قیمت ساخت در نهضت ملی تعیین شد

واحدهای نهضت ملی مسکن متری ۶.۵ میلیون تومان


گمانه‌زنی‌های مختلفی از زمان شروع نهضت ملی مسکن در خصوص هزینه ساخت واحدها مطرح شده است. در برنامه نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت، به صورت ثابت در نظر گرفته نشده و قانونگذار این قیمت را شناور در نظر گرفته است. بر این اساس هزینه ساخت تابع شرایط تورمی خواهد بود اما با توجه به حمایت‌های دولتی از نهضت ملی، هزینه ساخت در این طرح نسبت به ساخت و سازهای غیرحمایتی کمتر خواهد بود. در ابتدای شروع نهضت ملی، هزینه ساخت متری 4.5 میلیون تومان برآورد شده بود اما با افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر تورم عمومی، عوامل دخیل در ساخت مسکن نیز شامل افزایش قیمت شده و اکنون علیرضا جعفری، معاونت وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید، قیمت 6.5 میلیون تومان را برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، «هزینه ساخت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن با مدیریت دولت در تأمین مصالح و استفاده از روش انبوه‌سازی متری ۶.۵ میلیون تومان است.» قیمت 6.5میلیون تومان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در حالی از سوی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام شده که احمد دنیامالی، عضو شورای‌عالی مسکن پیش‌تر این قیمت را حدود 8 میلیون تومان اعلام کرده بود. اما معاونت وزارت راه و شهرسازی این عدد را صحیح نداست و گفت: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن به متری هشت میلیون تومان نرسیده؛ چراکه دولت در این طرح از فرمول ساخت بر اساس «هزینه به مقیاس» استفاده کرده است.
وی توضیح داد: همان رقم متری ۴.۵ میلیون تومان مبنای ساخت هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن است که از سوی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ اعلام شد، البته این رقم با لحاظ شاخص‌های تورمی سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ اعلام شد و وقتی به‌روزرسانی کردیم در سال ۱۴۰۱ به رقم متری ۶.۵ میلیون تومان رسیدیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: همین حالا در حال ارزیابی هزینه ساخت هستیم، اما تاکنون هزینه ساخت نهضت ملی از حدود ۶.۵ میلیون تومان بالاتر نرفته است.  جعفری در پاسخ به این سؤال که چگونه با وجود تورم مصالح ساختمانی، قیمت ساخت افزایش نیافته است، توضیح داد: اگر قیمت‌ها را به نسبت تورم افزایش دهیم، فشار بر متقاضیان افزایش می‌یابد، به همین دلیل دولت با سیاست «تأمین مصالح» و «انبوه سازی» هزینه به مقیاس را کاهش داده است و وقتی مدیریت هزینه به مقیاس انجام شود، قیمت‌ها متعادل می‌شود.
به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، دولت در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تلاش دارد تا از شرکت‌های توانمند در حوزه انبوه‌سازی و پیمانکاران با رتبه یک استفاده کند و از این روش با مدیریت هزینه، حداقل‌سازی شود تا فشار به متقاضی نیاید. وی تأکید کرد: ساخت نهضت ملی مسکن با متری ۶.۵ میلیون تومان به معنای کاهش کیفیت ساخت نیست، بلکه به دنبال ساخت با کیفیت بالا با حداقل هزینه هستیم.
جعفری تأکید کرد: در طرح نهضت ملی مدل هزینه به مقیاس در قالب انبوه‌سازی دنبال می‌شود و در کنار این مدل صنعتی‌سازی که منجر به کاهش هزینه ساخت خواهد شد را نیز در دستور کار داریم.
به گفته جعفری، هرچقدر عدد قیمت ساخت افزایش یابد، فشار این افزایش بر متقاضی است و با توجه به آنکه در اجرای این پروژه‌ها از پیمانکاران دارای رتبه یک استفاده می‌شود، بنابراین در حوزه بحث مدیریت مصالح ساختمانی و همچنین تأمین تجهیزات اعلام شده با حداقل قیمت تمام شود تا به متقاضیان فشار نیاید.
وی افزود: در اجرای این پروژه سعی شده کیفیت ساخت واحدهای مسکونی به هیچ عنوان کاهش نیابد و با بهترین کیفیت و مصالح ساختمانی این پروژه‌ها اجرا شود.
نهضت ملی مسکن برنامه ساخت 4 میلیون مسکن تا سال 1404 است. براساس آخرین گزارش‌ها تا کنون، برای یک میلیون و 400 هزار واحد، اراضی تأمین و آماده شده و ساخت تعدادی واحد هم شروع شده‌ است. اما در مجموع عقب ماندگی در اجرای پروژه نهضت ملی مسکن وجود دارد. اما در استان‌هایی که از ابتدا مشکلی در تأمین زمین نبود این طرح سرعت بیشتری دارد اما در مناطقی که تأمین زمین با تأخیر همراه شده پروژه‌ها کند یا بعضاً شروع نشده است. بر اساس تصمیم سیاستگذاران بخش مسکن، واحدهای باقیمانده مسکن مهر و مسکن ملی نیز در قالب نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد و به متقاضیان واگذار می‌شود. بنابراین در شهرهایی که مسکن مهر باقیمانده دارند یا برنامه مسکن ملی در آن شهرها اجرا شده، واحدهایی در قالب نهضت ملی زودتر آماده و به متقاضیان تحویل می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/8/634501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها