ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:
کشور در حال مبارزه همزمان در سه جبهه استکبار، بیماری کرونا و بیکاری است
رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، رشد 1.1 درصدی اقتصاد کشور بدون نفت در سال 98 را جزو افتخارات همه فعالان اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: با وجود توطئه دشمنان، در همه زمینهها شاهد نشاط و فعالیت اقتصادی در کشور هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی با بیان اینکه کشور در حال مبارزه در سه جبهه استکبار، بیماری کرونا و بیکاری است، گفت: در سایه مجاهدت بزرگ مردم و مسئولان، همراهی ارکان کشور و هدایتهای مقام معظم رهبری، ارقام اقتصادی در پایان سال 98 نشان میدهد که دشمنان در اجرای توطئه بزرگی که برای به زانو درآوردن اقتصاد و مردم ما طراحی کرده بودند، ناموفق بودهاند. او با بیان اینکه در زمینه مبارزه با کرونا، اکثر استانهای کشور در شرایط مهار این بیماری قرار دارند، افزود: اما متأسفانه در 5 استان در وضعیت قرمز هستیم و باید این دوره را بگذرانیم؛ در عین حال ممکن است بعد از گذراندن دوره پیک در این 5 استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشند.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کرونا همچنان باقی است و باید همه مردم همچنان با رعایت دستورالعملها همراهی کنند، اظهار کرد: در کشور تا امروز موج دوم نداریم و همه موج اول است؛ پیک این موج اول در بعضی از استانها در ایام اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده و در برخی از استانها در خرداد است و احتمال دارد بعد از گذراندن پیک در این 5 استان، استانهای دیگری هم در تیرماه در پیک قرار بگیرند. روحانی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان دستورالعملهای لازم را برای همه مشاغل تدوین و ابلاغ کرده و در اختیار مردم گذاشته است و هرگونه گشایشی که برای مبارزه با بیکاری و تأمین معیشت مردم انجام میشود باید با رعایت دستورالعملها اجرا شود. رئیس جمهوری با بیان اینکه پیشبینیها این طور بود که به واسطه تحریم سخت و فشارهای فراوانی که در سال 97 بود، در سال 98 شرایط بحرانیتر و سختتری داشته باشیم، گفت: خوشبختانه با مدیریت انجام شده، مجاهدت مردم و همه مسئولان، همراهی سه قوه و همه ارکان کشور و بویژه هدایتهای مقام معظم رهبری، آمار و ارقام اقتصادی نشان میدهد دشمنان در توطئه بزرگی که علیه کشور طراحی کردند تا مردم و اقتصاد ایران را به زانو دربیاورند، ناموفق بودند.
روحانی ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی، در بخش کشاورزی و صنعت شرایط نسبتاً خوبی داشتیم و رشد این دو بخش، رشد اقتصادی سال 98 کشور بدون نفت را مثبت 1.1 کرده است و این جزو افتخارات اقتصادی همه کشاورزان، کارگران، صنعتگران و مدیران، کارگزاران و همه نهادهای غیردولتی و آنانی است که در زمینه اقتصاد کشور تلاش میکنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سال گذشته در بخش کشاورزی در همه فصلها، شرایط مثبت بوده است و مجموعاً این بخش 8.8 درصد رشد داشته است، گفت: کشاورزی در سالهایی که با افت قیمت فروش نفت مواجه بودیم کمک فراوانی به اقتصاد دولت کرد و در سال 98 نیز موجب رشد مثبت اقتصادی شده است. او با اشاره به اینکه در بخش صنعت هم سال گذشته در مجموع 2.3 درصد رشد مثبت داشتهایم، افزود: تحریمها در بخش نفت، تأثیر شدیدی گذاشته است اما در بخشهای مختلف دیگر ناموفق بوده و این در حالی است که آنان میخواستند همه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهند.
رئیس جمهوری با اشاره به خرید 3 میلیون تن گندم از کشاورزان از خودکفایی کشور در تولید این محصول در سال جاری خبرداد و افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم 9 هزار هکتار به کشاورزی گلخانهای کشور اضافه شده است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال بیش از 4 هزار و 600 هکتار به سطح کشاورزی گلخانهای اضافه خواهد شد. او با بیان اینکه در دولت یازدهم موفق شدیم در استانهای خوزستان و ایلام حدود 300 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت آبیاری نوین قرار دهیم، ادامه داد: در بخش شمالغرب که به بخش گرمسیری معروف است، کار بسیار بزرگی در سدسازی، کانالکشیهای اصلی و فرعی انجام شده و تاکنون در این منطقه 59 هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته و این روند را ادامه میدهیم و انشاء الله امسال افتتاحهای بسیار خوبی در منطقه گرمسیری خواهیم داشت و امیدواریم امسال و ماههای اولیه سال آینده حدود 100 هزار هکتار جدید هم زیر کشت و کانالهای اصلی و فرعی ما قرار بگیرد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در بخش صنعت هم آمار و ارقام نشان از رشد مثبت دارد، اضافه کرد: در بخش خودرو 18 درصد افزایش تولید داریم و بر اساس اعلام سرپرست وزارت صمت در هفتههای آینده 45 هزار خودرویی که به علت نقایصی در پارکینگ بوده، همه فعال شده و در اختیار خریداران قرار میگیرد؛ این نشان میدهد که بهرغم توطئه دشمنان؛ شاهد نشاط و فعالیت اقتصادی در همه بخشهای کشور هستیم.
روحانی با تأکید بر اینکه بخش مسکن نیاز به تحرک جدید دارد، گفت: در جلسه ستاد اقتصادی دولت نسبت به موضوع مسکن، تصمیماتی گرفتیم که در آینده تکمیل خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که هم زمین را در اختیار آنهایی قرار دهیم که در ساخت مسکن فعال هستند، هم در زمینه تسهیلات قدمهایی برخواهیم داشت و هم در زمینه کمک در بخشهای دیگر مسکن اقدام خواهد شد. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت در مسأله مسکن دست روی دست نگذاشته است، گفت: مطمئناً دولت قدمهایی را برخواهد داشت تا مردم مشکلات کمتری را در بخش مسکن داشته باشند.
روحانی با اشاره به اوضاع خوب بازار سرمایه در ماههای اخیر، اظهار کرد: باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخشهای دولتی باید فعالیت کرده و سهامشان را به بازار عرضه کنند؛ این در حالی است که بر اساس اعلام وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از طریق برخی از شرکتهای شستا در هفتههای آتی 2 هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در بورس خواهند داشت و این مسأله مهمی است؛ این عرضه اولیه بازار سرمایه را مستحکم میکند و نمیگذارد حبابی وارد این بازار شود.
روحانی ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت باعث شد که این بازار تعمیق و توسعه پیدا کرده و میلیونها نفر مستقیم یا غیرمستقیم وارد این بازار شدند؛ این یک حرکت بسیار خوبی در بازار سرمایه خواهد بود و در حالی است که در شرایط کرونا، کشور در زمینه بازار سرمایه از همه کشورها، قدمهای بهتری را برداشته و داریم در این زمینه به پیش میرویم. رئیس جمهوری همچنین در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت حضرت امام صادق(ع)، با اشاره به اینکه دین اسلام مردم را به علم و دانش تشویق و بر انتخاب مردم تأکید کرد که در همه شرایط این مردم هستند که راه و مسیر را چه هدایت و چه ضلالت برمیگزینند، گفت: نمونه این آزادی، علم و تحقیق و مباحث را در دوران امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شاهد هستیم و این افتخاری برای ماست که پیرو مکتب امام صادق(ع) هستیم و ملت ایران همانند گذشته راه ولایت و مسیر ائمه هدی(ع) و پیامبر اسلام(ص) را طی خواهند کرد.
برش
پایان تحریم تسلیحاتی دستاورد مهم برجام برای ایران است
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه ملت ایران با توطئههای امریکا بویژه در سالها و ماههای اخیر و همزمان با شیوع کرونا در جهان، گفت: امریکاییها در ماههای اخیر با همه نهادهای بینالمللی درگیر شدند و البته از اول هم این حالت را داشتند؛ در زمینه آب و هوا و یونسکو مقابله کردند و اخیراً هم نسبت به سازمان بهداشت جهانی و دادگاه جنایات بینالمللی شروع به تهدید کردند. روحانی ادامه داد: معلوم است چارچوب اداره این کشور، هم در زمینه بیماری و آزادی برای ملت امریکا و هم در زمینه حقوق ملتهای دیگر و سازمانهای بینالمللی مرتب در حال توطئه است؛ البته همیشه امریکاییها در این زمینه ناموفق و شکست خورده بودند.
او با اشاره به اینکه اخیراً امریکاییها آژانس بینالمللی انرژی اتمی و شورای امنیت را به نحوی تهدید کرده و به دنبال در استخدام قرار دادن آنها هستند، خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم که دیپلماتها و مسئولان کشور در این زمینه بخوبی در برابر امریکا خواهند ایستاد و نخواهیم گذاشت امریکاییها موفق شوند.
رئیس جمهوری افزود: مسأله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال، یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر امریکاییها بخواهند این دستاورد را زیر سؤال قرار بدهند، کشورهای بزرگ دیگر میدانند که عکسالعمل ایران چه خواهد بود و امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئهها، کاملاً متوجه برنامهریزی امریکا باشند. روحانی اظهار کرد: در زمینه درخواست وام 5 میلیاردی از صندوق بینالمللی پول هم متأسفانه امریکاییها همچنان مشغول کارشکنی هستند و امیدواریم که این صندوق زیر بار فشارهای امریکا قرار نگیرد و به تعهدات خودش نسبت به همه کشورها عمل کند.
بررسی برنامهها و چالشهای فرهنگی و آموزشی در مجلس
صالحی: کتابخانهها به باشگاههای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدهاند
گروه سیاسی/ دیروز جلسه مجلسیها کاملاً رنگ و بوی فرهنگی داشت. دو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش و همین طور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی میهمان بهارستان بودند. میهمانی که البته همراه با گلایه و انتقاد هم بود.
بخش اول جلسه به بررسی چالشهای فرهنگی کشور اختصاص داشت. جایی که اول از همه نوبت سید عباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اولین گزارش خود را به مجلس یازدهمیها ارائه کند. او گزارش خود را به تفکیک در حوزههای مختلف آمار پروژههای وزارت ارشاد، فعالیت کتابخانهها، اوقاف، هنر، رسانه و مطبوعات و فضای مجازی بیان کرد. از جمله بخشهای سخنان صالحی اشاره او به سه رویکرد اساسی وزارت ارشاد بود که درباره آن گفت: «رویکرد اول توجه به استانها بوده است؛ ایران فقط تهران نیست ما از ابتدا ۲۰ درصد بودجه را به استانها تخصیص داده و سال به سال آن را افزایش دادهایم. در سال ۱۳۹۸ فعالیتهای مختلفی در حوزه فرهنگی و هنری و دینی در استانها انجام شد. دومین رویکردی که مورد توجه ما بوده است بحث شفافیت در بودجهریزی در وزارتخانه است.» او سومین رویکرد را هم مسأله هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: «ما در تلاش هستیم تا خدماترسانی را در قالب دولت الکترونیک و بهصورت غیرحضوری انجام دهیم. انشاءالله از اول مهرماه خدماترسانی وزارت فرهنگ بدون مراجعه و تقریباً بهصورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا انشاءالله خدمات سرعت بیشتری گرفته و شفافتر شود. در ابتدا ۱۳۰ مجوز در وزارت فرهنگ وجود داشت که به ۳۶ مجوز تقلیل یافته و انشاءالله با تکمیل آن گزارش ۳۶ خدمت در فضای سامانههای الکترونیکی در خدمت قرار خواهد گرفت.» صالحی در تشریح فعالیتهای وزارتخانه در حوزه کتاب با بیان اینکه در 3 سال گذشته ۳۴۵ کتابخانه ساخته شده که پنج کتابخانه مرکزی است، گفت: امروز کتابخانهها به باشگاههای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. همچنین حدود ۵۵ جشنواره ملی قرآنی و ۶۰۰ نمایشگاه استانی در حوزه قرآن و عترت شکل گرفته و بیش از 2 هزار و 400 مؤسسه قرآنی در کشور فعال هستند. کانون فرهنگی و هنری مساجد نیز با بیش از ۲۵ هزار کانون در سطح کشور و دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو همواره فعالیتهای مؤثری را دنبال کردند. او افزود: در حوزه سینما نیز شاهد تحولی در اقتصاد سینما بودهایم. در بخش بینالملل با ۲۰۵ جایزه بینالمللی در سال گذشته دستاورد خوبی داشتهایم. ساخت سینمای امید در مناطق محروم با نگاه گسترش و دسترسی به محصولات هنری دنبال میشود. صالحی با اشاره به فعالیتهای این وزارتخانه در حوزه رسانه و مطبوعات گفت: در ایام کرونا رسانهها به عنوان مکمل امنیت و سلامت جامعه پا به عرصه گذاشتند. ما ۱۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی داریم که هر هفته جلسات خود را تشکیل میدهند. در اطلاعرسانی کرونا نیز در کنار خدمات اصحاب سلامت شاهد تلاش اصحاب رسانه در کنار آنان بودیم تا شرایط آرامی را در کشور فراهم کنیم. سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز که یک سازمان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است فعالیتهای متنوعی را در حوزه زیرساختی و چند رسانهای داشته است که انشاءالله این تلاش ادامه خواهد یافت.
پاسخ قالیباف به انتقادات رئیس سازمان تبلیغات
حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی دیگر سخنران جلسه دیروز مجلس بود. او با انتقاد از رها شدگی فضای مجازی و از عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد. بعد از اظهارات وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس مجلس خطاب به حجتالاسلام قمی گفت: «بنده نیز نکتهای داشتم من هم مانند شما یک خدمتگزار در مجلس شورای اسلامی هستم. از نظر بنده ما که مسئولیتی برعهده داریم حق نداریم از خودمان انتقاد کنیم در جایی که وظیفه برعهده ماست. همه بایدهایی که شما به آن اشاره داشتهاید مسئولشان خودتان هستید همه باید دست به دست هم داده و مشکلات را با هم حل کنیم. به نکاتی که شما اشاره کردید چه کسی باید بپردازد همه ما مسئول هستیم که وظایفمان را بدرستی انجام دهیم. اگر مردم از مسئولان نیز نقد بشنوند پس چه کسی باید مشکلات را حل بکند.» وی در ادامه تأکید کرد: «در این دوره از مجلس نیز باید به همراه دو قوه و سایر بخشها دستبهدست هم داده تا مشکلات را حل کنیم.»
معیشت معلمان و کمبود نیرو
دغدغههای وزیر آموزش و پرورش
مهمان سوم دیروز مجلس، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش بود. او هم گزارشی از وضعیت حوزه تحت مدیریتش ارائه کرد و درباره وضعیت حوزه آموزش و پرورش گفت که در حال حاضر این وزارتخانه 197 هزار نفر کمبود نیرو دارد. او در گزارش خود به مسائلی مانند آموزش از راه دور در دوران کرونا، وضعیت معیشت فرهنگیان، هوشمندسازی آموزش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد. حاجیمیرزایی در پاسخ به انتقادات نمایندگان تأکید داشت که در دوره مسئولیتش هیچ اقدام و عزل و نصبی بر اساس انگیزههای سیاسی انجام نداده. او معضل کمبود نیروی انسانی را یک قصه پر غصه برای آموزش و پرورش دانست و گفت: «در حال حاضر 88 هزار نفر هستند که باید تعیین تکلیف شوند و از این میان 25 هزار نفر را امسال باید تعیین تکلیف کنیم.» او با اشاره به 11 بار تغییر قانون جذب در آموزش و پرورش انتقاد کرد که بهدلیل این تغییرات مکرر توسط مجلس «از سال 88 تا 99 ، 407هزار نیرو وارد آموزش و پرورش شدند که 197 هزار نفر از مسیر غیر دانشگاه فرهنگیان آمدند، شرایط سنی مناسب نداشتند ولی حکم شده که اجرا کنیم و این آشفتگی در نیروی انسانی و آموزش و پرورش ایجاد میکند.» او همچنین درباره وضعیت معیشتی معلمان با بیان اینکه در 9 ماه گذشته اتفاقات مهمی افتاده، تأکید کرد که در این مدت بیشترین افزایش حقوقها متوجه فرهنگیان بوده و از نمایندگان خواست تا فیشهای حقوقی مهر 98 را با خرداد 99 مقایسه کنند.
ائتلافی برای زندگی پیوندی برای پیروزی
ادامه از صفحه اول
بحران «کرونا» تجربه تازهای برای تاریخ حکمرانی در ایران بود. همان ابتدا روشن بود که هراس عمومی، محدودیتها برای کسب و کار شهروندان و بسته شدن مرزها و... افکار عمومی را مشوش و بازارها را به تلاطم خواهد انداخت. اقتصادهای بزرگ و کشورهای توسعهیافته برای کوچک شدن آشکار اقتصادشان مهیا میشدند و این بدان معنا بود و هست که ضربات کرونا بر اقتصادی تحریم شده، کاریتر خواهد بود. سیاستگذاری بحران در ایران در این وضعیت، به مراتب دشوارتر از هر دولتی در هر جای دنیاست. در دشوارترین شرایط تاریخی حکمرانی در ایران، آنچه باعث همراستا شدن تلاشها، یکپارچه شدن حاکمیت و همافزایی حداکثری ظرفیتها شد، «ائتلاف برای زندگی» بود؛ ائتلافی ملی که فارغ از رنگها و نامها برای زندگی مردم همگرا شود.
کرونا، بحرانی چندساحتی بود و هست اما آنچه دردآورش میکند، تلخترش میکند، جانکاهش میکند، «جان عزیز» شهروندانی است که تهدید میشود. این «زندگی» است که محترمترین و ارزشمندترین چیز است، این جان شهروندان است که بزرگترین امانت مردم و بزرگترین تعهد حاکمیت است. آنقدر اهمیت زندگی، عینی و ملموس است، آنقدر ارزش زندگی گرانسنگ است که نباید جایی برای نزاع و کارشکنی باقی بماند. جان شهروندان، نه مذاکره است و نه توافق که موافقش باشیم یا نباشیم، جان شهروندان نه شعاری تبلیغاتی است و نه رنگی انتخاباتی که هوادارش باشیم یا نباشیم، جان شهروندان، آینه تمام «بود و باش» حاکمان در حکمرانی است؛ زندگی آخرین سنگر است و آخرین مرز.
باید آموخته باشیم که در سختترین وضعیتها و حتی در شدیدترین واگراییها این «زندگی» مردم است که ما را دوباره در کنار هم قرار میدهد. در آستانه سده جدید، باید بیشترین تعهد را به «زندگی» شهروندان نشان دهیم. رئیس جمهوری روحانی، هوشمندانه از «زندگی» نام برد و از ائتلافی ملی برای زندگی. رئیسجمهور، تجربه حکمرانی کرونا را نمودی از این ائتلاف میداند، مقطعی تاریخی و حیاتی که تهدید زندگی شهروندان اجازه نمیداد و نمیدهد که واگراییها و مقاومتهای بخشینگرانه، مشروع پنداشته شوند. در ائتلاف برای زندگی، منافع عینی شهروندان است که سبب میشود حکمرانیما، اختلافات جامانده را هضم کند و از منافع فروملی بگذرد. در ائتلافی برای زندگی، از دیپلماسی تا توانمندی دفاعی، برای زندگی ایرانیان بسیج خواهد شد و برای جان عزیز ایرانیان.
«ائتلاف برای زندگی»، بخشی از جنبشی بزرگتر است، کارزاری بزرگتر. «کارزار ملی برای زندگی». کارزاری فراگیر که از فداکاری نظام درمان، نقشآفرینی کنشگران داوطلب تا تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکتها و بخش خصوصی گسترده است. رئیس جمهوری همه ارکان نظام را به تبعیت از کارزار بزرگ فرا میخواند، به ائتلاف برای زندگی تا با الگو گرفتن از حکمرانی در بحران کرونا، «پیروزی» را در «پیوند» ببینند و این پیوند کارگزاران نظام حتی در سختترین شرایط، بر زندگی شهروندان، کرامت شهروندان و منافع شهروندان، ناگسستنی باقی بماند. رئیس جمهوری میخواهد تا تجربه حکمرانی در برابر کرونا، در پسا کرونا و تبعات اقتصادیاش و فراتر از آن در برابر تحریم نیز تکرار شود چراکه تحریم همچنان بر صورت ایرانیان چنگ میزند. ائتلاف برای زندگی، تصویر ایرانی ایستاده در برابر تحریم است، ایرانی که حکمرانانش یکپارچه در برابر تحریم و در دفاع از زندگی شهروندان ایستاده باشند و کسی به دفاع از تحریم و جفایی بر زندگی شهروندان میشود، سخن نراند.
بحران «کرونا» تجربه تازهای برای تاریخ حکمرانی در ایران بود. همان ابتدا روشن بود که هراس عمومی، محدودیتها برای کسب و کار شهروندان و بسته شدن مرزها و... افکار عمومی را مشوش و بازارها را به تلاطم خواهد انداخت. اقتصادهای بزرگ و کشورهای توسعهیافته برای کوچک شدن آشکار اقتصادشان مهیا میشدند و این بدان معنا بود و هست که ضربات کرونا بر اقتصادی تحریم شده، کاریتر خواهد بود. سیاستگذاری بحران در ایران در این وضعیت، به مراتب دشوارتر از هر دولتی در هر جای دنیاست. در دشوارترین شرایط تاریخی حکمرانی در ایران، آنچه باعث همراستا شدن تلاشها، یکپارچه شدن حاکمیت و همافزایی حداکثری ظرفیتها شد، «ائتلاف برای زندگی» بود؛ ائتلافی ملی که فارغ از رنگها و نامها برای زندگی مردم همگرا شود.
کرونا، بحرانی چندساحتی بود و هست اما آنچه دردآورش میکند، تلخترش میکند، جانکاهش میکند، «جان عزیز» شهروندانی است که تهدید میشود. این «زندگی» است که محترمترین و ارزشمندترین چیز است، این جان شهروندان است که بزرگترین امانت مردم و بزرگترین تعهد حاکمیت است. آنقدر اهمیت زندگی، عینی و ملموس است، آنقدر ارزش زندگی گرانسنگ است که نباید جایی برای نزاع و کارشکنی باقی بماند. جان شهروندان، نه مذاکره است و نه توافق که موافقش باشیم یا نباشیم، جان شهروندان نه شعاری تبلیغاتی است و نه رنگی انتخاباتی که هوادارش باشیم یا نباشیم، جان شهروندان، آینه تمام «بود و باش» حاکمان در حکمرانی است؛ زندگی آخرین سنگر است و آخرین مرز.
باید آموخته باشیم که در سختترین وضعیتها و حتی در شدیدترین واگراییها این «زندگی» مردم است که ما را دوباره در کنار هم قرار میدهد. در آستانه سده جدید، باید بیشترین تعهد را به «زندگی» شهروندان نشان دهیم. رئیس جمهوری روحانی، هوشمندانه از «زندگی» نام برد و از ائتلافی ملی برای زندگی. رئیسجمهور، تجربه حکمرانی کرونا را نمودی از این ائتلاف میداند، مقطعی تاریخی و حیاتی که تهدید زندگی شهروندان اجازه نمیداد و نمیدهد که واگراییها و مقاومتهای بخشینگرانه، مشروع پنداشته شوند. در ائتلاف برای زندگی، منافع عینی شهروندان است که سبب میشود حکمرانیما، اختلافات جامانده را هضم کند و از منافع فروملی بگذرد. در ائتلافی برای زندگی، از دیپلماسی تا توانمندی دفاعی، برای زندگی ایرانیان بسیج خواهد شد و برای جان عزیز ایرانیان.
«ائتلاف برای زندگی»، بخشی از جنبشی بزرگتر است، کارزاری بزرگتر. «کارزار ملی برای زندگی». کارزاری فراگیر که از فداکاری نظام درمان، نقشآفرینی کنشگران داوطلب تا تعهد به مسئولیت اجتماعی شرکتها و بخش خصوصی گسترده است. رئیس جمهوری همه ارکان نظام را به تبعیت از کارزار بزرگ فرا میخواند، به ائتلاف برای زندگی تا با الگو گرفتن از حکمرانی در بحران کرونا، «پیروزی» را در «پیوند» ببینند و این پیوند کارگزاران نظام حتی در سختترین شرایط، بر زندگی شهروندان، کرامت شهروندان و منافع شهروندان، ناگسستنی باقی بماند. رئیس جمهوری میخواهد تا تجربه حکمرانی در برابر کرونا، در پسا کرونا و تبعات اقتصادیاش و فراتر از آن در برابر تحریم نیز تکرار شود چراکه تحریم همچنان بر صورت ایرانیان چنگ میزند. ائتلاف برای زندگی، تصویر ایرانی ایستاده در برابر تحریم است، ایرانی که حکمرانانش یکپارچه در برابر تحریم و در دفاع از زندگی شهروندان ایستاده باشند و کسی به دفاع از تحریم و جفایی بر زندگی شهروندان میشود، سخن نراند.
حلقه محکم رابطه میان تهران، آنکارا و مسکو
مریم سالاری
خبرنگار دیپلماسی
سفر وزیر امور خارجه ایران به ترکیه و روسیه بعد از سفر به سوریه، دومین سفر خارجی محمد جواد ظریف پس از فروکش کردن نسبی موج اول کروناست. سفری که در چارچوب رایزنیهای دوجانبه و تحقق بخشیدن به هدف نزدیک کردن دیدگاهها پیرامون موضوعات دوجانبه و مسائل مبتلابه منطقهای ارزیابی میشود.
ظریف در شرایطی راهی دیدار همتایان خود از روسیه و ترکیه شده است که روند مشارکت این کشورها برای تصمیمگیری در فرآیند مذاکرات صلح سوریه و چگونگی استفاده از قدرت خود و اینکه آیا میتوانند بر تفاوتها میان نگرش خود فایق آیند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
هر سه کشور منافع و اهداف مشترکی همچون از بین بردن داعش و برقراری ثبات و جلوگیری از فرآیند مداخلات خارجی در سوریه دارند؛ اما وجود پارهای اختلاف نظرها نسبت به نیات یکدیگر مانع از آن شده است که سه کشور تاکنون به توافق و تراضی برسند که بر اساس آن تنشهای کمتر و همکاری بیشتری صورت گیرد.
فارغ از موضوع سوریه، هر سه کشور با دشواریها و مسائل ویژه خود در صحنه سیاست خارجی رو به رو هستند که تاکنون پشتیبان یکدیگر در حل و فصل این موانع بوده اند؛ مواجهه ایران با کمپین فشار حداکثری امریکا، تقابل مسکو با تحریمهای امریکایی یا رویارویی ترکیه با کردهای سوریه با حمایت این کشورها از سیاستهای یکدیگر همراه بوده است. این تأکید ایران که در موضوع برجام لازم است هماهنگی و همراهیهایی با متحدان منطقهایاش صورت گیرد و در مقابل همراهی مقامهای روسیه و ترکیه بر اساس این موضعگیری که تحریمهای امریکا علیه ایران غیر قابل قبول است؛ موضعگیریهایی نشانهمند بود که بیتردید در تقویت مناسبات سیاسی سه کشور و به تبع آن افزون شدن مراودات اقتصادی طرفین بیتأثیر نبود.
بهنظر میرسد ایران، روسیه و ترکیه حالا خود را متحدانی موفق میانگارند که باوجود پارهای اختلاف نظرها و با توجه به منافع مشترک بویژه در سوریه و همچنین درک مشترک از تهدیدهایی چون مقابله با افراطگرایی و تجزیه طلبی میتوانند الگویی برای همکاریهای مشترک درکل خاورمیانه باشند و نقش آفرینی مداخله جویانه امریکا در این منطقه را نیز باچالش رو به رو سازند.
قابل انتظار است که این الگوی همگرایی از یک سو به ایجاد حلقه محکمی از اتحاد اقتصادی و سیاسی و به سرانجام رساندن فرآیند مذاکرات صلح سوریه و از سوی دیگر به باز کردن پروندههای جدید همکاری مانند سامان دادن به سایر بحرانهای جاری در منطقه بینجامد. این همسویی شکل گرفته، رفت و آمدهای دیپلماتیک غیر نمایشی و گفتوگوهای کارآمد درعالیترین سطوح همان اتفاقاتی هستند که میتوانند تردیدها را نسبت به رابطه پرفراز و نشیب این سه متحد منطقهای کمرنگ کنند. وقتی که دیدار وزیر امور خارجه ایران با مقامهای بلندپایه ترکیه و روسیه چندان مقدمات پیچیدهای را طلب نمیکند و ضرباهنگ این رایزنیها باوجود بروز بحرانهای متعدد از جمله اپیدمی فراگیر کرونا کندتر نمیشود، این گزاره به ذهن متبادر میشود که در میان کشورهای منطقه هیچ سه کشوری مانند ایران، ترکیه و روسیه شرایط متناسبی برای هماهنگی و تطابق ندارند. از اینرو ایران، روسیه و ترکیه سه متحد با تاریخ طولانی در روابط صلحآمیز باید همچنان با پیدا کردن زمینههای مشترک سهمی اساسی در یک منطقه با ثبات و امن داشته باشند. در غیر این صورت، تنها آلترناتیو جدال، بینظمی و بیثباتی بیشتر خواهد بود.
خبرنگار دیپلماسی
سفر وزیر امور خارجه ایران به ترکیه و روسیه بعد از سفر به سوریه، دومین سفر خارجی محمد جواد ظریف پس از فروکش کردن نسبی موج اول کروناست. سفری که در چارچوب رایزنیهای دوجانبه و تحقق بخشیدن به هدف نزدیک کردن دیدگاهها پیرامون موضوعات دوجانبه و مسائل مبتلابه منطقهای ارزیابی میشود.
ظریف در شرایطی راهی دیدار همتایان خود از روسیه و ترکیه شده است که روند مشارکت این کشورها برای تصمیمگیری در فرآیند مذاکرات صلح سوریه و چگونگی استفاده از قدرت خود و اینکه آیا میتوانند بر تفاوتها میان نگرش خود فایق آیند، اهمیت بسیار زیادی دارد.
هر سه کشور منافع و اهداف مشترکی همچون از بین بردن داعش و برقراری ثبات و جلوگیری از فرآیند مداخلات خارجی در سوریه دارند؛ اما وجود پارهای اختلاف نظرها نسبت به نیات یکدیگر مانع از آن شده است که سه کشور تاکنون به توافق و تراضی برسند که بر اساس آن تنشهای کمتر و همکاری بیشتری صورت گیرد.
فارغ از موضوع سوریه، هر سه کشور با دشواریها و مسائل ویژه خود در صحنه سیاست خارجی رو به رو هستند که تاکنون پشتیبان یکدیگر در حل و فصل این موانع بوده اند؛ مواجهه ایران با کمپین فشار حداکثری امریکا، تقابل مسکو با تحریمهای امریکایی یا رویارویی ترکیه با کردهای سوریه با حمایت این کشورها از سیاستهای یکدیگر همراه بوده است. این تأکید ایران که در موضوع برجام لازم است هماهنگی و همراهیهایی با متحدان منطقهایاش صورت گیرد و در مقابل همراهی مقامهای روسیه و ترکیه بر اساس این موضعگیری که تحریمهای امریکا علیه ایران غیر قابل قبول است؛ موضعگیریهایی نشانهمند بود که بیتردید در تقویت مناسبات سیاسی سه کشور و به تبع آن افزون شدن مراودات اقتصادی طرفین بیتأثیر نبود.
بهنظر میرسد ایران، روسیه و ترکیه حالا خود را متحدانی موفق میانگارند که باوجود پارهای اختلاف نظرها و با توجه به منافع مشترک بویژه در سوریه و همچنین درک مشترک از تهدیدهایی چون مقابله با افراطگرایی و تجزیه طلبی میتوانند الگویی برای همکاریهای مشترک درکل خاورمیانه باشند و نقش آفرینی مداخله جویانه امریکا در این منطقه را نیز باچالش رو به رو سازند.
قابل انتظار است که این الگوی همگرایی از یک سو به ایجاد حلقه محکمی از اتحاد اقتصادی و سیاسی و به سرانجام رساندن فرآیند مذاکرات صلح سوریه و از سوی دیگر به باز کردن پروندههای جدید همکاری مانند سامان دادن به سایر بحرانهای جاری در منطقه بینجامد. این همسویی شکل گرفته، رفت و آمدهای دیپلماتیک غیر نمایشی و گفتوگوهای کارآمد درعالیترین سطوح همان اتفاقاتی هستند که میتوانند تردیدها را نسبت به رابطه پرفراز و نشیب این سه متحد منطقهای کمرنگ کنند. وقتی که دیدار وزیر امور خارجه ایران با مقامهای بلندپایه ترکیه و روسیه چندان مقدمات پیچیدهای را طلب نمیکند و ضرباهنگ این رایزنیها باوجود بروز بحرانهای متعدد از جمله اپیدمی فراگیر کرونا کندتر نمیشود، این گزاره به ذهن متبادر میشود که در میان کشورهای منطقه هیچ سه کشوری مانند ایران، ترکیه و روسیه شرایط متناسبی برای هماهنگی و تطابق ندارند. از اینرو ایران، روسیه و ترکیه سه متحد با تاریخ طولانی در روابط صلحآمیز باید همچنان با پیدا کردن زمینههای مشترک سهمی اساسی در یک منطقه با ثبات و امن داشته باشند. در غیر این صورت، تنها آلترناتیو جدال، بینظمی و بیثباتی بیشتر خواهد بود.
رقیبان دیروز، همکاران امروز
ادامه از صفحه اول
این شیوه جدید تصمیم گیری جمعی و توأم با هم افزایی، قطعاً به معنای تأمین نظرات تمام و کمال همه بخشها نیست، بلکه به این معنی است که پس از بیان همه نظرات و دغدغهها، در نهایت بهینهترین تصمیم با مشارکت همه اعضا و ارکان کشور اتخاذ میشود. به همین دلیل است که مدیریت کلان کشور در مقابله با کرونا، تا امروز بدون اختلاف از درون، یا بدون چالش سازی از سوی بخشهایی از حاکمیت بوده است و این چیزی جز اجماع همه ارکان بر روی تصمیمها و همکاری آنان برای دستیابی به بهترین نتیجه نیست. نه تنها این تجربه مفید حکمرانی میتواند همچنان تداوم یابد، بلکه شرایط تحریمی نیز همین امر را اقتضا دارد. بویژه اینکه رئیس جمهوری با تشریح خسارتهای تحریم بر اقتصاد کشور، از جمله کسری 50 میلیارد دلاری درآمدهای ارزی و نیز اعضای اقتصادی دولت با توضیح شرایط اقتصادی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ویژه بودن شرایط را بخوبی منعکس کردهاند. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تمهیدی ویژه برای عبور کشور از مسألهای به نام تحریم است که خود زمینه دیگری برای همکاری و کاستن از نظرات اختلافی و رسیدن به تصویر مشترک و در نهایت تصمیم مشترک را برای قوای سهگانه کشور فراهم کرده است.
یک فرصت 14 ماهه
اینکه رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت تأکید کرد که «نمیخواهم دولت هرگز در مسأله حاشیهسازیها وارد شود و در 14 ماهی که از دولت باقی مانده، همه توانمان را باید برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرحهای نیمهتمام، بگذاریم» ناشی از حاکم شدن چنین شرایطی بر کشور است. همچنان که میتوان این طور هم تصور کرد که روحانی نمیخواهد در مدت باقی مانده از دولت خود، با قوای دیگر وارد چالش سیاسی شود، بلکه میخواهد همه توان خود و دولت را صرف حل مشکلات و رفاه مردم کند. اما این تلاش 14 ماهه کاری نیست که تنها از عهده دولت بر بیاید، بلکه نیازمند همراهی سایر ارکان هم هست. روحانی در سخنرانی افتتاحیه مجلس یازدهم، تصویری از این همراهی بدست داده است: «خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است؛ اما با پیوند با یکدیگر و حمایت یکدیگر و همافزایی کنار هم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید... دنبال این هستیم که رابطه دولت و رابطه مجلس به گونهای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم دشمن و تحریک دشمن مواجه هستیم، هم با ویروس خطرناک کرونا، در این شرایط بتوانیم کشور را اداره کنیم.»
اینکه روحانی 17 روز بعد از جلسه مجلس، در هیأت وزیران از شکلگیری «ائتلاف ملی برای زندگی» سخن گفت، میتواند ناظر بر خوشبینی او بر شکلگیری نوع تازهای از همکاری میان ارکان کشور باشد که امروز رقبای دیروز بر رأس آن تکیه زدهاند. او در این جلسه گفت که «امروز شاهد ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و در حقیقت ائتلاف ملی برای زندگی هستیم و این دستاورد بزرگی است که نباید از دست بدهیم.»
باید منتظر ماند و دید که تصویر منتشر شده از جلسه شنبه گذشته شورای عالی امنیت ملی، همان «پیوند برای پیروزی» یا «ائتلاف ملی برای زندگی» است؟ آیا تجربه پایان رقابتها در انتخابات 76، بهتر و کاملتر تکرار میشود؟ شرایط کشور جز این اقتضا نمیکند، اما باید منتظر ماند.
این شیوه جدید تصمیم گیری جمعی و توأم با هم افزایی، قطعاً به معنای تأمین نظرات تمام و کمال همه بخشها نیست، بلکه به این معنی است که پس از بیان همه نظرات و دغدغهها، در نهایت بهینهترین تصمیم با مشارکت همه اعضا و ارکان کشور اتخاذ میشود. به همین دلیل است که مدیریت کلان کشور در مقابله با کرونا، تا امروز بدون اختلاف از درون، یا بدون چالش سازی از سوی بخشهایی از حاکمیت بوده است و این چیزی جز اجماع همه ارکان بر روی تصمیمها و همکاری آنان برای دستیابی به بهترین نتیجه نیست. نه تنها این تجربه مفید حکمرانی میتواند همچنان تداوم یابد، بلکه شرایط تحریمی نیز همین امر را اقتضا دارد. بویژه اینکه رئیس جمهوری با تشریح خسارتهای تحریم بر اقتصاد کشور، از جمله کسری 50 میلیارد دلاری درآمدهای ارزی و نیز اعضای اقتصادی دولت با توضیح شرایط اقتصادی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ویژه بودن شرایط را بخوبی منعکس کردهاند. شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تمهیدی ویژه برای عبور کشور از مسألهای به نام تحریم است که خود زمینه دیگری برای همکاری و کاستن از نظرات اختلافی و رسیدن به تصویر مشترک و در نهایت تصمیم مشترک را برای قوای سهگانه کشور فراهم کرده است.
یک فرصت 14 ماهه
اینکه رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در جلسه هیات دولت تأکید کرد که «نمیخواهم دولت هرگز در مسأله حاشیهسازیها وارد شود و در 14 ماهی که از دولت باقی مانده، همه توانمان را باید برای حل مشکلات و رفاه مردم و تکمیل طرحهای نیمهتمام، بگذاریم» ناشی از حاکم شدن چنین شرایطی بر کشور است. همچنان که میتوان این طور هم تصور کرد که روحانی نمیخواهد در مدت باقی مانده از دولت خود، با قوای دیگر وارد چالش سیاسی شود، بلکه میخواهد همه توان خود و دولت را صرف حل مشکلات و رفاه مردم کند. اما این تلاش 14 ماهه کاری نیست که تنها از عهده دولت بر بیاید، بلکه نیازمند همراهی سایر ارکان هم هست. روحانی در سخنرانی افتتاحیه مجلس یازدهم، تصویری از این همراهی بدست داده است: «خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است؛ اما با پیوند با یکدیگر و حمایت یکدیگر و همافزایی کنار هم. به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید... دنبال این هستیم که رابطه دولت و رابطه مجلس به گونهای باشد که بتوانیم در این سال بسیار سخت و مشکل که هم با تحریم دشمن و تحریک دشمن مواجه هستیم، هم با ویروس خطرناک کرونا، در این شرایط بتوانیم کشور را اداره کنیم.»
اینکه روحانی 17 روز بعد از جلسه مجلس، در هیأت وزیران از شکلگیری «ائتلاف ملی برای زندگی» سخن گفت، میتواند ناظر بر خوشبینی او بر شکلگیری نوع تازهای از همکاری میان ارکان کشور باشد که امروز رقبای دیروز بر رأس آن تکیه زدهاند. او در این جلسه گفت که «امروز شاهد ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و در حقیقت ائتلاف ملی برای زندگی هستیم و این دستاورد بزرگی است که نباید از دست بدهیم.»
باید منتظر ماند و دید که تصویر منتشر شده از جلسه شنبه گذشته شورای عالی امنیت ملی، همان «پیوند برای پیروزی» یا «ائتلاف ملی برای زندگی» است؟ آیا تجربه پایان رقابتها در انتخابات 76، بهتر و کاملتر تکرار میشود؟ شرایط کشور جز این اقتضا نمیکند، اما باید منتظر ماند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کشور در حال مبارزه همزمان در سه جبهه استکبار، بیماری کرونا و بیکاری است
-
صالحی: کتابخانهها به باشگاههای فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدهاند
-
ائتلافی برای زندگی پیوندی برای پیروزی
-
حلقه محکم رابطه میان تهران، آنکارا و مسکو
-
رقیبان دیروز، همکاران امروز
اخبارایران آنلاین