گفت و گوی «ایران» با کارشناسان درباره برنامه خشونت زدایی در مدارس
شاداب سازی با نه به خشونت علیه دانش آموزان
هدی هاشمی
خبرنگار
دیروز معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از اجرای طرح خشونتزدایی در مدارس خبر داد. رضوانه حکیمزاده اعلام کرد که طرح خشونتزدایی همه جانبه است و معلمان، مدیران و والدین جزو گروههایی هستند که باید آموزشهای لازم را دریافت کنند. موضوعی که بارها و بارها کارشناسان تعلیم و تربیت از مسئولان آموزش و پرورش درخواست کردند که برایش طرح و برنامهای داشته باشند. آنها حتی چند بار از مسئولان خواستند تا روزی را به نام «نه به خشونت در مدرسه» نامگذاری کنند. کارشناسان تعلیم و تربیت به «شمار بالای دانشآموزان کلاس، کمبود یا نبود مشاور پرورشی و مددکار اجتماعی کارآمد و کارشناس، فضای ناشاد مدرسهها، کمبود امکانات ورزشی، درسهای خستهکننده و حجم بالای کتابهای درسی، نبود یا ضعف قانون و آیین نامههای حمایتی از حقوق معلم و کم اعتبار شدن جایگاه معلم» تأکید میکنند که موجب خشونت در مدرسهها میشود. گرچه مسئولان آموزش و پرورش خشونت جسمی و کلامی در مدرسه را غیرقانونی اعلام کردهاند اما در این ماهها گاهی از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت چند دانش آموز به شیوههای مختلف به گوش میرسد. همین یک ماه پیش بود خبری منتشر شد که تنبیه معلمی موجب آسیب رساندن به چشم دانشآموز شده بود البته موضوع فقط تنبیه بدنی نیست آنطور که بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت میگویند هماکنون برخی دانشآموزان از سوی معلمهای خود «تحقیر» میشوند که این نوع تنبیه به مراتب بدتر از تنبیه فیزیکی است. موضوعی که موجب شده مسئولان آموزش و پرورش دربارهاش چاره اندیشی کنند. رضوانه حکیمزاده در این باره بیشتر توضیح میدهد: کودکان بسیاری قربانی خشونت هستند ما میخواهیم کودکان مفاهیم خشونت را بدانند البته هدف ما در این طرح فقط کودکان نیستند بلکه معلمان و خانوادهها هم هستند.
او با اشاره به اینکه خشونت فقط فیزیکی نیست میگوید: دانشآموزان ما شاید فقط خشونت را فیزیکی میدانند اما ما در این طرح هدفمان توضیح ابعاد مختلف خشونت است. ما به دانشآموزان یاد میدهیم فقط تنبیه بدنی جزو خشونت نیست. بسیاری از دانشآموزان هم میدانند که خشونت جسمی آشکارترین نوع خشونت است. در این طرح میخواهیم به دانشآموزان آموزش دهیم که تحقیرکردن، توهین، برچسب زدن، گفتن الفاظ نامربوط، رفتارهای سرزنشکننده والدین و گفتن جملات ناامیدکننده معلمان هم خشونت محسوب میشود. فکر میکنیم باید دانشآموزان با انواع رفتارهای خشونتآمیز آشنا شوند. این آگاهی البته کمک میکند تا بعدها هم وقتی دانشآموز وارد جامعه شود، خشونت کمتری را تجربه کند.
او تأکید میکند: سیاست وزارتخانه این است که بسترهای لازم را فراهم کند تا دانشآموزان از طریق فعالیتهای فرهنگی و آموزشی یک محیط با نشاط را تجربه کنند. برای تغییر شرایط کلاسها و مدارس از یک محیط خشک و غیر منعطف به یک محیط شاداب و پرنشاط که در سند تحول بنیادین نظام آموزشی نیز بر آن تأکید شده است، تحولاتی در روشهای یاددهی و یادگیری ایجاد شد تا دانشآموزان بویژه کودکان با توجه به اقتضائات سنی خود به صورت طبیعی و در بستر یادگیری شاداب باشند و شادی را تجربه کنند.
حکیمزاده میافزاید: آماری درباره میزان خشونت در مدارس دخترانه و پسرانه وجود ندارد اما در بین دانشآموزان و گروههای هم سن و سال دختر بیشتر درگیر خشونتهای کلامی میشوند و دانشآموزان پسر خشونتهای فیزیکی را تجربه میکنند. ما میخواهیم در این برنامه، توانمندسازی و آگاهیدهی در برابر کنترل و اصلاح رفتارهای نادرست و انواع خشونت غیرفیزیکی را آموزش دهیم. ما میخواهیم روی بعد روانی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان کار کنیم. دانشآموزان بدانند که با هم کلاسی و خانواده خود چگونه برخورد کنند.
سیستم آموزشی را خلاقتر کنیم
مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که تمام هدفشان این است که شادی را جایگزین خشونت در مدارس کنند . طرح عید و داستان به جای تکالیف نوروزی همچون ممنوعیت برگزاری آزمونهای تستی و استفاده از کتابهای آموزشی و کمک آموزشی و تغییر ماهیت تکالیف از مشق شب سنتی به تکالیف مهارتی، از جمله سیاستها و برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس است که به صورت جدی در دوره ابتدایی پیگیری میشود. برنامههایی که به گفته کارشناسان تعلیم و تربیت خوب است اما کافی نیست. موضوعی که جواد بابازاده معلم آموزش و پرورش بر آن تأکید میکند و به خبرنگار «ایران» میگوید: بسیار خوب است که دانشآموزان با انواع خشونت آشنا میشوند و همین بالا رفتن آگاهیهای فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان موجب میشود که میزان آن در جامعه هم کاهش پیدا کند اما بر این باورم خشونت در مدرسه میتواند از سوی معلم به دانشآموز، دانشآموز به معلم یا دانشآموز به دانشآموز به یکدیگر وارد شود. اما سیستم آموزش و پرورش هم در روند خشونت بسیار مهم است. تعداد معلمها کافی نیست کلاسها شلوغ است و محتوای کتابها هم سنگین است. معلم قدرت کنترل این دانشآموزان را ندارد، خسته میشود و درنهایت با آنها برخورد میکند. باید در این باره هم چاره اندیشی کنند.
او با اشاره به اینکه سیستم مدرسه باید شادابتر باشد اظهار میکند: شادابسازی و خشونت زدایی باید از ساختمانهای مدارس شروع شود همچنین باید مقررات مدرسه کمی تغییر کند. سیستم آموزشی ما خلاقیت ندارد. وقتی دانشآموزان وارد مدرسه میشوند احساس رغبت نمیکنند اما حالا شما اگر دقت کرده باشید وقتی دانشآموزان از مدرسه تعطیل میشوند بسیار خوشحالند چرا که مدرسه فضای شاد و دلچسبی برای آنها ندارد.
پیشنهاد واگذاری واحدهای ۳۵تا ۴۰متری به دانشجویان متأهل ارشد و دکترا
وزیر کشور درباره پیشنهاد مطرح شده در جلسه شورای اجتماعی کشور به منظور تقویت ازدواج آسان در محیط دانشگاهی گفت: بر اساس این پیشنهاد عنوان شد که دانشجویان مقطع فوق لیسانس و دکترا هنگام تحصیل اگر متأهل شوند، به مدت ۴ سال واحد ۳۵متری تا ۴۰متری در اختیارشان قرار داده شود که در این زمینه با برخی دانشگاهها صحبت کردیم؛ آنها اعلام آمادگی کردند تا زمین در اختیار بگذارند؛ همچنین با وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه صحبت شد و ایشان قبول کرد کمکهایی انجام دهند.
به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: باید جلسات مستقلی با دستگاههای متولی این مسأله و خیرین برگزار کنیم تا در صورت امکان در سال اول حدود ۱۰۰۰ واحد در کل کشور بسازیم. انگیزه خوبی خواهد شد و هر کس در دوره فوق لیسانس و دکترا ازدواج میکند به مدت چهارسال واحدی را در اختیارش قرار میدهیم، این موضوع تشویقگر خواهد بود زیرا یکی از مشکلات ازدواج مسکن است. اگر این طرح موفق شود شاید بتوان جریانی ایجاد کرد. مردم ما نیز آمادگی لازم برای کمک دارند بنابراین اگر متولیان تشکلها، خیرین و دستگاههای اجرایی کمک کنند تا نمونه و الگویی هزارتایی را امسال در کشور اجرا کنیم، چشمه جاری از خیر و منفعت خواهد بود. وی با بیان اینکه تصور اینکه با بخشنامه، دستورالعمل و ساختار میتوانیم جوانان مطلوب مورد نظر خود را داشته باشیم قطعاً خطا است بخصوص در شرایط کنونی که امکان دسترسی مردم بویژه جوانان به رسانههای جمعی فراوان است و «انتشار» در جامعه ما بشدت بالا رفته است، گفت: این انتشار در حوزه سلیقه، باورها، سبک زندگی و اوقات فراغت است یعنی در همه حوزهها قدرت انتشار بسیار بالاست امروز اگر مد موسیقی یا سبک زندگی در دنیا باب میشود، کمتر از ۲۴ ساعت جوانان اطلاعات آن را دریافت میکنند. اینکه فکر کنیم در هر زمینهای میتوانیم این موج انتشار را هدایت کنیم یا مانع شویم با توجه به میزان دسترسی کار سختی است. وزیر کشور تأکید کرد: آنچه که میتواند جوانان را مصون کند همین است که باید باورها و اعتقادات توحیدی آنها تقویت شود. باید پرسید در این رابطه چقدر فعال بودهایم؟ مساجد، صدا و سیما، هیأتها، دانشگاهها و مدارس ما چقدر فعال بودند؟
برنامه ایمنی ساختمان های بلند مرتبه رد شد
براساس مصوبه شورای شهر در ۲۵ مهر سال 96، شهرداری تهران موظف شد تا طی مدت شش ماه (فروردین 97)، برنامه عملیاتی ایمنسازی ساختمانهای بلند مرتبه را به شورای شهر ارائه دهد، اما با وجود تصویب دو فوریت این طرح در شورا، شهرداری با تأخیر 7 ماهه پس از مهلت قانونی تعیین شده، این لایحه را در آبان سال ۹۷و با وجود ایراداتی به شورا ارسال کرد. لایحهای که البته در جلسه دیروز شوراییها، مورد اعتراض قرار گرفت وکلیات آن هم به علت نبود برخی اولویتها همچون نحوه استحکام بخشی به ساختمانها رد شد. براساس این لایحه شهرداری تهران موظف است دسترسی خودروهای آتش نشانی و انجام عملیات امداد و نجات در ساختمانهای بلندمرتبه را تسهیل کرده و هر شش ماه یکبار گزارش اجرای این مصوبه را به شورا ارائه دهد.
در سال های گذشته 5 هزار و 121 ساختمان بلند مرتبه در تهران پروانه ساخت و ساز دریافت کردهاند که از این تعداد، تنها 3 هزار و 123 مورد دارای پایان کار هستند، این درحالیست که در سال گذشته 155 ساختمان
9 طبقه به بالا دچار آتش سوزی شدهاند. و تاکنون هیچ برنامه عملیاتی برای ایمن سازی ساختمان ها ی بلند مرتبه وجود ندارد
«علی اعطا»، سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به آمار قابل تأملی که بعد از حادثه پلاسکو از وجود ساختمان های ناایمن منتشر شد، به «ایران» میگوید: این آمار نشان میدهد که تعداد زیادی ساختمان بلند مرتبه فاقد شناسنامه فنی، نقشه و تأسیسات سازه هستند و یا تعدادی دیگر نیز در معابر کم عرض ساخته شدهاند که امکان دسترسی به آنها سخت است. اعطا با بیان اینکه تاکنون برنامه عملیاتی برای ساختمان های بلند مرتبه وجود نداشته و آیین نامهها و دستورالعمل ها نیز مختص ساختمانهای بلند مرتبه جدید الاحداث است، میگوید: من به عنوان یکی از طراحان لایحه ایمن سازی، از آنجا که نکات مد نظرمان تأمین نشد، با کلیات آن مخالفت کردم و لایحه رد شد.بنابراین شهرداری باید ظرف 2 تا 3 هفته آینده، ایرادات را برطرف کرده و دوباره به شورا ارائه دهد. از طرفی مبحث 22 ملی ساختمان که وظیفه مراقبت و نگهداری ساختمان را دارد و هماکنون اجرا نمیشود، هم در دستور کار این برنامه قرار میگیرد.
هاشمی: درباره ناآرامی های کارکنان مترو روشنگری نشد
رئیس شورای اسلامی شهر در مورد ناآرامیهای اخیر در شرکت بهرهبرداری مترو با بیان اینکه هر گونه اختلال در سیستم حمل و نقلی مترو با دو و نیم میلیون سفر در روز پسندیده نیست، گفت: شهرداری میبایست در مورد این گونه مسائل روشنگری میکرد تا نگذارد تبعات این اخبار کذب و شایعات موجب بروز مشکلاتی شود. به گزارش ایسنا، محسن هاشمی افزود: به دنبال ادغام شرکت «شهربان »و «حریم بان» در یگان انتظامی و اعلام این موضوع به سازمانها و شرکت ها که موجب شد برخیها در حفاظت از مترو دچار نگرانیهایی شوند، این نگرانیها کم کم دامنه دار و سبب بروز مشکلات و ناآرامیهایی شد. بهتر بود که در همان زمان اطلاع رسانیهای لازم صورت میگرفت. هاشمی در واکنش به اتفاقات اخیر در خصوص «نجفی» به مزاح گفت: این موضوع مردانه است و وقتی خبرنگاران خانم رفتند برایتان توضیح میدهم.