دلیلی بر شکست کمپین‌های دروغین «خرید نکنید»

ایرانی‌ها درآبان بیشتر کارت کشیدند


گروه اقتصادی / شبکه پرداخت کارتی یا همان «شاپرک» با تحت پوشش دادن تمام پرداخت‌ها از طریق دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، موبایلی و اینترنتی سهم غالب را در تراکنش‌های مالی کشور دارد به طوری که سهم تراکنش‌های این شبکه نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور بیشتر است. در سال گذشته تراکنش‌های این بخش از نظر تعداد بیش از 38.8 میلیارد فقره و با ارزشی بالغ بر 7127 هزار میلیارد تومان بوده است. بررسی تراکنش‌های کارتی از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان ماه نیز حاکی از روند معمول سال‌های گذشته است. هرچند ارزش تراکنش‌های کارتی بسته به شرایط ممکن است دربرخی ماه‌ها نوسان داشته باشد، اما به طور معمول از یک روند صعودی تبعیت می‌کند.
برهمین اساس برخلاف ادعاهای مطرح شده درخصوص کمپین‌های اعلام شده برای اعتصاب و نخریدن کالا در ماه‌های اخیر، جزئیات تراکنش‌های صورت گرفته در شاپرک از رشد آن حکایت می‌کند. گفتنی است در ماه‌های اخیر، رسانه‌های خارجی با راه‌اندازی اخبار دروغ، قصد داشتند با ایجاد کمپین‌های تحریمی علیه برندهای ملی، اقتصاد ایران را زمینگیر کنند که این آمارها نشان می‌دهد کمپین‌های دروغین با شکست روبه‌رو شده است.
طبق گزارش بانک مرکزی ایران، در مهرماه تراکنش‌های شاپرک کاهش 15/5 هزار میلیارد تومانی نسبت به شهریور داشت که برخی تحلیلگران این موضوع را به اغتشاشات ربط داده و برخی دیگر معتقد بودند در شهریور به‌دلیل شروع سال تحصیلی خریدها افزایش یافته و کاهش آن در مهرماه تا حدودی طبیعی است. اما در آبان‌ماه رقم تراکنش‌های شبکه شاپرک به حدود 771 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به تراکنش‌های مهرماه رشد نزدیک به 66 هزار میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. همچنین تراکنش‌های شاپرک در آبان، رکورددار سال‌جاری است.
براساس این گزارش، ارزش تراکنش‌های شاپرک در نخستین ماه سال‌جاری بیش از 543 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در اردیبهشت ماه به 667 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در خرداد ماه امسال نیز با رسیدن ارزش تراکنش‌ها به 725 هزار میلیارد تومان روند صعودی این بخش طی شده است اما در تیر ماه شاهد افت قابل توجه ارزش تراکنش‌ها هستیم به طوری که در این ماه ارزش تراکنش‌ها به 685 هزار میلیارد تومان رسیده و در مرداد ماه با رسیدن به 676 هزار میلیارد تومان بازهم کمتر شده است. بدین ترتیب پیش از آغاز اغتشاشات اخیر و اعلام کمپین‌ها شاهد افت و خیز ارزش تراکنش‌های کارتی هستیم، اما در شهریورماه دوباره ارزش تراکنش‌های کارتی با رسیدن به عدد 720 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در مهر ماه با نوسان اندکی به 705 هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال برخلاف ادعاهای مطرح شده ارزش تراکنش‌ها در آبان ماه به رشد بیش از 65 هزار میلیارد تومانی به 770 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود. همان‌گونه که در نمودار نیز نمایان است، در هشت ماهه سال گذشته نیز شاهد نوسانات مشابهی هستیم که دلیلی بر طبیعی بودن نوسانات در هشت ماهه سال‌جاری است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/1/635733/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها