جیم کری، کمدین مشهور کانادایی-امریکایی، در نقاشی جدیدش، دونالد ترامپ را متهم به این کرده که با سیاستهای اشتباه برخی مردم امریکا را به مشتی کینه جو تبدیل کرده است. آن طور که در خبر مهر آمده، انتشار این نقاشی در صفحه توئیتر جیم کری واکنشهای بسیاری را برانگیخته، چنان که حتی ترامپ هم به اظهارنظر درباره آن پرداخته است. نقاشی جیم کری در نتیجه برخوردی است که چند روز قبل میان دانشآموزان دبیرستانی در کنتاکی و «نیتن فیلیپس» ریش سفید بومی امریکایی و بازنشسته ارتش ایالات متحده رخ داده است.
در ویدئویی که از این برخورد منتشر شده، دانشآموزان امریکایی «فیلیپس» را که در راهپیمایی بومیها شرکت کرده بود دوره کرده و با بر سر داشتن کلاههای «امریکا را دوباره بزرگ کن» ترامپ به او میخندیدند.
کری در نقاشیاش تلاش کرده مخاطبان را متوجه نفرتی کند که در نتیجه شیوع سیاستها وتفکرات ترامپ در جامعه شکل گرفته است. او در توصیف خود از این نقاشی و اتفاق نوشته:«بچه مارها» اما رئیس جمهوری امریکا نظر متفاوتی از فیلم منتشر شده از این حادثه داشته و در برابر واکنشهایی که به رفتار دانشآموزان شده، در حساب شخصی توئیتریاش نوشته است: «دانشآموزان کاوینگتون تبدیل به نمادی از اخبار جعلی -و اینکه میتواند چقدر بد باشد- شدهاند...» البته این نخستین مرتبهای نیست که یکی از هنرپیشههای هالیوود در برابر سیاستهای ترامپ موضع گرفته است. پیش از این هم بارها شاهد اظهارنظرهای منفی بازیگران و روشنفکران امریکایی در واکنش به رئیس جمهوری امریکا و گفتههای او بودهایم.
پرویز جاهد از عکس های نمایشگاه خود با عنوان «وقتی شهری می خوابد» به «ایران» میگوید
بازآفرینی چهره شهرها به سبک سینمای «نوآر»
سعیده احسانی راد
خبرنگار
پرویز جاهد، نویسنده، منتقد سینمایی و کارگردان، نمایشگاه عکسی را با عنوان «وقتی شهری میخوابد» در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران برپا کرده است. جاهد پیش از این نیز نمایشگاهی از پرترههای هنرمندان را در مجموعه عکسهایی از سی سال پژوهش در زمینه سینمای موج نوی ایران برپا کرده بود. حالا او دومین نمایشگاه خود را تحت تأثیر سبک خاصی از سینمای جنایی به نام فیلم نوآر (Film noir) برگزار کرده و پیش چشم علاقهمندان قرار داده است.
عکسهای این منتقد سینما از شبهای شهرهایی است که طی سالهای گذشته به آنها سفر کرده است. چنان که جاهد میگوید، از زمانی که به خاطر دارد دلبسته سینما بویژه سینمای نوآر و به تبع آن فضای شهری بوده و ادامه میدهد: «از سال 2000 که از ایران مهاجرت کردم، به شهرهای مختلفی سفرکردم و در تمام این سفرها متأثر از سینمای نوآر از شهرها در ساعات شب عکاسی میکردم که دربرگیرنده مجموعه متعدد و متنوعی است.»
این نمایشگاه شامل 40 عکس از شهرهایی چون پاریس٬ لندن٬ پراگ٬ استانبول و چند شهر دیگر است که در شب عکاسی شده است.
پرویز جاهد متولد 1340 منتقد سینما و کارگردان، فارغالتحصیل رشته مطالعات فیلم در دانشگاه وستمینستر لندن و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشکده سینما و تئاتر تهران است.
او درباره اینکه چرا شب را برای عکاسی انتخاب کرده و در عکسهایش آدمها سیاه و مرموز بهنظر میرسند و به نوعی دلهره آور هستند، به «ایران» میگوید: «شب نیمه آرام بخش، زیبا و دوست داشتنی زندگی انسان مدرن شهری است. پس از یک روز کاری شلوغ و دوندگی و رفت و آمد و تلاش که همه انرژی و توان ما را میبلعد این شب است که امکانی برای آسودن و خستگی برایمان فراهم می کند. تنها در ساعات و لحظات شب است که روح و ذهن ما آرام میگیرد و رؤیاها سر برمی آورند.»
بهگفته او«شب آرام و سنگین و مرموز از راه میرسد و چادر سیاه خود را بر سر شهر ، خیابان ، مغازهها و خانهها میاندازد و همه چیز غرق در تاریکی میشود، شب همه کثافتها و زشتیها را میپوشاند. در دل سیاهی شب است که زندگی دیگری آغاز میشود؛ هرچند در پس این آرامش ظاهری، شهر آبستن حوادثی شوم و سهمناک میشود و این همان جانمایه بسیاری از فیلمهای نوآر کلاسیک و مدرن است.»
دربرخی عکسهای این منتقد سینما بازی نورهای نئون در تاریکی شب و زمینهای خیس باران خورده و آدمهایی که صورتشان دیده نمیشود و هیبتشان آن قدر سنگین است که گویا رازی را با خود دارند، مخاطب را جذب میکند که جاهد در این مورد معتقد است: «خیابانها و کوچههای خلوت و تاریکی که با نور چراغهای کنار خیابان یا نور پنجرههای آپارتمانها یا نور اتومبیلهایی که با شتاب میگذرد، یا تلألؤ نورهای نئون سر در مغازهها، کافهها، رستورانها، سینماها و سالنهای نمایش میتوانند مکان وقوع جنایتی هولناک یا فعالیت شبانه دارو دستهای تبهکار و زیر زمینی باشند؛ خیابانهایی که سایهها در آن ترسناک و تهدید کنندهاند؛ حالا این خیابانها میخواهد در لندن باشد یا در پراگ یا درتهران یا در استانبول یا در شهری کوچک و دورافتاده در غرب امریکا. شهرهایی که در شب، زیبا و فریبنده اما در عین حال مرموز و هراس انگیزند و خشونتی پنهان و نامرئی در دل آنها و دنیای زیرزمینی آنها جاری است. شهرهایی که با خیابانهای سنگفرش باران خورده و خیس که نورهای چراغهای نئون مغازهها، هتلها، سردر سینماها ، کافهها و رستورانها بازمیتابانند.»
جاهد که تحت تأثیر سینمای نوآر از شبهای شهرها عکس گرفته به این نکته اشاره میکند که جان التون، فیلمبردار مشهور فیلمهای نوآر، در کتاب «نقاشی با نور» جذابیت چنین نماهایی را ناشی از بازی نور و بازتابهای آن روی سطح خیس و براق خیابانها میداند. در چنین فضای شهری نیمه تاریک است که موتیفهای نوآر در کتاب نقاشی با نور جذابیت چنین نماهایی را ناشی از بازی نور و بازتابهای آن روی سطح خیس و براق خیابان میداند. در چنین فضاهای شهری نیمه تاریک است که موتیفهای نوآری حضور خود را اعلام میکنند. فضاهای خارجی که قهرمان تنها، عاصی و شکست خورده نوآر را در خود جای میدهد. فیلمهای نوآر به شکل درخشانی از تاریکی سینما استفاده میکنند. در سالنهای تاریک سینما تأثیر نورهای نوآر دو چندان میشود و این یکی از رمزهای جذابیت فیلمهای نوآر است.
اینها زیباترین و خیرهکنندهترین تصاویر از شهر و زندگی شهری در ساعات دیروقت شب است که همیشه برایم جذاب بودهاند. این فضاهای شهری آشنا خیلی پیشتر از آنکه بخواهم خودم آنها را از نزدیک با دوربین عکاسیام تجربه و ثبت کنم، از دل فیلمهای نوآر امریکایی و فرانسوی سربرآورده و در ذهن من جای گرفته و دلمشغولی من شدهاند.
به گفته جاهد«آنچه نئو نوآری مثل فیلم درخشان «راننده تاکسی» را به فیلمی فراموش نشدنی تبدیل کرده، بهخاطر چراغهای نئون، فضاهای دود گرفته و پرسهزنی شبانه تراویس بیکل یا تاکسی در خیابانهای پرنور و افسونگر نیویورک است. شاید اولین بار بعد از دیدن راننده تاکسی اسکورسیزی یا «آسانسور به سوی سکوی اعدام» لویی مال یا «خواب بزرگ» هاوارد هاوکز، یا «دارودسته بزرگ» جوزف اچ لوئیس بود که به فکر عکاسی از زندگی شبانه و فضاها و خیابانها و کوچه پس کوچههای شهرها در دل شب افتادم. بعد از آن بود که هروقت به شهری سفر کردم هرجا و هروقت مقدور بود، به عکاسی شبانه از شهرها پرداختم.
جاهد در آخر میگوید: «این نمایشگاه و این عکسها تنها پرسهها و گشت و گذارها و مشاهدات شبانه من در شهرهایی چون پاریس، پراگ، کن، کارلو ویواری، طنجه(مراکش)، استانبول و تهران است. البته مجموعه عکسهای متعدد دیگری هم دارم که در آینده قصد دارم این مجموعهها را به مرور به نمایش بگذارم. همچنین قصد دارم کتاب عکسهایم را نیز منتشر کنم.»
گفتنی است نمایشگاه «وقتی شهری میخوابد» که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شده، روز هشتم بهمن ماه به کار خود پایان دهد.
کم و کیف اختتامیه و افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
محلهای برگزاری، کارگردانان و مجریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. طبق اعلام روابط عمومی جشنواره، مراسم افتتاحیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر سهشنبه شب نهم بهمن ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد. کیارش اسدیزاده کارگردان مراسم افتتاحیه و منصور ضابطیان مجری مراسم است. همچنین مراسم اختتامیه جشنواره بیست و دوم بهمن ماه در برج میلاد برگزار میشود و احد صادقی کارگردان این مراسم است. اجرای مراسم اختتامیه را محمدرضا شهیدیفر برعهده دارد. در حالی افتتاحیه فیلم فجر در پردیس تئاتر تهران برگزار میشود که این پردیس از زمان افتتاحش کمتر میزبان اجرای تئاتر بوده است!
اعلام ترکیب شوراهای بنیاد سینمایی فارابی از سال ۱۳۸۴ تاکنون
بنیاد سینمایی فارابی، به منظور شفافسازی روندها و سیاستهای سینمایی بنیاد فارابی در گزارشی تفصیلی، ترکیب شوراهای مشورتی خود را طی مدیریت ۵ مدیرعامل این بنیاد طی ۱۴ سال گذشته تاکنون اعلام کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: بنیاد سینمایی فارابی مانند هر مؤسسه فرهنگی و سینمایی، بر اساس راهبردهای کلان، مأموریتها و اولویتهای تعیین شده، برنامههای سالانه خود را تدوین و اجرا میکند. راهبرد فارابی در دوران جدید، تکیه و تمرکز بر تولید و ارتقای محتوای فرهنگی است. بنابراین حمایت عام از همه فیلمها در دستور کار بنیاد سینمایی فارابی قرار ندارد اما حمایت از فیلمهایی با اولویتهای فرهنگی، از برنامههای اصلی بنیاد به شمار میرود. نکته حائز اهمیت در این گزارش این است که؛ تصمیمگیری در مورد حمایت و میزان و نحوه حمایتها، به عهده کمیسیون فرهنگی و هنری (شورای تسهیلات یا تولید) بنیاد است.
نامزدهای «کتاب سال» معرفی شدند
نامزدهای نهایی سی و ششمین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» در بخشهای کلیات و دین، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، اقتصاد، حقوق، حسابداری، مدیریت و بازرگانی، آموزش و پرورش، علوم نظامی و زبان معرفی شدند. کتاب سال جمهوری اسلامی ایران جایزهای است که هر سال بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آیینهای دهه فجر با تایید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده در بخشهای کلیات، فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ اعطا میشود.
اعلام سالنهای اجرای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر
جزئیات اجراهای سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد و گروههای موسیقی با تفکیک سبک در هشت سالن تهران روی صحنه خواهند رفت. تالار وحدت، تالار رودکی، فرهنگسرای نیاوران و برج میلاد در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ میزبان هنرمندان موسیقی خواهند بود. برج آزادی، ایوان شمس و سالن سوره حوزه هنری نیز دیگر سالنهای جشنواره امسال هستند که در یک سانس، در ساعت ۱۹، هنرمندان و علاقهمندان به موسیقی را میزبانی میکنند. همچنین بلیتفروشی تمامی اجراهای جشنواره موسیقی از امروز ۴ بهمن ساعت ۱۲ ظهر آغاز میشود. جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن آغاز شده و تا ۲۹ بهمن ادامه دارد. همچنین اختتامیه جشنواره ۳۰ بهمن در تالار وحدت برگزار میشود.
سرنوشت برجستهترین جاسوس نفوذی در سپاه
ماجرای عباس زریباف، جاسوس نفوذی در اطلاعات سپاه که در قسمت اول فیلم «ماجرای نیمروز» ناتمام مانده بود، در «ماجرای نیمروز: رد خون» دنبال و سرنوشت او مشخص میشود. به تازگی تصویری از حسین مهری در نقش عباس زریباف در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی منتشر شد. حسین مهری در «ماجرای نیمروز۱» هم نقش عباس زریباف را بازی میکرد که پس از مشخص شدن نفوذش در دستگاههای امنیتی، از کشور گریخت. در فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» سرنوشت این شخصیت مشخص میشود.
فروش میلیاردی بلیتهای جشنواره فیلم فجر
در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعداد ۷۰۸۲ نفر در مجموع ۱۴۷۶۱ سری به ارزش ۱۹.۲۳۱.۲۴۰.۰۰۰ ریال از سامانه پیشفروش پیش خرید کردهاند. این بلیتها در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه تحویل متقاضیان خواهد شد.