ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در حاشیه سالروز درگذشت رضوی سروستانی
حافظ ردیف موسیقی ایرانی
صدیق تعریف
خواننده و آهنگساز
19 سال از درگذشت سید نورالدین رضوی سروستانی میگذرد؛ خواننده صاحبسبک و از مدرسان آواز و موسیقی ایرانی. هنرمندی که بیش از چهل سال عمر هنری خود را صرف تعلیم موسیقی کرد و شاگردان بسیاری چون صدیق تعریف، علیرضا قربانی، پوریا اخواص، حسین علیشاپور و … در محضر او آموزش دیدهاند اما هیچ گاه آنطور که باید و شایسته او بود شناخته نشد. او علاوه بر آموزش آثار بسیاری از خود به جای گذاشته است که هر یک میتواند شناسنامه موسیقی ایرانی باشد. این هنرمند در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۹ درگذشت و در حافظیه شیراز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
با اطمینان خاطر میتوان گفت استاد نورالدین رضوی سروستانی یکی از حافظان برجسته، ارزشمند و شاخص ردیف موسیقی ایرانی بوده و هست؛ به اعتبار 13 آلبوم ضبط شده ردیف موسیقی ایران با صدای ایشان و همراهی صدای تار استاد داریوش طلایی؛ این مجموعه خود گنجینه و دایرهالمعارفی است جامع و باارزش از موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایران و همچنین است دیگر آثار ضبط شده ایشان و اجرای کنسرتهای مختلف موجود در آرشیو موسیقی ایرانی.
به روایتی رضوی سروستانی موسیقی را بهصورت جدی از سن ۲۰ سالگی در شیراز و نزد مشیر معظم افشار آغاز کرد و صدای او برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ از رادیو شیراز پخش شد. او در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموختههای خود به تهران آمد و از محضر استادانی همچون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، علی اصغر بهاری ونورعلی خان برومند بهرههای فراوان برد. او ردیفهای طاهرزاده را هم نزد استاد نورعلیخان برومند فرا گرفت و همزمان این ردیفها را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به شاگردانشآموزش داد. صدای این استاد ارجمند و عزیز صدایی مختص به خود اوست، رنگ صدا جنس صدا و حال و احوال این صدا، صدای خاص رضوی سروستانی است، چه در پردههای بم و چه در پردههای متوسط و همچنین در پردههای اوج صدا؛ صدای او صداییاست یک دست و بدون تغییر رنگ و حالت. صدایش صدایی متین پر جذبه، عارفانه و تأثیرگذار بر قلب و روح شنونده صاحب دل و آگاه است. دریغا و دردا که این استاد بزرگوار آنطور که شایسته و بایسته او بود در زمان حیاتش به اندازه کافی شناخته نشد و هنوز هم. تبلیغات و هیاهویی رایج و مرسوم روز در اطراف و اکناف او هیچگاه وجود نداشت و ندارد، رسانهها هم آن طور که میبایست او را چندان به جامعه موسیقی معرفی نکردند. از آنجا که او هنرمندی محجوب، متین و درویشمسلک بود از هر نوع تبلیغ و هیاهو پرهیز داشت. اساساً مخاطبین بخش آوازی موسیقی ایرانی صرفاً مخاطبین خاص، محدود، علاقهمند و آگاه به موسیقی آوازی به شمار میآیند. در دورههای گذشته آواز و آواز خوانی نسبت به امروز از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار بوده و رسانهها تا به این اندازه حاکمیتشان را به جامعه تحمیل نمیکردند. آن هم در حالی که یکی از وظایف رسانه در جوامع سالم ارتقا ذوق و سلیقه مخاطبین است.
متأسفانه درجوامع توسعهنیافته سیاستهای کلی حاکم بر جامعه حول ترویج و اشاعه عامه پسندی و سهلپسندی میچرخد و به همین دلیل بخش زیادی از اقبال و توجه تودهها به خوانندگان و بازیگران و بازیسازان و برنامههای عامهپسند معطوف میشود. اینجاست که باید گفت خوانندگان ارجمند و گرانقدری مانند استاد رضوی سروستانی در این گونه جوامع با بیمهری و بیتوجهی مواجهاند.
خواننده و آهنگساز
19 سال از درگذشت سید نورالدین رضوی سروستانی میگذرد؛ خواننده صاحبسبک و از مدرسان آواز و موسیقی ایرانی. هنرمندی که بیش از چهل سال عمر هنری خود را صرف تعلیم موسیقی کرد و شاگردان بسیاری چون صدیق تعریف، علیرضا قربانی، پوریا اخواص، حسین علیشاپور و … در محضر او آموزش دیدهاند اما هیچ گاه آنطور که باید و شایسته او بود شناخته نشد. او علاوه بر آموزش آثار بسیاری از خود به جای گذاشته است که هر یک میتواند شناسنامه موسیقی ایرانی باشد. این هنرمند در ۸ اردیبهشت ۱۳۷۹ درگذشت و در حافظیه شیراز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.
با اطمینان خاطر میتوان گفت استاد نورالدین رضوی سروستانی یکی از حافظان برجسته، ارزشمند و شاخص ردیف موسیقی ایرانی بوده و هست؛ به اعتبار 13 آلبوم ضبط شده ردیف موسیقی ایران با صدای ایشان و همراهی صدای تار استاد داریوش طلایی؛ این مجموعه خود گنجینه و دایرهالمعارفی است جامع و باارزش از موسیقی دستگاهی و ردیف موسیقی ایران و همچنین است دیگر آثار ضبط شده ایشان و اجرای کنسرتهای مختلف موجود در آرشیو موسیقی ایرانی.
به روایتی رضوی سروستانی موسیقی را بهصورت جدی از سن ۲۰ سالگی در شیراز و نزد مشیر معظم افشار آغاز کرد و صدای او برای نخستین بار در سال ۱۳۳۷ از رادیو شیراز پخش شد. او در سال ۱۳۳۶ برای تکمیل آموختههای خود به تهران آمد و از محضر استادانی همچون مرتضی محجوبی، احمد عبادی، رضا فروتن، سلیمان امیرقاسمی، علی اکبر شهنازی، علی اصغر بهاری ونورعلی خان برومند بهرههای فراوان برد. او ردیفهای طاهرزاده را هم نزد استاد نورعلیخان برومند فرا گرفت و همزمان این ردیفها را در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به شاگردانشآموزش داد. صدای این استاد ارجمند و عزیز صدایی مختص به خود اوست، رنگ صدا جنس صدا و حال و احوال این صدا، صدای خاص رضوی سروستانی است، چه در پردههای بم و چه در پردههای متوسط و همچنین در پردههای اوج صدا؛ صدای او صداییاست یک دست و بدون تغییر رنگ و حالت. صدایش صدایی متین پر جذبه، عارفانه و تأثیرگذار بر قلب و روح شنونده صاحب دل و آگاه است. دریغا و دردا که این استاد بزرگوار آنطور که شایسته و بایسته او بود در زمان حیاتش به اندازه کافی شناخته نشد و هنوز هم. تبلیغات و هیاهویی رایج و مرسوم روز در اطراف و اکناف او هیچگاه وجود نداشت و ندارد، رسانهها هم آن طور که میبایست او را چندان به جامعه موسیقی معرفی نکردند. از آنجا که او هنرمندی محجوب، متین و درویشمسلک بود از هر نوع تبلیغ و هیاهو پرهیز داشت. اساساً مخاطبین بخش آوازی موسیقی ایرانی صرفاً مخاطبین خاص، محدود، علاقهمند و آگاه به موسیقی آوازی به شمار میآیند. در دورههای گذشته آواز و آواز خوانی نسبت به امروز از اهمیت و توجه بیشتری برخوردار بوده و رسانهها تا به این اندازه حاکمیتشان را به جامعه تحمیل نمیکردند. آن هم در حالی که یکی از وظایف رسانه در جوامع سالم ارتقا ذوق و سلیقه مخاطبین است.
متأسفانه درجوامع توسعهنیافته سیاستهای کلی حاکم بر جامعه حول ترویج و اشاعه عامه پسندی و سهلپسندی میچرخد و به همین دلیل بخش زیادی از اقبال و توجه تودهها به خوانندگان و بازیگران و بازیسازان و برنامههای عامهپسند معطوف میشود. اینجاست که باید گفت خوانندگان ارجمند و گرانقدری مانند استاد رضوی سروستانی در این گونه جوامع با بیمهری و بیتوجهی مواجهاند.
محمد حسین توتونچیان تهیه کننده موسیقی در گفتوگو با «ایران»:
مخالف افزایش قیمت بلیت کنسرت هستیم
نداسیجانی
خبرنگار
طبق روال هرسال، درهفتههای پایانی اسفند ماه تنور اجراهای صحنهای باید داغ میشد و اهالی موسیقی و مخاطبان کنسرتها، بویژه بخش موسیقی پاپ از هفتهها قبل با خرید بلیت اجرای کنسرت مورد علاقه خود، برای یک شب خاطره انگیز روزشماری میکردند. اما اسفند ماه 98 تلخترین تجربه برای همه مردم دنیا بود و در همان هفته نخست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سوم اسفندماه 98) در اطلاعیهای فوری اعلام کرد: باتوجه به توصیههای اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری کرونا، تمام برنامههای هنری و سینمایی در سراسر کشور به مدت یک هفته تعطیل است و هفتهها پیدرپی گذشت و «کووید19» شرایط را برای مردم سخت و سختتر کرد و تعطیلی برنامههای فرهنگی و هنری همچنان ادامه داشت و دارد. این تعطیلیها تقریباً تمامی صنوف را با خسارات مالی بسیاری مواجه کرد اما در این بین سامانههای فروش اینترنتی بلیت اجراهای صحنهای چه میزان خسارات را متقبل شدند؟ چرا که وجه تمامی بلیتهای فروخته شده کنسرتهای اسفند ماه به مردم عودت داده شد و هزینه کارمزد کارت به کارت این مبالغ، رقم بالایی را در تاریخ بلیت فروشی کنسرتها به ثبت رساند و محمد حسین توتونچیان رقم عودت این وجه کارمزد در اسفند ماه را نزدیک به 80 میلیون تومان برآورد کرده است.
ترسی که در اذهان مردم و نگرانی از حضور در تجمعات و اماکن عمومی
این تهیهکننده در گفتوگو با «ایران» خساراتی که کنسرت گذارها و شرکتها متحمل شده را از چند منظر بررسی کرده است و میگوید: «نخستین گروهها شرکتهای برگزارکننده موسیقی هستند که از این راه کسب درآمد دارند و صدمات مالی بسیاری را متقبل شدهاند و علیالظاهر تا به امروز مبلغی دریافت نکردهاند. ضرر دوم شامل خانواده هنرمندان است که از این طریق امرار معاش میکردند یعنی حداقل 300 خانواده بهصورت مستقیم و غیر مستقیم از درآمدهای حاصل از برگزاری کنسرتها امورات زندگی خود را میگذرانند و همچنین تمام کسانی که در پشت صحنه برگزاری کنسرت هستند بهصورت غیرمستقیم از گردش صنعت موسیقی محروم میشوند. همچنین از اتفاقات مهمتر پسا کرونا به عقیده من حتی اگر کرونا ریشه کن شود و واکسن آن هم کشف شود، اما ترسی که در اذهان عمومی رخنه کرده است موجب میشود که مردم تا مدتها ازحضور در اماکن عمومی و تجمعها خودداری کنند. ازسوی دیگر رکودی که درایام پسا کرونا در همه اصناف شدت و شکل گرفته همچنان ادامه دار خواهد بود. نکته دیگر مردم هستند که تمام اندوختهها و پساندازهای خود را در زمانی که هیچگونه درآمدی نداشتند خرج کردهاند بنابراین باید همه چرخهای اقتصادی مملکت به جریان بیفتد تا مقوله فرهنگ که باید جز اصول زندگی باشد بعد از اولویتهای مهمتر بار دیگر در چرخه زندگی مردم قرار بگیرد.»
80 میلیون خسارت هزینهی کارت به کارت عودت بلیتها
مدیر شرکت ققنوس در ادامه از خسارتهای سنگین هزینه عودت فروش بلیتهای کنسرت و کارمزد کارتبهکارت آن سخن گفت و بیان کرد: «مجموعه ایران کنسرت و ققنوس از چهار جهت مورد هجمه مالی بسیار قرار گرفت و ضررهای بیشماری را متحمل شد. ضرر نخست ایران کنسرت شامل درآمد حاصل از فروش بلیتهای کنسرت اسفند ماه سال گذشته بود. در واقع شرکت ما 16میلیارد و 200 میلیون تومان فقط در اسفند ماه پول مرجوع کرده و کارتبهکارت کرده (بهطور متوسط هزینه کارمزد کارتبهکارت مبلغی از 700 تا 1500 تومان است). حالا این رقم را بهطور متوسط تقسیم بر 200 هزارتومان کرده و ضرب در کارمزد 1000 تومان شود حاصل تقریبی آن حدوداً 80 میلیون تومان خواهد بود. حال حساب کنید همین مبلغ (16 میلیارد و 200 میلیون تومان) هم باید در فروردین بلیت فروخته میشد یعنی رقمی حدود 32 میلیارد تومان. ضرر دوم طبق برنامهریزیهای انجام شده و به روال هرسال تصمیم داشتیم 14 روز فروردین ماه و ایام نوروز در تمام کشور جشنواره موسیقی نوروزی برگزار کنیم و حداکثر برخی از اجراها بیش از یک سانس بود اما تمامی این برنامهها کنسل شد. از سوی دیگر تمامی بلیتهای شرکتهای برگزارکننده کنسرت فروخته شده بود و بالطبع بواسطه همکاری و اعتمادی که بین ما وجود داشت هزینه حاصل از فروش بلیتها را پیش از برگزاری کنسرت از ما دریافت کرده بودند و آنها این مبلغ را خرج کرده بودند و بنابراین پولی برای برگرداندن ندارند. یعنی شرکت ما مبالغ بسیار هنگفت حاصل از فروش بلیتها را به کنسرت گذارها پرداخت کرده است. از سوی دیگر هزینه تمام اجراها هم پیشتر به خوانندهها پرداخت شده وبا کنسل شدن کنسرتها خوانندهها هم توان بازگرداندن این مبالغ را ندارد. از سوی دیگر به علت کنسل شدن فعالیتهای کاری اکثر صنوف و شرکتها، کارمندان خود را تعدیل کرده یا به مرخصی اجباری فرستادهاند اما ما نه تنها نتوانستیم کارمندان خود را مرخص کنیم بلکه نیروهای کاری خود را بیشتر کردیم به این دلیل که باید 16 میلیارد و 200 میلیون تومان پول به مردم برگردانده میشد.حال حساب کنید دراین بین برخی از مردم حسابهای خود را چک نمیکردند و تماس میگرفتند که وجهی واریز نشده است و مجبور بودیم فیشها را ارسال کنیم بنابراین حجم بسیاری از پاسخگویی تلفنها، ایمیلها و فضاهای مجازی باید انجام میگرفت و تمامی نیروهای شرکت در شب عید و ایام نوروز مشغول به کار بودند و بدون هیچ درآمدی میبایست غیراز حقوق، هزینه اضافه کاری، عیدی، سنوات و بیمه و... از شرکت پرداخت میشد. علاوه براین میزان خسارت و بستانکاری، حجم سرمایهای که به دست ما نرسید که مبلغ قابل توجهی است و این لطمه مالی جبرانناپذیری است.
فراهم نبودن شرایط اصولی برای برگزاری کنسرت ها
توتونچیان درپاسخ به این سؤال که آیا با وجود این ضرر و زیانها و شرایط جدید از سرگیری کنسرتها، تمایل به برگزار کردن کنسرتی را خواهید داشت یا خیر گفت: من بر این نظرم تا برگزاری و بازگشایی سالنهای کنسرت زمان بسیاری لازم است البته شاید این پیشبینی برای دیگران باور پذیر نباشد. اوایل اسفند ماه سال گذشته که دولت یک هفته را بهعنوان تعطیلیهای حاصل از کرونا اعلام کرد در گفتوگویی با یکی از سایتهای خبری اعلام کردم این تعطیلیها تا پایان ماه مبارک رمضان تداوم خواهد داشت و این استنباط هم مورد قبول بود. و امروز هم بر این نظرم که این جریان حداقل تا بعد از ایام محرم و صفر ادامه خواهد داشت و حتی اگر دولتمردان تسهیلاتی را برای برگزاری کنسرتها فراهم کنند باز هم ترسی که از ویروس کرونا در مردم رخنه کرده و عواقب بعد از آن موجب میشود مردم از حضور در تجمعات خودداری کنند. از سوی دیگر فکر نمیکنم خود خوانندهها هم راغب باشند در سالنهایی که ظرفیت آن با یک سوم و با فاصله پرشده است کنسرتی برگزار کنند و بهنظرم این تدابیر در سالنهای سینما بهتر جواب خواهد داد. در حقیقت کنسرتها یک اتمسفر هستند کما اینکه در کنسرتهای لایو نوروز دیدید که هیچ حس و حال و هیجانی از کنسرت وجود نداشت بنابراین وجود آن اتمسفر است که آن کنسرت را زیبا و هیجان انگیز میکند. او در ادامه افزود: نظر شخصی من این است که برگزاری کنسرتها یا نباید انجام بگیرد یا باید به نحو درست و اصولی و بدون استرس و با رعایت استانداردهای بهداشتی انجام شود. بنابراین بهتر است به تولیدات موسیقایی و ترکهای مرغوب و با کیفیت بهتر بپردازیم و آرامش خود را حفظ کنیم.
عدم افزایش قیمت بلیط کنسرتها در سال جدید
مدیر سایت ایران کنسرت درباره نشست هماندیشی تمهید مقدمات و شرایط ضروری برای برگزاری کنسرتها که شنبه 6 اردیبهشتماه با حضور محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی برگزار شد بیان داشت: منافع شرکتهای برگزارکننده کنسرت و سامانههای فروش بلیت و همچنین فرهنگ و هنر ما از سرگیری کنسرتهای موسیقی است و در این باره از مسئولان ارشاد کمال تشکر را دارم که به فکر ما مردم و فرهنگ موسیقی هستند اما به عقیده من شرایط آنگونه که باید باشد فراهم نیست. درمورد افزایش قیمت بلیتهای کنسرت در سالجاری هم باید بگویم من حسین توتونچیان مخالف افزایش قیمت بلیت هستم و ترجیحم این است ک قیمت بلیت با همان مبلغ سال گذشته حفظ شود اما تعداد بیشتری را به سالنها دعوت کنیم تا خدایی نکرده مردم تحت فشار قرار نگیرند اما نکته مهم این است که ما نیز بهتر است در این شرایط همان مسیری را پیش بگیریم که دنیا رفتار میکند و تبعیت از یک قانون بینالمللی همان خرد جمعی است. مدیر بخش ایران تئاتر در مورد خسارت وارد شده در بخش بلیت فروشی تئاترهم گفت: مبالغ حاصل از فروش بلیتها به گروههای تئاتری پرداخت شده است اما چون تئاترها برگزار نشده آنها هم توان پرداخت ندارند.
برش
خوشبین به برگزاری کنسرت نیستیم
مسعود برزی مدیر بخش موسیقی سامانه بلیت فروشی «تیوال» هم در گفتوگو با «ایران» میگوید: تعطیلی برنامههای فرهنگی و هنری بهدلیل شیوع این بیماری قطع به یقین خسارات جبرانناپذیری را بر همه صنوف تحمیل کرده است. او در ادامه به «ایران» گفت: پیشبینی ما در سال گذشته مرتفع شدن این مشکلات تا اردیبهشت ماه امسال بود اما براین نظرم بازار تعطیلی کنسرتها و برخی از رویدادهای فرهنگی و هنری حداقل تا نیمه سالجاری تداوم خواهد داشت. چرا که تا پایان اردیبهشت، ماه مبارک رمضان است و بعد آن در شهریور و مهر ماه ایام محرم و صفر است آن هم باید دید شرایط جامعه به چه صورت خواهد بود به هر حال با وجود نگرانیهای مردم قطعاً با استقبال خوبی روبهرو نخواهیم شد، بنابراین به برگزاری کنسرت در نیمه اول سال چندان خوشبین نیستیم و عملاً بازار کنسرت تعطیل خواهد بود؛ نیمه دوم سال هم بیم آن است که با سرد شدن هوا باردیگر مشکلاتی به سبب بیماری کرونا بهوجود آید و این نگرانی همچنان وجود خواهد داشت بنابراین برگزاری در این شرایط بازهم غیر قابل پیشبینی خواهد بود. البته این شرایط باعث شده ما نیز تحت فشار باشیم و از سوی دیگر هنرمندان هم با مشکلاتی مواجه شدهاند برزی افزود: شیوع «کرونا» موجب لغو رویدادهای هنری شد و ضربه شدیدی به اقتصاد هنر ایران وارد کرده است. طبق ارزیابی که داشتیم؛ در بخش موسیقی و کنسرتهایی که فروش بلیتش روی سایت ما قرار گرفته است، تاکنون جامعه موسیقی ضرری بیش از 30 میلیارد ریالی را در بستر تیوال متحمل شده است. امیدواریم با همدلی و فرهنگ بالای اجتماعی در کنار هم از این بحران گذر کنیم. مدیر بخش موسیقی تیوال بیان کرد: در چند روز گذشته پیشنویسی برای سینماها نوشته شده است که بر اساس آن 40 درصد ظرفیت بلیتهای سالن به فروش برسد. البته معمولاً سالنهای سینما پر نشده است اما در سالنهای کنسرت و تئاتر این شرایط به صرفه نخواهد بود حال باید دید شرایط به چه گونه خواهد شد.
تلگراف خبر
طاهر شیخالحکمایی که به پویش «مشاهنر» پیوسته است، با خلق اثری هنری با شعار«کماکان در خانه میمانیم» از مردم خواست که در خانههایشان بمانند و اظهار امیدواری کرد میتوانیم در کنار هم کرونا را شکست دهیم.
با توجه به تأثیری که بیماری کرونا بر نمایش فیلمها گذاشته است، آکادمی اسکار دست به اصلاح مقررات خود زد. مقرر شد اگر فیلمی بهصورت دیجیتالی هم به نمایش درآمده باشد، میتواند در اسکار دوره بعدی جزو مدعیان باشد. با این حال این تغییر به این معنی نیست که هر فیلمی که دیجیتال پخش شده هم در اسکار شرکت داده میشود؛ بلکه فیلم باید دارای برنامه اکران سینمایی از قبل باشد. فیلم همچنین باید به مدت ۶۰ روز از زمان استریم شدن یا انتشار ویاودی آن در دسترس اعضای آکادمی باشد تا بتوانند آن را تماشا کنند.
بهرام عظیمی سازنده انیمیشنهایی چون «بابابرقی» و «سیاساکتی» معتقد است انیمیشن هم در حوزه آموزش و هم در حوزه فرهنگسازی میتواند نقش بسزایی در عبور از بحران کرونا داشته باشد.
سعید خانی تهیهکننده و مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» با اشاره به اینکه احتمال بازگشایی سینماها در عید فطر زیاد است بیان کرد اعمال فاصلهگذاری بهتر از تعطیلی سالنهای سینما است.
حمید شاه آبادی معاون صدای سازمان صداوسیما از راهاندازی اولین برنامه استعدادیابی در رادیو با عنوان «عصر صدا» خبر داد.
مجید حقیقی مجسمهساز ایرانی حاضر در کمپین جهانی «۱۰۰ کشور، ۱۰۰ ماسک» به تشریح جزئیات این حرکت جهانی از سوی مجسمهسازان برای مقابله با ویروس «کرونا» پرداخت.
«عرفان خان» بازیگر سرشناس بالیوود و سینمای بینالملل در سن ۵۳ سالگی و بهدلیل عفونت روده در بیمارستانی در شهر بمبئی درگذشت.
سعید اسدی مدیر مجموعه «تئاتر شهر» اعلام کرد برای حفظ ارتباط با مخاطبان و هنرمندان و تداوم تأثیرگذاری این مجموعه، طرح و برنامهای برای برگزاری فعالیتهای تئاتر در فضای مجازی در دست تدوین است.
علی صفری نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر در چهارمین تجربه کارگردانی خود نمایش «جایزه» را تابستان امسال روی صحنه خواهد برد.«جایزه» اثری درباره گمگشتگی انسان در عصر پسا مدرن بوده و روایتی مونولوگ از زندگی یک ظرف شوی را بیان میکند، اثری که طی تابستان سالجاری در خانه نمایش دا روی صحنه خواهد رفت.
با تمدید ممنوع شدن برگزاری گردهماییهای بیشتر از ۵ هزار نفر از سوی دولت فرانسه، گرفتاری جشنواره فیلم کن ۲۰۲۰ بیشتر شد. دولت فرانسه اعلام کرد جشنوارههایی که بیش از ۵ هزار نفر را گرد هم میآورند تا سپتامبر (شهریور) ممنوع خواهند بود و بازیهای ورزشی حرفهای هم حق برگزاری ندارند.
دومین اجرای خانگی ارکستر ملی ایران با عنوان «شور عاشقانه» به آهنگسازی مرتضی نی داوود، تنظیم برای ارکستر فریدون شهبازیان و خوانندگی وحید تاج منتشر شد.
بیش از ۱۳۰۰ نفر از اعضای صنوف مختلف زیرمجموعه خانه سینما، در نامهای خطاب به رؤسای صنوف، خواستار بهرهمندی از حقوق بیکاری شدند.
اولین شبشعر آنلاین در فضای مجازی با حضور شاعران و مخاطبان شعر و ادب به میزبانی انجمن ادبی نیستان در صفحه اینستاگرام هیلا صدیقی برگزار شد.
با ادامه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالنهای سینما، منوچهر صفرخانی کارگردان و بازیگر با ارسال نامهای به سازمان سینمایی خواستار اجرای طرح «سینما خودرو» برای کمک به اقتصاد سینماداران و صاحبان فیلمها شد که این نامه مورد موافقت این سازمان قرار گرفت.
سمفونی خلیج فارس چگونه شکل گرفت
نتهایی برای آبهای نیلگون
شاهین فرهت
آهنگساز
ساخت «سمفونی خلیج فارس» به سال 84 برمیگردد و در واقع نهمین سمفونیای است که ساختهام. آن زمان «سمفونی دماوند» بتازگی به پایان رسیده و اجرا شده بود؛ دماوندی که بام ایران است و از کودکی تحت تأثیر آن قرار گرفته بودم. در آن برهه صحبت و تحریفهایی در مورد نام خلیج فارس شنیده میشد. بنابراین بهترین فرصت بود تا نگاهی به آبهای نیلگون خلیج فارس داشته باشم و موسیقیای دراین باره بنویسم. سمفونی «خلیج فارس» در سه موومان نوشته شده و رهبری این اثر موسیقایی به رهبری لوریس چکناواریان با همراهی ارکستر فیلارمونیک ارمنستان بود و درهمین کشور ضبط و برای نخستین بار اجرا شد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. آقای چکناواریان برای این کار زحمات بسیاری کشیدند. خلیج فارس برای همه ایرانیان مهم و باارزش است و من این سمفونی را فقط به عشق وطنم ساختم تا عظمت و شکوه آن را نشان بدهم.
این کار از معدود سمفونیهای من است که کلام دارد با مدت زمان حدود 40 دقیقه؛ اجرای بسیار خوبی که بهصورت سیدی هم منتشر شد. این سمفونی که با آواز تنور همراه است، در موومان (بخش) نخست با توصیف مواج بودن، خروشان و گاهی آرام بودن دریا همراه میشود و در فضایی ارکسترال نوشته شده. بخش دومش هم غزلی است از عبدالجبار کاکایی بهصورت تنور توسط «ناربه چولاکیان» خوانده میشود که در فضای سونات نوشته شده است. همچنین در این قسمت که حالتی «درام» دارد، تاریخ پرحماسه خلیج همیشه فارس در سه تم اصلی روایت میشود. موومان پایانی، تمهای اصلی با آواز روی یک قصیده از عبدالجبارکاکایی که عظمت خلیج فارس را روایت میکند. من یک آهنگساز هستم و حس موزیکال دارم و صرف نظر از عشق به وطنم و گوشه به گوشه ایران، هرکجا که قدم میگذارم برای من یک رؤیا و خاطره بوده و برایم مقدس است و برای ساخت این اثر به شهرهای جنوب ایران سفر کردم و از نزدیک تماشاگر آبهای نیلگون خلیج فارس بودم. جدا از این زیباییها براین نظرم جهان آب در کره خاکی ما دارای یک دینامیک بسیار ارزنده و چشمگیر و فریبنده است و به تمام این نکات و پستی و بلندی دریا در بخش نخست سمفونیام اشاره کردهام ودر تک تک بخشهای آن قابل حس است.
آهنگساز
ساخت «سمفونی خلیج فارس» به سال 84 برمیگردد و در واقع نهمین سمفونیای است که ساختهام. آن زمان «سمفونی دماوند» بتازگی به پایان رسیده و اجرا شده بود؛ دماوندی که بام ایران است و از کودکی تحت تأثیر آن قرار گرفته بودم. در آن برهه صحبت و تحریفهایی در مورد نام خلیج فارس شنیده میشد. بنابراین بهترین فرصت بود تا نگاهی به آبهای نیلگون خلیج فارس داشته باشم و موسیقیای دراین باره بنویسم. سمفونی «خلیج فارس» در سه موومان نوشته شده و رهبری این اثر موسیقایی به رهبری لوریس چکناواریان با همراهی ارکستر فیلارمونیک ارمنستان بود و درهمین کشور ضبط و برای نخستین بار اجرا شد که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. آقای چکناواریان برای این کار زحمات بسیاری کشیدند. خلیج فارس برای همه ایرانیان مهم و باارزش است و من این سمفونی را فقط به عشق وطنم ساختم تا عظمت و شکوه آن را نشان بدهم.
این کار از معدود سمفونیهای من است که کلام دارد با مدت زمان حدود 40 دقیقه؛ اجرای بسیار خوبی که بهصورت سیدی هم منتشر شد. این سمفونی که با آواز تنور همراه است، در موومان (بخش) نخست با توصیف مواج بودن، خروشان و گاهی آرام بودن دریا همراه میشود و در فضایی ارکسترال نوشته شده. بخش دومش هم غزلی است از عبدالجبار کاکایی بهصورت تنور توسط «ناربه چولاکیان» خوانده میشود که در فضای سونات نوشته شده است. همچنین در این قسمت که حالتی «درام» دارد، تاریخ پرحماسه خلیج همیشه فارس در سه تم اصلی روایت میشود. موومان پایانی، تمهای اصلی با آواز روی یک قصیده از عبدالجبارکاکایی که عظمت خلیج فارس را روایت میکند. من یک آهنگساز هستم و حس موزیکال دارم و صرف نظر از عشق به وطنم و گوشه به گوشه ایران، هرکجا که قدم میگذارم برای من یک رؤیا و خاطره بوده و برایم مقدس است و برای ساخت این اثر به شهرهای جنوب ایران سفر کردم و از نزدیک تماشاگر آبهای نیلگون خلیج فارس بودم. جدا از این زیباییها براین نظرم جهان آب در کره خاکی ما دارای یک دینامیک بسیار ارزنده و چشمگیر و فریبنده است و به تمام این نکات و پستی و بلندی دریا در بخش نخست سمفونیام اشاره کردهام ودر تک تک بخشهای آن قابل حس است.
در حاشیه روز ملی خلیج فارس
نامی که باید جاودان بماند
محسن شریفیان
آهنگساز و نوازنده
برای من که درکنارخلیجفارس زندگی میکنم همه روزها، روز ملی خلیجفارس است. به عقیده من انتخاب روز ملى خلیجفارس بیشتر یک برداشت و دغدغه سیاسی بوده تا یک نگاه فرهنگی؛ البته قطعاً دغدغه سیاسی لازم است و باید وجود داشته باشد. اما بهتر آن است که دیدگاه فرهنگی بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم. چرا که فرهنگ و هنر این نام را جاویدان نگاه داشته تا امروز بتوانیم بهعنوان خلیجفارس افتخارکنیم. روز خیلجفارس زمانى است که در کنسرتهایی خارج از ایران نام و تاریخ خلیج فارس را طنینانداز مىکنم. زمانى که روزنامه و رسانههای آنجا ما را با عنوان گروهی از خلیجفارس معرفی میکنند. مثلاً در یکی از اجراهایم در آلمان، روزنامه آلمانی «اشتوتگارت» در تیتری نوشت «نىانبانى از خلیجفارس» و این برای من بسیار لذتبخش بود. دغدغه من پرداختن به فرهنگ وتاریخ کشورمان است و هر گاه سخنی از آن به میان آید ناخودآگاه نام خلیجفارس هم برایم تداعی میشود. اما غافل شدن از فرهنگ و هنر کشورمان قطعاً فقدان بزرگی برایمان خواهد بود. بهعنوان مثال موضوعی که بسیار مورد اهمیت کشورهای عربی بوده و متأسفانه مسئولان فرهنگی ما نسبت به آن کم توجهی داشتهاند، نیانبان است؛ سازی که اسم و اصالت ایرانی دارد و بسیار مورد توجه اعراب بوده است و در صنایع دستی، موزهها و دیگر بخشهای هنریشان به این ساز اشاره داشتهاند. برای ما این موضوع باید بسیار مهمتر باشد. بنابراین نمیتوان برای نگهداری نام خلیج فارس تنها به یک روز یا عنوان اکتفا کرد. بلکه باید بخشهای مختلف فرهنگ و هنر را تقویت کنیم تا این نام همیشه مانا و جاودان باقی بماند.
آهنگساز و نوازنده
برای من که درکنارخلیجفارس زندگی میکنم همه روزها، روز ملی خلیجفارس است. به عقیده من انتخاب روز ملى خلیجفارس بیشتر یک برداشت و دغدغه سیاسی بوده تا یک نگاه فرهنگی؛ البته قطعاً دغدغه سیاسی لازم است و باید وجود داشته باشد. اما بهتر آن است که دیدگاه فرهنگی بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم. چرا که فرهنگ و هنر این نام را جاویدان نگاه داشته تا امروز بتوانیم بهعنوان خلیجفارس افتخارکنیم. روز خیلجفارس زمانى است که در کنسرتهایی خارج از ایران نام و تاریخ خلیج فارس را طنینانداز مىکنم. زمانى که روزنامه و رسانههای آنجا ما را با عنوان گروهی از خلیجفارس معرفی میکنند. مثلاً در یکی از اجراهایم در آلمان، روزنامه آلمانی «اشتوتگارت» در تیتری نوشت «نىانبانى از خلیجفارس» و این برای من بسیار لذتبخش بود. دغدغه من پرداختن به فرهنگ وتاریخ کشورمان است و هر گاه سخنی از آن به میان آید ناخودآگاه نام خلیجفارس هم برایم تداعی میشود. اما غافل شدن از فرهنگ و هنر کشورمان قطعاً فقدان بزرگی برایمان خواهد بود. بهعنوان مثال موضوعی که بسیار مورد اهمیت کشورهای عربی بوده و متأسفانه مسئولان فرهنگی ما نسبت به آن کم توجهی داشتهاند، نیانبان است؛ سازی که اسم و اصالت ایرانی دارد و بسیار مورد توجه اعراب بوده است و در صنایع دستی، موزهها و دیگر بخشهای هنریشان به این ساز اشاره داشتهاند. برای ما این موضوع باید بسیار مهمتر باشد. بنابراین نمیتوان برای نگهداری نام خلیج فارس تنها به یک روز یا عنوان اکتفا کرد. بلکه باید بخشهای مختلف فرهنگ و هنر را تقویت کنیم تا این نام همیشه مانا و جاودان باقی بماند.
حمایت معاونت فرهنگی ارشاد از فروش ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی
با شیوع ویروس کرونا معاونت امور فرهنگی تلاش کرد فعالیتهایی را در راستای شعار «در خانه بمانیم» طراحی و برگزار کند. یکی از اقدامها برگزاری طرح «کتاب در خانه» بود. محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی اقدامات این معاونت در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت:«در این ایام از خرید بیش از ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی حمایت شد.» جوادی افزود: «با شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور، این پویش با همکاری دفتر مطالعات و برنامهریزیهای فرهنگی و مؤسسه خانه کتاب به مناسبت آخرین نوروز قرن ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد. هدف این پویش، استفاده از فراغت به وجود آمده در خانهها، بهرهبردن از امکانات موجود در فضاهای مجازی برای ترویج اجتماعی کتابخوانی در سراسر ایران و تشویق کودکان و نوجوانان به گفتوگو پیرامون کتابهای مطالعه شده بود. در این پویش ملی شرکتکنندگان میتوانستند کتابهای مطالعه شده را در یک کلیپ ویدئویی کوتاه معرفی کنند، یا نظرشان را درباره آن بگویند.»
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استقبال خوب گروههای سنی کودک و نوجوان از این پویش گفت: «این طرح بهدلیل مهار نشدن ویروس کرونا و بازنشدن مدارس تاکنون دو بار تمدید شده است و تا ۱۲ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
حافظ ردیف موسیقی ایرانی
-
مخالف افزایش قیمت بلیت کنسرت هستیم
-
تلگراف خبر
-
نتهایی برای آبهای نیلگون
-
نامی که باید جاودان بماند
-
حمایت معاونت فرهنگی ارشاد از فروش ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیکی
اخبارایران آنلاین