سایر محمدی
خبرنگار
ماریا لوسیا جی. پالارس-برگ یکی از مورخان مشهور برزیل که پیش از این استاد دانشگاه سائو پولو بوده و در حال حاضر در مرکز مطالعات امریکای لاتین کمبریج به پژوهش میپردازد با 9 تن از تاریخ نگاران مختلف و متفاوت به گفتوگویی پر چالش نشسته است. وی که قبلاً با رویکردی تطبیقی درباره تاریخ فرهنگی روشنگری اروپایی و تأثیر آن بر امریکای لاتین کار کرده است صاحب تألیف چند عنوان کتاب است.
پالارسبرگ معتقد است وظیفه یک مصاحبه گر هجمه به حریم خصوصی است فقط از این طریق میتوان آنها را واداشت در مسائلی حرف بزنند که خودشان به آنها اشارهای نکردند. بنابراین پلارسبرگ در این گفتوگوها با چنین نگرشی برترین مورخان تاریخ نو را واداشت با ترسیم تاریخ شخصیت، اندیشه و علایق خویش به تشریح شخصیت تاریخی خود و آن چه از تاریخ دریافتهاند با مخاطبان در میان بگذارند. پالارسبرگ با این شیوه گفتوگو تمام مورخانی را که در این اثر کنارهم نشانده به آشکار کردن چیزهایی واداشت که از خواندن کتابهایشان برملا نمیشود.
تاریخ نو: اعترافات و مکالمات
ماریا لوسیا جی. پالارسبرگ
مترجمان: نرگس حسن لی و محمد هادی شاکری
چاپ اول 1398
ناشر: بان
مریپاپینز با اندکی تغییر بیشتر
آیدا آزاد
خبرنگار
نمایش موزیکال «مری پاپینز» نزدیک به یک ماه است که در تالار وحدت روی صحنه رفته است؛ نمایشی به کارگردانی احمد سلیمانی که دراماتورژ اثر محمدرضا کوهستانی است. نمایشی که آرمین رحیمیان، مهراوه شریفینیا، بهنوش طباطبایی و احسان کرمی، با همراهی بیش از ۱۰۰ هنرمند گروه حرکت، بخش آوازی اجرای آن را آغاز کردند. اما روز گذشته خبر رسید که احسان کرمی، در ادامه خبرسازیهایش، عرصه اجرای این نمایش را ترک کرده و از این به بعد، کاظم سیاحی به جای او روی صحنه میرود. داستان این نمایش موزیکال، همان داستان آشنای همیشگی است؛ آقای بنکس و همسرش در جستوجوی پرستار جدیدی برای فرزندانشان هستند، غافل از آنکه با استخدام مری پاپینز، اتفاقات عجیبی رقم میخورد و اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار میدهد. از سوم دی ماه تا پایان اجرا، کاظم سیاحی در نقش آقای بنکس روی صحنه میشود. این نمایش از ساعت 18:30 دقیقه در تالار وحدت روی صحنه میرود. مدت اجرای آن 90 دقیقه است و دستاندرکاران نمایش معتقدند که علیرغم اسم آشنای آن برای کودکان، از همراه بردن کودکان کمتر از 6 سال خودداری کنید.
کارگردان: احمد سلیمانی
برداشت آزاد از نمایشنامه مری پاپینز، نوشته جولین فلوز
آرمین رحیمیان، کاظم سیاحی، مهراوه شریفینیا، بهنوش طباطبایی
تالار وحدت، ساعت 18:30
پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر به پایان رسید
جشنوارهای فراتر از مرزهای یک شهر
مریم سادات گوشه
خبرنگار
پرونده پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان، روز جمعه 29 آذر ماه بسته شد؛ میهمانان جشنواره به شهرهای خود بازگشتند، داوران از تماشای نمایشها لذت بردند و به گفته دبیر این جشنواره، پس از پانزده دوره میتوان درباره کیفیت آثار، بخشهای متنوع و استقبال مردمی از جشنواره بیش از پیش صحبت کرد.
این دوره از جشنواره سراسری تئاتر مهر که هر ساله در شهر کاشان برگزار میشود، داورانی صاحبنام داشت. رویا تیموریان، حمیدرضا آذرنگ، محمدامیر یاراحمدی، لوکاس گاجزی و داریا سوبیک بخشهای طراحی لباس، طراحی صحنه نمایش، بازیگر زن و مرد و کارگردان برتر را داوری کردند. با تکیه بر این اسامی است که میتوان با قاطعیتی بیشتر درباره کیفیت جشنواره پانزدهم صحبت کرد، جشنوارهای استانی که سعی میکند کیفیت ملی را حفظ کند.
خیام وقار کاشانی، دبیر این جشنواره را بهعنوان بازیگر میشناسیم اما اصالت کاشانیاش او را به شهر خود کشاند تا دبیری جشنواره را عهدهدار شود. او به روزنامه ایران توضیح میدهد که «جشنواره سراسری مهر کاشان جشنواره مستقلی است که سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان آن را برگزار میکند. ما در فراخوان اولیه متقاضیانی از سراسر کشور داشتیم اما در آیین اختتامیه هیأت داوران دو نمایش از بوشهر و اصفهان را بهعنوان برگزیده انتخاب کردند. نمایش «آتروپین» اثر امید نیاز از اصفهان و نمایش «کوچه مختار» به کارگردانی جواد صداقت و الهام ابنی از بوشهر این دو نمایش منتخب بودند.»
وقار کاشانی درباره تفاوت این دوره از جشنواره با سایر جشنوارههای سراسری میگوید: «این جشنواره رویکرد تازهای داشت و به لحاظ کیفیت آثار، بخشهای متنوع و استقبال مردمی بسیار متفاوت برگزار شد. تلاش ما این بود که جشنواره به سمت و سویی حرفهای و بهروز حرکت کند.» یکی از مواردی که دبیر جشنواره بهعنوان رویکرد تازه از آن صحبت میکند، فیلترهایی است که برای پذیرش آثار درنظر گرفتهاند: «امسال بهخاطر فیلترهایی که برای پذیرش آثار درنظر گرفتیم، کیفیت کارها خیلی بالا بود. به این شکل که نمایشهایی پذیرفته میشدند که سال گذشته روی صحنه رفته باشند و این الزام باعث شد آثار شسته رفتهتری به جشنواره بیاید. داورانی هم که انتخاب شدند، بسیار سختگیربودند اما وقتی کارها را دیدند شگفتزده شدند. برای همین به جرأت میتوانم بگویم این جشنواره چند پله بالاتر از دیگر جشنوارههای ملی و استانی برگزار شد.»
داوران صاحبنام و سختگیری که وقار کاشانی از آنها نام میبرد، در دنیای تئاتر افرادی شناخته شده به حساب میآیند و این نوگرایی، نه فقط در انتخاب داوران بخش اصلی به چشم میخورد، بلکه در بخشهای جنبی نیز دیده میشود. داوری بخش نمایشنامهخوانی برعهده فرهاد قائمیان، محسن علیخانی و نیما نادری بود و سیفالله صمدیان، حمید جبلی و مهدی آشنا داوری عکسهای برتر را عهدهدار شدند. مجید صالحی، امیرحسین شفیعی و فرزان دلفانی نیز اعضای هیأت داوران بخش مسابقه نمایشهای خیابانی بودند.
برای دانستن تفاوتهای موجود میان این جشنواره و جشنوارههایی از این دست، امیرحسین شفیعی، عضو هیأتداوران نمایشهای خیابانی به سؤال روزنامه ایران پاسخ میدهد و کارگردان تحسینشده جشنواره تئاتر فجر میگوید: «این جشنواره در دسته جشنوارههای شهروندی قرار میگیرد و نهاد شهرداری حامی آن است. در تمام کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، شهرداری فقط یک سازمان خدماتی نیست بلکه نهادی اجتماعی است که مسائل فرهنگی را هم دنبال میکند.»
کارگردان نمایش خیابانی «نامیرا» توضیح میدهد: «انتخاب یک دبیر جوان باعث شد این دوره از جشنواره با شرایط خاص و رونق برگزار شود. هر روز کارگاههای آموزشی با استادان خوب برگزار شد و حتی باعث جذب گردشگر شد. خیلیها از اقصینقاط کشور برای استفاده از تجربه استادان مجرب به کاشان آمدند. بیش از 10 کارگاه برگزار شد. از طرفی زنگ تئاتر، ویژه مدارس کاشان ایجاد شد. 14 مربی تئاتر به 14 مدرسه اعزام شدند. هم شرایط کار برای اهالی تئاتر به وجود آمد و هم هنرمند تئاتر و هم تماشاگر حرفهای تربیت شد. این جشنواره در جغرافیای خودش تأثیرگذار بود. از این جهت میتوان گفت که این جشنواره قابل دفاع است؛ به این دلیل که رنگ و بوی مردمی داشت و مشکلی از یک شهر برطرف کرد.»
شفیعی درباره کیفیت تئاترهای امسال میگوید: «من نمایشهای سال گذشته را ندیدهام اما آنچه در نمایشهای امسال دیدم، کیفیت دلچسبی داشت. با اینکه جشنواره، شهروندی بود و موضوعیتش خاص اما آثار پرداخت متفاوتی داشتند. از طرفی کیفیت کار برگزارکنندگان جشنواره هم مناسب بود. تجربه خوبی که نشان میداد اگر کار را به جوانان بسپاریم، شگفتی میآفرینند. یادمان باشد که جوانان با انگیزه و خلاقیت و پشتکار بیشتری یک رویداد را برگزار میکنند.»
ماجراهای تلخ و رئالیستی یک خانواده ناهمگون
وصال روحانی
خبرنگار
«موجها» عنوان درام تازه از تری ادوارد شولتز است که هم سناریوی آن را نوشته و هم کارگردانیاش کرده. در پسزمینه مناظری وسیع از مناطق جنوبی ایالت گرمسیر فلوریدای امریکا، بینندگان با چالشها و مشکلات یک خانواده ناهمگون که در حومه شهری کوچک در این منطقه میزیستهاند آشنا و با آنها در سفری مکاشفهای که از آن عشق و ترحم و در عین حال بخشش و بازیابی روحی پس از مرگی تلخ میبارد، همراه میشوند. این فیلم که ابتدا در اواسط شهریور ماه امسال در جشنواره تلوراید امریکا به نمایش درآمد و از اواخر پاییز در این کشور و اروپای غربی و آسیای شرقی اکران عمومی شد، در سکانسهای آغازین خود بر کاراکتر تایلر ویلیامز (با بازی کلوین هریسون جونیور) تمرکز میکند که یک شاگرد دبیرستانی است و ورزش انتخابی و تخصصیاش رشته کشتی است. او مایل است پس از رفتن به کالج با دختر محبوبش الکسیس لوپز (با بازی الکسا دمی) ازدواج کند اما پدرش رونالد (استرلینگ کی براون) که مردی سلطهجو است او را ناپخته میداند و دائماً تحت فشارهای روحی قرار میدهد تا از هر جهت بهتر شود.
تایلر براثر اینگونه فشارها دچار یک عارضه مزمن جسمانی میشود و برای اینکه موقعیت خود را در تیم مدرسهاش از دست ندهد پارگی یک عضله حساس در ناحیه شانهاش را از سایرین پنهان نگه میدارد. اصرار او بر شرکت در ادامه مسابقات بدون انجام عمل جراحی روی ماهیچه مجروحش برایش گران تمام میشود و در یک مسابقه سنگین براثر ضربه تازهای که به او وارد میشود جراحت مذکور عمیقتر میگردد و او وادار میشود بسیار زود با دنیای قهرمانی برای همیشه وداع کند. ازدواج او با الکسیس هم براثر مجادلهای که بر سر تولد کودکشان دارند و اصراری که تایلر بر سقط جنین و تأخیر در تولد فرزندشان داشته، به سوی تیرگی و ناکامی کشیده میشود. این اتفاقات و سپس ایجاد تغییراتی دیگر در زندگی شخصی و خانوادگی الکسیس، ناکامیهای تایلر را کاملتر میکند و او به نقطهای از بحران و سرخوردگی و عدم کنترل بر شرایط خود میرسد. آرامش اندکی که شولتز در مقام قصه سرا و کارگردان به ما میدهد، فقط این است که امیلی خواهر تایلر ازدواج موفقتری را تجربه میکند و در دیدار با تایلر در زندان به او نوید میدهد که قاضیهای ایالتی میخواهند با توجه به غیرعمدی تشخیص دادن قتل الکسیس و اطلاق حالت جنون ادواری به تایلر در لحظه درگیری با همسرش، مجازات حبس طولانیاش را کاهش بدهند. چیزی که برای قصه تلخ و رئالیستی «موجها» مجالی ولو اندک و کوچک برای نفسکشیدن است.
«موجها»
نویسنده و کارگردان: تری شولتز
بازیگران: کلوین هریسون جونیور، لوکاس هجنر، تیلور راسل، الکسا دمی
مدت زمان: 135 دقیقه
زمان اکران: نوامبر 2019
ادامه از صفحه اول
سرزمین موسیقی، کوه، برف و غیرت
مدیران عامل شرکتهای مادر تخصصی و مدیران استان کردستان هم حضور داشتند. فرصتی بود که تا حد ممکن مسائل مردم بررسی شود و پاسخگو ماندن مدیران در مقابل مردم نیز البته به دور از تصمیمهای خلقالساعه و بدون بررسی فراهم بماند. یکی از باغداران کردستان گفته بود امسال توانسته است از درختان باغ انارش در هر هکتار، 350 میلیون تومان فروش محصول داشته باشد.اگر آب تخصیصیافته به کردستان بتواند این گونه کسبوکارها را توسعه دهد و بخش کشاورزی نیز برای استفاده بهرهور از این میزان آب بسیار بیش از گذشته تجهیز شود، باید در سالیان آینده شاهد تحولی در این استان باشیم.
آبرسانی به 44 روستا در شهرستانهای مختلف استان با جمعیت تحت پوشش 18 هزار نفر برنامه دیگر پویش #هرهفتهالفب_ایران در استان کردستان بود. روستای سرخهدزج نزدیک سنندج، میزبان مراسم افتتاح بود. مراسم در دبستان دخترانهای برگزار میشد که دانشآموزانش به زبان زیبای کردی شعری درباره آب و آبادانی خواندند. نوشتافزارهای خریداریشده از صرفهجویی بر اثر حذف قبوض کاغذی هم در این دبستان اهدا شد.
جلسه صحبت با مردم در مسجد روستا برگزار شد. یکی از ماموستاهای روستا سخن گفتند و مطالبه توسعه سیستم جمعآوری فاضلاب به سطح روستا را طرح کردند. خرسندم که این مطالبه به سطح روستاها رسیده است. یکپارچهسازی شرکتهای آب و فاضلاب روستایی البته این چشمانداز را ایجاد میکند که در زمینه آب و فاضلاب روستایی هم کار گستردهای بشود.
من سابقه کار کردن در همه دولتهای چهار دهه گذشته را در کارنامهام دارم. باورم این است که کار کردن در دولت تدبیر و امید، دشوارترین است. این نه از باب سختی کار یا بالا رفتن حجم نیازمندیها یا حتی تحت تأثیر شرایط تحریم و تنگنای مالی است؛ سختی از آن جهت است که کثیری و بیش از همه برخی صاحبان تریبونها و قدرت، از هر فرصتی برای کوچک جلوه دادن دستاوردها استفاده میکنند. سخن بر سر ندیدن کاستیها نیست، اما کاستیها را نیز باید همزمان با دستاوردها در ذهن داشت و بیان کرد. مقامات و مدیران کشور، در هر سطح و جایگاهی، هر وظیفهای داشته باشند، حداقل تا وقتی در جایگاه مدیریت هستند، بیشتر وظیفه دارند بگویند برای پیشبرد امور و حل کردن مسائل چه کردهاند نه آنکه دستاوردها را ناکافی بشمرند و بر توقعات فزاینده بدمند. منتقدان و تحلیلگران کافی برای این کار هست و حق ایشان است که نقصانها را برشمرده و مطالبهگر باشند. باید مراقبت کرد که حقّ مردم در احساس کردن داشته ها و لذّت بردن از دستاوردها نیز تأمین شود.
پویش #هرهفتهالفب_ایران در استان کردستان شاهد افتتاح 573 میلیارد تومان پروژههای مختلف بود. علاوه بر این وزارت نیرو 34 پروژه در دست اجرا در بخشهای مختلف آب، برق و فاضلاب در سطح استان کردستان در دست اجرا دارد که هزینههای آن بالغ بر 9103 میلیارد تومان است. این میزان فعالیت در یکی از دشوارترین مقاطع تاریخ اقتصادی ایران، دستاوردی برای همه ملت ایران است. آرزومند روزهایی هستیم که رایحه توسعه برآمده از این میزان سرمایهگذاری، آوای خوش توسعه را نیز در سرزمین موسیقی، کوه، برف و غیرت طنینانداز کند.
بیستوپنجمین قسمت برنامه تلویزیونی «شوکران» با حضور پرفسور شیرین هانتر، عضو شورای روابط خارجی امریکا، دوشنبه دوم دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.
ارسلان کامکار، آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی و کلاسیک میگوید هیچگاه مخالف موسیقی پاپ نبوده است و حتی خوانندگانی مثل محسن چاوشی و رضا صادقی را تحسین هم میکند.
فیلم «حوا، مریم، عایشه» بهکارگردانی صحرا کریمی و تهیهکنندگی کتایون شهابی، این روزها در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است. این نخستین فیلم تولید کشور افغانستان بهشمار میآید که در ایران اکران عمومی شده است. در یکی از سانسهای نمایش این فیلم در خانه هنرمندان، رخشان بنیاعتماد و جهانگیر کوثری با مردم به تماشای «حوا، مریم، عایشه» نشستند و عکسی بهیادگار با کتایون شهابی و صحرا کریمی گرفتند.
پساز شبنم قلی خانی، سیما تیرانداز، نگین معتضدی و مارال فرجاد، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ شاهی و سامان گوران جدیدترین بازیگران ایرانی هستند که به مجموعه جدید «شام ایرانی»به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ابوطالب پیوستهاند. این مجموعه در این فصل بهصورت بینالمللی ساخته میشود و تاکنون حضور بازیگرانی از آذربایجان و ارمنستان در «شام ایرانی» قطعی شده و به تازگی گروه کارگردانی با امره تتیکل بازیگر جوان ترکیهای نیز به توافق رسیدهاند.
احد گودرزیانی پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس و از اعضای خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس شب گذشته دار فانی را وداع گفت. او در دومین و سومین همایش تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس (اسفند ۷۸ و اردیبهشت ۸۰) برای آثارش در دوهفته نامه کمان بهعنوان نویسنده و خبرنگار نمونه برگزیده شد.
گییرمو دلتورو کارگردان نامآشنای مکزیکی برنده جایزه اسکار در یک نامه سرگشاده در تجلیل از مارتین اسکورسیزی کارگردان افسانهای هالیوود از جدیدترین اثر او تجلیل کرد. او «ایرلندی» را فیلمی خواند که در آن مهارت و تجربه با روح زمانه در آمیخته است.
سید ضیاء هاشمی دبیر شورای عالی تهیهکنندگان تأکید کرد در صورتی که مبلغ قرارداد نمایش فیلمهای جشنواره سیوهشتم فیلم فجر مناسب نباشد، اجازه نمایش آثار در شهرستانها را نخواهند داد.
مراسم اختتامیه ششمین دوره دوسالانه «سرو نقرهای» شامگاه جمعه ۲۹ آذرماه با اعلام ناخرسندی داوران از آثار ارائه شده به این رویداد و دعوت عضو شورای شهر از هنرمندان برای کمک به حال خوب شهروندان تهرانی، به پایان راه رسید.
انتشارات امیرکبیر با اهدای ۲۰۰ جلد کتاب به پویش بازسازی کتابخانه تفکر شهریار عمومی پیوست. کتابخانهای که ۱۳ هزار جلد از کتابهایش در آتش ناآرامیهای اخیر سوخت و به خاکستر تبدیل شد.
فراخوان نهمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با هدف نگاهی نو به بازار، ایجاد فضای رقابتی سالم بین طراحان عرصه مد و لباس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای بهروز و نوآورانه، کمک به ارتقای سطح حوزه طراحی با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو منتشر شد.
نشست ادبی دوشنبههای شعر نگارستان، این هفته(دوم دیماه) با یادبود تورج شعبانخانی از ساعت ۱۶ تا ۱۹ با حضور محمدعلی بهمنی و خانواده شعبانخانی در بوستان گفتوگو به نشانی گیشا، خیابان نصر، خیابان پیروزی برگزار میشود. اجرای موسیقی توسط حسین زمان و بابکقادری از دیگر برنامههای این نشست است.