چند قرن بیمه‌گری نیم قرن نظارت


یادداشت

مجید بهزاد پور، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران/ از نخستین بیمه‌نامه‌ای که در کشور صادر شده بیش از یک قرن می‌گذرد اما عمر نظارت رسمی بر عملیات بیمه‌گری پنجاه سال است. در قانون تأسیس بیمه مرکزی موضوع «نظارت» بر مأموریت‌های دیگر مقدم دانسته شده، هرچند که دو مسئولیت حساس حمایت و هدایت نیز برای حفظ حقوق بیمه‌گران و بیمه‌گذاران بر پیشانی نهاد ناظر صنعت بیمه می‌درخشد. مقصد طراحی شده برای سکانداران صنعت بیمه یکی است، اما مسیرها با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. در مقطع زمانی خاصی موضوع خصوصی‌سازی صنعت بیمه در اولویت بود و در بازه زمانی دیگری حذف تعرفه‌ها در صدر وظایف نهاد ناظر قرار داشت. طبیعی است که امروز با در نظر گرفتن جمیع جهات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور می‌توان از همگانی‌سازی محصولات و خدمات بیمه‌ای به عنوان شاخص‌ترین مأموریت بیمه در دولت سیزدهم یاد کرد. پیش از این بارها بر این نکته کلیدی تأکید شده که نظام اقتصادی کشور برای برون رفت از چالش‌ها، مشکلات و گاه بحران‌های موجود هیچ راه حلی غیر از تکیه گاه صنعت بیمه ندارد. صدور پوشش‌های متنوع ریسک‌های کوچک و بزرگ با ارقام خیره‌کننده توسط صنعت بیمه یک گام بلند برای توسعه فضای کار و اشتغالزایی به شمار می‌رود که علاوه بر احساس امنیت روانی فعالان اقتصادی، افزایش ضریب آرامش اجتماعی را نیز به دنبال دارد. نهاد ناظر صنعت بیمه در زیر لوای قوانین بالادستی، سند تحول و چهارچوب سیاست‌های اقتصادی دولت، سرفصل‌های اساسی نظیرکاهش تصدی‌گری حاکمیت، رفع موانع توسعه صنعت از طریق اصلاح آیین‌نامه‌ها و تسهیل صدور مجوزها، تکمیل زیرساخت‌های دیجیتالی، الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات را در دستور کار خود قرار داده است. وضعیت صنعت بیمه در کشور به نسبت منطقه قابل قبول است اما با تکیه بر استانداردسازی آموزشی و راه‌اندازی مراکز تعیین‌کننده‌ای مانند مدیریت ریسک، مرکز نوآوری و سامانه‌های شتاب‌دهنده و کاربردی می‌توانیم در صف بیمه‌گران تراز اول دنیا جایگاه قابل قبول‌تری را به خود اختصاص دهیم.
کاهش دغدغه‌های دولت برای مهار بحران بلایای طبیعی و حرکت به سمت بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های بیمه‌ای در قالب طراحی محصولات جدید و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های ویژه از دیگر برنامه‌های در دست برنامه‌ریزی و اجرای نهاد ناظر صنعت بیمه به شمار می‌رود. مسأله دیگری که اقتصاد کشور و به تبع آن معیشت آحاد مختلف جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کند تحریم‌های ظالمانه و به دور از منطق انسانی است که بر مردم سرزمین ما تحمیل شده و صنعت بیمه برای مقابله و مهار آن برنامه‌های متنوعی را تدارک دیده است. آرایش نهاد ناظر صنعت بیمه در تعاملات بین‌المللی به گونه‌ای است که در حال حاضر اغلب ریسک‌های مهم در کشور بدون پوشش بیمه‌ای وجود ندارد و در ضمن برای فرصت سازی‌های پس از تحریم‌ها هم طراحی ویژه‌ای داریم که در وقت مناسب به آن خواهیم پرداخت.
صنعت بیمه بیش از آنکه به تحسین و تقدیر نیاز داشته باشد محتاج نقدهای سازنده و منتقدان دلسوز است که با جمع بندی و تحلیل آن در اتاق‌های فکر تخصصی در نهایت بهترین تصمیم‌ها برای این صنعت اتخاذ شود. برای صیانت و پرهیز از هدررفت منابع، راهکارهایی برای صیانت از دارایی‌ها و سرمایه‌های صنعت بیمه اندیشیده شده که طرح‌هایی مانند کاستن از میزان عوارض بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری هوشمند و پیشگیری از تخلفات و تقلبات بیمه‌ای از آن جمله به حساب می‌آید. روز ملی بیمه، بهانه شیرینی است که می‌تواند نام آرامش‌بخش‌ترین صنعت جهان را در سطح جامعه مطرح کند و ایران عزیز را یک گام بلند به جنبش همگانی‌سازی محصولات و خدمات بیمه‌ای نزدیک‌تر کند. 
هنوز و همواره بر این باورم که شناخت بیشتر مسئولان و مردم از صنعت بیمه می‌تواند گرد مظلومیت را از چهره این صنعت پاک کرده و به بازیابی جایگاه آن در اقتصاد کلان کمک کند. نهاد ناظر صنعت بیمه در راستای مأموریت مهم «تعمیم امر بیمه» که در قانون تأسیس بیمه مرکزی و بیمه‌گری به آن تأکید شده به همراهی تمامی مؤسسات، شرکت‌ها و فعالان صنعت بیمه، دست تمامی بیمه باوران و بیمه یاوران به خصوص رسانه‌های خدوم کشور را می‌فشارد و آمادگی خود را برای هرگونه هم اندیشی و هم افزایی با اهالی کلمه و اصحاب رسانه اعلام می‌دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8069/1/635609/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها