ایران فردا بازی سرنوشت‌سازی را در جام جهانی ۲۰۲۲ برابر ولز برگزار می‌کند

اژدها در مسیر یوزها


حامد جیرودی/تیم ملی فوتبال ایران از ساعت 13:30 فردا در دومین بازی‌اش در گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف ولز می‌رود، دیداری که با قضاوت ماریو اسکوبار گواتمالایی در ورزشگاه احمد بن علی شهر الریان برگزار می‌شود؛ استادیومی که ظرفیت آن حدود ۴۵ هزار نفر و میزبان 7 دیدار جام جهانی است. شاگردان کارلوس کی‌روش در حالی در این مسابقه به میدان می‌روند که در بازی اول شان، با نتیجه عجیب و غیرمنتظره 6-2 مغلوب انگلیس شدند تا تیم ملی سنگین‌ترین شکست خود در ادوار حضورش در جام جهانی را متحمل شود. نکته‌ای که در خصوص آن بازی بسیار مورد بحث و نقد قرار گرفت، ترکیب متفاوتی بود که سرمربی پرتغالی تیم ملی به زمین فرستاد. بازیکنان هماهنگی مانند محمد حسین کنعانی زادگان و شجاع خلیل‌زاده روی نیمکت نشسته بودند و در مقابل، روزبه چشمی و سید مجید حسینی در خط دفاع جای گرفته بودند. این در حالی است که ترکیب ایران چهره‌های دیگری مانند میلاد محمدی و علی کریمی هم داشت که آنها هم مدت‌ها بود برای تیم ملی بازی نکرده بودند و این کاملاً مشخص بود آنها برای هماهنگی بازی در سطح رقابت‌های جام جهانی و بازی مقابل تیم مدعی انگلیس کار سختی در پیش دارند. بازی هم همان طور که پیش‌بینی می‌شد با برتری سه‌شیرها آغاز شد اما مصدومیت ناگهانی و شدید علیرضا بیرانوند فرم بازی را به هم ریخت و باعث توقف طولانی مدت مسابقه شد. با خروج دروازه‌بان اول تیم ملی، کار سخت‌تر هم شد و انگلیس توانست 3 گل در نیمه اول وارد دروازه ایران کند. با شروع نیمه دوم کی روش 3 تعویض همزمان انجام داد تا به تیم از‌هم‌گسیخته‌اش، سرو سامانی بدهد. شرایط تیم ملی در ادامه بهتر شد اما نه آن طور که انتظار می‌رفت. انگلیس به گل چهارم رسید و مهدی طارمی یکی از گل‌های خورده را جبران کرد اما گل‌های پنجم و ششم هم وارد دروازه سید حسین حسینی شد و تنها طارمی از روی نقطه پنالتی که توسط VAR تأیید شد، ایران را به گل دوم رساند و در نهایت این انگلیس بود که به یک برد پر گل دست یافت.
ولز به دنبال شگفتی پس از 64 سال
تیم ملی حالا در دومین بازی‌اش باید رودرروی ولز قرار بگیرد؛ تیمی که بعد از ۶۴ سال بار دیگر جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کرده و بازیکنان این تیم تلاش می‌کنند با صعود از گروه B، ثابت کنند می‌خواهند همانند جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد که تا یک چهارم نهایی صعود کردند، شگفتی خلق کنند. ولز با اینکه فدراسیون فوتبالش در اواخر قرن نوزدهم میلادی، یعنی در سال ۱۸۷۶ تأسیس شده، بعد از جام جهانی ۱۹۵۸ در هیچ تورنمنت بین‌المللی به میدان نرفت تا یورو ۲۰۱۶ که تا مرحله نیمه نهایی پیش رفتند. ولز در یورو 2020 نیز با ایتالیا، ترکیه و سوئیس همگروه شد که به رده دوم گروه دست یافت، اما در یک‌هشتم نهایی با نتیجه 4 بر صفر مغلوب دانمارک شد تا با این رقابت‌ها وداع کند. این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروه خود پایین‌تر از بلژیک قرار گرفت و به عنوان تیم دوم راهی پلی‌آف شد. آنها در اولین بازی خود در پلی‌آف برابر اتریش قرار گرفتند و در پایان توانست این تیم را شکست دهد. ولز برای صعود به جام جهانی، اوکراین را هم با گل ستاره خود گرت بیل 1-0 شکست داد و جواز صعود به جام جهانی را به دست آورد. این تیم پس از صعود به قطر، 5 بازی در لیگ اروپا انجام داد که حاصل آن 4 باخت و یک تساوی بود. ولز که هدایتش را راب پیج بر عهده دارد، در بازی اولش در گروه B مقابل امریکا پس از اینکه با گل تیموتی وه آ عقب افتاد، با پنالتی که بیل گرفت و خودش آن را گل کرد، بازی را به تساوی کشاند که آن مسابقه در نهایت 1-1 به پایان برسد. با این حال، نکته‌ای که درباره ولز وجود دارد این است که به غیر از 4 بازیکن این تیم که در لیگ این کشور بازی می‌کنند، بقیه بازیکنانش لژیونر بوده و غالباً در باشگاه‌های انگلیسی بازی می‌کنند. اژدها که عمدتاً با نام بزرگانی چون یان راش و رایان گیگز در اذهان ماندگار است، حالا حضور ستارگانی نظیر گرت بیل، آرون رمزی، اتان آمپادو و دنیل جیمز، یکی از بهترین نسل‌های تاریخ فوتبال خود را در اختیار دارد و در رتبه هجدهم رده‌بندی جهانی فوتبال قرار دارد؛ تیمی که ماکت کوچک‌تری از انگلیس به شمار می‌رود و یوزها بازی حساسی را برابر این تیم خواهند داشت.
تغییرات در ترکیب ایران
پس از اتفاق‌هایی که در بازی با انگلیس رخ داد، به نظر می‌رسد که کی‌روش تغییرات عمده‌ای را در ترکیب تیمش ایجاد کند. او که پس از مصدومیت بیرانوند بر سر خود کوبید، با شرایطی که برای سیدحسین حسینی به وجود آمد، به نظر می‌رسد از امیر عابدزاده در این بازی درون دروازه بهره ببرد و کنعانی‌زادگان، سعید عزت‌اللهی و علی قلی‌زاده را هم به ترکیب اضافه کند. سردار آزمون هم که پیش از این مدعی شده برابر ولز 90 دقیقه بازی خواهد کرد و بنابراین احتمالاً شاهد تشکیل شدن زوج او و طارمی خواهیم بود که در بازی با انگلیس دبل کرد و ستاره بزرگ ایران در آن مسابقه بود. البته کی‌روش از اینکه ترکیب تیمش در بازی با انگلیس لو رفته انتقاد کرد. حرفی قابل تأمل که با توجه به ترکیب غیرمنتظره و متفاوت آن دیدار عجیب به نظر می‌رسد.
تیم ملی رو به جلو
با این توضیحات درباره ولز، ایران باید بازی دومش را برابر این تیم برگزار کند. کی روش پس از باخت به انگلیس، بازی را یک جلسه تمرینی مناسب توصیف کرد. این در حالی است که به رقابت‌های جام جهانی، اصلاً نمی‌توان نگاه جلسه تمرینی داشت اما باید با نگاهی رو به جلو برای ادامه مسابقات پیش رفت. کی‌روش که خودش به این موضوع اشاره کرد که هنوز هیچ چیز تمام نشده، به خوبی می‌داند که پیروزی در این بازی برای زنده نگه داشتن امید صعود از گروه تا چه حد سرنوشت ساز است و حالا باید دید شاگردان او در این مسابقه چه عملکردی را از خود به نمایش می‌گذارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/12/634526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها