ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سازمان ملل و آژانس بینالمللی انرژی اتمی از نشست وین استقبال کردند
«وضعیت نهایی» به جمعه موکول شد
گروه سیاسی/ «وضعیت نهایی» عنوان چارچوبی است که ایران در مذاکرات روزهای گذشته در وین در دستور کار گفتوگوهای حساس با کشورهای 1+4 قرار داده و مقرر شده کارگروههای فنی و هستهای با بررسیهای کارشناسی در زمینه هستهای و تحریمی تا روز جمعه نتایج حاصل از این بررسیها را در اختیار هیأتهای دیپلماتیک بگذارند. ماحصل این رایزنیهای کارشناسی روشنکننده این خواهد بود که آیا در چند روز آینده امکان نجات توافق هستهای وجود دارد یا خیر. روز سهشنبه بود که اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در وین گرد هم آمدند و پس از طی مذاکراتی مفصل اعلام کردند تا روز جمعه جهت ادامه رایزنیها در سطح کارشناسی در وین خواهند ماند. این مذاکرات در دو هتل «امپریال» و «گراند هتل» پایتخت اتریش برگزار میشود. معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسه نخست وین را عهدهدار بود این مذاکرات را سازنده توصیف و تأکید کرد که عزم و اتحاد جدی برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هستهای و لغو تحریمها شکل گرفته و امیدها برای رسیدن به نتیجه پررنگ شده است.
سید عباس عراقچی، رئیس هیأت دیپلماتیک ایران که در وین به سر میبرد، بعد از پایان نشست روز سهشنبه در گفتوگویی با «نورنیوز»، تصریح کرد که ما «از این فرصت استفاده کردیم تا شاید یک گشایشی در خصوص مشکلاتی که درباره برجام پیش آمده حاصل شود، از جمله بازگشت امریکا به برجام و رفع همه تحریمها که متعاقباً بعد از راستیآزمایی ایران هم به تعهدات برجامی خودش برخواهد گشت.»
عراقچی تحولات جاری دیپلماتیک پیرامون برجام در وین را رو به جلو توصیف کرد و یادآور شد که مذاکرات جاری در وین تنها بین ایران و کشورهای 1+4 صورت میگیرد و ایران حتی به صورت غیرمستقیم هیچ مذاکرهای با امریکا ندارد. عضو تیم مذاکرهکننده هستهای در ادامه گفت: «ما دو کارگروه درست کردهایم. یکی کارگروه تحریم و دیگری کارگروه هستهای که اینها قرار است مجموعه اقداماتی را که امریکا باید انجام دهد در حوزه رفع تحریمها مشخص کنند و کارگروه هستهای هم مجموعه اقداماتی را که ایران باید انجام دهد تا به برجام برگردد، تنظیم خواهد کرد و مجدد این مسائل در کمیسیون مشترک به بحث گذاشته خواهد شد.» او تصریح کرد که گفتوگوهای فعلی فنی و حقوقی است و موضوع آن نحوه اجرای برجام توسط امریکا و بعد ایران است و این مذاکرات حتی درباره خود برجام هم نیست چه برسد به فرابرجام. عراقچی یادآور شد که ایران سوای برجام هیچ موضوع گفتوگویی با طرفهای مقابل ندارد و مذاکرات جاری هم فقط درباره نحوه اجرای تعهدات برجام است.
به گفته او کارگروهها تا روز جمعه فعالیت خود را ادامه خواهند داد و بعد نتیجه را به کمیسیون مشترک اعلام خواهند کرد.
عراقچی با این هشدار که اگر ما ببینیم طرفهای مذاکرهکننده به دنبال اتلاف وقت هستند و یا به دنبال اهداف دیگری هستند مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد، افزود: «ما در اجرای تعهدات هم اصلاً بحث گام به گام نخواهیم داشت. همه مجموعه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که نام آن را «وضعیت نهایی» گذاشتهایم انجام خواهد گرفت.» او ازسرگیری تعهدات برجامی ایران را به بعد از راستیآزمایی درباره اقدامات امریکا در زمینه لغو تحریمها مربوط دانست و گفت اگر نتوانستند که همین وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.»
سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در گفتوگو با «پرس تیوی» گفت که «تمرکز بر این خواهد بود که ۱+۴ و ایران اطمینان یابند که ایالات متحده به پایبندی کامل بازگردد و به نحوی مؤثر تمامی تحریمهای اعمال شده، باز اعمال شده و تغییر برچسب داده شده پس از توقف مشارکت امریکا در برجام را رفع کند.» این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: «قطعاً ایران آمادگی دارد در صورت بازگشت کامل امریکا به انطباق و پس از آنکه ما این امر را مورد راستیآزمایی قرار دادیم، تدابیر جبرانی را متوقف کرده و برجام را به صورت کامل اجرا کند.»
صالحی: تا امروز نشانههای خوبی هست
علیاکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم که پیش از مذاکرات وین از بنبستشکنی اولیه پیرامون برجام خبر داده بود، با تأکید بر اینکه طرح گام به گام در دستور کار نیست، گفت: «موضع اصولی ما این است که تحریمها را بردارند ما هم به تعهدات خود برمیگردیم.» او دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت، نشست روز سهشنبه وین را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه راه برای ایجاد تفاهم هموار است، گفت: «ممکن است سؤال شود این دو گروه فنی و تحریم میخواهد چکار کنند. شما میدانید در زمان ترامپ تحریمهای دیگری اضافه شده است و در این نشستها میخواهند مرور کنند و لیست این تحریمها را دقیق در بیاورند. از طرف دیگر اقداماتی را که ما کردیم میخواهند بار دیگر مرور کنند و ببینند وقتی آنها تحریمها را برداشتند ما چه اقداماتی باید انجام بدهیم.»
وی در ادامه به اقداماتی که ممکن است ایران و امریکا در روند همکاری متقابل در دستور کار قرار دهند، افزود: «ما یک سری از اقدامات را به طور لحظهای میتوانیم متوقف کنیم. مثلاً تولید ۲۰ درصد را میتوانیم لحظهای متوقف کنیم اما اگر سانتریفیوژهای اضافه بر تعهدمان نصب کردیم جمع کردن آن زمان میخواهد و همانطور که نصب آن زمان میبرد برچیدن آن هم زمان میبرد. اینها بحث خواهد شد.» معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: «برای اینکه بدانیم این موارد عملیاتی میشود باید تا جمعه منتظر ماند تا این گروها به نتیجه مطلوب برسند و باید صبر کنیم. تا امروز نشانههای خوبی هست. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به تمامی تعهداتش پایبند خواهد بود به شرط اینکه آنها هم به تعهداتشان پایبند باشند.»
استقبال سازمان ملل و آژانس از نشست وین
«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در توئیتی از دیدار با نماینده امریکا در امور ایران که هماکنون برای مذاکره با طرفهای دیگر برجام در وین به سر میبرد، خبر داد و افزود که آژانس از رایزنیهای جاری در خصوص برجام حمایت میکند. او در این رابطه نوشت: «تبادل نظری بموقع با رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران داشتم. آژانس بینالمللی انرژی اتمی به کار خود ادامه میدهد و آمادگی دارد از جایگاه فنی بیطرفانه خود، از رایزنیهای جاری وین حمایت کند.»
«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل هم درباره واکنش دبیرکل این سازمان به دیدارهای کمیسیون مشترک برجام گفت: ما از تمام تلاشهای طرفهای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای انجام یک گفتوگوی سازنده حمایت میکنیم. امیدواریم که برگزاری این نشستها اولین گامی باشد که در مسیری درست برداشته میشود. سازمان ملل از برجام حمایت میکند. برجام یک توافق چند جانبه مهم است که امیدواریم به مسیر خود بازگردد.
روسیه: ایران و امریکا از طریق واسطهها ارتباط برقرار میکنند
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در وین هم در گفتوگو با یک شبکه تلویزیونی روس اعلام کرد که دستور کار مذاکرات کاملاً مشخص است؛ بازگرداندن کامل توافق هستهای که امریکاییها و ایرانیها هر دو میگویند که آماده این کار هستند. «اولیانوف» با اشاره به انتقاد ایران از امریکا تأکید کرد که با وجود این هیچ تقابل آشکاری میان آنها وجود ندارد، دستکم به این دلیل که آنها با یکدیگر صحبت نمیکنند.او تصریح کرد: «ایالات متحده و ایران هیچ ارتباط مستقیمی ندارند و از طریق واسطهها ارتباط برقرار میکنند. در واقع نماینده اتحادیه اروپا نقش اصلی رابطه میان ایرانیها و امریکاییها را ایفا خواهد کرد اما روسیه نیز ممکن است مشارکت کند، همانند هر شرکتکننده دیگری در این توافق.» او با اشاره به اینکه همه طرفها سرانجام از حرف زدن صرف درباره برجام عبور کردند، تصریح کرد: «مشخص است که کار آسانی نخواهد بود. اما من فکر میکنم دلایل واقعی برای انتظار نتیجه مثبت وجود دارد.»
برش
امریکا: مذاکرات وین را سازنده میدانیم
یک روز پس از برگزاری نخستین دور مذاکرات وین، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم موضوع برطرف کردن تحریمها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت:«میپذیریم که تحریمهای ناسازگار با برجام برداشته شوند.» «پرایس» در نشست خبری روز سهشنبه هم با بیان اینکه ما مذاکرات وین را با اینکه مذاکره مستقیمی با ایران نداریم، یک گام سازنده میدانیم و از آن استقبال میکنیم، اعلام کرد که اینک دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود میپردازد و گروه دیگر روی گامهایی که امریکا باید برای کاهش تحریمها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد. «پرایس» با ابراز تمایل به انجام مذاکره مستقیم میان ایران و امریکا تأکید کرد: «پیشبینی مذاکرات مستقیم بین ایران و امریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم. ما میدانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.»
سخنگوی وزارت خارجه امریکا نشست وین را یک زمان واقعی هرچند غیرمستقیم برای تعامل میان ایران و امریکا دانست که پیامهای آن توسط متحدان و شرکای آنها رد و بدل میشوند. او افزود: «البته که این گامی سازنده و مورد استقبال است. امیدواریم وقتی که از وین خارج میشویم درک بهتری از نقشه راه بازگشت متقابل به برجام داشته باشیم.» «پرایس» در نهایت تصریح کرد که یک مذاکرات دشوار و گفتوگوهای سختی است اما یک گام درست رو به جلو است.
رئیس سازمان انرژی اتمی دستاوردهای هستهای کشور را تشریح کرد
ظرفیت غنیسازی به 16 هزار و 500 سو رسیده است
برجام صنعت هستهای را نه متوقف و نه کند کرد
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه همان طور که در گذشته قسم خوردیم، با برجام صنعت هستهای ایران، نه متوقف میشود و نه کند میشود، اعلام کرد که در مقایسه با سال 92 صنعت هستهای ایران در عرصههای مختلف رشد کرده است که افزایش ظرفیت غنیسازی از 13 هزار سو به 16 هزار و 500 سو و تولید 5 تن کیک زرد از آن جمله است.
به گزارش «ایران» علی اکبر صالحی، روز گذشته پس از پایان نشست هیأت دولت، با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه امسال در روز ملی فناوری هستهای، 133 دستاورد را به نمایش خواهیم گذاشت، اظهارکرد: ۶ یا ۷ دستاورد نیز از سوی رئیس جمهوری رونمایی میشود که مهمترین آنها چند رادیودارو است که برای درمان بیماران استفاده خواهد شد. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی داروهای مورد نیاز یک میلیون مبتلا به بیماریهای صعب العلاج را تأمین میکند، گفت: چند دستاورد هست که فعلاً نمیتوانیم در معرض نمایش بگذاریم که از جمله آنها، مرکز یون درمانی در استان البرز است که بیماریهای صعب العلاج بویژه سرطان را درمان میکند.او با اشاره به اینکه این بیمارستان، ششمین نوع از این بیمارستانها در جهان و در منطقه غرب آسیا هم بینظیر است، آن را دستاورد بزرگی دانست که بدون تحمیل بودجه به دولت و با اخذ 200 میلیون یورو وام از منابع بانکی ایجاد شده است.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با بیان اینکه مطمئن باشید با برجام، صنعت هستهای نه متوقف میشود و نه کند میشود قسم هم خوردیم، اظهارکرد: اکنون میتوان ارزیابی کرد که سال ۹۲ در عرصههای مختلف ما چه چیزی داشتیم و اکنون چه داریم؟ اینها روشن است، ضمن اینکه نظرات مسئولان کشوری مانند امریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر پیشرفت صنعت هستهای ایران را هم شاهد هستیم.
صالحی با بیان اینکه روز شنبه بخشهایی از دستاوردهای هستهای به استحضار مردم خواهد رسید، اضافه کرد: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ جدید داریم که اورانیوم غنیسازی میکنند، مانند آی.آر4، آی.آر6 و آی.آر2ام، در صورتی که ما در سال ۹۲ فقط با سانتریفیوژهای آی.آر1 غنیسازی میکردیم.
معاون رئیس جمهوری، استفاده از نسلهای سانتریفیوژها را جهش بزرگی در صنعت هستهای کشور دانست و گفت: قبل از برجام حداکثر ظرفیت غنیسازیمان ۱۳۰۰۰ سو بود، اما امروز بدون اینکه خیلی از امکانات دیگر را بسیج بکنیم، ظرفیت غنی سازی ما 16 هزار و 500 سو است.
صالحی با بیان اینکه امروز قریب به 5 تن اورانیوم غنی شده و ۵۷ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد داریم، اضافه کرد: این میزان از اورانیوم 20 درصد درحالی به دست آمده است که براساس قانون مجلس باید در یک سال ۱۲۰ کیلو اورانیوم 20 درصد میداشتیم که این امر نشانه ظرفیتها و واقعیتهای صنعت هستهای است و این غیر از دو نیروگاه هستهای است که با کمک روسها در بوشهر در حال احداث است.
او تصریح کرد: متوسط تولید کیک زرد ما قبل از برجام چهار تا پنج تن در سال بوده که امروز به ۳۵ تن در سال رسیده است.
نرخ غنیسازی 20 درصدی ایران، بالاتر از سال 92
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، اظهارکرد: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنیسازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنیسازی آغاز شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او گفت: تا امروز 57 کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریباً ما نصف راه را رفتهایم و با این روند ما میتوانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم. کمالوندی اضافه کرد: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.
به گفته وی در حوزه غنیسازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصلهای صدها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشینها داریم.
به گزارش «ایران» علی اکبر صالحی، روز گذشته پس از پایان نشست هیأت دولت، با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه امسال در روز ملی فناوری هستهای، 133 دستاورد را به نمایش خواهیم گذاشت، اظهارکرد: ۶ یا ۷ دستاورد نیز از سوی رئیس جمهوری رونمایی میشود که مهمترین آنها چند رادیودارو است که برای درمان بیماران استفاده خواهد شد. معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی داروهای مورد نیاز یک میلیون مبتلا به بیماریهای صعب العلاج را تأمین میکند، گفت: چند دستاورد هست که فعلاً نمیتوانیم در معرض نمایش بگذاریم که از جمله آنها، مرکز یون درمانی در استان البرز است که بیماریهای صعب العلاج بویژه سرطان را درمان میکند.او با اشاره به اینکه این بیمارستان، ششمین نوع از این بیمارستانها در جهان و در منطقه غرب آسیا هم بینظیر است، آن را دستاورد بزرگی دانست که بدون تحمیل بودجه به دولت و با اخذ 200 میلیون یورو وام از منابع بانکی ایجاد شده است.
صالحی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با بیان اینکه مطمئن باشید با برجام، صنعت هستهای نه متوقف میشود و نه کند میشود قسم هم خوردیم، اظهارکرد: اکنون میتوان ارزیابی کرد که سال ۹۲ در عرصههای مختلف ما چه چیزی داشتیم و اکنون چه داریم؟ اینها روشن است، ضمن اینکه نظرات مسئولان کشوری مانند امریکا و کشورهای اروپایی مبنی بر پیشرفت صنعت هستهای ایران را هم شاهد هستیم.
صالحی با بیان اینکه روز شنبه بخشهایی از دستاوردهای هستهای به استحضار مردم خواهد رسید، اضافه کرد: ما ۱۵ نوع سانتریفیوژ جدید داریم که اورانیوم غنیسازی میکنند، مانند آی.آر4، آی.آر6 و آی.آر2ام، در صورتی که ما در سال ۹۲ فقط با سانتریفیوژهای آی.آر1 غنیسازی میکردیم.
معاون رئیس جمهوری، استفاده از نسلهای سانتریفیوژها را جهش بزرگی در صنعت هستهای کشور دانست و گفت: قبل از برجام حداکثر ظرفیت غنیسازیمان ۱۳۰۰۰ سو بود، اما امروز بدون اینکه خیلی از امکانات دیگر را بسیج بکنیم، ظرفیت غنی سازی ما 16 هزار و 500 سو است.
صالحی با بیان اینکه امروز قریب به 5 تن اورانیوم غنی شده و ۵۷ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد داریم، اضافه کرد: این میزان از اورانیوم 20 درصد درحالی به دست آمده است که براساس قانون مجلس باید در یک سال ۱۲۰ کیلو اورانیوم 20 درصد میداشتیم که این امر نشانه ظرفیتها و واقعیتهای صنعت هستهای است و این غیر از دو نیروگاه هستهای است که با کمک روسها در بوشهر در حال احداث است.
او تصریح کرد: متوسط تولید کیک زرد ما قبل از برجام چهار تا پنج تن در سال بوده که امروز به ۳۵ تن در سال رسیده است.
نرخ غنیسازی 20 درصدی ایران، بالاتر از سال 92
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریمها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، اظهارکرد: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنیسازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنیسازی آغاز شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او گفت: تا امروز 57 کیلو گرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریباً ما نصف راه را رفتهایم و با این روند ما میتوانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم. کمالوندی اضافه کرد: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.
به گفته وی در حوزه غنیسازی فاصله ما نسبت به قبل از برجام، فاصلهای صدها کیلومتری است و وضعیت بسیار خوبی با انواع ماشینها داریم.
واکنش به نگرانیها درباره ردصلاحیت نامزدهای شوراها
گروه سیاسی/ آخرین روزهای فرصت هیأتهای اجرایی برای بررسی پرونده داوطلبان نامنویسی کرده برای حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر با بالاگرفتن نگرانیهایی درباره وضعیت بررسی صلاحیت همراه شده است. پس از علی ربیعی سخنگوی دولت که در نشست خبری روز سهشنبهاش با بیان اینکه «شواهد حاکی است ردصلاحیتها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج میکند» ابراز امیدواری کرده بود «هیأتهای نظارت شرایطی را بهوجود بیاورند تا همه سلایق و جناحها و حتی افراد مستقل با دیدگاههای مختلف بتوانند در رقابتهای شورای شهر حضور یابند»، برخی نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر در اینباره موضع گرفتند و خواستار مبنا قرار گرفتن مُر قانون از سوی هیأتهای اجرایی و نظارت در احراز صلاحیت داوطلبان شدند. تا اینجای کار خبرها حکایت از آن دارد که از 12 عضو اصلاحطلب شورای شهر دوره پنجم تهران که برای انتخابات پیش رو نیز ثبتنام کردهاند دستکم صلاحیت سه نفر در هیأت اجرایی رد شده است. با این حال موضع حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در واکنش به نگرانیها این است که هنوز کار به دست هیأتهای نظارت نرسیده و این هیأت در موقع خود به اعتراض ردصلاحیتشدگان رسیدگی خواهد کرد. به گزارش ایرنا، کاظمی برخی اظهارات درباره عملکرد هیأت نظارت در بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها را قضاوت عجولانه خواند و گفت: «ما به نظر مراجع قانونی پایبند هستیم، افراد کمی صبر داشته باشند و بعد از رسیدگی هیأت نظارت بر انتخابات، قضاوت و ارزیابی خود را بیان کنند».
به هر ترتیب در حالی که اصلاحطلبان به نسبت رقبای اصولگرایشان به تعداد کمتری برای انتخابات شورای شهر ثبتنام کردهاند طبیعی است که نگرانی بیشتری درباره رویکرد حاکم بر بررسی صلاحیتها داشته باشند. در مقابل تنها از طرف شورای وحدت اصولگرایان 300 نفر برای انتخابات شورای شهر ثبتنام کردهاند. پیچیدگی کار انتخاب فهرست نهایی برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم تا به آنجا رسیده که روز گذشته مهدی چمران عضو شورای ائتلاف از تأسیس سامانه اینترنتی نظرسنجی مردمی برای انتخاب افراد از میان کاندیداهای متعدد خبر داد. او درباره انتخاب از میان بیش از ۷۰ نفر از مدیران و معاونین قالیباف در دوره ریاستش در شهرداری تهران، حضور آنها در تیم قالیباف را «یک پوئن مثبت» برای آنها دانست اما مدعی شد که لیست در نهایت با رأی مردم بسته میشود.
روز گذشته خبرگزاری برنا به نقل از حسن رسولی نوشت که دیدار اخیر اصلاحطلبان با خاتمی در حد دید و بازدید عید بوده و مسائل انتخاباتی در آن مطرح نشده است. این فعال اصلاحطلب و عضو جبهه اصلاحات ایران در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی در ۱۴۰۰ و احتمال حضور او در اردوگاه اصلاحطلبی گفت: من احتمال کاندیداتوری لاریجانی را دور از انتظار نمیدانم اما اینکه او کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران باشد را به استناد آییننامه این جبهه که به تأیید اکثریت اعضای جبهه اعم از حقیقی و حقوقی رسیده است، منتفی میدانم.
به هر ترتیب در حالی که اصلاحطلبان به نسبت رقبای اصولگرایشان به تعداد کمتری برای انتخابات شورای شهر ثبتنام کردهاند طبیعی است که نگرانی بیشتری درباره رویکرد حاکم بر بررسی صلاحیتها داشته باشند. در مقابل تنها از طرف شورای وحدت اصولگرایان 300 نفر برای انتخابات شورای شهر ثبتنام کردهاند. پیچیدگی کار انتخاب فهرست نهایی برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم تا به آنجا رسیده که روز گذشته مهدی چمران عضو شورای ائتلاف از تأسیس سامانه اینترنتی نظرسنجی مردمی برای انتخاب افراد از میان کاندیداهای متعدد خبر داد. او درباره انتخاب از میان بیش از ۷۰ نفر از مدیران و معاونین قالیباف در دوره ریاستش در شهرداری تهران، حضور آنها در تیم قالیباف را «یک پوئن مثبت» برای آنها دانست اما مدعی شد که لیست در نهایت با رأی مردم بسته میشود.
روز گذشته خبرگزاری برنا به نقل از حسن رسولی نوشت که دیدار اخیر اصلاحطلبان با خاتمی در حد دید و بازدید عید بوده و مسائل انتخاباتی در آن مطرح نشده است. این فعال اصلاحطلب و عضو جبهه اصلاحات ایران در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی در ۱۴۰۰ و احتمال حضور او در اردوگاه اصلاحطلبی گفت: من احتمال کاندیداتوری لاریجانی را دور از انتظار نمیدانم اما اینکه او کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران باشد را به استناد آییننامه این جبهه که به تأیید اکثریت اعضای جبهه اعم از حقیقی و حقوقی رسیده است، منتفی میدانم.
چالشهای برجام در سه صحنه
ادامه از صفحه اول
این تحریمها، تحریمهایی است که در دولت ترامپ دقیقاً بهمنظور «سختتر کردن کار دولت بعدی» تغییر برچسب داده شد تا - به زعم آن - از زیر چتر برجام خارج شوند. حال، دولت بایدن باید تلاش کند به افکار عمومی و کنگره نشان دهد این تحریمها ارتباطی با اتهام واهی «حمایت از تروریسم» ندارد و این تغییر برچسبها نیز - نه به منظور مبارزه ادعایی با تروریسم - که با هدف کارشکنی و تلهگذاری برای دولت او صورت گرفته است. طبیعتاً، اثبات این امر در فضای سیاسی و رسانهای واشنگتن کار آسانی نخواهد بود.
مانع دوم در واشنگتن، دعوایی است که بین کنگره و دولت بایدن بر سر تفسیر و چگونگی اجرای قانون «بازبینی توافق هستهای با ایران» یا قانون موسوم به INARA انجام خواهد گرفت. مطابق این قانون - که در سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره رسید - دولت وقت موظف شد متن «برجام» را تسلیم کنگره کند تا این نهاد پس از یک بررسی حداقل ۳۰ روزه در مورد توافق رأیگیری کند. در این ۳۰ روز نیز دولت نباید نسبت به لغو تحریمها یا دادن معافیت به ایران اقدام نماید. در پایان دورهٔ «بررسی»، کنگره میتواند یک «قطعنامه عدم تأیید توافق» به تصویب برساند تا مانع رفع تحریمها شود. به همین دلیل هم تندروهای کنگره و لابیهای ضد برجام از هماکنون تلاش میکنند «برجام» مجدداً به کنگره تسلیم شود تا در آنجا هم «وقتکشی» کنند و هم احیاناً با تصویب این قطعنامه اختیار لغو تحریمها را از دولت سلب نمایند. حال، برای عبور از این مانع، دولت بایدن مجبور است با رایزنی و اِعمال فشار یا از ارسال مجدد برجام به کنگره به منظور «بازبینی» آن خودداری کند، با این استدلال که متن جدیدی منعقد نشده و برجام نیز یک بار در سال ۲۰۱۵ از پروسهٔ بازنگری کنگره عبور کرده و مرحلهٔ بازنگری بلاموضوع شده است؛ یا تهدید کند «قطعنامه عدم تأیید توافق» را در هر حال مورد «وتو» قرار خواهد داد. طبیعتاً، ایستادگی در برابر کنگره - آن هم در دفاع از یک توافق با ایران - کار آسانی نخواهد بود، بویژه اینکه طرف مقابل تلاش خواهد کرد طیف تندروی نمایندگان دموکرات (مانند سناتور ممندز) را نیز برای مقابله با بایدن به استخدام خود درآورد.
۲ - چالش دوم مربوط به تشدید بدبینیها، مانعتراشیها و فضای سیاسی در تهران است. اول اینکه محتمل است با اُفت و خیزهای سیاسی در واشنگتن، طیفی از تصمیمگیران ارشد در ایران دچار بدبینی مضاعف نسبت به نیت واقعی بایدن و سرخوردگی نسبت به لغو تحریمها گردند و متناسب با این نگاه اقداماتی نیز انجام دهند که فرایند دیپلماتیک را از ریل خارج نماید. چه بسا با شروع و تطویل کشمکش میان دولت بایدن و تندروهای واشنگتن، عدهای در تهران این نزاع را - که یک نزاع واقعی است - کمافیسابق به یک «جنگ زرگری»، «تکنیک وقتکشی» یا یک «بازی پلیس خوب، پلیس بد» تفسیر کنند و بالطبع دولت و سازمان انرژی هستهای را نیز از ادامهٔ همکاری منع نمایند. از طرفی دیگر، از آنجا که شرط و سیاست کلی نظام برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود «راستیآزمایی لغو تحریم»هاست، احتمال دارد کارشکنیها و سنگاندازیهای تندروهای واشنگتن و تلآویو در این حوزه، منجر به انصراف تهران از برداشتن گامهای بعدی گردد. طبیعتاً، فضای انتخاباتی و رقابتهای جناحی مختص به آن نیز به تلطیف فضای سیاسی داخل کشور، همافزایی بین مجلس و دولت و در نهایت باز گذاشتن دست وزارت خارجه برای مبادرت به ابتکارات دیپلماتیک لازم نیز کمکی نخواهد کرد!
۳ - چالش سوم مربوط به تحرکات و کارشکنی رژیمهای متخاصم منطقه است که نسبت به احتمال فروکش تنش میان تهران و واشنگتن از هماکنون بشدت نگران شدهاند و در این راستا ممکن است به هر ماجراجویی ناپسندی روی بیاورند تا مسیر دیپلماسی را منحرف سازند. فراموش نکنیم مسألهٔٔ اسرائیل و سایر رژیمهای متخاصم منطقه - برخلاف ادعایی که دارند - صرفاً «یکطرفه بودن» برجام به سود ایران نیست. مسألهٔ اصلی آنها این است که اولاً ایران از زیر فشار تحریم خارج شود و مؤلفهٔ «قدرت اقتصادی» نیز به سایر مؤلفههای قدرت آن اضافه گردد؛ و از آن مهمتر، بیم اصلی آنها از این است که از این پس «حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات» میان تهران و واشنگتن به یک رسم و عادت رایج تبدیل شود و این رقابت فرسایشی - که چند دهه و میلیاردها دلار برای استمرار آن سرمایهگذاری کردهاند - سرانجام پایان یابد! به عبارت دیگر، آنها هراس دارند به جای اینکه منابع ایران معطوف به مهار فشارها و نزاع فرسایشی با امریکا و غرب شود، تهران و واشنگتن - بعد از چهل سال تنش - به نوعی «سیاست دِتانت»(کاهش تنش) روی بیاورند و این وضعیت موجب بالندگی و ارتقای جایگاه راهبردی ایران در منطقه گردد. در واقع، این رژیمهای متخاصم ترکیبِ سیاست کاهش تنش با غرب، تحکیم روابط با همسایگان و انعقاد همکاریهای راهبری ایران با شرق را بزرگترین خطر برای مقاصد توسعهطلبانه، ایدئولوژیک و متجاوزانهٔ خود میدانند؛ و به همین خاطر، از استفاده از هیچ ابزاری برای ممانعت از تحقق آن - که با بازگشت امریکا به برجام عنصری مهمی از آن محقق خواهد شد - ابایی نخواهند داشت. طبیعتاً، در این راستا تحریک قوای مسلح ایران و گزینهٔ نظامی را نیز مد نظر دارند.
حال، باید دید عقلای واشنگتن و قوهٔ مدبرهٔ نظام در ایران چگونه از گردنهٔ این چالشها در سه صحنهٔ واشنگتن، تهران و منطقه عبور خواهند کرد.
این تحریمها، تحریمهایی است که در دولت ترامپ دقیقاً بهمنظور «سختتر کردن کار دولت بعدی» تغییر برچسب داده شد تا - به زعم آن - از زیر چتر برجام خارج شوند. حال، دولت بایدن باید تلاش کند به افکار عمومی و کنگره نشان دهد این تحریمها ارتباطی با اتهام واهی «حمایت از تروریسم» ندارد و این تغییر برچسبها نیز - نه به منظور مبارزه ادعایی با تروریسم - که با هدف کارشکنی و تلهگذاری برای دولت او صورت گرفته است. طبیعتاً، اثبات این امر در فضای سیاسی و رسانهای واشنگتن کار آسانی نخواهد بود.
مانع دوم در واشنگتن، دعوایی است که بین کنگره و دولت بایدن بر سر تفسیر و چگونگی اجرای قانون «بازبینی توافق هستهای با ایران» یا قانون موسوم به INARA انجام خواهد گرفت. مطابق این قانون - که در سال ۲۰۱۵ به تصویب کنگره رسید - دولت وقت موظف شد متن «برجام» را تسلیم کنگره کند تا این نهاد پس از یک بررسی حداقل ۳۰ روزه در مورد توافق رأیگیری کند. در این ۳۰ روز نیز دولت نباید نسبت به لغو تحریمها یا دادن معافیت به ایران اقدام نماید. در پایان دورهٔ «بررسی»، کنگره میتواند یک «قطعنامه عدم تأیید توافق» به تصویب برساند تا مانع رفع تحریمها شود. به همین دلیل هم تندروهای کنگره و لابیهای ضد برجام از هماکنون تلاش میکنند «برجام» مجدداً به کنگره تسلیم شود تا در آنجا هم «وقتکشی» کنند و هم احیاناً با تصویب این قطعنامه اختیار لغو تحریمها را از دولت سلب نمایند. حال، برای عبور از این مانع، دولت بایدن مجبور است با رایزنی و اِعمال فشار یا از ارسال مجدد برجام به کنگره به منظور «بازبینی» آن خودداری کند، با این استدلال که متن جدیدی منعقد نشده و برجام نیز یک بار در سال ۲۰۱۵ از پروسهٔ بازنگری کنگره عبور کرده و مرحلهٔ بازنگری بلاموضوع شده است؛ یا تهدید کند «قطعنامه عدم تأیید توافق» را در هر حال مورد «وتو» قرار خواهد داد. طبیعتاً، ایستادگی در برابر کنگره - آن هم در دفاع از یک توافق با ایران - کار آسانی نخواهد بود، بویژه اینکه طرف مقابل تلاش خواهد کرد طیف تندروی نمایندگان دموکرات (مانند سناتور ممندز) را نیز برای مقابله با بایدن به استخدام خود درآورد.
۲ - چالش دوم مربوط به تشدید بدبینیها، مانعتراشیها و فضای سیاسی در تهران است. اول اینکه محتمل است با اُفت و خیزهای سیاسی در واشنگتن، طیفی از تصمیمگیران ارشد در ایران دچار بدبینی مضاعف نسبت به نیت واقعی بایدن و سرخوردگی نسبت به لغو تحریمها گردند و متناسب با این نگاه اقداماتی نیز انجام دهند که فرایند دیپلماتیک را از ریل خارج نماید. چه بسا با شروع و تطویل کشمکش میان دولت بایدن و تندروهای واشنگتن، عدهای در تهران این نزاع را - که یک نزاع واقعی است - کمافیسابق به یک «جنگ زرگری»، «تکنیک وقتکشی» یا یک «بازی پلیس خوب، پلیس بد» تفسیر کنند و بالطبع دولت و سازمان انرژی هستهای را نیز از ادامهٔ همکاری منع نمایند. از طرفی دیگر، از آنجا که شرط و سیاست کلی نظام برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود «راستیآزمایی لغو تحریم»هاست، احتمال دارد کارشکنیها و سنگاندازیهای تندروهای واشنگتن و تلآویو در این حوزه، منجر به انصراف تهران از برداشتن گامهای بعدی گردد. طبیعتاً، فضای انتخاباتی و رقابتهای جناحی مختص به آن نیز به تلطیف فضای سیاسی داخل کشور، همافزایی بین مجلس و دولت و در نهایت باز گذاشتن دست وزارت خارجه برای مبادرت به ابتکارات دیپلماتیک لازم نیز کمکی نخواهد کرد!
۳ - چالش سوم مربوط به تحرکات و کارشکنی رژیمهای متخاصم منطقه است که نسبت به احتمال فروکش تنش میان تهران و واشنگتن از هماکنون بشدت نگران شدهاند و در این راستا ممکن است به هر ماجراجویی ناپسندی روی بیاورند تا مسیر دیپلماسی را منحرف سازند. فراموش نکنیم مسألهٔٔ اسرائیل و سایر رژیمهای متخاصم منطقه - برخلاف ادعایی که دارند - صرفاً «یکطرفه بودن» برجام به سود ایران نیست. مسألهٔ اصلی آنها این است که اولاً ایران از زیر فشار تحریم خارج شود و مؤلفهٔ «قدرت اقتصادی» نیز به سایر مؤلفههای قدرت آن اضافه گردد؛ و از آن مهمتر، بیم اصلی آنها از این است که از این پس «حلوفصل مسالمتآمیز اختلافات» میان تهران و واشنگتن به یک رسم و عادت رایج تبدیل شود و این رقابت فرسایشی - که چند دهه و میلیاردها دلار برای استمرار آن سرمایهگذاری کردهاند - سرانجام پایان یابد! به عبارت دیگر، آنها هراس دارند به جای اینکه منابع ایران معطوف به مهار فشارها و نزاع فرسایشی با امریکا و غرب شود، تهران و واشنگتن - بعد از چهل سال تنش - به نوعی «سیاست دِتانت»(کاهش تنش) روی بیاورند و این وضعیت موجب بالندگی و ارتقای جایگاه راهبردی ایران در منطقه گردد. در واقع، این رژیمهای متخاصم ترکیبِ سیاست کاهش تنش با غرب، تحکیم روابط با همسایگان و انعقاد همکاریهای راهبری ایران با شرق را بزرگترین خطر برای مقاصد توسعهطلبانه، ایدئولوژیک و متجاوزانهٔ خود میدانند؛ و به همین خاطر، از استفاده از هیچ ابزاری برای ممانعت از تحقق آن - که با بازگشت امریکا به برجام عنصری مهمی از آن محقق خواهد شد - ابایی نخواهند داشت. طبیعتاً، در این راستا تحریک قوای مسلح ایران و گزینهٔ نظامی را نیز مد نظر دارند.
حال، باید دید عقلای واشنگتن و قوهٔ مدبرهٔ نظام در ایران چگونه از گردنهٔ این چالشها در سه صحنهٔ واشنگتن، تهران و منطقه عبور خواهند کرد.
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه:
سال ۱۴۰۰ سرآغاز تحول بزرگ و انقلاب جهانی خواهد بود
جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: سال ۱۴۰۰ به مدد الهی، سرآغاز تحول بزرگ و انقلاب جهانی برای اضمحلال و نابودی قدرتهای استکباری، ضد دینی و ضد بشری و اخراج آنها از منطقه است. بهگزارش روابط عمومی نیروی قدس سپاه، سردار سید محمد حجازی در اولین جلسه فرماندهان و مدیران نیروی قدس در سال ۱۴۰۰، با اشاره به فراز و نشیبهای سال گذشته و پدیده بیماری کرونا گفت: پس از شهادت شهید سلیمانی در اواخر سال ۱۳۹۸ و همزمان با شیوع پدیده کرونا، فشار حداکثری و بیامان نظام استکباری و رژیم تروریستی امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و کل محور مقاومت برای شکستن اراده و مقاومت ملت عزیز ایران و محور مقاومت بیشتر شد و با اینکه نیروی قدس در سال ۱۳۹۹ از حضور پربرکت فرمانده عزیز و رشیدش سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی محروم بود و هرلحظه و هر روز فقدان این بزرگمرد را احساس میکند اما به حول و قوه الهی جمهوری اسلامی و محور مقاومت دستاوردها و پیروزیهای بزرگی را در این میدان کسب کرد. وی با بیان حضور مقتدرانه و مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: نخستوزیر رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی سال گذشته رسماً اعلام کرد پایان سال 2020 میلادی باید سال پایانی حضور ایران در سوریه باشد و فشارها طوری باشد که دیگر ایران در سوریه باقی نماند، اما با وجود فشارها و تهدیدات آنها محور مقاومت با همان صلابت و قدرت و حتی کیفیت بهتر در سوریه حضور دارد و آنها در تحقق اهدافشان شکست خوردند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«وضعیت نهایی» به جمعه موکول شد
-
ظرفیت غنیسازی به 16 هزار و 500 سو رسیده است
-
واکنش به نگرانیها درباره ردصلاحیت نامزدهای شوراها
-
چالشهای برجام در سه صحنه
-
سال ۱۴۰۰ سرآغاز تحول بزرگ و انقلاب جهانی خواهد بود
اخبارایران آنلاین