جوزپ بورل بعد از دیدار با وزیر امور خارجه ایران و اذعان به ضروری بودن این دیدار خبر داد

توافق برای ازسرگیری مذاکرات برجام

امیرعبداللهیان: آماده جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، هستیم امریکا با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرد گوترش: از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های خود علیه ایران را همان‌طور که در توافق مشخص شده، لغو کند بورل: با ایران توافق کردیم کانال ارتباطی را باز نگه داریم و برجام را بر‌اساس مذاکرات صورت گرفته در وین از سر بگیریم رابرت مالی:ایران امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد

گروه سیاسی/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از دیدار روز گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان در پایتخت اردن، گفت که این دیدار در بحبوحه آنچه او وخامت در روابط اتحادیه اروپا و ایران نامید، ضروری بود. به گزارش ایرنا، جوزپ بورل که مسئولیت هماهنگی مذاکرات رفع تحریم‌ها را برعهده دارد، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت که دو طرف در این دیدار توافق کردند کانال ارتباطی را باز نگه دارند و برجام بر اساس مذاکرات صورت گرفته در وین ازسرگرفته شود. وی همچنین در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران و ادعای مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین مدعی شد که در این جلسه، «بر ضرورت توقف فوری حمایت نظامی از روسیه و سرکوب داخلی در ایران تأکید کردم».
این ملاقات در حاشیه اجلاس بغداد ۲ برگزار شد و در جریان آن که دو ساعت به طول انجامید، مهم‌ترین موضوعات در دستورکار ایران و اتحادیه اروپا بویژه شرایط حاکم بر مذاکرات وین، مورد تبادل نظر دو طرف قرار گرفت. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف‌های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.
امیرعبداللهیان در این دیدار، رویکرد کشورهای غربی در حمایت از اغتشاشگران و وضع تحریم‌های غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌های واهی حمایت از حقوق بشر مردم ایران را محکوم کرد. وی حمایت از حقوق بشر را جزو اصول پایه‌ای انقلاب اسلامی دانسته و ضمن یادآوری رویکرد کشورهای غربی در نقض حقوق بشر ملت ایران از جمله در همراهی با تحریم‌های غیرقانونی امریکا، ریختن اشک تمساح از سوی این کشورها در حمایت از حقوق مردم ایران را باورپذیر ندانست. امیرعبداللهیان با تبیین موضع و رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و تأکید بر راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای خاتمه جنگ و حل بحران اوکراین، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع هر سوءتفاهم در تعامل مستقیم با طرف اوکراینی را نیز اعلام کرد. در این ملاقات، علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین نیز حضور داشتند.
انتشار خبر 50 روز قبل بایدن 
با وجود آنکه بورل و مورا پیام ازسرگیری مذاکرات را به کشورمان رساندند اما روز گذشته اظهاراتی به نقل از رئیس جمهور امریکا در برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب منتشر شد که وانمود می‌کرد امریکا به این مذاکرات نیاز ندارد. در این اظهارات بایدن در پاسخ به سؤالی در این خصوص که برجام مرده است پاسخ منفی می‌دهد اما بعد از اصرار سؤال کننده می‌گوید «برجام مرده است اما ما نمی‌توانیم این را اعلام کنیم.» این اظهارات در حالی دیروز بازنشر شد که در واقع حدود ۵۰ روز پیش و در حاشیه یک کمپین انتخاباتی بایدن در کالیفرنیا در حالی که توسط تعدادی از چهره‌های خواهان براندازی در ایران دوره شده بود این سخنان را مطرح کرد.
مطالبه لغو تحریم‌ها از سوی دبیرکل سازمان ملل
همزمان با رایزنی‌های برجامی ایران و اروپا نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگزار شد. گوترش دبیر کل سازمان ملل در این نشست با بیان اینکه به باور من برجام بهترین گزینه موجود است خواستار بازگشت طرف‌ها به تعهدات خود شد و در خصوص اقدامات ضدایرانی امریکا گفت: من مجدداً از ایالات متحده درخواست می‌کنم تحریم‌های خود را همان‌طور که در توافق مشخص شده، لغو و معافیت‌ها در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران را تمدید کند. دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: همچنین مجدداً از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهم که به اجرای کامل توافق بازگردد، از برداشتن گام‌های دیگر در عدم اجرای کامل توافق خودداری کند و از گام‌هایی که از ژوئیه ۲۰۱۹ برداشته، عقب‌نشینی کند.
تکرار مواضع ضد ایرانی امریکا و شرکا
سیلویو گونزاتو نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت با هراس از «تعداد زیاد» سانتریفیوژهای جدید ایران، در این باره ابراز تأسف و بدون اشاره به بدعهدی امریکا و غرب مدعی شد که به دلیل تصمیم ایران برای تعلیق همکاری، نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محدود شده است. وی همچنین از تحریم‌های امریکا و آسیب‌های اقتصادی آن ابراز تأسف کرد. رابرت وود نماینده امریکا نیز در این نشست بدون اشاره به نقش واشنگتن در وضعیت کنونی و خروجش از برجام مدعی شد ایران به شکلی فزاینده اقدامات تحریک‌آمیز برای افزایش ظرفیت برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد. وی با بیان این ادعا که امریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد، در ادامه ادعاهایش افزود: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که درهای دیپلماسی باز است.ما چند ماه مشغول مذاکراتی جدی بودیم که هدف آن بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام بود. با این وجود، عملکرد و مواضع خود ایران مسئول جلوگیری از رقم خوردن این نتیجه بوده است.
رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران پس از این سخنان در توئیتی مدعی شد که ایران به توافق احیای برجام پشت کرده است. او در توئیت خود نوشت: همان‌طور که سفیر رابرت وود روز گذشته در سازمان ملل عنوان کرد این اولین باری نبوده که سران ایرانی به توافق روی میز که توسط همگی پذیرفته شده بود، پشت کردند اما در آخرین مرتبه امید جمعی ما برای بازگشت مقابل به پایبندی کامل به برجام را از بین برد.
نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل نیز در این نشست بدون اشاره به نقض برجام از سوی امریکا و غرب مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران باید فوری از طریق برجام به عقب بازگردد.این سه کشور اروپایی عضو برجام همچنین با صدور بیانیه‌ای مشترک در پی برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بدون اشاره به اقدامات غیرقانونی امریکا در نابودی توافق سال ۹۴، ادعای نقض برجام از سوی ایران را تکرار و نسبت به تبعات پیشرفت‌های اتمی کشورمان هشدار دادند.
تقدیر چین از انعطاف‌پذیری ایران
معاون نمایندگی چین در سازمان ملل اما خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران شد. «گنگ شوانگ» در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: خروج یکجانبه دولت پیشین امریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری بر ایران، باعث بحران هسته‌ای شده است. وی تأکید کرد: چین از انعطاف‌پذیری اخیر ایران در خصوص مسائل باقی‌مانده استقبال می‌کند و امیدوار است امریکا و کشورهای اروپایی از این فرصت استفاده کرده و برای ادامه مذاکرات با ایران همکاری کنند. معاون نمایندگی چین در سازمان ملل از امریکا خواست به همه تعهدات خود تحت برجام عمل کند، تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کرده و به تهدیدات خود خاتمه دهد. وی تصریح کرد: ما باید فضایی مناسب برای مذاکرات ایجاد کنیم. پیگیری تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس جهت فشار بر ایران تنها به اختلافات دامن می‌زند و برای مذاکرات مانع ایجاد می‌کند. نماینده کشور چین در این نشست تأکید کرد: فشار بر ایران کمکی برای حل مسائل نمی‌کند. مرتبط ساختن مذاکرات هسته‌ای به تحولات داخلی ایران تنها موجب توقف این مذاکرات می‌شود. 
روسیه: اقدامات امریکا برجام را دچار بحران کرده است
واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، از رفتار واشنگتن بشدت انتقاد کرد و گفت که اقدامات امریکا برجام را دچار بحران کرده است. نبنزیا افزود: خروج یکجانبه امریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران ریشه اصلی بحران کنونی است. دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل از نادیده گرفتن خروج امریکا از برجام در گزارش‌های ارائه شده در نشست شورای امنیت ازجمله گزارش دبیر کل سازمان ملل انتقاد و تأکید کرد که تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و تبعیض‌آمیز امریکا علیه ایران باید به صورت کامل و همیشگی رفع شوند، اما گزارش ارائه شده این‌گونه نشان می‌دهد که تعلیق و معافیت این تحریم‌ها کافی است. سفیر روسیه در سازمان ملل تأکید کرد: دبیرخانه سازمان ملل نباید در مقابل فشار خارجی زانو بزند. هرگونه تحقیقات در خصوص وضعیت قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ نامعتبر است. دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل با دفاع از جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که با توجه به اقدامات مخرب امریکا، اقدامات ایران تنها واکنش به فشار واشنگتن بوده است.وی همچینن اتهامات غرب در خصوص ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس و ساختگی خواند و گفت: اوکراین هنوز نتوانسته‌ است مدرکی مبنی بر وجود پهپاد‌های ایرانی ارائه دهد. با این حال کشورهای غربی و امریکا قصد دارند با اتهامات بی‌اساس خود تحریم‌های بیشتری علیه ایران و روسیه وضع کنند. 
سفیر ایران خطاب به امریکا: فریب را متوقف کنید
امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه امریکا با تأکید بر اینکه فشار، ارعاب و رویارویی راه‌حل نیست و به جایی نمی‌رسد، خطاب به امریکا گفت: فریب را متوقف کنید. امیرسعید ایروانی در نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه‌های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج امریکا از توافق در تاریخ ۸ مه ‌۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیا است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اگر امریکا واقعاً خواهان احیای برجام است، باید تنها بر دیپلماسی تکیه کند. ایران به نوبه خود بر تعهد خود به گفت‌و‌گو و دیپلماسی تأکید می‌کند.وی افزود: ما آماده‌ایم مذاکرات وین را از سر بگیریم، برای دستیابی به یک راه‌حل قابل قبول همکاری کنیم و حتی نشست وزیران را در اسرع وقت ترتیب دهیم تا احیای برجام را اعلام کنیم. اما این امر در صورتی قابل دستیابی است که امریکا اراده سیاسی واقعی نشان دهد و آماده کار در جهت راه‌حل رضایت‌بخش باشد و موافقت کند که به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کند. 
توپ در زمین امریکاست
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تأکید کرد: امریکا اکنون توپ را در زمین خود دارد. باید نشان دهد که صادق، قابل اعتماد و قادر به اجرای وعده‌هایش است. اکنون وقت اقدام است. ایروانی همچنین در بخشی دیگری از سخنانش درباره اتهامات امریکا علیه ایران مبنی بر نقض قطعامه ۲۲۳۱ گفت: فعالیت‌های فراقانونی توسط دبیرخانه غیرقابل قبول بوده و باید از آن خودداری شود و هرگونه یافته یا ارزیابی احتمالی بر اساس این فعالیت‌ها غیرقانونی و فاقد اثر است. من باید مجدداً موضع غیرقابل تغییر کشورم را تکرار کنم که برنامه‌های فضایی و موشکی جمهوری اسلامی ایران خارج از حوزه یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ است. سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: بر این اساس، ایران هیچ موردی را که مشمول بند ۴ (الف) ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، به روسیه منتقل نکرده است و هرگونه ادعای خلاف آن بی‌اساس بوده و رد می‌شود. همچنین شایان ذکر است که ما قبلاً گفت‌و‌گوهای دوجانبه با اوکراین را برای رفع سوء‌تفاهمات موجود در این زمینه برگزار کرده‌ایم. علاوه بر این، تعدادی از پهپادهایی که قبل از جنگ اوکراین توسط ایران به روسیه منتقل شده‌اند - که ذیل ویژگی فنی مندرج در بند ۴ (الف) ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ قرار نمی‌گیرند- برای استفاده در جنگ اوکراین نبوده است.


برش
امیرعبداللهیان در نشست «امان» مطرح کرد
ایران پاک‌ترین خون‌ها را برای دفاع از امنیت منطقه تقدیم کرده است

​​​​​​​حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست بغداد ۲ در «امان» پایتخت اردن به تشریح نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق، منطقه و برخی موضوعات بین‌المللی پرداخت. نشست «امان» در پی ابتکار عمل مقام‌های بلندپایه عراقی در دستور کار اجرا قرار گرفت که نخستین دور آن سال گذشته به میزبانی بغداد برگزار شد. نمایندگان عالی رتبه‌ای از کشورهای عراق، مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه ، فرانسه، بحرین و عمان در نشست روز گذشته حضور یافتند. به گزارش خبرنگار اعزامی «ایران»، اجلاس «امان» فرصتی شد تا نماینده کشورمان در این مذاکرات رویکرد اصلی جمهوری اسلامی مبنی بر لزوم همکاری درون منطقه‌ای کشورها و توسعه روابط با همسایگان را تبیین کند. در تأکید بر فراگیری این رابطه دوستانه با همه کشورهای منطقه بود که امیرعبداللهیان در سخنان خود در این نشست از عدم دعوت سوریه به اجلاس جاری انتقاد و ابراز تأسف کرد. وزیر امور خارجه در سخنرانی خود گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت قطعی خواند. وی توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای همسایه و از جمله کشور عراق را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام و بر حمایت همه‌جانبه کشورمان از دولت عراق تأکید کرد. او در این رابطه افزود: «جمهوری اسلامی ایران انتظار ندارد که از خاک عراق، هیچ تهدیدی متوجه همسایگان شود». امیرعبداللهیان با اشاره به ارتباط مستقیم آرامش و ثبات جمهوری اسلامی ایران و منطقه، سیاست بدون تغییر تهران را دوری از جنگ و کمک به اعاده امنیت و ثبات در منطقه خواند. رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران پاک‌ترین خون‌ها و شجاع‌ترین فرزندانش را برای دفاع از امنیت و ثبات منطقه، در کنار ملت و دولت عراق و سوریه و در مصاف با داعش تقدیم کرده است، یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان که با ترور مستقیم رژیم امریکا به شهادت رسیدند را گرامی داشت. وزیر امور خارجه تأکید کرد:  امنیت، امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه‌ای به منطقه دیگر نیست. وزیر امور خارجه کارآمدترین مدل ائتلاف در بین کشورهای منطقه را ائتلاف برای صلح و توسعه با مشارکت همه کشورهای منطقه دانسته و در همین رابطه، ضرورت همکاری‌های کشورهای منطقه در برخورد با چالش‌های منطقه‌ای، نظیر موضوعات زیست محیطی و پدیده توفان‌های گرد و غبار را یادآور شد. امیرعبداللهیان، ضمن برشمردن ظرفیت‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی منطقه از جمله در زمینه حمل و نقل و ترانزیت بین آسیا، اروپا و آفریقا، این ظرفیت‌ها را محرک و زمینه‌ساز مناسبی برای همکاری مشترک بین کشورهای منطقه عنوان کرد. وزیر امور خارجه علاوه بر سخنرانی، در حاشیه نشست «امان» با «سید بدرالبوسعیدی»، وزیر خارجه عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و ارتقای سطح توسعه اقتصادی کشورهای منطقه تأکید و مشارکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بغداد ۱ در سال گذشته و اجلاس بغداد ۲ در امان را در راستای اهمیت منطقه و توسعه عراق برای جمهوری اسلامی ایران دانست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/1/637667/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها