با دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در 7 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته

صادرات کیوی 50 درصد افزایش یافت


امین محمودی
 خبرنگار

سال گذشته بود که ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی ایران از جمله کیوی به هند و مرجوع شدن اعمال شد، با این حال مرجوع شدن کالاهای کشاورزی در سراسر جهان امری طبیعی است و هر کشوری پروتکل‌های بهداشتی خاصی برای واردات این کالاها دارد که با تغییر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از سموم مورد تأیید کشورهای واردکننده این محصولات کشاورزی می‌توان دوباره صادرات را از سر گرفت.
از این رو علاوه بر رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و شناسنامه‌دار کردن اراضی کیوی در کشورمان، وزارت جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان دولت با رایزنی‌ها فراوان توانستند دوباره مجوز صادرات این محصول را به هند بگیرند و از طرف دیگر شاهد افزایش صادرات این محصول به روسیه و اخذ مجوز صادرات به چین باشیم.
تولید کیوی در سال گذشته 397 هزار تن بوده ولی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که در پایان سال جاری میزان تولید این محصول به 410 هزار تن برسد، که حدود 220 هزار تن آن در گیلان، 180 هزار تن از استان مازندران، مابقی آن نیز در گلستان و برخی استان‌های دیگر تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
به همین دلیل ایران پس از کشورهای چین، نیوزیلند و ایتالیا چهارمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان است، از طرف دیگر سال گذشته حدود 193 هزار تن کیوی به ارزش 110 میلیون دلار از ایران به 40 کشور صادر شد.
 رفع ممنوعیت صادرات کیوی با دیپلماسی اقتصادی دولت
«زهرا جلیلی مقدم» مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» اظهار کرد: پس از اعلام ممنوعیت از مسئولان هند خواستیم از باغ‌ها و صنایع مرتبط با محصول کیوی بازدید و شرایط تولید را رصد کنند. جلیلی مقدم گفت: هیأتی از این کشور برای بررسی شرایط به ایران آمد و وضعیت باغ‌های کیوی دو استان مازندران و گیلان را بازدید کردند و خوشبختانه بخش عمده‌ای از باغ‌ها عاری از آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای بود.
صادرات کیوی به هند دوباره کلید خورد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: نخستین محموله صادرات کیوی این استان دیروز با دیپلماسی قوی دولت جهادی سیزدهم به کشور هند صادر شد. عبدالرحمان زاغی افزود: از آنجایی که صادرات محصولات گیاهی در هر کشور شرایط خاص خود را دارد، بنابراین با رایزنی‌های سازمان حفظ نباتات کشور با طرف‌های هندی هفته جاری آن کشور خریدار این محصول نامه‌ای داده که تعداد ۱۰ محموله در قالب ۲۰۰ هزار تن کیوی به کشورشان صادر شود، منوط به آنکه قوانین هندوستان به شناسنامه دار کردن مناطق تولید کیوی و سورتینگ انجام گرفته باشد.
چین به دنبال واردات کیوی ایران است
چین یکی از کشورهایی است که از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون تمایل زیادی به واردات محصولات کشاورزی ایرانی از جمله عسل، کیوی و پرتقال نشان داده و به نظر می‌رسد به دنبال دیگر محصولات کشاورزی کشورمان نیز باشد.
در همین خصوص رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: طبق پیگیری‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئولان ارشد استان، کشور چین بعد از پرتقال خواستار واردات کیوی از مازندران است. 
حسن عنایتی افزود: مذاکراتی برای صادرات محصولات کشاورزی از مازندران به کشورهای مختلف جهان در حال انجام است و چین اشتیاق خود را برای واردات پرتقال و کیوی از این استان نشان داده است.
 صادرات 18 میلیون دلاری کیوی 
به روسیه
بررسی‌های آماری از وضعیت صادرات کیوی در هفت ماه نخست امسال نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۷۵ هزار و ۶۳ تن کیوی به ارزش ۴۳ میلیون و ۸۴ هزار و ۴۵ دلار صادر شده که از این میزان روسیه ۴۲ درصد وزن و ۴۳ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، ۳۱ هزار و ۶۲۴ تن کیوی به ارزش ۱۸ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۲۲۶ دلار در هفت ماه نخست سال به روسیه صادر شده است.
رشد 50 درصدی صادرات کیوی در 7ماهه نخست سال
طی هفت ماه نخست سال جاری 75 هزار و 314 تن و 423 کیلوگرم کیوی به ارزش 43 میلیون و 235 هزار دلار صادر شده، این در حالی است که در هفت ماه نخست سال 1400 حدود 51 هزار و 62 تن و 997 کیلوگرم از این محصول به ارزش 28 میلیون و 769 هزار دلار از کشور صادر شده بود.
این آمار حاکی از آن است که صادرات کیوی در هفت ماه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 24 هزار تن به لحاظ وزنی و 15 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
از طرف دیگر می توان گفت صادرات کیوی به لحاظ وزنی افزایش 47 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 50 درصدی را به خود دیده است.
کیوی صادراتی کشورمان در این بازه زمانی راهی 25 کشور ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات، اوکراین، بلاروس، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، آذربایجان، رومانی، سوریه، عراق، عمان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کویت، گرجستان، لبنان، لیبی، لیتوانی و نیجریه شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/9/634520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها