محمد رحمانی، نویسنده کتاب «من اعتراف می‌کنم» در گپ‌وگفتی با «ایران» گفت

روایتی از قعر سازمان مجاهدین خلق


 گروه فرهنگی/ «من اعتراف می‌کنم» نوشته محمد رحمانی به‌تازگی از سوی انتشارات مؤسسه مطبوعاتی ایران روانه کتابفروشی‌ها شده؛ اثری که به گفته نویسنده‌اش با نگاهی بی‌طرفانه به اقدامات و فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق پرداخته است.

سال‌ها تلاش برای جمع‌آوری اطلاعات
رحمانی در این اثر با نگاهی بی‌طرفانه سراغ جریانات درون‌سازمانی مجاهدین خلق در سال‌های دهه 50 رفته است. او بر اساس اعترافات وحید افراخته در زندان ساواک، به بررسی و روایت رویدادها و وقایع مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در آن دوره می‌پردازد. نویسنده «من اعتراف می‌کنم» کوشیده با ارائه و بررسی اسناد و مدارک و اعترافات وحید افراخته و دیگر اعضای بازداشت شده سازمان، به مخاطبان نشان دهد که چه مسائل سیاسی و اجتماعی سبب روی آوردن اعضای این سازمان به مقابله با رژیم پهلوی شده است.
محمد رحمانی در پاسخ به اینکه چرا سراغ تألیف اثری درباره سازمان مجاهدین خلق رفته به «ایران» می‌گوید: «سال‌ها پیش با شخصیت وحید افراخته آشنا شدم که برای من جالب بود؛ مردی که عضو یک گروه چریکی است و مهم‌ترین سرمایه زندگی خود یعنی جانش را کف دست گذاشته و عملیات انجام می‌دهد.»این نویسنده ادامه می‌دهد: «وحید افراخته در مقطعی از زمان در جهت اهداف سازمان مجاهدین، صمیمی‌ترین دوست خود را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به قتل می‌رساند اما در نهایت از همه چیز می‌برد و اعترافاتش ضربه‌ای اساسی بر پیکره همان سازمان وارد می‌کند. در بین اعضا و مبارزان سازمان مجاهدین خلق در زمان رژیم پهلوی، نمونه‌ای چون افراخته نداریم.»رحمانی با اشاره به نحوه جمع‌بندی اطلاعات جمع‌آوری شده و تبدیل آنها به کتابی قطور با نام «من اعتراف می‌کنم»، اظهار می‌کند: «زمانی که سوژه مشخص شد، به مرحله جمع‌آوری اطلاعات رسیدم. با علم به اینکه اطلاعات قابل توجهی درمورد وحید افراخته در مراکز اسنادی کشور وجود دارد، سال‌ها برای به دست آوردن اعتماد مسئولان این مراکز تلاش کردم تا بتوانم به این پرونده‌ها دسترسی پیدا کنم.»وی ادامه می‌دهد: «برای جمع‌آوری و دسته‌بندی این اطلاعات، پژوهش‌های گسترده‌ای انجام شده است. سعی‌ام بر این بوده که تمام اسناد ساواک، دادگاه‌های نظامی دوره پهلوی و حتی رویدادهای بعد از انقلاب را که با این پرونده مرتبط بودند، جمع‌آوری کنم.»

این فقط یک کتاب صرفاً اسنادی نیست
رحمانی با اشاره به اینکه کتاب «من اعتراف می‌کنم» فقط یک کتاب اسنادی نیست، می‌گوید: «این کتاب، صرفاً روایتی از وحید افراخته بر اساس اسناد نیست چراکه در تدوینش علاوه‌ بر اسناد فراوان، از مصاحبه‌های تفصیلی متعددی هم درمورد وحید افراخته بهره گرفته‌ام. سعی کردم به بهترین شکل ممکن کتابی تخصصی بنویسم که برای عموم جالب و خواندنی باشد. این کتاب پی‌نوشت‌های بسیاری دارد که مخاطب را از رجوع به اینترنت بی‌نیاز می‌کند.»رحمانی با اشاره به تجربه‌ای که در مسیر تألیف کتاب «من اعتراف می‌کنم» کسب کرده، می‌افزاید: «بازخوردی که از مخاطبان این کتاب گرفتم بسیار جالب بود. ممکن است کتاب‌های رمان یا آموزشی به صورت ناگهانی با اقبال مخاطب رو‌به‌رو شود اما جالب است که تمام نسخه‌های کتابی هزار صفحه‌ای همچون «من اعتراف می‌کنم» که موضوع خاصی دارد در کمتر از یک هفته پیش‌فروش شدند.»گفتنی است، این نویسنده در پایان سخنانش خاطرنشان کرد که برای این کتاب بیش از سه سال زمان صرف کرده است. چاپ اول کتاب «من اعتراف می‌کنم» اوایل آذرماه امسال منتشر شده و چاپ دوم کتاب هم بنابر استقبال مخاطبان بزودی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8084/23/637575/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها