را خلاف واقع بیان کردید چرا که شما آن پول را قرض نگرفتید.
در ادامه قاضی از عباس ایروانی خواست در جایگاه قرار گیرد و آخرین دفاعیات خود را بیان کند. عباس ایروانی ضمن قرار گرفتن در جایگاه، نموداری از روند افزایش بدهیهای خود را به دوربین رسانهها نشان داد و گفت: سال ۱۳۹۰ میزان بدهی ما ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ بر اساس کیفرخواست صادر شده میزان بدهی ما به سه هزار میلیارد تومان رسید که در همان کیفرخواست به فاصله سه ماه، بدهی ما ۱۶ هزار میلیارد تومان شد. بدهی به بانک جرم نیست و افتخار ما این است که به بانک بدهی داشته باشیم. وی ادامه داد: ما آمادگی پرداخت بدهی خود را داریم.
قاضی صلواتی ختم رسیدگی را اعلام کرد و گفت: در موعد مقرر قانونی حکم صادر میشود.
تجربه متفاوت مدیریت بحران
ادامه از صفحه اول
که باعث میشود بتوانیم همه آنها را در یک چارچوب کلی مطالعه و بررسی کنیم. اما این وجوه مشترک چه هستند؟ اولین وجه مشترک همه این بحرانها انکار وجود آنها توسط سیستم در مراحل اولیه بروز نشانهها و در نهایت تصمیم دیرهنگام به واکنش در برابر آنهاست. وجه مشترک دوم به دربرگیری فوقالعاده زیاد آنها بر میگردد، به عبارتی در هر کدام از این ابرمشکلات کسر بسیار وسیعی از جمعیت کل کشور درگیری مستقیم یا غیرمستقیم با آثار و تبعات آنها دارند. نقطه مشترک سوم درجه بالای خطر این ابرمشکلات برای کشور و امنیت ملی است. در نهایت اما آنچه مهمترین وجه مشترک مسائل یاد شده میباشد، حل نشده باقی ماندن و تجمیع مشکلات ناشی از آنهاست.
شیوع بیماری کرونا تمام وجوه مشترک با بحرانهای مورد اشاره را داشت؛ هم بهلحاظ میزان خطر و هم دربرگیری تأثیر و تبعات آن در جامعه. حتی میشود شناسایی و به رسمیت شناختن دیرهنگام خطرات آن را هم بهعنوان یک انتقاد مطرح کرد، اما در نهایت وجه مشترک آخر در این خصوص صدق نمیکند و آن هم نتیجه کار است؛هرچند امروز میتوان انواع و اقسام نقدها و ایرادها را به مدیریت کرونا گرفت اما نمیتوان از این واقعیت هم گذشت که مدیریت این بحران در کشور ما در قیاس با دو چیز، قابل قبول و حتی موفق بوده؛ یکی در قیاس با مدیریت داخلی خودمان در بحرانهای دیگر و دیگری در قیاس با مدیریت دیگر کشورهای دنیا و حتی ممالک پیشرفته و صنعتی.
در این دوره نه ساختار کشور تغییر کرد، نه قوانین ما اصلاح شدند، نه مدیران ما کسان دیگری بودند و نه منابع مالی و امکانات لجستیکی کشور با معجزه مواجه شدند. نه تنها همه چیز به همان روال سابق بود که حتی به لحاظ دریافت بسیاری از کمکها بهدلیل تحریم از یک سو و نیاز جهانی از سوی دیگر، با مشکلات بیشتری هم مواجه بودیم، اما چه میشود که مدیریت ما در این دوره محصول و نتیجه متفاوتی را در پی دارد؟
پاسخ این سؤال را باید در شیوه متفاوت مدیریت بحران کرونا با دیگر بحرانهای کشور دانست. این تفاوت البته از باب شناخت و تغییر ارزشهای مدیریت در سیستم که بهدلیل ضرورت و الزامات اجتنابناپذیر این دوره ایجاد شده اما فارغ از دلیل آن، توجه به ماهیت و همچنین تأثیر این تغییر میتواند شناخت بهتری به ما برای مدیریت آتی کشور برای اداره بحرانها بدهد. مهمترین اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که ماهیت بیماری کرونا طوری نبود که به روشهای معمول تبلیغاتی و سیاسی امکان انکار و نادیده انگاشتن آن وجود داشته باشد، کما اینکه در ابتدا هم نشانههای پر رنگی از تلاش برای کوچک شمردن آن دیده شد اما خیلی زود از بین رفت. همانطور که در روزهای اول تلاشهای تبلیغاتی برای مهار این بیماری توسط برخی نهادها هم آغاز شد اما ادامه نیافت؛ چرا که این پدیدهای بود که قویتر و بالاتر از همه این نوع اقدامات، بسرعت آثار و تبعات خود را نشان میداد و به قول معروف «شوخی نداشت».
از اینجا بود که سیستم به معنای همه آن ساختارها، افراد، قوانین و رویههای موجود، مجبور به یک کار متفاوت شد و آن هم تغییر رفتار بود. سیستم مجبور بود سریع بحران را شناسایی کرده وبه رسمیت بشناسد؛فارغ از تبلیغات مرسوم به فکر مهار واقعی آن باشد چون نه راهی برای پنهان کردن تبعات مهار نمایشی آن وجود داشت و نه اساساً این احتمال فایدهای داشت. مهمتر از همه در تقسیم مسئولیتها و اختیارات سیستم سیاسی به مسیری رفت که قبلاً نمیرفت. این مسیر هم تن دادن به سلسله مراتبی بود که در آن همه چیز در جای خودش قرار داشت؛ کارشناس در جای خودش، نیروی عملیات میدانی یا همان کادر درمانی در جای خودش، نهادهای پشتیبان در جای خودشان، مسئولیت در جای خودش، اختیار در جای خودش و در نهایت پاسخگویی در جای خودش.
از مهمترین آسیبهای مدیریت کشور ما که در دو دهه باعث تجمیع مشکلات شده، نبود مسئولیت و اختیار مشخص بین نهادها است،به طوری که برای مسائل مختلف تعداد زیادی نهاد خود را مسئول میدانند و در نتیجه کسی پاسخگو نیست. در ماجرای کرونا اما تقسیم مسئولیتها نه بهصورت موازی بلکه در یک سلسله مراتب ساختارمند و متشکل صورت گرفت و بدین ترتیب اجزا و نهادهای مختلف در یک حرکت نظام مند و هماهنگ مشغول عملیات مهار این
بحران شدند. مدیریت کرونا فارغ از دستاوردهای انسانی و مالی باید بهعنوان یک دستاورد مدیریتی هم برای ساختار حاکمیتی کشور حائز اهمیت باشد و مورد توجه قرار بگیرد. درسی که این دوره برای ما دارد این است که با همین امکانات و حتی در چارچوب همین ساختار، قوانین و نیروهای فعلی هم میشود به نتایج بسیار بهتری در برخورد با مشکلات و بحرانها رسید به شرط آنکه شیوه عمل و ترتیب مناسبات ما تغییری را تجربه کند که در دوران مدیریت کرونا تجربه کرد.
اخبار
پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس دفتر سیاسی حماس
رهبر معظم انقلاب در پیامی خطاب به اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران به حکم وظیفه دینی و انسانی خود هرگز از هیچ تلاشی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین در راستای بازپسگیری حقوق خود و دفع شر رژیم صهیونیستی فروگذار نخواهد کرد. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای، متن پیام به این شرح است:
بسمالله الرّحمن الرّحیم
برادر مجاهد و عزیز جناب آقای اسماعیل هنیه دامت توفیقاته
رئیس محترم دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس
سلام علیکم،
مرقومه جنابعالی درخصوص تحولات اخیر در عرصه فلسطین عزیز را با دقّت ملاحظه کردم، از اینکه حرکت مقاومت فلسطین با مجاهدت و ایستادگی خود در برابر توطئههای امریکا و رژیم صهیونیستی، موجبات ضعف و ناکامی آنها را فراهم آورده و در مقابل، عزّت و سربلندی امت اسلامی را باعث گردیده است، خداوند سبحان را شکر میگزارم و از شما مجاهدان شجاع تشکر و قدردانی میکنم. دشمن زبون که در عرصه میدانی شکستهای غیرقابل جبرانی متحمل شده است، راهبرد توسعهطلبی خود و تضییع حقوق مسلم فلسطینیها را ابتدا با فشار اقتصادی و محاصره غزّه مظلوم و آنگاه با نیرنگ مذاکره و طرح صلح و سازش دنبال مینماید، و لکن جریان مقاومت و ملت شجاع فلسطین با منطق عقل و تجربه، تهدید و تطمیع آنها را برنتافته و همچون گذشته با ایستادگی مثالزدنی خود مسیر عزت و شرف را رقم زده و از این پس هم در همین صراط مستقیم حرکت خواهد کرد انشاءالله. قطعاً حفظ هوشیاری، وحدت و یکپارچگی مردم و جریانهای فلسطینی در خنثیسازی نقشههای شوم دشمن مؤثر بوده، جلب نصرت الهی را به همراه خواهد داشت. جمهوری اسلامی همچون گذشته به حکم وظیفه دینی و انسانی و مبتنی بر اصول ارزشی انقلاب اسلامی از هیچ کوششی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و استیفای حقوق آنان و همچنین دفع شر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی دریغ نخواهد کرد. امیدوارم پروردگار متعال بر عزت و قدرت شما بیفزاید.
والسّلام علیکم و رحمهالله / سیّدعلی خامنهای
واعظی: اراده ایران حمایت از دولت قانونی ونزوئلا است
رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکا با تحریم و اعمال فشار به دنبال توطئهافکنی علیه دولتها و ملتهای مقاوم و آزادیخواه است، گفت: اراده اساسی ایران، حمایت از دولت قانونی ونزوئلا و کمک به مردم این کشور برای حل مشکلات است. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، «محمود واعظی» روز دوشنبه در دیدار «خورخه مارکِز» فرستاده ویژه رئیس جمهوری ونزوئلا، دیدارها و رایزنی سران و مسئولان دوکشور در عرصههای مختلف را سازنده و مثبت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای دولت و ملت ونزوئلا احترام قائل است و از توسعه روابط و همکاریها با این کشور استقبال میکند. واعظی تأکید کرد: باید با همبستگی و توسعه روابط و همکاریهای فی مابین اجازه ندهیم تحریم دشمنان نسبت به توسعه و رفاه مردم خدشهای ایجاد کند. «خورخه مارکز» فرستاده ویژه رئیس جمهوری ونزوئلا نیز در این دیدار با تحویل پیام کتبی «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور برای حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، گفت: ایران و ونزوئلا روابط بسیار خوبی با هم دارند و ما همواره قدردان حمایتها و کمکهای برادران ایرانی خود بوده و خواستار توسعه و تقویت همهجانبه مناسبات و همکاریهای میان دو کشور هستیم. وی با بیان اینکه مردم این کشور ملت ایران را به عنوان ملتی قهرمان و بزرگ شناخته و همواره مورد تحسین قرار میدهند، افزود: ورود کشتیهای ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا، روز جشن برای ملت ونزوئلا بود.
چشم پوشی بر اصول ادعایی
همان طور که پیشبینی میشد، حواشی جلسه روز یکشنبه مجلس و اتفاقاتی که بین نمایندگان و وزیرامور خارجه پیش آمد، موضوع اصلی رسانههای آنلاین و مکتوب در دو روز گذشته بود. عموم رسانهها و چهرههای اصولگرا در واکنشهای خود یا سکوت کردند یا حق را به نمایندگان مخالف ظریف داده و به جانبداری از آنها، معترض وزیر امور خارجه شدهاند.
درباره محتوای آنچه که مورد اعتراض نمایندگان در جلسه روز یکشنبه بود، میتوان به موارد متعددی اشاره کرد و ایراداتی را به محورهای انتقادی آنها علیه وزیر امور خارجه وارد دانست که البته مسأله تازهای نیست. بارها پیش از این درباره مسائلی چون آغاز مذاکرات با امریکا قبل از روی کار آمدن دولت روحانی، عدم اشاره منتقدان سیاست خارجی به گشایشهای دوره برجام و بازتاب آن در اقتصاد ایران بین سالهای 94 تا 96، عدم وجود پیشنهاد مشخص و عملیاتی برای مدیریت دوره فعلی توسط منتقدان دولت و نظایر دیگران سخن گفته شده است و البته به نظر هم میرسد نتیجهای نداشته. اکنون نیز بخشی از مسأله جلسه روز یکشنبه مجلس، چه در گفتههای نمایندگان و چه در مواضع بعدی اصولگرایان به همین موضوع برمیگردد. اما مهم این است که توجه کنیم این تمام مسأله نیست.
علیالاصول از اصولگرایی به عنوان روش و منشی که خود را حامل اصلی شعارها و ارزشهای اصیل انقلابی و اسلامی میداند، انتظار میرود که فارغ از محتوای انتقادات خود و سمت و سوی منصفانه و عادلانه آنها، این انتقادات و مسائل را در ظاهر و قالبی موجه و اخلاقی ارائه دهد. این بخش مهمی از گمشده نوع برخورد نمایندگان با وزیر امور خارجه و همچنین واکنش رسانهها و چهرههای اصولگرا به آن بود. در نظامی که بنیانگذار آن ایراد تهمت بیمورد به پادشاه سابق کشور را برنتافت و افراد را از انجام آن نهی کرد، طرح تهمتهایی نظیر «دروغگویی» و «خیانت» به نماینده دیپلماسی کشور و سر دادن شعار «مرگ» علیه او چه توجیه اخلاقی دارد؟ این موضوع به اندازه خود جای تأسف دارد اما این تأسف جایی بیشتر میشود که کلیت جریان اصولگرایی هم جز در مواردی اندک سعی در نادیده گرفتن و چشم بستن بر آن دارد. در این میان تنها خبرگزاری تسنیم در مطلبی به عنوان «رادیکالیسم بهنفع وضع موجود» به نقد این شیوه رفتاری پرداخت و از میان چهرههای اصولگرا هم تنها عباس سلیمی نمین بود که در گفتوگوهایی با «ایران» و «جماران» از این منش انتقاد کرد.
این در حالی است که بخش اعظم نگرانیهایی که پس از جلسه روز یکشنبه بهارستان پیش آمد، نه فقط ناظر به محتوا و منطق ایرادات بلکه معطوف به شکل و روش خارج از دایره ادب بیان این مسائل میشد. چه اینکه بخش قابل توجهی از موافقان حملات روز یکشنبه به ظریف معترض شدهاند که چرا او در دفاع از خود به سخنان رهبر معظم انقلاب استناد کرده و به گفته این عده «پشت سر رهبری انقلاب پنهان شده است»؟ اما مسأله این است که اگر در آن جلسه وزیر خارجه آماج حملات و تهمتهایی که حداقل در لفظ با حملات امثال بولتون و پمپئو به او برابری میکند قرار نمیگرفت، شاید نیازی هم نمی دید حمایت رهبری از خود را یادآوری کند. وزیر امور خارجه در پاسخ به کدام انتقادات مؤدبانه و چارچوبدار، از پاسخ فرار کرد و مساله رهبری را پیش کشید؟
نه در این موضوع میتوان شک کرد که برجام و هر سیاست دیگری دارای نواقصی قابل طرح میباشد و نه در این مسأله ایرادی وارد است که هر منتقدی، خصوصاً در جایگاه نمایندگی مجلس حق اظهارنظر و موضعگیری در قبال مسائل مختلف کشور را دارد. اما قطعاً هیچ کدام از این بدیهیات مجوز خروج از دایره نزاکت، اخلاق و انصاف نیست. بعد از جلسه روز یکشنبه انتظار میرفت رسانهها و بزرگان اصولگرا که مدعی اخلاقمداری بیشتری از رقیبان خود هستند، با حفظ انتقاداتشان نسبت به دولت یا ظریف، از موضع اصولگرایی تذکری هم به برخی نمایندگان مجلس میدادند که این رفتارها چه نسبتی با اصولگرایی دارد؟ خبرگزاری تسنیم و سلیمی نمین هر دو در مقام منتقد دولت بوده و هستند اما حداقل نشان دادند که نسبت به آنچه ملاکها و معیارهای اصولگرایی میخوانند، حساسیت دارند و این حتماً برای مجموعه سیاسی اصولگرایی و فضای سیاسی کشور مغتنم است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
جهانگیری: وزارت خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد
-
رئیسی: راهکار حل مشکلات درون کشور وجود دارد
-
ایروانی در دادگاه: بدهی به بانک جرم نیست، افتخار است
-
تجربه متفاوت مدیریت بحران
-
اخبار
-
چشم پوشی بر اصول ادعایی
اخبارایران آنلاین