از دندان شیری تا گربه ماجراجو
جدول پرفروشهای سینمای امریکا در تسخیر خارجیها
وصال روحانی
خبرنگار
جدول پرفروشترین فیلمهای این هفته امریکای شمالی به گونهای به تسخیر فیلمهای غیرامریکایی درآمد. فیلم «دندان شیری» که با 750 هزار دلار فروش در 16 درایوین سینما و همچنین در بازار کرایه ویدئویی فیلمها موسوم به VOD و همچنین Streaming (دانلود فیلمها روی سایتهای مرتبط با کمپانی سازنده فیلمها) در صدر جدول قرار گرفت، اساساً یک کار استرالیایی است و از 9 فیلم دیگر حاضر در Top Ten، چهار فیلم دیگر نیز سرمایهگذاران خارجی یا موضوعات غیرمرتبط با امریکا دارند.
«دندان شیری» راه طولانی و عجیبی را تا رسیدن به نقطه صدر جدول پرفروشهای امریکای شمالی طی کرده است. این فیلم ابتدا در 15 شهریور 1398 در هفتاد و ششمین دوره جشنواره معتبر ونیز که دومین جشنواره برتر جهان سینما است، در بخش پانوراما (افقها) به نمایش درآمد و مجموعاً پنج جایزه جنبی برد و سپس مقرر شد از 15 اسفند 98 در سینماهای اقیانوسیه و از 10 فروردین 99 در امریکای شمالی، اروپای غربی و آسیای شرقی پخش شود اما طوفان کرونا تومار این فیلم را نیز درهم پیچید و نمایش آن به تعویق افتاد تا اینکه سرانجام از این هفته در محدوده اندکی که پیشتر گفتیم در امریکای شمالی اکران شد و پولی که به دست آورد هر چند در قیاسها با دوران تجلی سینما در عصر قبل از ظهور «کووید 19» رقم بشدت کم و اسفباری است اما چارهای جز پذیرش این نکته نیست که در عصر تعطیل بودن سالنهای سینما در جهان باید به همین ارقام جزئی هم با دیده تحسین نگریست و معتقد بود که حتی با همین فیلمهای مستقل و کم هزینه و فاقد جاهطلبی هم میتوان هنر سینما را حفظ و جایگاه آن را برای روزهای روشنتر و پررونقتر بعدی تثبیت کرد.
یک ارتباط خطرناک
«دندان شیری» را که فیلمی 120 دقیقهای است و براساس نمایشنامهای با همین نام نوشته ریتا کالینجاس ساخته شده، شانون مورفی کارگردانی کرده و عجیب است که این هنرمند زن جوان استرالیایی در نخستین تجربه کارگردانیاش در زمینه فیلمهای بلند اینگونه حرفهای و سنجیده عمل کرده است. این کمدی- درام هوشمندانه که با خلق موقعیتهای جالب و اتفاقات سریع در مسیر داستانش بینندگان را بهدنبال خود میکشاند، از بازی الیزا اسکنلن، توبی والاس، امیلی بارکلی، یوجین گیلفدر، اسی دیویس و همچنین بن مندلسون معروف در نقش های اصلی خود بهره میگیرد و پیشتازی در این جمع با الیزا اسکنلن است که نقش اصلی با نام میلا فینلی بازی کرده است. ماجرای فیلم ساده و در عین حال خطیر و هشداردهنده است زیرا ماجرای دل بستن یک دختر 19 ساله بیمار را به مردی جوان به نام موزس نشان میدهد که در ظاهر ایرادی ندارد اما در خفا فروشنده موادمخدر و یک خلافکار ذاتی ولی تبهکار جزء است.
تحسین پس از تأخیر
پس از سر و صدای قابل توجهی که دندان شیری در «ونیز 2019» به پا کرد و جایزه برترین هنرپیشه جوان و تازه وارد را برای توبی والاس صید نمود، رقابت استودیوهای متعدد مستقلساز برای تصاحب حق پخش این فیلم آغاز گشت و در این رقابت درنهایت کمپانیهای کوچک IFC و پیکچر هاوس برنده شدند اما آنها هرگز نمیاندیشیدند برای رسیدن زمان اکران عمومی آن باید این قدر صبر کنند و در صف طولانی متضررهای بسط بیماری کرونا و تعطیلی تماشاخانههای جهان بایستند و سرانجام به پخش محدود این اثردر درایوین سینماها اکتفا کنند.
آغاز نمایش 7 فیلم تازه اما معمولی
در حالی که سینماهای بسیار پر تعداد امریکای شمالی همچنان در انتظار بازگشایی خود و پخشهایی به گستردگی سابق هستند، از اواخر این هفته (پنجشنبه و جمعه) نیز هفت فیلم تازه در سطح این منطقه از دنیا به نمایش درمیآیند مثلاً آثار ماه های اخیر فیلمهای درجه دوم و سوم استودیوها هستند و نه کارهای درجه یک آنها، پرهیز استودیوها از پخش آثار پرهزینهشان طبعاً تبعات تلخ رواج کرونا و سقوط شدید اقتصادی در صنعت سینما و بسته بودن سالنهای نمایش است و وقتی فیلمها مکانهای زیادی برای پخش ندارند، سازندگان آنها دلیلی برای اکران کارشان نمیبینند زیرا در یک پخش محدود و در درایوین سینماها بیشتر از 600 هزار تا 800 هزار دلار فروش برای هر فیلم در یک هفته متصور نیست و پخش فیلمهایی با بالای 100 میلیون دلار بودجه ساخت در این مکانها عملاً نوعی خودکشی است که طبعاً استودیوها از آن پرهیز میکنند و از همین رو هفته در پی هفته اکران کارهای اصلیشان را به تأخیر میاندازند تا سرانجام روزی کرونا چنان عقب نشینی کند که بتوان همان پخش های گسترده و در بیش از چهار هزار سالن را برای فیلمهای مطرح و اصلی کمپانیها به اجرا گذاشت.
بههر روی در میان 7 فیلم جدیدی که طی سه چهار روز بعدی در امریکای شمالی به نمایش درمیآید، میتوان به کارهایی همچون «هیچگاه دیر نیست» نسخه جدید «LaBelle Epoque» «ما زامبیهای کوچکی هستیم»، «میهمان هنرمند» و «دخانیات کار» اشاره کرد.
بـــرش
کارتونهای پرانرژی
در نقطه مقابل اگر دندان شیری را مظهر یک تلخی واقع گرایانه در جدول پرفروشهای این هفته سینماهای کرونا زده امریکا و کانادا و مکزیک بینگاریم و طنز تلخ آن را یک هشدار جدی به تمامی جوانان جهان تلقی کنیم، حضور فیلمی کارتونی و 90 دقیقهای بهنام «سگ ستارهای و گربه پر انرژی» (Stardog and Turbocat) را در همین جدول نیز باید نشانهای از عاری نبودن جدول موفق ترینها از فیلمهای سرخوش و موضوعات خیالی و شیرین باوجود حاکم بودن انواع تلخیها بر دنیای کنونی ارزیابی کنیم. این فیلم با 483 هزار دلار فروش در پی یک ماه اکران در 8 درایوین سینما و شبکه VOD و ایستادن در رده پنجم جدول پولسازان این هفته موضوعی خیالی و بسیار فانتزی دارد و آن رفتن یک سگ وفادار و گربه ماجراجو به یک سفر فضایی و طولانی به قصد یافتن خانهای امن و سیارهای تازه برای خود است اما بن اسمیت در مقام سناریست و کارگردان این فیلم هرگز توضیح نمیدهد چنین خانه و مکانی میتواند کجا باشد.
خالق ماندگارترین نواهای آثار سینمایی در 91 سالگی درگذشت
موریکونه؛ پلی بین روح انسانها و شیرینترین رؤیاها
گروه فرهنگی / انیو موریکونه یکی از بزرگان تاریخ در زمینه ساخت موسیقی متن فیلمهای سینمایی در برخی مجموعههای تلویزیونی دیروز در 91 سالگی در شهر رم درگذشت. این هنرمند کم بدیل ایتالیایی که موسیقی متن بیش از 500 فیلم را نوشت و با بسیاری از کارگردانان بزرگ همکاری کرد، به گفته وکیل و سخنگویش جورجیو آسوما از هفته پیش براثر زمین خوردن دچار شکستگی استخوانهای دست و پا شده و به بیمارستان برده شده و تحت مداوا قرار گرفته بود اما درمانهای صورت گرفته روی او اثر نگذاشت و او روز گذشته جان باخت. موریکونه چه در زمان حیاتش و چه حالا که به جمع رفتگان تعلق دارد، یکی از نوابغ کم رقیب هنر موسیقی ساز تلقی شده و نواهای روحبخش وی به فیلمهای نامدارانی مثل برناردو برتولوچی، ترنس مالیک، رولاند جاف، برایان دیپالما، بری لوین سون، مایک نیکولز، جان کاوپنتر، کوئنتین تارانتینو و البته سرجیو لئونه اثربخشیده که آخری (لئونه) دوست و شریک طولانیمدت و نام آشنای وی در تدوین و عرضه وسترنهای ایتالیایی (موسوم به وسترنهای اسپاگتی) بود که در دهه 1960 باب شدند و ابتدا از جانب هالیوودیها «مشتی کار بیارزش» توصیف شدند اما با گذشت زمان به کلاسیکهای هنر سینما پیوستند. موسیقیهای موریکونه در فیلمهای مطرح متعددی طی 50 سال اخیر شنیده شده و به آن فیلمها اعتبار بیشتری بخشیده و در این مجموعه بزرگ و پایانناپذیر از هر ژانری چندین و چند فیلم شاخص مشاهده میشود. در این ارتباط باید به «شیئی» کار علمی- تخیلی سال 1982 جان کارنچتر، «تسخیرناپذیران» اثر پلیسی- گانگستری سال 1987 برایان دی پالما و «دیوانه وار» فیلم معمایی و سؤالبرانگیز سال 1988 رومن پولانسکی اشاره کرد و همچنین به فیلم حادثهای- جنایی سال 1993 وولفگانگ پترسن بهنام «در خط آتش» که کلینت ایستوود مشهور بازیگر نقش نخست آن بود. «هشت نفرتانگیز» نئووسترن حیرتانگیز کوئنتین تاران تینو نیز یکی از فیلمهای فوق است و اگر آنقدر بدسلیقه باشیم که همه اینها و همچنین «La Cage aux Folles» ساخته سال 1978 ادوارد مولینا رو را نیز فراموش کنیم، چطور میتوانیم موسیقی استثنایی سروده شده از سوی وی برای شاهکار سال 1988 جوزپه تورناتوره ایتالیایی یعنی «سینما پارادیزو» را از یاد ببریم که به اعماق روح انسان نفوذ و غم و شادی را به یک اندازه به قلب بینندگان تزریق میکند. پس از سالها کاندیدا شدن برای جوایز اسکار و دریغ شدن این مجسمه طلایی از وی به شکلی ناعادلانه سرانجام آکادمی اسکار عقل پیشه کرد و اسکار سال 2016 را بهخاطر کار جالب موریکونه روی «هشت نفرتانگیز» به وی اعطا کرد ولی بهنظر میرسید این نه یک جایزه بموقع و بحق بلکه جبرانی بر اسکارهای غیرقابل شمارشی بوده باشد که «آکادمی» باید در سالهای قبلی به این استاد ایتالیایی میداد و با بیعدالتی و سهلانگاری چشمگیری هرگز این کار را نکرد. موریکونه البته یک اسکار افتخاری (خدمات تمام عمر) را نیز بهخاطر سالها خلق موسیقیهای غیرقابل رقابت در سال 2007 دریافت کرد و دو جایزه گولدن گلوب، چهار جایزه گرمی و دهها جایزه دیگر را هم برد اما بزرگترین توفیق او نه انباشتن این جوایز بلکه نوشتن متنهای آهنگینی بود که بهمدت بیش از شش دهه روح انسانهای چند عصر و زمانه را به پرواز درآورد و با شیرینترین آرزوها و ماندگارترین خاطرهها همسو ساخت.
فراخوان بیستوهفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان منتشر شد. این جشنواره ۲۳ تا ۲۸ شهریور ماه ۹۹ در تهران برگزار میشود.
سیروس الوند کارگردان «آنجا همان ساعت» 25 تیرماه فیلمش را در سینماها اکران میکند. بهگفته او «اکران آنلاین برای من کارگردانی که بواسطه یک سرمایهگذار بخش خصوصی فیلمم را ساختهام به صرفه نیست چون ممکن است، فیلم بلافاصله بعد از اکران آنلاین، قاچاق شود و چیزی عاید ما نشود و ضرر کنیم.»
فیلم کوتاه «آخرین خانه دنیا» (The Worlds Last House) به کارگردانی امیر غلامی و تهیهکنندگی پیام محمودی کردستانی به بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره «ریو راو» کشور اسپانیا راه یافت.این جشنواره ۲۸ آگوست تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ برابر با ۷ تا ۲۱ شهریور ماه در شهرهای مختلف مارینا آلتا در والنسیای اسپانیا برگزار میشود.
شورای صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی با عرضه ۲ عنوان فیلم داستانی بلند «شیدای جدایی» و «تقاطع موازی» موافقت کرد و برای قسمتهای تازه دو مجموعه نمایشی شبکه خانگی سریال «همگناه»، مجموعه «شام ایرانی» و مجموعه ترکیبی «امشو» مجوز عرضه صادر کرد.
در مراسمی که بهدلیل شیوع کرونا در ایتالیا روی بالکن یک مکان تاریخی برگزار شد، ساندرو ورونسی نویسنده رمان «کشتی تسئوس»بهعنوان برنده جایزه استرگا ۲۰۲۰ معرفی شد.
نمایشگاه گروهی «ماسک بزن» با رویکرد توجه به پاندمی کرونا، با نمایش ۷۰ ماسک نقاشی شده از ۷۰ هنرمند در گالری کاما برپا میشود.
آلبوم موسیقی فیلمهای سینمایی «ماجرای نیمروز» و «ماجرای نیمروز۲(رد خون)» به آهنگسازی حبیب خزاییفر توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.
اعضای جدید هیأت مدیره کانونهای خانه موسیقی معرفی میشوند.