در انفجار بمب هایی در قدس غربی، دست کم یک صهیونیست کشته و 18 نفر مجروح شدند

3 انفجار در قلب سرزمین های اشغالی


حسین فاطمی/ وقوع سه انفجار از جمله یکی در ورودی شهر قدس اشغالی و زخمی شدن چندین شهرک‌نشین صهیونیست آژیرهای خطر را در شهرک‌های صهیونیستی به صدا درآورد.
شبکه الجزیره دیروز (چهارشنبه) به نقل از رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در پی انفجار یک بمب در ایستگاه اتوبوسی در ورودی قدس اشغالی ۱۲ شهرک‌نشین مجروح شدند که حال دو نفر از آنها وخیم اعلام شده و برخی منابع از کشته شدن یکی از مجروحان خبر داده‌اند. شواهد اولیه حاکی از آن است که این بمب در یک کیف جاسازی شده بود.
اسکای نیوز عربی نیز در این باره اعلام کرد پلیس رژیم صهیونیستی برای تحقیقات و یافتن عاملان این انفجار ورودی‌های قدس را بسته است. تلویزیون اسرائیل نیز از وقوع دو انفجار دیگر در شهرک «راموت» در قدس غربی خبر داد که دست‌کم ۶ زخمی برجا گذاشته است. به گزارش منابع خبری درپی انفجارهای صبح دیروز چهارشنبه جلسه‌ای میان رؤسای نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی و در رأس آنها بنی گانتس، وزیر جنگ و رئیس شاباک در حال برگزاری است. طبق این گزارش، نیروهای پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی در قدس به حالت آماده‌باش درآمده و در جست‌وجوی عاملان انفجار هستند.
ایتمار بن غفیر، عضو تندروی کنست اسرائیل که گفته می‌شود یکی از اعضای اصلی کابینه دولت بنیامین نتانیاهو خواهد بود در واکنش به انفجارهای قدس اذعان کرد: «انفجار در قدس ما را به زمان انتفاضه لعنتی بازگرداند.» شبکه خبری آی 24 اسرائیل نیز از دستگیری سه فلسطینی در ارتباط با این عملیات خبر داد. انفجارهای قدس استقبال گروه‌های مقاومت فلسطین و در رأس آنها جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی را به همراه داشته است. گروه‌های مقاومت این انفجارها را نتیجه یک عملیات دلاورانه و پاسخی طبیعی به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان تندروی آن در قدس اشغالی، مسجدالاقصی و دیگر مناطق فلسطین خواندند. عبداللطیف القانوع، سخنگوی حماس در این باره تأکید کرد: «اشغالگران ثمره جنایت‌های خود علیه ملت فلسطین و مسجدالاقصی را برداشت می‌کنند. خشم الاقصی شعله‌ور شده و همه مناطق را درخواهد نوردید.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تأکید کرد: «تمامی عملیات یهودی‌سازی، حمله به مقدسات و مردم ما در قدس، الخلیل، جنین و نابلس بدون مجازات نخواهد ماند.»
 دور جدید یورش‌ها به نابلس
 همزمان با وقوع انفجار در قدس اشغالی، دور جدید یورش ارتش رژیم صهیونیستی به شهر نابلس در شمال کرانه باختری آغاز شد که تاکنون به شهادت یک کودک و مجروح شدن ده‌ها فلسطینی انجامید. آن گونه که فلسطین الآن، گزارش داده است، وزارت بهداشت فلسطین دیروز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در اثر تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی در نابلس که اخیراً به بهانه شروع حملات فلسطینی‌ها از این منطقه علیه صهیونیست‌ها، توسط ارتش اشغالگر محاصره شده است، یک کودک شهید، پنج فلسطینی با گلوله‌های نیروهای صهیونیستی زخمی و ده‌ها نفر دیگر در اثر پرتاب گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند. پیش از این وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرده بود، در اثر تیراندازی‌های ارتش رژیم صهیونیستی پنج نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است و همگی به بیمارستان دولتی رفیدیا در نابلس منتقل شدند. هلال احمر فلسطین هم اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی مستقیماً به کادر این نهاد تیراندازی کرده‌اند و در اثر آن یکی از خودروها خسارت سنگینی متحمل شده است. شاهدان می‌گویند، شمار زیادی از نیروهای رژیم صهیونیستی با بولدوزر نظامی به چندین محله نابلس یورش بردند و درگیری‌هایی میان فلسطینی‌ها و نیروهای صهیونیستی رخ داده است. یورش‌ها و حملات نیروهای رژیم صهیونیستی از چند ماه پیش به کرانه باختری بویژه نابلس و جنین ادامه دارد که در اثر آن ده‌ها فلسطینی شهید شده‌اند. در مقابل عملیات فلسطینی‌ها علیه ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان افزایش یافته و چندین کشته و زخمی بر جا گذاشته است.
هشدار سازمان ملل درباره خسارت میلیاردی تحمیلی به فلسطین
به موازات تحولات میدانی یاده شده در سرزمین‌های اشغالی، سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، محدودیت‌های اعمال شده توسط رژیم صهیونیستی در کرانه باختری حدود ۵۰ میلیارد دلار برای اقتصاد فلسطین بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ هزینه داشته است. به گزارش فلسطین الآن، سازمان ملل در گزارشی از محدودیت‌های اضافی اسرائیل در کرانه باختری که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است، صحبت می‌کند. این سازمان اعلام کرد، محدودیت‌های اضافی اعمال شده بر توسعه فلسطین در بخش‌هایی از کرانه باختری که تحت کنترل اسرائیل است حدود ۵۰ میلیارد دلار برای اقتصاد فلسطین بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ هزینه داشته است.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل، «آنکتاد»، در گزارشی اعلام کرد که محدودیت‌های اضافی اعمال‌شده در منطقه G در کرانه باختری، که هنوز تحت کنترل کامل اسرائیل است، سالانه ۲،۵ میلیارد دلار هزینه دارد. (یعنی آنچه که اقتصاد فلسطین در طول ۲۰ سال از دست داده است ۵۰ میلیارد تخمین زده می‌شود). این مبلغ بیش از دو و نیم برابر تولید ناخالص داخلی فلسطین در سال ۲۰۲۰ است. آنکتاد اعلام کرد، علیرغم تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی که بر اساس قوانین بین‌المللی، غیرقانونی بودن شهرک‌سازی‌ها و تصاحب زمین‌ها با زور را تأیید می‌کند، این اقدامات همچنان در حال گسترش هستند.
این سازمان در ادامه اعلام کرد، در عین حال دسترسی فلسطینیان به ۳۰ درصد باقیمانده منطقه G همچنان به شدت محدود است. گفتنی است که تعدادی از محدودیت‌ها در سراسر کرانه باختری اعمال می‌شود، از جمله ممنوعیت واردات برخی فناوری‌ها، الزامات سخت‌گیرانه مجوز، کنترل‌های شدید اداری و ایست‌های بازرسی و مسدود کردن جاده‌ها. آنکتاد همچنین برآورد کرده است که سهم سالانه شهرک‌های اسرائیلی به اقتصاد اشغالگر اسرائیل بالغ بر ۴۱ میلیارد دلار یا ۲۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی فلسطین در سال ۲۰۲۱ است.
بر اساس «توافق اسلو» که در سال ۱۹۹۳ منعقد شد، کرانه باختری به سه بخش اداری تقسیم شد: «منطقه A که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است، منطقه B که تحت کنترل مشترک است و منطقه G که بزرگترین بخش است حدود ۶۰ درصد از اراضی را تشکیل می‌دهد که تحت کنترل کامل اسرائیل است.» منطقه G تنها قسمت هم‌مرز با کرانه باختری است و حاوی حاصلخیزترین زمین‌ها و با ارزش‌ترین منابع طبیعی است.
فراخوان برای تشکیل «کشور فلسطین» 
در کنار این تحولات، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب خواستار اقدام تمامی محافل و رویدادها برای تشکیل «کشور فلسطین» شد، دبیرکل سازمان ملل نیز با توجه به چالش‌های موجود در جهان، حمایت از منابع کشورهای در حال توسعه را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، عمرو موسی، دبیرکل پیشین اتحادیه عرب در نهمین همایش اتحاد تمدن‌ها، تأکید کرد: «کشور فلسطین موضوعی نمادین نیست و باید یک کشور فلسطینی مؤثر و کارآمد وجود داشته باشد و در تمامی مجامع و رویدادها برای تشکیل کشور فلسطین اقدام شود و همه و نه فقط اعراب خواستار چنین نقشی هستند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/3/634539/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها