علی رغم تعطیلی بازار فریدونکنار صورت می‌گیرد

فروش پرندگان مهاجر در پیاده رو



زیست‌بوم- بازار رسمی فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار تعطیل شد اما شکار و فروش غیرمجاز پرندگانی که برای زمستان‌گذرانی در فریدونکنار، از باران و سرخرود می‌آیند در کنار خیابان ادامه دارد. محیطبان‌ها تاکنون 500 رشته دام هوایی را تخریب کرده‌اند اما دامگاه‌دارها که صاحبان اراضی تالابی هستند دوباره آنها را پهن می‌کنند. ابتدای سال‌ جاری بود که «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط‌‌‌زیست مجلس در خبری از تعطیلی بازار فروش پرندگان فریدونکنار خبر داد. بسیاری همان زمان هم این خبر را به معنای پایان شکار پرندگان مهاجر فریدونکنار ندانستند. حمایت برخی از افراد ذی‌نفوذ منطقه، فروش چند میلیاردی این بازار و مخالفت‌های اجتماعی جامعه دامگاه‌دار از جمله دلایلی بود که اجازه نداد آن خبر پایان ماجرای شکار پرندگانی باشد که فرسنگ‌ها و مایل‌ها مسیر را پرواز می‌کنند تا زمستان را در شمال ایران بگذرانند.
براساس رایزنی‌های اداره کل محیط‌‌زیست مازندران با قوه قضائیه، استانداری، فرمانداری و شهرداری فریدونکنار در ابتدای سال‌ جاری قرار شد عمده دام‌های هوایی منطقه جمع شود و حداکثر هر دامگاه‌دار فقط یک دام هوایی داشته باشد و در نهایت هم بازار پرندگان فریدونکنار تعطیل شود. بازار رسمی تعطیل شد اما تعداد دام‌ها کم نشده است و پرندگان شکار شده هم در کنار بازار تعطیل شده به فروش می‌رسند.
عطاءالله کاویان، مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست مازندران به ایلنا، می‌گوید: امسال با دستور دادستانی مازندران و با همکاری شورای تأمین این استان و شورای تأمین شهرستان فریدونکنار توانستیم بازار اصلی فروش پرندگان در فریدونکنار را تعطیل کنیم و این بازار از ابتدای سال تاکنون هیچ فعالیتی نداشته است، ولی متأسفانه خرید و فروش غیرمجاز پرندگان به‌ صورت پراکنده در برخی از نقاط فریدونکنار ادامه دارد.
کاویانی می‌گوید: اخیراً دستوری از دادستانی مازندران گرفته‌ایم مبنی بر اینکه شهرداری فریدونکنار باید با کسانی که در کنار خیابان‌های این شهر اقدام به خرید و فروش پرندگان می‌کنند در قالب مقررات مربوط به سد معبر برخورد کند. بنابراین شهرداری فریدونکنار موظف است بساط پرنده‌فروش‌های خیابانی را جمع کند.
او اعتقاد دارد تعطیل شدن بازار باعث کاهش شکار شده است اما فعالان محیط‌‌زیست اعتقاد دارند - با این وجود- بزودی قتل‌عام پرندگان شروع می‌شود. صیادان به ممنوعیت صید به روش دوما هم توجه ندارند. این ممنوعیت از سمت دادستانی اعمال شد اما شکارچیان غیرقانونی پرندگان مهاجر در شالیزارها، دامگاه‌ها و در حاشیه برکه‌ها و آبگیرهای استان مازندران تجهیزات صید انبوه پرندگان نظیر دام هوایی، کرس، شب دام و... را پهن می‌کنند. کاویانی می‌گوید: محیطبانان استان مازندران به‌ صورت پیوسته مشغول جمع‌آوری دام‌های هوایی و دیگر تجهیزات صید انبوه پرندگان در سطح استان هستند، اما متأسفانه هر وقت همکاران ما این دام‌ها را جمع می‌کنند، چند روز بعد مجدداً دامگاه‌داران دام‌های هوایی خود را پهن می‌کنند و بعد هم دوباره باید نیروهای ما اقدام به جمع‌آوری این دام‌ها کنند. البته با همکاری دادستانی استان مشغول برخورد با متخلفانی هستیم که تخلفات خود را تکرار می‌کنند و در سال‌ جاری 15 متخلف در این زمینه به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.
 به گفته او، امسال فقط در منطقه فریدونکنار و محمودآباد بیش از 500 رشته دام هوایی را تخریب کرده‌ایم، اما برای اینکه این تخلف دیگر تکرار نشود، دستگاه قضایی باید برخوردهای قاطع‌تری را با متخلفان صید پرندگان در استان مازندران انجام دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8104/1/641072/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها