
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

اسماعیل علوی
امام جواد(ع)، افشاگر خط انحرافی غلو
به مناسبت ولادت مسعود امام محمدتقی(ع)
دهم رجب –امروز- مصادف با ولادت با سعادت نهمین خورشید هدایت امام محمد تقی، جواد الائمه(ع)است. امام جواد(ع) توجه فوقالعادهای به پربار ساختن بنیه اعتقادی مسلمانان داشت وبه رغم شرایط سخت ودشواری که زمانه آن حضرت را در برگرفته بود با اقدامات مؤثر و حکیمانه خود فعالیت گسترده و کارآمدی را سامان بخشید تا جامعه اسلامی در پرتو تعالیم دین به عزت وسعادت حقیقی دست یابد.از جمله میراث علمی- اعتقادی امام محمد تقی(ع) که در بردارنده جوهره دین است دستیابی به حقیقت توحید از مسیر آموزههای مکتب محمدی(ص) است. توحید اساس و سنگ بنای عقیده اسلامی است و زیر بنای دیگر عقاید اسلامی محسوب میشود. امام جواد(ع) در تبیین این رکن رکین دین اهتمام ویژهای بهکار بست و ابعاد آن را توضیح داد.تعالیم آن حضرت به «داوود بن قاسم جعفری» نمونهای از این تلاش است که سرلوحه باورهای اسلامی قرار گرفته ودر کتب تفسیر و حکمت بدان استناد میشود.در همین راستا امام جواد(ع) پدیده غلو و گزافه گویی درباره اهل بیت رسول خدا(ص) را تقبیح واز آن بهعنوان انحرافی خطرآفرین که ممکن است گریبانگیر برخی افراد مسلمان شود یاد میکند.به گواهی کتب تاریخی آن حضرت با کسانی که درباره خاندان رسول خدا(ص)راه غلو میپیمودند، برخوردی جدی داشت و هماره میکوشید تا مبادا بذر غلو در میان پیروان و ساده اندیشان رواج یابد.در همین رابطه نقل است که یکی از مسلمانان مدینه به نام «عبدالله بن رزین» قصد میکند تا مشتی از خاکی که آن حضرت برآن پای مینهد را بهعنوان تبرک بردارد، اما آن حضرت(ع) با رفتار خود آن فرد را متنبه ومنصرف میکند.بالندگی و رفتارمسلمانان براساس اخلاق اسلامی از جمله موارد اساسی بود که امام جواد(ع) نسبت بدان اهتمام داشت وتعلیم میفرمود.آن حضرت بر ضرورت اتکای جامعه اسلامی بر حکمت عملی تأکید فرموده وآموزههای رفتاری را در فرصتهای مناسب آموزش میداد.از آن حضرت نقل است که فرمود: «از کمال یافتگی انسان همین بس، آن سان که نمیپسندد با دیگران برخورد نکند، در حسن خلقش همین بس که آزارش را{از دیگران } بازدارد... و در خردمندی او همین بس که {در هنگام داوری} میان خود و دیگران انصاف ورزد.»

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

اعلام اسامی فیلمهای
بازار جشنواره جهانی فجر
اسامی فیلمهای بخش نمایشهای بازار سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.
طبق اعلام ستاد خبری جشنواره جهانی فجر، فیلمهای بلند و مستند بخش نمایشهای بازار در سی و پنجمین جشنواره جهانی که انتخاب شدهاند، طی روزهای جشنواره برای میهمانان خارجی، خریداران و نمایندگان جشنوارههای بینالمللی نمایش داده میشوند.
یوآ (آناهید آباد)، ویلاییها (منیر قیدی)، نگار (رامبد جوان)، ملی و راههای نرفتهاش (تهمینه میلانی)، مادری (رقیه توکلی گرد فرامرزی)، ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان)، ماجان (رحمان سیفیآزاد)، لینا (رامین رسولی)، کوپال (کاظم ملایی)، فراری (علیرضا داوودنژاد)، شنل (حسین کندری)، سارا و آیدا (مازیار میری)، زار (نیما فراهی)، دلم میخواد (بهمن فرمانآرا)، خفگی (فریدون جیرانی)، خاطرات پاییزی (علی فخر موسوی)، حریم شخصی (احمد معظمی)، تابستان داغ (ابراهیم ایرجزاد)، پایان رؤیاها (محمدعلی طالبی)، بیوگرافی (فاطمه ثقفی)، بیست و یک روز بعد (سید محمدرضا خردمندان)، بیسایه (ابوالفضل صفاری)، برگجان (ابراهیم مختاری)، آگوست (ماریا ماوتی، محمد اسفندیاری، احمد زایری)، آپاندیس (حسین نمازی)، آباجان (هاتف علیمردانی)، اِو (اصغر یوسفینژاد)، ایستگاه اتمسفر (مهدی جعفری)، ایتالیا-ایتالیا (کاوه صباغزاده)، انزوا (مرتضیعلی عباسمیرزایی) و خانه کاغذی (مهدی صباغزاده) ۳۱ فیلم سینمایی بلندی هستند که در این بخش حضور دارند.
همچنین مستندهای پسران سندباد (رضا حائری)، شاعران زندگی (شیرین برقنورد)، اعتراض وارد نیست (فرناز و محمدرضا جورابچیان) در بخش فیلمهای مستند نمایشهای بازار اکران میشوند.
سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

گلایه رضا رویگری
از رواجِ چندباره شایعه فوتش
رضا رویگری درباره شایعه فوتش گفت: من حالم خوب است؛ به شایعهها توجه نکنید. این بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگویی با گله از برخی شایعههای مطرح شده در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: امیدوارم خدا این آدمها را که این گونه در فضای مجازی شایعه پخش میکنند، شفا بدهد.
یک ایرانی برگزیده جشنواره تصویرسازی سنگاپور
علیاصغر باقرزاده ماتک، از برگزیدگان کارگاه خلق کتاب تصویری، برگزیده جشنواره تصویرسازی کودک و نوجوان سنگاپور ۲۰۱۷ شد.
«راهیابی پیشخدمت» به جشنواره اسپانیایی کارتون
انیمیشن «پیشخدمت» ساخته فرنوش عابدی به دوازدهمین دوره جشنواره اسپانیایی کارتون راه یافت. جشنواره بینالمللی کارتون برای گرامیداشت فیلمهای کوتاه انیمیشن برگزار میشود و امسال در سیزدهمین دوره خود انیمیشنهای با کیفیت بینالمللی را که میتوانند به تبادل تجربیات بین هنرمندان و متخصصان بخشها و ژانرها و تکنیکهای مختلف کمک کنند، ارائه میکند.
نخستین سمپوزیوم در روز جهانی گرافیک
با حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان
نخستین سمپوزیوم ملی روز جهانی گرافیک با رویکرد «تجلیل از پیشکسوتان و توجه جدی به جوانان این مرز و بوم در عرصه گرافیک ایران» در تاریخ 8 اردیبهشت ماه ١٣٩٦ از ساعت ١٥ الی ٢١ در مجموعه صبای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر منصور مهرنگار و با محوریت مؤسسه آموزش عالی ناصرخسرو، در سه بخش علمی، نشست تخصصی ونمایشگاهی برگزار میشود.
قدردانی ویژه از مستند ایرانی در بلژیک
مستند «مسافران» ساخته محمود رحمانی، مورد قدردانی ویژه جشنواره بینالمللی فیلم «ملینیوم» در کشور بلژیک قرار گرفت.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

نخستین ماه بهار به نیمه رسید و اکران نوروزی سینماها رقمی حدود 25 میلیارد تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. بر اساس اعلام پخش کنندگان، جدیدترین آمار فروش فیلمهای نوروزی تا شامگاه پنجشنبه 17 فروردین، تغییر چندانی نسبت به قبل نکرده است و فیلمهایی که قبل از اکران نوروزی هم پیشبینی میشد خوب بفروشند، در صدر فهرست قرار دارند. «گشت 2»، «خوب، بد، جلف» و «ماجرای نیمروز» سه فیلمی هستند که در مقایسه با آثار دیگر در گیشه پیشرو هستند و موفق شدند گیشه نوروزی سال 96 را رونق بدهند. این رونق نسبت به سال پیش که تا 23 فروردین، 20 میلیارد تومان بلیت در سراسر کشور فروخته شده بود، افزایش قابل توجهی را نشان میدهد؛ هر چند نباید افزایش قیمت بلیت سینما را در فروردین 96 نادیده گرفت.
با این حال اما، باز هم فیلمهای طنز و کمدی موفق شدند بر کرختی بهاری سینماها چیره شوند و گیشه یکی از مهمترین اکرانهای سینمای ایران را از کم رونقی نجات دهند. در کنار دو اثر کمدی محبوب امسال، فیلمهای اجتماعی هم در قیاس با یکی دو هفته اول اکران بتدریج با استقبال بیشتر تماشاگران روبه رو شده اند؛ «آباجان» و «یک روز بخصوص» که بیشترین سالنهای سینما را در تهران دارند، هنوز به فروش ایده آلی نزدیک نشدهاند اما میزان استقبال از آنها بیشتر شده است. طبق آمار تازه فروش، دو فیلم «سه بیگانه» و «ماجرای نیمروز» هم حالا وارد باشگاه میلیاردیها شده اند. حبیب اسماعیلی پخشکننده «سه بیگانه» از فروش، یک میلیارد و 400 میلیون تومانی این ساخته مهدی مظلومی خبر داد.
این پخشکننده به ایسنا، گفته است: «این رقم فروش، مجموع فروش تهران و شهرستان هاست و این فیلم 25 سالن در تهران و حدوداً 40 سالن در شهرستان ها دارد.»
«سه بیگانه» که با حواشی زیادی دست و پنجه نرم میکند، با محدودیتهایی هم روی پرده رفت؛ نام مهدی مظلومی کارگردان این فیلم به علت سابقه همکاری با شبکه ماهوارهای جم از روی پوسترهای تبلیغاتی حذف شده است و اسماعیلی هم به محدودیت دیگری اشاره کرد و گفت: «این فیلم درحالی سومین هفته اکرانش را پشت سرگذاشته است که هیچ گونه امکان تبلیغی ندارد.» علی سرتیپی مدیرعامل فیلمیران که پخشدو فیلم «آباجان» و «یک روز بخصوص» را برعهده دارد، درباره آخرین رقم فروش این دو فیلم اجتماعی گفت: فیلم «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی 810 میلیون تومان با 28 سالن در تهران و شهرستانها فروخته است.
به گفته این پخش کننده، فیلم «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان نیز در 33 سالن تهران و شهرستانها فروشش به مرز 600 میلیون تومان نزدیک میشود. پارسیان پخشکننده فیلم «ماجرای نیمروز» گفت: آخرین ساخته محمد حسین مهدویان، تا پنجشنبه شب در تهران یک میلیارد و 750 میلیون تومان فروش داشته است و در شهرستانها 610 میلیون تومان فروخته است که در مجموع فروشش از مرز 2 میلیارد و 360 میلیون تومان گذشته است. به گفته این پخش کننده، فیلم «ماجرای نیمروز» در تهران و شهرستانها 62 سالن سینما دارد و طی روزهای آینده به تعداد سینماهای آن در شهرستانها اضافه خواهد شد.
پارسیان همچنین خبر داد که با آغاز مجدد ثبتنام اکران دانشجویی، 260 دانشگاه ثبتنام کردند و گفت: با توجه به بازگشت مسافران نوروزی، فروش «ماجرای نیمروز» پس از تعطیلات سیر صعودی داشته است. مختاری مسئول پخش «هدایت فیلم» نیز درباره آمار فروش «گشت2» و «خوب، بد، جلف» توضیح داد: «گشت 2» در تهران 5 میلیارد و 450 میلیون تومان و در شهرستانها 3 میلیارد و 370 میلیون فروش داشته است که مجموع فروشش به مرز 8 میلیارد و 820 میلیون تومان میرسد.
به گفته او تعداد سینماهای «گشت 2» 95 سالن در شهرستانها و 32 سالن در تهران است.
مختاری همچنین از فروش 7 میلیارد و 320 میلیون تومانی «خوب، بد، جلف» در تهران و 4 میلیارد و 210 میلیون تومانی در شهرستانها خبر داد که مجموع فروش این ساخته پیمان قاسم خانی را به رقم 11 میلیارد و 530 میلیون تومان در 30 سینمای تهران و 85 سالن در شهرستانها میرساند. اکران نوروزی اما همینجا کارش تمام نمیشود و با فرا رسیدن اردیبهشت شورای صنفی نمایش خود را مهیا میکند تا فیلمهای اکران دوم نوروزی را انتخاب کند. بر اساس آخرین گمانه زنیهایی که در این باره صورت گرفته است، قرار است فیلمهایی که در سال گذشته و حتی پیش از آن تولید شدهاند روانه سینماها شوند.
فیلمهایی مثل «نقطه کور» ساخته مهدی گلستانه، «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، «تیک آف» اثر احسان عبدی پور، «نهنگ عنبر سلکشن رویا» ساخته سامان مقدم و «دریاچه ماهی» نخستین اثر سینمایی مریم دوستی به نظر میرسد بخت بیشتری را برای نمایش در این اکران دارند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامهریزی فرهنگی برای عملیاتی کردن شعار امسال خبر داد و گفت: دومین نشست گفتوگوی فرهنگی میان دولتمردان با اصحاب فرهنگ وهنر درباره تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظام سلامت تا پایان فروردین ماه برگزار میشود.
به گزارش ایرنا، سیدرضا صالحی امیری افزود: دولت با همه توان و ظرفیت برنامهریزی جامع انجام داده است که در راستای شعار امسال؛ گامهای جدی بردارد.
وی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شورای معاونین و شورای فرهنگ عمومی برای عملیاتیسازی شعار سال، در حوزه فرهنگی و گفتمانسازی فرهنگی و اقتصاد مقاومتی قدمهایی را برداشتهایم. در حوزههای سینما، کتاب، هنر و حوزههای مختلف دیگر هم برنامهریزی را آغاز کردیم تا بتوانیم امسال در جهت تحقق این شعار، قدمهای مؤثری برداریم. صالحی امیری اضافه کرد: حرکت جدیدی را آغاز کردیم که دومین نشست آن را تحت عنوان گفتوگوی فرهنگی میان اصحاب فرهنگ و هنر با دولتمردان تا پایان فروردین برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: در هر نشست، دولتمردان گزارشهایی را به اصحاب فرهنگ و هنر در خصوص تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و نظام سلامت خواهند داد که تا پایان فروردین نشست دوم را برگزار خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت، عزم خود را جزم کرده تا برای حرکت بزرگ ملی در جهت افزایش اشتغال و تولید ملی گام بردارد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری 30 نهاد برای گفتمانسازی و بسترسازی فرهنگی شعار سال تلاش میکنیم.
وی درباره اکران فیلمهای نوروزی نیز اظهار کرد: امسال 20 میلیارد تومان سینماهای کشور در ایام نوروز فروش داشتند که بعد از انقلاب اسلامی بیسابقه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان فروش داشتیم. تحولاتی که در حوزه سینما در حال شکلگیری است هم در حوزه فیلم و هم در حوزه نمایش قابل توجه است.
صالحی امیری افزود: در اردیبهشت ماه، جشنواره بینالمللی فیلم فجر را با شرکت 57 کشور خواهیم داشت که گزارشهای مرتبط با این جشنواره در روزهای آینده اعلام خواهد شد. این اتفاق بزرگی در تهران و منطقه خواهد بود.
وی درباره برگزاری نمایشگاه کتاب نیز گفت: طبق روال قبل، نمایشگاه بینالمللی کتاب در شهر آفتاب برگزار میشود و همه برنامهریزیهای لازم در این زمینه انجام شده و در زمان لازم در اردیبهشت ماه برگزار میشود.
صالحی امیری افزود: این نمایشگاه با حضور رئیس جمهوری و به صورت گسترده و قویتر از سالهای گذشته برگزار میشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

ندا سیجانی
با آغاز سال جدید هم و غم برگزارکنندگان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر هم بیشتر شده تا با وجود انتقاداتی که اهالی موسیقی نسبت به دوره قبل داشتند، زمینه برگزاری بهتر دوره جدید را با رفع مشکلات فراهم کنند.
سی و دومین جشنواره موسیقی فجرباتجربه دو دوره مدیریت حمیدرضا نوربخش اول بهمن ماه سال 95 به کار خود پایان داد. جشنوارهای که کوشید با پرمحتوا کردن برنامهها نقطه ضعفها را کاهش دهد؛ اما تا روزی که مسئولان دوره سی و سوم آن را برگزار کنند این نیاز وجود دارد تا اهالی هنر به وحدت و همدلی برسند. گفتوگوی کوتاه ما را با حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره سی و سوم موسیقی فجر درباره جشنواره امسال و برنامههای آتی او در ادامه میخوانید:
برآورد شما ازکم و کیف جشنواره موسیقی فجردردورهای که ریاست آن را برعهده داشتید چیست؟
جشنواره سی و دوم درادامه برنامهریزی، سیاستگذاری و خط و مشیهای جشنواره سی و یکم با همت و زحمات دوستان وهنرمندان به پایان رسید. البته جشنواره امسال دریک مقطع تاریخی ویژه قرار گرفت. حوادثی مثل درگذشت آیتالله هاشمی رفسنجانی که موجب تأسف وتأثرهمگان بود جشنواره را هم تحت تأثیر قرار داد و به همین سبب مجبور شدیم با اعلام عزای عمومی تاریخ دو روزجشنواره را تغییر دهیم؛ بعد از آن، حادثه غمانگیزساختمان پلاسکو به وجود آمد که طبیعتاً اجراهای جشنواره را تحت تأثیر خود قرارداد ولی درمجموع جشنواره خوبی بود و توانست با تمام این تعهدات خود را وفق بدهد و بخوبی ازپیچ و خمها عبورکند.
البته مسائل و مشکلاتی دراین مسیر قرارداشت ولی به عقیده من، نقاط مثبت آن و محتوای جشنواره در ژانرهای مختلف بسیارخوب و قابل اعتنا بود. همچنین تعداد اجراهای ارکسترها در جدول امسال یک رکورد محسوب میشد. دربخش موسیقی سنتی و ایرانی نیزیک تم نوستالژیک وجود داشت که بخش زیادی از آن موسیقی انقلاب بود. دربخش موسیقی نواحی نیزاجرای حدود 13 گروه باعث پررنگ و خوب دیده شدن این بخش ازموسیقی بود. در بخش موسیقی بینالملل هم گروههای شاخصی حضور داشتند؛ همچنین بخش موسیقی پاپ نیز مثل سالهای گذشته به روال خود ادامه داد.
اما بعد از تغییراتی که درجدول ایجاد شد تعداد اجراهای پاپ افزایش یافت؛ این اتفاق برای کمک کردن به جشنواره صورت گرفت؟
بخش موسیقی پاپ چندان رویکرد هنری ندارد و قرارنیست دراین بخش اتفاق خاصی بیفتد. طبیعتاً بخشی ازموسیقی است که به جهت اشتیاق وعلاقه مخاطبان برگزار میشود وهر قدر که بیشتر بتواند مخاطب را جذب کند جذابترخواهد بود البته به لحاظ اینکه شور و نشاط را بیشتر میکند میتواند کمکی به جشنواره محسوب شود.
در تعدادی از برنامههای جشنواره صندلیهای خالی بسیاری به چشم میخورد. آیا به این دلیل است که نوع بلیت فروشی بخوبی انجام نگرفته است؟
خیر. نوع بلیت فروشی مشکلی نداشت. درواقع برگزاری بیش از80 اجرا دریک جشنواره موسیقی فجرآن هم دریک مقطع زمانی تفاوت بسیاری با یک زمان خاص و یک برنامه موسیقی دارد، به این سبب که تعداد مخاطبان دراین برنامهها مشترک هستند. بنابراین طبیعی است اولویتهایی وجود داشته باشد و نمیتوان انتظار داشت همه بلیتها به اتمام برسد. اما به هرحال رقم وعدد نشان میدهد استقبال خوبی صورت گرفته وما توانستیم به میزان سال گذشته تقریباً فروش خوبی داشته باشیم و این نشان میدهد جشنواره سی و دوم موسیقی فجر درمجموع خوب بوده است.
سامانه آنلاین (حام) در بیشتر دیده شدن برنامههای جشنواره موسیقی فجر چقدر توانسته موفق عمل کند؟
به نظرمن اتفاق بسیارخوبی است و مطمئناً درطولانی مدت تأثیرات مثبت وهمافزایی خواهد داشت. اینکه ما بتوانیم برنامههای جشنواره را ازچارچوب سالنهای کنسرت خارج کنیم وهمزمان عده کثیری از مردم درشهرهای مختلف یا حتی خارج ازکشور بتوانند برنامه را ببینند نکته بسیار مثبتی است.
چرا بخش موسیقی پاپ وموسیقی تلفیقی که ازمخاطبان بیشتری برخوردارند تحت پوشش این سامانه قرار نگرفتند؟
به این دلیل که امکان نرم افزاری این سامانه درهمه سالنها مهیا نشد و طبیعتاً چون مدت زمان مذاکره تا عملیاتی شدن، به طول انجامید لذا امکان آن فراهم نشد ولی قطعاً این بخشها ازسال آینده اضافه خواهد شد. اما نباید اینگونه تلقی شود که درشهرها همه موسیقی پاپ دوست دارند بلکه همه بخشهای جشنواره جذاب است؛ یعنی باید بگوییم مخاطبان مختلفی درشهرهای ایران وجود دارد که تشنه موسیقی ایرانی، نواحی، پاپ و تلفیقی هستند.
ازسال آینده تمرکز برگزاری جشنواره موسیقی فجر تنها در تهران خواهد بود یا در دیگر شهرها همزمان برگزار میشود؟
این اتفاق بستگی به اراده، انگیزه، توانایی و پوشش دادن خود منطقه دارد. 50درصد این مسأله مربوط به ماست اما 50 درصد دیگر منوط به امکانات و شرایط آنها است؛ اگر تقاضایی ازسوی شهرها واستانها برسد حتماً استقبال خواهیم کرد.
در بخشی از پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر قرائت شد بر«تقویت نهادهای صنفی» تأکید شده است. شما بهعنوان مدیرعامل خانه موسیقی در این باره چه برنامهریزیهایی خواهید داشت؟
قطعاً درسالجاری نقش خانه موسیقی دربرگزاری جشنواره بسیار پررنگ ترخواهد بود و از پتانسیل همه اهالی موسیقی و خانه موسیقی استفاده خواهیم کرد و امیدوارم شاهد جشنواره خوب و پر رونقی باشیم.
در جایی دیگر آقای صالحی امیری اشاره داشتند که «جشنواره موسیقی باید نماد آشتی، اتحاد و انسجام باشد» این پیام به همدلی و همراهی هنرمندان تأکید دارد، در این باره چه نظری دارید؟
همانطور که پیش از این اشاره کرده بودم جشنواره موسیقی فجر بهعنوان یک جشنواره ملی و بینالمللی باید یک ویترین جدی و تمام عیار از بخش حرفهای موسیقی ما باشد بنابراین هرچقدراین جشن پر رنگتر و پرشورتر برگزارشود طبیعتاً به نفع کلیت موسیقی ما خواهد بود و باید ازاین بسترحداکثر استفاده را داشته باشیم. البته لازمه این امر همدلی وهمگرایی اهالی موسیقی است. اهالی موسیقی باید با یک احساس مشترک دست به دست هم بدهند و این اتفاق را هر چقدر با شکوهتر برگزار کنند. از زمانی که مسئولیت جشنواره را برعهده گرفتم همه تلاش و اهدافم درهمین راستا بوده است و بارها اعلام کردم ازهمه دوستان برای شرکت در جشنواره دعوت میکنیم وازایدهها، نظرات و نقدهای سازنده استقبال میشود. اینها نشان دهنده این است که ما نیز خواستار انسجام، وحدت و همدلی هستیم و دوست داریم این مسأله شکل بگیرد و اهالی موسیقی به دور هم جمع شوند و همه برای شکوهمندتر شدن این اتفاق دست به دست هم بدهند.
اگر تعداد روزهای جشنواره افزایش یابد شاید ظرفیت اجراهای بیشتری برای گروههایی که علاقهمند هستند در جدول جشنواره حضور داشته باشند فراهم شود؟
بله، اما به نظر من حداکثر تعداد روزهای جشنواره موسیقی فجر باید 10 روز باشد و بیش از آن لازم نیست چرا که ممکن است موجب لوث شدن قضیه شود. البته اگر حجم بیشتری لازم بود بهتر است سالنهای بیشتری در اختیار داشته باشیم. گروههای بسیاری هم که علاقهمند به شرکت در جشنواره هستند باید به ظرفیت موسیقی و بخش حرفهای موسیقی توجه داشته باشند. همچنین نباید ازاستانداردها عبور کنیم؛ اگرعبور کردیم همانی میشویم که قبلاً بودیم. درواقع کیفیت مداری یکی از اصول ما درجشنواره است و اگر میخواهیم جشنوارهمان معتبر باشد باید حتماً به این موضوع بیندیشیم که آیا هر اتفاقی جایش در جشنواره است یا خیر؟
بخش انتخاب مردمی در داوری جشنواره اضافه خواهد شد؟
اگر بتوانیم ممکن است این اتفاق بیفتد ضمن اینکه در جشنواره سال بعد اجراهای کنسرت را هم داوری خواهیم کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
-
آئین
-
سینما
-
روی خط خبر
-
فروش چشمگیر آثار کمدی، اقبال تازه به فیلمهای اجتماعی
-
برگزاری دومین نشست دولتمردان با اصحاب فرهنگ و هنر تا پایان فروردین
-
نقش خانه موسیقی درجشنواره سی و سوم پر رنگتر خواهد بود
