کمبود 50 درصدی پرستار در آذربایجان‌شرقی


تبریز- مدیران پرستاری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان هم‌اکنون با کمبود ۵۰ درصدی پرستار مواجه است، می‌گویند، در صورت بی‌توجهی به این موضوع در آینده نزدیک با مشکلات شدید در حوزه سلامت روبه‌رو خواهیم شد.
رئیس هیأت مدیره نظام پرستاری آذربایجان‌شرقی و مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در نشست خبری ضمن تأکید بر توجه بیش‌ازپیش دولت و مجلس شورای اسلامی به موضوع ساماندهی حوزه پرستاری، یادآور شدند: هم‌اکنون ۱۰ هزار نیروی پرستاری در قالب اتاق عمل، بیهوشی و پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، غیردولتی، خصوصی و سایر ارگان‌ها فعالیت می‌کنند که این رقم حداقل باید به دو برابر افزایش پیدا کند.
ایـــن مــدیـــران بخــش ســـلامت استان آذربایجان‌شرقی از دولت خواستند به وعده‌های خود پیرامون ساماندهی وضعیت استخدامی پرستاران، جذب تعداد قابل‌توجه پرستار و ایجاد انگیزه‌های لازم و کافی برای این قشر که به‌ صورت شبانه‌روزی در خدمت بخش سلامت و بهداشت جامعه هستند، در اسرع وقت عمل کند.
مدیر پرستاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه از مجموع جامعه پرستاری آذربایجان‌شرقی ۷۳ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: این آمار نشان‌دهنده شرایط ویژه جامعه پرستاری است که در طول سال شاید از تمام این نیروی انسانی به دلایل مختلف از جمله مرخصی‌های معمولی و مرخصی زایمان نتوان استفاده کرد و این جای خالی برای همیشه بخش سلامت استان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌کند.
یوسف اشرفی افزود: این در حالی است که با توجه به ابلاغ سیاست‌های مربوط به جوانی جمعیت، بخش قابل‌توجهی از جامعه پرستاری آذربایجان‌شرقی که ۷۰ درصد را شامل می‌شود در سنین باروری قرار گرفته‌اند و از چرخه خارج شدن عده بسیاری از آنها از حیطه شغلی بسیار محتمل است.
وی ضریب پرستار به تخت‌های بیمارستانی آذربایجان‌شرقی را پایین‌تر از میانگین استاندارد اعلام کرد و با بیان اینکه از این نظر جزو استان‌های ۱۴ و ۱۵ کشور هستیم، یادآور شد: در حالی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضریب ۱.۸ را برای رسیدن به استانداردهای جهانی اعلام کرده، این رقم در استان معادل ۹ دهم است که برای رسیدن به شرایط معمولی باید اقدامات فوری و بهنگام صورت پذیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/6/634482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها