ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر معظم انقلاب:
مبازره سختگیرانه با فساد وظیفه مهم قوه قضائیه است
پیشنهاد مذاکره، فریب امریکا برای خلع سلاح و عوامل اقتدار ملت است
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب صبح چهارشنبه در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان قوه قضائیه، «عدالت» را محور اساسی دستگاه قضا خواندند و با ابراز خرسندی از اقدام رئیس قوه در تهیه برنامهای خوب برای ایجاد تحول در این دستگاه، «اجرای زمانبندیشده، شجاعانه و متکی بر روشهای مبتکرانه این برنامه» را کاملاً ضروری برشمردند و با تجلیل از ایستادگی تحسین برانگیز 40 ساله مردم در مقابل زورگویان جهانی افزودند: ملت مظلوم و مقتدر ایران در مقابل فشارها، تهمتها و اهانتهای شریرترین حکومت جهان یعنی امریکا از اهداف خود کوتاه نمیآید و مسیر انقلاب و امام را برای دستیابی به عزت، رفاه و پیشرفت و سرافرازی ادامه خواهد داد. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان با تبریک هفته قوه قضائیه و تجلیل از شخصیت شهید مظلوم آیتالله بهشتی به عنوان بنیانگذار دستگاه قضایی در نظام اسلامی گفتند: شهید بهشتی، انسانی صاحب فکر و اراده، قوی، منضبط، اهل کار، با نشاط و به معنی واقعی یک نعمت بزرگ بود.
مهمترین وظیفه قوه قضائیه
حضرت آیتالله خامنهای اهمیت قوه قضائیه را مبتنی بر وظیفه اصلی آن یعنی «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روز به روز رشد کرده و در دورههای مختلف پیشرفتهایی داشته است که در دوره جدید نیز باید نسبت به دورههای قبل، پیشرفت و آورده جدیدی داشته باشد. ایشان با تأکید بر اینکه مهمترین مأموریت قوه قضائیه در دوره جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوههای کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن شیوههای قبلی و همچنین رفع نقصها، خلأها و اشکالات گذشته است. رهبر معظم انقلاب ایجاد تحول در قوه قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه مدون و زمانبندیشده» دانستند و گفتند: برای ایجاد تحول، برنامهریزی و زمانبندی، 50 درصد کار است و 50 درصد بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است. حضرت آیت الله خامنهای با ابراز امیدواری به تحقق تحول در قوه قضائیه در دوره جدید، تأکید کردند: باید اجرای سند آماده شده تحول، بدون تأخیر شروع شود. ایشان در ادامه با اشاره به وظایف گسترده قوه قضائیه در قانون اساسی و جایگاه بسیار مهم این قوه افزودند: «احیای حقوق عامه که گستره وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه بینالمللی را دربر میگیرد»، «گسترش عدل و آزادیهای مشروع»، «پیشگیری از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون» از جمله این وظایف مهم است که اجرای آنها نیازمند شیوههای نو و ابتکاری و انسانهای توانا است. رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه را «مبارزه سختگیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکید کردند: مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه در اولویت است زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضایی میتواند زحمات قضات شریف و پاکدامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثیرات مخربی بر جای بگذارد. حضرت آیتالله خامنهای گفتند: گناه فردی که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد میشود، چند برابر و نابخشودنی است، بنابراین در این موضوع سختگیری شود. ایشان با اشاره به تهمت و بدگویی و تعرض به قوه قضائیه بویژه در فضای بی در و دروازه مجازی خاطرنشان کردند: در طول تاریخ، امیرمؤمنان یعنی مظهر کامل عدالت را هم به بی عدالتی متهم میکردند، بنابراین فضاسازی و تهمت نباید در عزم و اراده و فعالیتها تأثیر منفی بگذارد.
مردم باید کارهای قوه قضائیه را متکی بر کار علمی و کارشناسی بدانند
رهبر انقلاب «تصویرسازی از قوه قضائیه در افکار عمومی» را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید در این زمینه کاملاً مراقب و هوشیار بود چرا که برخی حوادث ممکن است خصوصیات یک قوه قضائیه خوب یعنی شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، برعکس جلوه دهد.
ایشان در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افکار عمومی تأکید کردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» دارای «حکمت» باشد و مردم کارهای این قوه را متکی بر کار «علمی و کارشناسی» ببینند.
«برخورداری از گوش شنوا در همه مراحل قضایی و صبر و حوصله شنیدن از همه شاکیان و متهمان» و نیز «برخورداری از قاطعیت و اقتدار» دو خصوصیت دیگری بود که رهبر انقلاب آنها را برای تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی، کاملاً ضروری خواندند.
حضرت آیتالله خامنهای «طولانی شدن رسیدگی به پروندهها» را ضربه به اقتدار قوه قضائیه دانستند و خاطرنشان کردند: وقتی پروندهای 10 سال در محاکم به نتیجه نمیرسد، از نظر مردم نشاندهنده ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضایی در این پرونده است، بنابراین باید پروندهها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احکام صادر شده اجرا شوند.
رهبر انقلاب «رفتار، گفتار، عملکرد و تبلیغات صحیح» را زمینهساز ترسیم تصویر مناسب از قوه قضائیه در اذهان عمومی خواندند و افزودند: همه دستگاهها از جمله صدا و سیما باید به دستگاه قضا کمک کنند.
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضایی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر درباره انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسئولان و مدیران قضایی این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزینشها خصوصیاتی را که امیرمؤمنان مورد تأکید قرار داده، ملاک عمل قرار دهند. «توجه به اخلاق و روشهایی که در روند ظاهراً خشک کارهای دستگاه قضا باعث تلطیف میشود»، توصیه دیگر رهبری به مسئولان قضا بود. ایشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضایی خوش رفتار، با حوصله و صبور رفتار کنید و با توصیه به عفو و گذشت، به روشهایی نظیر احیای حکمیت و استفاده صحیح از شوراهای حل اختلاف اهمیت دهید. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به مسائل روز، افزودند: این روزها خبرگزاریهای خارجی به نقل از کارشناسان، مکرر اذعان میکنند که ملت ایران را نمیتوان با فشار و تهدید و تحریم به زانو درآورد. البته این واقعیت ناشی از حوادث ماههای اخیر نیست، بلکه نتیجه 40 سال ایستادگی، عزت، عظمت و اقتداری است که ملت ایران از خود نشان داده است. ایشان، پیروزی انقلاب را نقطه بیرون آمدن ملت از «لاک ذلت و توسری خوری» برشمردند و خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخیر، تلفیق هویت ایرانی با خصوصیات اسلامی موجب شده فشارهای زورگویان جهانی، تأثیری در روند حرکت ملت نداشته باشد.
رهبر انقلاب حضور همیشگی در راهپیماییهای ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و همچنین شرکت در انتخابات متعدد را نشانه عزم و اراده تحسین برانگیز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نیز انتخابات داریم که معتقدم با وجود تردید افکنی برخیها، مردم در آن انتخابات نیز با شور و شوق شرکت میکنند و عظمت خود را نشان میدهند.
ملت در برابر امریکا عقب نمی نشیند
حضرت آیتالله خامنهای اتهامات، اهانتها و دشنامهای شریرترین حکومت جهان یعنی امریکا به ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: منفورترین و خبیث ترین دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملتها است، ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار میدهد اما مردم ایران از این اعمال زشت امریکا جا نمیخورند و عقب نمینشینند.
ایشان تحریمهای امریکا را ظلمی بارز به ملت ایران خواندند و تأکید کردند: ملت مظلوم اما در عین حال مقتدر ایران، به فضل الهی همچنان مثل کوه میایستد و با قوت به حرکت خود ادامه میدهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست مییابد. رهبر انقلاب، پیروزی نظام اسلامی بر همه توطئهها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحریکات تروریستی و دیگر اقدامات خباثت آمیز امریکا را نشانه آشکار حمایت پروردگار از این ملت خواندند و افزودند: بخش اصلی اقتدار ملت مرهون اعتقاد عمیق به حمایتهای الهی است.
حضرت آیتالله خامنهای پیشنهاد مذاکره امریکا را یک «فریب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره میدهد و میگوید ملت ایران باید پیشرفت کند، البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید. ایشان با یادآوری همه کاره بودن امریکا و انگلیس در دوران رژیم پهلوی گفتند: شما عامل عقبماندگی ملت ایران در آن دوره منحوس هستید و الان هم حضور شما جز عقب ماندگی و توقف پیشرفت ایران هیچ نتیجهای نخواهد داشت.
هدف امریکا از پیشنهاد مذاکره
رهبر انقلاب هدف اصلی پیشنهاد امریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: امریکاییها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، میترسند جلو بیایند بنابراین میخواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی میخواهند سر ملت بیاورند. اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردی پدر ملت درمیآید و اگر قبول نکردی همین فضاسازیهای سیاسی، تبلیغات و فشارها ادامه خواهد یافت. حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به سوء استفاده امریکاییها از ابزار حقوق بشر گفتند: شما حدود ۳۰۰ مسافر بیگناه را در آسمان میکشید، با کمک به سعودیها در یمن جنایات مکرر میکنید، آن وقت از حقوق بشر دم میزنید.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران با ادامه راهی که اسلام، انقلاب و امام ترسیم کردهاند، اهداف با ارزش و جذاب خود یعنی دستیابی به عزت، رفاه مادی، پیشتازی در علم و آرامش و امنیت اجتماعی را محقق خواهد کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین رئیسی در گزارشی تحول در دستگاه قضایی که خواست رهبری، همه مردم و کارکنان دستگاه قضایی است را ضروری خواند.
مهمترین وظیفه قوه قضائیه
حضرت آیتالله خامنهای اهمیت قوه قضائیه را مبتنی بر وظیفه اصلی آن یعنی «اقامه عدل» دانستند و افزودند: قوه قضائیه در نظام جمهوری اسلامی همچون نهالی جدید روز به روز رشد کرده و در دورههای مختلف پیشرفتهایی داشته است که در دوره جدید نیز باید نسبت به دورههای قبل، پیشرفت و آورده جدیدی داشته باشد. ایشان با تأکید بر اینکه مهمترین مأموریت قوه قضائیه در دوره جدید، «ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی» است، خاطرنشان کردند: تحول به معنای استفاده از شیوههای کارآمدتر و مؤثرتر و بهینه شدن شیوههای قبلی و همچنین رفع نقصها، خلأها و اشکالات گذشته است. رهبر معظم انقلاب ایجاد تحول در قوه قضائیه را نیازمند «طراحی کلان» و «برنامه مدون و زمانبندیشده» دانستند و گفتند: برای ایجاد تحول، برنامهریزی و زمانبندی، 50 درصد کار است و 50 درصد بقیه مربوط به تحرک و اقدام و عمل است. حضرت آیت الله خامنهای با ابراز امیدواری به تحقق تحول در قوه قضائیه در دوره جدید، تأکید کردند: باید اجرای سند آماده شده تحول، بدون تأخیر شروع شود. ایشان در ادامه با اشاره به وظایف گسترده قوه قضائیه در قانون اساسی و جایگاه بسیار مهم این قوه افزودند: «احیای حقوق عامه که گستره وسیعی از اقتصاد و امنیت تا عرصه بینالمللی را دربر میگیرد»، «گسترش عدل و آزادیهای مشروع»، «پیشگیری از وقوع جرم» و «نظارت بر حُسن اجرای قانون» از جمله این وظایف مهم است که اجرای آنها نیازمند شیوههای نو و ابتکاری و انسانهای توانا است. رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از وظایف مهم قوه قضائیه را «مبارزه سختگیرانه با فساد» در درون قوه و در خارج از قوه برشمردند و تأکید کردند: مبارزه با فساد در درون قوه قضائیه در اولویت است زیرا حتی یک عنصر ناباب در دستگاه قضایی میتواند زحمات قضات شریف و پاکدامن و کارکنان امین این قوه در سراسر کشور را مخدوش کند و تأثیرات مخربی بر جای بگذارد. حضرت آیتالله خامنهای گفتند: گناه فردی که مسئول مبارزه با فساد است و دچار فساد میشود، چند برابر و نابخشودنی است، بنابراین در این موضوع سختگیری شود. ایشان با اشاره به تهمت و بدگویی و تعرض به قوه قضائیه بویژه در فضای بی در و دروازه مجازی خاطرنشان کردند: در طول تاریخ، امیرمؤمنان یعنی مظهر کامل عدالت را هم به بی عدالتی متهم میکردند، بنابراین فضاسازی و تهمت نباید در عزم و اراده و فعالیتها تأثیر منفی بگذارد.
مردم باید کارهای قوه قضائیه را متکی بر کار علمی و کارشناسی بدانند
رهبر انقلاب «تصویرسازی از قوه قضائیه در افکار عمومی» را بسیار مهم خواندند و افزودند: باید در این زمینه کاملاً مراقب و هوشیار بود چرا که برخی حوادث ممکن است خصوصیات یک قوه قضائیه خوب یعنی شرافت، صداقت و عدالت را در چشم مردم، برعکس جلوه دهد.
ایشان در تبیین خصوصیات ضروری دستگاه قضا در افکار عمومی تأکید کردند: دستگاه قضا در چشم مردم باید در «انتصابات، احکام، گفتار و رفتار» دارای «حکمت» باشد و مردم کارهای این قوه را متکی بر کار «علمی و کارشناسی» ببینند.
«برخورداری از گوش شنوا در همه مراحل قضایی و صبر و حوصله شنیدن از همه شاکیان و متهمان» و نیز «برخورداری از قاطعیت و اقتدار» دو خصوصیت دیگری بود که رهبر انقلاب آنها را برای تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی، کاملاً ضروری خواندند.
حضرت آیتالله خامنهای «طولانی شدن رسیدگی به پروندهها» را ضربه به اقتدار قوه قضائیه دانستند و خاطرنشان کردند: وقتی پروندهای 10 سال در محاکم به نتیجه نمیرسد، از نظر مردم نشاندهنده ناتوانی و سردرگمی دستگاه قضایی در این پرونده است، بنابراین باید پروندهها با سرعت لازم به نتیجه برسند و احکام صادر شده اجرا شوند.
رهبر انقلاب «رفتار، گفتار، عملکرد و تبلیغات صحیح» را زمینهساز ترسیم تصویر مناسب از قوه قضائیه در اذهان عمومی خواندند و افزودند: همه دستگاهها از جمله صدا و سیما باید به دستگاه قضا کمک کنند.
رهبر انقلاب دقت در انتصابات قضایی را مهم برشمردند و با استناد به فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر درباره انتخاب برترین مردم برای قضاوت افزودند: مسئولان و مدیران قضایی این فرمان تاریخی را حتماً مطالعه کنند و در انتصابات و گزینشها خصوصیاتی را که امیرمؤمنان مورد تأکید قرار داده، ملاک عمل قرار دهند. «توجه به اخلاق و روشهایی که در روند ظاهراً خشک کارهای دستگاه قضا باعث تلطیف میشود»، توصیه دیگر رهبری به مسئولان قضا بود. ایشان افزودند: با همه مراجعان و در همه مراحل قضایی خوش رفتار، با حوصله و صبور رفتار کنید و با توصیه به عفو و گذشت، به روشهایی نظیر احیای حکمیت و استفاده صحیح از شوراهای حل اختلاف اهمیت دهید. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به مسائل روز، افزودند: این روزها خبرگزاریهای خارجی به نقل از کارشناسان، مکرر اذعان میکنند که ملت ایران را نمیتوان با فشار و تهدید و تحریم به زانو درآورد. البته این واقعیت ناشی از حوادث ماههای اخیر نیست، بلکه نتیجه 40 سال ایستادگی، عزت، عظمت و اقتداری است که ملت ایران از خود نشان داده است. ایشان، پیروزی انقلاب را نقطه بیرون آمدن ملت از «لاک ذلت و توسری خوری» برشمردند و خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخیر، تلفیق هویت ایرانی با خصوصیات اسلامی موجب شده فشارهای زورگویان جهانی، تأثیری در روند حرکت ملت نداشته باشد.
رهبر انقلاب حضور همیشگی در راهپیماییهای ۲۲ بهمن و روز جهانی قدس و همچنین شرکت در انتخابات متعدد را نشانه عزم و اراده تحسین برانگیز ملت دانستند و افزودند: در اواخر امسال نیز انتخابات داریم که معتقدم با وجود تردید افکنی برخیها، مردم در آن انتخابات نیز با شور و شوق شرکت میکنند و عظمت خود را نشان میدهند.
ملت در برابر امریکا عقب نمی نشیند
حضرت آیتالله خامنهای اتهامات، اهانتها و دشنامهای شریرترین حکومت جهان یعنی امریکا به ملت ایران را یادآور شدند و افزودند: منفورترین و خبیث ترین دولت جهان که عامل جنگ، تفرقه، چپاول و غارت کشورها و ملتها است، ملت شریف ایران را هر روز مورد ناسزا و اتهام قرار میدهد اما مردم ایران از این اعمال زشت امریکا جا نمیخورند و عقب نمینشینند.
ایشان تحریمهای امریکا را ظلمی بارز به ملت ایران خواندند و تأکید کردند: ملت مظلوم اما در عین حال مقتدر ایران، به فضل الهی همچنان مثل کوه میایستد و با قوت به حرکت خود ادامه میدهد و به همه مقاصد مورد نظرش دست مییابد. رهبر انقلاب، پیروزی نظام اسلامی بر همه توطئهها از جمله جنگ، فتنه، نفوذ، تحریکات تروریستی و دیگر اقدامات خباثت آمیز امریکا را نشانه آشکار حمایت پروردگار از این ملت خواندند و افزودند: بخش اصلی اقتدار ملت مرهون اعتقاد عمیق به حمایتهای الهی است.
حضرت آیتالله خامنهای پیشنهاد مذاکره امریکا را یک «فریب» خواندند و خاطرنشان کردند: دشمن وقتی نتوانسته با فشار به هدفش برسد، با تصور سادگیِ ملت ایران، پیشنهاد مذاکره میدهد و میگوید ملت ایران باید پیشرفت کند، البته این ملت حتماً پیشرفت خواهد کرد اما بدون شما و به شرطی که شما نزدیک نشوید. ایشان با یادآوری همه کاره بودن امریکا و انگلیس در دوران رژیم پهلوی گفتند: شما عامل عقبماندگی ملت ایران در آن دوره منحوس هستید و الان هم حضور شما جز عقب ماندگی و توقف پیشرفت ایران هیچ نتیجهای نخواهد داشت.
هدف امریکا از پیشنهاد مذاکره
رهبر انقلاب هدف اصلی پیشنهاد امریکا برای مذاکره را «خلع سلاح ملت و حذف عوامل اقتدار ایران» خواندند و خاطرنشان کردند: امریکاییها اکنون با وحشت از عوامل اقتدار ملت ایران، میترسند جلو بیایند بنابراین میخواهند با مذاکره، این اسلحه و عامل اقتدار را از دست ایران بگیرند تا هر بلایی میخواهند سر ملت بیاورند. اگر در مذاکرات حرف او را قبول کردی پدر ملت درمیآید و اگر قبول نکردی همین فضاسازیهای سیاسی، تبلیغات و فشارها ادامه خواهد یافت. حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به سوء استفاده امریکاییها از ابزار حقوق بشر گفتند: شما حدود ۳۰۰ مسافر بیگناه را در آسمان میکشید، با کمک به سعودیها در یمن جنایات مکرر میکنید، آن وقت از حقوق بشر دم میزنید.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: ملت ایران با ادامه راهی که اسلام، انقلاب و امام ترسیم کردهاند، اهداف با ارزش و جذاب خود یعنی دستیابی به عزت، رفاه مادی، پیشتازی در علم و آرامش و امنیت اجتماعی را محقق خواهد کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین رئیسی در گزارشی تحول در دستگاه قضایی که خواست رهبری، همه مردم و کارکنان دستگاه قضایی است را ضروری خواند.
رئیس جمهوری با گرامیداشت یاد و خاطره آیتالله بهشتی:
باید به داد تفکیک قوا برسیم
سالگرد شهادت آیتالله سید محمد بهشتی و هفته قوه قضائیه فرصتی است تا هم عملکرد و هم اهمیت دستگاه قضایی مورد کنکاش قرار گیرد. دیروز در جلسه هیأت دولت رئیس جمهوری هم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی به اختیارات قاضی و موضوع تفکیک قوا اشاره و تأکید کرد که «شنود» ابزار حقوقی مناسبی برای محاکمه افراد نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی و قاضی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: هیچ مقام، حزب و وزیر، وکیل، امیر، سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.
رئیس جمهوری افزود: اینکه قاضی چارچوب حقوقش طبق قانون اساسی، تا کجاست و آیا به خاطر شکایت یک فرد، میتواند حقوق عامه را زیر پا بگذارد، به خاطر اینکه ماشین من خسارت دیده و من شکایت کردم، میتواند آن اتوبان را درکل ببندد و بگوید من تشخیص میدهم که این اتوبان را ببندم چون در آن تصادف شده است و چه مقدار و تا کجا حق دارد و در حقوق عامه تا کجا میتواند دخالت کند. وی ادامه داد: آیا او میتواند به خاطر ضعف مدیریت، مدیر را در راهروی دادگستری ببرد؟ اگر یک قطار تأخیر کرد به خاطر اشکال مدیریت، دادستان میتواند راننده لکوموتیو را به زندان ببرد که چرا تأخیر کردی چون یک مسافر با موبایل شکایت کرده است. آیا میتواند خلبان را پایین بکشد و ببرد دادگاه که یک مسافر شکایت کرده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسئول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسئول است، گفت: آیا بازرسی قوه قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون، سالها پیش یک کلمهای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند. روحانی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبلش نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس میکنم این کار را بکنی آن طور میشود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختل میشود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آیا میتوانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم، افزود: با شنود نمیشود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده میکند؛ نمیفهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمیفهمد که چه میگوید. وی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است. وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمیتواند بفهمد؛ او چطور میتواند مبنای کار یک قاضی باشد. رئیس جمهوری تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر میتواند داده شود؛ همین طوری که نمیشود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.
ماجرای عزل دو قاضی از سوی امام (ره)
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یکسال رابطه آنها به هم میخورد، گفت: مردم در حرفهای عادی و معمولیشان خیلی چیزهای شوخی و جدی میگویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمیشود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرفها قضاوت کند.روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دو نفر قاضی عالیرتبه درجه یک این کشور را عزل کرد بخاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام(ره) روی این مسائل حساس بود و اجازه نمیداد. رئیس جمهوری با اشاره به فرمان 8 مادهای امام راحل، تصریح کرد: امام میگوید «اگر وارد خانهای شدید فکر کردید اینجا تروریست است ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است. اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم، تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید.» درحالی که گاهی ابزار میگذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم.
چرا با امریکا مذاکره نمیکنیم
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستهای ضد ایرانی دولت امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: این روزها کاخ سفید را در سردرگمی میبینیم و سخنان و حرفهای ناروا، مضحک و انتخاب سیاست رسوایی را شاهد هستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: دستگاه سیاسی امریکا با تحریمهای اخیر ثابت کرد که مسائل دینی را نمیتواند درک کند و فهم آن را ندارد. رئیس جمهوری ادامه داد: رئیس جمهوری امریکا با اعتقاد مسلمانها، مسأله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاهها و حد خود را نمیشناسد؛ کما اینکه ادعاهایش، ادعاهای بیاساس است اما این حرکت او، واقعیت را برای مردم ما بخوبی روشن کرد. روحانی افزود: بعضیها میگفتند امریکاییها که میخواهند مذاکره کنند چرا قبول نمیکنید؛ این بیچاره میگوید من بی قید و شرط مذاکره میکنم و دلم میخواهد با ایران مذاکره کنم و عظمت اقتصاد و ملت ایران را میخواهم و از این حرفها میزند! رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکاییها خودشان ثابت کردند که اینها حرفهای بیاساس، دروغ و واهی است، گفت: آنها نخست وزیر یک کشور آبرومند که دارای جایگاه والا در دنیای سیاست بوده و خود آن نخست وزیر هم دارای شخصیت فرهیختهای است برای برخی پیامها به ایران فرستادند و همزمان آمدند تحریم پتروشیمی را اعلام کردند. این با فهم و عرف و اخلاق سیاسی، با خرد جمعی و با چه چیزی سازگار است؟ در حالی نخست وزیر ژاپن در ایران در حال مذاکره بود، امریکا یک تحریم جدید، انجام داد و این بهترین راه برای این بود که نشان دهد که راست نمیگوید و بازی میکند. به گفته وی، تنها راهمان در این مقطع اتحاد، وحدت، همبستگی و فعال شدن در صحنه اقتصاد است.
بـــــرش
دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی؟
رئیس جمهوری با طرح این سؤال که چه کسی مسئول است؟ دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مأمور امنیتی مسئول اداره کشور است؟ گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضایی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزههای علمیه و دانشگاهها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجاست؟ اینکه میگویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی و قاضی برای ما بسیار مهم است، تصریح کرد: هیچ مقام، حزب و وزیر، وکیل، امیر، سرداری حق ندارد در حکم قاضی دخالت کند.
رئیس جمهوری افزود: اینکه قاضی چارچوب حقوقش طبق قانون اساسی، تا کجاست و آیا به خاطر شکایت یک فرد، میتواند حقوق عامه را زیر پا بگذارد، به خاطر اینکه ماشین من خسارت دیده و من شکایت کردم، میتواند آن اتوبان را درکل ببندد و بگوید من تشخیص میدهم که این اتوبان را ببندم چون در آن تصادف شده است و چه مقدار و تا کجا حق دارد و در حقوق عامه تا کجا میتواند دخالت کند. وی ادامه داد: آیا او میتواند به خاطر ضعف مدیریت، مدیر را در راهروی دادگستری ببرد؟ اگر یک قطار تأخیر کرد به خاطر اشکال مدیریت، دادستان میتواند راننده لکوموتیو را به زندان ببرد که چرا تأخیر کردی چون یک مسافر با موبایل شکایت کرده است. آیا میتواند خلبان را پایین بکشد و ببرد دادگاه که یک مسافر شکایت کرده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اشکال مدیریت در راهروی دادگستری حل نشده و راه و مسئول خودش را دارد و اگر مشکلی پیش آمد، وزیر مربوطه یا مقام بالاتر مسئول است، گفت: آیا بازرسی قوه قضائیه حق دارد در مدیریت دخالت کند؟ در قانون، سالها پیش یک کلمهای گنجانده و مجوز داده شد که اینها مداخله کنند. روحانی تصریح کرد: در جلسه سران سه قوه و شورای هماهنگی اقتصادی این را تصویب و ابلاغ کردیم که دستگاه بازرسی کشور، حق ندارد قبلش نظر دهد و به وزیر بگوید که من احساس میکنم این کار را بکنی آن طور میشود. این را لغو و به این دستگاه ابلاغ کردیم؛ به دلیل اینکه مدیریت مختل میشود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آیا میتوانیم با شنود مردم را محاکمه کنیم، افزود: با شنود نمیشود مردم را محاکمه کرد؛ در شنود، یک سرباز یا کارمند معمولی این نوار را پیاده میکند؛ نمیفهمد که چه است؛ قبل و بعدش نمیفهمد که چه میگوید. وی ادامه داد: در دولت یازدهم دستگاه اطلاعاتی راجع به مسئولیت یک آقایی گفته بود که این آقا فلان جا، فلان چیز را گفته، پس صلاحیت ندارد؛ گفتم بیاورید ببینیم چه گفته؛ وقتی آورد دیدیم این فرد شوخی کرده است. وقتی یک مسئول شنود، شوخی و جدی را نمیتواند بفهمد؛ او چطور میتواند مبنای کار یک قاضی باشد. رئیس جمهوری تصریح کرد: در شورای عالی امنیت ملی در زمان خودش مشخص کردیم، مجوز شنود فقط در جرایم سازمان یافته نظیر تروریسم و مواد مخدر میتواند داده شود؛ همین طوری که نمیشود برای هر کسی شنود گذاشت و بر مبنای آن قضاوت کرد.
ماجرای عزل دو قاضی از سوی امام (ره)
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه حتی اگر پدری برای پسر خود شنود بگذارد بعد از یکسال رابطه آنها به هم میخورد، گفت: مردم در حرفهای عادی و معمولیشان خیلی چیزهای شوخی و جدی میگویند. قرینه حالیه و قرینه محالیه است و نمیشود که فردی بر مبنای گوش کردن به این حرفها قضاوت کند.روحانی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دو نفر قاضی عالیرتبه درجه یک این کشور را عزل کرد بخاطر اینکه به شنود توجه کرده بودند، گفت: امام(ره) روی این مسائل حساس بود و اجازه نمیداد. رئیس جمهوری با اشاره به فرمان 8 مادهای امام راحل، تصریح کرد: امام میگوید «اگر وارد خانهای شدید فکر کردید اینجا تروریست است ولی دیدید اشتباه کردید تروریست نبود ولی بساط قمار و شراب و همه چیز است. اگر بیایید بیرون تعریف کنید که در این خانه من مشروب و آلات قمار دیدم، تو را باید شلاق بزنیم. چون اشاعه فحشا کردید.» درحالی که گاهی ابزار میگذارند برای اینکه برسند به این روز خوش که چی، کجا در حریم خصوصی، چه کار کرده، به تو چه ربطی دارد حریم خصوصی مردم.
چرا با امریکا مذاکره نمیکنیم
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به سیاستهای ضد ایرانی دولت امریکا اشاره کرد و اظهار داشت: این روزها کاخ سفید را در سردرگمی میبینیم و سخنان و حرفهای ناروا، مضحک و انتخاب سیاست رسوایی را شاهد هستیم. رئیس جمهوری با بیان اینکه معلوم شده کفگیر تحریم به ته دیگ خورده و دیگر چیزی نمانده است، گفت: دستگاه سیاسی امریکا با تحریمهای اخیر ثابت کرد که مسائل دینی را نمیتواند درک کند و فهم آن را ندارد. رئیس جمهوری ادامه داد: رئیس جمهوری امریکا با اعتقاد مسلمانها، مسأله مرجعیت و ولایت و رهبری که رهبر معنوی، فقهی و فتوایی مردم است، آشنا نیست و جایگاهها و حد خود را نمیشناسد؛ کما اینکه ادعاهایش، ادعاهای بیاساس است اما این حرکت او، واقعیت را برای مردم ما بخوبی روشن کرد. روحانی افزود: بعضیها میگفتند امریکاییها که میخواهند مذاکره کنند چرا قبول نمیکنید؛ این بیچاره میگوید من بی قید و شرط مذاکره میکنم و دلم میخواهد با ایران مذاکره کنم و عظمت اقتصاد و ملت ایران را میخواهم و از این حرفها میزند! رئیس جمهوری با بیان اینکه امریکاییها خودشان ثابت کردند که اینها حرفهای بیاساس، دروغ و واهی است، گفت: آنها نخست وزیر یک کشور آبرومند که دارای جایگاه والا در دنیای سیاست بوده و خود آن نخست وزیر هم دارای شخصیت فرهیختهای است برای برخی پیامها به ایران فرستادند و همزمان آمدند تحریم پتروشیمی را اعلام کردند. این با فهم و عرف و اخلاق سیاسی، با خرد جمعی و با چه چیزی سازگار است؟ در حالی نخست وزیر ژاپن در ایران در حال مذاکره بود، امریکا یک تحریم جدید، انجام داد و این بهترین راه برای این بود که نشان دهد که راست نمیگوید و بازی میکند. به گفته وی، تنها راهمان در این مقطع اتحاد، وحدت، همبستگی و فعال شدن در صحنه اقتصاد است.
بـــــرش
دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی؟
رئیس جمهوری با طرح این سؤال که چه کسی مسئول است؟ دستگاه اجرایی مسئول اداره کشور است یا یک قاضی یا مأمور امنیتی مسئول اداره کشور است؟ گفت: باید به داد تفکیک قوا برسیم؛ دستگاه قضایی هم باید مستقل باشد. همچنین حوزههای علمیه و دانشگاهها باید مشخص کنند، حق علم قاضی تا کجاست؟ اینکه میگویید قاضی علم پیدا کرده این علمش کجا حجت است؟ آیا هر کجا قاضی علم پیدا کرد، حجت برای حکم است؟
تشییع پیکر شهدا امروز در تهران
در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، مراسم وداع با پیکرهای مطهر۱۵۰ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس در پایتخت برگزار شد. به گزارش تسنیم، این مراسم چهارشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد و عموم مردم با حضور در باغ موزه دفاع مقدس ضمن تجدید میثاق با شهدا، با پیکرهای مطهرشان وداع کردند. همچنین پیکر مطهر این شهدا صبح امروز پنجشنبه 6 تیرماه از مقابل دانشگاه تهران به سمت پل حافظ تشییع خواهد شد. از این 150 شهید هشت سال دوران دفاع مقدس، هویت 34 شهید شناسایی شده و هویت 116 شهید هنوز احراز نشده است. پیکر مطهر 150 شهید دوران دفاع مقدس طی هفته آینده در استانهای قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر، اردبیل، تهران، گیلان، خوزستان و قزوین برگزار، تشییع و خاکسپاری خواهد شد.
واکنش فرمانده سپاه به تحریمهای جدید امریکا
فرمانده کل سپاه اعمال تحریمهای اخیر امریکا علیه فرماندهان این نهاد را ناشی از اوج استیصال، درماندگی و غضب آنان برابر اقتدار و عظمت ایران اسلامی توصیف کرد. به گزارش فارس، سرلشکر حسین سلامی خطاب به فرماندهان تحریم شده گفت: به شما عزیزان که در راستای دفاع از منافع و امنیت ملی کشور هدف غضب و کینه دشمن و تحریم امریکای پلید و جنایتکار واقع شدهاید، تبریک میگویم و شکی نیست که دشمنان در آینده و در میدان عمل پیامدهای اقدام شیطانی و کینه توزانه خود را بهتر و محسوس تر درک و فهم خواهند کرد.
دولت و مجلس، ایران نیست آقای مصباحی مقدم؟!
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز در گفتوگویی با «خبر آنلاین»، مسائلی را درباره لوایح مرتبط با FATF مطرح کرد که بخشی از آن میتواند قابل توجه باشد.
مصباحی مقدم در بخشهای ابتدایی سخنانش میگوید: «قبلاً هم ما میگفتیم FATF حتی اگر کشوری را در لیست سیاه خود قرار دهد، تنها توصیه میکند در تجارت با این کشور احتیاط کنید یا شدت احتیاط را اعمال کنید.» اما ایشان گویی فراموش کرده که اتفاقاً مسأله این است که تقریباً تمام کشورهای دنیا به دلایل فنی این توصیهها را اعمال میکنند و آن را جدی میگیرند.
این یعنی اتفاقاً توصیههای این کارگروه از درجه اهمیت اجرایی فوقالعادهای در نظام مالی دنیا برخوردار است. قطعاً ایشان به خاطر دارد که وزیر خارجه در جلسه 15 مهرماه 97 در مجلس به صراحت حتی درباره کشورهای دوست ایران گفته بود: «رئیس بانک مرکزی چین به آقای همتی گفته بدون FATF نمیتوانیم کار شما را انجام دهیم.» با این توصیف آیا باز هم از نظر آقای مصباحی مقدم توصیههای FATF مهم نیستند؟
نکته دیگر این جمله آقای مصباحی مقدم است که گفته «FATF هیچ داغ و درفش و قدرت اجرایی برای کشورهایی که الحاق پیدا نکردهاند، در اختیار ندارد.» این جملهای کاملاً درست است اما یک تبصره مهم دارد که عدم اشاره آقای مصباحی مقدم به آن عجیب به نظر میرسد. آن هم اینکه 194 کشور دنیا با پذیرش شروط و قواعد FATF، به این قواعد عمل میکنند و تنها چهار کشور ایران، کره شمالی، سومالی و بروندی هستند که عضو هیچ یک از اتحادیههای منطقهای یا گروههای همکار این کارگروه نشدهاند. با این حساب درست است که FATF هیچ داغی و درفشی برای کشورهای غیرهمکار خود ندارد اما مسأله این است که 3 کشور دیگر این فهرست به جز ایران هم تقریباً از هیچ اهمیتی در نظام اقتصادی دنیا برخوردار نیستند که ما خوشحال باشیم میتوانیم خارج از قواعد FATF با آنها کار کنیم.
مسأله دیگر مورد اشاره ایشان این است که گفته است: «ما اطمینان خاطر میدهیم که عدم تصویب این دو لایحه هیچ تبعات جدیدی برای ایران نخواهد داشت.»
ایشان در همین مصاحبه دلیل عدم تصمیمگیری و رأی احتمالی منفی به لوایح FATF در روزهای قبل از نوروز را جلوگیری از وارد شدن شوک به بازار عنوان کرده است. خب خیلی طبیعی است که این سؤال پرسیده شود که اگر عدم تصویب لوایح پالرمو و CFT تبعات جدیدی ندارد، چرا مجمع پذیرفت که عدم دادن رأی مثبت به این لوایح به بازار شوک وارد میکند و این کار را به تعویق انداخت؟ آیا اگر در میانه سال این رأی منفی داده شود، شوک به بازار وارد نمیشود؟ آیا شوک به بازار خودش یکی از مهمترین تبعات منفی این تصمیم نیست؟
نکته دیگر این سخن آقای مصباحی مقدم است که اشاره کرده «اگر ما به FATF هم بپیوندیم، مشکلی حل نمیشود و آن سرمایهگذاری خارجی در ایران صورت نمیگیرد.» این کاملاً درست است. اما مسأله FATF از نظر بخش وسیعی از کارشناسان و همین طور دولت چیزی کاملاً عکس این است. مسألهای که وزیر امور خارجه در جلسه 15 مهر سال 97 در مجلس این گونه آن را مطرح کرد: «نمیتوانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه CFT مشکلات حل شود اما این تضمین را میدهیم که با نپیوستن به این لایحه، امریکا بهانههای مهمی برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.» به بیان دقیقتر، الان مسأله و فوریت FATF برای ما مسأله فرار از مشکلات مضاعف و درگیریهای مالی جدید است، نه گشایش فضای اقتصادی.
حجتالاسلام مصباحی مقدمی در جایی از مصاحبه خود درباره اشاره بیانیه اخیر FATF به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «برای ما چه اهمیتی دارد که آنها اسم مجمع را بیاورند یا خیر. مهم این است که ایران هنوز به این جمعبندی نرسیده است که به این دو کنوانسیون در شرایط تحریم امریکا بپیوندد.»
ایشان در حالی از نرسیدن ایران به جمعبندی سخن میگوید که دو قوه کشور یعنی مجلس و دولت با جدیت با لوایح یاد شده موافقت کردهاند و بر تأیید نهایی آن تأکید دارند. درست است که در ساختار قانونی کشور این مصوبات در پیچ دو نهاد دیگر گیر کرده است اما با توجه به تصویب و تأیید نهادهای انتخابی، مشخص نیست بلاتکلیفی و عدم جمعبندی در این رابطه در دو نهاد دیگر را تا چه اندازه میتوان به نظر کل ایران تعمیم داد. هر چند تبعات و آثار آن تصمیم قطعاً بر کل ایران تأثیر میگذارد.
تحریم ظریف برای تضعیف قدرت نرم ایران
این تحریم نشان میدهد امریکاییها از موفقیت دیپلماسی ایران بخصوص کارکرد شخص آقای ظریف در روابط بینالملل ناراضی هستند و در مقابل دیپلماسی ایران شکست خوردهاند بنابراین درصدد تحریم این عنصر قدرت ایران برآمدهاند. پیشتر شاهد بودیم ترامپ صراحتاً اعتراف کرد که جان کری، وزیر خارجه سابق امریکا نتوانست در خلال مذاکرات هستهای و در مذاکره مستقیم با ظریف از عهده مذاکره مؤثر برای امریکا بربیاید. این در حالی است که در ادامه آن دیپلماسی ایران بویژه طی ماههای گذشته و در بحبوحه اوجگیری تنشها و اجرای راهبرد فشار حداکثری امریکا وزنه مؤثری برای مقابله با آن بوده است.
از این رو به نظر میرسد دولت امریکا دچار یک بنبست راهبردی شده و در حالی که از مؤلفههای فشار و تهدید علیه ایران در بالاترین سطح ممکن بهره میگیرد، برای خنثی کردن و از کار انداختن دیپلماسی ایران و سکاندار آن نیزتلاش میکند تا با توجه به شکستهای دیپلماتیک پیاپی، این نقطه قوت و مزیت نسبی ایران را خنثی کنند.
- یکی دیگر از دلایل تضعیف قدرت دیپلماتیک ایران از سوی امریکا بهرهگیری از سیاست دیپلماسی اجبار از طریق کشاندن جمهوری اسلامی به تسلیم یا مذاکره تحت فشار است. امریکاییها میکوشند با تحریم وزیر خارجه ایران، آن را به مذاکره تحت فشار ناچار کنند تا در نهایت با تضعیف قدرت چانهزنی و دیپلماتیک آن، به اهداف و خواستههای یکجانبه خود دست یابند.
از این منظر نمیتوان تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی را به بسته شدن کامل درهای دیپلماسی تعبیر کرد بلکه میتوان آن را اقدامی در جهت تشدید فشارها برای مهیا کردن زمینههای مذاکره با تهران از طریق قرار دادن آن در موقعیت ضعف مطلق تلقی کرد.
فارغ از همه اهداف پیدا و پنهانی که دولت امریکا از تحریم وزیر امور خارجه ایران دنبال میکند، تحریم وزیر خارجه ایران به طور مشخص فراتر از تحریم دیپلماسی، تحریم فرآیند صلح و حامیان آن نیز به شمار میآید زیرا وزیر خارجه ایران در سالهای اخیر بیشترین تلاشها را در حوزه دیپلماسی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته است چنان که نامزد جایزه صلح نوبل هم شده است بنابراین این بار تحریم ایشان به بیانی تحریم صلح در عرصه بینالمللی هم ارزیابی میشود و میتواند به مخدوش شدن بیش از پیش جایگاه بینالمللی امریکا منجر شود.
از این رو به نظر میرسد دولت امریکا دچار یک بنبست راهبردی شده و در حالی که از مؤلفههای فشار و تهدید علیه ایران در بالاترین سطح ممکن بهره میگیرد، برای خنثی کردن و از کار انداختن دیپلماسی ایران و سکاندار آن نیزتلاش میکند تا با توجه به شکستهای دیپلماتیک پیاپی، این نقطه قوت و مزیت نسبی ایران را خنثی کنند.
- یکی دیگر از دلایل تضعیف قدرت دیپلماتیک ایران از سوی امریکا بهرهگیری از سیاست دیپلماسی اجبار از طریق کشاندن جمهوری اسلامی به تسلیم یا مذاکره تحت فشار است. امریکاییها میکوشند با تحریم وزیر خارجه ایران، آن را به مذاکره تحت فشار ناچار کنند تا در نهایت با تضعیف قدرت چانهزنی و دیپلماتیک آن، به اهداف و خواستههای یکجانبه خود دست یابند.
از این منظر نمیتوان تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی را به بسته شدن کامل درهای دیپلماسی تعبیر کرد بلکه میتوان آن را اقدامی در جهت تشدید فشارها برای مهیا کردن زمینههای مذاکره با تهران از طریق قرار دادن آن در موقعیت ضعف مطلق تلقی کرد.
فارغ از همه اهداف پیدا و پنهانی که دولت امریکا از تحریم وزیر امور خارجه ایران دنبال میکند، تحریم وزیر خارجه ایران به طور مشخص فراتر از تحریم دیپلماسی، تحریم فرآیند صلح و حامیان آن نیز به شمار میآید زیرا وزیر خارجه ایران در سالهای اخیر بیشترین تلاشها را در حوزه دیپلماسی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه و جهان داشته است چنان که نامزد جایزه صلح نوبل هم شده است بنابراین این بار تحریم ایشان به بیانی تحریم صلح در عرصه بینالمللی هم ارزیابی میشود و میتواند به مخدوش شدن بیش از پیش جایگاه بینالمللی امریکا منجر شود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
مبازره سختگیرانه با فساد وظیفه مهم قوه قضائیه است
-
باید به داد تفکیک قوا برسیم
-
تشییع پیکر شهدا امروز در تهران
-
واکنش فرمانده سپاه به تحریمهای جدید امریکا
-
دولت و مجلس، ایران نیست آقای مصباحی مقدم؟!
-
تحریم ظریف برای تضعیف قدرت نرم ایران
اخبارایران آنلاین