اعضای دولت پس از جلسه روز گذشته هیأت وزیران به سؤالات اهالی رسانه پاسخ دادند

مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره گشت ارشاد


گروه سیاسی/ به دلیل سفر رئیس جمهور به مقر سازمان ملل در شهر نیویورک امریکا، جلسه روز گذشته هیأت وزیران به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. پس از این جلسه اما، اعضای دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات آنان پاسخ دادند؛ پرسش و پاسخ‌هایی که هریک ناظر بر مسائل روز اقشار مختلف مردم بود.
اسماعیلی: گزارش فوت مهسا امینی مبنای تصمیم گیری
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  درباره ماجرای مرگ مهسا امینی و لزوم اصلاح روش‌های گشت ارشاد صحبت کرد.
وی با بیان اینکه همه ما ایرانی‌ها از اتفاقی که برای دختر خوب کرد عزیزمان رخ داد، ناراحتیم گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با خانواده مرحومه گفتند گویی این اتفاق برای یکی از اعضای خانواده خودمان افتاده است، همه ما متأثریم و وزارت کشور و نیروی انتظامی مشغول بررسی کامل این ماجرا هستند. در این زمینه هر گزارشی که مبتنی بر اطلاعات دقیق آماده  شود مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود. 
من از عموم مردم ایران که نسبت به این مسأله به عنوان یک حادثه ابراز همدردی کردند تشکر می‌کنم. این نشانگر روحیه دیگرخواهی و ایثار در جامعه ایرانی است.
ما ایرانی‌ها فارغ از قومیت‌ها کرد، لر، ترک، عرب، فارس، بلوچ، ترکمن، ایرانی هستیم و به همین دلیل می‌بینید که مردم ابراز همدردی می‌کنند. ما ایرانی‌ها در شادی‌ها و غم‌ همیشه کنار هم هستیم. همان‌طوری که کشتی‌گیر ما قهرمان می‌شود و همه ما فریاد شادی سر می‌دهیم وقتی هم برای یک عزیز هموطن‌مان حادثه‌ای رخ می‌دهد همه ما ابراز همدردی می‌کنیم، اما چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که افراد و بدخواهان مردم ایران این موضوع را به مسائل دیگر تسری ندهند و در این زمان به دنبال گشودن عقده‌های فروخفته‌شان نباشند. مردم ایران متحد و یکپارچه هستند و در این اتفاق همه باهم همدردی کردیم. یک عده قلیلی تلاش می‌کنند وحدت ملی ما را نشانه بگیرند. وحدت و هویت ملی ما ایرانیان که حاصل قرن‌ها مجاهدت نیاکان و پدران ما و در دوره اخیر یادگار شهدای ما، یادگار حاج قاسم عزیز ما، امام عزیزمان و رهنمودهای رهبر عزیز است نباید آسیب ببیند و ما نسبت به آن افرادی که بخواهند وحدت ما را دچار خدشه کنند؛ نظام اسلامی با این موضوع طبق قانون عمل خواهد کرد و ان‌شاءلله اتفاقات چند روز اخیر هم پشت سر گذاشته خواهد شد و ایران ما هم قوی‌تر از گذشته به مسیرش ادامه خواهد داد.
محمدمهدی اسماعیلی درباره لزوم اصلاح روش‌های گشت ارشاد، اظهار کرد: این مسأله می‌تواند مورد بحث و نقد قرار بگیرد. در موضوعات روشی، باب گفت‌وگو باز است. هر قانونی تا قانون است، همه باید تبعیت کنند ولی در عین حال می‌توان بررسی کرد، نقد و اصلاح کرد این هیچ ایرادی ندارد؛ در این موضوع هم شورای عالی انقلاب فرهنگی در ماه‌های اخیر وارد کار شده و مصوبات خوبی دارد و فکر می‌کنم با ابلاغ نهایی این مصوبات، شیوه‌های جدیدی را در این عرصه خواهیم داشت.  وی افزود: فکر می‌کنم با این مصوبه، بسیاری از این انتقادات و اشکالات موجود مرتفع می‌شود و ان‌شاء‌الله فضای همدلی بیشتر را در اجرای قانون خواهیم داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا روش‌های گشت ارشاد اصلاح خواهد شد، تأکید کرد: نگفتم روش گشت ارشاد اصلاح می‌شود. الان در پلیس این موضوع به گشت امنیت اخلاقی تغییر نام پیدا کرده است. پلیس قانون خود را دارد که آن را اجرا می‌کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی شیوه‌های نوینی به کار می‌گیرد که حداکثر رضایت عمومی را به همراه خواهد داشت.
 زارع‌پور: اتصال ۹۰ دستگاه به پنجره ملی 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال 90 دستگاه به پنجره ملی خبر داد. عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها مکلف شدند تا پایان شهریور پنجره خود را راه بیندازند و تا دی ماه به پنجره خدمات ملی وزارت ارتباطات متصل شوند، افزود: ما پنجره ملی را زودتر راه انداختیم، درعین حال بسیاری از دستگاه‌ها هم پنجره واحد خود را راه انداختند و هم به پنجره ملی وزارت ارتباطات متصل شدند، اما برخی دستگاه‌ها پنجره واحد خود را راه‌اندازی کردند و خدمات خود را مستقیم به خدمات الکترونیک هوشمند دولت متصل کردند. وی اضافه کرد: ۶۰ دستگاه از طریق پنجره واحد ملی و ۳۰ دستگاه هم از قبل از طریق پنجره ملی مجوزها خدمات خود را ارائه می‌دهند و ۹۰ دستگاه در پنجره ملی حضور دارند.
گفتنی است روز گذشته نقل قولی از وزیر ارتباطات مبنی بر احتمال قطعی اینترنت منتشر شد که مرکز روابط عمومی این نقل قول را اشتباه خواند و تکذیب کرد. 
خاندوزی: واگذاری سهام خودرو سازها  مطالبه رئیس ‌جمهور  
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مسأله واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا که از درخواست‌های جدی رئیس جمهور بود در حال پیگیری است، از تشکیل کارگروه ویژه‌ای میان وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت برای افزایش بهره‌وری در صنعت خودرو خبرداد و گفت: این چهارچوب مشترک در معرض اظهار نظر صاحبنظران قرار خواهد گرفت، زیرا دولت قصد خالی کردن شانه از مسئولیت یا کسب درآمد را ندارد و به دنبال ارائه کارنامه موفق در صنعت خودروسازی در سال‌های آینده است. 
میرکاظمی: بودجه 1402 تا نیمه آذر
سیدمسعود میرکاظمی پرداخت نشدن افزایش حقوق بازنشستگان در شهریور ماه را به تأمین این منابع از سوی خزانه‌داری موکول کرد. وی درباره استفساریه مجلس به نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان و جانبازان، یادآور شد: طرح مجلس پنج هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که برای آن هم باید فکری اندیشیده شود که البته در صورت تصویب مجلس مکلف به اجرای آن هستیم.
وی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت نیز اظهارکرد: این موضوع هم در دستور کار قرار دارد که باید در دولت به تصویب برسد و سپس به تصویب مجلس برسد. میرکاظمی همچنین با اشاره به اینکه به صورت موازی درحال پیشبرد تدوین لوایح برنامه هفتم و بودجه 1402 هستیم، گفت: با توجه به همزمانی این مسأله با تدوین بودجه، تلاش می‌کنیم تا بودجه سال ۱۴۰۲ را بر اساس سیاست‌های ابلاغی تنظیم کنیم و تا ۱۵ آذر بموقع کار تمام شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/5/627579/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها