«ایران» پیامدهای قدرت گرفتن جریان راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی را بررسی می کند

صهیونیست ها به جان هم می‌افتند


بیست و پنجمین دور انتخابات پارلمانی از زمان حیات رژیم صهیونیستی برگزار شد و پیروزی جناح لیکود و راست مذهبی در اسرائیل یکی از مهم‌ترین تحولات چند دهه اخیر رژیم صهیونیستی است. به گونه‌ای که راست افراطی در قالب حزب صهیونیسم دینی به ریاست بتصلائل اصموطریچ و همپیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست ایتامار بن‌گویر ۱۴ کرسی به دست آوردند. واقعیت انتخابات یک نوامبر این است که این حزب افراطی موفق شد آرایی بیش از حزب وحدت ملی کسب کند که چهره‌های اصلی‌اش دو فرمانده ستاد ارتش اسرائیل (بنی گانتز، وزیر دفاع کنونی و گادی آیزنکات که به مقابله با نیروی قدس قاسم سلیمانی معروف بود) و یکی از وزرای سابق حزب نتانیاهو (گیدئون صعر) بودند.
در دو انتخابات سپتامبر 2019 و مارس 2020، دو حزب راست افراطی «قدرت یهودی» و «صهیونیسم مذهبی» موفق به همکاری با هم نشدند و حزب قدرت یهودی هر بار زیر حدنصاب قرار گرفت، اما وقتی کار به چهارمین انتخابات پیاپی در مارس 2021 کشید این دو حزب با هم ائتلاف کرده و 225 هزار رأی به دست آوردند که به کسب 6 کرسی انجامید؛ رویدادی که در تاریخ تأسیس رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود.

​​​​​​​بیست و پنجمین دور انتخابات پارلمانی از زمان حیات رژیم صهیونیستی برگزار شد و پیروزی جناح لیکود و راست مذهبی در اسرائیل یکی از مهم‌ترین تحولات چند دهه اخیر رژیم صهیونیستی است. به گونه‌ای که راست افراطی در قالب حزب صهیونیسم دینی به ریاست بتصلائل اصموطریچ و همپیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست ایتامار بن‌گویر ۱۴ کرسی به دست آوردند. واقعیت انتخابات یک نوامبر این است که این حزب افراطی موفق شد آرایی بیش از حزب وحدت ملی کسب کند که چهره‌های اصلی‌اش دو فرمانده ستاد ارتش اسرائیل (بنی گانتز، وزیر دفاع کنونی و گادی آیزنکات که به مقابله با نیروی قدس قاسم سلیمانی معروف بود) و یکی از وزرای سابق حزب نتانیاهو (گیدئون صعر) بودند.
در دو انتخابات سپتامبر 2019 و مارس 2020، دو حزب راست افراطی «قدرت یهودی» و «صهیونیسم مذهبی» موفق به همکاری با هم نشدند و حزب قدرت یهودی هر بار زیر حدنصاب قرار گرفت، اما وقتی کار به چهارمین انتخابات پیاپی در مارس 2021 کشید این دو حزب با هم ائتلاف کرده و 225 هزار رأی به دست آوردند که به کسب 6 کرسی انجامید؛ رویدادی که در تاریخ تأسیس رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود.
آنچه که مشخص است ساکنین سرزمین اشغالی از احزاب راست میانه و افراطی و مذهبی حمایت کردند و دولتی راست متمایل به مذهب روی کار خواهد آمد و این نشان می‌دهد فکر غالب بر اکثر یهودیان اسرائیل، راست مذهبی است. راست‌های مذهبی در اسرائیل از مخالفان شدید فلسطینی‌ها و طرفدار توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین و مخالف دو دولت و قرارداد «اسلو» هستند. با وجود گذر شهرک نشینان صهیونیست به سمت راست مذهبی، به نظر می‌رسد که راست مذهبی یکی از چالش‌های اصلی رژیم صهیونیستی است. این چالش در یک چهارچوب کلی به نام فروپاشی از درون قرار می‌گیرد.
در زمان حاضر «بتصلائل اصموطریچ» و «ایتامار بن‌گویر» رهبران دو حزب اصلی راست افراطی اسرائیل را به‌عهده دارند، هر دوی آنها شخصیت‌هایی افراط‌ گرا و دارای سوابق شرارت و تندروی و عقاید عجیب و غریب هستند، از جمله بتصلائل اصموطریچ در سال 2005 به‌دلیل سازماندهی یک تظاهرات خشونت‌آمیز در مخالفت با خروج یک‌طرفه اسرائیل از غزه دستگیر و محاکمه شد. در کج‌فهمی اصموطریچ همین بس که وی در یک مصاحبه وجود علومی همچون ریاضی و فیزیک را نیز رد می‌کند و آنها را علومی پوچ و بی‌فایده می‌داند. در سمت دیگر این جریان ایتامار بن‌گویر وجود دارد که خود وکیل است و بارها وظیفه دفاع کورکورانه از نژادپرستان و افراط‌‌ گرایان یهودی را که به‌دلیل اقدامات نژادپرستانه و جنایت‌بارشان علیه فلسطینیان به زندان افتاده‌اند، به‌عهده داشته است.
تا همین 10 سال قبل کسی تصور نمی‌کرد اصموطریچ و بن‌گویر دو فرد ابله با سوابق حبس و زندان در آستانه قرار گرفتن در پست‌های وزارتی قرار بگیرند. اصموطریچ در سال 2020 فلسطینیان ساکن مناطق بدوی صحرای نقب را یک «بمب ساعتی» دانسته بود که باید توسط اسرائیل خنثی شوند! بن‌گویر همچنین معتقد است عرب‌های اسرائیل نباید از حق رأی دادن در انتخابات برخوردار باشند و این امر را از «اشتباهات داوید بن گوریون»، اولین نخست‌وزیر اسرائیل می‌داند. ویدیوهای زیادی از بن‌گویر در فضای مجازی وجود دارد که اقدام به فحاشی و درگیری فیزیکی با عرب‌ها و مخالفان خود می‌کند.
روی کار آمدن راست مذهبی در اسرائیل از دو جهت می‌تواند مسأله فروپاشی از درون رژیم صهیونیستی را تقویت کند:
1- نزاع و درگیری با سکولارها
2- افزایش خشونت علیه فلسطینیان و متعاقباً پاسخ شدید فلسطینیان به شهرک‌نشینان صهیونیست
جنگ فرهنگی بویژه بین «خریدیم»  و جریان اصلی صهیونیسم سکولار جریان دارد. (خریدیم یا همان خداترسان خصوصیاتی دارند که آنها را از دیگر یهودیان متمایز می‌ کند. جهان‌بینی آنها شدیداً با اکثریت مردم در تضاد است. آنها فقط تورات و «هلاخا» را به‌عنوان اساس زندگی یهود می‌ پذیرند، منتقد اصول دموکراتیک هستند، به ساختارهای اجتماعی سلسله ‌مراتبی که خاخام‌‌ها در رأس آن قرار دارند متکی بوده، از خدمت سربازی معاف هستند و سیستم آموزشی آنها باید از مداخلات خارجی مصون باقی بماند). در سال ۲۰۱۷، حدود ۷۷ درصد از نظرسنجی‌‌ها این تنش را شدیدترین درگیری بین یهودیان دانستند. ۹۰ درصد اسرائیلی‌‌های لائیک معتقدند دین و دولت باید جدا باشند در حالی که ۸۲ درصد از خریدیم‌ها انتظار دارند که دولت اعتقادات مذهبی را ترویج دهد. بخش‌‌های زیادی از جامعه رژیم صهیونیستی احساس می‌ کنند که خریدیم بیش از حد بر زندگی آنها تأثیرگذار است.
جمعیت خریدیم‌ها هنگام تأسیس رژیم صهیونیستی حدود ۳۵٫۰۰۰ تا ۴۵٫۰۰۰ نفر بود اما هفتاد سال بعد، با نرخ موالید بالا، آنها از مرز یک میلیون نفر (۱۲ درصد جمعیت) عبور کرده‌اند. در سرزمین‌های اشغالی اصطلاح «خریدیزیشن» بیانگر این واقعیت است که خریدیم‌ها مناطق مرسوم خود را ترک و به مناطق غیر خریدیم نقل مکان می‌ کنند. به گفته وزارت مسکن رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۳۵، اسرائیل با کسری۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌‌های خریدیم مواجه خواهد بود. به طور کلی هرکجا خریدیم‌ها مستقر شوند تصاویر عمومی زنان با اسپری رنگ ‌آمیزی می‌ شود، زنان باید از پوشیدن لباس باز، خودداری کنند، احتمالاً پیاده ‌رو اختصاصی داشته باشند و تفکیک جنسیتی در بسیاری از مناطق رعایت می‌ شود. این فرایند در سرزمین‌های اشغالی به «حذف زنان از حوزه عمومی» شهرت یافته است. سایر گروه‌های راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی هم دیدگاه‌هایی همانند خریدیم دارند و در نزاع و درگیر با سکولارها به سر می‌برند.
افراط‌ گرایی جناح راست مذهبی در اسرائیل باعث شده است که خشونت‌ها و کشتار فلسطینی‌ها افزایش یابد. راست افراطی خواهان الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی و کوچاندن فلسطینیان از برخی مناطق کرانه باختری هستند. راست افراطی بشدت با معاهدات صلح با فلسطینیان مخالف است و راه‌حل دو دولتی سازمان ملل را به هیچ‌وجه نمی‌پذیرد. در حال حاضر در صورتی که راست افراطی بتواند وزارت کشور در اسرائیل را به دست بیاورد، فشار علیه فلسطینیان افزایش می‌یابد و شاهد یورش و هجوم شهرک نشینان صهیونیست به مناطق کرانه باختری خواهیم بود. از سویی دیگر بعد از نبرد سیف‌القدس یک وحدت میدانی در غزه و کرانه باختری شکل گرفته است و در کرانه باختری گردان‌های مسلح زیادی تشکیل شده است که عملیات‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌اند. عملیات‌هایی که در طول 20 سال اخیر در سرزمین‌های اشغالی بی‌سابقه بوده است.
اکنون با وحدت و هماهنگی میدان بین غزه و کرانه باختری، به نظر می‌رسد با افزایش فشار به فلسطینیان عملیات‌های مختلفی چه در قالب استشهادی و چه در قالب درگیری‌های محلی بین شهرک‌نشینان صهیونیست و فلسطینیان آغاز خواهد شد که خود منجر به تضعیف رژیم صهیونیستی در جبهه داخلی خواهد شد؛ امری که می‌تواند در بلند مدت و ترکیب نزاع‌ها در سرزمین‌های اشغالی موضوع فروپاشی از درون رژیم صهیونیستی را تقویت کند. بسیاری از کارشناسان صهیونیست اعتقاد دارند که راست افراطی در نزاع با سکولار‌ها و فلسطینیان باعث فروپاشی رژیم صهیونیستی خواهد شد.
آفرایم گانور، کارشناس امور امنیتی و نظامی در یادداشت روزنامه معاریو در این زمینه می‌گوید: یک دهه اخیر یکی از تاریک‌ترین و دشوارترین دوره‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی اسرائیل محسوب می‌شود که در آن بحران رهبری هم در اسرائیل نمایان‌تر از گذشته شد. شکاف و اختلاف صرفاً سیاسی نبوده، بلکه اسرائیل شاهد شکاف و اختلافات شدید اجتماعی هم هست که با ورود به هر یک از پروسه‌های انتخاباتی شدیدتر از گذشته می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/1/634569/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها