لزوم یک ریل‌گذاری موفق برای اتحاد نهادهای فلسطینی


رمزی بارود، کارشناس مسائل فلسطین و نویسنده کتاب «دیدگاه ما برای رهایی»
مترجم: وصال روحانی

فلسطینی‌ها حق دارند بابت پیروزی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری برزیل خوشحال باشند زیرا او گرایش‌هایی محسوس به این ملت مظلوم دارد اما اگر سازکارهای لازم برای یک کمک‌رسانی مفید از سوی داسیلوا به ملت فلسطین برقرار نشود، شاید پیروزی او تفاوت چندانی را برای فلسطینی‌ها به وجود نیاورد.
12 سال پیش بود که داسیلوا در مقطع نخست ریاست جمهوری‌اش به نوار غزه سفر کرد و آنجا گفت که یکی از آرزوهای شیرینش این است که فلسطین از ظلم شدید رژیم صهیونیستی رها شود و بی‌دغدغه زندگی کند. او طی آن سفر نه تنها از پذیرش دعوت سران اسرائیل برای ملاقات با آنها سرباز زد بلکه به رام‌الله رفت تا بر خاک یاسرعرفات رهبر فقید سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) ظاهر شود و بر او احترام بگذارد. در اواخر همان سال (2010) لولا داسیلوا کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و اعلام کرد از دیدگاه برزیل فلسطین کشوری مستقل و دارای تمامی حقوق مختص به خویش است.
نقطه مقابل بولسونارو
بواقع داسیلوا نقطه مقابل ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهور قبلی برزیل و کاندیدای شکست خورده این دوره است زیر ا بولسونارو با اعلام حمایت آشکارش از رژیم غاصب صهیونیستی کوشیده بود بسیاری از قدرت‌های غربی را به ارائه کمک‌های مختلف به دولت خویش تشویق و آنها را با خود همسو کند. حتی در جریان کمپین‌های انتخابات اخیر برزیل هم میشل، همسر بولسونارو تی‌شرتی را به تن کرده بود که نقش پرچم اسرائیل روی آن حک شده بود. همدستی بولسونارو با جنایتکاران صهیونیستی از سال 2018 که وی به صراحت در مصاحبه‌ای گفت هر جا را که اسرائیلی‌ها پایتخت خود بنامند او به رسمیت می‌شناسد، عیان‌تر از هر زمانی شد و ملت‌های آزاده جهان را به هویت واقعی وی واقف ترساخت.
سفرهای کم ثمر سران فلسطین به مسکو
پیروزی داسیلوا بر رقیب فوق نشان می‌دهد که حمایت از رژیم اشغالگر قدس دیگر شرط فتح انتخابات سیاسی در برخی کشورهای متمایل به غرب نیست و دست این رژیم جعلی بیش از پیش نزد جهانیان رو شده است. در حالی که بولسونارو همیشه کوشیده بود به شهرک‌سازی‌های بی‌شرمانه اسرائیلی‌ها در سرزمین‌های اشغالی وجهه‌ای قانونی ببخشد داسیلوا بارها تأکید کرده است که حرف اول را در این سرزمین‌ها باید فلسطین بزند که این منطقه، ملک آبا و اجدادی آنها است. بواقع شکست بولسونارو در انتخابات برزیل یک میخ تازه بر تابوت تلاش‌های امریکا برای نزدیک‌سازی صهیونیست‌ها به دولت‌های عرب خاورمیانه و چیزی بود که دونالد ترامپ آن را «معامله قرن» خوانده بود. با این همه اگر فلسطینی‌ها می‌خواهند از پیروزی داسیلوا درانتخابات برزیل بهره‌های بیشتری را ببرند، ابتدا باید خودشان در این زمینه به برنامه‌ریزی کامل و طراحی نقشه‌هایی دقیق بپردازند و از تعداد آرا و اختلاف سلیقه‌هایی که بین نهادهای مختلف فلسطینی برقرار است، بکاهند و تا سرحدامکان همسو و صاحب یک خط مشی واحد شوند. در ماه‌های اخیر سران گروه‌های متعدد فلسطینی که در تصمیم گیری‌ها شریک و در ترسیم سرنوشت آنها دخیل هستند، سفرهایی به مسکو داشته و بر سرمسائل مختلف و تعیین جایگاهی امن و مستقل برای خود با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرده‌اند ولی تضاد دیدگاه‌های آنان این دیدارها را کم ثمر و کرملین را در اتخاذ تدابیر کمک رساننده لازم به آنها دچار سرگردانی کرده است.
چراغ راه برای کشورهای کمک رسان
یکی از سفرکنندگان به مسکو، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بوده ولی از یکسو شماری از رویکردهای وی مورد تأیید گروه‌های مقاومت در فلسطین نیست و از سوی دیگر سفر وی باعث شد جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در جهت‌گیری‌های سیاسی‌اش نسبت به فلسطین تجدیدنظر و برخی حمایت‌های صوری از فلسطینی‌ها را در دستور کار خود قرار دهد زیرا می‌ترسد استمرار روند فعلی پناه بردن فلسطینی‌ها به روس‌ها را کامل و وابستگی آنها به کرملین را صد درصد کند. بنابراین ارگان‌های مختلف فلسطینی باید با برپایی نشست‌های لازم و گفت‌و‌گوهای مؤثر، پروسه‌ای را ایجاد و آن را اجرایی کنند که مورد تأیید گروه‌های مقاومت هم باشد و تعامل‌ها و داد و ستدهای آنان با امثال دولت برزیل را به نهایت بهره دهی لازم برساند. چنین پروسه‌ای چراغ راهی برای سایر کشورهایی هم خواهد بود که از رژیم کودک کش تل آویو متنفرند اما دولت‌هایشان هنوز ازاعلام نامشروع شمردن این رژیم خودداری کرده‌اند.
پیروزی «داسیلوا»ی دوستدار فلسطین در انتخابات اخیر برزیل اتفاق خوبی است اما تا به حال ریل‌گذاری لازم برای بهره‌گیری حداکثری از مزایای سیاسی و اجتماعی این رویداد و رساندن این بهره‌ها به دست ملت فلسطین صورت نگرفته و تا شرایط کنونی و فاقد یکپارچگی برقرار است، هر دستاورد از این قبیل و هر پیروزی تازه سیاستمداران طرفدار فلسطین حتی بخشی از نیازهای عظیم و حقوق حقه فلسطینی‌ها را به آنان ارزانی نخواهد کرد.
منبع: Mint Press

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/3/634544/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها