وزیر امورخارجه روز گذشته با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه در دمشق دیدار کرد

کارت دعوت اسد برای رئیسی


 گروه سیاسی/  حسین امیرعبداللهیان روز گذشته به دمشق سفر کرد و در مهم‌ترین برنامه خود در این سفر با «بشار اسد»، رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه ملاقات کرد. وزیر امور خارجه در نشست خبری با «فیصل مقداد»، همتای سوری خود اعلام کرد که بشار اسد بار دیگر از سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای سفر به سوریه دعوت کرد و تلاش می‌شود که مقدمات انجام  این سفر در آینده فراهم شود. 
 امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری اسناد فراوانی که بین دو کشور به امضا رسیده و در حال اجراست، اختلاف نظر پیرامون روند اجرای این اسناد را رد کرد و با بیان اینکه امروز آقای بشار اسد نیز تأکید کرد که اراده رهبران دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات قرار دارد، اعلام کرد:« در جریان رایزنی با آقای فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه  توافق کردیم که سند همکاری بلندمدت راهبردی بین دو کشور را  آماده کنیم  تا در آینده  نزدیک  به امضا برسانیم». رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین همکاری‌های ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی را برقرار دانست و افزود:« در سطح وزرای نیروی دو کشور گفت‌وگوهایی برای ایجاد نیروگاه‌های برق در سوریه انجام شده است».
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره گفت وگوهای ترکیه و سوریه، نقش جمهوری اسلامی در رایزنی با ترکیه برای جلوگیری از حمله این کشور به شمال سوریه را مورد توجه قرار داد و بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی کشورها تأکید کرد.
پنجمین سفر
امیرعبداللهیان در حالی برای پنجمین‌بار از زمان تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه راهی سوریه شده است که دیدارهای پرشمار مقام‌های بلندپایه ایرانی و سوری و گفت‌و‌گوهای تنگاتنگی که میان آنها صورت می‌گیرد، تنها فرصت برای تازه کردن دیدارهای سیاسی نیست بلکه از یک سو محملی است برای ترسیم چشم‌انداز سوریه پساداعش و بازسازی و ترمیم چهره ویران زده این کشور از آتش جنگ و از سوی دیگر پیگیری روند مذاکرات صلح سوریه موسوم به مذاکرات «آستانه»؛ 2 موضوعی که جمهوری اسلامی در روند به اجرا درآمدن آنها نقش حائز اهمیتی برای دولت دمشق دارد. 
نقش تهران از یک سو اهمیت خود را بر تمرکز بر روند دیپلماتیک صلح سوریه پدیدار کرده است؛ روندی که برای محقق کردن اهداف پیش‌بینی شده، نیاز به تحرک دیپلماتیک ویژه جمهوری اسلامی دارد و رئیس دستگاه دیپلماسی با سفرهای متعدد به سوریه و تبادل نظر با دیگر کشورهای مرتبط با این کشور می‌کوشد نهایت تأثیرگذاری ایران را به منصه ظهور برساند. واقعیتی که علاوه‌بر رایزنی‌های مؤثر دیپلماتیک از طریق مشاوره‌های نظامی ایران و همکاری‌های امنیتی و دفاعی در دوره پس از سقوط داعش در سوریه جریان دارد.
وجه اقتصادی همکاری دوجانبه
از سوی دیگر جمهوری اسلامی می‌کوشد در گرماگرم کمک به حل و فصل چالش‌های فراروی دمشق، بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی را برای حضور مؤثر در سوریه تجهیز کند. خاصه آنکه آن دسته از کشورهای عربی که پیشتر سوریه را تحت تأثیر بحران ناخواسته این کشور از معادلات منطقه‌ای از جمله از گروه کشورهای عربی خارج کرده بودند، اینک برای احیای رابطه با دمشق خیز بلندی برداشته‌اند.
عزم تهران برای بهره‌گیری همه‌جانبه از ظرفیت مناسبات استراتژیک با دمشق در حالی است که تعاملات اقتصادی دو کشور همپای وجه همکاری‌های امنیتی و راهبردی پیش نرفته است. این مهم را محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در دیداری که تیرماه گذشته با «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه در تهران داشت، مورد توجه قرار داد. این مقام بلندپایه کشورمان یادآور شد که با‌وجود روابط صمیمانه دو کشور و سطح مناسب روابط سیاسی فی‌مابین، مناسبات اقتصادی تهران و دمشق متناسب با روابط سیاسی ارتقا پیدا نکرده بر همین اساس توسعه همکاری‌های بانکی و تسهیل در مبادلات مالی امری مهم و ضروری برای تحقق سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های اقتصادی دو کشور است.
به نظر می‌رسد تأکید بر این وجوه مهم در رابطه میان دو کشور، تبادل نظر فشرده و مستمر مقام‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف را ضروری می‌سازد.
این در حالی است که مشارکت هوشمندانه، اثرگذار و بهنگام ایران در پروسه بازسازی اقتصادی سوریه و پیگیری توافق ‌های مهم تجاری و اقتصادی در کوتاه مدت می‌تواند علاوه بر جبران هزینه‌های مادی در خلال سال‌ها جنگ داخلی سوریه به بهره‌گیری اقتصادی متقابل دو کشور بینجامد و از فرصت سوزی دوباره برای ایران جلوگیری کند.
در چنین فضایی رایزنی‌های متقابل میان مقام‌های ایرانی و سوری از منظر تقویت همکاری‌های اقتصادی در کنار تعاملات سیاسی و امنیتی از آن درجه از اهمیت برخوردار است که فارغ از پیگیری تحولات میدانی می‌تواند به طراحی یک راهبرد بلندمدت برای به اجرا در آوردن اهداف یاد شده و توجه ویژه به نقش ایران در فرایند احیای زیرساخت‌های اقتصادی سوریه بینجامد؛ نقشی که با توجه به قرابت و سابقه همکاری تاریخی جمهوری اسلامی و سوریه مورد استقبال مقام‌های هر دو کشور واقع شده است.
 گفتنی است امیرعبداللهیان پیش از سفر به دمشق با حضور در لبنان و دیدار با مقام‌های بلندپایه این کشور به بررسی مهم‌ترین موضوعات در دستور کار تهران و بیروت پرداخته بود. وزیر خارجه در دیدار مهمی که با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان از سر گذراند، بر اهمیت تلاش همه طرف‌های لبنانی به منظور تکمیل روند سیاسی در این کشور تأکید کرد و تسریع در روند انتخاب رئیس جمهوراین کشور را منوط به دستیابی همه طرف‌های لبنانی به توافق سیاسی به دور از هرگونه مداخله و فشار خارجی دانست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8104/1/641058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها