ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
نمایندگان درخواست تشکیل 92 فراکسیون را دادند
ترافیک فراکسیونها در مجلس
رضوانه رضاییپور
خبرنگار پارلمانی
فرهنگ معین در تعریف فراکسیون آورده است: «گروههای همفکری که در داخل یک حزب یا مجمع به وجود میآیند.» فرهنگ عمید هم در تعریف فراکسیون آورده است: «دسته بندیهایی که درون یک حزب یا نهاد سیاسی همفکر برای دستیابی به هدفهای معین پدید آید.» مصداق بیرونی فراکسیون عمدتاً در پارلمانهای کشورها نمود مییابد آنجا که مجموعههای سیاسی همفکر برای پیشبرد تشکیلاتی برنامههای خود در مجلس گرد هم میآیند. بر همین اساس فراکسیونها عموماً سیاسی هستند؛ در مجلس یازدهم اما این تعریفها گویی چندان محل توجه نمایندگان برای تشکیل فراکسیون نبوده است. نمایندگان مجلس یازدهم علاقه عجیبی به تشکیل فراکسیون دارند. آنها که هرکدام میتوانند در 5 فراکسیون عضویت داشته باشند، حتی در شرایطی که هنوز اعتبارنامهشان تصویب نشده بود، کار خود را شروع کرده و با تشکیل دو فراکسیون سیاسی در همان ابتدا، طی 3 ماه 90 فراکسیون دیگر را هم طلب کردهاند.
در میــــــــــــــان درخواستهای نمایندگان زودتر از همه دو فراکسیون سیاسی شکل گرفت.فراکسیون «انقلاب» نخستین این فراکسیونها بود که قبل از آغاز فعالیت رسمی مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد،البته تشکیل این فراکسیون برای اصولگرایان لازم بود چرا که آنان در نتیجه همین کار توانستند محمدباقر قالیباف را بهعنوان نامزد به ریاست مجلس برسانند. دومین فراکسیون مهم مجلس فراکسیون «گام دوم انقلاب» که در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفت. این فراکسیون موضوعاتی چون جوانسازی کشور و سپردن کار به نسل جوان، جهش در حوزههای مختلف و محورهای بیانیه گام دوم اعم از پیشرفت علم و فناوری را در اولویت خود قرار داده است.
با آغاز به کار این دو فراکسیون، در کمتر از یک ماه فراکسیونهای عجیب و غریبی اعلام موجودیت کردند؛ فراکسیونهایی همچون «راهبردی»، «فراالبرزیها»، «شهید دیالمه»، «زاگرسنشـــــــــــــینها»، «جنوب»، «مدیران ارشد دولتهای نهم و دهم»، «محرومیتزدایی و جهادی»، «انقلاب اسلامی»، «اقدام پیش دستانه علیه امریکا»، «اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از جبهه مقاومت» از این دسته بودند که تعدادشان روز به روز هم افزایش مییافت. آنگونه که محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در آن روزها گفته بود: حدود 75 درخواست تشکیل فراکسیون در مجلس یازدهم واصل شده بود که البته تعدادی از این فراکسیونها موضوعات واحد داشتند و طبق آییننامه باید در هم ادغام میشدند. البته او در گفتوگو با خبرگزاری برنا، تشکیل فراکسیون عدس و سیر را تکذیب کرده بود اما آنگونه که خبر میرسید پیش از رسیدن به هیأت رئیسه تصمیم بر تشکیل این فراکسیون بوده اما در همهمه شوخیهای مجازی و انتقادات سرنوشتش گم شد.
حال با نزدیک شدن به سه ماهگی مجلس یازدهم، تعداد فراکسیونهای درخواستی به عدد 92 رسیده است. جدیدترین این فراکسیونها هم، فراکسیون «مهدویت»، «طب سنتی» و «مناطق محروم» است که در چند روز پیش اعلام موجودیت کردند.
محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفتوگو با «ایران»، با اعلام خبر درخواست تشکیل 92 فراکسیون به هیأت رئیسه گفت: «تعدادی از این فراکسیونها مشابه و نزدیک به هم هستند در هم ادغام میشوند؛ اینگونه نیست که تعداد 92 فراکسیون در مجلس فعال باشند.» او گفت که تاکنون 35 فراکسیون تشکیل شده و بقیه هم در شرف تشکیل است. فرهنگی دلیل تعداد بالای فراکسیونها را تقاضای نمایندگان دانست و گفت: «چون ما هیچ محدودیتی در قوانین برای تعداد فراکسیونها نداریم، درخواست نمایندگان هم در این زمینه زیاد است، فقط تنها محدودیتی که داریم این است که هر نماینده فقط در 5 فراکسیون عضو باشد. بنابراین هر آنچه که جمعی از نمایندگان اراده میکنند شکل میگیرد.» فرهنگی این را هم گفت که «فراکسیونها تشکل رسمی هم نیستند و فعالیت رسمی در مجلس ندارند.» به همین دلیل است که در هیچ یک از ۲۴۱ ماده آییننامه داخلی مجلس اسمی از فراکسیونهای مجلس نیامده و کار این فراکسیونها هم بیشتر جنبه مشورتی بین نمایندگان همفکر و هم نظر در خصوص موضوعات مختلف دارد و از قدرت تصمیمگیری برای اجرا هم برخوردار نیستند.
اما در میان فراکسیونهای مورد تقاضای نمایندگان جالب اینجاست که اثری از اصلاحطلبان نیست. فراکسیون مستقلین و اصلاحطلبان که در شروع به کار مجلس قرار بود با ادغام نمایندگان این دو جریان تشکیل شود، هنوز سرنوشت مشخصی پیدا نکرده است.
خبر درخواست تشکیل 92 فراکسیون در حالی اعلام شد که کمیسیون قضایی مجلس به دلیل تعداد کم نمایندگان متقاضی هنوز شکل نگرفته است. مشکلی که مجلس بالاخره ناچار شد دست به دامان اصلاح قانون شود تا این کمیسیون با حضور 10 نفر از نمایندگان شکل بگیرد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در خصوص چگونگی حل این مشکل هم به «ایران» گفت: در هفته گذشته در کمیسیون آیین نامه داخلی اصلاح تبصره 1 ماده 38 به تصویب رسید؛ نامهای را هم برای تقاضای اولویت رسیدگی به این موضوع امضا کردیم تا این کمیسیون هم شکل بگیرد و رسمیت داشته باشد و بتواند کار خود را آغاز کند.» فرهنگی در خصوص تعداد کاندیداهای عضویت در این کمیسیون هم گفت که باید نزدیک به 10 نفر باشند.
یادداشت
دلیل علاقه نمایندگان به تشکیل فراکسیون
سید فاضل موسوی
نماینده دوره هشتم مجلس
درخواستهای متعدد نمایندگان مجلس یازدهم برای تشکیل فراکسیونها که کم کم به عدد 100 نزدیک میشود دلایل زیادی میتواند داشته باشد.
مهمترین این دلایل خلأ وجود یک برنامه راهبردی جدی برای حل مسائل و مشکلات کشور است. نمایندگان اگراز چنین هدفی برخوردار باشند ترجیح را بر تشکیل کمیسیون میبینند تا اینکه به شکلگیری فراکسیون روی بیاورند. کمیسیونهای تخصصی مجلس به دلیل تمرکزی که روی مسائل مختلف بر پایه گرایشات تخصصی نمایندگان ایجاد شده، بهترین بازوها و ابزارهای فنی برای پیشبرد وظایف مجلس هستند. اساساً فلسفه وجودی تشکلهایی به نام فراکسیون در مجلس به طورعام ناظربه فعالیتها و کنشهای سیاسی و ایجاد هماهنگی و نظم بین نمایندگان همفکر است.
با درنظر گرفتن جایگاه و کارکرد کمیسیونها و فراکسیونها در مجلس، طبق آن چیزی که اشاره شد به نظر میرسد ساخت و ایجاد فراکسیونهای مختلف نمیتواند تأثیری مطلوب بر عملکرد و انجام وظایف نهاد مجلس داشته باشد. حتی اگر فرض را بر اهتمام و نیت صد درصدی نمایندگان تشکیل دهنده هر فراکسیون برای بالا بردن کیفیت انجام مسئولیت نمایندگی بدانیم، بازهم موازیکاری ناشی از تعدد فراکسیونها و احتمالاً تداخل کار آنها با کمیسیونهای تخصصی و البته در کنار آن نبود تمرکز فنی و فعالیت پیوسته در این مجموعهها، جای امید زیادی برای مؤثر بودن این فراکسیونها باقی نمیگذارد.
به عبارتی هر چند در ظاهر امر تشکیل فراکسیونهایی با مأموریتهای تخصصی میتواند به عنوان نشانی از تلاش جمعی از نمایندگان برای حل بخشی از مشکلات کشور باشد اما به صورت واقعی و با توجه به ساختار مجلس و مناسبات حوزه نمایندگی در قوه مقننه ایران، چنین اتفاقی معمولاً رخ نمیدهد. از سویی دیگر اتفاقاً این موضوع میتواند تمرکز مورد نیاز کمیسیونهای تخصصی را هم با خدشه مواجه کند.
به همین منوال در ادوار اخیر مجلس، ابزارها و امکاناتی چون تذکر، سؤال و اخطار قانونی نیز با دقت مورد استفاده نمایندگان قرار نگرفتهاند و بیشتر شاهد افزایش آمار استفاده از این ابزارها بودهایم تا بالا رفتن کیفیت استفاده از آن و ثمربخش بودن این اختیارات.
خلاصه مسأله این است که هماکنون به اندازه نسبتاً کافی، ظرفیتهای تشکیلاتی در قالب کمیسیونها در ساختار مجلس وجود دارد. اتفاقاً رسمیت بیشتری و همینطور نحوه تشکیل دقیقتری که این کمیسیونها دارند نیز خود باعث میشود که امکان کار کارشناسی و تخصصی درقالب آنها به مراتب بیشتر از فراکسیونهای موضوعی باشد. ضمن اینکه قدرت قانونی کمیسیونهای تخصصی نیز به مراتب بیش ازهر فراکسیونی است. درکمیسیونها میتوان هزاران سؤال و تحقیق و تفحص هوشمندانه و در چارچوب قوانین داشته باشیم. نمایندگان درهمین کمیسیونها میتوانند کاری کنند کارستان. کمیسیونها از ابزار قدرتی برخوردارند که فراکسیونها فاقد آن هستند.
برهمین اساس اگر نگاهی دقیق و مسئولانه به حوزه اختیارات و شأن مجلس داشته باشیم، متوجه میشویم آن چیزی که میتواند کیفیت عملکرد قوه مقننه را به نفع عموم مردم ارتقا دهد، تقویت کمیسیونها و سوق دادن تمرکز فعالیتها به سمت آنهاست و بهتر است در این ساختار فراکسیونها به صورت کمتعداد، مختص همان کارهای تشکیلاتی سیاسی در مجلس باقی بمانند.
رونمایی از طرح جدید نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس
در روزهایی که یک سال و نیم از معطل ماندن لایحه جامع انتخابات در مجلس میگذرد، نمایندگان از طرح جدیدی برای اصلاح قانون انتخابات مجلس رونمایی کردند. طرحی که هر چند مفصل و بلند است اما صرفاً محدود به بخش بررسی و تأیید صلاحیت نامزدها میشود.
طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به امضای 43 نماینده رسیده که طرح را در سه محور شرایط داوطلبان، ثبتنام داوطلبان و بررسی صلاحیتها تنظیم کردهاند. نمایندگان طراح در بحث شرایط داوطلبان گفتهاند که قوانین فعلی به دلیل «عدم جامعیت و عدم کفایت جهت احراز توانایی نامزدها» و «عدم امکان ارائه معیارهای عینی جهت احراز» کافی نیستند. در بحث ثبتنام هم ایراد اصلی آنها نامنویسی خیل عظیم داوطلبان فاقد شرایط اولیه و عینی است. در محور سوم یعنی «بررسی صلاحیتها» هم نمایندگان طراح معتقدند که شورای نگهبان نتوانسته در انجام تکلیف قانونی خود عملکرد مطلوبی داشته باشد.
تعیین شرایط جدی علمی برای داوطلبان
این طرح در بخش «شرایط عمومی» داوطلبان تغییر خاصی ایجاد نکرده. جز آنکه مواردی چون «سابقه دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس و مبانی جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به آنها» را به قانون افزوده که مشخص نیست چگونه قابل احراز هستند. در این بخش همچنین به جز افراد دارای تابعیت دوگانه، افراد دارای اقامت دائم خارج از کشور هم از نامزدی در انتخابات منع شدهاند. در بخش «شرایط اختصاصی» اولین نکته اینجاست که این طرح شرط مدرک تحصیلی را از «فوق لیسانس» به «دکتری» یا معادل حوزوی آن تغییر داده است. بند 3 این بخش هم موضوع «شایستگی علمی در قانونگذاری» را مطرح کرده. بر اساس تبصره این بخش «منظور از شایستگی علمی موضوع این بند آشنایی کافی داوطلب با حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران و ترتیبات قانونگذاری است.» این مورد برجستهترین بخشی است که طرح یاد شده در صورت تصویب به قانون انتخابات مجلس خواهد افزود.
نامزدها بر سر جلسه امتحان شورای نگهبان
بخش بعدی این طرح به «رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات» میپردازد. در اولین ماده از این بخش ترتیب احراز صلاحیت «علمی و فکری» برای داوطلبان تعیین شده. طبق این ماده «به منظور احراز شایستگی علمی و نیز توانایی فکری داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، سازمان سنجش آموزش کشور موظف است با نظارت شورای نگهبان حداقل یک سال قبل از پایان هر دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری آزمون اقدام کند.» تبصره این ماده هم تعیین مفاد امتحانی را برعهده شورای نگهبان گذاشته و وزارت کشور هم میتواند پیشنهاداتی در این زمینه به این شورا بدهد. این ماده داوطلبانی که حداقل سابقه یک دوره نمایندگی دارند را از شرکت در این آزمون معاف کرده است. این بخش تازهای است که به فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس افزوده میشود که شباهتی هم با فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری دارد.
افزودن اطلاعات سپاه به مراجع قانونی استعلام صلاحیت
ماده 6 الحاقی این طرح هم گفته است که استعلام صلاحیت عمومی نامزدها از مراجع ذیصلاح تنها پس از مشخص شدن نتایج آزمون علمی نامزدها صورت خواهد گرفت. بدین ترتیب که نامزدهای رد شده در آزمون دیگر به مرحله بعدی نمیرسند و در همان مرحله قبلی حذف میشوند. این بخش از طرح مراجع ذیصلاح برای اخذ استعلام را بدین شرح اعلام کرده است: «اداره کل دادگستری استان، اداره کل اطلاعات استان، معاونت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان، فرماندهی نیروی انتظامی استان و اداره کل ثبت احوال استان.» در قانون فعلی انتخابات مجلس، مراجع استعلام صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس محدود به 4 مرجع هستند و طرح جدید نمایندگان «اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را نیز به این مراجع چهارگانه افزوده است. البته مرداد ماه سال گذشته، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود علی رغم مشخص شدن 4 مرجع توسط قانون برای اخذ استعلام، «منع قانونی برای استعلام از سایر مراجع چون اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد.» گفتهای که به این معنا بود که شورای نگهبان در عمل برای استعلام صلاحیت نامزدها به نظر دایره وسیعتری از مراجع ذیصلاح، بیش از 4 مرجع مندرج در قانون توجه میکند اما طرح جدید مجلس میتواند اخذ این استعلام از مرجع پنجم یعنی اطلاعات سپاه را هم الزامی کند.
مهر محرمانه پای دلایل رد صلاحیت نامزدها
بخشهای دیگری از این طرح هم به موضوع اطلاع نامزدها از زمینه مخدوش شدن صلاحیت آنها مربوط میشود. طبق ماده 8 این طرح «هرگاه در پاسخ استعلامات دریافتی از مراجع موضوع ماده (۶) و تحقیقات انجام شده توسط شبکه تحقیقات دفاتر نظارت شورای نگهبان موارد مخدوش کننده شرایط عمومی یا اختصاصی وجود داشته باشد، شعبه موظف است ترتیبی اتخاذ کند که حداقل یکی از اعضای شعبه مزبور با داوطلب ملاقات کرده و مطالبی را که موجب مخدوش شدن صلاحیت شده است مطرح و پاسخ داوطلب را استماع و به صورت مکتوب دریافت کند.» همچنین در ادامه این طرح آمده که «هنگام رسیدگی به صلاحیت داوطلب، ابتدا متن کامل پاسخ داوطلب به ابهامات به صورت شفاف مطرح و سپس درخصوص صلاحیت وی رأیگیری میشود.» طبق ماده 9 نیز «شعبه مرکزی موظف است تمام دلایل رد صلاحیت داوطلب را با رعایت موازین شرعی و ملاحظات امنیتی به وی ارائه کند.» ماده 12 این طرح هم رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در تمام مراحل را «محرمانه» اعلام کرده و آورده است: «نتیجه رسیدگیها فقط به خود داوطلب اعلام میشود.» اما در ادامه همین بخش هم تأکید شده که «اگر داوطلب کتباً تقاضای انتشار دلایل رد صلاحیت خود را داشته باشد یا به صورت رسمی از طریق رسانههای عمومی چنین تقاضایی را مطرح کند، با رعایت موازین شرعی، امنیتی و اخلاقی رد صلاحیت وی به رسانهها نیز اعلام میشود.»
طرحهای پرتعداد و لایحهای که خاک میخورد
این طرح سومین طرح انتخاباتی است که طی کمتر از سه ماه از عمر مجلس یازدهم تهیه شده است. پیشتر نمایندگان دو طرح برای اصلاح انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هم تهیه و وارد دستورکار مجلس کرده بودند. این همه در حالی است که لایحه جامع قانون انتخابات که بعد از حدود دو سال کار کارشناسی در دولت تهیه شده است، از اسفندماه 97 در مجلس بلاتکلیف مانده و هنوز وارد دستور کار نشده. در این مدت حسینعلی امیری، معاون پارلمانی ریاست جمهوری دو بار در ماههای پایانی مجلس دهم و دو نوبت نیز در 3 ماه گذشته از عمر مجلس یازدهم تقاضای اولویت دادن به بررسی این لایحه جامع را از بهارستان مطرح کرده است. تقاضایی که نه تنها بی جواب مانده بلکه تعدد طرحهای انتخاباتی نوشته شده توسط مجلسیها هم نشانی از عزم آنها برای این کار ندارد.
هشدار عارف نسبت به گوشه نشینی نخبگان
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با هشدار نسبت به تبعات گوشه نشین شدن نخبگان در کشور تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما نخبگان در جایگاه اصلی خود قرار ندارند و نشستهایی که مسئولان با نخبگان دانشگاهی برگزار میکنند بعضاً تشریفاتی و برای رفع تکلیف است و اینگونه برخورد با نخبگان باعث سرخوردگی و بیانگیزگی آنها میشود و در جامعهای که نخبگان آن بیانگیزه و گوشه نشین شوند جامعه رو به رشدی نخواهد بود. به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف در گردهمایی واحدهای کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران که بهصورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت دهه اول ماه محرم بر ضرورت میدان دادن به نخبگان در کشور تأکید کرد و گفت: منظور از میدان دادن به نخبگان به معنای دادن پست و مقام به آنها نیست چون عموماً نخبگان دانشگاهی از پذیرفتن سمتهای مدیریتی اجتناب میکنند اما باید از نخبگان بهعنوان بازوان مشورتی در نهادهای تصمیم ساز و راهبردی کشور استفاده شود. وی بر ضرورت تعامل نخبگان جهان با یکدیگر برای گسترش صلح در دنیا تأکید کرد و گفت: در دنیای آشوب زده امروز وقت آن فرارسیده است که نخبگان دنیا دست در دست هم با خشونت و ناامنی و جنگ و درگیری مقابله کنند. نخبگان باید برای صلح در دنیا تلاش کنند و زمینههای جنگ را از بین ببرند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحریمهای ظالمانه امریکا علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: ملت و دولت ایران اکنون در برابر یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارند و رئیس جمهوری امریکا به زعم خود میخواهد فشارها را بر مردم ایران با اعمال تحریمهای بیشتر افزایش دهد هر چند تاکنون در این راه شکست خورده است اما از نخبگان جامعه جهانی در تعجبم که در برابر این بیعدالتی سکوت کردهاند.
دیگه چه خبر
ادعای کمک ایران به طالبان کذب محض است
خبر اول اینکه،شخصیتهای سیاسی و اجتماعی افغانستان طی چند روز اخیر به ادعای وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه ایران به گروه طالبان افغانستان کمک مالی و تسلیحاتی کرده است واکنش نشان داده و آن را ادعایی کذب و بیاساس تلقی کردند. ایرنا در این رابطه نوشت به باور بسیاری از شخصیتهای افغان و حتی نخبگان جهان، امریکا برای برون رفت از منجلابی که در افغانستان ایجاد کرده و همچنان با انتقال تروریستهای خودساخته از دیگر قسمتهای جهان به این کشور بر ابعاد اقدامات فاجعهآمیز خود در این کشور میافزاید، چارهای ندارد که دیگران را متهم کرده تا خودش از تیررس انگشت اتهامات جهانی در امان بماند. از جمله رئیس حزب رفاه ملی افغانستان ادعا و اتهامات امریکاییها بویژه سخنان وزیر خارجه آن کشور مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به گروه طالبان را خصمانه و به دور از واقعیت دانست. «محمدحسن جعفری» به ایرنا گفت: فکر میکنم برخورد امریکاییها با ایران خصمانه و به دور از واقعیت باشد، چون ایران خود قربانی تروریسم است و نیازی ندارد که از گروههای تروریستی حمایت کند. بهگفته این مقام افغان، برعکس اما شواهد و مدارک زیادی وجود دارد که خود امریکاییها بهصورت غیرمستقم طالبان را تجهیز و تقویت میکنند. «فرامرز تمنا» رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان و استاد دانشگاه که خود یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ این کشور بود نیز در این خصوص گفت: در اینکه بین ایران و طالبان رابطه وجود دارد نمیتوان انکار کرد، همانگونه که بین چین و طالبان، بین پاکستان و طالبان، هند و طالبان، امریکا و طالبان و روسیه و طالبان رابطه وجود دارد، آن رابطه با ایران نیز وجود دارد که خود ایرانیها هم تأیید کردهاند. وی تأکید کرد حداقل تاکنون هیچ مدارک و شاهد مستندی به دست نیامده است مبنی بر اینکه ایران از گروه طالبان حمایت مالی و تسلیحاتی کرده باشد.
محدودیت صدور روادید علیه 14 مقام ایرانی
خبر دیگر اینکه، وزارت خارجه امریکا مدعی شد که محدودیت صدور ویزا شامل 13 دیپلمات ایرانی میشود که به ادعای امریکا در ترور برنامهریزی شده در سوئیس در سال 1990 دست داشتهاند. بهگزارش جماران، وزیر خارجه امریکا روز جمعه از محدودیت صدور ویزا برای 13 مقام ایرانی و رئیس سابق زندان اوین با ادعای نقض حقوق بشر، محدودیت صدور روادید به این کشور اعلام کرد. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا روز جمعه از محدودیت صدور روادید برای 14 مقام ایرانی بهدلیل ادعای نقض حقوق بشر خبر داد. امریکا همچنین «حجتالله خدایی سوری» رئیس سابق زندان اوین را به لیست کسانی که با محدودیت صدور روادید امریکا مواجه خواهند شد، اضافه کرده است.
ونزوئلا ادعای همکاری موشکی با ایران را رد کرد
شنیدیم که، وزیر امور خارجه ونزوئلا ادعای رئیسجمهوری کلمبیا علیه همکاری موشکی تهران و کاراکاس را رد کرد. به گزارش مهر، «خورخه آریسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در واکنش به اتهامات واهی دولت کلمبیا علیه تهران و کاراکاس در پیامی توئیتری اعلام کرد: «ایوان دوکه» (رئیسجمهوری کلمبیا) در حال بازگشت به سوی داستانسازی و برچسبزنی علیه ونزوئلا است تا اذهان عمومی را از کشتار و خشونت افسارگسیخته و قاچاق غیرقابل کنترل مواد مخدر منحرف کند. گفتنی است، «ایوان دوکه» رئیسجمهوری کلمبیا پیشتر ادعا کرده بود: اطلاعات آژانسهای اطلاعاتی بینالمللی که با ما کار میکنند، نشان میدهد که نیکلاس مادورو علاقهمند است از طریق ایران به موشکهای میان بُرد و دوربُرد دست پیدا کند.
افشاگری تاجگردون علیه زاکانی
دست آخر اینکه، غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مجلس در توئیتی ادعا کرد علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس برادر داماد خودش را بهعنوان معاونش انتخاب کرده است. غلامرضا تاجگردون، نماینده سابق مردم گچساران، که اعتبارنامه او در مجلس یازدهم تأیید نشد در توئیتی نوشت: «زاکانی برادر داماد خودش را گذاشت معاونش. زمان بررسی اعتبارنامه در جلسه از من سؤال کرد میلاد کرمی داییزاده شماست و چرا در پتروشیمی کار میکند. گفتم پتروشیمی هزار نفر کار میکند اینم یکیش. مادر بزرگ پدر میلاد کرمی می شه
دختر دایی من. گفت این یعنی رانت ،قضاوت با شما.» این توئیت با هشتگ «دستمال کثیف »منتشر شده است. هفته گذشته علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس مسعود فیاضی برادر داماد خود را بهعنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهشها منصوب کرد که این انتصاب با واکنشهای منفی زیادی در فضای مجازی همراه شد.
اخبــــــار
وزیر اطلاعات: ملت ایران ذلت و تسلیم برابر دشمن را نمیپذیرد
وزیر اطلاعات با تأکید براینکه ملت ایران ذلت و تسلیم برابر دشمن را نمیپذیرد، گفت: اگر ملت ما برابر بزرگ ترین قدرتهای دنیایی تسلیم نشده و با صلابت ایستاده رمز و راز آن در شهادت است. به گزارش ایرنا، حجتالاسلام سید محمود علوی در سومین کنگره بزرگداشت وزرا و شهدای کارمند در مرکز همایشهای صدا وسیما، با ادای احترام به شهدای جامعه پزشکی در دوران دفاع مقدس و مقابله با کرونا، اظهارکرد: جامعه ما که همیشه با دشمنانی ضدانسانی، وحشی و درنده مواجه بوده است به فرهنگ شهادت و شهادت طلبی نیاز دارد ؛ برای اینکه بتواند با روح شهادت مقابل دشمن ایستادگی کند و آن را ادامه دهد و پوزه دشمن را به خاک بمالد و پرچم پیروزی را به اهتزاز درآورد. وزیر اطلاعات افزود: اگر ملت ما برابر بزرگترین قدرتهای دنیایی تسلیم نشده است و با صلابت ایستاده رمز و راز آن در شهادت است که مرگ خود و عزیزان خود را میپذیرد اما ذلت و تسلیم برابر دشمن را نمیپذیرد.
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد
ساخت واکسن ایرانی کرونا در مرحله آزمایش بالینی
وزیر جهاد کشاورزی از سپری شدن مرحله آزمایش حیوانی واکسن ضد کرونای موسسه واکسن و سرمسازی رازی و آماده شدن برای فاز اول آزمون بالینی، فاز «کلینیکال ترایل» (clinical trail) خبر داد و گفت: امیدواریم این فاز به زودی سپری شود و شاهد دستیابی به ساخت واکسن کرونا در کشور باشیم.
«کاظم خاوازی» با حضور در خبرگزاری ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا، افزود: بزرگترین واکسنساز کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است که حدود ۹۵ سال قدمت دارد.
وی اظهار داشت: همکاران ما زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت نسبت به تحقیق در زمینه دستیابی به واکسن اقدامات گسترده ای را انجام دادند و واکسن تمام آزمون های مرحله حیوانی خود را سپری کرده در حال تهیه مستندات و ارائه آنها به وزارت بهداشت هستند. که پس از ارایه این مستندات به وزارت بهداشت که این کار با همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت انجام شد، برای فاز اول آزمون بالینی، فاز «کلینیکال ترایل» (clinical trail) آماده میشوند که اولین تیمی هستند که وارد این فاز می شوند.خاوازی خاطرنشان کرد: امیدواریم این فاز به زودی سپری شود و شاهد دستیابی به واکسن کرونا در کشور باشیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون اقدامات مربوطه با نتایج خوبی همراه بوده و تیم گسترده ای از فعالان بخش بهداشت که نظیر آنها در کشور وجود ندارد زیرنظر واکسن و سرم سازی رازی فعالیت می کنند به نتایج خوبی دست پیدا کردند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ترافیک فراکسیونها در مجلس
-
رونمایی از طرح جدید نمایندگان برای اصلاح قانون انتخابات مجلس
-
هشدار عارف نسبت به گوشه نشینی نخبگان
-
دیگه چه خبر
-
اخبــــــار
اخبارایران آنلاین