به رغم کمک‌های میلیاردی اروپا و امریکا کی یف همچنان از پاسخگویی به روسیه ناتوان است

چاه ویل اوکراین برای ناتو


​​​​​​​زهره صفاری/ پس از گذشت 325 روز از آغاز عملیات نظامی مسکو در شرق اروپا، شرکای غربی کی‌یف در حالی کمک‌های تسلیحاتی سنگین خود به این کشور را از سرگرفته‌اند که همچنان ارتش روسیه برای رسیدن به اهداف تعیین شده‌اش پیش می‌رود و شکاف داخلی میان همپیمانان اوکراین، تهدید قطع پشتیبانی را برای این کشور جدی کرده است.به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین در فاصله دو روز از اعلامیه وزارت دفاع روسیه درباره آزادسازی شهر سولدار، از آغاز دریافت تسلیحات سنگین از غرب خبر داد. بسیاری از متحدان اروپایی و امریکایی کی یف با نخستین درخواست ولودیمیر زلنسکی برای ارسال تجهیزات سنگین اعلام آمادگی کردند و فرانسه و لهستان متعهد شده‌اند، بزودی برای ارتش اوکراین تانک بفرستند. در عین حال فنلاند و بریتانیا نیز چراغ سبزی برای ارسال کمک‌های نظامی نشان داده‌اند اما همچنان از بیان زمان دقیق محموله مورد نظرشان خودداری کرده‌اند.
تداوم شکست به رغم کمک‌های میلیاردی
براساس آمار مؤسسه کیل در اوکراین، انگلیس، فرانسه و لهستان در طول حدود 10 ماه گذشته به‌طور تقریبی 10 میلیارد دلار به این کشور کمک‌های تسلیحاتی، نظامی داشته‌اند. به این آمار باید چندین بسته حمایتی چند ده میلیاردی دولت بایدن را نیز افزود. ضمن اینکه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در سفر اخیر خود به واشنگتن نیز وعده دریافت موشک پاتریوت و سلاح‌های زرهی سنگین را از کاخ سفید گرفته است. به باور کارشناسان فارغ از حجم تسلیحاتی که اوکراین از غرب دریافت کرده، نوع این تجهیزات بسیار پیشرفته بوده است و بسیاری از ناظران جنگی غرب نیز به آن اذعان داشته‌اند. اما شواهد نشان می‌دهد با وجود این پشتوانه سنگین نظامی و حمایت همه‌جانبه امریکا و اروپا، اوکراین همچنان نتوانسته دستاورد قابل توجهی داشته باشد یا حتی برای پس گرفتن شهرهای الحاق شده به روسیه یا توقف پیشروی‌های مسکو اقدام قابل قبولی انجام دهد.
به نوشته یورو نیوز، صبح دیروز نیز رسانه‌های این کشور از وقوع چندین انفجار در کی‌یف خبر دادند که برای چندمین بار متوالی زیرساخت‌های پایتخت اوکراین هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته بود. به نوشته فرانس پرس، کایریلو تیموشنکو، مشاور رئیس جمهور اوکراین با انتشار پیامی تلگرامی اصابت موشک به زیرساخت‌های حیاتی را تأیید کرد و شهردار کی یف نیز از مردم خواست در پناهگاه‌ها بمانند.
آنچه شواهد در جبهه جنگ نشان می‌دهد در صحنه تقابل غرب با روسیه، مسکو همچنان دست برتر را داشته و آزادسازی شهر سولدار نیز آخرین نشانه اثبات این امر است. 
شکاف داخلی غرب
این در حالی است که ارسال کمک های بی نتیجه به اوکراین باعث اختلافاتی در بین اروپایی ها شده است. در جدیدترین نمونه این اختلافات سخنرانی آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان درباره عزم این کشور در ارسال تانک و تقویت قوای دفاعی اوکراین در جبهه مقابل روسیه، سبب بروز اختلاف نظرهایی در آلمان شده است. چراکه برلین گرچه حاضر به ارسال خودروهای جنگی به اوکراین شده است اما قصد ارسال تانک را ندارد. در عین حال اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تأکید کرده است که تصویب هر گونه دستورکاری در این باره باید به تأیید همه شرکای غربی از جمله امریکا برسد.
در همین حال برخی منابع غربی اعلام کرده‌اند، توافق ارسال تانک به اوکراین تنها از سوی برخی کشورها مورد تأیید قرار گرفته و شامل همه اعضا نمی‌شود. در عین حال قرار است شرکای ناتو در هفته‌های اخیر درباره سازکار ارسال کمک‌های نظامی و مالی به اوکراین بررسی‌هایی داشته باشند.
اما در این میان هر گونه تصمیم برای تحویل تانک به اوکراین، نیازمند حمایت آلمان است و مقامات برلین که همچنان حاضر به ارسال تانک نشده‌اند، مدعی‌اند تصمیم به سنگ‌اندازی نیز ندارند. روبرت هابک، معاون صدراعظم آلمان در حاشیه نشست حزب سبز در برلین گفت: «آلمان قصد ندارد در مسیر تصمیم‌گیری کشورها برای کمک به اوکراین قرار گیرد و آنها باید مستقل از تصمیم برلین عمل کنند. در عین حال هنوز درخواست رسمی از فنلاند و لهستان در این باره دریافت نکرده‌ایم.»
کریستیان هافمن، سخنگوی دولت آلمان نیز گفت: «ما دلیلی برای نه گفتن به درخواست کشورها نداریم، اما در برهه فعلی همچنان درباره روند صحیح و بهترین راهکار حمایتی از اوکراین در حال بحث و تبادل نظر هستیم.»این اختلاف نظرها در شرایطی است که ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد اوکراین در گفت‌و‌گوی ماه دسامبر به اکونومیست از نیاز ارتش این کشور به 300 تانک برای مقابله با روسیه پرده برداشته بود و شورای اروپا در حوزه روابط خارجی شمار تانک‌های لئوپارد در سراسر اروپا را 2 هزار دستگاه اعلام کرده است. از سوی دیگر اوضاع در امریکا نیز چندان به سود اوکراین نیست. به نوشته اسپوتنیک، جو داخلی امریکا نیز با سیاست‌های حمایتی جو بایدن از اوکراین همراهی ندارد. به طوری که جفری یانگ، سیاستمدار جمهوریخواه و نامزد فرمانداری ایالت کنتاکی در توئیتر خود نوشت، جو بایدن باید به دلیل جنایات جنگی در اوکراین، یمن، سوریه و عراق و ادامه جنگ نیابتی علیه روسیه در شرق اروپا استیضاح شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8104/1/641071/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها